D.
door D. Keijner Apr 9, 2022 om 17:17
Geldzaken & recht

Eerste optie tot koop na overlijden

Mijn tante is recent overleden en nu beweert de zoon van de verzorgster van mijn tante, dat mijn tante aan hem "de eerste optie tot koop" van haar huis heeft verleend. Dit staat geschreven op een blaadje van een goed doel, niet in het handschrift van mijn tante en met verkeerde initialen.

Is dit een geldige koopoptie? Er is mij ook niet duidelijk of het gaat om "recht op eerste koop" of om een koopoptie.
In hoeverre is dit rechtsgeldig? Er staat hierover niks vermeld in het testament of in de koopakte van het huis.

Zijn de ergenamen gehouden aan deze afspraak?

9009 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 9, 2022 om 17:27
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op: Dit staat geschreven op een blaadje van een goed doel, niet in het handschrift van mijn tante en met verkeerde initialen. gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Lijkt mij geen koopoptie die hout snijdt. Overleg met een handschriftdeskundige of notaris.

In hoeverre is dit rechtsgeldig? Er staat hierover niks vermeld in het testament of in de koopakte van het huis.

Zijn de ergenamen gehouden aan deze afspraak? Mijns inziens is dit geen plicht voor de erfgenamen. Tenzij meneer een lekkere TOPPRIJS wil betalen voor het huis.

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2022 om 17:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als de zoon van de verzorgster van uw tante dit beweerd, kan er maar 1 antwoord zijn: dan moet dit bij een notaris zijn vastgelegd. U schrijft dat het niet als voorwaarde in het testament staat. Dus is het ook niet rechtsgeldig.

hutch
door hutch - Apr 9, 2022 om 17:35
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Die zoon zou inderdaad een eerste optie tot koop kunnen krijgen..... echter dan wel voor de prijs die u (en eventueel de anderen in uw familie) bepalen.

Vooral tegenwoordig met die zeer hoge prijzen, zou ik dan gewoon het dubbele van de geschatte waarde vragen.
Dan kan die zoon dat huis kunnen kopen, als hij het dan nog wil.....

Ik wil er maar mee zeggen dat hij nergens recht op heeft en zou hij dan een zgn. eerste optie willen hebben, dan staat nergens vermeld voor welke prijs (neem ik aan).

En dan ook nog op een kladblaadje, met een verschil in schrijfwijze e.d.??
Daar trapt geen rechter in!

hutch
door hutch Apr 9, 2022 om 17:41
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Oh ja.... u en de uwen bepalen de koopprijs en niet (!) een makelaar!!

Een makelaar wil zo snel mogelijk zijn courtage binnenhalen en heeft liever iets minder en sneller geld dan meer en (veel) later.

Wel zult u nog te maken krijgen met de (eventuele) hypotheekverstrekker, die mogelijk gaat eisen om het huis z.s.m. te verkopen, dan wel de (mogelijke) hypotheek z.s.m. af te lossen.

mi
door miennaamishaaz Apr 10, 2022 om 11:53
725 Antwoorden / 1 Vragen

Vooral tegenwoordig met die zeer hoge prijzen, zou ik dan gewoon het dubbele van de geschatte waarde vragen.
Dan kan die zoon dat huis kunnen kopen, als hij het dan nog wil.....
----
Dubbele, ik zou zeggen 10voudige. Dit is de beste manier om van dit soort lui af te komen.
Daarnaast verwacht ik dat als ze dit "doccument" als rechtsgeldig willen verklaren, ze wel meer dingen hebben gedaan zoals geld onderdrukken tijdens het boodschappen doen

100 euro aan boodschappen, maar de tante krijgt maar 75 euro aan boodschappen.
BV:
de verzorgster werkt al 5 jaar bij de tante
25 euro per maand wordt weggesluist

Dan kom je op een totaal bedrag uit van ruim 1500 euro.
Ja het is een klein bedrag. Maar dit is wel van TS hun tante gestolen
Dit verhaal kan namelijk nog een flink staartje krijgen, waarbij de verzorgster en die zoon er het slechste af zijn.

En mogelijk ook nog schade vergoeding moeten betalen, voor mijn gegeven voorbeeld.

ju
door juliomariner Apr 11, 2022 om 18:54
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Is niet te bewijzen maar dat het zaakje stink wil ik wel geloven

ma
door malty - Apr 9, 2022 om 17:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een koopoptie is het recht om iets te kopen voor een reeds afgesproken prijs of voorwaarde.

Staat er de handtekening van uw tante onder die tekst?
Staan er ook namen van getuigen op het papiertje, want wie zegt dat uw tante niet onder dwang getekend heeft.
Bel eens met uw vraag een notaris.

tenormin
door tenormin Apr 10, 2022 om 00:54
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, staat ook in wat TS schrijft, geen handtekening die van de tante is (nagemaakt wat ik er uit lees) en ook niet bekend bij de notaris. Dus heeft absoluut geen waarde.

Iv
door Ivo W - Apr 9, 2022 om 18:07
729 Antwoorden / Vragen

Er is een testament. Dat gaat in dit geval héél waarschijnlijk boven alle andere documenten. Simpelweg omdat alléén het testament door de notaris is bekrachtigd. Het briefje heeft waarschijnlijk dus geen enkele waarde.

Maar leg voor de zekerheid de vraag neer bij de notaris.

Dat het briefje niet de juiste initialen heeft is natuurlijk sowieso een grote alarmbel dat het helemaal niet door uw tante is opgesteld en ondertekend. Het kan natuurlijk wel zijn dat het door iemand anders is opgesteld, maar dan nog: zou uw tante wanneer ze helder bij geest was een briefje ondertekenen waarop de initialen niet kloppen? Ik denk van niet. Iemand die nog helder van geest is erkent immers de "waarde" van de verklaring én van het belang dat er dan de juiste naam en/of initialen op staan. Ook bedenkt iemand die helder van geest is en die in het verleden al een testament heeft laten opstellen dat een dergelijke wens in het testament moet worden opgenomen. Het belang van een testament was immers bij uw tante bekend.

Mijn vermoeden is dan ook:
- ofwel is het briefje volledig vals, inclusief vervalste handtekening.
- ofwel is het briefje niet vals, maar opgesteld toen uw tante niet (meer) helder van geest was door bijvoorbeeld dementie en/of onder druk van de 'verzorger' en haar zoon ondertekend.

Het eerste is zeer zeker een misdrijf waar u aangifte van kunt doen.

Probeer via e-mail een kopie van het briefje op te vragen. Zeg dat u deze kopie nodig heeft om het aan de notaris voor te leggen. Bewaar alle communicatie met deze verzorger en zoon. Installeer eventueel een app op uw telefoon waarmee u gesprekken opneemt en kunt opslaan. Verzamel op deze manier bewijs dat de mensen proberen om de woning te bemachtigen zonder instemming van de wettige erfgenamen.

rj
door rjw - Apr 9, 2022 om 19:32
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Gooi het in de verkoop en hij mag bieden. Als zijn bod bij de beste hoort dan kan hij gebruik maken van dat recht. En als iemand een beter bod doet geef je hem de kans om dat te verbeteren. Dan voldoe je gewoon netjes aan wat op papier staat. Er staat niet hij het huis zomaar kan kopen.

tenormin
door tenormin Apr 10, 2022 om 00:58
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Bij de notaris staat niets op papier, schrijft de TS. Kortom: huis in de verkoop en iedereen mag bieden. En uiteraard is het hoogste bod het beste. Wie zou dit nu niet doen. De zoon van de verzorgster van de moeder blaast gewoon heel hoog van het torentje.

ro
door ronny530 - Apr 10, 2022 om 07:51
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Als de zoon van mening is dat hij de eerste optie tot koop heeft bedongen wil dat nog niet zeggen dat de woning tegen een bepaalde prijs aan hem verkocht moet worden maar zodra de woning in de verkoop gaat als eerste te weten krijgt wat de verkoopprijs zal zijn en tegen die verkoopprijs de woning kan kopen. Rechtsgeldig is dat blaadje echter niet want behalve 'de eerste optie tot koop' staat er niets concreets in beschreven.

panter22
door panter22 - Apr 10, 2022 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Met de verzorgster bedoel je de hulp van de thuiszorg? Die hebben een gedragscode en mogen geen giften aannemen, etc.
Dat doet ze zelf ook niet, maar hoe komt haar zoon in beeld?
Dan is de vraag waarom is de optie geschreven op een blaadje van een goed doel en niet op een normaal papier.
Bewijs dat de zoon niet later zelf een verklaring heeft gemaakt?
Vervolgens heeft dat blaadje rechtsgeldigheid? Kijk je naar de website van plusonline.nl, dan zou dat kunnen.
https://www.plusonline.nl/codicil
En eerste optie tot koop lijkt mij in dit verband het eerste recht om het huis te kopen.
Als dit zo is, dan kun je niet zomaar een enorme prijs vragen, maar zal het huis getaxeerd moeten worden en de verkoopwaarde moeten worden vastgesteld.
Om een hoop gedoe te voorkomen, zou ik een afspraak maken met een notaris en op schrijft laten zetten wat de rechten en plichten zijn. Een afschrift aan de zoon sturen.
Het kan gaan om een zoon die alles precies heeft uitgekiend. Als dat het geval is, kan er een rechzaak volgen als je zomaar wat gaat doen.
Een notaris kost een paar honderd euro, maar valt in het niet bij de erfenis van een huis.

me
door mein33 - Apr 10, 2022 om 10:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR D. KEIJNER  Mijn tante is recent overleden en nu beweert de zoon van de verzorgster van mijn tante, dat mijn tante aan hem "de eerste optie tot koop" van haar huis heeft verleend. Dit staat geschreven op een blaadje van een goed doel, niet in het handschrift van mijn tante en met verkeerde initialen.

@d.keijner,

Mensen wringen zich momenteel  in vreemde bochten om een woning te bemachtigen.
Of het betreffende briefje (datum ontbreekt vast) nu wel of niet rechtsgeldig is is eigenlijk niet van belang.
Volgens het briefje zou "de zoon van" als eerste een bod op de woning mogen uitbrengen en dat is het dan en zeker niet meer dan dat. Hij verwerft hiermee geen enkel recht op de aankoop van de woning.
Als de familie de woning via een verkoopmakelaar gaat verkopen, dan zou deze persoon bij de makelaar als eerste een bod
op de woning mogen/kunnen uitbrengen. Vervolgens zijn alle gegadigden voor de woning aan de beurt om hun bieding te doen en "de zoon van" kan meegaan in het biedspel tot het hoogste bod is gedaan en de hoogste bieder de woning verwerft.
Als "de zoon van" het hoogste bod uitbrengt is hij de nieuwe eigenaar en kan of wil hij niet mee in de biedingen, dan vist hij spreekwoordelijk 'achter het net' en daarmee is de kous dan afgedaan.
Eigenlijk geen probleem, gun hem het uitbrengen van het eerste bod en het eigenlijk niet bestane probleem is daarmee opgelost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2022 om 10:35
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Primair: de voorwaarden als vastgelegd in het testament zijn de enige voorwaarden waaran de executeur resp. de erfgenamen zich aan te hoden hebben. Niet de meldingeen 'melding'; zoals u aangeeft.

Op zich:  een eerste optie is prima maar het zijn dan toch de erfgenamen die bepalen aan wie en tegen welke prijs de woning wordt verkocht.
Een optie is geen recht op koop. Zie o.a. deze info: https://keizersadvocaten.nl/nl/blog/eerste-recht-van-koop-of-koopoptie-hoe-zit-het-precies

Hoe dan ook geldt hier (ook) m.i. dat er geen sprake is van een officiële akte (gepasseerd door een notaris) en dat hoe dan ook ook de prijs ontbreekt die dan betaald zou moeten worden.

Nog sterker gezegd, het komt mij over als een poging tot frauduleus handelen en in die zin kunt u zelf overwegen om er nadere  aandacht aan te besteden en een notaris te benaderen en zelfs eventueel aangifte te doen. Het meest simpele is negeren maar wel nadere aktie nemen indien deze beweerder 'lastig' gaat doen.

D.
door D. Keijner - Apr 10, 2022 om 10:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties!

Er staat idd geen prijs op het papiertje, maar wel een datum in 2020 en een (vervalste?) handtekening van mijn tante.

Dit zou hoe dan ook dus geen koopoptie zijn, maar eerder een 'recht op eerste koop'.
Ik ga voorleggen aan de notaris die ook het testament heeft opgesteld (en misschien het juridisch loket eens bellen) of dit recht inhoudt, dat de zoon het voor de laagst mogelijke prijs moet kunnen kopen. Ik denk eerder dat hij het recht heeft om het eerste bod uit te brengen als het huis te koop wordt gezet.

Dan vraag ik wel weer het volgende af: in hoeverre is de familie verplicht om dat bod te accepteren?

panter22
door panter22 Apr 10, 2022 om 11:07
6599 Antwoorden / Vragen

Als dat zo is zoals je schrijft, dan heeft dat recht op eerste koop geen enkele waarde.
Het lijkt mij dat je het huis aanbiedt voor een prijs bepaald door een taxateur. Daar kan hij ja of nee tegen zeggen.
Zegt hij nee, dan kan het huis in de verkoop voor iedereen.
Omdat hij het briefje al (bijna) 2 jaar bewaard heeft en hij er nu mee komt, lijkt het mij een serieuze zaak.

mi
door miennaamishaaz Apr 10, 2022 om 11:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

D.Keijner

De familie is niet verplicht het bod te accepteren.

De familie kan zelfs een overdreven belachlijk tegenbod geven van 10X de nominale markt waarde. zeggend het testament is nog niet rond, dus dit is het enigste tegenbod wat wij momenteel kunnen geven.
@panter

Als het briefje 2 jaar in hun bezit is, dan verwacht ik dat ze zelfs meer dingen hebben gedaan.
[indien de verzorgster ook boodschappen doet]

Iets zoals 100 euro aan boodschappen kopen. maar 25 Euro boodschappen voor zichzelf erbij doet.

Dit kan nog een leuke zaak worden, vooral omdat er

-Identiteit fraude
- Achterhouden van gegevens

- geld onderdrukken?
- en potentieel belasting fraude?

panter22
door panter22 Apr 10, 2022 om 16:16
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vraag mij af waarom de familie niets van het briefje afweet. Hadden ze misschien niet regelmatig contact met tante?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 11, 2022 om 19:35
16867 Antwoorden / 202 Vragen

.

mi
door miennaamishaaz - Apr 10, 2022 om 11:42
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is absoluut geen Rechtsgeldig document.

Als het tot een rechtzaak komt kunt u die zoon van de verzorgster zelfs aanklagen tot identiteit fraude.

Redenen:

-Handschrift komt niet over.
-het is op 1 of ander "Goede" doelen blaadje geschreven
-Inatialen kloppen niet

Daarnaast als ze hiermee door willen gaan ondanks, er definitief bewijs is tot identiteit fraude, Kunt u de verzorgster en de zoon zelfs aanklagen voor geleden schades {waarbij alle uitgavens namens uw tante worden betwist, op echtheid}

Dus die 100 euro aan boodschappen van 1 maand nadat zij als verzorgster is aangewezen, kan dat zelfs worden betwist, dat het niet klopte, waarbij uw tante maar 75 euro aan boodschappen heeft gekregen.

Waar is dan die 25 euro gebleven? Namelijk in de zak van de verzorgster
U kunt ze wel de eerste keuze tot koop geven {10X de nominale marktwaarde}. en zeggen dat dit de vraagprijs is, en er niet onderhandelt kan worden, omdat het testament nog niet volledig rond is.

Vermeld wel dat ze alleen schriftelijk mogen weigeren, via aangetekende brief.

Hierdoor kunt u Legaal hun eerste "recht" tot koop ongedaanmaken. omdat zij immers niet akkoord willen gaan met uw vraaprijs.

Als u deze route gaat, laat wel een NOTARIS alles controleren of alles legaal is, nadat zij akkoord zijn gegaan met uw "belachelijk hoge" vraagprijs.

mo
door mof - Apr 11, 2022 om 16:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Als er een testament is dan volgt daar uit wie de erfgenamen zijn. De erfgenamen zijn dan eigenaar. Die bepalen vervolgens of en zo ja voor welk bedrag en aan wie de woning wordt verkocht. Een optie op koop kan alleen wanneer er een aanbetaling is gedaan, een voorlopig koopcontract bestaat.

ka
door kareuter - Apr 11, 2022 om 17:14
22 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt niets te maken met die oon.
Als hij blijft aandringen: meld bij de politie als poging tot fraude en meld bij je rechtsbijstandverzekering (als jij, of een familielid er een heeft.)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2022 om 19:37
16867 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. een latere vraag op verplicht zijn:
NEEN en nog een keer, u bent niets verplicht, ik zou in ieder geval melding doen bij de politie als ik u was. (Ik sluit niet uit dat de notaris die u om advies vraagt hetzellde zal zeggen.)

D.
door D. Keijner - Apr 15, 2022 om 16:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

We gaan de verzorgster en haar zoon aanklagen voor diefstal, fraude en bedreiging.
Mijn tante is voor haar dood erachter gekomen dat er grote bedragen van haar bankrekening werden afgeschreven door de verzorgster en heeft toen haar testament veranderd. De verzorgster stond daar nl. in vermeld.
Na de dood van mijn tante heeft de zoon van de verzorgster dat briefje waarschijnlijk zelf opgesteld om toch nog aanspraak te kunnen maken op een deel van de erfenis.
Omdat wij de echtheid van het briefje in twijfel trokken, kwam de zoon met bedreigingen.
Wij krijgen in ieder geval hulp van de notaris en daarnaast gaan we een advocaat inhuren om ons bij te staan.

Nogmaals dank voor alle adviezen!

panter22
door panter22 Apr 15, 2022 om 17:13
6599 Antwoorden / Vragen

Ongelooflijk. Dat mensen niet van andermans geld kunnen afblijven. Ik word er misselijk van.
Bedankt voor het terugmelden.