sj
door sj1986 Jun 2, 2021 om 12:49
Geldzaken & recht

Huur opzeggen na 25 jaar

Hallo allen,

Mijn moeder gaat binnenkort verhuizen uit een huurwoning waar zij 25 jaar heeft gewoond. Mijn moeder heeft alle originele documenten nog inclusief een inspectierapport van de overname van de huurwoning van de vorige huurder. Nu is de woning echter niet meer van de partij bij wie mijn moeder van origine is gaan huren, sterker nog het huis is al meermaals van eigenaar/verhuurder gewisseld. Er is ten tijde van de wisselingen nooit een nieuwe huurovereenkomst ontvangen laat staan getekend.

Een paar belangrijke punten:
 - Bij de huidige verhuurdpartij in de online portal is niks terug te vinden behalve dat mijn moeder netjes de huur betaald (geen enkel document)
 - Mijn moeder heeft de verhuurpartij gevraagd documenten beschikbaar te maken, helaas geen reactie of documenten
 - Het inspectierapport is zo'n doordruk papier wat helaas niet of nauwelijks te lezen is...
 - Aanpassingen die zijn gedaan zijn keurig aangevraagd bij de oude verhuur partij alleen is hier niet of nauwelijks documentatie van (overigens ook geen grootschalige dingen, denk aan douchegordijn verwijderen en cabine plaatsen, enkele kasten monteren aan de muur
 - Het huis is prima (volgens richtlijnen verhuurder) onderhouden door mijn moeder en door verhuurpartij

Het probleem: De oude huurovereenkomst geeft aan dat bij oplevering de woning moet worden opgeleverd zoals deze bij overname huur was. Echter is dat behoorlijk onduidelijk... Mijn moeder weet niet meer precies wat er wel of niet origineel was behalve dat het huis vreselijk vies was vanwege de vorige huurder. Het inspectierapport (van 25 jaar terug) is niet in bezit van huidige verhuurpartij (althans niet beschikbaar gemaakt aan ons via de portal/mail/etc) en het doordrukpapiertje van mijn moeder is vrijwel onleesbaar. Nu maken wij ons geheel niet druk over de status van de woning zelf gezien dat gewoon netjes is met hier en daar uiteraard de te verwachten slijtage na 25 jaar. Het gaat om de blokhut en overkapping in de achtertuin die er reeds waren bij overname huur, beide zijn in goede staat door mijn moeder onderhouden omdat dit toentertijd werd gemeld door de toenmalige verhuurpartij dat dit door ons moest worden gedaan. Nu ben ik al een paar dagen bezig om door alle papieren heen te gaan op zoek naar een stuk bewijs dat de blokhut en overkapping er al stonden maar kan deze niet vinden...

De huidige verhuurpartij heeft een soort draaiboek van hoe een woning moet worden opgeleverd bij het opzeggen van de huur en wij denken dan ook dat deze partij gaat eisen dat wij de woning vrijwel kaal moeten gaan opleveren (dus ook het verwijderen van de blokhut, overkapping, enz) ondanks dat de door mijn moeder getekende huurovereenkomst dat niet eist.
Hoe werkt dit?

Graag jullie input en bij voorbaat dank!

7533 15 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 2, 2021 om 13:02
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sj1986 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2021 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik me hierover niet zo druk maken. Als zij al geen staat hebben van de toenmalige stand, valt door hen niets te eisen.

Afgezien daarvan is die blokhut en overkapping alleen maar een verbetering.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 2, 2021 om 15:12
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte SJ1986,

Ik raad u aan om contact op te nemen met de opzichter : deze opzichter zal u duidelijkheid geven hoe de woning moet worden achtergelaten.

Ik heb dit persoonlijk ook meegemaakt toen ik mijn ouderlijk huis uit moest.

Als de opzichter vragen had over bepaalde dingen, zei ik : "Dat was al zo 30 jaren geleden".

Geen problemen.

ne
door neodutchio - Jun 2, 2021 om 15:29
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom niet even contact opnemen met de eigenaar en samen een ronde door het huis doen? De enige manier om van 2 partijen de gedachtes op 1 lijn te krijgen is door samen te komen. Door voor af wat tijd te investeren kan u een hoop tijd en narigheid achteraf besparen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2021 om 15:58
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich behoeft er geen enkel probleem te zijn en vooral niet als aangebrachte wijzigingenetc. ook verbeteringen zijn. Daarbij is en blijft de huurovereenkomst zoals 25 jaar geleden aangegegaan geldig en zou afwijken daarvan ten nadele van u zelfs een vorm van wanprestatie kunnen betekenen.

Indien er onverhoopt toch problemen zouden komen, benader dan www.juridischloket.nl voor nader advies. U kreeg al een verwijzing met nadere info van het juridisch loket.

Ik sluit niet uit dat de blokhut die u noemt eventueel wel verwijderd zal moeten worden tenzij die effdiciënt als schuur gebruikt wordt / kan worden. In dat geval heeft dat ook invloed op de waarde van de woning in voor de verhuurder gunstige zin.

Ps. Het kan ook zinnig zijn om eventuele zaken te laten overnemen door de nieuwe huurder zoals bijv. vloerbedekking in goede staat en ook andere zaken.

uwjurist
door uwjurist - Jun 2, 2021 om 16:01
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Bij huurcontracten van vóór 1 augustus 2003 gelden andere regels dan tegenwoordig:

Bij oplevering zonder opnamestaat bij aanvang van de huur, moet u er van uitgaan dat de woning bij het begin van het contract in goede staat was. U moet de woning dan ook in goede staat opleveren (behalve normale slijtage).
Bij oplevering mét opnamestaat bij aanvang van de huur moet u er van uitgaan dat de woning in goede staat was behalve de zaken die in de opnamestaat staan. U moet de woning in goede staat opleveren. Met uitzondering van de gebreken op de opnamestaat en normale slijtage.
Bij contracten van voor 1 augustus 2003 ligt de bewijslast over de staat van de woning bij de huurder. Als de opnamestaat niet klopt moet de huurder dit kunnen aantonen. Dit is niet makkelijk. U zult dit moeten bewijzen met bijv. foto’s en verklaringen van getuigen, zoals buren of een aannemer die in de woning heeft gewerkt.

Verder is de vraag of er zelf aangebrachte voorzieningen zijn (bijv. een bad, een muurtje, of in dit geval een blokhut enz.). Tenzij destijds schriftelijk, dus aantoonbaar, is afgesproken dat eventuele 'zelf aangebrachte voorzieningen' (ZAV) bij het einde van de huur mochten blijven zitten, dient een huurder deze te verwijderen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 2, 2021 om 16:54
16855 Antwoorden / 202 Vragen

@UWJURIST, ik kan uw reactie goed volgen maar het lijkt mij dat een verhuurder zaken die in de afgelopen 25 jaar zijn aangebracht en duidelijke verbeteringen zijn zoals bijv. een bad of als hier aan de orde een blokhut verwijderd zal willen hebben aangezien dat de huurwaarde bij gedwongen verwijderen vermindert.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 2, 2021 om 21:38
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte mevrouw Doomernik,

Bedankt voor uw helder antwoord.

Kunt u wat vaker op dit forum reageren?

tenormin
door tenormin Jun 2, 2021 om 23:08
16832 Antwoorden / 108 Vragen

@geborenamsterdammer, @uwjurist heeft vroeger veel gereageerd, dus heeft geen zin om te vragen of mevrouw vaker reageert. Dat bepaalt mevrouw echt zelf hoor.

Donuts
door Donuts Jun 3, 2021 om 02:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

xxx

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 3, 2021 om 10:10
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Dat weet ik, maar mevrouw Doomernik trekt het niveau van dit forum omhoog.

Als er meer juristen reageren op dit forum zal het wel wat saaier worden, maar leerzamer.

Donuts
door Donuts Jun 3, 2021 om 10:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het niveau van het forum gaat vanzelf omhoog als mensen die geen enkele kennis van zaken hebben over bepaalde onderwerpen, gewoon niet reageren. Je moet hier verdorie steeds vaker de foute antwoorden corrigeren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 4, 2021 om 11:19
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Vloeken is echt niet nodig op dit forum.

panter22
door panter22 - Jun 2, 2021 om 16:02
6599 Antwoorden / Vragen

Bewijzen na 25 jaar kan je moeder dus niets meer.
Er komt na de huuropzegging iemand namens de verhuurder die het huis gaat inspecteren en wat er verwijderd of hersteld moet worden.
Maar het gaat dus voornamelijk over een blokhut en een overkapping.
Daarvan is afgesproken dat je moeder en dus niet de verhuurder deze moest onderhouden.
Dat duidt er al op dat deze zaken niet bij het huis horen. Alleen als een volgend huurder deze wil overnemen, dan hoeft het niet verwijderd te worden. Een blokhut overnemen zal mogelijk niet een probleem opleveren. Een overkapping wel. Want je mag niet zomaar wat een de buitenkant van je huis bevestigen.
Je moeder zal 25 jaar geleden deze hebben overgenomen van de vorige huurder, maar kennelijk heeft ze daar niets voor betaald of weet ze dat niet meer.
Het is lastig te herinneren wat er 25 jaar geleden precies afgesproken is.
Eerst maar eens even afwachten wat de verhuurder eist. Info, artikel van 2012, maar nog wel te gebruiken:https://rechtswinkel.nl/vragen/geachte-meneer-mevrouw-ik-woon-in-een-huurwoning-en-ik-heb/6362

uwjurist
door uwjurist Jun 4, 2021 om 18:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

"Maar het gaat dus voornamelijk over een blokhut en een overkapping. Daarvan is afgesproken dat je moeder en dus niet de verhuurder deze moest onderhouden. Dat duidt er al op dat deze zaken niet bij het huis horen .... "

Scherp gezien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2021 om 16:57
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: u zoekt naar bewijzen m.b.t. o.a. de blokhut. Mogelijk zijn er oude  luchtopnames te vinden.

En vrijwel onleesbaar is op zich niet onleesbaar en mogelijk met enige technische hulp beter leesbaar te krijgen.

rj
door rjw - Jun 2, 2021 om 17:10
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Zaken die de huurder moet onderhouden even controleren en waar nodig repareren. Als de muren extreme kleuren hebben, deze in een neutrale kleur (bij voorkeur wit) verven. En gewoon alles lekker schoonmaken. Daar kan de verhuurder vrijwel geen bezwaren tegen hebben.

tenormin
door tenormin - Jun 2, 2021 om 22:52
16832 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat de woning kaal moet worden opgeleverd. Als voorbeeld: boven mij (ik heb een huurflat) woonden sinds 2010 mensen waaraan de flat was verkocht. Eigenlijk 5 maal is het van koper op koper overgegaan. En nu heeft de WBV het weer gekocht en voor de huur opengesteld. Dit had voor mij giga impact: de mensen uit de Oostblok landen werden ingehuurd om: de meest prachtige tegels en keukens eruit te slopen (met heel veel lekkages voor mij als gevolg): m.a.w. de WBV heeft heel veel geld erin gestoken om het weer een "gewone" huurwoning te maken. Ikzelf vind het van de zotte om mooi gemaakte flat, en ik bedoel echt mooi: weer heel veel geld uit te geven aan: de standaard woning. Ik heb uiteraard mijn kosten op hun verhaald, via mijn verzekering: maar het is nog steeds: tranen. Alles is wel verholpen, wat niet echt fijn verliep: communicatie is en blijft nu eenmaal moeilijk met buitenlandse werknemers. En nu is het inmiddels verhuurd aan een van de 86 Nationaliteiten die deze wijk telt. Dus, @sj1986, ik denk dat uw moeder er alles aan gedaan heeft door alles te bewaren. Ik denk inmiddels: na mij de zondvloed. Woon hier sinds 1996 en heb volledig niets meer bewaard.

1paul
door 1paul - Jun 3, 2021 om 09:04
3150 Antwoorden / 0 Vragen

als je dingen overneemt en de nieuwe huurder wil dit niet dan moet je deze zaken verwijderen, is dus geheel afhankelijk van de nieuwe huurder....

verhuurder moet hier dan wel aan mee willen werken....

mi
door miennaamishaaz - Jun 3, 2021 om 11:09
725 Antwoorden / 1 Vragen

Indien de huidige verhuurder wilt dat u het geheel KAAL dient op te leveren en de blokhut en overkapping verwijderd.

Wat u dan kan doen is vragen of de 'Nieuwe' bewoner de blokhut en overkapping wilt overnemen samen met eventuele andere dingen zoals een laminaat vloer.

Als de nieuwe bewoner dit niet wilt dient u het  volledig te verwijderen.

mo
door mof - Jun 4, 2021 om 12:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De woning moet normaalgesproken overgeleverd worden zoals u die heeft ontvangen. Dat is in de documentatie vastgelegd. De bewijslast ligt echter bij de verhuurder in deze. De verhuurder zal papieren moeten overleggen over de staat van de woning bij aanvang huur.
u kunt in principe uw papieren gebruiken om daar tegenin te gaan als u het niet eens bent. Ook als uw papieren onleesbaar zijn moet de verhuurde leesbare documenten overleggen bij verschil van men8ng. U kunt ws gied zien of er zaken zijn toegevoegd of zo.

de blokhut is een ander ding, die heeft u overgenomen van de vorige bewoner, daarvan moet u een document kunnen overleggen waarin staat dat de verhuurder het ermee eens was én dat u na verlaten de hit mag laten staan.

anders moet u die ws verwijderen.

Aa
door Aadjoh - Jun 4, 2021 om 14:57
5 Antwoorden / Vragen

Je kunt je overal wel druk over maken en allerlei aannames doen maar waarom bel je de verhuurder niet even?

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jun 4, 2021 om 15:28
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou toch maar contact opnemen ,met de desbetreffende verhuurder nu . En vraag de huur regelementen op . Liver dat je dat doet dan dat je later een rekening krijgt ! Zou trouwens ook vragen nadat je je er aan hebt gehouden dat de verhuurder langs komty om te checken en vraag om een ondergetekende verklaring van Hem / Haar dat het goed is . Dit om te voorkomen dat het een wellis nietis spelletje word .