bo
door bonokwinimax Jun 8, 2013 om 22:00
Geldzaken & recht

Online inschrijven Basic Fit

ik heb mij online aangemeld bij basic fit.
ik heb mijn sportpas thuis ontvangen, maar ik zie er toch vanaf. ik ben er nooit wezen sporten.
ik heb een brief ontvangen dat ik een rekening open heb staan.

mijn vragen zijn:
- moet ik dit gaan betalen?
- is online inschrijven rechtsgeldig?(zit ik dan vast aan een contact , ik heb nergens voor getekend)

6304 10 Rapporteer

pb
door pbarendse - Jun 8, 2013 om 22:30
406 Antwoorden / 1 Vragen

Simpel antwoord: ja en ja. Online inschrijven is rechtsgeldig. Ik verwacht dat u gewoon moet gaan betalen. Bij online aankopen geldt normaal een bedenktijd van 7 dagen, maar volgens mij geldt die niet voor abonnementen.
Lees er anders nog even de algemene voorwaarden op na, wellicht dat daar nog iets in staat.

zoekster
door zoekster - Jun 8, 2013 om 23:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, de bedenktijd geldt ook voor abonnementen (zijn wel uitzonderingen) en ook bij basic fit heb je 7 werkdagen bedenktijd. Maar ik heb zo'n vermoeden dat de bedenktijd al is verstreken.
Wat me verbaast, is dat je een brief hebt ontvangen dat je een rekening hebt openstaan, want je moet je bankrekeningnummer bij inschrijving opgeven en dan gaat de betaling per automatische incasso.
Stond er niet genoeg op je rekening, dat je nu die brief krijgt?

Het maakt niet uit dat jij er vanaf ziet, Basic fit ziet er niet vanaf. De overeenkomst is geldig (tenzij je nog binnen de 7 werkdagen bedenktijd zit) en je hebt daarom een lidmaatschap voor een jaar. Zeg tijdig op als je er na dat jaar vanaf wilt.

alfatrion
door alfatrion - Jun 8, 2013 om 23:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Mogelijk is hier de langere bedenktermijn van drie maanden van toepassing. Bij diensten gaat deze lopen vanaf het moment van afsluiten en wordt verkort naar 7 werkdagen op het moment dat de verkoper aan zijn informatieplicht heeft voldaan.

zoekster
door zoekster - Jun 9, 2013 om 00:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 8 jun 2013, 23:55]Mogelijk is hier de langere bedenktermijn van drie maanden van toepassing. Bij diensten gaat deze lopen vanaf het moment van afsluiten en wordt verkort naar 7 werkdagen op het moment dat de verkoper aan zijn informatieplicht heeft voldaan.
De 7 werkdagen bedenktijd staat gewoon in de AV.

alexishoop
door alexishoop - Jun 9, 2013 om 00:35
562 Antwoorden / 6 Vragen

"bespaar bij een jaarabonnement" is strik genomen een vorm van oneerlijke reclame, want het zijn allemaal jaar abonnementen. alleen op de incasso wijze kun je besparen.

het ligt aan dus het abonnement, je kan ook kiezen voor een maand abonnement, die zijn dus maandelijks opzegbaar, het jaar abonnement is 49 euro goedkoper en zit je dus minimaal 1 jaar aan vast en zijn dan maandelijks opzegbaar.

verder is het is onvoldoende om alleen in voorwaarden te vermelden dat er alleen jaarabonnementen zijn, de de minimale looptijd moet echt bij het aanbod zelf vermeld staan, anders is het geen geldig aanbod.

alfatrion
door alfatrion - Jun 9, 2013 om 00:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 9 jun 2013, 00:06]De 7 werkdagen bedenktijd staat gewoon in de AV.
Dat is onvoldoende. De verkoper heeft op grond van art. 7:46c lid 2 sub a BW de verplichting om op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk te wijzen op het bestaan van het herroepingsrecht.

Hieraan wordt niet voldaan door de van zeven werkdagen in de algemene voorwaarden te noemen, omdat dit voor de doorsnee consument doorgaans onbegrijpelijke teksten zijn. Bovendien wordt hiermee niet voldaan aan het schriftelijk vereisten. Immers, algemene voorwaarden die op de website staan zijn vluchtig.

De bedenktermijn bedraagt drie maanden tot dat de consument een mail of brief heeft ontvangen waarin gewezen op het herroepingsrecht bedraagt.

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2013 om 13:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees in de Algemene voorwaarden (artikel 6) over hoe je moet opzeggen en ook het e.e.a. over de pas en het op tijd inleveren ervan. Zorg ervoor dat je een bevestiging van de opzegging krijgt en dat je een bewijs van ontvangst voor het inleveren van de pas krijgt want anders wordt daarvoor maandelijks ook nog geld afgetrokken.
De Algemene voorwaarden : klik hier.

vr.gr.

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 15:08
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 9 jun 2013, 00:47][quote=zoekster schreef op zondag 9 jun 2013, 00:06]De 7 werkdagen bedenktijd staat gewoon in de AV.
Dat is onvoldoende. De verkoper heeft op grond van art. 7:46c lid 2 sub a BW de verplichting om op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk te wijzen op het bestaan van het herroepingsrecht.

Hieraan wordt niet voldaan door de van zeven werkdagen in de algemene voorwaarden te noemen, omdat dit voor de doorsnee consument doorgaans onbegrijpelijke teksten zijn. Bovendien wordt hiermee niet voldaan aan het schriftelijk vereisten. Immers, algemene voorwaarden die op de website staan zijn vluchtig.

De bedenktermijn bedraagt drie maanden tot dat de consument een mail of brief heeft ontvangen waarin gewezen op het herroepingsrecht bedraagt.

*korrrekt!

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 15:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 9 jun 2013, 00:47][quote=zoekster schreef op zondag 9 jun 2013, 00:06]De 7 werkdagen bedenktijd staat gewoon in de AV.
Dat is onvoldoende. De verkoper heeft op grond van art. 7:46c lid 2 sub a BW de verplichting om op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk te wijzen op het bestaan van het herroepingsrecht.

Hieraan wordt niet voldaan door de van zeven werkdagen in de algemene voorwaarden te noemen, omdat dit voor de doorsnee consument doorgaans onbegrijpelijke teksten zijn. Bovendien wordt hiermee niet voldaan aan het schriftelijk vereisten. Immers, algemene voorwaarden die op de website staan zijn vluchtig.

De bedenktermijn bedraagt drie maanden tot dat de consument een mail of brief heeft ontvangen waarin gewezen op het herroepingsrecht bedraagt.

*korrekt!

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 17:20
2462 Antwoorden / 7 Vragen

bonokwinimax

*overeenkomsten kun je mondeling en schriftelijk afsluiten en de vorm is vrij

*dus als jij op een aanbod ja zegt, "die (voorbeeld) stoel koop ik", dan heb je al een overeenkomst afgesloten

*vormen zijn: telefonisch (bijvoorbeeld met een voicelog), gewoon mondeling, schriftelijk met handtekening, met behulp van een fax, via een e-mail, etc. etc.