si
door siri89 Jan 20, 2014 om 18:09
Geldzaken & recht

Verkeerd rekeningnummer gegeven, bedrijf stort geld niet terug!

Beste,

Ik heb online een bril besteld bij brillen24.nl op 27 nov en via Ideal betaald. Bril na 3 weken ontvangen, bleek niet correct te zitten. Netjes binnen de termijn van 14 dagen opgestuurd op 21 december. Bedrijf beloofd binnen 30 dagen geld terug te storten. Via eigen initiatief op 9 jan gevraagd of mijn bril al was aangekomen. Dat klopte, of ik mijn rekeningnummer wilde geven, zodat zij het die week nog konden overmaken.
16 jan nog geen geld, en contact opgenomen. Brillen24 zegt dat ze het geld hebben overgemaakt. Nu blijkt dat het mijn eigen fout is geweest d.m.v. 1 typfout een verkeerd rekeningnummer op te geven, waar zij dus beweren het geld op te hebben gestort. Na geen reacties op mails en 3 belpogingen, wordt er eindelijk opgenomen. Mevrouw aan de telefoon beweert dat haar collega er mee bezig is en zij niets voor mij kan betekenen, maar beloofd mij dat zij de bank zullen bellen en dat het verder wel goed zal komen.

Nu krijg ik vandaag een mail terug met de volgende mededeling:
Beste Siri,

Bedankt voor uw interesse in Brillen24. Ik heb het even overlegd met onze CEO, en wij kunnen het geld helaas geen tweede keer terugstorten. U heeft zich vergist en wij hebben het geld teruggestort. Wij hebben onze plicht gedaan, helaas heeft u het verkeerde rekeningnummer gestort.
We hopen hiermee uw vraag voldoende beantwoord te hebben.
Met vriendelijke groet,

Vanessa
Klantenservice Brillen24

Ik vind dit antwoord nogal kortzichtig en erg klantonvriendelijk. Gelijk met mijn bank de ING gebeld. Zij vertellen mij dat Brillen24 simpel hun eigen bank hoeven te bellen met de vraag voor een boekingsonderzoek. De bank vraagt dan aan de rekeninghouder van verkeerde rekening om het bedrag terug te storten en op die manier ik mijn geld terug kan krijgen. Tevens heb ik het Juridisch Loket gebeld voor advies. Ook zij geven aan dat ik in mijn recht sta op terugbetaling, omdat mijn rekeningnummer al bekend is bij Brillen24 (door de Ideal betaling). Daarbij heb ik nog geen bewijs van terugstorting gezien. Zij geven ook aan dat het erg raar is dat Brillen24 geen verdere acties onderneemt. Ook denkt mevrouw van Juridisch Loket (maar niet zeker wetend) dat het zou kunnen zijn dat overmaken naar rekening met verkeerde naam niet mogelijk zou kunnen zijn. En dat dit bedrag dus niet eens is teruggestort.

Dus ik heb bovenstaande gemaild naar Brillen24 en ook gevraagd naar een bewijs van afschrift. Ik krijg wederom een erg kort mailtje terug, met dezelfde tekst dat het mijn schuld is en zij hun plicht zijn nagekomen. Ook benoemen ze dat ze geen geld hebben teruggestort gekregen van de persoon met verkeerde rekening en daarom mij niets kunnen betalen. Oftewel, omzeilen van het bellen naar de bank.

Ik weet dat het mijn eigen stomme fout is om een typfout te maken. Het is ook geen enorm geld bedrag, maar het gaat mij om principe. Het is mijn geld, Brillen24 hoeft maar een kleine moeite te doen om te zorgen dat het geld wordt teruggestort. Daarbij ontwijken ze mijn vraag om bewijs van afschrift. De mogelijkheid zit er dus in dat ze mijn geld gewoon hebben gehouden? Wat kan ik doen, kan ik uberhaubt nog iets doen? Ik snap dat juridische stappen zetten geen zin heeft, dit meer geld kost dan het bedrag zelf. Maar ik kan er niet tegen hoe er met mij wordt omgegaan en dat mijn geld nu zomaar foetsie is door een klein typfoutje.
Hoop dat iemand me kan helpen of me duidelijkheid kan geven in eventuele stappen die ik nog kan ondernemen?
Groeten Siri

13805 56 Rapporteer

re
door respondent - Jan 20, 2014 om 18:14
73 Antwoorden / 8 Vragen

Brillen24.nl heeft de opdracht juist uitgevoerd: zij hebben het geld overgemaakt naar het door u zelf opgegeven (onjuiste) bankrek.nr.

jantje7
door jantje7 - Jan 20, 2014 om 18:16
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Maak 1 eurocent over naar het door u verkeerde rekening nummer met vermelding van uw goede rekening nummer met het verzoek het geld over te maken naar het juiste rekening nummer. Mogelijk heeft u geluk en krijgt u uw geld weer terug.

diumenge
door diumenge - Jan 20, 2014 om 18:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=respondent schreef op maandag 20 jan 2014, 18:14]Brillen24.nl heeft de opdracht juist uitgevoerd: zij hebben het geld overgemaakt naar het door u zelf opgegeven (onjuiste) bankrek.nr.Dat weet je helemaal niet, want ze willen het bewijs niet overleggen.

Als ze via de bank contact kunnen opnemen en die stort het geld terug, dan zouden ze u uiteraard alsnog moeten betalen. Wenst de ontvanger daar echter niet aan mee te werken, dan is het natuurlijk niet redelijk om hen veel werk te laten doen voor uw fout. Zeer klantonvriendelijke houding stellen ze ten toon, dat sowieso. Daarnaast hebben ze hun zaken duidelijk ook niet op orde, ze zouden het geld simpelweg alleen retour moeten sturen naar het rekeningnummer waarvan ze de betaling hebben ontvangen. Alleen al om dit soort situaties en fraude te voorkomen. De tip van jantje7 is een goede, valt in ieder geval te proberen. Het betreft een onverschuldigde betaling, ik vraag me alleen af wie nu in eerste instantie het geld zou kunnen terugvorderen, de winkel of u als klant.

In ieder geval lijkt brillen24 mij een winkel om geen zaken mee te doen.

si
door siri89 - Jan 20, 2014 om 18:27
8 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvulling:
Nog meer heen en weer gemail, waarin ik meerdere malen vraag om een bewijs van afschrift en vraag of ze hun bank willen bellen voor een boekingsonderzoek. Krijg ik het volgende bericht terug:
'Beste Siri,

Bedankt voor uw interesse in Brillen24. Ik heb zonet met de bank gebeld, en onze ING zegt dat dit niet meer mogelijk is, daar de annuleringsperiode al voorbij is. Het geld is al gedebiteerd en bij de klant gecrediteerd. Wij kunnen niets meer doen,
Wij vragen steeds het rekeningnummer via mail, net om deze fouten te vermijden.

We hopen hiermee uw vraag voldoende beantwoord te hebben.
Met vriendelijke groet,

Vanessa
Klantenservice Brillen24'

Wederom vermijdt ze mijn verzoek tot bewijs en de bank bellen voor een boekingsonderzoek. Ze weet het mooi te verkopen, maar ontwijkt mijn vragen hier en ontwijkt de manier waarop ik nog enigszins mijn geld kan terugkrijgen!

diumenge
door diumenge - Jan 20, 2014 om 18:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Betreft het overigens een oud postbankrekeningnummer of een 'normaal' bankrekeningnummer, want met de laatste is een foutje van één cijfer vrijwel onmogelijk. Dan zou het namelijk niet aan de 11-proef voldoen.

si
door siri89 - Jan 20, 2014 om 18:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!
De tip van jantje7 ga ik zeker uitproberen. Het is niet veel geld, maar het gaat me om principe.
@Diumenge, fijn om te horen dat je het met me eens bent. Ik begrijp volkomen dat er de mogelijkheid in zit dat diegene het geld niet wilt terugstorten en ik hierdoor pech heb. Dan is het mijn eigen schuld. Maar dat kan alleen gebeuren als Brillen24 uberhaubt hun bank belt en vraagt om een boekingsonderzoek (wat tevens gratis is voor hun?). En omdat ik dus geen bewijs van afschrift krijg, vind ik het enigszins verdacht. Ik vond het ook vreemd dat ik dus opnieuw mijn rekeningnummer moest opgeven via mail.

Is het enige wat ik nu kan doen: blijven mailen en een bewijs eisen en vraag tot boekingsonderzoek?
En daarnaast natuurlijk de optie van jantje7 om direct aan de persoon in kwestie te vragen?
Of zijn er eventueel nog meer mogelijkheden?

si
door siri89 - Jan 20, 2014 om 18:34
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 20 jan 2014, 18:27]Betreft het overigens een oud postbankrekeningnummer of een 'normaal' bankrekeningnummer, want met de laatste is een foutje van één cijfer vrijwel onmogelijk. Dan zou het namelijk niet aan de 11-proef voldoen.

Het gaat inderdaad om een oud postbanknummer met 7 cijfers.

si
door siri89 - Jan 20, 2014 om 18:47
8 Antwoorden / 1 Vragen

Maakt het trouwens nog iets uit, nu ik erachter ben gekomen dat Brillen24 zelf ook met ING heeft betaald? Kan ik zelf dan niet aan de ING bank vragen om te bemiddelen of een brief te sturen naar de persoon met verkeerde rekeningnummer?

zwemmer
door zwemmer - Jan 20, 2014 om 18:55
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik denk niet dat brillen24 wat een goede zaak is iets niet wil teruggeven -dat zou kinderachtig zijn- maar dat men niet bij machte is om de zaak terug te draaien.

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2014 om 18:55
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag
Ik heb per ongeluk een overboeking naar een verkeerde rekening gedaan. Wat moet ik doen?

Antwoord: Heb je het verkeerde rekeningnummer ingevoerd? Vraag dan aan jouw bank of ze het geld kunnen terughalen.

Wat zijn mijn rechten?

Je hebt helaas weinig rechten. Je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat.

Wat kan ik het beste doen?
•Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
•Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
•Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.

TIP
Voorkomen is beter dan genezen dus controleer heel zorgvuldig of je het goede rekeningnummer invult bij elektronisch bankieren of betaling via een overschrijfkaart.

LET OP
Heeft de bank de fout gemaakt, dan is de bank verplicht de betaling ongedaan te maken en het geld terug te geven.

Zoals je ziet heb je weinig rechten, u heeft een fout nummer opgegeven, de verkopende partij heeft dat te goeder trouw geaccepteerd en zo ik het nu zie, jammer en helaas.

De tip van jantje7 is nog een optie. Maar rechten? Nee.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2014 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die brillenwinkel kan dat geld van dat verkeerde bankrekeningnummer helemaal niet terughalen.

Ook de Ing kan dat niet.

Als u dus die cent op het overschrijvingsformulier invult en bv bij de naam Piet zet, volgt er automatisch een bericht dat bij de Ing onder dat nummer bv Jan bekend is,

Dan kunt u op het regeltje zetten dat de winkel aan hem of haar dat bedrag betaald heeft, maar dat het voor u bestemd is.

Hopelijk sturen ze het dan aan u door, of terug naar de winkel.

si
door siri89 - Jan 20, 2014 om 19:15
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties! Ik begrijp dat ik geen rechten heb om het geld terug te krijgen.
Het is een stomme fout die ik niet meer ga maken. Het enige wat ik jammer vind is dat Brillen24 niet meewerkt door aan hun bank te vragen voor boekingsonderzoek. Op die manier zou degene nog het bedrag terug kunnen storten. Ik snap dat zij niet verplicht zijn dit te doen, maar als ze klantvriendelijk zouden zijn, zouden ze dit wel doen. Het is het minste wat ze kunnen doen.

Ik heb inderdaad 1 cent overgemaakt naar degene en geprobeerd in het kort te omschrijven wat er is gebeurd. Hopen dat deze zo eerlijk is en het terug stort.
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Fijn om advies te krijgen van buitenstaanders.

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2014 om 19:27
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Het enige wat ik jammer vind is dat Brillen24 niet meewerkt door aan hun bank te vragen voor boekingsonderzoek. Ik snap dat zij niet verplicht zijn dit te doen, maar als ze klantvriendelijk zouden zijn, zouden ze dit wel doen. Het is het minste wat ze kunnen doen.

Laten we wel zijn, ze hebben op uw verzoek op de door u genoemde rekening terugbetaald. Dus, klantvriendelijk zijn ze wel.

En een bril kopen via internet, dan heb je verrotte snel: "bleek niet correct te zitten". Ze hebben uw hoofd daar niet om het montuur af te passen. Kijk gewoon bij een lokale opticien, die is service gevoelig en u betaalt uit eindelijk vaak even veel (tenzij u absurde wensen heeft).

valerius-2
door valerius-2 - Jan 20, 2014 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom als u de fout maakt een ander verplichten dat zij dat gaan betalen. Zij zijnvan uit uit gegaan dat u wel verstandig genoeg bent om u opgaven ter controleren.

si
door siri89 - Jan 20, 2014 om 19:32
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 20 jan 2014, 19:28]Waarom als u de fout maakt een ander verplichten dat zij dat gaan betalen. Zij zijnvan uit uit gegaan dat u wel verstandig genoeg bent om u opgaven ter controleren.
Ik vraag hen niet om het bedrag te betalen. Ik vraag hen om de bank te bellen voor een betalingsonderzoek, zodat deze een brief naar de persoon kan sturen met de vraag of zij het bedrag willen terugstorten. Dit is het advies wat ze mij vanuit de ING en het Juridisch loket gaven.
Ja het is mijn fout, dat erken ik, maar er is een mogelijkheid waarop ik mijn geld kan terugkrijgen.
Alleen naar mijn idee werkt Brillen24 niet mee, omdat ze mijn vraag ontwijken voor een betalingsonderzoek. Vandaar dat ik ze ook niet klantvriendelijk vind.

diumenge
door diumenge - Jan 20, 2014 om 19:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 19:27]Laten we wel zijn, ze hebben op uw verzoek op de door u genoemde rekening terugbetaald. Dus, klantvriendelijk zijn ze wel.
[quote]Dat heeft niets met klantvriendelijk te maken, dat is simpelweg hun plicht. En ja, klant heeft een fout gemaakt (die helemaal niet gemaakt had hoeven worden als ze het geld gewoon zouden terugstorten naar het rekeningnummer waarvan de betaling afkomstig is), maar ze doen nogal weinig voor hun klant. Dat is dus zeker niet klantvriendelijk. Fouten kunnen nu eenmaal gemaakt worden en een poging om een oplossing te bieden zou ze niet misstaan.

diumenge
door diumenge - Jan 20, 2014 om 19:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 19:27]Laten we wel zijn, ze hebben op uw verzoek op de door u genoemde rekening terugbetaald. Dus, klantvriendelijk zijn ze wel.

Dat heeft niets met klantvriendelijk te maken, dat is simpelweg hun plicht. En ja, klant heeft een fout gemaakt (die helemaal niet gemaakt had hoeven worden als ze het geld gewoon zouden terugstorten naar het rekeningnummer waarvan de betaling afkomstig is), maar ze doen nogal weinig voor hun klant. Dat is dus zeker niet klantvriendelijk. Fouten kunnen nu eenmaal gemaakt worden en een poging om een oplossing te bieden zou ze niet misstaan.

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2014 om 19:49
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe werkt iDEAL?

Betalen met iDEAL is gebruiksvriendelijk en doet de consument in een paar stappen.
?Nadat de (virtuele) winkelwagen door de klant is gevuld, kiest de koper iDEAL als betaalmethode via de speciale iDEAL-betaalknop op de website van de acceptant.
?De klant selecteert zijn eigen bank en komt vervolgens terecht in zijn vertrouwde internetbankieromgeving om de betaling goed te keuren. Alle relevante gegevens zijn al ingevuld.
?Het bedrag wordt daarbij direct van de rekening van de consument geboekt en is onderweg naar de bankrekening van de acceptant. Er is geen incassorisico.
?Binnen een paar seconden nadat een consument de betaling heeft goedgekeurd, is de betaling ook bij de acceptant bekend.

Of hierbij het bankrekeningnummer wordt vermeldt wordt niet genoemd. Het zou dus best kunnen zijn, dat er één collectieve storting van één dag wordt gedaan.

Anders gezien, weten ze wel het rekeningnummer van de klant?

diumenge
door diumenge - Jan 20, 2014 om 19:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 19:49]Anders gezien, weten ze wel het rekeningnummer van de klant?Dat zou inderdaad kunnen. De organisatie waar ik werk accepteert ook iDEAL en er moet wel een geld teruggestort worden, in dat geval kunnen ze het rekeningnummer er via de bank gewoon bij zoeken. Maar het valt inderdaad niet uit te sluiten dat dat niet altijd het geval is.

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2014 om 20:11
11568 Antwoorden / 51 Vragen

@Diumenge, en daarom zouden ze ook natuurlijk ook aan de klant het gewenste rek nr kunnen vragen, om dan klantvriendelijk terug te betalen................ Dus toch klantvriendelijk?

diumenge
door diumenge - Jan 20, 2014 om 20:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er is naar mijn persoonlijke mening niets klantvriendelijks aan het terugbetalen omdat dat gewoon de wet is. Dat is hetzelfde als het klantvriendelijk vinden dat de bank je rente bijschrijft of het energiebedrijf het teveel betaalde voorschot overmaakt. Maar laten we daar niet over door discussiëren.

TS heeft een fout gemaakt, dat is duidelijk. Het bedrijf stelt zich niet klantvriendelijk op in de afhandeling van het gevolg van deze fout, dat is ook duidelijk, althans naar mijn mening.

zwemmer
door zwemmer - Jan 20, 2014 om 22:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het is niet prettig om bij de verkoop van een artikel ook nog eens in bepaalde andere zin in dienst van de klant te moeten zijn. Dat doet men nu eenmaal niet graag als er sprake is van gezond zelfrespect. Mensen zijn niet gelijk vrienden van elkaar als een koop gesloten wordt.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2014 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt blijkbaar per mail gevraagd op welk nummer men het teruggestort wil hebben. Daar is toch niets mis mee? En ja, als men dan zelf een tikfout maakt is dat vervelend, maar ligt niet aan het bedrijf en heeft niets met het ontbreken van klantvriendelijkheid te maken.

zwemmer
door zwemmer - Jan 21, 2014 om 11:51
2638 Antwoorden / 35 Vragen

(Brillen24 is overigens een bekend internationaal bedrijf (zie ook Brille24.de, Lunette24.fr, enz)

pi
door pieterwolters - Jan 21, 2014 om 16:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En om deze reden maakt kruidvat het bedrag alleen over naar de rekening waarvan de betaling is gedaan - zie ander onderwerp op dit forum.

Oftewel: het is nooit goed: doet een bedrijf A, dan wil de klant B en vice versa.

hammond
door hammond - Jan 22, 2014 om 11:38
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb zoiets in een andere vorm meegemaakt.Ik kocht iets op Marktplaats en maakte het geld over.Na een paar dagen niets gehoord te hebben,nam ik contact op met de verkoper,die beweerde niets ontvangen te hebben.Na diverse controles of het op het op de goede bankrekening overgemaakt was, toen maar mijn bank gebeld en die kon zien dat het geld op de juiste rekening was overgemaakt.Toen maar de bank van de verkoper gebeld,maar die zeiden alleen maar dat ze geen info over clienten geven en het kwam er op neer dat ik naar mijn geld kan fluiten. Leuk he IDEAL!!!!!

alk
door alk - Jan 22, 2014 om 11:40
86 Antwoorden / 9 Vragen

Volgens mij wordt je opgelicht door brillen24. ING is namelijk de enigste bank die controleert of de naam welke jij bij de overschrijving gebruikt hebt, overeenkomt met het door jou opgegeven rekeningnummer. Als deze 2 niet overeenkomen dan wordt de betaling bij de opdrachtgever (brillen24) teruggestort. Dit zal precies de redenen zijn waarom brillen24 jou geen bewijs kan sturen.
Zij hebben het overgemaakte geld retour gekregen onder vermelding NAAM/NUMMER STEMMEN NIET OVEREEN. De andere banken gebruiken de elfproef
Hiermee wordt juist voorkomen dat bij één verkeerd cijfer het geld op de verkeerd rekening terecht komt.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alk

U bent abuis. Men kan rustig een verkeerde naam vermelde bij een bankrekeningnummer. Het geld wordt gewoon op dat bankrekeningnummer overgemaakt en wordt echt niet teruggestort.

Dus er is helemaal geen sprake van oplichting.

el
door elfje11 - Jan 22, 2014 om 12:29
35 Antwoorden / 17 Vragen

De ING vraagt idd bij een storting iets in de trand van: klopt het dat onder nr 122344 mevr jansen bekend is? Dus als jij niet jansen heet, dan zouden ze het NIET terug hebben moeten storten. Je naam en nr corresponderen nl niet met elkaar. Maar @Alk, je kan dus gewoon storten en het wordt niet teruggestort, want alleen de betaler weet of naam en nr overeenkomen en die bepaald of je het stort. Dus mijn inziens heeft brillen24 zelf ook niet opgelet, nl je hebt een naam opgegeven en die klopt niet bij het nr.
de bank mag trouwens geen persoonsgegevens vrijgeven, dus opvragen wie het is heeft geen zin..
Ik zou brillen24 confronteren met hun vergissing, misschien helpt dat, of een tussenoplossing vragen? Bijv nieuwe bril voor de helft van de prijs oid?
succes en laat je horen hoe het is afgelopen?

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elfje

Brillen maakte geen vergissing, dat deed de Ts. Er staat nergens dat Brillen bankiert bij de Ing.

zoekster
door zoekster - Jan 22, 2014 om 12:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 jan 2014, 12:38]@elfje

Brillen maakte geen vergissing, dat deed de Ts. Er staat nergens dat Brillen bankiert bij de Ing.
Staat er wel. Even de vervolgantwoorden van TS lezen.

Ook al vind ik ook dat de verantwoording in de eerste plaats bij siri89 ligt.

el
door elfje11 - Jan 22, 2014 om 13:20
35 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1, een quote: Bedankt voor uw interesse in Brillen24. Ik heb zonet met de bank gebeld, en onze ING zegt .......

el
door elfje11 - Jan 22, 2014 om 13:23
35 Antwoorden / 17 Vragen

Dus ook brillen24 heeft niet op zitten letten, het zou wel service zijn als ze ook iets aanbieden zodat beiden tevreden zijn.

jantje7
door jantje7 - Jan 22, 2014 om 13:25
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De controle die ING uitvoert bij een betaling betreft alleen als de tegenrekening ook een ING rekening is. Weet niet of het verkeerde rekening nummer een ING rekening nummer is.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2014 om 13:25
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien hebben ze wel een leesbril nodig, maar dan een goede?

zoekster
door zoekster - Jan 22, 2014 om 13:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jantje7 schreef op woensdag 22 jan 2014, 13:25]De controle die ING uitvoert bij een betaling betreft alleen als de tegenrekening ook een ING rekening is. Weet niet of het verkeerde rekening nummer een ING rekening nummer is.
Postbanknummer met 7 cijfers.

Figger it out.

el
door elfje11 - Jan 22, 2014 om 13:36
35 Antwoorden / 17 Vragen

Denk wel dat de verkeerde tegenrekening een ING is, je hebt maar 7 nummers. bij andere banken een langer nummer, dus dan komt er zowiezo uit dat het nr verkeerd is. bedenk ineens als je die ene cent overmaakt, je vanzelf de naam (en woonplaats?) ziet van de verkeerde ontvanger

mo
door mof - Jan 22, 2014 om 13:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het overmaken van geld volgen een paar checks: wanneer het rekeningnummer niet van de (voormalig) postbank is, en dus 9 cijferig (IBAN daargelaten) volgt een
zg. elf-proef: het toevallig intypen van een fout getal in het nummer leidt vrijwel altijd tot een niet bestaand nummer. Dan wordt de boeking weer teruggedraaid door de bank.
Heeft u wel een voormalige postbankrekening dan werkt de elf-proef niet en kan een fout ingetypt nummer gemakkelijk een bestaande bankrekening zijn.

Dan nog moet er een controle op de combinatie bankrekening/rekeninghouder worden uitgevoerd. Als deze niet correct is moet de bank na melding van de brillenwinkel de storting ongedaan maken.

Is echter de combinatie wel goed: stel u heet Peters en die andere rekeninghouder ook, dan heeft u pech. Dan hoeft de bank de storting niet terug te draaien.
Had u het goede nummer gegeven, dan kon u de brillenwinkel aansprakelijk stellen, nu treft de brillenwinkel in principe geen blaam. Ze doen wat ze moeten doen: de bank inlichten. De bank moet de overschrijving verder controleren.

Samenvattend: heeft u geen postbankrekening van 7 cijfers, dan is de kans groot dat het geld automatisch wordt teruggestort op de brillenwinkel rekening: dan moet u daar aan de bel trekken en verhaal halen. Anders heeft u ws. gewoon pech.

fr
door frankve - Jan 22, 2014 om 13:42
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb afgelopen zaterdag in Kassa (of was het nu bij Tros opgelicht..?) begrepen dat de banken geen rekeningnummer-naam check hoeven te doen.
Het enige dat dus door de bank gecontroleerd wordt is het rekeningnummer.

De leverancier valt dus weinig te verwijten. Rekeningnummer bestaat, en is opgegeven door de klant. Dat de klant dan verkeerd nummer opgeeft is niet zo handig, maar niet verwijtbaar aan leverancier.

Ik heb zelf ook wel eens iets verkeerd overgemaakt. Vrijwel gelijk gebeld met ING maar bleek niet terug te halen.
Geldt alleen voor (automatische)incasso's schijnbaar..

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mof

Dan nog moet er een controle op de combinatie bankrekening/rekeninghouder worden uitgevoerd. Als deze niet correct is moet de bank na melding van de brillenwinkel de storting ongedaan maken.

Dat is dus niet juist.

alk
door alk - Jan 22, 2014 om 14:51
86 Antwoorden / 9 Vragen

@ tijger1, woensdag 22 jan 2014, 12:20
Regels kunnen veranderen maar in 2007 heeft mijn partner op deze wijze een terugboeking bij ING gekregen. Dit betrof een afschrijving van ING naar de voormalige Postbank. In 2008 had mijn dochter het met een afschrijving van Rabo naar de voormalige Postbank. Het kan zijn dat daarna het veranderd is maar in beide gevallen staat er letterlijk op het afschrift "NAAM/NUMMER STEMMEN NIET OVEREEN".

Blijft nog steeds het gegeven dat de banken de elfproef doen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef.
Vergis je je één cijfer dan maak je geld over naar een niet bekend rekeningnummer en komt het automatisch terug.

Heb nog even bij brillen24 gekeken. Deze site vermeld nergens een adres. Het telefoonnummer is anoniem. Het bijbehorende adres is niet in de gouden gids of het telefoonboek te vinden.

Reden voor mij om hier nimmer zaken mee te doen.

Siri89, misschien handig als je verhaal op de facebookpagina van brillen24 gaat zetten. Dan wil een bedrijf wel eens van gedachten veranderen.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alk

Ik weet niet waaraan uw partner en dochter dit te danken hadden, maar naam en nummercontrole worden nooit uitgevoerd.

Ik heb zelf verleden jaar in de loop van een paar maanden een salaris(je) storting ontvangen op mijn rekening bij Ing wat niet voor mij bestemd was.

Uiteraard heb ik dat steeds teruggestort onder vermelding: is niet voor mij bestemd. Na vier keer hield het op.

ho
door holy53 - Jan 22, 2014 om 15:36
68 Antwoorden / 1 Vragen

De normale procedure in deze:
De opdrachtgever van de boeking, Brillen 24 dient aan eigen bank vragen om onderzoek.
Bank schrijft dan de ontvanger van dit bedrag aan met het verzoek tot terugstorting.
Na aantal weken, als aan terugstorting niet voldaan wordt, worden de n.a.w. gegevens verstrekt aan Brillen24.

jpm
door jpm - Jan 22, 2014 om 17:14
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben van mening dat Brillen24 ook een fout heeft gemaakt. Dit is al eerder gezegd, nl. dat ze per email een banknummer vragen dat ze zelf al in bezit hebben. De fout die dan gemaakt kan worden hoeft niet te worden gemaakt als ze het geld rechtstreeks retourneren op het eerder verkregen nummer. Om nu een vergissing van Siri89 zo ongenadig op haar af te wentelen vind ik dus niet correct. Het lijkt een soort luiheid om van Siri89 haar banknummer per email te vragen.

el
door elfje11 - Jan 22, 2014 om 17:21
35 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 wat netjes van je, top
@alk volgens mij zit het bedrijf in belgie, dan vind je ze niet in het telefoonboek of gouden gids. ze zijn wel te bereiken via telefoon (dat nr vond ik omdat ik reacties op fb las maar is geen nl nr )

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elfje11

Het waren zulke kleine salarisjes, moet wel van een kind geweest zijn.

Als het van de gemeente Amsterdam was gekomen, had ik mij misschien nog wel bedacht ;-)

si
door siri89 - Jan 22, 2014 om 19:17
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de vele reacties! Ik begrijp dat er verschillende meningen tussen zitten.
Ik weet dat het mijn eigen fout is geweest, stom maar helaas. Ik wil dan ook niet de schuld neer leggen bij Brillen24. Maar de manier waarop ze terugmailen komt op mij laks over en voor mijn gevoel niet klantvriendelijk.
Ik heb nu in totaal al 37 mailtjes heen en weer gedaan en na 5 keer vragen nog stééds geen antwoord of reactie gekregen op mijn vriendelijk verzoek tot het bellen van hun bank om een boekingsonderzoek in te zetten. Een simpele actie, enige mogelijkheid op het terugkrijgen van mijn geld. Na 5 keer vragen blijven zij deze vraag vermijden/ontwijken. Er wordt gewoon niet op gereageerd. Ja ze hebben mij als bewijs het gedeelte gekopieerd van het de storting op verkeerde rekening. Ik zeg gekopieerd, omdat het tekst gekopieerd is. Dus alsnog geen print screen van de afschrijving. Hierdoor kan ik nog niet zien of het werkelijk teruggestort is. Maar goed, kwestie van vertrouwen dan maar. In mijn laatste mail had ik dus maar 2 vragen: bewijs van storting en verzoek tot boekingsonderzoek. Ik krijg alleen terug: Mevrouw, bij deze het bewijs van overschrijving (+ gekopieerde tekst van afschrijving).
That's it. Hoe vaak ik ook herhaal: 'Nógmaals, nog een keer de vraag, etc.'. Wat moet ik hier nu mee? Voor de 6e keer vragen tot betalingsonderzoek?
Ondanks dat het mijn eigen fout is ben ik wel geneigd om een klacht in te dienen op klacht.nl omdat ze hier wel op terug reageren. Ook de tip om het op facebook te zetten ga ik opvolgen!

Dus ja ik erken zeker dat het mijn eigen fout is. Hoewel ik het wel eens ben met anderen die hier ook benoemen dat het vreemd is dat ik nogmaals via mail mijn rekeningnummer moest geven, terwijl deze gewoon bekend was bij Brillen24. Maar de manier waarop er simpelweg mee om gegaan wordt vind ik jammer. En het gaat me vooral om principes. En staan alleen maar positieve reacties op de site, maar op klacht.nl zie je toch wel meer negatieve.

Ik heb trouwens wel die 1 cent overgemaakt en gelijk de IBAN gebruikt. Hier had ik als naam 'Geen idee' opgegeven. Deze nam hij klakkeloos over, zonder na controle. Dus dat is blijkbaar wel voortaan mogelijk bij ING. Overigens nog niets gehoord van diegene en geen terugstorting.

Wat zouden jullie doen, als het bedrijf na tig mails de belangrijkste vraag (waardoor ik evt. mijn geld zou terug kunnen krijgen) blijven ontwijken/vermijden?

si
door siri89 - Jan 22, 2014 om 19:21
8 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk dit is de laatste mail die ik heb gekregen:
Beste Siri ******,

Bedankt voor uw interesse in Brillen24. Hierbij zend ik u ons bewijs van verichting.
BRILLEN24 SA Virement Home'Bank Plus
Vers: Siri ***** - NL45INGB000*******3
Communication: 700033979 - Siri *****
Info personnelle: 700033979
Opération 130 du 10/01/2014 - valeur 10/01/2014
-39.00 EUR 10/01/2014

We hopen hiermee uw vraag voldoende beantwoord te hebben.
Met vriendelijke groet,

Vanessa
Klantenservice Brillen24

Misschien ben ik wantrouwend, maar dit is toch geen fatsoenlijk bewijs? Iedereen kan toch zoiets typen?

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2014 om 19:23
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zouden jullie doen, als het bedrijf na tig mails de belangrijkste vraag (waardoor ik evt. mijn geld zou terug kunnen krijgen) blijven ontwijken/vermijden?

Laten rusten, rustig verder leven, en vooral voortaan een bril bij een opticien kopen in een "stenen" winkel. Aanbiedingen zat, vaak leuke prijzen, service en een controleerbare betaling. Maar dat is wat ik zou doen.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@siri89

Nog even uitgeprobeerd op Ing. Als ik een oud Postbank nummer intik en bij de naam : geen idee, komt er boven in beeld: onder dit nummer is bij Ing die of die bekend.

Wonderlijk dat dat bij u niet gebeurd.

jpm
door jpm - Jan 22, 2014 om 20:49
820 Antwoorden / 28 Vragen

Eigenlijk zouden we hier vandaan met een mannetje of tien een email naar Brillen24 moeten sturen met de tekst: 'waarom doen jullie een goedbedoelende klant dit aan?' met de naam van siri89 erbij. Kijken wat ze dan gaan doen. Ik weet wel, een beetje ongebruikelijk en out of the box, maar zo zit ik wel in elkaar.

ja
door janet54 - Jan 22, 2014 om 21:07
22 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou er een paar laatste e-mails aan wagen. Een naar kassa of is dit Radar voor aanmelding van de koude douche of hulp van de belbus. Een naar Klacht.nl en dan nog een naar brillen24 met de medeldeling dat je deze mails gaat versturen en aan een ieder die je kent zult vertellen hoe klant onvriendelijk je ze vindt.
Als dit niet helpt dan zou ik het opgeven.

P.S. je kan nog proberen of het juridisch loket een brief voor je wil sturen misschien maakt dit meer indruk.

fr
door frankve - Jan 22, 2014 om 21:11
36 Antwoorden / 1 Vragen

@janet54
Sorry, maar dan vind ik dat je niet alleen "zo" in elkaar zit, maar zelfs raar in elkaar. Het is toch vreemd dat je koste-wat-kost een bedrijf in discrediet wil brengen.
De firma heeft in mijn ogen gedaan wat zij binnen de grenzen van de wet hebben moeten doen.

Je kan van hen ook niet verwachten dat ze 2x het bedrag uitkeren, is het niet? (1x naar de klant, 1x naar het door klant opgegeven foute nummer).

Als je écht wat wil bereiken, zorg je dat naam/rekeningcontrole weer verplicht wordt voor de banken.
Dan bereik je wat.

ja
door janet54 - Jan 22, 2014 om 21:29
22 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=frankve schreef op woensdag 22 jan 2014, 21:11]@janet54
Sorry, maar dan vind ik dat je niet alleen "zo" in elkaar zit, maar zelfs raar in elkaar. Het is toch vreemd dat je koste-wat-kost een bedrijf in discrediet wil brengen.
De firma heeft in mijn ogen gedaan wat zij binnen de grenzen van de wet hebben moeten doen.

Je kan van hen ook niet verwachten dat ze 2x het bedrag uitkeren, is het niet? (1x naar de klant, 1x naar het door klant opgegeven foute nummer).

Als je écht wat wil bereiken, zorg je dat naam/rekeningcontrole weer verplicht wordt voor de banken.
Dan bereik je wat.

Waar heb ik geschreven dat brillen24 het bedrag 2 x moet terrugbetalen? Volgens mij vraagt siri alleen een bankonderzoek en een bewijs dat het bedrag daadwerkelijk is overgemaakt naar het verkeerde nummer. Siri vind het niet klantvriendelijk dat zij dit niet doen en dat ben ik met haar eens! Ik bankier zelf ook bij ING en als je van ING overmaakt naar ING en je vult een verkeerde naam/nummer combinatie in dan krijg je een melding en wordt de opdracht niet zondermeer gedaan. In de berichten schrijft Siri dat zij en ook brillen24 bankieren via ING dus het is terecht dat zij twijfelt of het bedrag wel echt is terugbetaald.

alk
door alk - Jan 22, 2014 om 21:49
86 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=frankve schreef op woensdag 22 jan 2014, 21:11]@janet54
Sorry, maar dan vind ik dat je niet alleen "zo" in elkaar zit, maar zelfs raar in elkaar. Het is toch vreemd dat je koste-wat-kost een bedrijf in discrediet wil brengen.
De firma heeft in mijn ogen gedaan wat zij binnen de grenzen van de wet hebben moeten doen.

Ik ben het roerend met @janet54 eens. Als goedschiks niet helpt, dan maar kwaadschiks. Je hoeft een bedrijf niet publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, want dan zit je dicht bij smaad. Kan je een aanklacht opleveren.
Je kan wel een nauwgezet verslag van het handelen van jou en brillen24 wijdverbreid op internet zetten. Beperk je tot de feiten, dan ben je niet aan te klagen. Vraag op verschillende fora de meningen van van andere klanten en verzamel de klachten en publiceer deze ook.
Ik persoonlijk vind dit een louche zaak als ik naar de website kijk. Schreeuwerig, geen adresgegevens en alles in de uitverkoop. Bij mijn eerste aanblik dacht ik gelijk aan een faillissementsopruiming.

Ik koop mijn bril bij een opticien. Het kost wat, maar je hebt een onbeperkte service.

ph
door philip36 - Jan 22, 2014 om 21:51
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat de ING zegt is volgens mij onzin, het heeft niets met annuleringsperiode te maken.
Er valt niks te annuleren.
Ik heb zelf eens geld overgemaakt naar een verkeerde rekening ( gelukkig een klein bedrag).
Mijn bank heeft toen de eigenaar aangeschreven met het verzoek om het geld terug te storten.
Als, ik dacht na 30 dagen, geen reactie is ontvangen mag de bank de naam en adres van die eigenaar vrij geven.
U kunt dan zelf nog eens proberen om het geld terug te krijgen.