Seleentje
door Seleentje Feb 12, 2024 om 19:19
Geldzaken & recht

Verplicht fooi delen, mag dat?

Hallo, ben werkzaam in de horeca (barwerk) krijg minimuum loon + de rest van het inkomen bestaat uit fooien ( ook echt fooien verklaring in moeten vullen, ik zelf geef het op bij de belastingdienst etc.). Onze manager (niet de eigenaar) die verplicht ons om fooien te delen, (voorheen was de het fooi wat de persoon in kwestie kreeg ook echt zijn fooi zeg maar).  Dat terwijl dat eigenlijk een groot stuk van onze inkomsten is. En sommige er harder voor werken dan de anderen, zelfs nadat sommige collegas ongenoegen hebben geuit... doet de manger er weinig mee. Nu overweeg ik om naar de rechter te gaan en een vergoeding daar te eisen... Sta ik in me recht? zo ja wat is het beste manier om dat aan te pakken. Alvast bedankt :)

6108 16 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2024 om 19:24
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Een eerlijke verdeling van de fooien zou in mijn visie zijn de fooienpot in totaal verdelen tussen alle medewerkers, dus ook de koks enz. En dan een verdeelslutel van het aantal uren dat zij werken. Dan is het eerlijk. Anderzijds, naar een rechter gaan voor een fooienpot? Lijk mij geen goede zaak, zal vrijwel zeker meer kosten als opleveren qua geld en collegialiteit.

Seleentje
door Seleentje Feb 12, 2024 om 19:41
Antwoorden / 1 Vragen

Het is puur drank/muziek/bar. Geen koks aanwezig. Ja was benieuwd hoe dat juridisch in elkaar zat. Bedankt:)

mahadma
door mahadma Feb 13, 2024 om 12:34
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik wist niet dat u geen koks had, maar als die er waren zijn die de basis voor uw tip.

john devries
door john devries Feb 14, 2024 om 15:12
218 Antwoorden / Vragen

Koks laten medelen is onzin en niet gebruikelijk. Deze mensen verdienen koks salaris  volgeens CAO en zitten ruim boven het minimum loon.Bedienend wordt qua salaris af gescheept met een "fooi" aan tge vullen met de fooien

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Feb 12, 2024 om 19:36
516 Antwoorden / Vragen

Juridisch ia het blijkbaar wel toegestaan als je deze juridische info leest.

U schrijft dat sommige medewerkers er harder voor werken dan andere. Dan is het de vraag of iedereen daar wel zo over denkt of dat dat persoonlijke gedachten zijn.
Ik vraag me af wat een gang naar de rechter kan brengen.

U zou ook die verdeling kunnen accepteren en daarmee ook dat de een harder werkt of lijkt te werken dan de ander.

Seleentje
door Seleentje Feb 12, 2024 om 19:44
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, heb het ff doorgenomen. Maar begrijp ik het goed dat dan de medewerkers wel er "mee eens" moeten zijn, met een degelijke fooienpot? Bedoel als de meerderheid het liever apart ziet. Kan een werkgever dat verplichten? Al het overige persoon in het bedrijf krijgt geen fooi maar hebben ook aanzienelijk meer salaris dan degene die het barwerk doen zeg maar.

Ja
door JannyBoe Feb 13, 2024 om 07:25
516 Antwoorden / Vragen

Nadere info inwinnen bij bijvoorbeeld het Juridisch Loket of uw vakbond kan altijd.
FNV Horeca heeft een heel behulpzaam artikel over de fooienpot gepubliceerd.

Daarin staat nu juist dat het personeel het onderling moet regelen.
Het is een persoonlijke mening waar u niks mee hoeft maar je kunt proberen te accepteren dat een gezamenlijke fooienpot goeie en minder goeie kanten kent. Misschien zijn er mensen die gewoonweg niet in staat zijn om net zo hard te werken als u? Of door hun vakmanschap en contactuele eigenschappen, ondanks hun lage tempo, de pot juist extra spekken omdat ze in de smaak vallen bij klanten?
Je zult veronderstelde of echte ongelijkheid als werknemer en als mens op veel meer plekken tegenkomen.

Het ter discussie stellen van de fooienpot is een goed idee van u. Er zal toch werkoverleg plaatsvinden en dat is dan de uitgelezen kans om na te vragen of iedereen het er mee eens is zoals u schrijft.
Vragen naar de mening van anderen en idereen zijn/haar woordje laten doen.
Daarmee voorkom je ook dat er twee kampen ontstaan door dit item want dat is sowieso niet bevorderlijk voor de sfeer.

vd
door vdlieuw - Feb 12, 2024 om 20:42
212 Antwoorden / 6 Vragen

Zeker niet maar de rechter gaan, kost u heel wat meer aan geld, energie, tijd, irriratie enz.
Zoals al genoemd en in vrijwel elke horeca zaak toegepast, de fooienpot met evt. een verdeelsleutel van gewerkte uren of inzet arbeid e.d.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2024 om 21:36
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat mag en is ook redelijk indien de fooienpot wordt verdeeld over alle medewekers en dus in ieder geval collega's die niet direct in de bediening werken.
Ik adviseer u om geen gerechtelijke actie te ondernemen, u zult niet allen geconfroteerd worden met kosten en bakzeil halen bij een rechter en uw werekgever zal het ook zeker niet in dank afnemen. Uw collega's niet in de bediening ook niet!

sira
door sira - Feb 12, 2024 om 22:10
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik sta er sowieso dubbel in in het geven van fooien.
Er zijn in Nederland zoveel beroepen met hardwerkende mensen die net als u het minimumloon verdienen, maar nooit enige fooi ontvangen.
Geef je geen fooi dan ben je een krent en op Schiphol zijn er retaurants waar je tijdens het afrekenen kunt kiezen tussen 5, 10, 15 + 20% fooi.

Als er dan toch fooien gegeven moeten worden, is een onderling te verdelen fooienpot helemaal niet verkeerd. Bij drukte of op een terras wordt je soms door 3 verschillende mensen bediend, moet ik die alle drie dan maar een fooi geven?

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Feb 13, 2024 om 07:37
516 Antwoorden / Vragen

Op de website van FNV Horeca staat een informatief artikel over de fooeinpot.

1paul
door 1paul - Feb 13, 2024 om 08:25
3148 Antwoorden / 0 Vragen
Sa
door Samvg - Feb 13, 2024 om 11:14
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf op een superjacht gewerkt en daar werden de fooien ook gedeelt onder alle collega's. Dit bracht wel een teamspirit en saamhorigheid naar boven. De mensen aan de voorkant zoals bediening zijn ook afhankelijk van de koks en mensen achter de schermen. Zoals al gereageerd sta je hoogstwaarschijnlijk niet in je recht. Ik begrijp wel dat het onvrede creëert bij je, omdat je eerst meer fooi kreeg en dat wellicht mee hebt genomen in je beslissing om er te gaan werken. Mijn advies is om de vraag te stellen aan de manager en/of eigenaar waarom de omgang met fooien is veranderd en of er aan andere oplossing voor is? Stel die vraag bij voorkeur ook gezamenlijk met de andere betrokken collega's in een aangevraagd gesprek en niet apart. Ik werk nu bij een bedrijf met een winstdeling
Ik las dat dit ook in de horeca in opkomst is. Je leest er hier meer over. Stel eerste de open vraag aan je manager en als je niet tevreden bent over het antwoord zouden jullie een winstdeling kunnen voorstellen en vragen wat men daar van vind. Noem ook de voordelen voor het bedrijf zoals in het artikel wordt genoemd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 13, 2024 om 15:26
2057 Antwoorden / Vragen

Een verstandige werkgever neemt zoiets dan wel op in het personeelsregelement om discussie te voorkomen maar dit mag, het is zelfs vrij gebruikelijk en als je er niet mee wil instemmen zou ik een andere werkgever zoeken.

mo
door mof - Feb 14, 2024 om 12:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Fooi is fooi. Geen loon. U krijgt minimumloon en dat volstaat. Als er contractueel niets is afgesproken kunt u (bij contante betaling) de fooi gewoon in eigen zak steken. Het is namelijk ook geen inkomsten voor de zaak. Bij fooi over de pin gaat deze wel naar de zaak en mag de manager uitmaken wat er gebeurt.
argumenten als "ik werk harder dan anderen" tellen niet. Dat moet u kunnen bewijzen.

ma
door marleenvanh - Feb 14, 2024 om 14:06
451 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een groot tekort aan horeca personeel. Misschien een idee om een andere baas te 'zoeken'?  Wanneer je je werk verder goed doet is dat misschien het overdenken waard en bij de vraag waarom je weg gaat dat aan de EIGENAAR meedelen....

marijke77
door marijke77 - Feb 14, 2024 om 16:07
158 Antwoorden / 3 Vragen

Mensen in vele andere beroepen moeten ook hard werken en krijgen nooit fooien. Dus wees blij met wat je krijgt.

sira
door sira Feb 14, 2024 om 18:24
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal mee eens, want onder die mensen zitten ook werknemers die niet meer dan het minimumloon verdienen, net als de vraagsteller.
Er zijn zelfs landen waar het als een belediging wordt opgevat als je een fooi geeft.
Het geven van fooi vind ik een volstrekt achterhaald fenomeen, omdat in Nederland iedereen minimaal het minimumloon verdient.
Veel mensen kunnen niet eens uit eten, omdat de prijzen in de horeca zo hoog zijn, laat staan dat ze een fooi kunnen geven.

agapon1951
door agapon1951 - Feb 14, 2024 om 20:43
171 Antwoorden / Vragen

Als het een goed team is en iedereen achter elkaar staat v.w.b. het totale behaalde resultaat vindt ik het dat het gehele team mag delen in de inkomsten van de fooien pot, immers het is een gezamelijke prestatie die geleverd is. Niet de manager maar de baas dient hier op toe te zien dat dit eerlijk gebeurt. Fooien zijn in feite nooit persoonlijk maar teaam gericht. V.w.b. de werkprestaties staat er een manneger die erop aan gesproken kan worden als men niet naar behoren functioneerd en een last voor het team is of wordt. Aan het einde van dag of periode dienen wel de omzetten berekend te worden want ook via pinnen worden er fooien gegeven en is niet overzichtelijk of deze dan ook niet in het bedrijf verdwijnen. Personeel moet hier transparant van worden geinformeerd. Houdt het zelf ook bij door een notitie van de fooi te maken inclusief dag en tijdstip door het gehele team. Opgelost dus. .

djfox741
door djfox741 - Feb 15, 2024 om 13:22
40 Antwoorden / 3 Vragen

Heb het zelf meegemaakt en was daar best blij mee, het gebeurde zelfs dat ik het weekend inging met een vrije dag en mijn nieuwe rooster begon met een vrije dag, dus een heel vrij weekend [gebeurde bij iedereen, als die aan de beurd was]

De eerste dag dat ik op mijn werk kwam, lag mijn OT klaar en dat was dus gewoon gedeeld tussen alle collega's, kan zeggen dat ik blij was met deze regeling, dus delen van de tip met iedereen heb ik ervaren als goed.

Dat er andere collega's zijn die de niet zo hard werken oké maar die krijgen toch ook Tip en dat komt toch ook in die pot.

Kan niet inschatten wat voor horeca U werkt, bij was het een Bistro met een heel goed rooster en waar je de kans er niet voor kreeg de kantjes er vanaf te lopen, als je dat zelf zou willen.

rj
door rjw - Feb 15, 2024 om 15:30
3262 Antwoorden / 5 Vragen

In de horecazaak waar mijn kinderen werken en werkten is dit eigenlijk altijd zo gegaan. Aan het einde van de maand wordt de inhoud van de fooienpot naar rato verdeeld ahv het aantal gewerkte uren in die maand. Per dag controleert 1 van de personeelsleden samen met de eigenaar de inhoud van de pot en die wordt netjes bijgehouden. Het voorkomt veel scheve ogen onder het personeel en het zorgt daardoor voor een goede samenwerking van het hele team.

me
door meganega - Feb 19, 2024 om 19:18
43 Antwoorden / Vragen

Nee, je staat niet in je recht.