Garantie bijkopen huishoudelijke apperatuur
nieuwe koelkast en gasfornuis gekocht bij BCC
ik kan daar extra garantie bijkopen, z.g. service plus polis
er staat me bij dat dit eigenlijk een overbodig soort verzekering is omdat er toch een wettelijke termijn is waarbinnen met mag verwachten dat apperatuur werkt naar behoren - wie kan mij goed advies geven ?
Je hebt standaard twee jaar garantie. Daarna is de garantie over en sluiten.
En nà de twee jaar zijn (eventuele) reparatiekosten voor "rekening man" zoals ze dat in het leger noemen. Dat het apparaat langer mee gaat, is wel te verwachten, echter bij een koelkast en gasfornuis zou ik persoonlijk niet een verzekering tot (bijvoorbeeld) vijf jaar bijkopen. Bij een wasmachine zou ik dit wèl doen. Het is vaak een behoorlijk premie bedrag, wat niet helemaal in de reparatiegevoeligheid van de koelkast ligt, maar bij een wasmachine eerder. Maak zelf de afweging, wat kost het en wat levert het op. De uitslag van de balans bepaalt je eigen idee wat je keuze kan zijn. Een verzekering tot drie jaar mag ook niet veel kosten, want jaar één en twee zijn dan dubbel gedekt. Tot vijf jaar verzeker je dus jaar drie, vier en vijf.
villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:33: nieuwe koelkast en gasfornuis gekocht bij BCC
ik kan daar extra garantie bijkopen, z.g. service plus polisvilladorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:33: er staat me bij dat dit eigenlijk een overbodig soort verzekering is omdat er toch een wettelijke termijn is waarbinnen met mag verwachten dat apperatuur werkt naar behoren - wie kan mij goed advies geven ?
Diverse organisaties halen een aantal zaken door elkaar, zodat je het bovenstaande krijgt.
Er zijn twee zaken:
- De garantieperiode, de condities waartegen garantie gegeven wordt en de rechten die men de koper geeft, worden door de fabrikant en winkelier zelf bepaald.
- De conformiteitsbeginsel: het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te worden en dient de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier. Dat wordt ook wel eens de "wettelijke garantie" genoemd.
De termijnen:
- de garantietermijn wordt volledig door de fabrikant en winkelier bepaald. Er zijn geen regels die bepalen dat de garantieperiode een minimale periode moet zijn.
- de non-conformiteit. Daar is geen maximum voor bepaald (de Europese richtijn heeft die wel tot twee jaar na aankoop begrenst).
Dus betekent dat voor producten die een langere levensduur hebben dan twee jaar, dat de koper ook na de garantieperiode bij de verkopende partij kan aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd was en niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Met andere woorden:
De fabrikant en winkelier mogen inderdaad extra garantie verkopen.
Veel consumentenorganisaties zijn het daar niet mee eens, omdat zij van mening zijn dat de "wettelijke garantie" de garantieperiode is die de winkelier wettelijk verplicht is om te geven. Dus als men stelt dat de "wettelijke garantie" twee jaar is, stelt men dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken. Aangezien de Nederlandse wetgeving geen beperkingstermijn van twee jaar kent voor de "wettelijke garantie" stellen die organisaties dat de winkelier wettelijk verplicht is om garantie te verstrekken welke gelijk is aan de verwachte levensduur (welke door die organisaties bepaald is). Ook stellen die organisaties dat garantie bijkopen onzin is, omdat het product gedurende de verwachte levensduur probleemloos mee dient te gaan.
Dat is onjuist.
Met de term "wettelijke garantie" wordt niet de garantieperiode bedoeld en ook niet de periode waarin het product probleemloos mee dient te gaan. Met de term "wettelijke garantie" wordt bedoeld dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd dient te worden en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.
Of wil je soms weken zonder koelkast zitten als die wordt gerepareerd, omdat je extra garantie hebt?
dit is onzin
heb het zelf mee gemaakt
het wordt dan der plaatsen gemaakt
Het is zo simpel:
Als de garantieperiode verstreken is, heeft de koper geen recht meer op de garantie, behalve als de uitspraken van fabrikant en winkelier op wat voor manier dan ook dat tegenspreken.
Een voorbeeld:
Zou de fabrikant en winkelier één jaar garantie geven, is gewoon het één jaar garantie van toepassing. Als vervolgens de winkelier of fabrikant aangeven dat het product 3 jaar probleemloos mee dient te gaan, is die één jaar garantie verwerpbaar. Als die fabrikant en winkelier voor de rest geen uitspraken doen, dient het één jaar garantie gehanteerd te worden.
Of de koper wel of geen extra garantie dient bij te kopen, hangt af hoeveel risico de koper wilt nemen als er toch plotseling problemen ontstaan.
ik dacht ik stel een simpele vraag - mij is bekend dat leveranciers garantie verstrekken, soms geeft iets de geest, net na de verstreken garantietermijn, dat sta je dus met lege handen, terwijl verwacht kan worden dat bij normaal gebruik een koelkast of fornuis toch langer dienst kan doen dan 2 jaar - en je dus mag verwachten dat leverancier/fabrikant service-reparatie verleent - er zijn europese regels hierover
ik mag toch verwachten dat een koelkast/fornuis, langer dienst doet dan 2 jaar ?
als zo'n ding de geest geeft binnen 5 jaar, bij normaal gebruik, dan is naar mijn mening een ondeugdelijk apperaat verkocht-gemaakt
Winkeliers vertellen dat men heden niet meer mag verwachten dat produkten voor de eeuwigheid worden gemaakt - maar tussen 2 jr en eeuwigheid zit verschil ?
ik vind het wel boeiend de discussie die losbarst op mijn simpele vraag, jammer dat sommigen elkaar zo in de haren vliegen -
laat ik mijn vraag uitbreiden: hoe veel jaar mag een mens verwachten dat een koelkast en een fornuis dienst verlenen bij normaal gebruik ?
villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: ik dacht ik stel een simpele vraag - mij is bekend dat leveranciers garantie verstrekken, soms geeft iets de geest, net na de verstreken garantietermijn, dat sta je dus met lege handen, terwijl verwacht kan worden dat bij normaal gebruik een koelkast of fornuis toch langer dienst kan doen dan 2 jaar - en je dus mag verwachten dat leverancier/fabrikant service-reparatie verleent - er zijn europese regels hierover
ik mag toch verwachten dat een koelkast/fornuis, langer dienst doet dan 2 jaar ?
Er bestaan geen regels hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.
villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50:
als zo'n ding de geest geeft binnen 5 jaar, bij normaal gebruik, dan is naar mijn mening een ondeugdelijk apperaat verkocht-gemaakt
Nogmaals verwijs ik toch echt naar de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.
De wetgeving bepaald niet dat bij normaal gebruik het product een x tijd probleemloos mee dient te gaan. Waar steeds naar verwezen wordt zijn de regels omtrent de aansprakelijkheid van de verkopende partij als het product non-conform is (niet volgens de koopovereenkomst).
villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: Winkeliers vertellen dat men heden niet meer mag verwachten dat produkten voor de eeuwigheid worden gemaakt - maar tussen 2 jr en eeuwigheid zit verschil ?
Ik wil niet vervelend zijn, maar er bestaan geen regels omtrent hoelang dat een product minimaal probleemloos mee dient te gaan.
Die regels waar steeds naar verwezen wordt heeft met de conform de koopovereenkomst te maken, niet met hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.
villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: laat ik mijn vraag uitbreiden: hoe veel jaar mag een mens verwachten dat een koelkast en een fornuis dienst verlenen bij normaal gebruik ?
Het antwoord is heel simpel: wat in de koopovereenkomst is vastgelegd met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier omtrent dat product.
Ik hoop dat het duidelijk is, mocht dat niet het geval zijn, verneem ik dat uiteraard graag.
villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: ik dacht ik stel een simpele vraag - mij is bekend dat leveranciers garantie verstrekken, soms geeft iets de geest, net na de verstreken garantietermijn, dat sta je dus met lege handen, terwijl verwacht kan worden dat bij normaal gebruik een koelkast of fornuis toch langer dienst kan doen dan 2 jaar
Ik wil dit eraan toevoegen:
Je mag datgene van het product verwachten wat in de koopovereenkomst is overeengekomen. De verwachting daarnaast is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en winkelier die over het product hebben gedaan. Dat is compleet volgens de Europese richtlijn en Nederlandse wetgeving.
Als een bepaalde organisatie aangeeft dat een product zonder problemen vijf tot tien jaar probleemloos mee dient te gaan, kan daar alleen rechten aan ontleent worden als de fabrikant of winkelier ook dergelijke uitspraken gedaan heeft.
Dat hierover heel veel verwarring over is, begrijp ik maar al te goed. De diverse consumentenorganisaties geven aan dat een product een bepaalde gemiddelde levensduur bezit, ongeacht merk en type. Zij koppelen aan een product een bepaalde levensduur. Dus wasmachines x jaar, computers x jaar, tv's x jaar enz. Dergelijke zaken zijn niet zo in de wetgeving opgenomen en kunnen dus ook geen rechten aan ontleent worden.
Als een organisatie bepaalde uitspraken doet, kan daar geen rechten aan ontleent worden, simpel omdat die organisatie geen deel uitmaakt van fabrikant of verkopende partij.
villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50:
ik mag toch verwachten dat een koelkast/fornuis, langer dienst doet dan 2 jaar ?
als zo'n ding de geest geeft binnen 5 jaar, bij normaal gebruik, dan is naar mijn mening een ondeugdelijk apperaat verkocht-gemaakt?
Waarom zou je dan garantie bijkopen?
Het is vaker op tv gezegd, die verzekeringen zijn een garantie dat U niet hoeft te bekvechten met de winkelier. U kunt ook gokken dat de apparaten het blijven doen, de keus is aan U.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer