hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 12:56
Huishouden & energie

Vloeibaar wasmiddel is de vroegtijdige dood voor de wasmachine?

In een topic over een Miele wasmachine HIER , wordt de schuld van het vroegtijdige overlijden van de wasmachine aan het gebruik van wasmiddelen gegeven. Dat is op zich verwonderlijk, want zeep hoort nu eenmaal bij het wassen. In de voortgang van deze topic wordt de schuld van de mankementen nadrukkelijk gelegd bij het gebruik van (vloeibare) wasmiddelen. Ook zouden de wasmachine en de was zèlf sneller gaan stinken door zeepluis en wordt het extra reinigen op hogere temperatuur dringend aanbevolen. Consumenten wassen daarentegen echter tegenwoordig hoofdzakelijk op lagere (eco-)temperaturen.

VRAAG: Worden deze 'mankementen' voldoende in de bedieningsaanleiding en/of op de verpakkingen van de wasvloeistof aangegeven en is het evtl. een extra argument om een klacht aan te spannen tegen producenten (van wasmachines)? Een deelnemer beweert, dat producenten constructiefouten inbouwen om een kortere levensduur te plannen ... Dat zou m.i. bij de wasmachine in de eerder geciteerde topic eigelijk gemakkelijk te bewijzen zijn.

PS. De bedoelde machine (met de vermeende constructiefout) heeft ooit een predicaat van de Consumentenbond gekregen, staat in de topic.

*(vanwegen een ' chronische forumziekte' van meerdere vaste V&B-deelnemers, verzoek ik, uit inmiddels opgedane ervaring en dus niet ten overvloede, om vooral niet off-topic te gaan en daarmee de geldende spelregels in acht te nemen).

2837 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2018 om 13:08
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Wedervraag: wordt dit een chronisch probleem en is hulp van een vloeibaar wasmiddel psychiater nodig??

En opgelet: Niet klein duimpje bepaalt de regels maar dat doet nog steeds de kassa redactie.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 13:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@GerritAltena kan dus niet lezen en gaat Off-topic.

tenormin
door tenormin - Jun 2, 2018 om 13:08
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Heb zojuist 2 vloeibare wasmiddelen nog eens extra de gebruiksaanwijzingen gelezen. Daar staat o.a. duidelijk te lezen: gebruik niet meer dan de benodigde hoeveelheid wasmiddel en ook: doe het wasmiddel nooit direct op de vuile was maar blijf het zeepbakje gebruiken. ( Edit: dit geldt niet voor builtjes wasmiddel). Ook staat, zelfs bij lagere temperaturen het advies: was minimaal 1 maal per maand uw machine op 90º om de machine kalkvrij te houden, daarvoor kunt u azijn of schoonmaakazijn gebruiken. Te lage temperaturen kunnen vetluis veroorzaken. Dus het staat aangegeven, als dat uw vraag is.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 13:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik kocht een flacon formil WHITE een geconcentreerd vloeibaar wasmiddel met tips en op de flacon: een doseeradvies, niet in de ogen smeren en niet drinken ... géén waarschuwing m.b.t. schadelijke gevolgen voor de was en wasmachine en iets over zeep- resp. was-, of vet-luis dus!

Wat gebruikt u voor wasmiddelmerk?

tenormin
door tenormin Jun 2, 2018 om 13:33
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik alles zou vermelden wat er op de etiketten staat.... ;-) . Maar ik gebruikt Dreft. Voor de "lagere temperaturen", d.w.z. tot 40º. De 90º was nog steeds (ouderwets) Sunil. + bij alle wassen een schepje Oxi poeder kleur en Oxi poeder wit.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 14:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Thanks!

Ik gebruik ook nog de andere Lidl-producten zoals voor fijne en bonte was. Allemaal vloeibaar.

Voor meelezers die poeder gebruiken nog een tip:
De familieverpakkingen worden door de Consumentenbond nooit getest, maar uit onderzoek van de Stiftung Warentest is gebleken, dat de samenstelling van grote verpakkingen afwijken van de kleinere verpakkingen. Ondanks het feit, dat op de grote verpakkingen dezelfde teksten staan is vastgesteld, dat enige merken het wasmiddel behoorlijk hebben verdund met vulmiddelen en het resultaat bij het wassen daardoor zelfs slechter is. Ik heb de Consumentenbond hierover geïnformeerd en het bleek toen, dat ze dit nog niet wisten, maar alleen de kleine verpakkingen hebben getest.

Er wordt dus flink 'water bij de wijn gedaan'. Gesjoemeld!

marita5
door marita5 - Jun 2, 2018 om 13:13
11514 Antwoorden / 15 Vragen

OMG , u blijft bezig , door uw topics draait mijn hoofd als een centrifuge , een toerental van jewelste dus Next .

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 13:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt èn niet lezen en met uw klachten zou ik maar eens een arts bezoeken ... is dat óók chronisch?

tenormin
door tenormin Jun 2, 2018 om 13:35
16830 Antwoorden / 108 Vragen

@hansjeklein, @marita5 kan wel lezen; de één is allergisch voor dit, de ander voor dat. Ik besloot nu eens, omdat het een vraag is, te antwoorden.

marita5
door marita5 Jun 2, 2018 om 13:36
11514 Antwoorden / 15 Vragen

U kunt niet luisteren , plaat voor het hoofd .Met mijn klachten kan ik inderdaad een huisarts bezoeken . Maar uw gedrag laat veelste veel te wensen over , daar moeten nog meer dokters aan te pas komen om u in het gareel te krijgen . ik heb medelijden met deze dokters word een hele klus . Uitslag : niet meer te redden .

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 14:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Maritas ...

U maakt er dus liever een '(k)luchtige topic' van?

Iedereen heeft uiteindelijk een plank voor z'n hoofd ...
en de dokter meet alleen de afstand van de plank!

Ik denk tòch, dat u de huisarts over uw draaieringeid moet vertelelen, want dat is NIET normaal.

Kunnen we na uw (k)luchtige bijdrage nu weer terug naar het oorspronkelijke thema? Misschien is er ergens voetballen waar u naar kunt gaan kijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2018 om 13:17
16852 Antwoorden / 202 Vragen

'Een vraag over voldoende aanduiding op verpakking van producenten en de antwoorden zouden dan reden kunnen zijn voor het starten van een procedure dtegen wasmachine fabrikanten???? Dat zou dan op zijn hoogst tegen de fabrikanten van het vloeibare wasmiddel kunnen zijn.

'De kruimeltjes die op deze weg zijn gestrooid zijn helaas door de vogels opgegeten'  (met een knopoog naar een sprookje)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2018 om 13:17
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. knipoog

ne
door neodutchio - Jun 2, 2018 om 13:20
5153 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt zelf antwoord vinden op deze vraag. Koop een wasmachine of loop eens binnen bij een wasmachineboer.

VRAAG: Worden deze 'mankementen' voldoende in de bedieningsaanleiding en/of op de verpakkingen van de wasvloeistof aangegeven en is het evtl. een extra argument om een klacht aan te spannen tegen producenten (van wasmachines)?

hansje klein
door hansje klein - Jun 2, 2018 om 13:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Neodutchio ... bedankt voor uw reactie ...

De klantendienst van mijn Indesit heeft, (juist onafhankelijk en afwijkend van de officiële bedieningsaanleiding!!) aanbevolen om vloeibare wasmiddelen direct op de was te doen en vooral NIET via het zeepbakje. Dit als preventieve vermijding van het ontstaan van zeepluis via het zeepbakje ... (??)

tenormin
door tenormin Jun 2, 2018 om 13:37
16830 Antwoorden / 108 Vragen

@hansjeklein, schoonmaken van zeepbakje is ondergeschoven kindje: maar zoals vermeld: op mijn wasmiddel staat juist het tegendeel: niet direct op de vuile was gooien.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 14:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw feedback ... (zonder de gevraagde wasmiddelmerkaangave)

Misschien kan Kassa er een nieuwsbrief, pol of uitzending aan wijden en/of de verschillende en afwijkende gebruiksaanleidingen (laten) onderzoeken.

Ik erger me tenminste aan mensen die stinkende kleding dragen en directe zeepluislucht verspreiden. Maar mijn thema hier is de invloed op de levensduur van de wasmachine.

tenormin
door tenormin Jun 2, 2018 om 14:14
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Heb je niet goed gelezen: de merken die ik gebruik staan er wel degelijk in "reageer op antwoord" van 13:33 u.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 14:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Is ook niet verwonderlijk gezien de dichtslibbende 'notificaties' bij mij, het lijkt wel een 'digitale aanval'! terwijl het alleen maar om wasmachines en wasmiddelen gaat en gelukkig hebben enkele deelnemers mijn opmerking onder deze topis gelezen en houden zich koester dan anders.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2018 om 13:30
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb de redactie verzocht om dit chronisch 'vloeibare' probleem te verwijderen.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 13:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat mag wanneer u er een goede reden bij gezet heeft ... maar die reageren erg traag of helemaal niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 2, 2018 om 13:38
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Of er een goede reden is, is ook iets dat de redactie bepaalt.
Mijn ervaring met de redactie is anders.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 13:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... dan kunt u dus een afzegging van "uw" redactie verwachten! Ik zie geen reden!

tenormin
door tenormin Jun 2, 2018 om 13:44
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn ervaring met de redactie over HK is ook anders: ze laten het staan, zie zijn 1 na laatste "artikel".

aurora1
door aurora1 - Jun 2, 2018 om 13:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt me vreselijk als mensen zich zo enorm en blijvend vervelen. Doet me denken aan verwarde mensen of mensen die verward doen. Wat het nieuwste aan woordkeuze is.
Vloeibaar wasmiddel is doorgaans de vroegtijdige dood van mensen die daarvan te veel drinken.
Wasmachines zijn al dood, kunnen niet overlijden. Hebben nooit geleefd.
Volkomen achterlijke non-vraag van een aandachtzoeker.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 13:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Aurora1...

Consumentenaangelegenheden met schadelijke gevolgen zijn er onophoudelijk ...
helaas en omdat dit een forum voor consumentenaangelegenheden is neem je daaraan deel ... of het interesseert je niet en gaat iets anders doen.

Overigens nog bedankt voor het posten van het leuke deuntje via You-Tube met het liedje "Hansje Klein". Ik heb de redactie gevraagd om dit NIET te verwijderen omdat het zo leuk is, maar ... wie verveelt zich hier nu eigenlijk?

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 2, 2018 om 13:44
7192 Antwoorden / 3 Vragen

@hansjeklein,
ik sla dit nieuwe topic maar over omdat ik de verwachte onaardige reacties die sommigen geven niet hoef te lezen.
Het meest stoort mij dat het op een wedstrijdje is gaan lijken wie het meest off topic gaat en de aanval op TS voortzet.
Ze belonen elkaar daar ook nog voor.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2018 om 14:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@sjoppie ...

gewoon meelezen en de ''forumvernielers" overslaan, want het thema is m.i. actueel genoeg. Momenteel loopt een soortgelijke discussie over dit soort deelnemers bij het TROS-Radar-forum, waarin dit 'vernieler-probleem' ook wordt omschreven en waar naar een oplossing gezocht wordt.

- Eén voorstel is bij voorbeeld om met oplopenden tijden off-topic-chaoten steeds een bantijd te geven, zodat ze uiteindelijk bij hun volle bewustzijn en onder eigen medewerking afgeserveerd kunnen worden door de beheerder.
- Een bereids omgezette maatregel is het inrichten van een huiskamer, waar alle gefrustreerde deelnemers naar hartenlust kunnen 'tieren'. De huiskamer kan een beperkt aantal opmerkingen registreren, waarna steeds de oudste afvalt wanneer een nieuwe wordt geplaatst. Verder is het ook daar een doorn in het oog, dat veel vraagstellers zich nooit meer terugmelden. Dàt is intussen door ónze redactie aangepakt, ze gaan volgende week topicstarters om een feedback vragen ...!

Redacteur
door Redacteur - Jun 2, 2018 om 14:39
1055 Antwoorden / 62 Vragen

We sluiten deze kwestie vanwege de vele offtopic terzijdes.

De redactie

ro
door ron503 - Jun 2, 2018 om 15:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zeepluis door vloeibaar wasmiddel kan bijna niet want er blijven geen zeep resten in de machine achter. Bij zeeppoeder kan ik me nog iets voor stellen want die lost in koud water niet snel genoeg op en koekt aan in de trommelkuip toevoerslang. Eén keer per maand een kookwas draaien heeft m.i. helemaal geen nut omdat de toevoerslang van zeepbak naar de trommel niet met heet water gevuld wordt en juist in die slang hoopt het wasmiddel zich op. Vloeibaar wasmiddel spoelt met het inlaten van het water direct de trommelkuip in en met het verder afvullen van de hoeveelheid water schoongepoeld dus is de kans dat er resten in de toevoerslang achterblijven bijna tot 0% gereduceerd. De gebruiksaanwijzing op de verpakking van het wasmiddel geeft de dosering aan maar die lezen we misschien één keer en daarna niet meer. Het is een gewoonte om te denken dat iets meer wasmiddel toevoegen tot een beter wasresultaat zal leiden terwijl bij vloeibaar wasmiddel het overtollige wasmiddel met het waswater in het riool verdwijnt, in een grijs verleden bevatte veel wasmiddelen nog fosvaten o.i.d. en die stof taste het milieu aan en mogen niet meer in wasmiddelen gebruikt worden. Edoch de wasmachine fabrikant aansprakelijk stellen is een zinloze actie want overdosering van het wasmiddel wordt gekwalificeert als verkeerd gebruik van de wasmachine en komt daardoor niet in aanmerking voor garantie.