donkschr
door donkschr Dec 24, 2009 om 17:48
Vakantie & reizen

Geld vliegticket terug na annulering

Zondag 20 december jl. zou mijn dochter met EasyJet vliegen naar Aberdeen in Schotland. Deze vlucht (net als heel veel anderen) werd geannuleerd in verband met de slechte weersomstandigheden. Volgens de voorwaarden van EasyJet moet je dan telefonisch contact opnemen met hun callcenter om je geld terug te krijgen. Ik ben dus al vanaf maandag bezig om dit callcenter (via een 0900-nummer) te bereiken. Dit lukt tot op dit moment nog steeds niet. Je wordt eindeloos in de wacht gezet, dus heeft het mij al heel veel geld gekost. Via goed zoeken op hun website heb ik een emailadres gevonden. Ik heb hier een mail naar gestuurd. Deze hebben ze ontvangen want ik kreeg een automatische reactie terug met een incidentnummer. Maar ook hier verder nog geen reactie op gekregen.
Van een bevriende purser van een andere vliegmaatschappij hoorde ik dat EasyJet nooit kosten terug betaald. Het staat wel in hun voorwaarden, maar contact krijg je niet met ze.
Wie heeft dit ook wel eens bij de hand gehad en/of wie kan mij adviseren wat nu te doen?
Het gaat om een bedrag van zo'n 190 euro en dat is voor een student heel veel geld.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

6816 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 24, 2009 om 18:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Adres van Customer service voor alle easyJet-vluchten:

Customer Services
easyJet Airline Company Limited
Hangar 89
London Luton Airport
Luton
Bedfordshire
LU2 9PF

Als ik de voorwaarden van easyjet goed gelezen heb komt u inderdaad niet in aanmerking voor een vergoeding (hoe spijtig ook).

2. Ingeval uw vlucht geannuleerd is als gevolg van overmacht

Wanneer uw vlucht geannuleerd is als gevolg van overmacht en deze omstandigheden niet konden worden voorkomen zelfs als alle mogelijke stappen waren ondernomen, inclusief, maar niet beperkt tot een gebeurtenis zoals hieronder vermeld:

* Luchtverkeersleiding
* Weersomstandigheden
* Civiele onrust
* Gevaar van terroristen en om veiligheidsredenen
* Stakingen
* Onverwachte tekortkomingen van de veiligheid

Schrijf nog eens een brief naar bovenstaand adres t.a.v. de Managing Director.
Wie weet.
Suc6

donkschr
door donkschr - Dec 24, 2009 om 19:01
78 Antwoorden / 14 Vragen

Dank edrick3 voor je reactie. Bij de voorwaarden die jij hebt gelezen staat na "onverwachte tekortkomingen van de veiligheid" ook nog: "easyJet biedt geen verdere compensatie anders dan een van de volgende opties (“Omboeking of restitutie”):In deze gevallen krijgt u het volgende aangeboden:
1. Een omboeking naar de eerstvolgende vlucht naar uw eindbestemming; of
2. Een omboeking naar een vlucht voor uw eindbestemming op een voor u geschikte latere datum, afhankelijk van beschikbaarheid; of
3. Een restitutie van het betaalde tarief voor het nog niet gevlogen traject. Indien van toepassing, bieden wij u de eerstvolgende beschikbare retourvlucht aan naar de eerste vertrekplaats.
U hebt bovendien recht op twee kosteloze telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten".
Lees ik de vetgedrukte zinnen dan verkeerd? Er staat toch duidelijk omboeking of restitutie.

Mijn dochter heeft overigens geprobeerd de geannulleerde vlucht om te zetten naar een andere vlucht, maar ook dat had geen resultaat. Na uren in de rij gewacht te hebben werd doodleuk gezegd dat zij verder niets meer konden doen en dat iedereen maar weg moest gaan.

edrick3
door edrick3 - Dec 24, 2009 om 19:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,
2. Ingeval uw vlucht geannuleerd is als gevolg van overmacht

Wanneer uw vlucht geannuleerd is als gevolg van overmacht en deze omstandigheden niet konden worden voorkomen zelfs als alle mogelijke stappen waren ondernomen, inclusief, maar niet beperkt tot een gebeurtenis zoals hieronder vermeld:

* Luchtverkeersleiding
* Weersomstandigheden
* Civiele onrust
* Gevaar van terroristen en om veiligheidsredenen
* Stakingen
* Onverwachte tekortkomingen van de veiligheid

Verderop staat er ook:

3. Ingeval uw vlucht om een andere reden geannuleerd is dan als gevolg van overmacht en deze omstandigheden niet konden worden voorkomen zelfs als alle mogelijke stappen waren ondernomen

komt u in aanmerking voor het bovenstaande.

Zoals ik het lees is uw geval dus overmacht en komt u niet in aanmerking voor compensatie.

Neemt niet weg dat een brief schrijven geen kwaad kan. Niet geschoten is altijd mis.
Laat de feestdagen er niet door verpesten!
Met vr.gr.

donkschr
door donkschr - Dec 25, 2009 om 10:06
78 Antwoorden / 14 Vragen

Edrick3 nogmaals bedankt voor je reactie.
Ik zal uiteraard een poging wagen door een brief te schrijven, want inderdaad niet geschoten is altijd mis.
Wat ik trouwens wel vreemd vind: de heenreis is dus door weersomstandigheden geannuleerd. Er was geen mogelijkheid om de reis om te boeken (de mensen werden namelijk na een paar uur wachten in een rij weggestuurd), maar hoe zit het dan met de betaalde terugreis? Geen heenreis dan uiteraard ook geen terugreis. EasyJet zou toch minstens een deel van de reissom terug moeten betalen en ook nog de bijkomende kosten van belastingen e.d..
Het is overigens wel een lucratieve business op deze manier. Alleen EasyJet heeft dat weekend al 150 vluchten geannuleerd, althans volgens de media. Als niemand zijn geld terug krijgt, blijft er veel aan de bekende strijkstok hangen.
Nogmaals bedankt voor je reacties en ik zal zeker een brief schrijven, al wordt dat wel moeilijk in het Engels. Ook zal ik na de kerstdagen nog navragen of mijn rechtsbijstandsverzekering mij hierbij behulpzaam kan zijn.

edwardus
door edwardus - Dec 25, 2009 om 12:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hier wordt e.e.a. wel een beetje uit de context gehaald waardoor er mogelijk verkeerde conclusies aan verbonden wordt.

Het aangehaalde Art. 16.2 geldt voor deze situatie, 16.3 niet.
Art. 16.2 stelt inderdaad dat er een aantal opties bestaat voor restitutie of omboeking.

Niet opgeven dus, je hebt gewoon recht op waar voor je geld. Het zou inderdaad zeer onbillijk zijn als je je geld kwijt bent terwijl daar geen uitgevoerde dienst tegenover staat. Dat kan niet waar zijn. De heersende gedachte dat je bij EasyJet geen geld terugkrijgt moet volgens mij gezien worden in het licht van een wijziging of annulering [u]op eigen initiatief[/u] van de passagier.

Tot slot nog een persoonlijke noot (die niet bedoeld is als afz**ken maar als gratis tip): ook hier weer de veel gemaakte fout stam+d bij de 3e persoon enkelvoud, meestal gaat deze ook nog vreemd genoeg samen met een foutieve t aan het eind van het voltooid deelwoord (bijv.: "ik heb m'n vlucht geannuleert", dit moet natuurlijk zijn "ik heb m'n vlucht geannuleerd"). Op school heb je hopelijk geleerd dat het stam+t is, als je straks een dissertatie of een sollicitatie-brief gaat schrijven kun je deze foutjes maar beter niet maken.

donkschr
door donkschr - Dec 25, 2009 om 13:35
78 Antwoorden / 14 Vragen

Dank Edwardus voor je reactie.
Ook ik had artikel 16.2 voor ogen en maakte daaruit op, dat het wel degelijk mogelijk is restitutie te krijgen. Jij onderschrijft mijn zienswijze dus. Ik ga er na de kerstdagen verder mee aan de slag.

Wat betreft jouw persoonlijke noot. Ik heb geprobeerd het verhaal zo beknopt mogelijk op te schrijven. Bij het nalezen van de tekst heb ik wijzigingen aangebracht en dan onderstaan er soms wel eens vervelende taalfouten als je niet weer opnieuw naleest. Dit had mij beslist niet mogen gebeuren, want op school had ik negens en tienen voor Nederlandse taal en het gebruik van de Nederlandse taal is mijn dagelijkse werk.

mo
door mountains - Jan 17, 2010 om 22:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

De voorwaarden van easyjet zijn volgens mij niet zo relevant.
Er zijn strenge europese regels voor het annuleren van vluchten
Te vinden in EU-verordening 261 uit 2004
De luchtvaartmaatschappij moet je laten kiezen uit geld terug of omboeken.
Ook moeten ze evt hotels en onkosten betalen, je hebt recht op vergoeding van twee telefoontjes etc.
Voor korte vluchten moeten ze bij annuleren ook 250 euro vergoeding daarboven op betalen.
En Alleen dat laatste , die 250 euro dus, hoeven ze in geval van overmacht niet te doen. Al het andere wel. En zij moeten bewijzen dat het echt overmacht was. De bewijslast ligt bij hen. Niet bij jou.Laat je dus niet te snel afschepen met het antwoord dat het slecht weer was, want British Airways heeft wel een vlucht naar schiphol uitgevoerd die dag. En het feit dat ze meteen maar 150 vluchten hebben geannuleerd, schept niet echt vertrouwen dat ze hun best hebben gedaan om zoveel mogelijk vluchten toch uit te voeren, niet?
De voorwaarden van easyjet mogen deze eu-wet niet overschrijden.
Krijg je je geld niet terug? Dien dan een klacht in bij de inspectie van verkeer en water staat of de british trade standards.
Succes!
Oh ja, ze hadden je eigenlijk ook binnen zeven dagen moeten terugbetalen.
Je kunt via eur-lex alle europese verordeningen in alle europese talen vinden. Type het jaartal en het nummer in bij 'eenvoudig zoeken'.
Het kan misschien geen kwaad in je brief easy jet aan het bestaan van deze verordening te herinneren.

donkschr
door donkschr - Feb 9, 2010 om 17:50
78 Antwoorden / 14 Vragen

Een afsluitende reactie op mijn vraag van 24 december 2009.
Nu ruim 2 maanden later heeft Easy Jet het hele bedrag van de geannuleerde vlucht terug gestort. Het vele emailverkeer met Easy Jet heeft uiteindelijk dus toch tot resultaat geleid.
Zo zie je maar het stug doorzetten wordt toch nog wel eens beloond.

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2010 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mooi zo!
Gefeliciteerd!