er
door eric6450 May 10, 2017 om 21:00
Voeding & gezondheid

Mediq weigert levering van batterijen tbv insuline pomp

Mijn vrouw heeft sinds haar 4e diabetes Mellitus type 1 (al 37 jaar). Ze is afhankelijk van insuline die toegediend wordt middels een insuline pomp. Tevens is heeft ze een continue glucose meter. De meter is medisch noodzakelijk. De insuline en bijbehorende produkten bestelt ze naar behoefte bij Mediq Direct. Een van de dingen die ze nodig heeft zijn speciale batterijtjes voor de insuline pomp en de continue glucose meter.

Nu zijn volgens Mediq deze batterijtjes een service produkt, wat zoveel wil zeggen dat kennelijk deze niet vergoed worden door de zorgverzekeraar.  Maar deze batterijtjes zijn niet op een ander manier te krijgen dan via Mediq Direct. 'Gewone' supermarkt batterijtjes zijn niet geschikt voor de insuline pomp.

Vorige jaar op 11 april 2016 is het al voorgekomen dat Mediq weigert om batterijtjes te leveren. Ook nadat we duidelijk hadden gemaakt dat ze anders geen insuline kon toedoen, liet Mediq mijn vrouw gewoon stikken. Het is zelfs zo ver gekomen dat wij speciaal hiervoor naar het ziekenhuis moesten en daar vragen of ze alsjeblieft batterijtjes wilden geven, omdat anders de insuline pomp en sensor zou stoppen.

Mediq heeft op 9 mei aangegeven dat ze voortaan liever per kwartaal willen leveren dan maandelijks. Echter weigeren ze om voldoende batterijtjes te leveren voor dat hele kwartaal. De reden die mediq geeft is dat het een service produkt (Dwz een produkt dat niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar) betreft en dat we veel meer batterijen verbruiken dan hun normering toelaat (onduidelijk is waarop die normering is gebaseerd).

Mediq begrijpt kennelijk niet dat we ons zonder die batterijtjes in allerlei bochten moeten wringen om insuline toe te dienen. De manier van reageren van Mediq is belastend, alsof diabetes al niet een zorg genoeg is (zoals mediq zelf ook al aangeeft). Maar ze geven er kennelijk niet om of je hierdoor naar het ziekenhuis moet. Bijzonder storend.

Wij vinden deze discussies te absurd voor woorden. Het gaat over zoiets simpels als wat batterijtjes. Wat kunnen we hieraan doen? Juridisch? Medisch tuchtcollege? Uiteraard een klacht ingedien bij Mediq

4590 16 Rapporteer

ne
door neodutchio - May 10, 2017 om 21:07
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Kunt u zelf niet gewoon wat extra batterijtjes thuis op voorraad leggen? Dan heeft u een eigen buffer voor het geval dat.

Ik snap alleen de link niet tussen dat het niet vergoed wordt en het daardoor niet op voorraad gelegd kan worden bij Mediq. Of kan Mediq ook niet aan voorraad komen?

lo
door lovewinnie - May 10, 2017 om 21:11
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn zoontje heeft ook een pomp voor insuline en krijgt 6 batterijen voor de pomp vergoed per kwartaal maar mag er tot 8 bestellen ( 2 per x nodig)  voor de meter ( zowel ketonen als losse glucose meter) elk ook 1 stuk per kwartaal.
Haal hier vaak precies mee.

Zit zelf bij bosman en deze zijn erg behulpzaam. Wellicht andere leverancier? Krijg het thuis geleverd elke 3 mnd Inc batterijen, lancetten, strips

er
door eric6450 May 16, 2017 om 15:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en daar zit m dus precies de kneep. Het is bijzonder onprettig om maar precies uit te komen, zeker als het om zoiets als je gezondheid gaat. Als je niet uitkomt dan moet je dus naar het ziekenhuis.

lo
door lovewinnie May 16, 2017 om 17:15
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt. Heb zelf een reserve setje gekocht en loop nu vooruit kwa voorraad. De tips hier over aldi baterijen etc heeft geen zin. Je mag maar bepaald merk gebruiken en anders zitten daar risico's aan verbonden kwa garantie. Voor nood plaatst ik ook wel is een ander merk trouwens tot aan de volgende levering

boppe1943
door boppe1943 - May 10, 2017 om 21:21
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Sorry Eric6450, ik begrijp dat het hebben van diabetes met alles dat erbij hoort heel vervelend is, maar veel mensen (waaronder ik) hebben inmiddels al gemerkt dat je dingen die je vroeger gewoon vergoed kreeg, nu zelf moet betalen.Tijden veranderen. Regels ook. De zorgkosten rijzen de pan uit en daar wordt vrijwel iedereen door gedupeerd. Niet alleen u en uw vrouw. Voor menig patiënt zijn de extra kosten niet eens betaalbaar. U zegt zelf: "Het gaat over zoïets simpels als batterijtjes". Nou, waar klaagt u dan over? Koop die dingen gewoon zelf!

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 10, 2017 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u niet beter contact opnemen met uw zorgverzekeraar over deze kwestie?

fa
door familyman - May 10, 2017 om 21:56
888 Antwoorden / 1 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 May 10, 2017 om 23:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Even een rustpuntje in de discussie. :-)

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 10, 2017 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kosten die dingen eigenlijk en hoeveel gebruikt uw vrouw van die dingen per jaar? Als u ze zelf koopt, vergeet dan niet de kosten daarvan op te voeren op uw aangifte inkomstenbelasting bij hulp-middelen.

gerbera
door gerbera - May 10, 2017 om 22:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien een mogelijkheid om deze bij de ziekenhuis apotheek te bestellen, al dan niet met tussenkomst van de specialist.

Cookies
door Cookies - May 10, 2017 om 22:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat voor batterijen moeten er dan in? Zoveel kunnen die dingen toch niet kosten?

jo
door jorisw May 10, 2017 om 22:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb even zitten zoeken op batterijen en insulinepomp en ik zie eigenlijk alleen maar standaardbatterijtjes in de resultaten (AA, AAA en dan Alkaline of Lithium). Dus geen rare vormen of zo en gewoon van de gangbare merken als Duracell en Energizer.

Cookies
door Cookies May 10, 2017 om 23:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die kunnen het toch niet zijn? TS schrijft immers niet bij de supermarkt te koop.

AWYeah28
door AWYeah28 - May 10, 2017 om 22:51
355 Antwoorden / Vragen

Beste Eric,

U geeft niet aan om welk type batterij het gaat. Hebt u al eens op deze site gekeken? Vergelijkbare webshops zijn via Google te vinden.

Succes!

marita5
door marita5 - May 10, 2017 om 23:13
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eric6450 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.mediqdirectdiabetes.nl/Insulinepomp/Batterijen

Cookies
door Cookies May 10, 2017 om 23:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom moet TS dat lezen? Hij weet toch om welke batterijen het gaat?

marita5
door marita5 May 10, 2017 om 23:22
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Ik plaats dit voor Ts en niet voor u ., ten tweede u plaatst exact dezelfde link als ik , dus commentaar overbodig .

Cookies
door Cookies May 10, 2017 om 23:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik plaats het NIET voor TS, want die weet echt wel welke batterijen gebruikt worden, maar voor de lezers die willen Googelen op die batterijen,  bijv. Jorisw. Overigens zie ik jou ook regelmatig reageren op antwoorden die voor een TS bestemd zijn en niet voor jou. Dus......

marita5
door marita5 May 10, 2017 om 23:29
11522 Antwoorden / 15 Vragen

ik hoef geen verantwoording aan u af te leggen waarom ik iets plaats .

Cookies
door Cookies - May 10, 2017 om 23:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen
fa
door familyman - May 10, 2017 om 23:24
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als het om de aa = mn 1500 = penlight industrial (hi power) gaat kosten die bij die bolle meneer 10 stuks voor € 9,19.
Gaat het om de aaa = de mini penlight industrial (hi power) kosten die 10 voor € 6,99. Mogelijk dat deze batterijen bij baks nog goedkoper zijn. Lijkt mij net dat dit soort bedragen niet meer haalbaar zijn.

boppe1943
door boppe1943 - May 12, 2017 om 14:43
1129 Antwoorden / 98 Vragen

(1 AA-batterij (1,5V) kost ca. 63 cent!)

Gelezen op internet:

MINIMED® 640G-INSULINEPOMP
  • Werkt op één nieuwe AA-batterij (1,5 V).
  • Gebruik voor het beste resultaat een nieuwe AA-Lithium batterij.
  • De pomp werkt ook op een AA-Alkaline batterij of een volledig opgeladen AA-NiMH (nikkel-metaalhydride) batterij. We kunnen de levensduur van een oplaadbare batterij niet garanderen!
  • Gebruik geen koolstof-/zinkbatterij in de pomp.
  • De levensduur is over het algemeen 7 tot 14 dagen mee met een AA-alkaline batterij en ongeveer 14-21 dagen met een AA-Lithium batterij.
  • Enkele functies die de levensduur van de batterij kunnen verkorten:

fa
door familyman May 12, 2017 om 15:01
888 Antwoorden / 1 Vragen

één pak met 8 ultra power van de aldi = € 1,99 = € 0,25 per stuk.
Ervaring? Houden het absoluut lang vol in stroomvreters als draadloze microfoons.

boppe1943
door boppe1943 May 12, 2017 om 16:27
1129 Antwoorden / 98 Vragen

"Dus"! Zou een beroemde Canadese boer zeggen ;-)

er
door eric6450 - May 16, 2017 om 15:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties tot zover! Ik heb inmiddels contact gehad met mediq.

Zoals al eerder aangegeven kan je geen standaard AA batterijtje erin doen. Bijvoorbeeld alleen de duracell industrial AA batterij (LR6). Je mag van de fabrikant ook niet zomaar overstappen op andere batterijen. Je kan deze batterijen niet in de winkel krijgen. Misschien dat bepaalde internet winkels ze wel aanbieden (geen ervaring mee). Je hebt in elk geval bij Mediq niet de mogelijkheid om extra batterijen te kopen oid.  Hierdoor kan je dus in de problemen komen doordat er te weinig batterijen worden geleverd en je niet zomaar aan andere batterijen kan komen. Dat ontzorgt natuurlijk niet.

fa
door familyman May 16, 2017 om 15:18
888 Antwoorden / 1 Vragen

Je koopt deze industrial batterijen bij bax, conraad, bol (om er maar drie te noemen).

Cookies
door Cookies - May 16, 2017 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Online kun je ze overal kopen. Als je zelf niet handig bent met online kopen, vraag dan een familielid of goede buur even om hulp.

Link naar Bol.com (maar ook bij andere shops verkrijgbaar) https://www.bol.com/nl/s/elektronica/zoekresultaten/N/3136/filter_N/4291480657/sc/s_elec_all/index.html?searchtext=LR6+Alkaline+Batterijen

Coolblue heeft ze ook op voorraad https://www.djgearshop.nl/product/766121/duracell-industrial-aa-penlite-10-stuks.html

fa
door familyman May 16, 2017 om 16:09
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als de vraagsteller van deze batterijen afhankelijk is zou ik een wat grotere verpakking bestellen als 10 (of meer verpakkingen). Bovendien scheelt dat verzendkosten, vaak is € 20 het minimumbedrag en deze batterijen zijn niet zo duur.

sw
door swat1500 - May 17, 2017 om 19:25
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is krijgt u die batterijtjes ondanks dat zij niet vergoed worden gratis (als service) van Mediq of moet u er voor betalen? Als u ze gratis krijgt dan kunt u moeilijk meer batterijen eisen. Als u ze moet betalen lijkt mij dat extra bestellen geen probleem zou moeten zijn. Mediq zal ongetwijfeld ervaringscijfers hebben op basis waarvan zij bepalen hoeveel batterijen zij per periode gratis leveren.
Dat deze batterijen wellicht niet zomaar in de supermarkt te koop  zijn begrijp ik, alhoewel het aanbod daar ook steeds groter wordt. Via internet zijn deze speciale batterijen ongetwijfeld te vinden alleen.... niet gratis. Dan toch maar op eigen kosten een doosje reserve batterijen kopen.
Inmiddels moet u ook al weten hoeveel batterijen u per periode verbruikt.
U kunt in ieder geval nergens klagen als u te weinig "gratis" materialen krijgt.