ro
door rommeltuin58 Feb 23, 2024 om 09:24
Vrije tijd & tuin

Buren snoeien zonder overleg een struik, ik heb nu schade. Hoe los ik dat op?

Hallo,

Tussen mijn tuin en die van de buren staat een muur met daaroverheen een – inmiddels flinke – struik klimop. De buren hebben deze onlangs gesnoeid aan hun zijde, waardoor deze instabiel is geworden. Vannacht is de struik aan mijn zijde naar beneden gewaaid als gevolg van de harde wind en storm, met schade tot gevolg. Buren ontkennen alle verantwoordelijkheid, wat kan ik nu nog doen?

5628 13 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Feb 23, 2024 om 09:32
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Het had beter geweest als snoeien in overleg of gemeld was, vooraf. Echter, om een rijdende rechter term te gebruiken, de buren hebben wel het recht om de woekerende klimop aan hun zijde te snoeien. Dit mag echter niet als de muur volledig op uw grond staat. Uitgaande van mandelige muur bent u beiden eigenaar en is de schade ook mandelig. Ga in overleg met de buren en mogelijk verzekering. Echter als de muur ziek zwak misselijk was al en vervangen had moeten worden zie ik alleen een oplossing om , wederom op gezamenlijke kosten een nieuwe erfafscheiding op te richten.

me
door meganega Feb 23, 2024 om 09:51
43 Antwoorden / Vragen

De muur is niet omgewaaid, alleen de klimop heeft een vliegles genomen.

ju
door juliomariner - Feb 23, 2024 om 09:32
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Van wie is de muur en de Hedera?
Zoals ik het lees staat de plant met de wortels aan uw kant van de muur en is  deze plant dus zeer waarschijnlijk van u.
In dat geval bent u ook zelf verantwoordelijk voor de schade. Dat de buren aan hun zijde de plant hebben gesnoeid doet niet ter zake aangezien ze altijd overhangende takken mogen verwijderen.
U bent dus volgens mij zelf verantwoordelijk voor de schade. Dat door de snoei de plant instabiel is geworden is de buren niet aan te rekenen want dan had u de plant zelf goed aan de muur moeten vastmaken.

sira
door sira - Feb 23, 2024 om 09:44
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Hebben we het hier over een koop- of een huurwoning?

Snoei uw klimop ook terug, want die groeit in no time weer uit. De wortels zitten gewoon nog in de grond. Van schade aan een klimop heb ik nog nooit gehoord, want klimop woekert gewoon door.

gr
door gravin2 Feb 23, 2024 om 09:51
24 Antwoorden / Vragen

Ik lees in de beginpost niet dat de schade de plant zelf betreft, is wat onduidelijk.

sira
door sira Feb 23, 2024 om 10:01
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt. Zoals ik het lees is de klimop door de snoei bij de TS omgewaaid. Zonder de snoei was het door de storm waarschijnlijk ook gebeurd, tenzij er zoveel klimop aan de kant van de buren hing en daardoor topzwaar was.
k kan mij niet voorstellen dat de muur nu instabiel o.d. is geworden
Schade aan een klimop is vrijwel onmogelijk, want die blijft doorgroeien en dat zal de reden zijn dat de buren hem aan hun kant gesnoeid hebben.

@q
door @qwerty@ Feb 23, 2024 om 11:45
68 Antwoorden / 1 Vragen

k kan mij niet voorstellen dat de muur nu instabiel o.d. is geworden

DOOR MEGANEGA FEB 23, 2024 OM 09:51
36 ANTWOORDEN / VRAGEN

De muur is niet omgewaaid, alleen de klimop heeft een vliegles genomen.

sira
door sira Feb 23, 2024 om 12:00
2341 Antwoorden / 24 Vragen

@Qwerty@
Ik begreep dat het de klimop betrof, maar het was Gravin2 niet duidelijk.

e-
door e-genius Feb 23, 2024 om 13:59
11 Antwoorden / 1 Vragen

@Sira, niet elke klimop 'hecht' zich aan de muur. Er zijn soorten die wel langs een muur kunnen groeien maar dat op een andere manier doen. Ze wrikken en groeien tussen spleten. Als de maximale hoogte is bereikt (hoogte v/d muur) dan groeit deze verder over deze muur. In deze situatie zonder snoeien zorgt het gewicht aan de andere kant voor een stuk verankering en dat is nu weg. Nu kan het oudste stuk uw stuk als het ware terugklappen naar de grond. Over het algemeen hoeft dat niet het einde van de plant te zijn. Probleem is dan wel dat het terug naar de muur krijgen moeilijk wordt maar met een paar draden ondersteuning kan dat opgelost worden.

sira
door sira Feb 23, 2024 om 14:15
2341 Antwoorden / 24 Vragen

@E-genius
De opmerking van dat "hechten aan de muur" kwam niet van mij, volgens mij was dat Heremietkreeft.
Rommeltuin moet zijn klimop gewoon flink insnoeien en, als het geen hechter is, een stuk gaas tegen de muur spannen.
Volgend jaar is de klimop weer flink gegroeid en het jaar daarop moet de TS weer aan de snoei en de buren ook ;-))

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 23, 2024 om 10:03
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Als de buren niet gesnoeid hadden dan had de klimopstruik in zijn geheel op uw zijde terechtgekomen.
Storm Louis is niet mis.

Nog wat info:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/overhangende-takken/

sira
door sira Feb 23, 2024 om 10:07
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Dat denk ik ook.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2024 om 10:20
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn bedenking: schade door een klimop die los is gekomen? Een klimop groeit voor zover ik weet altijd eerst een de zijde waar die is geplant en hecht zich dan ook aan die zijde. UItsluitend bij gaten in die muur zou de plant er doorheen groeien doch bij u is het er naar ik aanneem overheen gegroeid en is dat door uw buren weggesnoeid. Klaarblijkelijk niet tot de bovenkant van de muur en heeft de wind daar vat op gekregen. En dat is dan (ook) naar mij mening iets waarvoor de buren inderdaad niet verantwoordelijk zijn te stellen. De hechting aan uw zijde van uw klimplant was klaarblijkelijk niet goed en is het geheel losgekomen. Als ook al gezegd, klimop heeft de (voor sommigen ook nare) gewoonte om snel te groeien resp. te woekeren.

Wat u kunt doen in deze: niets ten ozichte van uw buren.

Franske1958
door Franske1958 - Feb 23, 2024 om 10:25
426 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat als U hiervoor uw buren aansprakelijk gaat stellen dat die buren binnen de kortste keren U aansprakelijk gaan stellen voor die overlast van die wortels van uw klimop in hun tuin en uitlopers van die klimop tussen hun planten.  Waarvoor uw buren dus ieder jaar weer een bedrijf in moeten schakelen om die uitlopers zonder gif, want anders worden hun moestuinplantjes vergiftigd, te verwijderen en U daarvoor dus financieel aansprakelijk gesteld gaat worden.

atlas1302
door atlas1302 - Feb 23, 2024 om 10:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wat kunt u doen in de toekomst? uw planten snoeien (Hedera) zodat deze niet over de muur gaat hangen, waardoor uw buren er last van hebben.
Wat is nu precies de schade?

mo
door mof - Feb 23, 2024 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) Wanneer hebben de buren de klimop genoeid? 2) Kunt u aannemelijk maken dat de schade die ontstaan is als direct gevolg van de snoeiactie van de buren is of is het gewoon stormschade omdat de schade pas is ontstaan tijdens een storm?

MEt betrekking tot 1): als u voldoende tijd heeft gehad maatregelen te nemen tegen storm, bijvoorbeeld zelf snoeien, met de buren overleggeen etc. dan is het gewoon uw eigen stormschade. MEt betrekking tot 2): wie eist bewijst.

Iv
door Ivo W - Feb 23, 2024 om 12:47
729 Antwoorden / Vragen

Als de hedera aan uw kant tegen de muur is geplaatst, dan mag uw buur ten alle tijden die struik tot op de erfgrens terugsnoeien.
Als  u van mening bent dat dat schade of hinder voor u oplevert, dan is het uw taak als eigenaar van de plant om er voor te zorgen dat deze op een volgens u verantwoorde wijze wordt teruggesnoeid voordat er sprake is van overhangend groen.

Alleen bij een haag die op de erfgrens staat (dus niet er pal tegenaan), mogen de buren aan beide zijden deze niet tot de erfgrens snoeien, maar moeten zij de halve breedte van een gezonde haag op hun perceel dulden.

1paul
door 1paul - Feb 23, 2024 om 14:33
3149 Antwoorden / 0 Vragen

Niets, de buren hebben het recht om de struik te snoeien tot aan de erfgrens aan toe, verder is het zaak dat u de struik zelf zo onderhoud dat er geen schade kan ontstaan!!

Neemt niet weg overigens dat het netter had geweest als de buren dit eerst even overlegd hadden met u..

wi
door wilhelmina59 - Feb 23, 2024 om 14:42
514 Antwoorden / 0 Vragen

Van wie is de klimop?

JMA2
door JMA2 Feb 24, 2024 om 01:05
116 Antwoorden / 2 Vragen

Van ts

Thijs12
door Thijs12 - Feb 24, 2024 om 08:08
540 Antwoorden / Vragen

Knip maar lekker kort. Over 2 maanden is hij weer helemaal Frank en fris.