li
door lisa7 Feb 26, 2019 om 19:42
Vrije tijd & tuin

Snoeiafval van de buren in onze tuin

Goedenavond,

Onze achterburen hebben lei lindes staan deze snoeien zij vanaf hun eigen kant. De takken vallen in onze tuin en dat zijn er heel veel. Wij hebben meerdere malen gevraagd of zij de rommel zelf willen oppakken en wegbrengen. De reactie daarop is helaas ' het ligt in julle tuin het is nu van jullie, dus ruim het zelf maar op', vind ik niet echt aardig maar kan ze niet bewegen tot het opruimen ervan. Mag ik hun snoeiafval over hun hek heen in de tuin leggen? Alszijnde, dit is van jullie ruim het zelf even op....

21425 21 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Feb 26, 2019 om 19:44
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Weet niet of het mag maar zou het zeker over de schutting gooien  Als ze zeggen dat je je rotzooi moet bijhouden zeg je net als hun "sorry ligt in jou tuin dus nu is het jou probleem" en klaar ermee.

diumenge
door diumenge - Feb 26, 2019 om 19:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Binnen een half uur twee vragen over de buren. Dit wordt een gevalletje Rijdende Rechter...

li
door lisa7 Feb 26, 2019 om 19:57
1 Antwoorden / 2 Vragen

De schutting staat daar los van. Ik wil gewoon weten wat mag en niet omdat ik alleen maar lees over hagen en struiken.
Het snoeiafval krijgen ze morgen terug.

diumenge
door diumenge Feb 26, 2019 om 20:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er is inderdaad van alles te vinden over het aanmanen van de buren om hun overhangende beplantingen te laten snoeien en als ze de dat niet willen doen, dan mag je het zelf doen. Het snoeiafval mag je je dan toeëigenen, maar hier snoeien zij dus en laten het afval bij jullie achter. Lijkt mij niet correct, dus ik denk dat het wel rechtmatig is om dat afval terug te geven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 26, 2019 om 19:49
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Lisa,

Persoonlijk zou ik dit gewoon doen,maar bij koopwoningen zijn er andere regels.

Dit is een vraag voor de Rijdende Rechter.
Zij hebben ook een eigen forum.

li
door lisa7 Feb 26, 2019 om 19:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,

Ik heb alles afgezocht en nergens iets over het snoeiafval van de buren hun eigen bomen/struiken. De rijdende rechter zal het druk hebben met belangrijkere zaken, ik geef het morgen terug aan ze.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 26, 2019 om 20:04
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Lisa,

Stel je vraag op het forum van de Rijdende Rechter.

Je kunt ook op de site je klacht aanmelden voor het televisieprogramma.

Jouw vraag is serieus omdat jouw ergernis over de buren kan escaleren in nog grotere ruzies......

tenormin
door tenormin Feb 27, 2019 om 16:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ga John Read wel even bellen waar hij nog meer te zien is.;-))

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2019 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mag u niet doen, ook bij koopwoningen gelden trouwens dezelfde fatsoensnormen.

En leilindes worden één tot hooguit twee keer per jaar gesnoeid.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2019 om 20:02
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Wat mag je dan niet doen? Wij kennen het pricipe dat de vervuiler betaalt!

li
door lisa7 Feb 26, 2019 om 20:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

Persoonlijk vind ik het onfatsoenlijk dat zij zonder ons op de hoogte te stellen gaan snoeien en dan alles maar laten liggen. Ze worden 2 keer per jaar gesnoeid en daar heb je heel wat takken van. Het zijn 6 bomen. Wij snoeien ook en voeren dat af via de gemeente, kunnen zij ook wel lijkt mij.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 26, 2019 om 20:09
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Jij woont niet in Amsterdam tijger......

Toen ik nog een tuin had,viel er vanalles in van de bovenburen ,zelfs ondergoed......

Ik legde alles netjes op de heg of eroverheen als de heg vol was....
Uiteraard gebruikte ik handschoenen.....

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2019 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een heg van de bovenburen? Bijzondere tuin dus. En van een waslijn kan weleens iets vallen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 27, 2019 om 11:21
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Ik bedoel de heg van mijn tuin.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2019 om 20:00
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: over de schutting bij de buren in de tuin gooien. Het is hun boomafval. En zouden zij het teruggooien, ga dan in overleg met de wijkagent.

me
door mein33 Feb 27, 2019 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

de wijkagent

Wat/wie is dat ??

ha
door harrybre Feb 27, 2019 om 13:35
240 Antwoorden / Vragen

google weet alles, dus.. even zoeken. Voor mijn wijk in Breda in seconden gevonden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 27, 2019 om 14:06
16859 Antwoorden / 202 Vragen

De politieagentagent die is toegewezen voor uw wijk of buurt. Die zal evenwel eerst aansturen op buurtbemiddeling.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2019 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Moet u dat nou nog vragen? Wat mag je dan niet doen? Je mag dat afval niet in de tuin van de buren gooien. Wettelijk niet en fatsoenshalve niet. Compleet asociaal advies.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2019 om 20:13
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, weer eens een geval dat u de wijsheid niet in pacht heeft. Het snoeihout is eigendom vvan de buren. Kijk eens naar de link die ik zojuist gaf. Het snoeien van eigen groen en afval in de tuin van de buren gooien, dat is nu juist associaal.

En dan ook nog: waarom dit commentaar op mijn advies? Het eerste advies van @LOVEWINNIE was gelijkwaardig. (Degenen die dus af en toe afval in mijn tuin gooien bij langslopen zouden ook niet associaal zijn?)

en dan ook nog: mijn gebruiksnaam is heremiet kreeft. (Ik ken uw voornaam ook niet)

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2019 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[edit-redactie] br />
Masr je gooit geen snoeiafval terug over de schutting. Dat is dus gewoon asociaal.

Die buren gooien dus juist niet in de tuin van de Ts.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2019 om 20:08
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend is dit wel een aardige. Een vraag van iemand waarvan de buren zijn over de erfgrens groeiend groen snoeien en in zijn tuin teruggooien. https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/snoeiafval-wordt-in-mijn-tuin-gegooid

De antwoorden: het afval is van de eigenaar van het groen.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 27, 2019 om 15:38
7194 Antwoorden / 3 Vragen

sjoppie
DOOR  HEREMIETKREEFT 27 FEB. 2019 OM 12:45
8935 ANTWOORDEN / 149 VRAGEN

@SJOPPIE, en wat als de leilindes hoger zijn dan 1.80m? -:)

@heremietkreeft,
de wortels blijven iig op eigen erf .;)
ts gaf in een vorige vraag aan van plan te zijn een schutting te plaatsen van 1.80 hoog.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/welke-afstand-tussen-een-hek-en-schutting?id=597573

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 26, 2019 om 20:56
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de beoogde schutting van 1,80m plaatst  zal u wel geen last van het burensnoeisel meer hebben.

audb
door audb Feb 27, 2019 om 12:12
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Niet in iedere gemeente is het 1m.80 normaal gesproken is het namelijk 2 meter hoog.

Tevens is het slimmer om een schutting van 1m80 toch 20 cm hoger te plaatsen in verband met spatwater door regen.

Door de schutting hoger neer te zetten voorkom je namelijk dat deze sneller gaat roten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 27, 2019 om 12:45
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPIE, en wat als de leilindes hoger zijn dan 1.80m? -:)

me
door mein33 - Feb 26, 2019 om 21:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denkelijk staan die leilindes te dicht op de erfafscheiding, anders zouden de takken die er af komen niet in uw tuin terecht komen.
Mogelijk heeft u hier een stok om mee te slaan. Een rechter weet daar wel raad mee als u het nodig zou vinden om daar iets mee te doen.
Het tuinafval van uw buren kunt u eenvoudig over de heg gooien, want het is niet uw eigendom en je moet ieder het zijne netjes terggeven en daar is de kous dan mee af.

audb
door audb Feb 27, 2019 om 12:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Juist lei linden zouden tegen de erfgrens geplaast mogen worden omdat de takken niet bij de buren over de grens heen kunnen komen.

Maar als de boom wortels wel in de tuin door groeien dan mogen deze worden door gestoken.

di
door diversion - Feb 27, 2019 om 12:13
103 Antwoorden / 7 Vragen

Gigantische aso's dus. Het is HUN rotzooi die ze vervolgens bij u in de tuin gooien. Fatsoenlijke mensen ruimen hun eigen rotzooi gewoon op. Ik zou het op mijn beurt gewoon in hun tuin teruggooien, dat is uw goed recht. Dan ligt het weer in hun tuin en is het weer van hun en mogen ze het zelf opruimen. Ik zou in elk geval voordat u het teruggooit de wijkagent inschakelen zodat deze de situatie kan bekijken. En als u een rechtsbijstandverzekering hebt deze eventueel inschakelen. Dit is helaas weer een uitwas van de "individualistische samenleving" waarin we tegenwoordig leven.

audb
door audb - Feb 27, 2019 om 12:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is in uw geval afval dumping en daar hoeft u geen genoegen mee te nemen.

Sterker nog ze dienen de boom zo dus danig te snoeien dat er weinig takken in uw tuin terecht komen wat gewoon niet onvermijdelijk is.

Maar u heeft de recht om de gevallen takken terug te storten in hun tuin en daar mogen ze niets tegen doen.

Maar u heeft aangegeven dat u meerdere keren heeft gevraagt om de takken weg te halen en dat doen ze en willen ze niet.

Wat u dan nog te doen staat is een aangetekende brief sturen waar in u eist dat ze de snoeiafval of weg komen halen of genoegen nemen dat u de snoeiafval over de schutting terug gooit.

Gaan ze daar niet mee acoord dan kan u naar de kantonrechter stappen en eisen dat ze of de takken uit uw tuin verwijderen dan wel de bomen verwijderen.

Hoe dan ook u hoeft geen snoei afval in uw tuin te genoegen.

Ebt kan u proberen om eerst via een wijk agent het probleem op te lossen maar ik geef u weinig kans.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 27, 2019 om 15:47
7194 Antwoorden / 3 Vragen

sjoppie
DOOR  AUDB 27 FEB. 2019 OM 12:12
1340 ANTWOORDEN / 5 VRAGEN

Niet in iedere gemeente is het 1m.80 normaal gesproken is het namelijk 2 meter hoog.

Tevens is het slimmer om een schutting van 1m80 toch 20 cm hoger te plaatsen in verband met spatwater door regen.

Door de schutting hoger neer te zetten voorkom je namelijk dat deze sneller gaat roten.

TS gaf in een eerdere vraag aan een schutting van 1.80m te willen plaatsen.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/welke-afstand-tussen-een-hek-en-schutting?id=597573

zoekster1
door zoekster1 - Feb 27, 2019 om 12:28
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas voor u kunt u ze daar niet toe dwingen. Wel een stel a-socialen heeft u achter u wonen. Dat belooft nog wat voor de toekomst. U kunt het snoeiafval natuurlijk wel over het hek gooien en dan maar zien wat er van komt.

Buurman, ruim je bladeren op!

"Kan ik van mijn buurman eisen dat de bladeren die in mijn tuin zijn gevallen van de bomen in de tuin van de buurman ook door die buurman worden opgeruimd?"

Antwoord:
Nee, je kunt niet succesvol afdwingen dat je buurman de bladeren van zijn bomen komt opruimen als de bladeren in je tuin zijn gevallen. We zullen dit toelichten.

Burenrecht
Het burenrecht regelt de rechten en plichten van buren en hun erven. Zo bepaalt de wet op welke manier buren hun rechten kunnen uitoefenen ten aanzien van een gemeenschappelijke muur en wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot bomen bij de erfgrens.

Erfgrens
Om overlast van vallende bladeren en takken te beperken bepaalt de wet dat in de meeste gevallen bomen niet binnen twee meter van de erfgrens mogen staan. Desondanks kan het voorkomen dat bomen toch binnen die twee meter staan (er zijn situaties waarin dat mag) of dat takken van een boom van de buurman overhangen, waardoor bladeren van die boom in je tuin vallen. Overhangende takken
Je kunt je buurman echter niet dwingen die bladeren in jouw tuin op te komen ruimen. Wel kun je hem vragen om overhangende takken af te snijden. Doe dit schriftelijk, zodat je het verzoek kunt aantonen. Voldoet je buurman niet aan je verzoek, dan mag je de takken zelf wegsnijden. Je mag de boom hierbij niet onnodig beschadigen.

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/buurman-ruim-je-bladeren-op

sira
door sira Feb 27, 2019 om 19:55
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind snoeiafval toch wel iets anders dan afgevallen bladeren.
Dat bladeren afvallen wordt door de natuur veroorzaakt en snoeiafval wordt door de snoeier veroorzaakt.

zoekster1
door zoekster1 Mar 1, 2019 om 13:18
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrjp uw punt helemaal. Het ligt net even anders, maar ik denk dat er wettelijk niets is bepaald over het verschil tussen afvallen door de natuur en snoeien. Aan de andere kant denk ik dat er ook niets wettelijk is geregeld als u het afval van de boom over het hek gooit. Het zou op een heen en weer kunnen uitdraaien van over het hek gooien. Maar waarschijnlijk ruimt de buurman de rommel dan zelf op.

mo
door mof - Feb 27, 2019 om 12:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mag u het snoeiafval over de heg gooien?
ik zou het niet weten. Ik zou het gewoon doen.

me
door mein33 Feb 27, 2019 om 14:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Je bent toch wettelijk verplicht om iedereen zijn eigendom terug te geven !   ;-))

Redacteur
door Redacteur - Feb 27, 2019 om 13:22
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele off topic bijdragen zijn verwijderd. Graag alleen ingaan op het aan de orde gestelde.

De redactie

he
door henkie.penkie - Feb 27, 2019 om 16:12
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als U geen ruzie hebt met deze buren die de lei lindes snoeien, dan moet U hun de gelegenheid geven voor het snoeisels op te ruimen. Ik zou hun vriendelijk vragen dat zij dit op moeten ruimen en dat ze van jullie toestemming hebben voor op jullie erf te mogen komen om het dan op te ruimen. Doen ze dat niet, of zelf afvoeren of hun de rotsoooi over de schutting gooien. Maar dit is geen mentiliteit. Gewoon de kosten voor het afvoeren hun in rekening te brengen of de reidende rechter in schakelen. Dan denk ik dat jullie buurman aan het korste eind trekt. Dit is mijn mening.

ma
door mario47 - Feb 27, 2019 om 18:12
56 Antwoorden / 2 Vragen

Snoei afval mag u terug gooien,dat is niet op een natuurlijke mannier in uw tuin gekomen.
Bladeren die in uw tuin gewaait zijn ,moet u zelf opruimen

panter22
door panter22 - Feb 27, 2019 om 18:53
6599 Antwoorden / Vragen

De buren reageren niet bepaald sociaal door hun rommel niet op te willen ruimen.
Je kunt die takken over de schutting kieperen, maar het is de vraag wat de buren dan weer gaan doen.
Zijn die takken je een burenruzie waard?

kc
door kcdb - Feb 28, 2019 om 09:31
113 Antwoorden / 2 Vragen

Of u het snoeiafval van uw buren bij hen mag terugleggen, of terug in de tuin mag gooien, is, denk ik, niet eens zo belangrijk. Als u de relatie met uw buren definitief wilt verzieken moet u dit beslist doen. Dan lekker nog 20 jaar in ruzie naast elkaar leven, vraagt u zich eens af of het dát wel waard is.

hoe het juridisch gesteld is weet ik niet. Maar vraagt u zich ook af wat u misschien als wat vervelend of als wat lastig aanvaard, of dat het wel overlast is. Het is nu eenmaal zo als het snoeiafval niet als onaanvaardbare overlast aangemerkt kan worden, u dit gewoon moet accepteren. Heel vervelend misschien, maar zo werkt het nou eenmaal op plaatsen waar mensen dichtbij elkaar wonen.

Voor u dus enige actie onderneemt richting of tegen uw buren dient u zich dus goed te beseffen wat wel en niet verstandig is in deze situatie.

door 526996 - Feb 28, 2019 om 10:34
32 Antwoorden / 0 Vragen

Is het mogelijk verstandiger om zelf de verstandigste te zijn en gewoon die 2x per jaar het zelf op te ruimen.het ene probleempje haalt het andere aan.wees verstandig zeg mekaar goeden dag op straat en denk bij uzelf wat u van deze buren denkt.

ki
door kibebo - Feb 28, 2019 om 11:14
11 Antwoorden / 7 Vragen

Als het goed is moeten de bomen 1 meter van de schutting afstaan, heb dit zelf aan de hand gehad en deze moesten weg of terug geplaatst worden.
En de regels voor huur en koop zijn vrijwel hetzelfde, dat ligt aan de gemeente waar je woond.
Je kan zelfs in een koopwoning uit je woning gezet worden maar dan heb je het wel heel bont gemaakt.
En ja fatsoensnormen... het zegt al genoeg over deze mensen zoals ze reageren en vooral doen, zo ga je niet met je buren om dus ik zou ook zeggen terug leggen en de reden waarom ?
Zulke mensen komen vaak overal mee weg dus een lesje op zijn tijd kan geen kwaad.

Engelse drop
door Engelse drop - Mar 6, 2019 om 15:04
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als de buren het niet willen op ruimen de takken bij hun aan de straatkant op de stoep deponeren.  Het zijn hun bomen en jij weet van niets. Kosten van opruimen komt voor hun rekening.  De bomen staan niet op jouw grond.

me
door mein33 Mar 6, 2019 om 15:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Je mag geen afval op de openbare weg deponeren, ook niet als dat van iemand anders is.
Je kunt er een niet onaanzienlijke boete voor krijgen en let op, je verrader is altijd dicht in de buurt !