hammond
door hammond Mar 3, 2015 om 16:31
Huishouden & energie

€575,00 borg gas en licht vooruit betalen.

Wegens teleurstellende service van Oxxio wil ik overstappen naar Nuon. Via de klantenservice van Nuon een contract voor gas en licht aangevraagd en toen vertelde de Nuon medewerker dat ik €575,00 borg voor een jaar moest betalen. Waar haal je €575,00 vandaan als je niet een groot maandelijks inkomen hebt. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Is dit bij iedere energie leverancier zo,want ik vind dit heel erg vreemd. Je wordt gewoon als wanbetaler bejegend en hij vertelde ook dat er een kredietwaardigheid controle wordt uitgevoerd. Ik ben gewoon beledigd,ik heb nog nooit 1 euro schuld of betalingsachterstand gehad en wordt door de Nuon wel zo behandeld. Weet iemand hoe dit precies zit?

14977 42 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2015 om 16:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, dat komt vaker voor als je als 'risico' wordt aangemerkt.
Lees maar eens hier.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2015 om 16:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er wordt gecheckt op adres. Dus als er eerder een wanbetaler op jouw adres heeft gewoond, kun je geweigerd worden door de Nuon. Blijkbaar is er al een check geweest, vandaar die hoge borg.

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2015 om 16:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En hier staat de info over de kredietwaardigheidstoets van de Nuon.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 16:55
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 16:34]Er wordt gecheckt op adres. Dus als er eerder een wanbetaler op jouw adres heeft gewoond, kun je geweigerd worden door de Nuon. Blijkbaar is er al een check geweest, vandaar die hoge borg.
Ik woon al 18 jaar op dit adres en aan mijn woongegevens waren we nog niet eens toegekomen.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2015 om 16:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hammond schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 16:55][quote=carola.83 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 16:34]Er wordt gecheckt op adres. Dus als er eerder een wanbetaler op jouw adres heeft gewoond, kun je geweigerd worden door de Nuon. Blijkbaar is er al een check geweest, vandaar die hoge borg.
Ik woon al 18 jaar op dit adres en aan mijn woongegevens waren we nog niet eens toegekomen.

Dan vind ik het onbegrijpelijk waarom Nuon die borg vraagt. Ervan uitgaande dat het klopt wat je schrijft, nl. nooit wanbetaler geweest.

Als een energiebedrijf zonder enige reden bij mij borg zou vragen, zou ik zeggen dat ze de pot op kunnen.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 17:02
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 16:34]En hier staat de info over de kredietwaardigheidstoets van de Nuon.
Ik kan echt geen €575 in 1x ophoesten,dus Nuon gaat het niet worden. Laten ze van mij een kredietwaardigheidtoets aanvragen,dan zien ze gelijk dat ik een betrouwbare betaler ben. Als iemand een slecht betaler is kan ik me voorstellen dat je borg vooruit vraagt,maar voor iemand met een perfecte kredietwaardigheid is dit gewoon een belediging.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 3, 2015 om 17:02
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Nu ze je niet accepteren kun je overigens beter via een energievergelijk overstappen, daar krijg je 'n bonus die je bij het rechtstreeks afsluiten vrijwel nooit krijgt.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 17:06
122 Antwoorden / 15 Vragen

Dan vind ik het onbegrijpelijk waarom Nuon die borg vraagt. Ervan uitgaande dat het klopt wat je schrijft, nl. nooit wanbetaler geweest.

Als een energiebedrijf zonder enige reden bij mij borg zou vragen, zou ik zeggen dat ze de pot op kunnen.
Dat heb ik Nuon ook gelijk medegedeeld en in iets zwaardere bewoordingen dan de pot op.

Bedankt voor jullie reacties,

Rik.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2015 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Ik kan echt geen €575 in 1x ophoesten,dus Nuon gaat het niet worden. .......

Die 575,- hoeft alleen maar betaald te worden bij een negatieve kredietwaardigheidscheck.

zoekster
door zoekster - Mar 3, 2015 om 17:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat u voortijdig bij Oxxio (contractbreuk) bent weggegaan en de boete die daar voor staat niet wilt/kunt betalen. Anders is het een onbegrijpelijke actie van Nuon.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 17:23
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:07]........Ik kan echt geen €575 in 1x ophoesten,dus Nuon gaat het niet worden. .......

Die 575,- hoeft alleen maar betaald te worden bij een negatieve kredietwaardigheidscheck.
Dit is niet waar. Die 575 euro moet iedere nieuwe klant die (nog) geen klant van Nuon is betalen.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 17:29
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:15]Het enige dat ik nog kan bedenken is dat u voortijdig bij Oxxio (contractbreuk) bent weggegaan en de boete die daar voor staat niet wilt/kunt betalen. Anders is het een onbegrijpelijke actie van Nuon.
s ook niet waar. Die man van de Nuon wist mijn naam en adres gegevens nog niet,toen hij over die borg begon. Die 575 euro moet iedereen die van een andere energieleverancier komt betalen en krijgt deze pas na 1 jaar terug. Maar van mij kan de Nuon de pl,,,,s krijgen.

ho
door hopetobehelping - Mar 3, 2015 om 17:29
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet waar. Die 575 euro moet iedere nieuwe klant die (nog) geen klant van Nuon is betalen.

Beste hammond,

met enige verbazing lees ik uw verhaal. Zie ook de link die Edrick3 heeft geplaatst over de kredietwaardigheidstoets bij Nuon. Die 575 euro moet alleen betaald worden als uw kredietwaardigheid onvoldoende wordt gevonden: "Blijkt uit de toets dat u onvoldoende kredietwaardig bent? Dan vragen wij u een borg te betalen.".
Heeft Nuon aangegeven dat men uw kredietwaardigheid heeft getoetst ?
Of is wellicht alleen de toets genoemd en het bedrag van 575 genoemd waarna het gesprek ineens een hele andere wending kreeg ?
Ik kan me niet voorstellen dat als u nog nooit een euro schuld of betalingsachterstand heeft gehad dat men u als niet kredietwaardig genoeg bestempeld.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2015 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hammond schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:23][quote=carola.83 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:07]........Ik kan echt geen €575 in 1x ophoesten,dus Nuon gaat het niet worden. .......

Die 575,- hoeft alleen maar betaald te worden bij een negatieve kredietwaardigheidscheck.
Dit is niet waar. Die 575 euro moet iedere nieuwe klant die (nog) geen klant van Nuon is betalen.

Nee, je zit fout!

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2015 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hammond,

..... en hij vertelde ook dat er een kredietwaardigheid controle wordt uitgevoerd.....
Nogmaals: zie mijn eerdere link over Nuon.
Ze hebben toch nog niet aangegeven DAT je die borg moet betalen omdat je als niet-kredietwaardig beoordeeld bent?
Ze geven alleen aan dát er een toets is.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 17:41
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:29]
Dit is niet waar. Die 575 euro moet iedere nieuwe klant die (nog) geen klant van Nuon is betalen.

Beste hammond,

met enige verbazing lees ik uw verhaal. Zie ook de link die Edrick3 heeft geplaatst over de kredietwaardigheidstoets bij Nuon. Die 575 euro moet alleen betaald worden als uw kredietwaardigheid onvoldoende wordt gevonden: "Blijkt uit de toets dat u onvoldoende kredietwaardig bent? Dan vragen wij u een borg te betalen.".
Heeft Nuon aangegeven dat men uw kredietwaardigheid heeft getoetst ?
Of is wellicht alleen de toets genoemd en het bedrag van 575 genoemd waarna het gesprek ineens een hele andere wending kreeg ?
Ik kan me niet voorstellen dat als u nog nooit een euro schuld of betalingsachterstand heeft gehad dat men u als niet kredietwaardig genoeg bestempeld.

Als je het zo leest is er geen speld tussen te krijgen en ik weet nu wat en waar het fout ging. De Nuon medewerker gaf zulke vreemde antwoorden op mijn vragen dat het gesprek inderdaad een vreemde wending kreeg,vooral als ik de indruk krijg dat ik bij voorbaat als wan betaler wordt bejegend.Maar het gaat erom dat ik gewoon niet 575 euro in 1x kan ophoesten.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 17:45
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:35][quote=hammond schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:23][quote=carola.83 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:07]........Ik kan echt geen €575 in 1x ophoesten,dus Nuon gaat het niet worden. .......

Die 575,- hoeft alleen maar betaald te worden bij een negatieve kredietwaardigheidscheck.
Dit is niet waar. Die 575 euro moet iedere nieuwe klant die (nog) geen klant van Nuon is betalen.

Nee, je zit fout!
Je hebt inderdaad gelijk Carola,maar die Nuon medewerker gaf zo'n vreemde uitleg,dat ik daar iets niet goed begrepen hebt. De medewerkers bijscholen zou geen kwaad kunnen.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 17:53
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:47].....Maar het gaat erom dat ik gewoon niet 575 euro in 1x kan ophoesten......
En dat is waarschijnlijk ook helemaal niet nodig. ;-)
Met mijn kredietwaardigheid is het ook niet nodig denk ik,maar ik heb het wel gehad met Nuon.Ik stel het niet op prijs dat iedereen in mijn financien kan wroeten. Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn met je persoonlijke gegevens.

Bedankt voor jullie reacties,
Rik.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 3, 2015 om 18:09
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik, voldoende geld en wel kredietwaardig deze E575,- krijg aangeboden loop ik gewoon naar de volgende en word het wel erg rustig....

Wel is mijn ervaring dat vele goedkope aanbieders te hoog voorschot vragen.
Geeft daarom altijd het verbruik van afgelopen 3 jaren op.

Ook meld ik mijn zonnepanelen en dan zelfs gaan ze van de oude standen uit voor het plaatsen!
Dus nu 1 jaar hoge en 2 jaren nihil tarief en ze pakken dan een die hoger is van voor ik de panelen plaatste...
Dus 18x hogere dan afgelopen 2 jaren en dan vinden ze het vreemd dat ik weiger, ik ben geen bank!

ro
door ron530 - Mar 3, 2015 om 18:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de NUON bij elke klant verteld dat er een borg betaald moet worden werven ze geen enkele klant meer toch!. In telefoongesprekken worden zinnen vaak uit het verband gerukt omdat enkel de steekwoorden worden onthouden. Een zin in de trant van "het zou kunnen zijn dat er een kredietcontrole wordt gedaan en als u niet kredietwaardig bent moet u een borg van €.575,00 vooraf betalen". De steekwoorden "kredietwaardig, borg en het bedrag" onthouden we wel maar de meest belangrijke zin "het zou kunnen zijn" zijn we direct na het horen weer vergeten. Mijn advies voor het overstappen van energieboeren of zorgverzekeringen e.d. is dus ook, doe dit nooit telefonisch maar via de site van de leverancier zelf. Je kunt alle informatie over de aanbieding en bovenal de voorwaarden lezen zijn die naar wens dan pas overstappen.

ho
door hopetobehelping - Mar 3, 2015 om 18:56
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hammond schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:53][quote=edrick3 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 17:47].....Maar het gaat erom dat ik gewoon niet 575 euro in 1x kan ophoesten......
En dat is waarschijnlijk ook helemaal niet nodig. ;-)
Met mijn kredietwaardigheid is het ook niet nodig denk ik,maar ik heb het wel gehad met Nuon.Ik stel het niet op prijs dat iedereen in mijn financien kan wroeten. Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn met je persoonlijke gegevens.

Bedankt voor jullie reacties,
Rik.

Beste hammond,

veel succes met het vinden van een andere energie leverancier.
Bij allemaal verwacht ik dat men uw kredietwaardigheid toetst.
Maar dat betekent nog niet dat men in uw financiën gaat wroeten.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 3, 2015 om 19:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Woont u soms in een buurt waar veel schuld is, een zogenaamde risico buurt. Ik zou toch wel eens aan nuon vragen waarom u dit moet doen terwijl u altijd goed van betalen bent en nooit geen last met schuld maken heeft te maken gehad.

hammond
door hammond - Mar 3, 2015 om 21:17
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 19:02]Woont u soms in een buurt waar veel schuld is, een zogenaamde risico buurt. Ik zou toch wel eens aan nuon vragen waarom u dit moet doen terwijl u altijd goed van betalen bent en nooit geen last met schuld maken heeft te maken gehad.
Verschillende mensen hier hebben mij erop gewezen dat er alleen borg betaald hoeft te worden als je kredietwaardigheid niet goed is en dat dat staat ook in de voorwaarden van Nuon en heeft niets te maken in welke buurt je woont. Mijn kredietwaardigheid is zeer goed dus ik hoef waarschijnlijk geen borg voor te schieten maar ik had er nog nooit van gehoord. Bij nadere info bij Nuon wordt deze borg voorwaarde nog niet zo lang toegepast en dat klopt wel want ik heb het nooit eerder bij andere energie leveranciers meegemaakt en mijn ouders die wel Nuon hebben ook niet. Maar dit gezeur hebben we dus te danken aan vele wanbetalers.

zoekster
door zoekster - Mar 3, 2015 om 23:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=hammond schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 21:17][quote=valerius-2 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 19:02]Woont u soms in een buurt waar veel schuld is, een zogenaamde risico buurt. Ik zou toch wel eens aan nuon vragen waarom u dit moet doen terwijl u altijd goed van betalen bent en nooit geen last met schuld maken heeft te maken gehad.
Verschillende mensen hier hebben mij erop gewezen dat er alleen borg betaald hoeft te worden als je kredietwaardigheid niet goed is en dat dat staat ook in de voorwaarden van Nuon en heeft niets te maken in welke buurt je woont. Mijn kredietwaardigheid is zeer goed dus ik hoef waarschijnlijk geen borg voor te schieten maar ik had er nog nooit van gehoord. Bij nadere info bij Nuon wordt deze borg voorwaarde nog niet zo lang toegepast en dat klopt wel want ik heb het nooit eerder bij andere energie leveranciers meegemaakt en mijn ouders die wel Nuon hebben ook niet. Maar dit gezeur hebben we dus te danken aan vele wanbetalers.
De meeste andere aanbieders wilden geen wanbetalers overnemen, maar hadden een kredietcheck. Nuon deed dit niet met als gevolg dat alle wanbetalers bij hen terecht kwamen. Helaas bleken wanbetalers ook bij Nuon weer niet te betalen. Daarom heeft Nuon nu ook een krediet check.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Mar 4, 2015 om 09:12
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hammond,

Op deze website lezen wij je klacht over de waarborgsom van Nuon. Graag geven we je uitleg over de procedure van de kredietwaardigheids test en het in rekening brengen van de waarborgsom.

Wat is een kredietwaardigheidstoets?
Het toetsen van uw kredietwaardigheid houdt in dat gecontroleerd wordt of u in staat bent aan uw financiële verplichtingen te voldoen. Stel dat u een lening bij de bank wilt afsluiten, dan controleert deze eerst of u de aflossing kunt betalen. Uw kredietwaardigheid wordt ook getoetst als u een telefoon- of energiecontract wilt afsluiten.
Als uit de toetsing blijkt dat u onvoldoende kredietwaardig bent, vragen we u een borg te betalen voordat u een energiecontract bij ons afsluit.

Waarom doet Nuon een kredietwaardigheidstoets?
We leveren u graag energie. Voor ons is het belangrijk dat u hiervoor betaalt. Daarom controleren we eerst of u kredietwaardig bent. Als blijkt dat u onvoldoende kredietwaardig bent, vragen we u een borg te betalen voordat u een energiecontract bij ons afsluit. Door het betalen van deze borg geeft u ons vooraf zekerheid. Daarna sluiten we graag een energiecontract met u af.

Hoe wordt mijn kredietwaardigheid getoetst?
Bij nieuwe aanvragen toetsen wij uw kredietwaardigheid conform artikel 3 lid 4 van de Algemene Voorwaarden. We doen dat op basis van onze eigen klantadministratie en de administratie van Focum, een extern bureau dat klantgegevens via registers verzamelt. Met deze gegevens maken we een inschatting of u aan uw financiële verplichtingen kunt voldoen. Hieruit kan blijken dat er een verhoogd risico is dat u uw betalingsverplichtingen niet kunt nakomen. In dat geval vragen we u een borg te betalen voordat u een energiecontract bij ons afsluit.

Kan ik de gegevens die zijn gebruikt voor mijn kredietwaardigheidstoets, bekijken of wijzigen?
Ja, als u denk dat er iets niet klopt of als u uw gegevens wilt inzien, kunt u contact opnemen. Als uw gegevens zijn getoetst door Focum, het externe bureau waarmee wij samenwerken, kunt u direct contact opnemen met Focum om uw gegevens in te zien. Bekijk of wijzig uw gegevens via Focum of mail naar inzage@focum.nl. Als uw gegevens zijn getoetst op basis van onze eigen klantadministratie, neemt u dan contact op met onze klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Joeri
Nuon Webcare

sc
door scarlier - Mar 5, 2015 om 14:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit zelfde mee gemaakt. En heb mijn gegevens ook opgevraagd bij Focum. Wat blijkt? ik zit in een risico buurt. vanwege dat ik een risico buurt woon gaan ze borg vragen. Pure discriminatie. Probleem is oxxio heeft dit ook en zeerwaarschijnlijk nog vele andere die focum als check gebruiken.

simon55
door simon55 - Mar 6, 2015 om 12:51
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vindt dat antwoord van de nuonmedew wel erg vreemd ik ben al meer dan 60 jaar bij t zelfde bedrijf alleen toen heeft t tig namen gehad en nog nooit ene cent borg betaald ze zijn van de ratten besnuffeld

koekeloer
door koekeloer - Mar 6, 2015 om 13:35
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=hammond schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 16:31] Ik ben gewoon beledigd,ik heb nog nooit 1 euro schuld of betalingsachterstand gehad en wordt door de Nuon wel zo behandeld. Weet iemand hoe dit precies zit?

Wat geeft Nuon zelf voor reden dat je de borg moet betalen?
Ik ben afgelopen maand van Greenchoice naar Nuon overgestapt en kreeg 90 Euro premie.

an
door annet25 - Mar 6, 2015 om 14:48
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ieder jaar stap ik over naar een andere aanbieder van energie. Nog nooit heb ik gehoord dat ik een borg moet betalen. Ik regel mijn overstap via gaslicht.com of via energiewijzer. Je krijgt dan altijd goedkopere energie dan als jij een maatschappij belt.

bl
door blazoen - Mar 7, 2015 om 11:18
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hier een link met borgsommen van 'alle' energieleveranciers: http://www.energieleveranciers.nl/energie/borg

Het gebruik van borgsommen is helaas toch al een paar jaren, en varieert soms.
Ik denk dat als je genoteerd staat als 'wanbetaler' je moeiijk kunt veranderen van energieleverancier, of misschien zelfs verhuizen, als je de borg niet kunt betalen.

Soms sta je ook onterecht als 'wanbetaler' genoteerd, of selecteert het controlerende bedrijf op foute gronden (bv. buurt).

Het is onbegrijpelijk dat de regering dit toelaat.
De redenatie is: "Je bent vrij in de keuze van een energieleverancier".
De energieleveranciers hebben hier echter aan toegevoegd: "...als je de borg maar betaalt".

pe
door peterkeller - Mar 9, 2015 om 08:07
66 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder al uw gegevens van uw financiële situatie te kennen en ook niet in uw huishoudboekje mee te willen kijken, geeft u eigenlijk zelf al het antwoord op uw eigen vraag”

“Via de klantenservice van Nuon een contract voor gas en licht aangevraagd en toen vertelde de Nuon medewerker dat ik €575,00 borg voor een jaar moest betalen. Waar haal je €575,00 vandaan als je niet een groot maandelijks inkomen hebt”.

Een bedrag van € 575,00 ophoesten met een niet groot maandelijks inkomen lijkt al een probleem. Zonder inzicht te hebben in uw financiële verleden, geeft u dus zelf al aan wat uw huidige financiële situatie is. En dat zal dan precies de reden zijn, dat Nuon een onderzoekje heeft gedaan en tot deze (re)actie is gekomen. Natuurlijk zonder een diepe duik in uw financiën, maar gewoon een kredietcheck. En dat heeft niets met Focum te maken of de buurt waar u woont.

Verder zou je kunnen twijfelen aan de financiële positie van energiemaatschappijen, die onder dezelfde omstandigheden juist GEEN borg vragen.

En wat iedereen vaak vergeet, is dat je wel een “product” koopt van gemiddeld € 2.000,00 (per jaar) en geen pakje boter. En voor de betaling die € 2.000,00 wil die energiemaatschappij toch enige zekerheid hebben.

En niet te incasseren bedragen, die boekhoudkundig worden afgeschreven, moeten linksom of rechtsom door iemand betaald worden. Inderdaad, door de klanten.

En dan wordt er ook nog vaak zo’n pakje boter met een gillende peuter op de arm buiten in de deuropening gekocht bij een colporteur. Of met een TV op de schouder bij Mediamarkt. Toch wordt dan gewoon een energiecontract afgesloten van ongeveer € 2.000,00 wat net zo veel kost als 5 TV’s bij elkaar.

En moeten verhuizen omdat je een borg niet kunt betalen is nou ook niet echt van deze wereld. Alsof verhuizen niks kost.

sh
door shine - Mar 9, 2015 om 09:27
107 Antwoorden / 1 Vragen

[quote] Een bedrag van € 575,00 ophoesten met een niet groot maandelijks inkomen lijkt al een probleem. Zonder inzicht te hebben in uw financiële verleden, geeft u dus zelf al aan wat uw huidige financiële situatie is. En dat zal dan precies de reden zijn, dat Nuon een onderzoekje heeft gedaan en tot deze (re)actie is gekomen. Natuurlijk zonder een diepe duik in uw financiën, maar gewoon een kredietcheck. En dat heeft niets met Focum te maken of de buurt waar u woont.

Vreemde opmerking! Hiermee doet u voorkomen alsof Nuon het maandelijkse inkomen van TS weet. Grote onzin natuurlijk. TS geeft aan nooit wanbetaler te zijn geweest, dus in dat opzicht zou er voor Nuon geen reden hoeven te zijn borg te gaan vragen. Ook mij lijkt dat het in deze vooral gestaafd wordt door de postcode, dus de buurt waarin TS woonachtig is. Als daar veel, regelmatig wanbetalers zijn, wordt alles en iedereen op één hoop gegooid. TS is daar dan de dupe van.
Verder verbaasd het mij dat u het klaarblijkelijk normaal vindt dat iedereen maar even een bedrag van € 575,00 in één keer moet kunnen ophoesten. Dit is natuurlijk grote onzin. Iemand met een modaal inkomen, altijd alle rekeningen op tijd betalend, maar niet in staat zijnde een bedrag van dit kaliber in 1x op te hoesten (ik zou dat ook niet kunnen) zegt niets over iemands kredietwaardigheid. Een bedrag van €250 zou nog lukken, maar €575,00 !!
Menig consument die een jaarafrekening krijgt en geconfronteerd met een dergelijke bijbetaling vraagt hiervoor een betalingsregeling aan. Consumenten met een modaal inkomen, rekeningen altijd en netjes betalend.

Het kan inderdaad zijn geweest dat Nuon TS vooraf waarschuwde dat een betaling van borg tot de mogelijkheden behoort. Dit zou dan moeten blijken uit de check die nog moest plaatsvinden. Bij TS is dan blijven hangen dat hij/zij deze borg moest betalen, terwijl dit nog niet zeker was.
Netjes van de Nuon om dit vooraf aan de potentiele klant mede te delen, al vraag ik me wel af of je hiermee nou klanten binnenhaalt.

ma
door manwijf - Mar 13, 2015 om 09:54
574 Antwoorden / 1 Vragen

Een creditcheck is alleen maar toe te juichen. Zouden meer bedrijven moeten doen! Zoals Peterkeller al aangeeft betalen WIJ uiteindelijk samen het tekort. Toevallig heb ik wel eens te maken gehad met zo'n oplichter die gratis door het leven gaat. Op onze kosten wel te verstaan. Afsluiten mogen ze niet nl, blijkt. Heb de NUON er indertijd wel eens (vooraf!) voor gebeld. Dat hebben ze nu dus kennelijk veranderd. Niks mis mee.

Als de gemeente niet zo star was en de premie in voorkomende gevallen gelijk van de uitkering af zou trekken is zo'n borg trouwens helemaal niet nodig.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2015 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Premie? Gemeente? Het gaat hier over de energieleverancier. Trouwens niets mis met zo'n krediet controle..

ma
door manwijf - Mar 13, 2015 om 12:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zeg ik : niks mis mee. Vliegen afvangen? Lees voor premie : maandbedrag energie. Misschien niet bekend, maar gemeente verleent de uitkering en is wat mij betreft mede verantwoordelijk voor het afdragen van de vaste lasten. Door het direct af te halen van de uitkering voorkom je dat financiële onbenullen het uitgeven aan andere zaken en wij opdraaien voor de gemaakte kosten.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2015 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwij

Helemaal geen vliegen afvangen hoor;-)

Maar dan gaan we weer zowat tetrug naa de tijd van schoenenbonnen, kledingbonnen, voedselbonnen en ga maar door.

ve
door veldje - Jun 3, 2015 om 19:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hammond schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 16:31]Wegens teleurstellende service van Oxxio wil ik overstappen naar Nuon. Via de klantenservice van Nuon een contract voor gas en licht aangevraagd en toen vertelde de Nuon medewerker dat ik €575,00 borg voor een jaar moest betalen. Waar haal je €575,00 vandaan als je niet een groot maandelijks inkomen hebt. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Is dit bij iedere energie leverancier zo,want ik vind dit heel erg vreemd. Je wordt gewoon als wanbetaler bejegend en hij vertelde ook dat er een kredietwaardigheid controle wordt uitgevoerd. Ik ben gewoon beledigd,ik heb nog nooit 1 euro schuld of betalingsachterstand gehad en wordt door de Nuon wel zo behandeld. Weet iemand hoe dit precies zit?

Heb precies hetzelfde meegemaakt met Nuon en bureau Focum.Kreeg ook als nieuwe klant van Nuon een eis voor een borg vanwege mijn discutabele kredietwaardigheid.
Heb zelf ook nog nooit een euro schuld gehad, nooit één keer een rekening te laat betaald of zelfs maar rood gestaan. Ben ook zeer beledigd en vind het belachelijk dat ik moet controleren wat bureau Focum heeft gedaan. Dit is volgens mij een probleem van Focum en Nuon, waarmee zij kredietwaardige klanten beledigen die daardoor nooit meer iets met Nuon te maken willen hebben. Ik denk dat Nuon snel een betrouwbaarder bureau moet zoeken. Mij zijn ze in ieder geval meteen weer kwijt als klant.

tu
door tuinen1 - Nov 7, 2015 om 16:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het onvoorstelbare verhaal over mijn ervaringen met NUON en Focum

Komt een vrouw aan de deur. NUON wil mij graag terug als klant en daarom biedt NUON mij een korting van 25% aan. Hierbij werd niet gezegd dat deze korting alleen voor stroom gold. De Stichting Reclame Code vond reclame met eenzelfde strekking niet toelaatbaar. Maar NUON lapt deze uitspraak klaarblijkelijk aan zijn laars.

De volgende stunt was het aanbod van gas voor € 0,32 per m3. De vrouw vergat de milieuheffing van € 0,24 te vermelden. Hoewel ik iets gevraagd heb over extra kosten Dus de echte prijs was € 0,56. NLE is eerlijker want die gaf meteen de prijs van hun aanbieding € 0,54 per m3.

De trukendoos ging verder open. Mijn jaartotaal zou op € 1572 uitkomen. Er werd niets over verbruik gevraagd. Als ik met € 0,32 rekende kwam het de buurt van mijn huidige jaarrekening. Deze is relatief laag want ik heb veel zonnepanelen.
Om tot de lage rekening te komen, had NUON de truc uitgehaald door het gasverbruik van een kleine tussenwoning voor de berekening te nemen in plaats van het gasverbruik van een ruime vrijstaande woning. Verschil ongeveer € 1100. Dus de geschatte jaarrekening zou € 2672 zijn.

Het vervolg: Voor het tekenen van het contract belde de ene NUON juffrouw in mijn huis naar een andere NUON juffrouw op kantoor. Dit was o.a. om na te gaan of ik antwoord had gekregen op al mijn vragen. Helaas kon de juffrouw op het NUON kantoor geen antwoord geven op de belangrijkste vraag, hoeveel kost dat gas precies.

Ik heb het op grove wijze manipuleren van NUON pas in hun E-mail gelezen. Voor mij werd een betrouwbaar bedrijf veranderd in een uiterst onbetrouwbaar bedrijf.

Het onderzoek door dat bureautje op krediet waardigheid past helemaal in dit beeld. “Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten”. Hetzelfde geldt voor het bureautje Focum. Gelukkig had dat bureautje na “grondig” onderzoek mij als niet kredietwaardig gekwalificeerd. Gelukkig want ik wil nooit meer iets met NUON te maken hebben. Zegt het voort.
De borg van € 575 kan NUON goed gebruiken, want de balans moet rooskleuriger zijn, want NUON staat te koop.
Het huidige moederbedrijf Vallenfall heeft het onvoorstelbare bedrag van € 6 miljard op NUON verloren door afschrijvingen.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2015 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tuinen1

Nooit aan de deur kopen. :-)

tu
door tuinen1 - Nov 7, 2015 om 21:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1
U hebt gelijk. Maar toen dacht ik dat NUON een betrouwbaar bedrijf was, nu weet ik wel beter.

Na het lezen van de NUON E-mail heb ik NUON direct gebeld met de mededeling dat NUON mij bedonderd had. Ik heb zowel mondeling als per E-mail het contract opgezegd. De volgende dag kreeg ik een E-mail dat het contract was opgezegd en 5 dagen later werd dat schriftelijk bevestigd.

Bij dat bureautje Focum moet ik nog nagaan hoe ze tot die ridicule “niet kredietwaardig” kwamen. Maar dan moet ik mijn identiteitspapieren opsturen en bij zo’n clubje weet je nooit wat ze ermee gaan doen.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2015 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De mensen die aan de deur komen zijn niet in dienst van het energiebedrijf.

tu
door tuinen1 - Nov 7, 2015 om 23:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1
De betreffende dame had wel degelijk een NUON pasje bij zich. Maar het kan natuurlijk een nepper geweest zijn. Ik heb het verhaal aan NUON gestuurd, dan zien we wel of het een nepper was. Ik denk dat NUON niet blij zal zijn.