''garantie'' op Remeha cv-ketel?
Vorige week is onze Remeha 28C CV-ketel van 1,5 jaar oud helaas defect geraakt. Op advies van Remeha is er toen een installateur gekomen die het probleem opgelost heeft. Het ging om de driewegklep die defect bleek te zijn. Dit zou ook na telefonisch overleg met Remeha door de installateur binnen de garantie vervangen kunnen worden.
Echter, nu blijkt dat Remeha slechts bereid is de kosten van het onderdeel zelf voor rekening te nemen en niet de arbeids- en voorrijkosten.
Het gaat om een totale rekening van 201 euro, waarvan slechts 25 euro aan onderdelen.
Mijn vraag is of meer mensen hier ervaring mee hebben? Het lijkt mij toch vreemd dat alleen de onderdelen worden vergoed en niet de mansuren die noodzakelijk zijn om het betreffende onderdeel te kunnen vervangen(!). Dit ken ik ook niet van andere garanties op bv een auto of electronische apparaten.
Hallo bergseroel,
Dat is geheel conform de garantievoorwaarden:
art.6:
De garantie heeft alleen betrekking op tijdens de garantieperiode aan het licht getreden gebreken, voor zover deze gebreken berusten op materiaal of fabricage- en/of constructiefouten, zulks ter beoordeling van Remeha. Bij het optreden van dergelijke gebreken worden de betrokken onderdelen gratis ter beschikking gesteld.
Herstel of vervanging van onderdelen heeft geen verlenging van de oorspronkelijke garantietermijn tot gevolg. Uitgesloten onderdelen op garantie zijn de zogenaamde slijtageonderdelen, waaronder elektroden en (glas)zekeringen. De arbeidskosten komen niet voor vergoeding in aanmerking, met uitzondering van warmtewisselaars.
Met vr.gr.
Van wie heeft u de cv ketel gekocht? Bent u eerst gaan klagen bij de verkoper van de cv ketel? Dat is in deze heel belangrijk.
U heeft nl duidelijk een non-conform product, dat wil zeggen dat het product niet beantwoordt aan de overeenkomst. Het defect ligt buiten uw schuld en u mag zeker verwachten dat de ketel langer dan 1,5 jaar meegaat.
U doet dan een beroep op de wettelijke garantie/non-conformiteit. Let wel, dit is heel wat anders dan de handels/fabrieksgarantie.
Als een product non-conform is heeft u recht op gratis herstel of vervanging, daar zitten dan ook de arbeidskosten en voorrijkosten bij inbegrepen. Deze wettelijke garantie gaat altijd voor op de fabrieks/handelsgarantie.
Maar hiervoor moet u bij de verkoper zijn.
Dit moet u toch met u het bedrijf die de ketel heeft geleverd in orde maken. De fabrikant heeft zijn plicht gedaan.
De kosten die een verkoper moet maken, om aan zijn garantie verplichtingen te voldoen, mogen niet worden doorberekend aan de klant/koper.
De garantievoorwaarden van Remeha zijn in strijd met deze bepaling.
Klop in bij Koekel : garantievoorwaarden in Nederland.
Hallo,waar komt de cv ketel vandaan,als het van een installateur is die bij de VNI is aangesloten moet u hier naar toe gaan en deze zal het volgens de VNI voorwaarden dan oplossen,heeft U hem bij een webshop aangeschaft dan zal het moeilijk worden want die geven meestal garantie voor zolang als de fabrieks garantie is.
[quote=edrick3 schreef op woensdag 28 jan 2015, 09:53]Hallo bergseroel,
Dat is geheel conform de garantievoorwaarden:
art.6:
De garantie heeft alleen betrekking op tijdens de garantieperiode aan het licht getreden gebreken, voor zover deze gebreken berusten op materiaal of fabricage- en/of constructiefouten, zulks ter beoordeling van Remeha. Bij het optreden van dergelijke gebreken worden de betrokken onderdelen gratis ter beschikking gesteld.
Herstel of vervanging van onderdelen heeft geen verlenging van de oorspronkelijke garantietermijn tot gevolg. Uitgesloten onderdelen op garantie zijn de zogenaamde slijtageonderdelen, waaronder elektroden en (glas)zekeringen. De arbeidskosten komen niet voor vergoeding in aanmerking, met uitzondering van warmtewisselaars.
Met vr.gr.
Dit is in strijd met de Nederlandse wet en dus ongeldig.
[quote=bergseroel schreef op woensdag 28 jan 2015, 09:48]
Mijn vraag is of meer mensen hier ervaring mee hebben? Het lijkt mij toch vreemd dat alleen de onderdelen worden vergoed en niet de mansuren die noodzakelijk zijn om het betreffende onderdeel te kunnen vervangen(!). Dit ken ik ook niet van andere garanties op bv een auto of electronische apparaten.
Hier een artikel van jurist Arnoud Engelfriet waarnaar je kunt verwijzen als je in debat gaat met de verkopende partij.
Verder staan er nog meer interessante reactie's in dat artikel.
Quote:
Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop.
26 april 2008, 08:38 | AE 1006 | Contracten
Het Europees consumentenrecht staat niet toe dat een winkelier een vergoeding mag vragen van een consument voor reparatie of vervanging van een defect product. Dat blijkt uit het op 17 april gewezen Quelle-arrest van het Europese Hof van Justitie.
Het Hof stelt voorop dat de winkelier de plicht heeft om een product te leveren dat werkt gedurende een bepaalde tijd, de economische levensduur. En als dat niet blijkt te kloppen, dan heb je als consument recht op vervanging of herstel (7:21 BW) van het product, tenzij dat onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
In Nederland hebben we op dit moment de regel dat je bij een reparatie of vervanging na 4 van de 10 jaar 4/10e van het reparatiebedrag betaalt. Je krijgt er daardoor immers 4 jaar ‘bij’. De juridische rechtvaardiging hiervoor is dat je door de reparatie meer ‘genot’ van je product hebt dan je mocht verwachten. En als je meer krijgt, dan zul je moeten bijbetalen.
Deze regel heeft het Hof dus nu een halt toegeroepen. Herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de Europese richtlijn (1999/44/EG) waar dit allemaal op gebaseerd is. En kosteloos betekent ook echt kosteloos. De winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.
De enige uitzondering is nog bij retour (ontbinding): dan mag de consument wel een bedrag gevraagd worden voor het gebruik gedurende de tijd dat hij het product in bezit had.
Bron, klik-> Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop
Het artikel lezend denk ik dat meneer zelf de ketel zonder erkend installateur heeft geinstalleerd. In dat geval heeft hij de keuze de ketel naar Remeha op te sturen of het vervangende onderdeel via een installateur te claimen. Uiteraard gaat een externe installateur niet gratis voor u aan het werk. Hij mocht nml in de eerste plaats ook niet aan uw ketel verdienen.
@tommd
Dat kan ook, dan vervalt TS in de garantiebepalingen van de fabrikant.
De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat men bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt.
Bron, klik-> Garantie van de fabrikant
Maar we gaan nu met aannames werken, en daar hou ik niet zo van.
Dat een installateur persé niks mag verdienen weet ik niet, ook weer een aanname....
Laat eerst de TS het woord/schrift maar doen.
TS heeft ook een discussie topic geopend.
Beste Gompy, we zijn het echt niet oneens.
Maar de goede gang van zaken is dat je een defect meld bij de verkoper cq installateur. Deze mag binnen 2 jaar geen kosten rekenen voorreparatie.
Anders wordt het als je via de fabrikant de garantie claimt. Dan kunnen er wel kosten worden berekend door de installateur of reparatiemonteur. Hij heeft in beginsel nml ook niets aan detransaktie vooraf verdiend. In het geval Remeha is het wel zo dat als een dealer de klacht niet kan oplossen of vinden Remeha alsnog zonder kosten zijn reparatie verplichting dient na te komen. Het is mij niet duidelijk wie de ketel in dit geval heeft geplaast.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer