bergseroel
door bergseroel Jan 28, 2015 om 09:48
Huishouden & energie

''garantie'' op Remeha cv-ketel?

Vorige week is onze Remeha 28C CV-ketel van 1,5 jaar oud helaas defect geraakt. Op advies van Remeha is er toen een installateur gekomen die het probleem opgelost heeft. Het ging om de driewegklep die defect bleek te zijn. Dit zou ook na telefonisch overleg met Remeha door de installateur binnen de garantie vervangen kunnen worden.
Echter, nu blijkt dat Remeha slechts bereid is de kosten van het onderdeel zelf voor rekening te nemen en niet de arbeids- en voorrijkosten.
Het gaat om een totale rekening van 201 euro, waarvan slechts 25 euro aan onderdelen.

Mijn vraag is of meer mensen hier ervaring mee hebben? Het lijkt mij toch vreemd dat alleen de onderdelen worden vergoed en niet de mansuren die noodzakelijk zijn om het betreffende onderdeel te kunnen vervangen(!). Dit ken ik ook niet van andere garanties op bv een auto of electronische apparaten.

18784 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2015 om 09:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bergseroel,

Dat is geheel conform de garantievoorwaarden:

art.6:
De garantie heeft alleen betrekking op tijdens de garantieperiode aan het licht getreden gebreken, voor zover deze gebreken berusten op materiaal of fabricage- en/of constructiefouten, zulks ter beoordeling van Remeha. Bij het optreden van dergelijke gebreken worden de betrokken onderdelen gratis ter beschikking gesteld.

Herstel of vervanging van onderdelen heeft geen verlenging van de oorspronkelijke garantietermijn tot gevolg. Uitgesloten onderdelen op garantie zijn de zogenaamde slijtageonderdelen, waaronder elektroden en (glas)zekeringen. De arbeidskosten komen niet voor vergoeding in aanmerking, met uitzondering van warmtewisselaars.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Jan 28, 2015 om 10:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Van wie heeft u de cv ketel gekocht? Bent u eerst gaan klagen bij de verkoper van de cv ketel? Dat is in deze heel belangrijk.

U heeft nl duidelijk een non-conform product, dat wil zeggen dat het product niet beantwoordt aan de overeenkomst. Het defect ligt buiten uw schuld en u mag zeker verwachten dat de ketel langer dan 1,5 jaar meegaat.
U doet dan een beroep op de wettelijke garantie/non-conformiteit. Let wel, dit is heel wat anders dan de handels/fabrieksgarantie.

Als een product non-conform is heeft u recht op gratis herstel of vervanging, daar zitten dan ook de arbeidskosten en voorrijkosten bij inbegrepen. Deze wettelijke garantie gaat altijd voor op de fabrieks/handelsgarantie.
Maar hiervoor moet u bij de verkoper zijn.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2015 om 14:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit moet u toch met u het bedrijf die de ketel heeft geleverd in orde maken. De fabrikant heeft zijn plicht gedaan.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 28, 2015 om 15:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De kosten die een verkoper moet maken, om aan zijn garantie verplichtingen te voldoen, mogen niet worden doorberekend aan de klant/koper.
De garantievoorwaarden van Remeha zijn in strijd met deze bepaling.
Klop in bij Koekel : garantievoorwaarden in Nederland.

ja
door janmarklin - Jan 28, 2015 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,waar komt de cv ketel vandaan,als het van een installateur is die bij de VNI is aangesloten moet u hier naar toe gaan en deze zal het volgens de VNI voorwaarden dan oplossen,heeft U hem bij een webshop aangeschaft dan zal het moeilijk worden want die geven meestal garantie voor zolang als de fabrieks garantie is.

crewmember
door crewmember - Jan 28, 2015 om 17:06
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 28 jan 2015, 09:53]Hallo bergseroel,

Dat is geheel conform de garantievoorwaarden:

art.6:
De garantie heeft alleen betrekking op tijdens de garantieperiode aan het licht getreden gebreken, voor zover deze gebreken berusten op materiaal of fabricage- en/of constructiefouten, zulks ter beoordeling van Remeha. Bij het optreden van dergelijke gebreken worden de betrokken onderdelen gratis ter beschikking gesteld.

Herstel of vervanging van onderdelen heeft geen verlenging van de oorspronkelijke garantietermijn tot gevolg. Uitgesloten onderdelen op garantie zijn de zogenaamde slijtageonderdelen, waaronder elektroden en (glas)zekeringen. De arbeidskosten komen niet voor vergoeding in aanmerking, met uitzondering van warmtewisselaars.

Met vr.gr.

Dit is in strijd met de Nederlandse wet en dus ongeldig.

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2015 om 17:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bergseroel schreef op woensdag 28 jan 2015, 09:48]
Mijn vraag is of meer mensen hier ervaring mee hebben? Het lijkt mij toch vreemd dat alleen de onderdelen worden vergoed en niet de mansuren die noodzakelijk zijn om het betreffende onderdeel te kunnen vervangen(!). Dit ken ik ook niet van andere garanties op bv een auto of electronische apparaten.
Hier een artikel van jurist Arnoud Engelfriet waarnaar je kunt verwijzen als je in debat gaat met de verkopende partij.
Verder staan er nog meer interessante reactie's in dat artikel.

Quote:

Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop.

26 april 2008, 08:38 | AE 1006 | Contracten

Het Europees consumentenrecht staat niet toe dat een winkelier een vergoeding mag vragen van een consument voor reparatie of vervanging van een defect product. Dat blijkt uit het op 17 april gewezen Quelle-arrest van het Europese Hof van Justitie.

Het Hof stelt voorop dat de winkelier de plicht heeft om een product te leveren dat werkt gedurende een bepaalde tijd, de economische levensduur. En als dat niet blijkt te kloppen, dan heb je als consument recht op vervanging of herstel (7:21 BW) van het product, tenzij dat onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

In Nederland hebben we op dit moment de regel dat je bij een reparatie of vervanging na 4 van de 10 jaar 4/10e van het reparatiebedrag betaalt. Je krijgt er daardoor immers 4 jaar ‘bij’. De juridische rechtvaardiging hiervoor is dat je door de reparatie meer ‘genot’ van je product hebt dan je mocht verwachten. En als je meer krijgt, dan zul je moeten bijbetalen.

Deze regel heeft het Hof dus nu een halt toegeroepen. Herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de Europese richtlijn (1999/44/EG) waar dit allemaal op gebaseerd is. En kosteloos betekent ook echt kosteloos. De winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.

De enige uitzondering is nog bij retour (ontbinding): dan mag de consument wel een bedrag gevraagd worden voor het gebruik gedurende de tijd dat hij het product in bezit had.

Bron, klik-> Reparatiekosten verboden bij een consumentenkoop

tommd
door tommd - Jan 28, 2015 om 18:16
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het artikel lezend denk ik dat meneer zelf de ketel zonder erkend installateur heeft geinstalleerd. In dat geval heeft hij de keuze de ketel naar Remeha op te sturen of het vervangende onderdeel via een installateur te claimen. Uiteraard gaat een externe installateur niet gratis voor u aan het werk. Hij mocht nml in de eerste plaats ook niet aan uw ketel verdienen.

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2015 om 18:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@tommd

Dat kan ook, dan vervalt TS in de garantiebepalingen van de fabrikant.
De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat men bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt.

Bron, klik-> Garantie van de fabrikant

Maar we gaan nu met aannames werken, en daar hou ik niet zo van.
Dat een installateur persé niks mag verdienen weet ik niet, ook weer een aanname....
Laat eerst de TS het woord/schrift maar doen.
TS heeft ook een discussie topic geopend.

tommd
door tommd - Jan 28, 2015 om 20:15
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gompy, we zijn het echt niet oneens.
Maar de goede gang van zaken is dat je een defect meld bij de verkoper cq installateur. Deze mag binnen 2 jaar geen kosten rekenen voorreparatie.
Anders wordt het als je via de fabrikant de garantie claimt. Dan kunnen er wel kosten worden berekend door de installateur of reparatiemonteur. Hij heeft in beginsel nml ook niets aan detransaktie vooraf verdiend. In het geval Remeha is het wel zo dat als een dealer de klacht niet kan oplossen of vinden Remeha alsnog zonder kosten zijn reparatie verplichting dient na te komen. Het is mij niet duidelijk wie de ketel in dit geval heeft geplaast.

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2015 om 20:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp wel wat je bedoeld Tommd, en zo haal ik het ook aan in mijn laatste reactie en link, maar misschien is dat niet goed overgekomen.
Slaat de koper de verkoper over in de rij van klachtafhandeling, dan wordt het dus anders.
Ik zal nog een keer citeren, dat is een stukje tekst uit die link:

Garantie van de fabrikant

Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. U kunt proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen.

Alleen weten we niet hoe vork werkelijk in de steel zit.

bergseroel
door bergseroel - Jan 29, 2015 om 09:10
39 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor alle reacties.

Het zit als volgt: ik heb de ketel niet zelf ingestalleerd maar door een erkend bedrijf laten installeren. Echter, vorig jaar heeft dit bedrijf helaas faillissement aan moeten vragen. Vandaar dat ik geen verkoper meer heb om bij te klagen en dus direct Remeha heb gebeld. Zij hebben nog gecheckt of dit bedrijf inderdaad failliet was middels een register en vervolgens geadviseerd om een installateur te bellen die bij hun aangesloten is. Ik heb letterlijk gedaan wat zij me hebben geadviseerd om voor reparatie onder garantie in aanmerking te kunnen komen, dit heb ik, en de installateur ook consequent zo met hun gecommuniceerd.
Dat vervolgens blijkt dat garantie in hun ogen alleen de vergoeding van het onderdeel is wist ik niet. Slordig dat ik de garantiebepalingen er niet op nageslagen heb, maar dit ken ik van geen enkele andere productgroep. Zoals gezegd, bijvoorbeeld mijn auto en mobielie telefoon zijn onder garantie meermalen gerepareerd, en daar heb ik echt geen arbeidskosten voor hoeven te betalen.
Het bizarre is dat ook de installateur dit nog niet eerder heeft meegemaakt. Hij heeft inmiddels aangeboden de helft van de arbeidskosten voor zijn rekening te nemen, waarvoor natuurlijk dank.
Remeha weigert meer te betalen dan de kosten van het onderdeel, en zelfs voor terugbetaling van die kosten moeten zij eerst intern onderzoek doen of het defecte onderdeel (wat ik op heb moeten sturen) wel echt defect was en of de oorzaak niet bij mij ligt.
Allemaal bijzonder kinderachtig, maar een wijze les.

edrick3
door edrick3 - Jan 29, 2015 om 09:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bergseroel,

In ieder geval zit je er weer warmpjes bij. ;-)
Aardige installateur.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 29, 2015 om 09:52
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Warmte Service of CV~Hal?

Ja, de onderdelen worden door de Importeur/Fabriek vergoed en de plaatsing hiervan door de installateur.
Dus Doe Het Zelf... dan mag je die kosten zelf bij jezelf halen...!

Normaal is de leverancier 100% vergoeden en kan hij slechts de onderdelen declareren en daarom weiger ik bepaalde merken met meer als gemiddelde aantal garantie claims nog langer te verkopen en te plaatsen....

bergseroel
door bergseroel - Jan 29, 2015 om 10:02
39 Antwoorden / 4 Vragen

@tot15karakters: dit was dus bepaald geen doe het zelf, 12.000 euro voor betaald..

bergseroel
door bergseroel - Jan 29, 2015 om 10:32
39 Antwoorden / 4 Vragen

Goede tip Philip! Heb een melding gedaan op klachtenkompas.nl, zal laten weten wat hieruit komt!

gompy2
door gompy2 - Jan 29, 2015 om 11:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nog een klachtensite, buiten Klachtenkompas om die men hier meestal als advies geeft.
Er zijn 2 grote klachetsite's, die van de Consumentenbond Klachtenkompas, en er is ook Klacht.nl, die pretendeert de grootste klachtensite van Nederland te zijn.
Of die dat ook is maakt eigenlijk niet uit, het gaat er om dat consumenten met klachten op zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan hun klachten/problemen geven en waar en hoe maakt eigenlijk niet uit, je hebt daar meestal wel de grootste kans van slagen.
Ik vind de afhandeling van Remeha, ondanks dat ze wettelijk in hun recht staan, nergens op lijken, en dat zou ik ook als ik jou was, zoveel mogelijk en op alle mogelijke manieren laten weten.

Klik hier-> De grootste klachtensite van Nederland

Suc6 en geef die Remeha maar flink "van katoen".
Hoe meer negatieve aandacht des te eerder er wat aan gedaan wordt.

tommd
door tommd - Jan 29, 2015 om 17:59
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met Philip36 eens Remeha had dit op basis van het regres recht ruimhartig op moeten pakken en niet de klant opzadelen met het probleem van Remeha. Dit wijst er ook niet op dat de zaken goedgaan bij hen...remeha had in dit geval hun eigen monteur de zaak moeten laten oplossen of een andere dealer schadeloos moeten stellen..

v3
door v3w - Jan 30, 2015 om 12:53
8 Antwoorden / 8 Vragen

Dag allemaal,
mij is exact het zelfde overkomen:
-zelfde ketel, bijna even oud.

REMEHA toen gebeld; men wilde mijn klacht niet in behandeling nemen, omdat ik eerst de professionele installateur die hem ook had geleverd moest inschakelen en die moest constateren dat de 3-wegklep defect was en dat zelf melden aan REMEHA.
Dus nadat hij gekomen was is dat ook gebeurd.
Gelukkig berekende de installateur geen kosten (hij was hier maar 10 minuten en bevestigde mijn diagnose)

REMEHA heeft toen op verzoek van mijn installateur iemand van hun Buitendienst laten komen en die heeft de 3-wegklep vervangen. Dus geen kosten voor mij.

Maar.. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De nieuwe 3-wegklep (nu 2 maanden oud!!) begon toevallig vandaag weer kuren te vertonen (ketel gaat verwarmen maar de thermostaat vraagt niet..)

REMEHA vandaag weer gebeld: men is bereid uit coulance (....) om de defecte 3-wegklep kosteloos te vervangen MITS MIJN OFFCIELE INSTALLATEUR DE OPDRACHT AAN REMEHA GEEFT
Dat lijkt mij dan ook de enige juiste oplossing!

gompy2
door gompy2 - Jan 30, 2015 om 13:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=v3w schreef op vrijdag 30 jan 2015, 12:53]
REMEHA vandaag weer gebeld: men is bereid uit coulance (....) om de defecte 3-wegklep kosteloos te vervangen MITS MIJN OFFCIELE INSTALLATEUR DE OPDRACHT AAN REMEHA GEEFT
Dat lijkt mij dan ook de enige juiste oplossing!

Dan heb je het geluk gehad dat "JOUW OFFCIELE INSTALLATEUR DIE EEN OPDRACHT KAN GEVEN AAN REMEHA" nog bestaat.
De installateur die de vraagsteller had bestaat dus niet meer zoals eerder gemeld is.

Klik-> Hier
Vervolgens heeft vraagsteller een andere installateur ingeschakeld, daarmee het advies opvolgend wat Remeha gaf en vervolgens moet vraagsteller alsnog de arbeidskosten betalen.
Niet netjes...

Ten slotte is een onderdeel in de ketel die zij fabriceren geen deugdelijk product gebleken, hetgeen jouw verhaal over een 3-wegklep dus ook bevestigd.
En dat weet men bij de firma Remeha donders goed.

En als ik vraagsteller was geweest zou ik de fabrikant Remeha op alle mogelijke manieren en op alle mogelijke website's die ik kon vinden op een negatieve manier aan de kaak stellen.
Dat is de macht van een consument van vandaag de dag, men heeft het internet om een gelijk (proberen) te halen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 30, 2015 om 13:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Remeha heeft zich aan de voorwaarden gehouden...
Helaas is de plaatser failliet en heeft niemand het overgenomen...

Bij ketel onderhoud op contract is vervangen onderdelen vaak bij de prijs in dus wie doet het nu?

Dat deze firma er niet meer is, gewoon jammer en niets aan te doen helaas....

bergseroel
door bergseroel - Jan 30, 2015 om 13:28
39 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ik baal ook van de situatie en dat ik mijn oorspronkelijke installateur niet in kon schakelen, want dat is inderdaad de meest elegante oplossing.
Hinderlijk ook dat Remeha het deed voorkomen alsof ''hun eigen monteur in Rotterdam'' bij me langs zou komen en dit vervolgens een installateur bleek te zijn die geen enkele verbinding met Remeha heeft.

Afwachten wat er met de klachten gaat gebeuren. Ook zouden ze intern naar een oplossing gaan zoeken en me inmiddels alweer vier dagen geleden terug bellen. Nog niet gebeurd.

ph
door philip36 - Jan 30, 2015 om 13:29
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@v3w

U zegt dat ketel gaat verwarmen maar thermostaat vraagt niet.....
Zoals u weet schakelt de 3-weg klep tussen radiatorverwarming en tapwater.
Als er een warmwaterkraan opengedraaid wordt schakelt de 3-weg klep naar het verkorte cvwatercircuit in de ketel voor het opwarman van het tapwater.
Dus onafhankelijk van kamerthermostaat
Zelfs als de kamerthermostaat warmte vraagt en er wordt een warmwaterkraan opengedraaid schakelt de 3-weg klep om het tapwater op te warmen en wordt het opwarmen van de radiatoren onderbroken.
In de zomer als de radiatorleidingen koud zijn kun je het haperen van de 3-weg klep goed constateren.
Dan wordt de uitgaande cv leiding vanaf de ketel over over een lengte van enkele meters warm.
De 3-weg klep sluit dan het radiatorcircuit niet geheel af.

bergseroel
door bergseroel - Feb 4, 2015 om 11:15
39 Antwoorden / 4 Vragen

Naar aanleiding van de klacht die ik op klachtenkompas plaatste heeft remeha contact met me opgenomen en voorgesteld in totaal 85 euro inclusief btw te vergoeden. Ik ben hier maar akkoord mee gegaan, omdat het iig meer is dan de 25 euro die ze eerst boden. Dus niet helemaal naar wens opgelost maar dankzij de installateur die ook een deel van de kosten voor eigen rekening wilde nemen scheelt het toch weer.
Conclusie: klagen via social media helpt!

Dank voor alle reacties en hulp

ph
door philip36 - Feb 5, 2015 om 12:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Remeha had toch wel wat meer begrip voor uw situatie kunnen tonen.
Omdat de leverancier failliet is, zit u met de reparatiekosten.

Zou uw verhaal ook op klachtenkompas.nl zetten, misschien dat Remeha dan nog iets voor u gaat doen.