ro
door roybr Oct 9, 2012 om 00:08
Geldzaken & recht

Huisvredebreuk? Huurbaas overlegt niets en doet inbreuk op privacy.

Hallo,

Mijn huisgenoten en ik zijn al een tiental jaren bevriend en sinds 3 jaar huisgenoten. Wij huren onze woning per kamer, zoals normale kamerhuur bij studenten. Wij hebben een gemeenschappelijke ruimte, die we zelf gevuld hebben met onze eigen televisie, bankstellen, (spel)computers, (eet)tafels, lampen, een koelkast, een vriezer, enzovoorts.

Sinds kort is 1 van onze vrienden uit de woning vertrokken en hebben we een kamer vrij. Onze huurbaas zei dat we nog maar geen nieuwe huurder moesten zoeken. Ze wilde graag nog afwachten wat onze exacte plannen zijn m.b.t. onze opleiding en het huren van de woning. Wij weten ook dat de huurbaas het hele huis graag weer leeg wilt hebben binnen 1 jaar, zodat haar familie er kan wonen.

Omdat wij er als vrienden wonen hebben wij nooit een slot op onze deuren gezet, terwijl de huurbaas hier ook niet voor gezorgd heeft (wat me wel normaal lijkt bij kamerverhuur).

Vandaag werden we plotseling onaangenaam verrast. Er kwam ineens een buitenlandse studente bij ons binnen. Ze had vlak daarvoor de sleutels gekregen en kwam per abuis binnenwandelen om ons te vertellen dat zij de nieuwe huurster is van de vrijgekomen kamer. Hier wisten wij helemaal niets van. Daarom vragen wij ons af of dat is toegestaan. Zonder enig overleg of aankondiging hebben wij een huisgenote gekregen die wij totaal niet kennen. Niet geheel toevallig is ook dat zij een 9-maandelijks contract gekregen heeft.

Behalve deze kwestie is er vorige week ook in onze gemeenschappelijke ruimte een hele buitenwand van nieuwe kozijnen voorzien. Dat is op zich niet zo'n probleem, behalve dat de aankondiging daarvoor op de avond van tevoren per mail gekomen was. We hebben toen twee dagen met een aantal timmerlui die door ons huis rondliepen gezeten zonder dat wij daar enige rekening mee hebben kunnen houden.

Wij vragen ons af of dit valt onder huisvredebreuk. Onze relatie met de huisbaas was al niet meer zo goed, en we denken daarom dat deze ook niet het beste met ons voor heeft. Maar op deze manier kan ze toch niet met onze privéspullen omgaan? Het is onze vertrouwde leefomgeving waar nu heftig inbreuk op gemaakt wordt. De hele woonsituatie is nu aan banden, en wij voelen er ons erg ongemakkelijk bij.

Weet iemand of dit allemaal toegestaan is? En zo niet, op welke gronden?

8167 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

De huisbaas hoeft, als daarover niets is opgenomen in de met jullie afgesloten huurovereenkomst, geen overleg met de huurders te voeren over een nieuwe huurder.

De gemeenschappelijke ruimte mag door een ieder dus ook de verhuurder betreden worden tenzij het huurcontract daar iets anders over zegt.

Als u niet wilt dat iemand zomaar u kamer op komt dan zult u deze moeten voorzien van een slot.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Huisvredebreuk????

Had je als student nu op zijn minst niet even op kunnen zoeken wat dat betekent?
Ik hoop dat jullie geen rechten studeren.

Je huurt geen woning met zijn allen, maar je huurt een kamer in een woning. Het staat de verhuurder vrij, een vrijgekomen kamer opnieuw te verhuren. Dat jullie die nieuwe kamerhuurder dan niet kennen is een argument dat nergens op slaat. Dat is meestal zo bij kamerhuur. Ook hoeft er geen overleg met jullie plaats te vinden over een nieuwe huurder. Het moet toch niet gekker worden. Denken jullie dat je eigenaar van die woning bent of zo?
Die gemeenschappelijke ruimte hoeft de verhuurder tegenover jullie geen rekenschap over af te leggen. Het zou netjes zijn als je op tijd gewaarschuwd wordt, maar die ruimte valt waarschijnlijk niet onder je huurcontract en is zeker niet je eigendom.

Omdat je met "vriendjes" in een huis zit wil dat noch niet zeggen dat je daardoor "speciale" huurders wordt met extra rechten.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, dat van het feit van de gemeenschappelijke ruimtes is ons duidelijk. En ja, wij betalen een dusdanig hoog bedrag voor de huur (exclusief gas/water/licht/internet) dat wij het hele huis een beetje tot ons eigen rekenden, wat dan uiteraard onterecht was.

De situatie is echter ingewikkelder. De huurbaas heeft in het verleden meerdere maling mondeling toegezegd dat wij zelf een nieuwe huurder mochten zoeken als dat nodig bleek te zijn. Dit hadden wij nu erg prettig gevonden, het gaat tenslotte om iemand die je dag in dag uit ziet.

Tot een week geleden heeft zij zelfs gezegd dat er GEEN nieuwe huurder komt omdat ze de woning dus graag helemaal leeg wilt krijgen. Daarom had ze ook gezegd dat we nog even geen huurder hoefden te zoeken. Ze kwam vorige week (zonder aankondiging) bij ons langs om de lege kamer op te meten en foto's te maken van de woonkamer (onze spullen). Toen heeft een huisgenoot gevraagd waarvoor dat was, maar ze wilde er geen antwoord op geven. Dus ze heeft een aantal dingen toegezegd die betrekking hebben op onze leefomgeving, en daar heeft ze zich, nu één weekje later, al niet aan gehouden.

En is de huurbaas niet verplicht om te regelen dat onze deuren nu op slot kunnen? Onze slaapkamers kunnen dat nu namelijk niet, en dat was tot voorheen prima voor ons maar met deze situatie niet meer.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

roybr schreef op dinsdag 9 okt 2012, 00:44:

De situatie is echter ingewikkelder. De huurbaas heeft in het verleden meerdere maling mondeling toegezegd dat wij zelf een nieuwe huurder mochten zoeken als dat nodig bleek te zijn. Dit hadden wij nu erg prettig gevonden, het gaat tenslotte om iemand die je dag in dag uit ziet.

Tot een week geleden heeft zij zelfs gezegd dat er GEEN nieuwe huurder komt omdat ze de woning dus graag helemaal leeg wilt krijgen. Daarom had ze ook gezegd dat we nog even geen huurder hoefden te zoeken. Ze kwam vorige week (zonder aankondiging) bij ons langs om de lege kamer op te meten en foto's te maken van de woonkamer (onze spullen). Toen heeft een huisgenoot gevraagd waarvoor dat was, maar ze wilde er geen antwoord op geven. Dus ze heeft een aantal dingen toegezegd die betrekking hebben op onze leefomgeving, en daar heeft ze zich, nu één weekje later, al niet aan gehouden.

Nou en? Dan heeft ze zich bedacht. Verhuurder is jullie geen enkele verantwoording verschuldigd over haar doen en laten bij het verhuren van een leeg staande kamer.

Je bent slechts een kamer huurder, alleen over je eigen kamer heb je wat te vertellen.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

roybr schreef op dinsdag 9 okt 2012, 00:44:
De situatie is echter ingewikkelder. De huurbaas heeft in het verleden meerdere maling mondeling toegezegd dat wij zelf een nieuwe huurder mochten zoeken als dat nodig bleek te zijn. Dit hadden wij nu erg prettig gevonden, het gaat tenslotte om iemand die je dag in dag uit ziet.

Ja.....nou.....en?

Nogmaals, je bent geen eigenaar van die woning. Je hebt er geen zak te vertellen. Je huurt een kamertje. Wat jij op dat kamertje doet met je vriendjes moet je zelf weten, maar voor de rest heb je geen enkele inspraak. Al zal ze die hele woonkamer roze verven en die ene beschikbare kamer verhuren aan een stelletje met baby dan nog heb je het te accepteren.
Wil jij een slot op je kamer? Ga maar vragen of je er 1 mag plaatsen. Mag het niet en je vindt dat niet fijn, dan heb je het recht om een andere kamer te gaan zoeken. Let wel even op je opzegtermijn.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die verhuurder maakt wel degelijk inbreuk op jullie privacy, m.n. door het fotograferen van (jullie spullen in) de gemeenschappelijke ruimte, waarvoor, neem ik aan, middels de kamerhuur ook betaald wordt. Wat staat hierover precies in het huurcontract? Ik zie het al voor me, de eigenaar van mijn (huur)huis die zomaar foto's komt maken van mijn spullen! Ook de overige acties van de verhuurder (die kozijnen, die nieuwe huurder) zijn niet erg netjes. Toch is het ws. het beste e.e.a. niet op de spits te drijven. Probeer een afspraak met haar te maken en weer on (betere) speaking terms te komen. Informeer van te voren bij bv. de jurofoon en kijk ook eens hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Jans2 voor de reactie met een fatsoenlijke toon. Ik zal het huurcontract er nog eens op naspitten of het iets zegt over de gemeenschappelijke ruimtes. Wij zijn ook niet van plan om deze specifieke kwestie tot op het spit te drijven.

Situatie is echter dat wij ook gezamelijk 3120 euro per jaar (65 euro per persoon per maand met 4 man) aan servicekosten betalen en nog nooit een eindafrekening hebben mogen zien of geld daarvan terug gekregen. Daar bovenop komt nog dat wij de kosten voor gas/water/licht ook aan de huurbaas overmaken en overtuigd zijn dat we minder verbruiken dan de 3600 euro per jaar (300 per maand voor gas en licht) die we maandelijks overmaken. Ze doet allemaal maar alsof ze van niks weet en daarom hebben zijn wij bezig hier rechtshulp voor in te schakelen. Deze kwestie doet er voor ons nog een schepje bovenop en daarom zijn wij benieuwd wat deze nieuwe situatie voor ons kan betekenen.

De huurbaas weet ook dat wij dat in werking gezet hebben en nu vermoeden wij dat onze huisbaas bewuste acties onderneemt (de nieuwe huurder) om het ons zo onprettig mogelijk te maken. Ik heb gelezen op de site van de huurcomissie dat zij geen uitspraak doen over servicekosten van een adres waar je als huurder niet meer woont en we vermoeden dat de huisbaas dat ook weet en ons daarom zo snel mogelijk hieruit wilt hebben.

De betaalde servicekosten lopen ondertussen na 3 jaar jaar al op tot 9360 euro. Niemand kan mij wijsmaken dat ze dat kwijt was aan onderhoud aan onze woning in die periode, aangezien dit bedrag exclusief gas/water/licht/internet is!

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

roybr schreef op dinsdag 9 okt 2012, 00:44: Oké, dat van het feit van de gemeenschappelijke ruimtes is ons duidelijk. En ja, wij betalen een dusdanig hoog bedrag voor de huur (exclusief gas/water/licht/internet) dat wij het hele huis een beetje tot ons eigen rekenden, wat dan uiteraard onterecht was.

Sterk argument..... Maar op basis waarvan concludeer je dat? Alleen op het feit dat jullie VINDEN dat je veel betaalt?

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op dinsdag 9 okt 2012, 18:25:
roybr schreef op dinsdag 9 okt 2012, 00:44: Oké, dat van het feit van de gemeenschappelijke ruimtes is ons duidelijk. En ja, wij betalen een dusdanig hoog bedrag voor de huur (exclusief gas/water/licht/internet) dat wij het hele huis een beetje tot ons eigen rekenden, wat dan uiteraard onterecht was.

Sterk argument..... Maar op basis waarvan concludeer je dat? Alleen op het feit dat jullie VINDEN dat je veel betaalt?

Ik noemde het toen nog huur maar zie mijn laatste post voor meer details.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie zijn KAMER huurders dus heb je geen zeggenschap over wie er bij jullie komt wonen en ook niet over evt. onderhoud aan de woning.
Je kan hooguit met de verhuurder overleggen of ze beter met jullie wil communiceren.
En als de verhuurder in zijn eigen huis komt is dat geen huisvredebreuk, wel is het netjes als hij dat even zou melden.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

En je kan natuurlijk altijd gewoon de huur opzeggen als je het niet eens bent met de stand van zaken, in een huis wonen van een huurbaas waarmee je niet door één deur kunt wordt waarschijnlijk nooit iets!

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kamerverhuur is voor veel vehuurders inderdaad een aardige melkkoe.

Het probleem is echter dat je zelf me de huurvoorwaarden akkoord bent gegaan. Je was bereid de gevraagde huur en de gevraagde servicekosten te betalen.

Als kamerhuurder kan je waarschijnljk geen gebruik maken van de huurcommissie. Die zou anders kunnen toetsen of de betaald huur niet overmatig is.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 01:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

swat1500 schreef op dinsdag 9 okt 2012, 23:41:
Als kamerhuurder kan je waarschijnljk geen gebruik maken van de huurcommissie. Die zou anders kunnen toetsen of de betaald huur niet overmatig is.

KAN HIJ WEL

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

swat1500 schreef op dinsdag 9 okt 2012, 23:41: Kamerverhuur is voor veel vehuurders inderdaad een aardige melkkoe.

Het probleem is echter dat je zelf me de huurvoorwaarden akkoord bent gegaan. Je was bereid de gevraagde huur en de gevraagde servicekosten te betalen.

Als kamerhuurder kan je waarschijnljk geen gebruik maken van de huurcommissie. Die zou anders kunnen toetsen of de betaald huur niet overmatig is.

Inderdaad de huurder is zelf zo dom om vooraf eens te zijn met de huurvoorwaarden, dan moeten ze niet achteraf gaan zeuren dat het zo duur is!
Als ik in mijn eigen huis een kamertje wil verhuren voor €1000,- per maand dan moet je niet zo dom zijn om het te huren en dan later te gaan zeuren dat het zo duur is!

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 06:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het allemaal al dan niet mag wat de verhuurder doet...even in het midden gelaten.

Zeer ONBESCHOFT en asociaal gedrag is het wel!!!

Het toont bijzonder weinig respect voor de huurders!

En dat zijn toch wel degenen die maandelijks het geld binnenbrengen, dacht ik zo!

Walgelijk, zo'n verhuurder!

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties. We gaan er inderdaad werk van maken, daar zijn we zelfs al mee begonnen. Of we uiteindelijk via de huurcommissie of via de rechter een uitspraak krijgen weten we nu nog niet, maar rechtshulp is ingeschakeld.

@hereistom en swat1500:
De kamerhuur en servicekosten leken ons in eerste instantie ook redelijk. Toen waren wij nog niet op de hoogte gesteld dat de maandelijkse kosten voor gas en licht zo hoog waren. De woning is erg oud en heeft overal hele grote ramen van enkelglas, dus er moet redelijk gestookt worden om het op temperatuur te houden in de winter. Daarom hebben wij zelf de meterstanden ieder jaar opgenomen en daar een berekening mee gemaakt (ik werk bij een energieleverancier dus ik weet waaruit de jaarafrekening opgebouwd is) en daar kwam uit dat wij, ondanks het hoge verbruik, toch veel minder verbruiken dan dat wij betalen. Ook deze kwestie hebben wij aangegeven bij de rechtshulp en ook daar wordt dus werk van gemaakt.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Punt 1: Verhuurder bepaald aan wie de kamer wel of niet verhuurd gaat worden. Hoewel het prettig is in studentenhuizen dat er overleg met de zittende huurders is, het is niet verplicht. Verhuurder doet hier niets vreemds.

Punt 2: De reparatie en de korte aankondiging van tevoren. Had netter gekund maar lijkt me wederom geen probleem. Immers de verhuurder is verplicht om reparaties uit te voeren als dit nodig is en jullie zijn verplicht hieraan mee te werken. Had de datum niet uitgekomen, dan hadden jullie een andere datum voor kunnen stellen, maar het is allemaal al klaar dus dat zal het probleem niet geweest zijn.

Punt 3: Kamers afsluiten. Het is gebruikelijk dat de kamers (jullie privedelen) af te sluiten zijn. Als dit echter bij het begin van de huur niet zo was, kan je daar nu niet zonder meer aanspraak op maken. Ik denk inderdaad dat het het beste is om de verhuurder te vragen sloten op de deuren te zetten al is die daar volgens mij niet toe verplicht. Anders vragen om toestemming om het zelf te doen.

Punt 4: Betreden algemene ruimtes. Dit is een lastige en hangt heel erg af van het contract. Meestal hebben jullie het medegebruik van de woonkamer en dergelijke. Jullie hebben geen exclusief recht. Ik vind echter dat het tever gaat als de verhuurder daar wel gewoon naar binnen kan lopen. Normaal gesproken mogen verhuurders de huurruimte (of dat nu jullie kamer is of de gezamenlijke woonkamer) niet mogen betreden zonder toestemming. Ik ga er dan dus wel van uit dat jullie niet bij de verhuurder inwonen maar zelf het hele huis tot jullie beschikking hebben.

Punt 5: servicekosten. Direct aankaarten bij huurcommissie. De verhuurder mag servicekosten rekenen en stookkosten aan jullie doorberekenen, maar ze moet hiervan wel elk jaar een afrekening maken. Deze afrekening kan betekenen dat jullie of geld terug krijgen of geld bij moeten betalen. Vooral bij de huurcommissie aankaarten dit soort gevallen, want servicekosten innen en geen afrekening maken mag gewoonweg niet.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor die servicekosten kunnen jullie juist goed terecht bij de huurcommissie, jullie wonen er nu toch? Verder kunnen jullie de plannetjes van de verhuurder ondermijnen door bv. goede maatjes met de nieuwe huurder te worden.

@hereistom: er is een tekort aan woningen/kamers. Sommige verhuurders maken daar misbruik van. Om die reden kunnen huurders zich in het eerste half jaar tot de huurcommissie wenden m.b.t. de hoogte van de huur. De huurcommissie kan de verhuurder dwingen zich aan de wettelijk vastgelegde regels te houden. Zie (nogmaals): http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

roybr schreef op woensdag 10 okt 2012, 13:06: Bedankt voor alle reacties. We gaan er inderdaad werk van maken, daar zijn we zelfs al mee begonnen. Of we uiteindelijk via de huurcommissie of via de rechter een uitspraak krijgen weten we nu nog niet, maar rechtshulp is ingeschakeld.

@hereistom en swat1500:
De kamerhuur en servicekosten leken ons in eerste instantie ook redelijk. Toen waren wij nog niet op de hoogte gesteld dat de maandelijkse kosten voor gas en licht zo hoog waren. De woning is erg oud en heeft overal hele grote ramen van enkelglas, dus er moet redelijk gestookt worden om het op temperatuur te houden in de winter. Daarom hebben wij zelf de meterstanden ieder jaar opgenomen en daar een berekening mee gemaakt (ik werk bij een energieleverancier dus ik weet waaruit de jaarafrekening opgebouwd is) en daar kwam uit dat wij, ondanks het hoge verbruik, toch veel minder verbruiken dan dat wij betalen. Ook deze kwestie hebben wij aangegeven bij de rechtshulp en ook daar wordt dus werk van gemaakt.

Inderdaad, die servicekosten kloppen niet als ze daarover geen bewijs kunnen leveren hoeveel er werkelijk is gebruikt.
Als u al die meterstanden heeft kunt u daarmee de verhuurder confronteren toch?