Overeenkomst blijkt bij bevestiging anders dan gedacht
Ik heb sinds twee jaar een abonnement bij Online.nl, welke na het eerste jaar is omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Afgelopen maand heb ik een snelheidsverhoging aangevraagd door eerst in te loggen en vervolgens mijn pakket uit te breiden. Tijdens het aanvragen staat er nergens dat het om een contractverlenging gaat en wordt er slechts verwezen naar de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden van negen pagina's heb ik van tevoren doorgelezen en ik kwam slechts dit artikel tegen:
"4.6: Na de omzetting van een Overeenkomst voor bepaalde tijd in een Overeenkomst voor onbepaalde tijd kan een Klant op ieder moment een breedbanddienst met een lagere snelheid overeenkomen (‘downgraden’), onder voorwaarde dat die breedbanddienst dan voor een periode van minimaal 1 jaar zal worden afgenomen en bij hetzelfde telecommunicatienetwerk kan worden afgenomen."
Aangezien het om een snelheidsverhoging gaat (en ik dus meer ga betalen) en niet om een verlaging (‘downgraden’) is dit artikel niet van toepassing en mag er redelijkerwijs vanuit worden gegaan dat ik geen contractverlenging aan ga, zeker omdat dit tijdens het bestelproces nergens vermeld stond.
Nu is het echter wel zo dat ik een mailtje ter bevestiging heb ontvangen waarin staat dat het om een contract van een jaar gaat. De contractvoorwaarden blijken dus bij bevestiging anders dan toen ik akkoord ging en mijn bestelling plaatste. Dit lijkt me geen redelijke manier van handelen en ik betwijfel sterk of dit uberhaupt rechtsgeldig is. Kan iemand hierover uitsluitsel bieden?
Ik ga echt die voorwaarden niet doornemen, maar een wijziging in een abonnement betekent haast altijd het aangaan van een nieuw contract.
@Tijger1: Het lijkt me dat het feit dat dit bij andere providers het geval is geen precedent schept voor Online.nl. In dat geval zou de provider geen algemene voorwaarden hoeven te specificeren, maar zouden ze kunnen verwijzen naar algemene kennis (of de algemene voorwaarden van de concurrent).
Ik snap dat dit me zou kunnen helpen wanneer ik zelf ook geen zin heb om de algemene voorwaarden te lezen, maar dit heb ik juist wel gedaan. Ik zoek geen kortere weg naar de vraag of het om een contractverlenging gaat of niet, maar om de vraag: "Kan een verkoper zich beroepen op de aankoopbevestiging i.p.v. de contractovereenkomst op het moment van tekenen?".
Zodra je een abonnement voor onbepaalde tijd hebt kan je meestal wijzigingen doorvoeren zonder dat er een nieuw contract moet worden aangegaan en blijft de opzeg termijn van 1 maand van kracht. Dit kan afwijken als je een wijziging met een aanbieding hebt waar je vaak weer voor minimaal een jaar aan vast zit.
Ik heb zelf al jaren een contract voor onbepaalde tijd bij Ziggo, als ik mijn internet snelheid wijzig, of een aanvullend tv pakket neem dan sluit ik niet een nieuw contract af maar een wijziging en kan gewoon met inachtneming van 1 maand opzegtermijn mijn contract opzeggen.
U hebt gelijk. Dit is niet rechtsgeldig, althans zoals u het omschrijft.
Bedankt voor uw reactie. Ik heb mijn best gedaan om zo objectief mogelijk te beschrijven hoe deze situatie tot stand is gekomen en heb geprobeerd rekening te houden met het standpunt van Online.nl. Ik begrijp dat zij zich in dit soort situaties kunnen beroepen op de kleine lettertjes en heb daarom elk scherm en elke tekst grondig doorgenomen.
Als op basis hiervan blijkt dat dit niet rechtsgeldig is dan hoop ik dat Online.nl dit ook inziet. Ik ben bang dat ze voet bij stuk houden en ik weet niet precies wat ik in dat geval moet doen.
U gaat een nieuw contract aan met een hogere snelheid. Kunt u mij 1 provider aangeven die niet met een jaarcontract werkt?
@NeoDutchio: Nee, dat is niet zo. Ik ben geen nieuw contract aangegaan, maar ik heb mijn pakket uitgebreid. Er was tijdens het bestelproces geen sprake van een contractverlenging, maar om een productswijziging.
Wat andere providers doen is niet relevant voor het beantwoorden van mijn vraag: "Kan een verkoper zich beroepen op de aankoopbevestiging i.p.v. de contractovereenkomst op het moment van tekenen?".
U bent wel een nieuw contract aangegaan, namelijk eentje met een hogere snelheid.
@Neodutchio: Waaruit zou dit moeten blijken? U doet net alsof dit vanzelf sprekend is, maar dit is zeker niet altijd het geval. Zo kan ik bij de aanbieder van mijn mobiele telefonie mijn abonnement wijzigen zonder een contractverlenging. Dit is dan een contractsverlenging maar een -wijziging.
U hebt een contract voor onbepaalde tijd met een bepaalde snelheid. U wilt in snelheid omhoog en geeft dit online in. Dit is geen aanpassing van het huidige contract, u krijgt immer meer snelheid met een hogere prijs. Een aanpassing wil zeggen dat uw abonnement hetzelfde blijft, maar dat er inhoudelijk zaken kunnen wijzigen. Zoals het zenderaanbod of dat er iets gratis toegevoegd wordt.
In uw geval nu krijgt u meer snelheid dan voorheen en betaald een ander bedrag dan voorheen. U gaat dus een nieuwe overeenkomst aan.
@Neodutchio: Kleine correctie op uw grammatica: het is "betaalt" met een t, niet met een d.
Ja, ik ben dyslectisch en als u hier zit voor dat soort futiliteiten vraag ik mij sterk af wat voor nut het reageren op uw vraag heeft.
@neodutchio.
+10
@NEODUTCHIO/ In uw reactie van 18 jul. 2017 om 13:39 stelt u dat de wijziging van een bepaalde snelheid automatisch leidt tot een contractverlenging en dat dit niet slechts de wijziging van het contract inhoudt. Dit ter verdediging van Online.nl die haar eigen Algemene voorwaarden niet hanteert. Maar, draait u de zaken eens om. Hoe vaak komt het niet voor dat de telecomaanbieders iets wijzigen in de overeengekomen contracten met hun klanten. Denk aan: wijzigingen van zenderaanbod, prijswijzigingen, verhogingen van snelheid voor dezelfde prijs (i.p.v. verlaging van prijs bij behoud van dezelfde snelheid) enz. enz. Deze wijzigingen van de kant van de telecomproviders leiden toch ook niet automatisch tot een verlenging van de contracten met hun klanten? Sterker nog, bij bepaalde wijzigingen, eenzijdig doorgevoerd door de telecomproviders, is het vaak zelfs mogelijk het overeen gekomen contract direct te beëindigen als de klant het daarmee niet eens is. Dít is dus de reden dat in de Algemene voorwaarden NIET is opgenomen dat wijziging automatisch tot verlenging van een contract leidt, omdat het punt wijzigen binnen het contract wederzijds NIET leidt tot een verlenging daarvan.
Er zit een groot verschil tussen een aanpassing en een verandering. Als een providers besluit om in het geheel de snelheid omhoog te doen is dit een aanpassing. Binnen het abonnement wordt besloten een verandering door te voren wat voor alle klanten geldt. Dit kan zowel positief als nadelig uitvallen en is een reden tot ontbinding. TS besluit om zijn eigen contract te veranderen. Hij/zij wil uit zichzelf een andere snelheid hebben met het daarvoor berekende hogere bedrag als er nu betaald wordt. Er is dus geen algehele verhoging in de snelheid, ts wil zelf een verhoging hebben van het huidige contract. Het oude contract komt op meerdere punten dus niet meer overeen met het nieuw aangevraagde. Zowel de prijs als de snelheid is bij 1 persoon verhoogd wat inhoudt dat er een nieuw contract komt.
Er is een groot verschil tussen aanpassing en wijziging (of verandering)? Het moet niet gekker worden! In onderhavig geval zou dit het volgende betekenen. Aanpassingen ten gunste van telecomaanbieders (zoals genoemd in mijn vorige reactie), ten nadele van de klant, lijden niet automatisch tot een contractverlenging. Dat lijkt me logisch. Wijzigingen ten voordele van de klant en waarbij de telecomprovider eveneens een omzetverhoging realiseert (hogere internetsnelheid tegen een hogere prijs) leiden dan automatisch tot een contractverlenging? Dan heeft zo’n telecomprovider dus dubbel voordeel. Nou nee, zo zit het niet in elkaar en, zoals aangehaald, sluiten de Algemene voorwaarden, zoals aangehaald dit ook uit.
Trouwens op woordenboek.org heb ik voor u de betekenissen van de woorden “aanpassing” en “wijziging” voor u opgezocht:
Aanpassing. Betekenis: Proces dat leidt tot aangepastheid.
Wijziging: Betekenis: Aanpassing. Synoniem: Aanpassing.
Je gaat geen nieuw contract aan. Je contract behelst het leveren van internet en dat blijft zo. Je wijzigt een snelheid en daar ga je meer of minder voor betalen maar je krijgt geen nieuw contract.
Vaak is het zo dat je tijdens het eerste jaar of de eerste twee jaren gebruik maakt van een aanbieding en daarvoor moet je minimaal 1 of 2 jaar blijven en kan je niet opzeggen. Na deze periode krijg je een contract voor onbepaalde tijd en kan je zonder dat je weer aan een nieuw jaar contract vast zit zaken wijzigen. Zo kan je bijvoorbeeld zenderpaketten wijzigen of internet snelheid zonder dat je daarvoor een nieuw contract aangaat.
Voorbeeld; heb een alles in 1 pakket bij ziggo en zit in een contract voor onbepaalde tijd. Besluit er tv-film bij te nemen maar na 3 maanden heb ik er genoeg van en zeg deze aanvulling met inachtneming van 1 maand opzegtermijn op. Dat kan want je gaat echt geen nieuw contract aan voor een bepaalde tijd. Heb je echter alleen een internet abonnement en je neem er een tv abonnement bij dan ga je een nieuw contract aan van bijvoorbeeld 1 jaar. Na dit jaar jaar kan je je zenders toevoegen of verwijderen zonder een nieuw contract aan te gaan.
Wat is nu het echte probleem?
U bent tevreden als klant, besluit voor een hogere snelheid te gaan en wilt nu een maandelijks opzegbaar contract behouden, alsof u volgende maand gaat overstappen.
Het is algemeen bekend dat bij iedere wijziging van je contract dat er een jaarcontract volgt. Daarna mag u weer per maand opzeggen.
@Diewilik: Ik ben inderdaad een tevreden klant, maar ik wil mijn contract opzeggen omdat ik ga samenwonen met mijn vriendin. Dit is echter totaal irrelevant voor mijn verzoek tot opzegging, net zoals het schijnbare feit dat het algemeen bekend zou zijn dat een productwijziging een contractverlenging betekent. Dat is bij mijn aanbieder van mobiele telefonie bijvoorbeeld zeker niet het geval!
Begrijp ik het nou goed dat u met die snelheidsverhoging niet tevreden bent en nu weer wilt opzeggen?
Of gaat het u zuiver om de theorie?
Weet u wat ik eigenlijk verwonderlijk vind? De meeste mensen lezen helemaal niet de voorwaarden van zo'n contract.
En als ze tevreden zijn met de aanbieder en meer willen gaan afnemen, gaat er al haast niemand die voorwaarden doorspitten.
U bent twee jaar klant, waarvan al een jaar met een contract voor onbepaalde tijd. U bent helemaal happy met ze en gaat een uitbreiding aan, maar leest daarvoor eerst al die vellen door? Raar.:-)
@Tijger1: Ik wil niet opzeggen omdat ik ontevreden ben, maar omdat ik ga samenwonen met mijn vriendin. Dat is toch niet zo raar?
En dat wist u de afgelopen maand nog niet? Dan maar contract meenemen en vriendin contract laten opzeggen, als dat kan. Als u nog binnen de 14 dagen zit, kunt u ook de wijziging ongedaan maken.
Dat u met uw vriendin gaat samenwonen vind ik ook niet raar, maar dat u de voorwaarden doorspit, is heel ongebruikelijk.
@Tijger1: Wanneer je een contract aan gaat wordt er vanuit gegaan dat je de algemene voorwaarden kent. Ik vind het buitengewoon merkwaardig dat ik me schijnbaar verdacht gedraag omdat ik doe wat van mij verwacht wordt.
Natuurlijk wist ik vorige maand wel dat ik zou gaan samenwonen. Dat is precies de reden dat ik al wist dat ik mijn contract niet wilde verlengen en daarom de algemene voorwaarden extra goed heb doorgenomen.
U begrijpt mijn punt niet. Uiteraard is het voor iedereen verstandig de voorwaarden door te lezen van een contract. Maar dat iemand dat gaat doen al hij al een contract voor onbepaalde tijd heeft, waardoor de opzegtermijn in dit geval slechts een maand is, vind IK het dus wonderlijk dat men negen pagina's contract door gaat zitten lezen. Want dat contract had u dus twee jaar geleden al gelezen.
Ben je soms van ADSL naar glasvezel gegaan? Zo nee, dan klopt het vlg art. 4.6 van hun AV inderdaad niet dat je er weer een jaar aan vast zit.
@Carola83: Bedankt voor je antwoord. Nee, ik ben niet van ADSL naar glasvezel gegaan, maar ik ben van 30Mbit naar 50Mbit internet gegaan.
Dan maar zoveel mogelijk je klacht op allerlei (social) media plaatsen. Online webcare is in ieder geval actief op https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/online.nl/details?companyId=bebae8a0-0eda-4f66-9317-2be674ab8d83
Hier ook maar even dumpen https://www.klacht.nl/online/
@Carola83: Bedankt voor je antwoord. Nee, ik ben niet van ADSL naar glasvezel gegaan, maar ik ben van 30Mbit naar 50Mbit internet gegaan.
De Algemene Voorwaarden lezend die u heeft aangehaald gaat het bij het verhogen van de snelheid inderdaad om een contractWIJZIGING en niet om contractVERLENGING. De opdrachtbevestiging mag niet in strijd zijn met hun eigen Algemene Voorwaarden. Dat contractverlenging bij andere providers gebruikelijk is bij iedere wijziging van het contract wordt in uw geval door de Algemene Voorwaarden uitgesloten.
Dit gaat dus niet om wat doorgaans gebruikelijk is bij andere providers maar wat juridisch, middels de Algemene Voorwaarden is overeengekomen tussen u en Online.nl, waar beide partijen zich aan moeten houden.
Het enige wat u nu nog kunt doen is deze kwestie aanhangig maken bij de Geschillen Commissie Telecomaanbieders. Deze zullen deze kwestie zeker juridiseren en de gehanteerde Algemene Voorwaarden als leidraad nemen.
@KCDB: Hartelijk dank voor uw reactie. Ik zal dit zeker meenemen in mijn toekomstige gesprekken met Online.nl.
U kunt u beklagen bij de geschillencommissie als men voet bij stuk houdt. Geef ook aan dat u dat zult doen.
En met wat andere bedrijven doen en hoe diens voorwaarden luiden, heeft u inderdaad niets te maken.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
@UwJurist: Hartelijk dank voor uw reactie. Ik zal dit zeker meenemen in mijn toekomstige gesprekken met Online.nl.
Graag gedaan. Overigens, gezien de hiernaast lopende discussie, mijn telefoonprovider staat ook tussentijdse verhoging toe zonder dat er dan sprake is van een nieuwe minimumtermijn/looptijd.
Online.nl handelt niet correct (nogmaals: op basis van wat u aangeeft).
Met vriendelijke groet,
Had je zo weinig geduld? Je ging samenwonen en een maand van tevoren wil je de snelheid van je internet verhogen.
Gratis, op kosten van Online.
Je leest zelf de voorwaarden, trekt daar de conclusie uit dat je geen nieuw contract krijgt voor een jaar.
Dat artikel wat je aanhaalt zegt alleen iets over een lagere snelheid, maar niets over een hogere snelheid. Dat klopt.
Maar dat wil nog niet zeggen dat een hogere snelheid wel gratis is.
Waarom niet van tevoren even gemaild met Online? Dat wist je in ieder geval hun standpunt.
Nu heb je een probleem.
Wat geeft Online voor reden dat je aan een nieuw jaarcontract vastzit? Een artikel uit de algemene voorwaarden?
Ik lees niet in de algemene voorwaarden dat de klant de overeenkomt te allen tijde kan wijzigen.
Daar zit volgens mij het addertje. Je sluit een overeenkomst voor internet met 30 mb. Nu wil je een overeenkomst met 50 mb.
Dus een nieuwe overeenkomst. De minimumovereenkomst is 1 jaar. Dus je zit er voor 1 jaar aan vast.
De verhoging was niet gratis en kostte zelfs geld om aan te vragen en de abonnementskosten gingen ook omhoog.
De reden voor de verlenging staat ook in mijn vraag: in de bevestiging staat dat het gaat om een contractduur van 12 maanden (maar bij het aanvragen wordt daar dus niets over gezegd).
Allemaal onterechte aannames Panter22.
Uwjurist, Leg eens uit
@Panter22: Je hebt mijn vraag niet gelezen of je zit gewoon te trollen.
@UwJurist: Dat ben ik met u eens. Laten we niet op deze discussie ingaan.
Benjaminvdb,
Bij het aanvragen werd verwezen naar de algemene voorwaarden. Die heb je gelezen.
In de algemene voorwaarden staat niets over verlenging. Je hebt je contract niet verlengd. Dat contract liep al voor onbepaalde tijd. Je dacht dat je je contract gewijzigd had, echter de mogelijkheid tot wijziging wordt niet vermeld. De geschillencommissie zal een uitspraak doen als je die inschakelt. Ik ben benieuwd.
Benjaminvdb,
Als je zo overtuigd bent van je gelijk, waarom stel je de vraag hier dan. Ik denk er anders over. Kennelijk wil je dat niet horen.
Hopelijk voor jou heb ik niet gelijk.
@Panter22. Bij welke telecomaanbieder is het NIET mogelijk om iets in het abonnement te wijzigen? Of moet die mogelijkheid ook al in de Algemene Voorwaarden omschreven staan?
Wat in de Algemene Voorwaarden omschreven staat heeft TS duidelijk verwoord. Hieruit blijkt klip en klaar dat de wijziging van datgene door de telecomprovider aangeboden wordt in deze kwestie NIET lijdt tot contractverlenging.
Opmerkingen als "ongeduldig" of "had het allemaal niet kunnen wachten tot na het gaan samenwonen", doen hier totaal niet terzake en leiden af van het eigenlijke onderwerp: mag Online in haar bevestiging van de wijziging afwijken van haar Algemene Voorwaarden. Duidelijk is: NEE, dat mag Online.nl niet.
Als Online.nl in al haar eigenwijsheid hieraan niet wil voldoen en dus wil afwijken van haar eigen Algemene Voorwaarden, dan zullen zij waarschijnlijk terecht gewezen worden door genoemde Geschillencommissie.
@panter22, het is zoals gezegd wordt, u klets maar wat zonder te weten waar het om gaat. Lees even de reactie van @KCDB, misschien dat u het dan snapt.
@panter22, alleen al 'gratis' zuigt u volledig uit uw duim.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer