Sa
door Sas92 Mar 30, 2024 om 01:09
Computers & telefonie
Simpel

Ik heb enige tijd geleden een abonnement afgesloten bij Simpel. Nu is het zo dat de prijs al binnen korte tijd omhoog is gegaan, zonder mij hierover te informeren. Een aantal maanden later kreeg ik wel bericht dat in het contract staat dat zij vanwege de inflatie de kosten mogen verhogen. Dit hebben zij dus de eerste maanden niet aangegeven.

Ik heb een abonnement met 15 gb internet afgelopen, dit is 5 gb meer dan ik voorheen bij een andere provider had. Binnen hele korte tijd ben ik al door deze internetbundel heen, terwijl ik dit voorheen nooit had bij m'n andere provider en dus 5 gb minder per maand aan internet had.

Het is nu dus zo dat ik een sms-bericht van simpel kreeg dat ik door m'n internetbundel heen was en tegelijkertijd kreeg ik een sms-bericht dat ik uit moest kijken wat betreft de kosten (ik kreeg dus niet de mogelijkheid om m'n internet uit te zetten). Bij nakijken bleek dat ik al 40 euro boven m'n abonnementskosten zat. Ik heb contact gehad met simpel en na ontzettend moeizaam contact geven zij aan maar de helft te willen vergoeden.

Het is een heel verhaal, maar ik vraag mij af of dit zomaar allemaal mag en of andere mensen hier ook ervaring mee hebben bij Simpel?

3347 15 Rapporteer
JMA2
door JMA2 - Mar 30, 2024 om 01:15
116 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt een data plafond instellen om dit soort kosten te voorkomen. Inflatiecorrectie wordt door alle providers toegepast dus dat is normaal.
Schijnbaar heeft u iets gedaan waardoor het verbruik heel hard ging, misschien een Netflix serie gekeken, ik bedenk maar iets.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 30, 2024 om 02:49
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Het is juist goed dat u tijdig wordt gewaarschuwd om de kosten niet uit de hand te laten lopen.
Hier bij Vodafone is dat ook zo, bij een bepaald bedrag buiten de bundel een waarscuwing.

1paul
door 1paul - Mar 30, 2024 om 08:23
3149 Antwoorden / 0 Vragen

verhoging zit gewoon in de voorwaarden, had die maar even gelezen van te voren!!

dataplafond kunt u ook zelf instellen in de app, geen meer kosten in dat geval.

kijk ook eens in de verbruiks meter van je telefoon wat die aangeeft over je gebruik!!

Sa
door Sas92 - Mar 30, 2024 om 09:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het idee dat iedereen m'n bericht niet helemaal goed leest..

het is zeker goed dat er tijdig geïnformeerd wordt wat betreft buiten de bundel kosten. Echter als ik het sms'je dat ik 100% verbruikt heb en op dat moment ook gelijk een sms dat ik al €40 extra moet betalen, kan ik hier weinig aandoen om dit te voorkomen.

wat betreft het dataplafond, dit heb ik inmiddels al ingesteld! Dank voor het meedenken.

Ozymandias
door Ozymandias Mar 30, 2024 om 10:37
167 Antwoorden / Vragen

De simpele reden is dat dataverbruik een stuk sneller gaat dan dat het systeem jouw een sms kan sturen. Als jij 4k video streamt of iets dergelijks dan is dat al 25 mb per seconde.

Dat kan je dus alleen maar bewaken met dat dataplafond.

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2024 om 09:34
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Over inflatie correctie wordt u altijd geïnformeerd, of per email of sms bericht.

rj
door rjw Mar 30, 2024 om 12:16
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Bericht niet gelezen voordat je ging antwoorden?

ro
door ronny530 - Mar 30, 2024 om 10:48
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Simpel verstuurt een eerste sms bij 80% bundel verbruik en daarna nog één als de bundel overschreden is.
In de tekst staat het woord ongeveer 100% en niet bijna 100% en kan het zijn dat ten tijde van het versturen de datalimiet al overschreden is en pas als u de mobiele data op uw telefoon uit zet stopt.
Daarbij is het zo dat u die data heeft verbruikt en u was al gewaarschuwd in de eerste sms en heeft daar geen actie op ondernomen.
In veel gevallen leidt een grotere databundel ook tot een groter data verbruik en zonder dat u het doorheeft gaat u boven de bundel uitkomen en daarvoor zij die sms berichten bedoeld.
Simpel heeft in weze niets verkeerd gedaan en u ook nog eens het voordeel van de twijfel gegeven door de helft te compenseren en daarbij op uw peroonlijke pagina kunt u zoals reeds gedaan heeft zelf limieten instellen en maakt dat Simpel u alle mogelijkheden biedt om hoge kosten te voorkomen maar als u die mogelijkheden niet gebruikt houdt het voor Simpel ook op.
Ook die mogelijkheden had u net als de toegepaste inflatiecorrectie kunnen weten en kunt u zich niet op onwetendheid beroepen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 30, 2024 om 12:43
2059 Antwoorden / Vragen

Ik heb er een maandelijkse bundel van 12Gb en nog nooit wat gemerkt dat de Gb's daar harder zouden gaan dan bij een ander. Je krijgt dat soort data enkel op als je filmpjes op je telefoon gaat kijken dus je weet waar het verbruikt en je kunt op je telefoon zien met welke app je het hebt gedaan.
Ik zie het zo snel nergens staan maar behalve dat je bij Simpel zelf een limiet in kan stellen kan dat ook op je telefoon zelf, wel zo veilig.

sw
door swat1500 - Mar 30, 2024 om 18:26
3781 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft de gb's via uw abonnement gekocht bij Simpel. Het verbruik van die gb's doet u en niet Simpel. Een hoger verbruik komt dus door uw eigen handelen. Kennelijk heeft u een app op uw telefoon die veel data verbruik genereert. Of zoals al gesuggereerd had uw een 4k film gestart en bent u vergeten deze te stoppen en ja, dan gaat het verbruik snel en kunnen de waarschuwingen elkaar snel opvolgen.

M2
door M2022 - Mar 30, 2024 om 18:58
33 Antwoorden / 3 Vragen

Even voor de zekerheid...heb je nagekeken of  het datagebruik thuis heeft plaatsgevonden,  of onderweg? Als je vergeten bent om na je omschakeling naar simpel opnieuw automatisch verbinding te maken met je thuisnetwerk (wifi), dan verbruik je nu mogelijk veel meer dan voorheen via je databundel...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2024 om 19:45
16852 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. uw reactie ook mijn idee/vraag: heeft u de contractvoorwaarden m.b.t. uw abonnement wel goed gelezen? Waaruit leidt U af dat wij uw vraag niet goed zouden lezen of begrijpen?  Afgezien daravan: indien u het met de handelwijze van Simpel niet eens bent: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/  Het zou best eens zo kunnen zijn dat u 'blij' mag zijn met de reactie van Simpel m.b.t. vergoeden.

Ar
door Arjan25 - Mar 30, 2024 om 19:54
37 Antwoorden / 0 Vragen

Er staan op klacht.nl meer van dit soort topics.
Deze site had ik bezocht omdat ik precies het zelfde heb mee gemaakt.

Ik was vorige week bezig met auto

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 30, 2024 om 23:41
2059 Antwoorden / Vragen

Je hebt "het" ook meegemaakt. Ook "ineens" een aantal Gb's weg en geen idee waar ze gebleven zijn? En toen je op je toestel keek waar je ze ermee doorheen geblazen had, wat was de app waarmee je ze verbruikt had?

Ar
door Arjan25 - Mar 30, 2024 om 20:02
37 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat op klacht.nl meer soort gelijke topics.
Deze site had ik bezocht omdat ik precies het zelfde heb meegemaakt.

Vorige week samen met mijn vrouw voor een andere auto aan het kijken en toen wou ik even op de site van de garage naar een bepaalde auto kijken.
Kreeg ik binnen 1 minuut de 80 en 100% verbruik smsbericht.
Bleek ik dat ik 1600mb heb verbruikt terwijl ik niks bijzonders heb gedaan die dag.
Moest 25 euro bij betalen, dit terwijl ik alleen online even iets aan het opzoeken was.

Van alle apps heb ik uit staan dat ze mobiele gegevens mogen gebruiken op de achtergrond.
Updaten alleen via wifi.
Ik heb contact gezocht via Whatsapp, het contactformulier en gebeld.
Maar ze hebben allemaal het zelfde verhaal ligt aan updaten, ligt aan achtergrond verbruik.
Je komt gewoon niet verder bij hun, dus maar gekozen voor de 50% colance, ik zag geen andere optie
Terwijl ik al een smartphone heb sinds de jaren 90, deze telefoon 2 jaar heb, dus weet ik wat er op de achtergrond gebeurd en zou het vaker voorkomen.
Moderator ben op een groot computer forum, dus genoeg verstand heb van telefoons en electronica.
Maar heb ligt alleen aan de klant en nooit bij hun.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 30, 2024 om 23:48
2059 Antwoorden / Vragen

Sorry maar Mb's zijn van het vorige millennium, of ga je vertellen dat je zo'n skeere databundel hebt dat je je data maar beter helemaal niet aan kunt zetten?
Je telefoon kan je precies vertellen waar je de Mb's mee verbruikt hebt dus hoeveel heeft Simpel genoteerd dat je op je telefoon niet kan verklaren?
Moderator is overigens een sociale functie waar geen IT kennis voor nodig is en uit niets blijkt dat daarover beschikt.

Ozymandias
door Ozymandias Mar 31, 2024 om 10:21
167 Antwoorden / Vragen

1600MB, oftewel 1.6GB is echt peanuts qua gebruik. Daar ben je zo door heen. Helemaal als je telefoon bijvoorbeeld ook nog even een update binnen haalt op 4/5g en je niet hebt ingesteld dat hij alleen mag updaten op een wifi netwerk.

Thijs12
door Thijs12 Apr 3, 2024 om 16:53
540 Antwoorden / Vragen

Die inflatiecorrectie doet nu pijn omdat er eindelijk sinds jaren een grote inflatie is. Daarom valt het nu op. Voorheen waren het centen of het werd voor het gemak maar overgeslagen.
Gelukkig is er bij de meeste mensen ook een inflatiecorrectie aan de inkomens kant.

rj
door rjw Apr 3, 2024 om 19:02
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Dit heeft helemaal niets met inflatiecorrectie te maken.

Ma
door Master Wim - Apr 3, 2024 om 15:20
12 Antwoorden / Vragen

Heb je wel gekeken of er apps stiekum data verbruiken

do
door doemaarwat - Apr 3, 2024 om 16:48
19 Antwoorden / 8 Vragen

Die inflatiecorrectie is dan nieuw en mijns inziens niet normaal (is maar net wat wij gewend zijn en accepteren als normaal). Zo ken ik meerdere mensen die abonnement hebben bij Simpel en gewoon nog het zelfde maandtarief betalen als jaren geleden waar ze het voor afsloten. Ik wil graag overstappen naar Simpel, maar die nieuwe voorwaarden accepteer ik niet, dus dat is dan jammer voor hun,

ne
door neodutchio Apr 3, 2024 om 17:02
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee of u een inkomen heeft, maar is het nooit opgevallen dat het inkomen ook regelmatig aangepast word? Of bent u zo vrijgevig en hebt u aan uw werkgever laten blijken dat u altijd hetzelfde salaris wil ontvangen?
Of is het in uw ogen wel normaal dat het inkomen hoger word maar de uitgaven niet?

do
door doemaarwat Apr 3, 2024 om 17:59
19 Antwoorden / 8 Vragen

Blijkbaar werkt u voor Simpel, of u bent al zo gehersenspoeld dat u het normaal bent gaan vinden. Nogmaals het is maar net wat wij met z'n allen accepteren. Vroeger was er ook geen jaarlijkse huurverhoging en zo kon het zijn dat iemand die lang ergens woonde een lage huur had. Tot ongenoegen van de verhuurders die liever een nieuwe huurder erin wilden die ze dan weer de volle map konden laten betalen. Daarom hebben ze dit trucje maar bedacht en wij hebben dat allemaal maar geaccepteerd want ja het klinkt redelijk toch? Je kan ook zeggen dat als iemand al langer lid is van iets, er ook iets tegenover mag staan. En dat het voordeel wat daardoor ontstaat voor de gene is die het abonnement heeft afgesloten. De aanbieder van de dienst moet gewoon blij zijn dat iemand zo lang lid is en niet overgestapt is naar een concurrent. Maar nee, iets met het onderste uit de kan willen.....

john devries
door john devries - Apr 3, 2024 om 19:12
218 Antwoorden / Vragen

Herstart je telefoon regelmatig.Verwijder de apps die je niet gebruikt of zet ze in de slaapstand .Zet het ontvangen  van mobiele gegevens alleen aan als je data wil ontvangen.Persoonlijk vind ik terugzetten in de fabrieksstand en opnieuw installeren de telefoon met nieuw aangemaakt Google account de beste methode.