bi
door billie1 Sep 5, 2013 om 00:34
Elektronica & tv

Canon 7d error 30 en garantie?

Van 1 van onze leden binnen de fotoclub die een canon 7d van 2010 heeft kreeg te maken met een error30.Deze melding betreft een sluiter probleem.Het irritante is dat de camera dus helemaal niks meer doet en je hem ter reparatie moet aanbieding bij 1 vd (2)gecertificeerde reparatie bedrijven die canon heeft aangesteld.
De camera is niet gevallen oid en heeft slechts 6350 clicks gemaakt.De garantie van canon is 2 jaar en is dus in principe verlopen alhoewel canon in zijn reclame en beschrijving van het toestel claimt dat de sluiter 150.000 clicks mee moet gaan.Er zijn niet alleen bij de 7d ook andere modellen die deze error 30 laat zien en allemaal dus sluiter problemen.Het is dus duidelijk een elektronisch probleem.
De reparatie koste € 390,- dat je wel laat uitvoeren bij een toestel dat € 1200,- heeft gekost.

Nu mijn vraag:
Als canon claimt dat de sluiter min.150.000 clicks moet mee gaan,is het dan geen garantie?Of een andere coulance regeling.

5027 23 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 5, 2013 om 00:46
3779 Antwoorden / 0 Vragen

De fabrieksgarantie is voorbij. Feitelijk is dat helemaal niet interessant voor u. U, feitelijk het betreffende lid, heeft namelijk alleen te maken met de leverancier van het fototoestel. Hij (of zij) moet zich wenden tot de leverancier en die om een oplossing vragen met een verwijzing naar hetgeen kennelijk van het toestel verwacht mag worden.
Voor de Nederlandse wetgeving is de leverancier degene die garant moet staan voor het geleverde produkt.
Besef wel dat nu het toestel 3 jaar oud is de gebruiker moet aantonen het toestel op normale wijze te hebben gebruikt en het defect hem dus niet te verwijten is.

sw
door swat1500 - Sep 5, 2013 om 00:51
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een aanvulling:
De (fabrieks)garantie is 2 jaar. Die is voorbij dus daar is geen beroep meer op mogelijk.

Coulanceregelingen zijn in beginsel individueel de leverancier of fabrikant bepaalt of hij in bepaalde gevallen onder coulance bepaalde (herstel)kosten geheel of gedeeltelijk voor zijn rekening neemt.

Coulance is persoonlijk en andere gedupeerden kunnen daar geen rechten aan ontlenen. Door het toepassen van coulance wordt geen aansprakelijkheid erkent.

ikbenik
door ikbenik - Sep 5, 2013 om 02:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=billie1 schreef op donderdag 5 sep 2013, 00:34]
Als canon claimt dat de sluiter min.150.000 clicks moet mee gaan,is het dan geen garantie?

Met die getallen worden gemiddeld aantal clicks gegeven.
Er wordt daarmee niet aangegeven dat die sluiter minimaal die x aantal clicks waarbij gegarandeerd wordt dat die probleemloos mee zal gaan.

Alleen als de fabrikant de keiharde garantie geeft dat het product gedurende de x jaar of x keer aantal gebruik zonder problemen mee moet gaan, kan daar rechten aan ontleent worden.
Dat is hier niet het geval, dus de koper kan daardoor geen aanspraak maken op garantie en non-conformiteit.

wendy-claire
door wendy-claire - Sep 5, 2013 om 03:38
619 Antwoorden / 29 Vragen

Ook na de fabrieksgarantie blijft de plicht van CANON om het probleem te herstellen, de zogenaamde economische levensduur van een product van deze omvang eindigt niet na twee jaar.
Stel dat de economische levensduur op 7 jaren is gesteld: dan wordt dat na twee jaren fabrieksgarantie dusdanig uitgedrukt in xx maanden / (7x12=) 84 maanden; voorbeeld uw product is momenteel 40 maanden oud, dan wordt de berekening als volgt vastgesteld: 40 / 84 !!
Reparatiekosten pakweg € 300 dan wordt de verhouding: 300 : 84 x 40 = € 142,86 voor u en het overig deel voor CANON!

ikbenik
door ikbenik - Sep 5, 2013 om 10:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op donderdag 5 sep 2013, 03:38]Ook na de fabrieksgarantie blijft de plicht van CANON om het probleem te herstellen, de zogenaamde economische levensduur van een product van deze omvang eindigt niet na twee jaar./quote]
Die regel bestaat niet.
De economische levensduur is gewoon een boekhoudkundige regel die niets met consumentenkoop te maken heeft.

dearagain
door dearagain - Sep 5, 2013 om 14:35
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als de fabrikant letterlijk gezegd heeft dat de sluiter minimaal 150.000 kliks meegaat, dan dient de reparatie door de fabrikant betaald te worden

ikbenik
door ikbenik - Sep 5, 2013 om 14:46
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 5 sep 2013, 14:35]*als de fabrikant letterlijk gezegd heeft dat de sluiter minimaal 150.000 kliks meegaat, dan dient de reparatie door de fabrikant betaald te worden

Alleen zeggen zij erbij dat het niet om de gegarandeerde waarden gaat.

Als ze zeggen dat die sluiter globaal een x aantal kliks meegaat, wilt dat niet zeggen dat zij garanderen dat die sluiter minimaal een x aantal kliks zonder problemen meegaat.

Wat ik ermee wil zeggen is dat als een fabrikant aangeeft dat een product een x tijd mee KAN gaan. Mensen lezen dat dan als dat de fabrikant garandeert dat het product dan minimaal een x tijd probleemloos mee zal gaan en dat zij dan eventuele defecten uitsluiten.
Maar dat staat er dus niet.

zoekster
door zoekster - Sep 5, 2013 om 14:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het beste kunt u contact opnemen met het juridisch loket, telefoon, chat of langsgaan.
klik HIER
Daar kunnen juristen u goed en gratis (!) advies geven en u ook nog helpen met een voorbeeldbrief die u zou kunnen sturen naar de verkoper. Daar moet u inderdaad zijn.

Dit heeft niets met coulance regelingen te maken, maar met conformiteit, wat u gezien de koopovereenkomst mag verwachten van de camera. Daar kan de garantietermijn van de fabrikant geen beperking aan geven. Ik denk dat u een goede kans maakt op kosteloos herstel of vervanging van de camera.

Laat u verder niet afleiden door het eeuwige gediscussieer hier over garantie en conformiteit. Dat is een gebed zonder end en u moet nu overgaan tot daden.

Succes!

ikbenik
door ikbenik - Sep 5, 2013 om 15:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 5 sep 2013, 14:35]*als de fabrikant letterlijk gezegd heeft dat de sluiter minimaal 150.000 kliks meegaat, dan dient de reparatie door de fabrikant betaald te worden
Als de fabrikant die keiharde garantie gegeven heeft, dan wel. Anders niet.

bi
door billie1 - Sep 5, 2013 om 23:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt vast voor jullie reacties.
Waar ik mee blijf zitten is de vraag of 6500 kliks in verhouding tot de ""gemiddelde levensduur van de sluiter 150.000"" niet erg kort is.Zeker gezien het feit dat de gem hobby camera niet continu gebruikt wordt.
Canon heeft het wel slim omschreven waar ze mee adverteren""Sluiter getest op duurzaamheid 150.000""kliks.
link advertentie:http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_7D/index.aspx
(helemaal onderaan)
Nu kan ik 6500 geen duurzaamheid noemen.Het zou een duur geintje kunnen worden als je na nog geen 8% van de gem levensduur al aan vervanging toe bent.
Juridisch kan het mss wel kloppen maar ik vind dit geen goede gang van zaken.
Zou het een slechte beurt van canon vinden als hier geen vergoeding tegenover zou staan.
Ik zou zeker het lid adviseren om het hier niet bij te laten zitten,ook omdat de reparatie van bijna €400 ook geen kleinigheid is.Daarom vroeg ik jullie mening in deze.

ikbenik
door ikbenik - Sep 6, 2013 om 00:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=billie1 schreef op donderdag 5 sep 2013, 23:42]Bedankt vast voor jullie reacties.
Waar ik mee blijf zitten is de vraag of 6500 kliks in verhouding tot de ""gemiddelde levensduur van de sluiter 150.000"" niet erg kort is.Zeker gezien het feit dat de gem hobby camera niet continu gebruikt wordt.
Canon heeft het wel slim omschreven waar ze mee adverteren""Sluiter getest op duurzaamheid 150.000""kliks.

Lees eens zeer goed!!

Er staat inderdaad: "Sluiter getest op duurzaamheid"
Er staat niet: Sluiter werkt gegarandeerd correct tot minimaal 150.000 opnamen.

Dus kan niet zomaar gezegd worden dat die sluiter minimaal 150.000 mee moet gaan.
Als die sluiter voor dat aantal opnamen al kapot gaat, dat dan niet aan die aantal voldaan wordt en de fabrikant dus kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren.

Zou er hebben gestaan: "Sluiter werkt correct tot minimaal 150.000 opnamen", dan alleen zou het defect na 6500 opnamen inderdaad door Canon kosteloos gerepareerd of vervangen moeten worden.

Ook hier geldt weer: de mensen laten hun gevoel, mening en opvatting spreken en willen iets claimen wat ze helemaal niet kunnen claimen.

Zet je gevoel uit, je mening en opvatting aan de kant en lees exact wat de fabrikant schrijft.

Ik ben zelf ook van mening dat die sluiter 150.000 opnamen mee moet gaan. Echter is mijn mening bij dit soort zaken totaal niet relevant.

zoekster
door zoekster - Sep 6, 2013 om 03:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=billie1 schreef op donderdag 5 sep 2013, 23:42]
Juridisch kan het mss wel kloppen maar ik vind dit geen goede gang van zaken.

Juridisch gezien had uw vriend bij de verkoper moeten aankloppen. Hij heeft nl de koopovereenkomst met de verkoper niet met Canon. Voor de bescherming van de consument zijn allerlei wetsartikelen in leven geroepen. En daaronder valt ook wat je gezien de reclameuitingen over een product mag verwachten van een product.
Maar zoals ik nu je verhaal begrijp is hij meteen naar Canon gehold met de camera ipv naar de verkoper en daarmee heeft hij de verkoper geen kans gegeven het product kosteloos te repareren of te herstellen. En hij heeft ook al betaald? Dan wordt een moeilijke zaak.
De fabrieksgarantie is voorbij, dus bij Canon heb je sowieso niets meer te zoeken.

Omdat jullie een club zijn, moet je hier dan maar een leermoment uit zien te halen voor bij een volgend mankement aan de camera.
Lees dit klik HIER maar even door, dan begrijp je er misschien meer van.

Naar die flauwekul van ikbenik moet je maar niet luisteren, dat is een gefrustreerde ondernemer die alles wat ten gunste van een consument probeert weg te poetsen. We zitten ermee opgescheept, het is tenslotte een openbaar forum.

Volgende keer dus eerst contact opnemen met het juridisch loket, hier zitten geen juristen, daar wel. Dan krijg je daar de goede instructies over wat te doen in zo'n geval.

zoekster
door zoekster - Sep 6, 2013 om 03:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik bedoelde kosteloos te repareren of te vervangen.

ikbenik
door ikbenik - Sep 6, 2013 om 03:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 6 sep 2013, 03:35][quote=billie1 schreef op donderdag 5 sep 2013, 23:42]
Juridisch kan het mss wel kloppen maar ik vind dit geen goede gang van zaken.

Juridisch gezien had uw vriend bij de verkoper moeten aankloppen. Hij heeft nl de koopovereenkomst met de verkoper niet met Canon. Voor de bescherming van de consument zijn allerlei wetsartikelen in leven geroepen.

De consument heeft wel degelijk een garantieovereenkomst met de fabrikant.

ikbenik
door ikbenik - Sep 6, 2013 om 04:06
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 6 sep 2013, 03:35]
Naar die flauwekul van ikbenik moet je maar niet luisteren, dat is een gefrustreerde ondernemer die alles wat ten gunste van een consument probeert weg te poetsen. We zitten ermee opgescheept, het is tenslotte een openbaar forum.

Jij kletst uit je nek.

De reden dat jij zulke teksten neer kwakt en mij beschuldigd is dat jij en nog een aantal forumgebruikers de teksten van Consuwijzer en Consumentenbond heel heilig verklaard heb en op die teksten juist wel rechten ontleent.
Het probleem is alleen dat op die teksten geen rechten ontleent mogen en kunnen worden. Daarnaast vertegenwoordigen die organisaties juist NIET de wetgeving.

WORDT WAKKER!!!!

[quote=zoekster schreef op vrijdag 6 sep 2013, 03:35]
alles wat ten gunste van een consument probeert weg te poetsen.

De aap komt uit de mouw.
Dus omdat de teksten van Consuwijzer en Consumentenbond in het voordeel van de consument spreken moet ik dat maar respecteren?
Dacht het niet.
Ik heb totaal niets met die organisaties te maken. Immers vertegenwoordigen zij niet de wet. Het zijn beide belangenorganisaties die de wet verdraaien. Niet ik.

Ik schrijf hier naar eer en geweten en mijn doel is verre van de mensen op het verkeerde been zetten.
De consument heeft recht op goede, correcte en eerlijke informatie.

Zo ook hier.
ALS Canon heel duidelijk heeft aangegeven dat die sluiter zonder problemen minimaal 150.000 opnamen mee moet gaan, kan de koper wel degelijk bij Canon kosteloze reparatie of vervanging eisen.
Maar als Canon schrijft: "Sluiter getest op duurzaamheid bij 150.000 opnamen", zeggen mensen gelijk: "Canon garandeert dat die sluiter minimaal 150.000 zonder problemen mee moet gaan!" Waarna mensen dus defecten gaan claimen.
Jij ook zoekster!!!!
Daarom schilder jij mij ook af dat ik de mensen op het verkeerde been zet.
Alleen blijkt wel weer dat begrijpend lezen zeer moeilijk is.

Canon schrijft: "Sluiter getest op duurzaamheid bij 150.000 opnamen."
Wat betekent dat?
Geen idee. Wel dat ze die sluiter getest hebben, maar wat het resultaat van die test is, is niet bekend. Het kan ook goed zijn dat bij die testen 90% van de sluiters voortijdig defect zijn gegaan. Misschien wel dat ze maar gemiddeld 7000 opnamen meegingen.

Mijn punt:
Als een fabrikant vage beweringen doet, zoals: "Sluiter getest op duurzaamheid bij 150.000 opnamen.", kan niet zomaar worden aangenomen dat die fabrikant garandeert dat die sluiter minimaal 150.000 zonder problemen mee moet gaan.

Dus als een consumentenorganisatie de bewering doet dat als een fabrikant zegt "Sluiter getest op duurzaamheid bij 150.000 opnamen.", dat dan kan worden aangenomen dat die fabrikant garandeert dat die sluiter minimaal 150.000 zonder problemen mee moet gaan.
Als ik dat vervolgens weerleg en tegenspreek, dat ik dan alles wat ten gunste van een consument probeer weg te poetsen?

De wet zegt dat uitspraken van fabrikant en verkopende partij bindend zijn. Dat spreek ik ook niet tegen.
Maar waar staat dan als een fabrikant zegt "Sluiter getest op duurzaamheid bij 150.000 opnamen.", dat dan kan worden aangenomen dat die fabrikant garandeert dat die sluiter minimaal 150.000 zonder problemen mee moet gaan?

????

xi
door xilefsim - Sep 6, 2013 om 09:23
111 Antwoorden / 1 Vragen

Op 3 verschillende websites werd het zo beschreven:

Canon USA:

The EOS 7D features a magnesium alloy body that is dust and weather resistant and shutter durability of up to 150,000 cycles. Compatible with over 60 EF and EF-S lenses as well as with EOS System accessories, the creative opportunities — not just with stills but also with video — are beyond amazement.

Bol.com:

De behuizing van magnesiumlegering beschermd de Canon EOS 7D tegen omgevingsinvloeden de Canon EOS 7D en biedt een geïntegreerd EOS-reinigingssysteem en een sluiter voor 150.000 opnamen. De EOS 7D is vanaf de basis ontwikkeld met de meest veeleisende fotograaf in gedachten.

Tweakers.net:

De 7D is met een snelheid van acht foto's per seconde bijzonder rap te noemen en met de interne buffer kunnen in de burstmodus 94 jpeg's en 15 foto's in raw worden genomen voordat moet worden weggeschreven naar de geheugenkaart. Het sluitergordijn is goed voor 150.000 foto's.

alfatrion
door alfatrion - Sep 6, 2013 om 11:10
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op donderdag 5 sep 2013, 03:38]Reparatiekosten pakweg € 300 dan wordt de verhouding: 300 : 84 x 40 = € 142,86 voor u en het overig deel voor CANON!
Bij non-conformiteit kunnen er geen reparatiekosten inrekening worden gebracht, omdat in art. 7:21 lid 2 BW staat dat deze niet bij de koper in rekening kunnen worden gebracht.

ikbenik
door ikbenik - Sep 6, 2013 om 13:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 6 sep 2013, 11:10][quote=wendy-claire schreef op donderdag 5 sep 2013, 03:38]Reparatiekosten pakweg € 300 dan wordt de verhouding: 300 : 84 x 40 = € 142,86 voor u en het overig deel voor CANON!
Bij non-conformiteit kunnen er geen reparatiekosten inrekening worden gebracht, omdat in art. 7:21 lid 2 BW staat dat deze niet bij de koper in rekening kunnen worden gebracht.
Dan moet er ook daadwerkelijk sprake zijn van non-conformiteit. En dat is dus juist het punt.
Als Canon schrijft: "Sluiter getest op duurzaamheid bij 150.000 opnamen.", wilt het dus niet zeggen dat als de sluiter eerder kapot gaat dat het dan om non-conformiteit gaat.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Sep 6, 2013 om 13:58
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=xilefsim schreef op vrijdag 6 sep 2013, 09:23]Op 3 verschillende websites werd het zo beschreven:

Canon USA:

The EOS 7D features a magnesium alloy body that is dust and weather resistant and shutter durability of up to 150,000 cycles. Compatible with over 60 EF and EF-S lenses as well as with EOS System accessories, the creative opportunities — not just with stills but also with video — are beyond amazement.

Bol.com:

De behuizing van magnesiumlegering beschermd de Canon EOS 7D tegen omgevingsinvloeden de Canon EOS 7D en biedt een geïntegreerd EOS-reinigingssysteem en een sluiter voor 150.000 opnamen. De EOS 7D is vanaf de basis ontwikkeld met de meest veeleisende fotograaf in gedachten.

Tweakers.net:

De 7D is met een snelheid van acht foto's per seconde bijzonder rap te noemen en met de interne buffer kunnen in de burstmodus 94 jpeg's en 15 foto's in raw worden genomen voordat moet worden weggeschreven naar de geheugenkaart. Het sluitergordijn is goed voor 150.000 foto's.

Canon schrijft UP TO ( dus tot, geen gegarandeerd ) en bol.com is een verkoper, heeft u de camera daar gekocht dan is hun uitspraak onhandig en kunt u ze daar aan houden. Tweakers is een review website en geen verkoper, daarom kunnen aan HUN uitspraken geen rechten ontleend worden, behalve die van bol.com als de camera daar gekocht is en die van canon, maar die hebben zich ingedekt met "up to"

xi
door xilefsim - Sep 6, 2013 om 19:45
111 Antwoorden / 1 Vragen

Op de website van menige webwinkel staat sluiter voor 150.000 opnames voor dit typenummer.

Bij andere modellen staat de volgende tekst op de website van de fabrikant:

Canon Nederland:

Een duurzaam, compact ontwerp

Dankzij een magnesiumlegering, een milieuvriendelijk ontwerp en een sluiter voor 150.000 opnamen is de EOS 5D Mark II zowel geschikt voor werk op locatie als in de studio.

Canon Belgie:

Duurzaamheid sluiter van 150.000 sluiterdraaiingen (Canon EOS-1V).

bi
door billie1 - Sep 6, 2013 om 20:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

Heb wel wat los gemaakt met m,n vraag laten we het wel gezellig houden onder elkaar hier,een ieder geeft zijn of haar mening.

Toch vind ik de verhouding 6500 tegen 150.000 clicks niet met elkaar in verhouding staan wat je van zo,n sluiter mag verwachten.Als het 100.000 clicks was geweest die er geschoten waren met de camera had ik hier vrede mee,kan gebeuren.
We hebben het hier wel over een camera die net onder de prof.lijn zit.Hier mag dat volgens mij niet voorkomen bij dat aantal clicks.Heel veel onderdelen zoals deze sluiter wordt ook in andere camera,s gebruikt(prof.lijn)Het blijft dus niet alleen beperkt tot de 7d waar het voorkomt,google maar eens op error30.
En een ""echte"" hobbie fotograaf koopt zijn spullen niet bij dozen schuivers als Mediamarkt/Bolcom ed. maar bij echt gespecialiseerde zaken.

Helaas heeft dit lid zijn camera 2e hands gekocht,maar dat is niet van belang in deze kwestie omdat die sluiter toch ook kapot was gegaan als hij hem in een fotozaak oid had gekocht.En die zeggen toch jammer de garantie is verlopen.
Camera fabrikanten repareren niet zelf maar besteden dit uit aan gespecialiseerde bedrijven en door de fabrikant aangesteld.Dat gebeurd bij veel meer producten.En die jongens willen geld zien,je moet zelfs tekenen voor opdracht van de reparatie.
De betreffende heer heeft zijn camera daar na toe gestuurd want je wilt natuurlijk wel verder met deze camera daar was de aanschafprijs hoog genoeg voor.

bi
door billie1 - Nov 8, 2013 om 12:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Desbetreffende lid van de club heeft deze reparatie volledig vergoed gekregen van canon.nl als zijnde sluiter coulance.
Hulde aan canon.

pi
door pieterwolters - Nov 8, 2013 om 13:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=xilefsim schreef op vrijdag 6 sep 2013, 19:45]Op de website van menige webwinkel staat sluiter voor 150.000 opnames voor dit typenummer.

Bij andere modellen staat de volgende tekst op de website van de fabrikant:

Canon Nederland:

Een duurzaam, compact ontwerp

Dankzij een magnesiumlegering, een milieuvriendelijk ontwerp en een sluiter voor 150.000 opnamen is de EOS 5D Mark II zowel geschikt voor werk op locatie als in de studio.

Canon Belgie:

Duurzaamheid sluiter van 150.000 sluiterdraaiingen (Canon EOS-1V).

Het zou slim zijn als ze bij Canon NL en BE wat betere vertalers in dienst nemen of iemand van Legal naar de tekst laten kijken. In de Engelstalige versie staat niet voor niets "up to".