All inclusive hotel weigert geld terug te geven.
Op 26 februari 2020 heb ik een last minute midweek geboekt naar Preston Palace voor vier personen.
16 maart 2020 kreeg ik een e-mail van hen met de mededeling dat Preston Palace tot en met 6 april gesloten zou zijn. Hotels hoefden van de overheid nog niet dicht, nu nog steeds niet geloof ik. Dit hebben ze zelf besloten.
Er werd toen gezegd dat ik het gratis mocht verzetten naar een andere datum maar dat het verschil in prijs nog berekend zou worden. Ik heb toen rondgekeken tot en met oktober 2020 en alles was gemiddeld zo'n €200 - €400 duurder. Ook heb ik de voorwaarden van de annuleringsverzekering nagekeken. Daar staat niets in wat mij zou moeten dekken nu met het Corona virus dus dat had ook 0,0 nut gehad als ik die wel had.
De dag erop krijgt mijn partner te horen dat hij de komende zes weken op non actief wordt gezet en wij dus zijn inkomen niet hebben. Daar bovenop is een van de andere gasten die met ons mee gaan een zuster en die moet nu voor de komende maanden altijd beschikbaar zijn.
Ik heb dit bij Preston Palace uitgelegd en verteld hoe belangrijk dat geld nu ineens voor ons is. Zij boden mij toen een voucher aan voor zes maanden. Alsof ik binnen die zes maanden wel ineens 400 euro extra heb na alle ellende wat dit met zich meebrengt. "Misschien komt er nog een leuke aanbieding..." was het antwoord. Misschien is Preston Palace wel failliet over 4 maanden!
Ik heb toen voor de tweede keer gevraagd of ik mijn geld terug kan krijgen. Zij hebben besloten het hotel dicht te gooien, hoe kan dit dan mijn verantwoordelijkheid zijn om de consequenties te dragen?
Nu ontvang ik net ook van Preston Palace een e-mail waarin zij de boeking annuleren.
Kan ik mijn geld terug eisen? Normaal gesproken zou ik genoegen nemen met een compromis maar in deze situatie en uitkijk op geen ander moment te kunnen gaan wil ik toch gewoon het volledige bedrag terug.
Ja, je kan je geld terug eisen in dit geval.
De enige manier om je geld terug te eisen is om een rechtszaak te beginnen. Echter is dat nu niet mogelijk en zal je moeten afwachten tot de rechtbanken weer open zijn. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een Europese noodwet die bepaald dat geld terug enkel in specifieke gevallen mogelijk zal zijn. In een aantal landen geldt deze noodwet al.
Als je nu niet de voucher accepteert en je wilt een zaak gaan starten en de wet komt er door, dan sta je met lege handen.
Nee, een rechtszaak komt pas veel later. TS kan gewoon het betaalde geld terug eisen. Pas als ze daar niet willen meewerken, kunnen er andere stappen volgen. Daarnaast, het gaat hier niet om een of andere pakketreis die volledig wordt afgelast. Het gaat om een hotel dat zelf de deuren heeft gesloten.
Het geld komt niet terug, ook niet als je het eist. In mijn reactie verderop kunt u de reactie lezen van een consumentenrechtenadvocaat. Of het nu om een pakketreis gaat, een los ticket, een hotelovernachting, camping of vakantiepark, de uitkomst is overal hetzelfde. Er wordt geen geld terug betaald, tenzij er een uitzonderlijk geval is.
In Belgie is al een noodwet aangenomen ter bescherming van de bedrijven. Als je het volgens het huidige recht gaat spelen zijn binnen 2 weken alle bedrijven failliet. Met het uitgeven van de vouchers krijgen bedrijven wat lucht en kan er op een later moment bekeken worden over hoe en wat.
Ik schrijf ook niet dat TS het geld terugkrijgt, maar dat TS het kan terugeisen. Dat is namelijk de vraag.
Daarbij, nogmaals, het gaat hier om een hotel in Nederland dat zelf heeft besloten de deuren te sluiten. Vanuit de overheid hoeft dat nog niet.
Ik begrijp ook wel dat de kans dat TS het geld terugkrijgt heel klein is, én dat het beter is om dat in dit geval niet te doen, maar daar ging de vraag dus niet over.
TS heeft al geprobeert om het geld terug te krijgen en heeft nee te horen gekregen. Dan blijft dus een jurist over, maar die gaan er nu geen werk van maken. Dat geld terug eisen zou pas kunnen als er duidelijk is wat de noodwetging gaat inhouden.
Gevraagd ja, nu kan TS het eisen. Dit hotel heeft ook helemaal niets met de door de SGR en ANVR aangeboden Corona-voucher te maken.
Het systeem van de vouchers wordt o.a. gedragen door de ANVR. Net zo goed dat het in de rest van Europa aangeboden en geaccepteerd wordt. Elk bedrijf biedt deze aan en als toevoeging, omdat mensen nogal angstig zijn hiervoor schijnbaar, komen er brancheverenigingen aan het woord die voor hun parochie laten blijken dat ze er achter staan. In dit geval de ANVR. Maar dat wil niet zeggen dat alleen de ANVR deze aanbiedt of accepteert.
En nee, eisen gaat nu niet, het is eerst wachten op wat komen gaat. Bij Radar was al een grapjas die bij de verplicht gesloten kinderopvang aangaf dat er niet betaald moest worden en des noods moest storneren. Niet betalen betekende geen opvang meer voor het kind. Even later komt er een oplossing vanuit de overheid, namelijk dat ouders gecompenseerd worden. Iedereen die niet betaald heeft wordt dus ook niet gecompenseerd en is de opvanglocatie kwijt. Juist door af te wachten en te accepteren wat er aangeboden wordt hou je je rechten en kan er achteraf nog zaken geregeld worden. Nu geld gaan eisen kan je dus duur komen te staan.
Een bijdrage voor de kinderopvang niet betalen is totaal onvergelijkbaar met het terugeisen van reeds betaalde overnachtingen. Hoe kan het terugeisen van het betaalde geld in deze situatie TS duur komen te staan? Als ze het geld niet terugbetalen dan heeft TS later in ieder geval bewijs om aan te tonen dat hij/zij het met de gang van zaken niet eens was. En dan moet TS maar zien tot hoe ver hij/zij hiermee wil doorgaan. Afijn, dit was mijn laatste reactie hierop.
Als TS de voucher niet accepteert en de noodwet, zoals die in vele landen al is, aangeeft dat er geen geld terug betaald hoeft te worden, dan is TS dus al zijn geld kwijt.
Vandaar dat het advies gegeven wordt om eerst de voucher te accepteren, af te wachten op wat komen gaat en pas later, dus als eventuele compensaties, nieuwe regelgeving of wat dan ook bekend is, daarop te anticiperen. Zo lang niet bekend is hoe het aangepakt gaat worden is het zinloos om nu al iets te gaan proberen.
Zes weken op non-actief, maar hij wordt niet doorbetaald? Wat is dat voor wonderlijke baan?
Als zoj annuleren, moet u in principe uw geld terugkrijgen.
Mijn vriend is Iers en werkt nog voor zijn Ierse werkgever vanuit Nederland. Daar is het sociale systeem helaas niet zo denderend als hier.
In o.a. Belgie is er al een noodwet van kracht die aangeeft dat er niet terug betaald hoeft te worden. Op dit moment worden overal vouchers aangeboden en slechts in hoge uitzondering geld terug betaald. Te denken valt aan ernstig zieke mensen die niet lang meer te leven hebben.
Ja, wettelijk gezien hebt u normaal gesproken recht op geld terug, echter is de situatie nu anders. De enige mogelijkheid om misschien iets van geld terug te zien is afwachten tot de rechtbanken weer open gaan, een zaak starten, geld investeren en hopen dat de wet niet niet Europees wordt die aangeeft dat er niet terug betaald hoeft te worden.
Langs alle kanten wordt geadviseert om gewoon aan te nemen wat er geboden wordt en af te wachten wat er nog gaat gebeuren.
Hallo Samiraawr ,
De accommodatie biedt mij een voucher aan. Moet ik die accepteren?
U hoeft de voucher niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn:
- Is uw hotel gesloten door het coronavirus? Dan hebt u wettelijk gezien recht op uw geld terug. Toch kan het in deze situatie redelijk zijn om een voucher te accepteren. Het recht op uw geld terug vervalt niet als u de voucher accepteert. Kijk daarom goed wat er in de voucher staat. De voucher kan u niet uw wettelijke rechten ontzeggen.
- Kunt u uw hotel niet bereiken, omdat er bijvoorbeeld een inreisverbod is? Dan hebt u geen recht op uw geld terug. Het hotel kan immers de dienst nog steeds leveren, maar u kunt er door overmacht geen gebruik van maken. Een voucher kan dan een mooie oplossing zijn.
Bron: consuwijzer.nl
Lees ook deze informatie , klik op de rode regel .
https://www.prestonpalace.nl/over-ons/nieuws/preston-palace-nieuws-omtrent-het-coronavirus
Topantwoord
Als Preston Palace uw boeking annuleert, behoren zij u het betaalde terug te storten. Met een voucher hoeft u geen genoegen te nemen.
U kunt beter de ontwikkelingen volgen in plaats van verkeerde adviezen te geven. Er wordt van alle kanten juist wel geadviseerd om een voucher aan te nemen en te wachten op wat komen gaat. Sterker, er wordt al gewerkt aan een Europese noodwet die aangeeft dat geld terug enkel in specifieke gevallen mogelijk zal zijn.
Consuwijzer is op dit moment bezig om ook de voucher juridisch goed in elkaar te laten steken.
In normale omstandigheden hebt u gelijk, maar nu verkeren wij in een uitzonderlijke situatie.
Topantwoord
En wat als ik die corona-voucher niet wil, maar ik wil mijn geld terug?
Wettelijk gezien heb je recht op geld terug, maar omdat dit zo’n uitzonderlijke situatie is, is deze voucher door de reisbranche in het leven geroepen. De woordvoerster van TUI laat weten: 'We geven inderdaad een restitutie in de vorm van een voucher en niet in de vorm van geld. Het zijn zeer uitzonderlijke omstandigheden, zowel voor reizigers als voor reisorganisaties. De voucher is een steeds breder geaccepteerde vorm van restitutie, ook gedragen door de brancheorganisatie ANVR, het voucher is voor pakketreizen ook gegarandeerd door het SGR. Vouchers zijn ook in andere Europese landen al in gebruik. Er wordt nu op Europees niveau gesproken over meer duidelijkheid en duiding over de geldigheidsduur en inwisselbaarheid. Wij wachten die berichtgeving af om eventueel een wijziging in ons beleid hierin door te voeren.'
Volgens consumentenrechtadvocaat Caspar Janssens hebben consumenten wettelijk recht om hun geld terug te vragen. Maar je belandt in een spagaat. 'Je staat in je recht, maar je moet zelf je recht halen als de reisbranche weigert terug te betalen en een voucher verstrekt. Je kunt je zaak aanbrengen bij de rechtbank of de Geschillencommissie Reizen, maar die zijn fysiek ook dicht vanwege het coronavirus. En voor je zaak behandeld wordt, gaat er ook een poos overheen en daar bovenop komen nog de kosten.’
Topantwoord
In beginsel betaalt u iets resp. heeft u betaaldvoor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals ook aan de orde, afgelopen vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorden betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/ Men biedt u een voucher aan en het zou in ieder geval minder onredelijk zijn als u dan voor het zelfde bedrag als dat het nu kost kunt komen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.
In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont. Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de reger
...
Lees meer
Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer