stafie
door stafie Sep 18, 2016 om 16:35
Geldzaken & recht

Balkon afvoer

Mijn dochter heeft een appartement gekocht met balkon, nu heeft dit balkon geen afvoer. Dus schoonmaken is e.v. een probleem, water komt beneden bij de buren, plantjes water geven idem dito. Ook regenwater e.v.
Mijn vraag, is men verplicht om een afvoer te hebben op een balkon?

12443 12 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 18, 2016 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Loopt er geen regenpijp langs?
Met planten water geven moet je natuurlijk zo doen dat buren er geen last van hebben.
Ik  begrijp niet hoe je water van je eigen balkon bij buren beneden kunt laten belanden.

zoekster1
door zoekster1 Sep 18, 2016 om 18:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat heb ik ook bij twee woningen gehad, als de buren het balkon schoonmaakten, kwamen erbij mij liters water op mijn balkon. Gebeurt bij het wegschrobben.

stafie
door stafie - Sep 18, 2016 om 16:49
38 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, het balkon heeft geen afvoer, daarom mijn vraag, natuurlijk denk je om de buren, maar dat lukt dus niet altijd

ja
door jackyh - Sep 18, 2016 om 16:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Is het uitpandig of inpandig?

reflecs
door reflecs Sep 18, 2016 om 17:08
1859 Antwoorden / 4 Vragen

"dubbelpost" betekent dat de vraag meerdere keren is geplaatst :).

ja
door jackyh Sep 18, 2016 om 17:21
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zegt u dat tegen mij. Heb ik dat gevraagd?

tenormin
door tenormin Sep 18, 2016 om 17:24
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, @reflecs schrijft dit voor ons allemaal die willen reageren. Op dezelfde vraag van 16:34 uur komen ook reacties. Dit is 16:35 uur, 1 seconde later. ;-)

reflecs
door reflecs Sep 18, 2016 om 17:30
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@jackyh, ik wist niet of u de uitdrukking kende. Aurora1 reageerde op dezelfde tijd als mijn eerste post. Het is niet persoonlijk bedoeld. Ik probeerde alleen maar de antwoorden in 1 topic te houden.

ja
door jackyh Sep 18, 2016 om 17:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor de uitleg.

reflecs
door reflecs Sep 18, 2016 om 17:39
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan, maar nu heeft de redactie juist de andere vraag gesloten, lekker overzichtelijk ;)

tenormin
door tenormin Sep 18, 2016 om 17:46
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Is toch wel goed van de redactie, @reflecs? 't Is Zondag, dus best heel alert, toch.

reflecs
door reflecs Sep 19, 2016 om 09:47
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin, zeker alert. Nu de volgende keer de andere reacties nog meeverhuizen, dan is het helemaal perfect.

Cookies
door Cookies Sep 19, 2016 om 09:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@reflecs: sweet dreams, wat je laatste reactie betreft.

hansje klein
door hansje klein - Sep 18, 2016 om 17:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het zal best gereglementeerd zijn voor grotere en naar buiten liggende open balkons, dat een minimale hoeveelheid te verwachten regenwater door een regenpijp moet kunnen worden afgevoerd, vooral voor de bovenste verdieping wanneer er geen beschuttend balkon meer boven is. Alleen is de volgende vraag hoe klein mag een balkon zijn om het water alleen met een spuwer (pijpje) te mogen lozen en hoeveel nóg kleiner om helemaal geen voorzieningen te hoeven treffen. Met de VVE bespreken of omdat de bouwvergunning door uw Gemeente is afgegeven, daar eens navragen wat wettelijk van toepassing is en evtl. laten verbeteren.

Bovendien lijkt het me het begin van nog meer ellende wanneer er vorstschade gaat optreden door bevriezing en wordt het balkon snel onaanzienlijk door waterkringen en/of vuil.

Ma
door Mat Matheij - Sep 18, 2016 om 17:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

Waar zou die afvoer dan naar moeten leiden behalve naar een standaard 'hemelwaterafvoer'. Wanneer er binnenshuis al diverse oplossingen zijn om water op te nemen wat is dan het verschil met buitenshuis als een balkon. En hangen de plantjes binnenboord of buitenboord. Aangenomen dat er sprake is van meerdere appartementen dan neem ik aan dat ook die geen afvoer hebben. Mocht dit leiden tot algehele overlast dan zou de Vereniging Van Huiseigenaren hier iets aan kunnen doen of -in het geval van nieuwbouw- de hoofdaannemer die mogelijk een afvoer is vergeten. Ook dan loont het zich gezamelijk te klagen.

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2016 om 17:42
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij moet een appartement met uitwendig balkon een (regen)afvoerpijp hebben.
http://www.balkonafscheiding.nl/water-op-het-balkon/ , sorry dat het een commercieële site is, maar er staat ook: natuurlijk moet een balkon een afvoer hebben. Kan niet zo snel vinden dat dit verplicht is bij de bouw. Lijkt mij wel zo logisch.

ja
door jackyh Sep 18, 2016 om 18:00
953 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij ook. Uitpandig met afvoer. Inpandig niet verplicht.

stafie
door stafie - Sep 18, 2016 om 18:04
38 Antwoorden / 12 Vragen

Tenormin,  deze site had ik ook al gezien, alle appartementen hebben dezelfde balkons, dus geen afvoer.

ik denk zeker dat er met de VvE gesproken moet worden, maar die weten ervan ....

het zijn uitpandige balkons.
Allen hartelijk dank voor het meedenken :-)

tenormin
door tenormin Sep 19, 2016 om 00:16
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Ik woon maar in een ordinaire flat en heb vanavond de huismeester gebeld (die ik ook privé ken): hij zegt dat alle flats verplicht voorzien moeten zijn van afvoer op balkon. Over de hele lengte van onze balkons loopt een 'gootje' wat naar een putje gaat. We vangen niet veel regenwater maar balkons moeten toch ook schoongemaakt worden, met water ;-). Blijf het een vreemde constructie vinden dat een koop-appartement niet is voorzien van een waterafvoer. Mijn vraag aan U is: het is toch geen 'slapende' VVE?
Jammer, understatement, dat uw dochter dit niet voor aankoop heeft ge/voorzien.

stafie
door stafie Sep 19, 2016 om 17:09
38 Antwoorden / 12 Vragen

Haar balkon is een "ordinaire" plaat beton zeg maar. geen opstaand randje, geen gootje, geen regenafvoer, dus daarom ook mijn vraag, is het verplicht, het is voor haar haar eerste koopappartement.

Wij weten ook niet of het verplicht is. De VvE of de bouwer van het complex hebben hier niets over gezegd. Het is gewoon lastig voor haar. Je kunt niet ff je balkon schrobben. alleen maar met een dweil e.v. schoonmaken, dat is geen doen.
Er is bij dat compex al zoveel te doen geweest......en bij dit sta je niet meteen stil. we hadden gehoopt dat het alsnog gemaakt zou worden.....

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2016 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als het dus zomaar een plaat is, zonder goot of opstaande rand, blijft er ook geen regenwater op staan. Dan is er natuurlijk voor het regenwater ook geen afvoer nodig. Daar is een afvoer voor bestemd. Niet om boenwater weg te kunnen laten lopen. Wel vervelend natuurlijk.

Dus als het flink regent tegelijkertijd de bezem er over heen en het is schoon.

hansje klein
door hansje klein - Sep 19, 2016 om 17:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Blijft nog de magere optie om er een gootje rondom in te fraisen met een vrije uitloop. Dit werkt beter wanneer er tenminste nog aan afschot van het huis àf is gedacht.

Het zou mij/ons interesseren hoe dit nu afloopt. Denkt u aan een feedback als er nog iets veranderd?

Vast bedankt!

stafie
door stafie Sep 19, 2016 om 18:13
38 Antwoorden / 12 Vragen

het zal nog wel wat voeten in aarde hebben om iets voor elkaar te krijgen. Er is iemand aangesteld die het woord doet voor de bewoners (er zijn 18 appartementen) mijn dochter heeft dit bij hem aangekaart, maar hij zegt dat het een individueel probleem is, kan hij makkelijk zeggen, hij heeft het pent house boven waar wel afvoeren zijn. Er zijn sowieso 9 balkons die geen afvoer hebben.
Ik zal proberen als er/ of er een oplossing komt dit door te geven.

hansje klein
door hansje klein Sep 19, 2016 om 18:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een handvat......

Misschien is de informatie al genoeg, dat er balkons zijn mèt en zonder hemelwaterafvoer. Wanneer de appartementen en balkons helemaal gelijk zijn of in spiegelbeeld bebouwd zijn, moet iemand (kunnen) uitleggen waarom dit zo verschillend is opgeleverd......wie weet? Lijkt er bijna op, dat er enkele balkons 'zijn vergeten'. Sterkte met deze klus!

aurora1
door aurora1 - Sep 19, 2016 om 17:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen
stafie
door stafie Sep 19, 2016 om 18:14
38 Antwoorden / 12 Vragen

hartelijk dank voor deze site. Die had ik inmiddels ook op internet gevonden :-)

aurora1
door aurora1 - Sep 20, 2016 om 00:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vreemde gang van zaken, iemand aangesteld die het woord doet voor de bewoners?
De eigenaren zijn lid van de VvE (dus uw dochter ook) en kunnen zelf onderwerpen/problemen inbrengen in de vergadering van de VvE, daar is geen woordvoerder voor nodig en al helemaal niet een persoon die zijn eigen belang dient, bij voorbaat zaken afhoudt (dat lijkt me niet zijn taak).
Dochter kan het reglement eens doorlezen om te zien hoe iets bij deze VvE op de agenda geplaatst kan worden, of dat via de voorzitter en/of secretaris loopt of dat je dat als eigenaar kunt doen, en een vergadering bijeenroepen met desnoods alleen dit onderwerp.
Dochter kan ook nog met de anderen die hetzelfde probleem hebben de koppen bij elkaar steken krachten te bundelen.
Wat extra handig kan zijn als zelf al vooraf wordt uitgezocht wat voor mogelijkheden er zijn (zoals bijv. een spuwer) en wat de kosten daarvan zouden zijn.
Gaat het om een model balkon zoals door @tijger1 omschreven dan lijkt me niet dat men daarvoor een afvoer wil betalen als VvE. Het gaat immers om regenwater en niet om sopwater en plantenwater.