Irma6861
door Irma6861 Feb 1, 2021 om 15:20
Geldzaken & recht
Cadeau kaarten met einddatum moeten hun waarden behouden wegens corona en gesloten restaurants.

Cadeaukaarten met einddatum kunnen niet worden ingewisseld omdat restaurants niet open zijn door corona. Verder is het heel raar dat een kaart zijn waarden verliest terwijl er wel geld voor betaald is. Deze organisaties worden er rijk van doordat veel van deze kaarten in laatjes verdwijnen. DUS DE EINDDATUM MOET VAN DEZE KAARTEN VERWIJDERD WORDEN.

groetjes Irma en Ernst

1980 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2021 om 15:32
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan mij best voorstellen dat dat uw wens is maar ik vrees helaas voor u dat dat niet zal gebeuren. Het lijkt mij wil zinvol om uw vraag  (ik lees het als vordring) te melden bij www.consuwijzer,nl  en https://www.klachtenkompas.nl/   Het meest efficiënt is overigens: deze kaarten niet aanschaffen en indien wel dan eerst goed kijken naar de voorwaarden etc.

Ik kom toch even bij u terug nu ik dit zie: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2016/cadeaubonnen-minimaal-3-jaar-geldig en dat geeft dan meer tijd voor gebruik. Wist u dit niet? (Ik ook niet)

tenormin
door tenormin Feb 1, 2021 om 15:41
16830 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, ik zie dat het artikel wat je linkt van 5 jaar geleden is, bijna, op 12 dagen na. Daaruit blijkt dus dat de meeste zaken er "schijt" aan hebben dat cadeaubonnen langer geldig moeten zijn. Gezien de vele vragen die er sinds die 5 jaar geweest zijn. Ik wist dit inderdaad ook niet. Dus een winkelier zou daar op aangesproken moeten worden. (Als hij/zij nog bestaat natuurlijk). Er blijven inderdaad miljoenen aan bonnen liggen, wat een leuke bijverdienste is. Geef mij maar een DNB flap in mijn envelop, die verloopt tenminste niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 1, 2021 om 15:53
16852 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, Dit is een extra reden om dit te melden bij klachtkompas (van de Consumentenbond) waar ik al naar verwees.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2021 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de uitgever zich niet aangesloten heeft bij dat keurmerk, dan is die tijd ook niet van toepassing.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 1, 2021 om 17:53
16852 Antwoorden / 202 Vragen

@Tenormin en anderen) Ps. Ik heb deze 'noodkreet' toch even apart onder de aandacht van de redactie gebracht gelet op het gegeven van mijn link m.b.t. de geldigheid van drie jaar van al 5 jaar geleden en het feit dat toch ook vaak een vertegenwoordiging in het reguliere TV programma aanwezig is.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2021 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar konden de uitgevers zich vrijwillig bij aansluiten. Het is helemaal geen wet.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2021 om 15:35
11542 Antwoorden / 51 Vragen

@Irma en Ernst, HOOFDLETTERS = schreeuwen, dat ten eerste.

Dat die (kennelijk ongewenste of geen waarde hebbende voor velen) kaarten zonder corona ook in latjes verdwijnen vergeet u gemakshalve, gelet op het verleden. Hier zijn zelfs complete campagnes voor geweest bij Vara-Kassa.
Ik zou zeggen, in plaats van schreeuwenm/roepen, onderneem zelf een actie, of bij de verkopers, het (demissonair) kabinet of start een petitie. Echter, om een mooi mr. Frank Visser woord te gebruiken, ik geef u weinig tot geen kans. En als er wat gebeurd is het een verschuiving max. Uw wens zou betekenen dat ik als ik 18 ben en een kaart zou krijgen ik deze op mij 65 ste nog zou kunnen gebruiken, die kaarten zijn er wel, die heten geld, tegenwoordig Euro's.

Edit: KLIK H I E R !

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2021 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het zelf verhelpen door ze niet meer te kopen of als cadeau aan te nemen. Klaar.

mahadma
door mahadma Feb 1, 2021 om 15:57
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Werkt uitstekend, Tijger1, ik krijg ze al jaren niet meer, twee en plain publiek weigeren en het verhaal was over, Tegenwoordig krijg ik kadobonnen uit een enveloppe die uit de flappenrapper komen, altijd open en over te besteden.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 1, 2021 om 16:19
7192 Antwoorden / 3 Vragen
Gu
door Guller Mar 24, 2021 om 22:53
11 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas  Dit  klopt niet. ' misschien toch nog een lichtpuntje".

De oproep van de Branche Vereniging Nederland naar de leden om de cadeaukaarten die 3 jaar geldig zijn te verlengen, geldt niet voor alle aangesloten leden. Dat is een misvatting, sorry.

Albert Heijn doet absoluut niets met de oproep.

Ik heb namelijk ook de branche vereniging benaderd  om de Albert Hein Cadeaukaarten te laten verlengen. Ik krijg mail dat ze niets kunnen doen.

Men maakt  ten onrechte reclame. De vereniging kan wat mij betreft worden opgeheven omdat ze geen enkel invloed hebben op hun leden.  Kortom: Albert Heijn trekt een eigen plan en heeft als groot supermarktketen schijt aan alles, w.o. de branche vereniging Nederland.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 25, 2021 om 06:48
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Geen lichtpuntje dus, dank voor uw reactie waar ik weer wat van opgestoken heb.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2021 om 16:39
6599 Antwoorden / Vragen

Zoek een afhaalrestaurant.

mahadma
door mahadma Feb 1, 2021 om 16:40
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Die accepteren in deze tijd ook soms geen cadeaukaarten, ze hebben cash nodig, zoals velen.

ne
door neodutchio Feb 1, 2021 om 17:00
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Die cash krijgen ze dan van het bedrijf die de bonnen uit geeft.

Donuts
door Donuts - Feb 1, 2021 om 18:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

"DUS DE EINDDATUM MOET VAN DEZE KAARTEN VERWIJDERD WORDEN."

Gaat u dat regelen? Begrijp ik dat goed?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 1, 2021 om 23:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zoek  een bedrijf  dat nog wel open is en maaltijden bezorgde!

Niet de afhaal chinees maar een  die op deze lijst stond en  vele hebben deze service nu om te overleven.
Zelfs enkele met Michelin sterren  die  wel diverse kaarten accepteren stonden er tussen.

Ze zijn wel open maar op Covid19 manier!

Gu
door Guller - Mar 24, 2021 om 22:59
11 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal met u eens, dat einddatum verwijderd moeten worden.

. Het moet onbeperkt geldig zijn. Omdat
Een cadeaukaart is volgens de wet een waardebon. Een waardebon kan nooit verlopen. Uitgevers worden op deze manier onrechtmatig rijker..

emcede
door emcede Mar 24, 2021 om 23:49
960 Antwoorden / 4 Vragen

Waar heb je dat in de wet gelezen?

ne
door neodutchio Mar 25, 2021 om 07:01
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Ach ja, werkt het eigen topic van Guller niet, dan maar hier verder gaan klagen.

Gu
door Guller Mar 26, 2021 om 12:34
11 Antwoorden / 1 Vragen

Zie artikel 11, lid 1, onderdeel 1, onder 2°, Wet OB 1968) dan wel voor handelingen betreffende andere handelspapieren (artikel 11, lid 1, onderdeel j, onder 2°, Wet OB 1968).

Rechtsoverweging 2.5: Met ingang van 30 december 1999 heeft de staatsecretaris van Financiën de resolutie van 22 december 1992, nr. VB92/2060, vervangen door het besluit van 30 december 1999, nr. VB99/2649, V-N 2000/6.15. Als reden voor vervanging van de resolutie is, voor zover van belang, in het besluit opgemerkt:

“De aanpassing (Hof: van de resolutie van 22 december 1992) betreft (…) het buiten toepassing laten van het besluit op kortingskaarten. Dit zijn kaarten die de houder het recht geven om goederen en diensten tegen gereduceerde prijzen aan te schaffen. In tegenstelling tot cadeaubonnen hebben kortingskaarten niet het karakter van waardepapieren in de zin van artikel 11, eerste lid, onderdeel i, 2°, van de Wet op de omzetbelasting 1968”.

Vindplaats: Gerechtshof 's-Hertogenbosch. Datum uitspraak: 02-04-2015. Datum publicatie: 13-04-2015.Zaaknummer: 11-00650bis

Save
door Save - Mar 24, 2021 om 23:21
1 Antwoorden / Vragen

Dat is het hele verdienmodel van de bonnen bedrijven. Ze verdienen het meest aan verlopen kaarten.

Ik koop zelf nooit van die bonnen

Wil je toch een kado geven met een dineetje maak dan een leuke kaart en doe er wat geld bij.

Gu
door Guller - Mar 26, 2021 om 12:19
11 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de vaste jurisprudentie zijn de cadeaubonnen/kaarten waardepapieren met een nominale bedrag. Een waardepapier kan nooit verlopen.
Zie hierover de volgende jurisprudentie:

In zijn arresten van 15 juli 1998, nrs. 33 390 (BNB 1998/312) en 33 391, heeft de Hoge Raad onder verwijzing naar de resolutie van de staatssecretaris van Financiën van 22 december 1992, nr. VB92/2060, V-N 1993, blz. 65, punt 20, het volgende overwogen:

“2. Cadeaubonnen – zijnde tegen betaling te verkrijgen bonnen die zijn bestemd om te worden gebruikt als betaling voor de aankoop van (bepaalde) goederen en diensten – hebben, anders dan zgn. kortingszegels, het karakter van waardepapieren in de zin van artikel 11, lid 1, letter i, punt 2 van de wet”.

Verder zijn Cadeaubonnen in het besluit van 30 december 1999 (de staatssecretaris van Financiën de resolutie van 22 december 1992, nr. VB92/2060, vervangen door het besluit van 30 december 1999, nr. VB99/2649, V-N 2000/6.15) als volgt gedefinieerd:

“Cadeaubonnen – zijnde bonnen die de houder het recht geven deze tot de daarop vermelde nominale bedragen voor de aankoop van goederen en diensten in betaling te geven (…)”.

Ik ben van mening dat de uitgevers op een onrechtmatige wijze rijker worden door de cadeaukaarten ongeldig te verklaren...

Hieronder de vindplaats van de volgende jurisprudenties, is interessant om te lezen

1. Gerechtshof ‘'s-Hertogenbosch. Datum uitspraak: 2 -4-2015. Datum Publicatie: 13-04-2015. Zaaknummer: 11-00650bis

Formele relaties:
Eerste aanleg: ECLI:NL:RBBRE:2011:BU2933, Bekrachtiging/bevestiging
Cassatie: ECLI:NL:HR:2016:2566

2. Gerechtshof Amsterdam: ECLI:NL:GHAMS:2018:3295

3. Gerechtshof 's-Hertogenbosch: ECLI:NL:GHSHE:2012:BY0552

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 26, 2021 om 12:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een rechtszaak voor  deze  is erg duur, meer dan €50,-

Omdat vele   zo lastig doen zijn hier  op forum vele  Kaart weigeraars en   komen daar steeds meer van.
Diverse zijn al gestopt  omdat  er naast de datum nog meer nadelen aan zitten.

Als  vaste klant van Aldi & Lidl  is  AH  een zoekplaatje  van wat staat waar, en  ik wil huismerk en de rest doei....
Als  ik niets te doen heb, bekijk  ik aanbiedingen,   Aldi is vaste prijs vaak lagere en  AH heeft vaak dure merken in
aanbieding 3 halen 2 betalen en Buurt Super  2 halen 1 betalen dus meer voordeel...
Ja die regionale Vomar  zit er vaker onder dus  AH kaart, liever niet,  ook niet met  3 jaren geldig.
De €50,- past zo moeilijk in de fietstassen....  en je haalde dan vaak ietsje meer!