r.kemperman
door r.kemperman Aug 31, 2013 om 13:05
Geldzaken & recht

Garantie schutting

Vorig jaar maart mijn hele tuin door Jonk Sierbestrating uit Edam laten leegruimen en opnieuw laten inrichten volgens eigen plan.
Hierbij hoorde ook een compleet nieuwe schutting van kunsstof.
Tijdens en na deze klus diverse klachten gehad.
* Factuur was veel te hoog (ruim € 1500,00 klakkeloos overgenomen van de offerte). Werd later gecorrigeerd.
* Worteldoek is alleen onder het grind gelegd in plaats van in de hele tuin (uitgezonderd natuurlijk de plek van beplanting)
* Tuin van de buren werd gewoon zonder toestemming gebruikt als opslag
* Openbare weg werd na werktijd onnodig achtergelaten met allerlei obstakels.
* Levertijd zonnelampen werd fors overschreden zonder bericht. Op een gegeven moment krijg ik te horen dat de lampen op donderdag in Almere zijn en netjes geplaatst zullen worden. Op maandagavond stuur ik een mail waarin ik aangeef dat ik juridische stappen ga ondernemen en dinsdag liggen de lampen in een plastic tas naast de vuilnisbak.

Nu is van een schuttingdeel een paar planken verzakt.
Aan Jonk Sierbestrating gevraagd om dit op te lossen.
Reactie: Geef maar een paar klappen aan de bovenkant van de schutting.
Logisch resultaat planken zakken verder.
2e reactie: Timmerman wil wel langskomen tegen betaling, want u heeft volgens onze AV maar één jaar garantie op plaatsing.
Aangegeven dat ik geen AV heb gehad. (Factuur is als pdf gestuurd zonder achterkant!)
Krijg vervolgens een brief met een reactie die nergens opslaat en dat hun AV wel degelijk geldig is.

Volgens mij is één jaar garantie veel te weinig. Uiteindelijk de bedoeling is toch wel dat de schutting tig jaar staat. Als ik ook op Internet kijk, dan zie ik bijna overal 10 jaar garantie staan.
Bovendien praten we over een schuttingdeel en niet over het plaatsen zelf

Wie kan mij een zinnig antwoord geven?

7103 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2013 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat u de algemene voorwaarden gehad hebt, en doorgelezen hebt, bij de offerte voordat u die voor akkoord getekend hebt teruggestuurd?

Alle voorgaande problemen doen er natuurlijk niet meer toe. Die had u tijdens de werkzaamheden, in ieder geval na oplevering van de klus, voordat u betaalde, moeten aankaarten.

U kunt nu wel één jaar garantie te weinig vinden, maar als u niet meer bent overeengekomen, houdt het op.

Op het internet is zoveel te vinden, bijvoorbeeld 20 jaar garantie op kozijnen, maar volgende week is dat bedrijf failliet, en dan?

Ik kan mij niet voorstellen dat een tuinbedrijf 10 jaar garantie geeft op het plaatsen. Mocht zo'n bedrijf wel bestaan, waarom hebt u dan niet eerder daar naar gekeken?

r.kemperman
door r.kemperman - Aug 31, 2013 om 14:04
423 Antwoorden / 4 Vragen

Ook bij de offerte heb ik geen AV gehad. Deze is ook per e-mail gestuurd
Ik heb alleen de problemen erbij gezet om te laten zien hoe zij omgingen met het begrip klantvriendelijkheid.
Volgens mij is er toch echt een verschil tussen een schuttingdeel en tussen plaatsing.

Waarom wij niet voor een ander bedrijf hebben gekozen?
Omdat wij gewoon bij onze orientatie gekozen hebben voor een bedrijf met showroom.
De schutting die zij hadden staan beviel ons heel erg vooral omdat er weinig onderhoud aan zit (kunststof) en daardoor jaren kan staan.
Wij zijn in de showroom netjes te woord gestaan en hebben alles toen bekeken.
Vervolgens hebben zij naar aanleiding van onze tekening een offerte gemaild en die beviel ons.
Niet wetende dat wij later zoveel problemen zouden krijgen

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2013 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt dat een schuttingdeel verzakt is, dus dat heeft van doen met de plaatsing. En hebt u nu in de algemene voorwaarden de garantiebepalingen op plaatsing gelezen?

Lees trouwens hier en ook elders op het net heel veel klachten over die kunststof, composiet, schuttingen.

Die verzakking kan door zoveel oorzaken komen, mollengangen en ga maar door.

r.kemperman
door r.kemperman - Aug 31, 2013 om 14:14
423 Antwoorden / 4 Vragen

Het schuttingdeel zelf staat netjes op zijn plaats, maar de planken erin zijn verzakt

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2013 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus dan moet er met de onderste iets zijn. Want die delen zitten toch op elkaar?

dearagain
door dearagain - Aug 31, 2013 om 17:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*achteraf gezien hebt u dus bij de verkeerde zaak gekocht!!!

dearagain
door dearagain - Aug 31, 2013 om 17:53
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*u kocht dus bij:

Sierbestrating Jonk Edam
Oosthuizerweg 14
1135 GH Edam

Tel. 0299 372499
Fax 0299 371648
Email: info@jonksierbestrating.nl

?

ikbenik
door ikbenik - Aug 31, 2013 om 18:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=r.kemperman schreef op zaterdag 31 aug 2013, 14:14]Het schuttingdeel zelf staat netjes op zijn plaats, maar de planken erin zijn verzakt
Maakt niet uit voor de garantie.
Er is een garantieperiode overeengekomen van één jaar. Dus die is gewoon van toepassing.
Als de verkopende partij en zijn voorverkopers geen uitspraak over een levensduur, is gewoon dat ene jaar van toepassing.
De wet kent namelijk geen periode waarin een product probleemloos mee dient te gaan.
Dus in dit geval komen alle kosten voor rekening van de koper.

Aanspraak op garantie kan nu niet meer gemaakt worden.
Blijft over de conformiteit. Zoals ik het nu zo kan zien is het product gewoon volgens de koopovereenkomst. Er geen sprake van non-conformiteit.

Dus in dit geval komen alle kosten voor rekening van de koper.

alfatrion
door alfatrion - Aug 31, 2013 om 18:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Er van uitgaande dat u een consument bent, kan ik u aangeven dat de wettelijke garantie niet kan worden uitgesloten of beperkt. De wettelijke garantie houdt in dat u recht heeft op kosteloos herstel of vervanging wanneer het afgeleverde niet de eigenschappen heeft die u mocht verwachten. Als u zich op de wettelijke garantie wilt beantwoorden dan is het zaak aannemelijk te maken dat de schutting niet over deze eigenschappen bezit.

Ik begrijp dat zich het een en ander heeft voortgedaan in het verleden, maar ik zou dat in de ijskast stoppen en u concentreren op het probleem waar u nu mee zit.

ikbenik
door ikbenik - Aug 31, 2013 om 19:07
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 31 aug 2013, 18:49]Er van uitgaande dat u een consument bent, kan ik u aangeven dat de wettelijke garantie niet kan worden uitgesloten of beperkt. De wettelijke garantie houdt in dat u recht heeft op kosteloos herstel of vervanging wanneer het afgeleverde niet de eigenschappen heeft die u mocht verwachten. Als u zich op de wettelijke garantie wilt beantwoorden dan is het zaak aannemelijk te maken dat de schutting niet over deze eigenschappen bezit.
Dat zei ik.
Maar dan moet er wel sprake zijn van non-conformiteit. En dat is nu niet het geval.
Dus kan de TS geen beroep doen op non-conformiteit.

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 31 aug 2013, 18:49]wanneer het afgeleverde niet de eigenschappen heeft die u mocht verwachten.
Die verwachting is niet gebaseerd op de redelijke verwachting, de verwachting dat het product gedurende de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur probleemloos mee zal gaan, niet gebaseerd op wat men redelijk acht en ook niet op uitspraken ieder ander dan de verkopende partij en zijn voorverkopers.

De verwachting is gebaseerd op grond van de koopovereenkomst met daarnaast de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.

Het probleem is juist dat organisaties het totaal niet eens zijn met de korte garantieperiodes en vinden dat de verwachting gebaseerd is op de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur. Kan dus nooit.

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2013 om 19:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Gaan we weer.

Belt u maandag met het juridisch loket 0900 8020
legt u daar alles exact de problematiek voor en u krijgt gratis juridisch advies van juristen.

Als u een fout product is geleverd of het is verkeerd bij u aangelegd door Jonker Sierbestrating, waardoor nu problemen ontstaan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging.

ikbenik
door ikbenik - Aug 31, 2013 om 19:31
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 31 aug 2013, 19:22]Gaan we weer.
Zekers.

[quote=zoekster schreef op zaterdag 31 aug 2013, 19:22]
Belt u maandag met het juridisch loket 0900 8020
legt u daar alles exact de problematiek voor en u krijgt gratis juridisch advies van juristen.
Je plaat hangt.
Omdat ik niet schrijf wat Consuwijzer schrijf, verwijs jij mensen door naar het Juridisch Loket.

[quote=zoekster schreef op zaterdag 31 aug 2013, 19:22]
Als u een fout product is geleverd of het is verkeerd bij u aangelegd door Jonker Sierbestrating, waardoor nu problemen ontstaan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging.
Echt niet.
Zie mijn eerdere posting.

Je kunt niet zomaar zeggen: ach, ik verwacht dat die schutting minstens 10 jaar probleemloos mee dient te gaan, dus is die schutting nu non-conform.

Alleen als de schutting niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten met daarnaast de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers, is er sprake van non-conformiteit.

De wet is daar heel duidelijk over.

Veel te vaak wordt er een beroep gedaan op de redelijke verwachting waarbij de koopovereenkomst en de de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers als niet relevant worden beschouwd. Dat kan dus nooit.

dearagain
door dearagain - Aug 31, 2013 om 19:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ikbenik: je moet wel redelijk blijven

*de schutting is daar 17 maanden geleden geplaatst en nu zijn er een paar planken verzakt

*dat lijkt me een klusje van niks voor een betrouwbare firma om dat even in orde te maken

ikbenik
door ikbenik - Aug 31, 2013 om 20:29
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op zaterdag 31 aug 2013, 19:59]*ikbenik: je moet wel redelijk blijven
Ik ben redelijk.

[quote=dearagain schreef op zaterdag 31 aug 2013, 19:59]
*de schutting is daar 17 maanden geleden geplaatst en nu zijn er een paar planken verzakt
Maakt totaal niet uit.
Bij dit soort zaken moet je je eigen gevoel en gedachten uitschakelen. Die tellen niet mee.
Natuurlijk vind ik ook dat die verzakkingen veel te snel plaats vinden. En natuurlijk ben ik persoonlijk van mening dat dan die schutting niet deugd.
Maar betekent dat ik een beroep kan doen op mijn verwachting?
Integendeel.

Daar zit 'm juist de crux. Mensen laten zich leiden door hun mening en gevoelens.
Kijkend naar de gevoelens en meningen is dat die schutting veel te snel verzakt is en zou de TS kosteloze reparatie of vervanging moeten krijgen.
Kijkend naar de lettertjes van de wet is dat die schutting wel degelijk volgens de overeenkomst is en daardoor komen alle kosten voor rekening van de TS.
Aanspraak maken op de garantie kan niet, omdat immers de garantieperiode verstreken is.

[quote=dearagain schreef op zaterdag 31 aug 2013, 19:59]
*dat lijkt me een klusje van niks voor een betrouwbare firma om dat even in orde te maken
Maar dan wel op kosten van de TS.

gompy2
door gompy2 - Sep 3, 2013 om 16:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie]

@r.kemperman.

Ik adviseer je met nadruk het advies van Zoekster als enig serieus advies te beschouwen!
De rest zijn wat verdwaasde trollen die bij elk vraag waar het woord garantie in voorkomt, de vraagsteller zodanig op het verkeerde been te zetten met hun irritante onzin dat ze vanzelf van dit forum verdwijnen.
Zoekster gaat dat tegen door de vraagsteller naar de juiste instantie's te verwijzen indien mogelijk, maar dat is duidelijk niet het kassa-vara forum dus.

@Zoekster ik hoop dat je je strijd tegen deze figuren lang vol zult houden, je doet er bijzonder nuttig werk mee, besef dat goed!

jo
door jonk_1 - Oct 19, 2013 om 13:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

De zaak is ondanks de vervallen garantietermijn netjes opgelost.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2013 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat is dan mooi. Dank voor het terugmelde.

hutch
door hutch - Oct 19, 2013 om 14:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=jonk schreef op zaterdag 19 okt 2013, 13:48]De zaak is ondanks de vervallen garantietermijn netjes opgelost.
Vreemd..... Ene 'Jonk' registreerd zich vandaag (...) en verklaart dat 'DE zaak' netjes opgelost is......!!???

Verklaar u nader. Wie bent u en waarom schrijft u dit hier??

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2013 om 15:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar eens even afwachten op een bevestiging hiervan van r.kemperman. Jonk kan wel zoveel beweren.

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 19, 2013 om 16:32
423 Antwoorden / 4 Vragen

Firma Jonk wilde in eerste instantie alleen tegen vergoeding de boel oplossen.
Na meerdere mailtjes te horen gekregen dat ik overdreef over de slechte service tijdens de herinrichting.
Ik heb toen het hele dossier inclusief foto's aan hem gestuurd.
Tevens enige wetsartikelen verstrekt door Het Juridisch Loket, welke mij wilde bijstaan.

Ik kreeg vervolgens een berichtje dat de timmerman langs zou komen.
Deze stond inderdaad op de afgesproken dag al om 06.45 uur te timmeren.
Had deze verzakking nog niet eerder gezien.
Ze hebben in totaal 3 elementen hersteld.

Jammer dat er eerst een hele hoop email, een dossier en juridisch advies moest wezen voordat dit gebeurde.

Alle lezers bedankt voor de tips.

zoekster
door zoekster - Oct 19, 2013 om 16:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mooi dat het ook daadwerkelijk is opgelost. U heeft goed voor uw zaak gevochten.
Mijn complimenten!

Bedankt voor het terugmelden.

gompy2
door gompy2 - Oct 19, 2013 om 17:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

En een pluim voor jou Zoekster.
Tis maar goed dat r.kemperman zich niet door die garantieman op het verkeerde been heeft laten zetten.

zoekster
door zoekster - Oct 19, 2013 om 17:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 17:03]En een pluim voor jou Zoekster.
Tis maar goed dat r.kemperman zich niet door die garantieman op het verkeerde been heeft laten zetten.
thx ;-)

De garantieman heeft zich al enige tijd hier niet laten zien. Kan niet zeggen dat ik hem erg mis.

gompy2
door gompy2 - Oct 19, 2013 om 17:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat ie of een ban of een waarschuwing heeft gekregen.
Ik kreeg toen de sommatie om minder grof tegen de "garantieman"te zijn, daar ik anders "naar de galeien gestuurd zou worden". ;-)

Nee, dat ik me fatsoenlijk moest gedragen, en natuurlijk is dat ook zo, maar het feit dat die figuur al jaren lang mensen op het verkeerde been kon zetten, of nog erger, het bos in kon sturen, werd me soms een beetje te veel.
Bij Tros-Radar hebben ze al veel eerder korte metten met hem gemaakt.
Suc6 en blijf doorgaan Zoekster :-)