fr
door fransvdm Oct 25, 2022 om 13:04
Geldzaken & recht

Geld teruggestort van een pinbetaling

11 september heb ik een pinbetaling gedaan. Het bedrag werd gewoon netjes afgeschreven van mijn rekening. Dit bedrag werd op 23 september tot mijn verbazing teruggestort op mijn rekening!
Ik was in de veronderstelling dat er ergens iets fout gegaan was. Ik heb het bedrag met een handmatige overboeking betaald aan het bedrijf. Daarna wordt op 27 september het bedrag van de pinbetaling weer afgeschreven van mijn rekening.
Komt dit wel vaker voor? Zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Ik heb dus bewoon 2x voor hetzelfde betaald en kan fluiten naar het geld. ABN-AMRO bank geeft aan dat het mijn eigen schuld is.
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt?

11015 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 25, 2022 om 13:06
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Ik nog nooit. Om uw vraag te beantwoorden.

ne
door neodutchio - Oct 25, 2022 om 13:10
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Een storing kan altijd voorkomen. Maar voordat u zelf dingen gaat doen zou het verstandiger zijn om eerst contact op te nemen met de bank of de andere partij. Storingen worden vaak automatisch weer opgelost.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 25, 2022 om 13:11
7192 Antwoorden / 3 Vragen

U had beter het bedrijf destijds om opheldering moeten vragen.
U kunt nu het beste het bedrijf benaderen en om teruggave vragen met uitleg.

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 25, 2022 om 14:31
167 Antwoorden / Vragen

Voor zover ik weet kan een PIN betaling nooit twee maal worden afgeschreven. Dus ik vraag me af hoe je nou daadwerkelijk hebt betaald de eerste keer.

rj
door rjw Oct 26, 2022 om 20:21
3263 Antwoorden / 5 Vragen

De pinbetaling is maar 1 keer gedaan. TS heeft de 2e betaling zelf handmatig gedaan.

ro
door ronny530 - Oct 25, 2022 om 15:18
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Vreemd want u kunt enkel een pinbetaling doen als er voldoende saldo op uw rekening staat. Pinbetalingen die in het weekend in dit geval op zondag 11 september worden gereserveerd en pas op maandag 12 september daadwerkelijk verwerkt. Pinbetalingen zijn onomkeerbaar en worden ook niet op uw bankrekening terug gestort tenzij het bedrijf waar u iets gekocht heeft op uw verzoek een retour pinbetaling in gang heeft gezet. Als het bedrijf het bedrag automatisch van uw rekening heeft afgescheven dan kunt u dat bedrag storneren en wordt de betaling door de bank ongedaan gemaakt.

Jeannetims
door Jeannetims - Oct 26, 2022 om 12:16
51 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom heb je deze betaling handmatig overgemaakt? Daar is toch geen enkele reden voor? Waarom niet eerst contact met het bedrijf opgenomen?

we
door weethet Oct 26, 2022 om 14:23
107 Antwoorden / 2 Vragen

helemaal juist en het is idd eigen schuld.

mo
door mof - Oct 26, 2022 om 13:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U moet dit met het bedrijf waaraan u het geld handmatig heeft overgemaakt regelen. Dat bedrijf heeft de dubbele betaling ontvangen en is gehoujden het teveel betaalde terug te storten.

we
door weethet - Oct 26, 2022 om 14:24
107 Antwoorden / 2 Vragen

Zie Jeannetims . Hhelemaal juist en het is idd eigen schuld on 2x te betalen.

Du
door Duc7 - Oct 26, 2022 om 14:57
35 Antwoorden / Vragen

Zelf is er door een misverstand ook bij ons een pinbetaling en een overschrijving gedaan.
Neem contact op met het bedrijf, stuur ze een screenshot van beide betalingen, incl je bon en het banknummer waarop het te veel betaalde bedrag terug gestort kan worden. Eventueel dat je erheen gaat zodat ze terug kunnen pinnen. Voor dit hoor je bij het betreffende bedrijf aan te kloppen, niet bij de bank. Die laatste kan hier inderdaad niets aan veranderen.
wel zo netjes als het bedrijf het teveel betaalde terug geeft :=)
Houdt er wel rekening mee dat terug storten langer gaat duren dan terug pinnen.

sterkte en ik hoop voor je dateert geld terug komt.
bij ons is het netjes retour gestort.

De Engel
door De Engel - Oct 26, 2022 om 16:07
3 Antwoorden / Vragen

Dit is ook mij een keer overkomen. Bij de bloemist in mijn stad.

tot twee keer toe, en het is al weer een poos geleden, maar volgens mij lag het aan het  pinapparaat. Dus het is de moeite waard contact te leggen met het bedrijf in kwestie, foto's te maken van uw pinbetaling (heb ik toen ook gedaan) en de terugstorting én van uw handmatige overboeking. Dan zijn de data zichtbaar, en voor de ondernemer in kwestie gemakkellijker terug te vinden. Hoop dat het voor u zal worden opgelost. Indien u er zo niet uit komt toch de bank vragen naar dit probleem te kijken. Zij kunnen daar dieper induiken. Dat behoren zij ook voor u te doen.

trude
door trude - Oct 26, 2022 om 17:20
29 Antwoorden / 8 Vragen

Dit gebeurt meestal bij een storing bij het pinapparaat, het bedrag wordt dan wel afgeschreven maar wordt niet bijgeschreven bij de begunstigde.
Het bedrag wordt dan meestal geplaatst op een soort "tussenrekening" bij de bank en als de begunstigde niet reclameert na een bepaalde tijd weer teruggeboekt naar u. Vandaar de terugboeking na 12 dagen. Het bedrijf heeft inmiddels geconstateerd dat het bedrag niet is bijgeschreven en zijn bank hierover benaderd omdat zij geen gegevens van u hebben.
Op 27.9 wordt het bedrag weer van uw rekening afgeschreven door de ABN AMRObank, niet /nooit door het bedrijf, dit kunnen en mogen zij niet, de bank kan en mag dit wel nadat zij nagegaan zijn e.e.a. juist is.
Iedere bank dus ook ABN AMRO kan aan de hand van bepaalde transactiecodes te allen tijde nagaan wat er gebeurd is en scheept u nu af en legt de schuld bij u neer.
ABN AMRO had ook zo fatsoenlijk kunnen zijn om even contact met u op te nemen voordat zij klakkeloos uw rekening debiteerde.
ABN AMRO heeft er ook een handje van om klanten te laten bellen met Currence maar dit bedrijf is er niet voor om deze vragen op te lossen.
Mocht dit nog eens voorkomen dan kunt u beter even wachten tot u ziet of er iets op uw rekening gebeurd of niets doen. Het geld is dus nooit weg. In dit geval zou ik even contact opnemen met het bedrijf met het verzoek om het bedrag 1x terug te boeken + een klacht indienen bij de ABN AMRO over de gang van zaken.

Succes gewenst van een oud bankmedewerker.

sinypots
door sinypots - Oct 26, 2022 om 19:28
55 Antwoorden / 1 Vragen

Incasso kun je altijd terughalen!! Wel binnen 1 maand volgens mij.

lo
door lovewinnie Oct 27, 2022 om 18:43
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit bedrag is zelf overgemaakt. Dat is niet terug te draaien

Dan andere bedrag is rechtsgeldig afgeboekt en kun je niet terug halen. Bank ziet ook dat er gepind is, terug geboekt en weer afgeboekt. Dat kan niet terug gehaald worden

rj
door rjw - Oct 26, 2022 om 20:23
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Dit komt wel eens voor als er problemen zijn gesignaleerd. Dan worden transacties teruggedraaid en op basis van andere gegevens worden de correcte betalingen gedaan. Waar het hier fout is gegeaan is dat je zelf geld ging overmaken. Nooit doen bij geautomatiseerde processen. Die zijn daar niet op voorbereid. Uiteindelijk zal het wel goed komen, maar dit is ook aan de ontvangende klant een handmatige actie waar ook nog meerdere goedkeuringen voor nodig zijn voordat het daadwerkelijk mag worden overgemaakt. Je wilt als bedrijf immers niet dat een enkele medewerker zomaar geld kan gaan overmaken. Het kan dus even duren.

ja
door janboekel - Oct 27, 2022 om 16:54
8 Antwoorden / 1 Vragen

nou dat is ook wat ze doen maar

lo
door lovewinnie - Oct 27, 2022 om 18:38
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit nu al 2 x gehad met de Primark.
Hun gebeld voor wat ik nu moest doen.
Hun advies, niks. Wordt vanaf gecorrigeerd en weer afgeschreven.

Sommige winkels werken met een tussenrekening. En daar gaat het dan fout. En wordt het automatisch terug gestort. Echter heeft de winkel wel recht daarop en daarom later alsnog afgeschreven. Zoiets was het . Begreep uitleg niet helemaal

Heeft u gebeld naar het bedrijf? Of gewoon zo maar overgeboekt zonder overleg. Dan staat het nu wellicht op die tussenrekening. Zou even afwachten. Als hun het niet kunnen koppelen aan een rekening wordt het gewoon terug gestort

lo
door lovewinnie - Oct 27, 2022 om 18:41
1210 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn geval had ik gepind in primark 11 September,
Terug geboekt 24 september
Nogmaals afgeschreven 27 september.

Andere kan ik niet meer terug vinden. Is al ff geleden . Is uiteindelijk zelf recht getrokken