ep
door eppo87 May 11, 2011 om 09:29
Geldzaken & recht

Pakket niet ontvangen

Beste,

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Eind december 2010 heb ik een bestelling gedaan bij Fotocube.eu. Deze heeft de bestelling opgestuurd met DHL en volgens hun gegevens is het eind december aangekomen. Dit is echter het probleem, want eind december was ik gewoon de gehele tijd thuis en heb de DHL bezorger nooit gezien, laat staan mijn pakket.

Na wat heen en weer bellen, blijkt dat er een sleutelovereenkomst was gesloten tussen DHL en mijn vader. De sleutelovereenkomst hield in dat als er een pakket voor mijn Pa was en er niemand thuis was, het pakket in de postkist kon worden achtergelaten. (de postkist is een kist die naast de voordeur staat, waarin een pakket kan worden achtergelaten en daarna op slot kan worden gedaan.). Heb de kist gecontroleerd en die was niet op slot en er was ook geen pakket in te vinden. Dit kan dus betekenen dat de DHL bezorger het pakket niet heeft afgegeven of dat iemand het heeft meegenomen aangezien de DHL bezorger het niet op slot heeft gedaan. Aangezien de DHL bezorger wel heeft getekend voor ontvangst is volgens hun de zaak afgedaan en ben ik mijn pakket kwijt.

Na veel heen en weer mailen naar DHL en fotocube is er eigenlijk weinig gebeurd. Van DHL mag ik geen klacht indienen, aangezien de verzender dat moet doen en fotocube weigert een klacht in te dienen want volgens hun is hij gewoon afgeleverd. (Ohh fotocube geeft wel aan dat ze een klacht in willen dienen, maar als je dan de DHL belt om te vragen hoe het staat, dan weten die van geen enkele klacht.). Na een tijdje heb ik van DHL een brief gekregen die ik door moest sturen naar fotocube en hiermee doen hun afstand van het claimrecht dat ze als verzender hebben. Daardoor krijg ik het recht om mijn geld te claimen bij DHL. Deze brief hebben ze wel doorgestuurd en daardoor kon ik een klacht indienen bij DHL. Deze is redelijk snel behandeld en telefonisch kreeg ik te horen dat ik mijn geld +/- €50,- terug zou krijgen op mijn rekening. Later kreeg ik echter een brief dat gezien de voorwaarde ik maar recht had op €3,40 per kilo, dus krijg ik maar €6,80 vergoedt (dat is €0,30 meer dan de verzendkosten). Dus mis ik nog steeds €45,- voor het product en heb ik het product nog steeds niet ontvangen. Nu is mijn vraag wat kan ik doen? Moet ik nu bij fotocube zijn om mijn geld terug te halen of moet ik bij DHL zijn? Of heb ik gewoon pech?

Kort samengevat:
- De sleutelovereenkomst was alleen voor de pakketten van mijn pa. (zo staat het ook op het DHL papier).
- De postkist was niet op slot, dus of de bezorger heeft het niet bezorgd of het is meegenomen. Het niet op slot zetten van de kist is nalatigheid van de bezorger.
- Fotocube heeft mijn klacht niet serieus genomen en nooit een klacht bij DHL ingediend.
- DHL keert het geld wel uit, wat volgens mij betekend dat ze inderdaad het pakket niet hebben afgegeven.
? DHL beroept zich nu op de vervoersvoorwaarde die tussen hun en fotocube gelden (en waar ik, volgens mij, niks mee te maken heb.)

Alvast bedankt voor de hulp,

Remco

10644 7 Rapporteer

jaapje_1
door jaapje_1 - May 11, 2011 om 09:46
315 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij is het vrij simpel. jij hebt een overeenkomst met fotocube en zolang zij niet kunnen aantonen dat jij het pakket gehad hebt moeten ze alsnog leveren. De handtekening van de bezorger is geen bewijs, dat toont namelijk alleen aan dat de bezorger het pakket heeft ontvangen.

ep
door eppo87 - May 11, 2011 om 10:35
3 Antwoorden / 4 Vragen

De handtekening van de bezorger staat bij ontvangst. Dit mag hij doen vanwege de sleutelovereenkomst (hierdoor kan hij het pakket afgeven op een locatie zonder dat er iemand aanwezig hoeft te zijn.). Alleen is de sleutelovereenkomst alleen afgegeven voor pakketten die gericht zijn aan mijn pa en niet aan mij (zo staat het ook letterlijk op de overeenkomst tussen mijn pa en DHL). De bezorger heeft alleen eenvoudig gedacht en geeft elk pakket voor dat adres af onder het mom van de sleutelovereenkomst.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 11, 2011 om 10:41
315 Antwoorden / 0 Vragen

eppo precies en daarom is het pakket dus nooit ontvangen, de handtekening van de bezorger heeft in dit geval geen waarde omdat er geen sleutelovereenkomst is. Oftewel: neem contact op met je leverancier dat die nog steeds moet leveren.

ep
door eppo87 - May 11, 2011 om 14:10
3 Antwoorden / 4 Vragen

Contact gehad met de verzender en het volgende antwoord ontvangen:

Wij als verzender van de bestelling zijn verantwoordelijk voor het leveren van het bestelde. Om deze verantwoordelijkheid te kunnen handhaven wordt er altijd om een handtekening gevraagd om situaties van deze aard te voorkomen. Echter, op het door u opgegeven adres bleek een sleutelovereenkomst aanwezig te zijn. Met een dergelijke overeenkomst komt de verantwoordelijkheid bij de geadresseerde te liggen. Dit is vanaf het eerste contactmoment vanuit ons met DHL duidelijk gemaakt. Toch hebben wij op verzoek vanuit uw kant meerdere malen ondersteuning gegeven en met DHL in contact gebleven uit service overweging. Ondanks de tijd en energie hebben wij dit graag gedaan voor u.
Daarnaast hebt u mij persoonlijk op 16 april verzocht om bij DHL zo spoedig mogelijk het recht van claimen op te geven. Hier hebben wij gehoor aangegeven.
Nu uw claim gehonoreerd wordt, maar het toegekende claimbedrag niet naar uw tevredenheid is kunt u van ons niet verwachten om het verschil terug te storten.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 11, 2011 om 14:21
315 Antwoorden / 0 Vragen

eppo ik had even het deeltje van de afstand van claimrecht over het hoofd gezien. ik vrees dat je je daarmee in je vingers snijd aangezien jij nu claimt bij DHL en de leverancier dat niet meer kan doen. Maakt de zaak er in dit geval niet makkelijker op.
Het enige wat je nog kan doen is het voorstel op de claim niet te accepteren maar ze laten onderzoeken waar het pakket is gebleven aangezien deze niet onder de sleutelovereenkomst viel.

ep
door eppo87 - May 11, 2011 om 14:30
3 Antwoorden / 4 Vragen

De brief van DHL over het claimrecht heb ik inderdaad doorgestuurd naar fotocube, aangezien hun geen klacht wilde indienen bij DHL (meerdere malen contact gehad met DHL en hun konden niks beginnen zonder dat de verzender een claim indiende. Iets wat de verzender weigerde te doen. De reden waarom weet ik niet, maar wel had de man van DHL aangegeven dat ze minder betaalde met de afspraak dat ze DHL niet aansprakelijk konden stellen. Of dat klopt weet ik dus niet zeker). Om te zorgen dat DHL van mij een klacht aanneemt, moesten ze die brief ontvangen. Anders kreeg ze zometeen een claim van mij en van fotocube en dat wilde ze niet. Nu krijg ik later te horen dat ik maar €6,80 krijg want dat zijn de algemene voorwaarden (die ik dus nooit heb gezien, aangezien ik geen dienst bij hun heb afgenomen). Naar mijn gevoel spelen DHL en fotocube gewoon samen onder een hoedje, want nu kost het niet leveren van het product maar €6,80 ipv €50,-

sw
door swat1500 - May 11, 2011 om 23:57
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Door de claim van fotocube over te nemen heeft u fotocube ontslagen van de verplichting het bestelde alsnog te leveren.

Het aankomen van een pakket komt voor rekening van de verzender totdat het pakket daadwerkelijk is ontvangen door de geadresseerde.
Bij zoekraken van het pakket kan de geadresseerde van de verzender alsnog levering verlangen als tussen hen beiden een leveringsovereenkomst bestaat (zoals bij u het geval was).
De schade die de verzender lijdt door het zoek raken van de eerste zending dient deze te claimen bij degene die voor de bezorging zorg zou dragen.

Onverzekerde verzending zal echter nooit meer vergoeding opleveren dan de betaalde portokosten en wellicht de kosten die zijn gemaakt om de klacht in te dienen.

Dat u bij het overnemen van de claim van fotocube niet wist dat deze vergoeding zo laag zou zijn kunt u DHL niet verwijten. U had u beter moeten inlezen voordat u de claim overnam.

Een complicerende faktoor is ook het antwoord op de vraag of de door u genoemd "sleutelovereenkomst" een adres- of een persoonsgebonden overeenkomst is. In het eerste geval is de verklaring van de bezorger dat hij het pakket heeft geplaatst in de postkist en deze vervolgens heeft afgesloten waarschijnlijk voldoende om te kunnen stellen dat DHL aan haar verplichtingen heeft voldaan.
U kunt dan alleen nog maar aannemen dat een onbevoegde derde de kist heeft geopend en uw pakket heeft gestolen. U kunt dan alleen aangifte doen bij de politie. DHL noch fotocube zijn dan te verplichten tot het vergoeden van de schade cq hernieuwd levering.