gr
door gradamar Dec 10, 2004 om 12:50
Geldzaken & recht

Verzendkosten otto

Gouden tijden otto

Als men bij otto wat besteld en het past niet moet men toch de verzendkosten betalen.Zij noemen het retourkosten,Kosten 5.50euro voor een jasje.Ik krijg hier het gevoel bij alsof ik in een winkel moet betalen voor een pashokje.(dit kan bij grote apparaten (zoals wasmachines of zo)nog behoorlijk oplopen.Bij tel. contact werdt mij vertelt dat alle postorderbedrijven dit doen.Klopt dit en mag dit maar zo.

Groetjes Mario

5709 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 10, 2004 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan alleen vinden dat er een zichttermijn is van 10 dagen, daarmee ga ik ervan uit dat je kunt terugsturen zonder kosten. Dat wordt ook nergens op hun website gemeld. Alleen kunnen per artikel andere afspraken zijn, maar dat is dan als het goed is aangegeven. Anders mogen ze deze kosten niet in rekening brengen. het kan ook zijn dat u niet op de juiste manier hebt geretourneerd.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2004 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo gradamar,

Dit kan per bedrijf verschillen, maar volgens de volgende regel uit het consumentenrecht wet op koop op afstand is het inderdaad zo dat er kosten in rekening mogen worden gebracht:

Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.

groet tuinfreak

ve
door verwijderd - Dec 10, 2004 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mario, Op de webstite van Otto staat duidelijk vermeld dat er verzenkosten moeten worden betaald en dat geldt uiteraard ook als je iets retourneert. Dus met het kopen bij een postorderbedrijg 'riskeer' je dergelijke kosten als de koop niet doorgaat. Dus tegen het voordeel van 7 dagen bedenktijd staat het nadeel van deze kosten. Zie onderaatd verhaal afkomstig van de Otto-website - Groeten - PML

Bezorging bij een Kiala-afhaalpunt € 4,50
Thuisbezorging Kleding en kleine artikelen: Zie ook de Algemene Voorwaarden€ 5,50
Artikelen die door afmeting of gewicht niet via de gebruikelijke weg bezorgd kunnen worden (zoals bijv. kleine meubelen of sieraden, software en elektrische apparaten vanaf
€ 129,00). Deze artikelen worden door 1 persoon bezorgd.
€ 11,00
Artikelen die zo zwaar of groot zijn dat ze door 2 personen bezorgd moeten worden.€ 20,50

Indien uw bestelling in verscheidene gedeeltes wordt geleverd betaalt u slechts éénmaal de verzendkosten.

Bij twijfel of vragen over de verzendkosten kunt u telefonisch contact opnemen met Otto: 013 - 59 40 000

ve
door verwijderd - Dec 10, 2004 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de goede orde: de zichttermijn is 10 dagen en niet 7 zoals ik abusievelijk heb vermeld. PML

ve
door verwijderd - Dec 11, 2004 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door de verwijzing van PMLOBBE (zie andere reactie) ben ik gaan kijken bij de algemen voorwaarden. Daarin staat de onderstaande bepaling. Daarmee is de door hen in rekening gebrachte kosten inderdaad voldoende verantwoord.

Bepaling algemene voorwaarden:

Indien u een gehele bestelling (dus niet slechts enkele artikelen uit de betreffende bestelling) terugstuurt binnen de zichttermijn van tien (10) dagen, heeft u tevens recht op teruggave door Otto van de reeds aan u in rekening gebrachte bijdrage in de verzendkosten van die bestelling. Otto zal in dat geval echter wel de rechtstreekse kosten van de retourzendingen aan u in rekening brengen. De omvang van deze rechtstreekse kosten van retourzending zullen in beginsel gelijk zijn aan het bedrag dat u eerder als bijdrage in de verzendkosten heeft betaald, zodat deze twee bedragen elkaar uiteindelijk zullen compenseren. Otto behoudt zich echter uitdrukkelijk het recht voor om de werkelijke rechtstreekse kosten voor het retour zenden van de artikelen aan u in rekening te brengen. Deze kosten kunnen voor bepaalde artikelen aanzienlijk hoger liggen dan de bijdrage die u betaalde in de verzendkosten van de gehele bestelling.