Ha
door Harmona Feb 23, 2017 om 10:38
Geldzaken & recht

Waarom mag een apotheek voor elk recept ter handstellingskosten rekenen

Ik kreeg een rekening van de apotheek van 5 verschillende medicijnen en 5 keer 6,49 terhandstellingskosten
Een derde van het bedrag is dus voor die terhandstelling !!
En gaat ook nog eens NIET van mijn eigen risico af!

3927 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kosten komen WEL ten late van uw eigen risico. En het is een vergoeding voor de werkzaamheden van de apotheker. Die heeft namelijk een bedrijf en is geen vrijwilliger met behoud van uitkering of zo.

U, of uw werkgever zullen ook niet gratis werken.

wi
door wilhelmina59 - Feb 23, 2017 om 10:44
514 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste advies kan uw Zorgverzekeraar geven als het om de kosten gaat.
Zij kunnen u vertellen welke medicatie er wel onder het ER valt en welke niet.
En terhandstellingskosten en/of eerste uitgifte vallen gewoon onder het ER.
https://www.vgz.nl/vergoedingen/geneesmiddelen-terhandstellingskosten

marita5
door marita5 - Feb 23, 2017 om 10:48
11514 Antwoorden / 15 Vragen
wi
door wilhelmina59 Feb 23, 2017 om 10:53
514 Antwoorden / 0 Vragen

Thank you.
Waarom de link het ene keer wel rood wordt en de andere keer niet is mij nog steeds een raadsel.

marita5
door marita5 Feb 23, 2017 om 10:56
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , waarom de link ene keer wel / en de andere keer niet rood word zou ik niet weten , misschien doet u iets verkeerd , dit probleem heb ik nog nooit gehad .
Wel dat ik geen link kon plaatsen maar dit had te maken met de site .

edrick3
door edrick3 Feb 23, 2017 om 12:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@wilhelmina59 alleen de url gekopieerd? Dan heb  je nog geen link. ;-)

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2017 om 12:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Haalt u een geneesmiddel bij de apotheek? Dan betaalt u ook voor de dienstverlening. Want u betaalt voor elk geneesmiddel terhandstellingskosten. Daarnaast brengt de apotheek kosten in rekening voor een begeleidingsgesprek bij een nieuw geneesmiddel. De kosten van deze dienstverlening vallen onder uw eigen risico.

simon55
door simon55 - Feb 23, 2017 om 12:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Andere vraag : Waarom betaalt Uw werkgever ( als u die heeft ) U elk gewerkt uur eigenlijk........?

fa
door familyman - Feb 23, 2017 om 12:37
888 Antwoorden / 1 Vragen

Eerst zat de terhandstelling onzichtbaar in de prijs, dàt was niet goed.
Het werd dus zichtbaar gemaakt, toen was het ook niet goed.
Als het nu weer onzichtbaar gemaakt wordt, zijn de medicijnen weer duurder (in totaal) en is het weer niet goed.
Is er er nu iemand die mij kan uitleggen hoe de apotheker zijn geld kan verdienen?
Vergis u niet, de apotheker heeft een lange dure opleiding, net als zijn medewerkers/sters, en heeft een controlerende rol qua medicatie die de dokter voorschrijft, die van levensbelang kan zijn.

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2017 om 12:54
16830 Antwoorden / 108 Vragen

"Vroeger" werkten apothekers, medewerkers etc. voor niets. Want zolang men het niet zag leek het wel een service-verlengstuk van de huisarts. Dat pand hoefde ook niet betaald te worden; hij/zij zelf al natuurlijk helemaal niet, want ze kregen kennelijk een uitkering o.i.d. Nu het al heel lang transparant is barst het van de klachten. Had zelf ergens gelezen dat men dit weer "onzichtbaar" zou maken, wat kennelijk niet is doorgegaan. Dus gaan de "klachten  ook door. Onterechte klachten overigens. En het gaat dus wel van uw €385,00 p.j. af.

be
door beltesassar - Feb 23, 2017 om 16:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Een bekend probleem.
Lees hier de oplossing:      http://bit.ly/2mbsrOV

In het kort:  Laat medicijn-gebruikers de Kijkwijzer gebruiken. Dat zijn filmpjes over het juist gebruik van vele medicijnen. En voor de mensen onder ons die geen internet hebben of meer informatie nodig hebben kan de Kijkwijzertelefoon opgericht worden (net zo als de Belastingtelefoon)

Op deze manier raken we het nare gevoel kwijt dat we door het verplicht aanhoren van het terhandstellingsgesprek opgelicht worden.

be
door beltesassar - Feb 23, 2017 om 16:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Stop de eerste uitgifte gesprekken en gebruik de Kijkwijzer evt. aangevuld met de Kijkwijzertelefoon.
Wat is jouw ervaring?

Het eerste uitgiftegesprek ervaar ik, net als vele anderen, als een opgedrongen, overbodig ritueel dat niet past bij onze gezamenlijke verantwoordelijkheid tot kostenbesparing. Dit moet anders en beter.
De Kijksluiter, samen met een uitlegtekst, op een site én een landelijk informatienummer kan het eerste uitgiftegesprek goed vervangen. Zowel voor ouderen, jongeren, doven, blinden en andere gehandicapten.
-De kijksluiter is een tekenfilmpje waarin een apothekersassistente de patiënt uitlegt hoe een medicijn gebruikt moet worden. Er zijn nu al ruim duizend animatiefilmpjes gemaakt die allemaal een bepaald geneesmiddel behandelen. Van een mondeling gesprek wordt maar 10 à 20 % onthouden, bij de Kijksluiter ligt dat op 70 à 80 %.
- Het landelijk telefonische informatienummer geeft eenieder alle aanvullende informatie. Vergelijk het met de gratis Belastingtelefoon 0800-0543.

Wat had anders of beter gekund?

Bedenk dat:
- het erg goed is dat de uitlegkosten van nieuwe medicijnen herkenbaar op de factuur geplaatst worden. Ook de kostprijzen van ziekenhuisbehandelingen zijn nu openbaar.
- We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het beperken van de kosten van de gezondheidszorg. Dat geldt in het bijzonder voor kosten die direct het besteedbare gezinsinkomen betreffen.
- dat de kosten van de site én het 0800-nummer door de apothekersbrancheorganisatie gedeclareerd moeten worden bij de zorgverzekeringen, als ware het medicijnen.
- in de participatie-maatschappij waarin we terecht komen beroep wordt gedaan op eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid m.b.t. je eigen gezondheid, leef/eetgewoontes en preventiemaatregelen. Daarbij behoort ook het jezelf informeren. Daartoe kan in elke apotheek een computer staan die toegang tot de site en het 0800-nummer geeft.
- Voorkom gevoelens van onmacht zoals door grote groepen verzekerden wordt ervaren. Zie deze site, maar ook www.consumentenbond.nl/community/forum/consumentenzaken/zorg-gezondheid/logisch-apotheek-betaalt-voorlichting-medicijn-eerst-gaat-gebruiken
én https://vraagde2ekamer.nl/voorlichting-apotheek

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@beltesassar

Misschien even het topic lezen? Het gaat niet over de eerste terhandstellingskosten, maar over de gewone kosten.

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2017 om 18:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Toch handig als men geen kranten leest en tv kijkt en niet eerst de regels van e.e.a. leest. Want dan kun men zich kwaad maken zonder dat daar een reden voor is.

ch
door charlesdickens - Feb 4, 2018 om 14:08
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb vandaag een nota van mijn ziektekostenverzekering ontvangen, waarbij ik 4 medicijnen moet betalen.
2 Daarvan zijn vervolguitgiftes en 2 zijn nieuwe verstrekkingen.
Voor de vervolguitgifte betaal ik 6,44 euro per geneesmiddel en voor de nieuwe verstrekking 12,89 euro per verstrekking.
Het meeste verbaast mij een nieuwe verstrekking van een geneesmiddel dat 0,87 eurocent kost en waarvoor 12,89 euro ternadstellingskosten wordt berekend!!!! Ik snap dat men checkt of medicijnen in combinatie van elkaar zijn te gebruiken en dat daar kosten voor wordt betaald, maar die check hoeft toch maar 1x te gebeuren lijkt mij en niet 4x.
En dat dan voor een medicijn van 0,87 eurocent 12,89 euro aan terhandstellingskosten wordt berekend vind ik toch echt buiten proportioneel.
Toch niet raar dat de zorg in Nederland onbetaalbaar wordt als dit soort bedragen tot de normaalste zaak van de wereld behoren, maar men verbaast zich nog steeds dat onze zorg zo duur wordt...........

gerbera
door gerbera Feb 4, 2018 om 14:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Behoudens dat u een topic opent wat al een jaar oud is adviseer ik u bovenstaande reactie even te lezen. Want volgens mij begrijpt u het niet helemaal.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2018 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat u moet betalen is volstrekt logisch. U betaalt per recept een bedrag en voor die twee nieuwe ook nog de eerste uitgifte kosten.

En het maakt niet uit of die pil nu € 0,87 kost, of €1.000.

ne
door neodutchio Feb 4, 2018 om 17:38
5153 Antwoorden / 12 Vragen

De kosten om een medicijn te conroleren van € 0,87 zijn net zo hoog als van medicijnen van € 1.000,-.