He
door Helderder Jun 10, 2020 om 23:42
Vrije tijd & tuin

Mag je bestaande heg op erfafscheiding weghalen en stenen muur bouwen

Graag zouden we willen weten of we de heg op de erfafscheiding met de buren mogen verwijderen en een stenen muur op diezelfde erfafscheiding mogen bouwen tot maximale hoogte van de gemeente? De heg is in overleg (er werd toen geeist door de buren dat het groen moest zijn en er geen schutting mocht komen) lang geleden geplant en wordt altijd door ons netjes onderhouden aan beide zijden, maar trachten het ook zo smal mogelijk te houden.
Wij missen de privacy die een stenen muur ons wel zou bieden. De buren zullen dit waarschijnlijk niet willen maar mogen of kunnen ze weigeren met het recht aan hun kant?
In het Burgerlijk wetboek 5 artikel 49-1 staat dat eigenaars van aangrenzende erven gevorderd kunnen worden tot medewerking en delen in de kosten van het bouwen van een muur. Wij wonen beiden in een koopwoning.
Hebben de buren recht om dit te weigeren?
Als zij weigeren mogen we dan op ons erf een muur plaatsen tegen de erafscheiding aan waardoor/waarvoor de heg er toch uit zal moeten, daardoor zeker zal beschadigen?
Hebben we recht om te eisen om de kosten te delen van deze stenen muur?
Uiteindelijk zou bij plaatsing de stenen muur door de buren opgeeist kunnen worden als zijnde de helft van hun als mandelig.
Als zij de woning verkopen kan ook de nieuwe eigenaar dit mandeligheid opeisen.

Alles wat wij trachten te bespreken met de buren mbt onderhoud van de woning zodat wij geen last ondervinden van hun achterstallig onderhoud wordt afgedaan als geen zin meer hebben om nog te willen investeren, wat los staat van onze plannen mbt een muur willen bouwen als erf afscheiding in de achtertuin.
Wij zitten braaf te wachten op enige vorm van medewerking maar willen ook wel graag verder kunnen..
We willen ons eerst hierover informeren omdat wanneer we iets voorleggen het meteen een 'nee' is al jarenlang.
Wel kunnen we gewoon communiceren over de gewone dagelijkse dingen, er is geen ruzie of onenigheid maar dit levert op de achtergrond bij ons wel enige frictie op omdat we naast dit met meerdere dingen nu dus blijven zitten.

Alvast dankjewel :)

18394 18 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jun 11, 2020 om 00:02
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Helderder,

Als je buren niet willen praten erover zul je toch een jurist moeten inschakelen.

justmeagain
door justmeagain Jun 11, 2020 om 00:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

En wat zou die dan dan moeten doen? Onderhandelen met de buren tegen een tarief van minimaal 200 euro per uur?

Magnum007
door Magnum007 Jun 11, 2020 om 00:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Justmeagain,

Een jurist kan alles juridisch uitzoeken (bijvoorbeeld hoever de muur van de erfgrens moet staan en hoe hoog hij mag worden).

me
door mein33 Jun 11, 2020 om 13:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@magnum007,

De buren praten wel en zeggen NEE en dat is hun goed recht !

aurora1
door aurora1 Jun 11, 2020 om 18:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2020 om 00:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zet u geen muur of schutting op eigen grond en voor eigen kosten naast de erfafscheiding? Daarvoor heeft u geen toestemming van de buur nodig. Dan heeft iedereen zijn zin en komen er geen problemen in de verstandhouding die nu goed is. U blijft wel beide verantwoordelijk voor wat op de erfafscheiding staat.

justmeagain
door justmeagain - Jun 11, 2020 om 00:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als u op uw eigen grond bouwt mag u een muur bouwen volgens de door de gemeente opgegeven voorwaarden. De buren hoeven dan niet mee te betalen.
U mag denk ik niet verwachten dat de heg er dan uit moet, uw muur zal dan iets meer op eigen erf moeten komen.

Misschien word ik gecorrigeerd alhier maar volgens mij is het zoals ik het hier schets.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2020 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom wilt u een muur in plaats van een heg? Er is nu een keurige afscheiding. U kunt uw buren niet dwingen tot meer.

tenormin
door tenormin - Jun 11, 2020 om 00:32
16850 Antwoorden / 108 Vragen

U kunt toch "uw muur" bouwen, volledig op uw eigen grond, uiteraard volgens de richtlijnen van hoogte? Zal wel wat plek innemen, want de achterstaande heg zal ook onderhouden moeten worden. Uiteraard betalen de buren niet mee om uw muur te bouwen. Door de bestaande beplanting zo smal als mogelijk te houden heeft u kennelijk daardoor uw "gevoel" van privacy zelf veroorzaakt. Maar maakt niet uit. Bouw die (Chinese) muur, dan heeft u en privacy en, zeer waarschijnlijk, wel wat minder prettig contact met uw buren.

lo
door lovewinnie - Jun 11, 2020 om 07:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zou de muur er vlak langs zetten op eigen grond probleem opgelost .
Vind altijd dat verplichten al een ding maar dan ook nog verplichten de kosten te delen terwijl de buren de huidige schutting prima vinden is echt no go.
Zou niet goed zijn voor de onderlinge band.
Vraag het, eventueel bied je aan op eigen kosten ( u wilt tenslotte die schutting) ipv kosten delen. Misschien hebben ze gewoon het budget niet .
En anders zet hem net der langs op eigen grond

ne
door neodutchio - Jun 11, 2020 om 07:30
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw buren een gouden schutting zou willen hebben, gaat u daaraan meebetalen? Natuurlijk kunt u de buren niet verplichten om mee te werken en mee te betalen aan uw plannen.
Hoe ervaart u last als uw buren hun huis niet onderhouden? En wat heeft die opmerking met deze situatie te maken?

U bent in uw tuin vrij om te doen wat u wilt. U mag op eigen grond een muur bouwen. Maar als u bij voorbaat al weet dat u de heg onherstelbaar gaat beschadigen bent u ook verantwoordelijk voor de gevolgen.

panter22
door panter22 - Jun 11, 2020 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

Een heel verhaal, maar het komt er op neer dat je wilt weten hoe je de buren kunt dwingen mee te werken aan je plan de heg te verwijderen en daarvoor een stenen muur in de plaats te zetten. En natuurlijk moeten de buren de helft van de kosten betalen.
Soms kan het. Lees deze blog:
https://cassatieblog.nl/goederenrecht/erfafscheiding-haag-of-hek/
Maar er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden:
De heg is in overleg geplaatst en er zou geen schutting komen. Nu wil jij van die afspraak af.
Door de heg zo smal mogelijk te houden, zie je er doorheen, dus het gebrek aan privacy heb je zelf veroorzaakt.
Je wilt een dure stenen muur. Waarom volstaat een eenvoudige schutting tegen de erfgrens niet? De heg kan dan blijven staan. Buren tevreden en jij hebt je privacy.
Je hoeft niet braaf zitten wachten, maar je kunt van alles afspreken met je buren over de erfgrens. Pas als jullie het niet eens zijn en de rechter moet er aan te pas komen, dan geldt dit wetsartikel. Dus als je buren niet meer willen investeren, dan staat niets je in de weg om zelf alle kosten te betalen en dit voor te stellen aan de buren. Misschien willen zij dan wel. Overleggen en niet eisen, daar gaat het om,

mr
door mrmoto - Jun 11, 2020 om 11:40
167 Antwoorden / 4 Vragen

WIJZE VAN HANDELEN IS ALS VOLGT ; ga naar de gemeente waar in u woont en vraag een uitdraai van de voorwaardes voor het plaatsen van een scheidingsmuur op eigen grond , copieer deze thuis en overhandig er een aan de buren met de woorden ,dit mag ik doen betreffende het plaatsen van een scheidingsmuur en hier aan zijn voor u de buren dus geen kosten aan verbonden .graaf een funderings-sleuf stort er beton in laat dit hard worden ,duurt ongeveer een week en metsel of laat dan een muur metselen conform de voorschriften van uw gemeente .
Dus ook de hoogte na de rooi-lijn in acht nemen en ga altijd 5 cm lager de muur optrekken als in de voorschriften om gezeur van uw buur te voorkomen .
Het enigste wat u kan gebeuren is dat u de muur aan de buur zijn zijde NIET kan voegen omdat de buur u niet wil toe laten op zijn grond maar dan komt het "ladderrecht" u weer goed uit .
Succes ermee ( je hebt alleen geen buren meer  maar als je daar niet mee zit alla )

Iv
door Ivo W - Jun 11, 2020 om 13:01
734 Antwoorden / Vragen

Wanneer er een erfafscheiding in fatsoenlijke staat aanwezig is en u de wens heeft om een andere erfafscheiding te plaatsen, dan kunt u uw buren niet dwingen om mee te betalen. Dus indien de bestaande heg in goede conditie is, heeft u pech.

Wanneer u de bestaande erfafscheiding in slechte staat is (heg is dood, schutting valt om wegens houtrot, stenen muur is instabiel door ouderdom en slecht cement..), dan mogen partijen van elkaar verwachten dat beideb meebetalen. Maar dan wel in redelijkheid. Staat er een simpele (rotte) houten schutting en wil de ene buur opnieuw een houten schutting plaatsen en de andere buur een dure stenen muur laten metselen, dan heeft degene die graag de stenen muur laat metselen toch echt pech. Zijn buur hoeft niet mee te gaan in deze wens tot extra luxe die er voorheen niet was.

me
door mein33 - Jun 11, 2020 om 13:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HELDERDER 10 JUN. 2020 De heg is in overleg (er werd toen geeist door de buren dat het groen moest zijn en er geen schutting mocht komen) lang geleden geplant en wordt altijd door ons netjes onderhouden aan beide zijden, maar trachten het ook zo smal mogelijk te houden.

@helderder,

Ga er even vanuit dat de heg destijds, met beider instemming is geplaast op de erfgrens, waardoor beider partijen (u en uw buur) eigenaar zijn van deze heg, ongeacht wie de heg heeft bekostigd.
Het is u daarmee niet toegestaan om de heg, zonder instemming van uw buur, te verwijderen.
Er is ook geen sprake van achterstallig onderhoud en/of schade aande heg !

Als de buur geen stenen muur wil dan zult u die alleen mogen zetten als deze op uw eigen grong gezet wordt,.
Aangezien een stenenmuur met een hoogte 180-200 cm een nogal stevige, diepe en brede fundering moet hebben om stabiel te kunnen staan, zult u een aardig stukje uit de erfgrens moeten bouwen en dat zonder de heg en/of het wortelstelsel daarvan te beschadigen.

U laat nog onvermeld over de lengte van de muur en hoeveel het bouwen van deze muur gaat kosten, maar ik ga er toch vanuit dat dat niet om een paar honderd euro's zal gaan, maar eerder over een veelvoud daarvan en nu zou u uw buren, vanwege uw privacy/luxe probleem, willen opzadelen met een kostbare erfafscheiding waaraan zij geen enkel behoefte blijken te hebben.
Denk dat u bij een geschil hieromtrend weinig kans maakt.

Th
door Theawaalen - Jun 11, 2020 om 14:08
113 Antwoorden / 5 Vragen

U geeft aan dat u de heg aan beide zijde onderhoud, waarom doet u dit aao aan hun zijde? Als je de heg niet aan hun zijde meer doet dan wordt de heg breder en krijg je minder inkijk, anders moeten zij de heg aan hun kant snoeien.

ekiem
door ekiem - Jun 11, 2020 om 18:49
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goeden avond,

Erover praten en overleggen is altijd aan te bevelen. Natuurlijk hebben jullie buren het recht om te weigeren als zij géén stenen muur op de erfgrens willen. Aan jullie dan om die stenen muur op eigen grond te plaatsen. De kosten hiervan betaal je zelf. Het wordt een ander verhaal als jullie tot overeenstemming komen en de muur wordt op de erfgrens gebouwd. Dan betalen jullie samen omdat jullie er beiden voor gekozen hebt .

Mijn buren hebben een houten schutting op hun grond geplaatst ( erg lelijk vind ik ). Hadden dit het liefst op de erfgrens gebouwd. Maar goed, tegen die houten schutting staat nu, op eigen grond een mooie beukhaag.

Ekiem

He
door Helderder - Jun 12, 2020 om 10:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor alle reacties!

Er worden goede tips gegeven, en ik zocht in mijn vraag een beetje de grens op van het toelaatbare.
Niet persé dat we dit zo ooit zouden doen!
Onze tuinen zijn al niet zo groot, dus vandaar de wens om de heg niet al te breed te laten uitgroeien.
De heg staat er nu al 20 jaar. Het is nu netjes groen! Ook hun wens was zo smal mogelijk want anders waait het heen en weer in het gezichtsveld overdag. Maar in de winter is het erg dun mbt blad.
De buren hadden wel eisen over de heg op de erfafscheiding maar hebben uiteindelijk nog nooit iets aan onderhoud verricht... sterker nog, als wij de heg doen dan pakken we altijd hun tuin voor een groot gedeelte aan onkruid verwijderen mee, wat zeer gewaardeerd wordt door ze. Dit omdat ze niet meer in staat zijn om zelf nog iets te onderhouden.
Het nalatig onderhoud wat niet wordt aangepakt betreft het dakkapel, alles wordt afgewimpeld maar de keren dat we op het dak moesten zijn voor onze panelen zagen we dat de dakkapel verrot is. Het water wordt niet meer afgevoerd maar ze beweren dat het niet lekt. Een derde instantie die ook heeft gekeken waarschuwde ons toch hiervoor.
Het risico dat wanneer het niet lekt (zoals ze zeggen) maar zich in deze staat bevindt betekent vaak dat het in de balken van het dak slaat en dan niet naar beneden maar opzij kruipt en de balken zijwaarts verrotten. En dan treft het ons zeer zeker als het doortrekt tot in onze balken van het dak.
Zo moet er ook een gezamenlijke schoorsteen aangepakt gaan worden mbt onderhoud. Maar men wenst geen kosten meer te maken.
Alles wat we voorstellen waarbij we zelf de kosten dragen wordt enthousiast aangepakt maar dan komen er ineens niet reële wensen die duurder zijn dan nodig. Dus als we voorstellen om de schoorsteen aan te pakken zelfs voor eigen rekening dan wordt er zo ongeveer gevraagd of er met goud ingevoegd kan worden (als metafoor).

Er is 15 jaar lang boodschappen voor deze buren gedaan door ons, door persoonlijke omstandigheden was het even genoeg en aangegeven dat het voor niet meer gaat. Geen dankjewel maar een pissig, o goed hoor, ik weet wel iemand anders ervoor... Naast dit zijn er door ons allerlei onderhoudende werkzaamheden verricht in de afgelopen 20 jaar maar ook wij worden ouder.
We zijn de negativiteit een beetje zat.

Als we een muur zouden bouwen is het voor onze eigen kosten al was het maar om de regie in eigen handen te houden.
Het verplichten tot meebetalen gaat ons te ver, maar het zou wel een pressmiddel kunnen zijn om een keer mee te werken.
Mijn vraag betreft een muur, geen schutting, voor de wet is dit een groot verschil denk ik te lezen.
Maar het is ook wel een kostbare investering, en bij hun is alles een nee, maar eenmaal zover zijn het wel mensen die het dan ineens het mandeligheid weten op te eisen... Daar zie ik niet direct voordelen in voor onszelf.
Of iemand zou die wel weten?

Nu is de heg groen, maar met weinig moeite kun je er nog altijd doorheen kijken. Als we het aan hun kant breder laten is er gemopper erover dat het teveel wordt, dus ja...
Met betrekking tot privacy, als ik in mijn achtertuin zit wil ik geen gezellig praatje 'door' de heg. de achtertuin is er voor mijn privacy in mijn beleving. Omdat we allemaal wat doen in de buurt voor deze buren, zijn andere buren van verderop elke dag de zonneluifel netjes aan het uitdraaien en indraaien voor haar. Die betreffende persoon die dat doet daar zijn de vorige buren die in dit huis woonden voor verhuisd omdat het uren gluren was.
Ook de dagelijkse zorg aan huis voor de buren gaat al jaren via de achtertuin die toch echt gewoon erdoor kunnen kijken als ze willen.
Dus ja... ik wil toch echt een keer de beleving van privacy gaan krijgen in eigen achtertuin.
Het braaf wachten tot... Mochten ze overlijden in de komende jaren, vraag ik me af of het mag na overlijden om alsnog de heg te rooien en een muur te bouwen?
Heb je dan een kans of recht om de heg te rooien als ze nu niet willen mee werken?
Geen idee hoe dat weer zit...

panter22
door panter22 Jun 12, 2020 om 10:35
6599 Antwoorden / Vragen

Een muur in de wet mag ook een schutting zijn, Als het maar ondoorzichtig is,

me
door mein33 Jun 12, 2020 om 10:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als de "liefde" echt altijd en alleen maar van één kant komt, dan zou ik er redelijk snel klaar mee zijn. ;-))

**Mochten ze overlijden in de komende jaren, vraag ik me af of het mag na overlijden
om alsnog de heg te rooien en een muur te bouwen?

Bij het overlijden van uw buren verandert er niets aan de situatie m.b.t. de beplanting op de erfgrens.

**Met betrekking tot privacy, als ik in mijn achtertuin zit wil ik geen gezellig praatje 'door' de heg.

Horen, maar blijven zwijgen, dan is het snel afgelopen met het, door u ongewenste, praatje !

Wat betreft de "hand en spandiensten" die u levert, daar kunt u ook eenvoudig mee stoppen, want het is nl. geen verplichting om dit te doen. Er zijn overal organisaties die dergelijke 'vrijwilligersdiensten"aanbieden en daar zou uw buur ook gebruiik van kunnen maken.
Beperk u alleen tot de jaarlijkse onderhoudsbeurt van de heg en verder 'klaar er mee'.

Magnum007
door Magnum007 Jun 12, 2020 om 11:50
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Helderer,

Ik raad je aan om een schutting tegen de heg aan te leggen.

Deze is makkelijker te verwijderen en je kunt de heg gewoon laten groeien.

Hajon
door Hajon Jun 12, 2020 om 12:43
9 Antwoorden / Vragen

U schrijft: "Met betrekking tot privacy, als ik in mijn achtertuin zit wil ik geen gezellig praatje 'door' de heg". Is dat de reden dat u een muur wilt en geen schutting? Dan moet ik u teleurstellen. Gesprekken zijn met een stenen muur even goed te volgen, het geluid gaat gewoon over de muur heen. Mijn eigen ervaring.

Als u een muur plaatst, uiteraard op eigen terrein, zullen de wortels van de heg ernstig beschadigd worden, u bent dan verantwoordelijk voor die schade. De beste oplossing voor u is een houten of kunststof schutting plaatsen op eigen terrein. Gebruik geen materiaal wat geschilderd moet worden aan de heg-zijde.  Als de palen zorgvuldig geplaatst worden geeft dat geen wortelschade. Het doorzicht is verdwenen, maar u hoort nog wel het geluid van de buren, wat hetzelfde is als bij een stenen muur.

mo
door mof - Jun 12, 2020 om 11:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het wetboek zegt dat de buren gevorderd kunnen worden dan moet u ze eerst vorderen. Als u eerst een muur bouwt dan kan de buurman vorderen dat u die weer afbreekt.
Ook het weghalen van de heg, dat zou ik pas doen als ik wist dat ik inderdaad die muur mocht bouwen, anders kan de buurman u weer belasten met een schade verhaal.

Verder is het aan u om te onderzoeken wat de plaatselijke gewoonte is of dat er een verordening is. VErder moeten de huizen aaneengebouwd zijn ... ik lees dat als:
er maag geen pad of ruimte tussen beide woningen bestaan.

Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven

Artikel 49
1.
Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

1paul
door 1paul Jun 12, 2020 om 14:08
3174 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt dit vorderen uiteraard maar dan is er niet gezegd dat de rechter deze ook toewijst, bovendien zal het de verstandhouding met de buren schaden en dat is niet wat je wilt lijkt me zo!!!!

mpbraaksma
door mpbraaksma - Jun 12, 2020 om 13:38
48 Antwoorden / 0 Vragen

Muur op eigen grond plaatsen. Probleem opgelost. De buren hoeven daar niet aan mee te betalen. U kunt dan niet eisen dat de heg eruit moet voor de muur. U msg de heg aan hun kant ook niet beschadigen.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2020 om 14:06
3174 Antwoorden / 0 Vragen

Heg is gezamenlijk eigendom en mag je dus niet zomaar weghalen, als de buren hier niet aan mee willenw erken zul je op eigen erf de zo gewenste muur neer moeten zetten, dit houd tegelijk in dat de buren NIETS aan JULLIE muur mogen bevestigen!!!!

let er wel op dat je OOK verantwoordelijk blijft voor de heg!!!!

als de buren overlijden, lees ik net, dan gaan de rechten over op de nieuwe eigenaar vand at huis en zul je daarmee in overleg moeten, is dus niet zo dat je dan maar even je gang kunt gaan....

Voor wat betreft je onderhoud, ik raad je aan om een deskundige te laten kijken naar het gebrek hieraan bij de buren en welke invloed dit heeft op je eigen woning, komt daar uit dat er onderhoud gepleegd moet worden om je eigen woning te beschermen kun je ze dit laten weten in een brief en daarin een termijn stellen wanneer dit uitgevoerd moet zijn, voldoen ze hier niet aan stel je ze in gebreke en deel je gelijk mede dat zij verantwoordelijk zijn voor de eventuele kosten van extra onderhoud bij jezelf, meld ook onderhoud wat moet gebeuren en geef aan dat zij gewoon verplicht zijn mee te betalen, doen ze dit niet kun je dit vorderen via de rechter en deze zal, mits goed onderbouwd, dit zeker toewijzen....

il
door iljaha - Jun 12, 2020 om 17:56
179 Antwoorden / 3 Vragen

Even oplossingsgericht: vraag of de buren akkoord zijn met het verwijderen van de haag en het plaatsen van een stenen muur, alles voor uw kosten natuurlijk, want u wilt het graag. Erbij vertellen dat u hedera wilt plaatsen aan hun kant. Met 1 jaar is dan de hele schutting weer groen (hetgeen zíj graag willen).Als u in het Z-H-noord woont kunt u bij mij bergen hederastekken halen. Groeit als kool.