te
door teo Sep 1, 2015 om 14:21
Elektronica & tv

Is zgn noodzakelijk serviconderhoud belazeriij?

Er wordt om de 1 of 2 jaar n onderhoudsbeurt voor n HR-ketel
aangeraden. Blijkt is dat HR-ketels onafgebroken zonder
onderhoud meer dan 7 jaar zonder problemen onafgebroken
kunnen functioneren!
Is de te hoge frequentie van onderhoudsbeurten bij HR-ketels commercieel gedreven
belazerij ? Zoals ook oa ook bij auto's het geval is!

8129 100 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt om de 1 of 2 jaar n onderhoudsbeurt voor n HR-ketel aangeraden. Blijkt is dat HR-ketels onafgebroken zonder onderhoud meer dan 7 jaar zonder problemen onafgebroken kunnen functioneren!

Het gaat m.i. om een apparaat wat gas gebruikt. En daarom, veiligheid voor uzelf en uw huis met alle bewoners, is deze termijn waarschijnlijk bedacht.

Een auto van 3 jaar en ouder moet ook elk jaar naar de apk. Taxi's zelfs eerder. Daardoor zijn programma's als "het wrak van de week" van de buis verdwenen. De veiligheid van de huidige auto's is daardoor verbeterd, de controle van uw cv ketel is eenvoudigweg van levensbelang voor u en uw omgeving. Dat de ketel 7 jaar of langer KUNNEN werken is een tweede verhaal.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo makreel17,

Die onderhoudsbeurten zijn niet 'zomaar', maar dienen om problemen (veiligheid!) te voorkomen.
Zou dit geen belazerij willen noemen.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat deze zonder onderhoud blijft functioneren is niet bijzonder echter vergeet u hierbij de veiligheid. Als voorbeeld, de ventilator kan zodanig vervuild raken dat rookgassen onvoldoende worden afgevoerd afstellingen kunnen gaan afwijken enz. Wat ook vergeten wordt is de verzekering. Als schade aan de woning onstaat door de cv ketel, en blijkt dat deze (lange tijd) geen onderhoud/controle heeft gehad, grote kans dat de verzekering dan niet over de brug komt. Het is zeker geen commercieel belazerij, dit wordt het pas als blijkt dat een monteur al na 15 min. klaar is en volgens zeggen onderdelen heeft vervangen terwijl dit niet het geval is.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel zeker belazerderij. Toen mijn moeder een spiksplinternieuwe woning kreeg, huur, lag er per abuis een aanbieding voor jaarlijks ketelonderhoud in de bus, terwijl dat natuurlijk voor de huisbaas was. Toen ik daarover rappelleerde bleek de "vergissing".

Het onderhoud was toen volgens zeggen maar eens in de drie jaar nodig. Mijn moeder heeft er door omstandigheden maar 2,5 jaar gewoond en in die tijd is er ook geen onderhoud geweest.

Tegelijkertijd werd een rijtje koopwoningen opgeleverd, gebouwd in opdracht van dezelfde WBV, met dezelfde ketels, die kregen natuurlijk ook die aanbieding, maar als die het "onderhoud" niet lieten uitvoeren, was er geen garantie.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is echt wel de normale frequentie, geen "belazerij". Zoals de anderen ook al aangeven: veiligheid voorop.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk anders nog even naar het item in Tros Radar van gisteravond uitzending over koolmonoxide.
Dan weet je genoeg.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alleen het woordje 'milieu' is goud waard, ook het woordje 'veiligheid'.

Uiteraard zullen bedrijven nooit (!) echt de waarheid naar buiten brengen over de intervallen van onderhoudsbeurten. Zouden zij dat wel doen, zijn ze een dief van hun eigen portemonnee.

Een mooi voorbeeld is dat van een zeer bekend bedrijf, die ook lampen produceert, die al lang een lamp in de kluis heeft liggen, die nooit meer stuk gaat. Zouden zij dat soort lampen wel gaan verkopen, kunt u wel raden dat zij gauw uitgerangeerd zijn, voor wat betreft de verkoop van lampen.

Ik kan nog een mooi voorbeeld noemen, wat uiteraard wel 'toevallig' is:
ik ken iemand die een woning gekocht heeft, ongeveer 19 jaar geleden, gelijktijdig met de buren (nieuwbouw). Alle drie exact dezelfde HR-ketel. De buren van hem lieten die ketel elk jaar 'onderhouden' door een bepaald bedrijf. Hij zelf alleen de eerste 2 jaren. Daarna niet meer. Af en toe maakte hij die ketel zelf schoon (de eerste paar keren goed opgelet en nagevraagd). Bij de ene buurman was de ketel al na 10 jaar defect (en een nieuwe moeten kopen) en de andere buurman na 13 jaar (ook een nieuwe moeten kopen.

Echter bij die kennis van mij blijft de originele, nu reeds 19 jaar 'jonge', HR-ketel gewoon doordraaien en mankeert er helemaal niets aan (m.u.v. het vernieuwen van het drukvat). Uiteraard allemaal héél 'toevallig.......

Moraal van dit verhaal: geloof niet zomaar een bepaald bedrijf. Laat u goed voorlichten door een onafhankelijk persoon.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een moderne HR-ketel is twee jaarlijks onderhoud zeker nodig.
Het branderdeel wordt behoorlijk vuil bij normaal gebruik en moet worden schoongemaakt, dit bespaart op gasverbruik, betrouwbare werking en mogelijk ook op reparatiekosten.
Verder is een controle op een gastoestel met enige regelmaat gewenst i.v.m. de veiligheid..

Advies: laat het onderhoud verzorgen door een plaatselijke installateur ( heb dit zelf via GASNED.nl) en blijf verre van de firma Feenstra (NUON), met deze firma heb ik zeer slechte ervaringen opgedaan.

Vr.gr. Mein33

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma

Een auto van na 2005 moet pas na vier jaar voor de APK.

En hoe vaak wordt bij iemand het gasstel in de keuken gekeurd? Nooit.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is onderhoud nodig, maar bv 1x per jaar lijkt mij overdreven. Er van uitgaande dat men
zelf wel de ventilator schoon kan maken of het expansievat op druk kan houden mbv de handleiding.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoor trouwens van diverse mensen uit mijn omgeving dat er vaak, NA de onderhoudsbeurt er binnen korte tijd een storing optreedt, waarvoor het onderhoudsbedrijf weer ingeschakeld moet worden.

Volgens mij, maken ze hun eigen werk.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:24:
Volgens mij, maken ze hun eigen werk.

Niet als je b.v. huurt bij een WBV: die sluiten contracten af; werkt men niet goed, is het betreffende bedrijf wel de pineut (eigen schuld dan). De reeds genoemde fa. Feenstra is bij onze WBV ook vervangen.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:38:
tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:24:
Volgens mij, maken ze hun eigen werk.

Niet als je b.v. huurt bij een WBV: die sluiten contracten af; werkt men niet goed, is het betreffende bedrijf wel de pineut (eigen schuld dan). De reeds genoemde fa. Feenstra is bij onze WBV ook vervangen.

Het gaat hier over een EIGEN onderhoudscontract. Als men huurt, heb je geen eigen onderhoudscontract.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1, al gaat het over een eigen onderhoudscontract, dan is zaak een goed bekend staand bedrijf te zoeken.

@TS: Nieuwe HR ketels worden tegenwoordig om de 1½ á 2 jaar gecontroleerd. Althans, dat is het algemeen geldende advies.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin

Maar daat gaat het juist over, over dat "advies" en of dat wel nodig is.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een ketel heel erg dik wordt, lees ontploffing, haal je het nieuws op alle zenders, dus waarom niet ééns per twee jaar controle?

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

makreel17 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:19: Natuurlijk is onderhoud nodig, maar bv 1x per jaar lijkt mij overdreven. Er van uitgaande dat men
zelf wel de ventilator schoon kan maken of het expansievat op druk kan houden mbv de handleiding.

@makreel17

Als u de handleiding nodig hebt om het CV-systeem op druk te kunnen zetten of houden dan heeft u wel heel erg weinig kennis van zaken.
Met zo weinig kennis van zaken kunt maar beter de mantel van de Cv-apparaat niet verwijderen om zelf te gaan prutsen, dat kan alleen maar fout aflopen.
Het veel verstandiger om dit aan de vakman over te laten.
Of u moet graag de voorpagina van de krant of het 8 uur journaal willen halen omdat u er, na een ongeval vanwege ondeskundig geklungel aan de CV-installatie, net zo uitziet als een "gerookte" makreel. ;-))

Wees verstandig, neem één maal per 2 jaar een monteur !!

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 17:21: @tenormin

Maar daat gaat het juist over, over dat "advies" en of dat wel nodig is.

O.T. Stopt u s.v.p. eens om op iedere slak, meer dan nodig, zout te leggen.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 1 sep 2015, 17:47:
tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 17:21: @tenormin

Maar daat gaat het juist over, over dat "advies" en of dat wel nodig is.

O.T. Stopt u s.v.p. eens om op iedere slak, meer dan nodig, zout te leggen.

Maar u begrijpt de vraag van de Ts niet. Het gaat er niet over of het onderhoudsbedrijf betrouwbaar is, maar of het onderhoud zo frequent nodig is.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein 33

ik sprak in algemene termen "mbv van een handleiding" van mijn kennis van zaken weet u niets af
en doet ook niets ter zake.
probeer liever onbevooroordeeld n vraag sec. te beantwoorden.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:24: Hoor trouwens van diverse mensen uit mijn omgeving dat er vaak, NA de onderhoudsbeurt er binnen korte tijd een storing optreedt, waarvoor het onderhoudsbedrijf weer ingeschakeld moet worden.

Zet nog maar een streepje bij die 'diverse mensen', hier namelijk ook het geval.
Als ik dan bel en noem de foutcode bij ieder willekeurig nummer is het altijd 'n lekkende kraan en van de monteurs krijg ik altijd de schuld dat ik meer radiators moet openzetten. De laatste keer hebben ze het zaakje gesloopt en maakt de ketel flink herrie (schakel hem nu 's nachts uit). Contact opnemen met F*******.com doe ik niet meer, ze zoeken het maar uit met hun klantonvriendelijke toon.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb positieve ervaringen gemaakt met een onderhoudscontract (€ 65,-)

1 - Hoefde geen expres-installateur te bellen in het koude winter-weekend. Installateurs uit het telefoonboek factureren zomaar even een paar honderd Euro

2 - Alle drie ingetreden storingen konden in principe niet direct het ketel-contract toegerekend worden, maar werden toch gratis of alleen tegen materiaalprijs on-demand gerepareerd, zonder voorrijkosten:
a - Vervanging pomp-vloerverwarming, die al 20 jaar draaide en niet eens bij de geleverde ketel hoort. b - scheurtje in de water-aanvoerleiding. c - onderdruk ontstaan door een lekkend ventiel, dat zich zonder aanleiding opende en ook niet bij de ketel hoort maar ook bij de radiatoren.

3 - Alle gemaakte veiligheidsopmerkingen kan ik mee-onderschrijven!

M.a.w. de ketel alleen zou best alle twee/drie jaren kunnen worden nagekeken zonder veel risico en ook zonder contract, maar er waren bijkomende oorzaken, die tezamen meer zouden hebben gekost of mij letterlijk lelijk in de kou hadden laten staan!

Onderhoudscontracten kunnen de restarbeidstijd voor een installateur goed opvullen wanneer het hen zelf goed uitkomt. € 65,- zijn daarom niet te duur! Het beschreven probleem ontstaat, wanneer er jarenlang niets gebeurd en je het gevoel krijgt voor de kat z'n sigaar betaald te hebben. Maar.........dat is bij iedere verzekering toch ook zo?

Ik reageer hier dus met de kennis van nú.......en heb gedeeltelijk de oorspronkelijke installatie 'meeverzekerd' gekregen en voel me NIET belazerd!

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@makreel17

Uw reaktie op mein33 vind ik niet terecht. Het feit dat u de vraag stelt en aangeeft toch zelf wel een ventilator te kunnen reinigen en het expansietvat op druk te kunnen houden geeft inderdaad te denken.
mein33 reageerde in mijn ogen wel degelijk gefundeerd maar is net als ik bezorgd over de veiligheid van u en de mensen bij u in de buurt. Ik lees ook nergens wat u na alle reacties nu preciets van plan bent! Een regelmatige servicebeurt voor dergelijke apparaten is noodzaak en geen zaak om op te beknibbelen!

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

henkhh schreef op woensdag 2 sep 2015, 10:54: @makreel17

Uw reaktie op mein33 vind ik niet terecht. Het feit dat u de vraag stelt en aangeeft toch zelf wel een ventilator te kunnen reinigen en het expansietvat op druk te kunnen houden geeft inderdaad te denken. Quote

Iedereen moet natuurlijk zelf het systeem op druk kunnen houden. Ook huurders moeten dat zelf doen. Daar komt de onderhoudsplicht van bijvoorbeeld de WBV niet voor.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 2 sep 2015, 11:15:
Iedereen moet natuurlijk zelf het systeem op druk kunnen houden. Ook huurders moeten dat zelf doen. Daar komt de onderhoudsplicht van bijvoorbeeld de WBV niet voor.

Met een servicecontract van een paar euro per maand worden er wel reparaties, klusjes en bijvullen van HR ketel gedaan door de WBV. Ik kan de ladder niet meer op om dat ding bij te vullen, de huurder kan dus al dan niet kiezen om het zelf of dit soort zaken te laten doen.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@makreel17, als de HR ketel uw eigendom is dan hoeft u de ketel niet jaarlijks te laten onderhouden want het is uw keuze. Maar stel de ketel ontploft na zeven jaar dan staat uw verzekering ook niet te trappelen om de woning weer op te bouwen want u bent op zijn minst nalatig geweest. Mijn tegenvraag, weegt de besparing op onderhoud wel op tegen het leed die u uw gezin en omwonenden aandoet als het tot een calamiteit komt?.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

henkh, tijger1,

Mijn vraag ging over de onderhoudsfrequentie van n HR-ketel (uiteraard uitgevoerd door n bedrijf)

mijn33 veronderstelt dan maar dat: "het niet tot mij doordringt welke risico's ik mijzelf,
medebewoners en buren laat lopen als ik ondeskundig met mijn apparatuur ga rommelen".

'N wat arrogante reactie die nergens op slaat en dus ook niets met de vraag te maken heeft.
Vandaar.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

makreel17 schreef op woensdag 2 sep 2015, 11:59: henkh, tijger1,

Mijn vraag ging over de onderhoudsfrequentie van n HR-ketel (uiteraard uitgevoerd door n bedrijf)

mijn33 veronderstelt dan maar dat: "het niet tot mij doordringt welke risico's ik mijzelf,
medebewoners en buren laat lopen als ik ondeskundig met mijn apparatuur ga rommelen".

'N wat arrogante reactie die nergens op slaat en dus ook niets met de vraag te maken heeft.
Vandaar.

Beste @makreel17,

U bent klaarblijkelijk 100% gedraaid in uw mening dat u zelf wel even de ventilator zult schoonmaken, want nu spreekt over "uiteraard uitgevoerd door'n bedrijf".
Mijn opmerking over uw "ondeskundigheid" heeft niets van doen met enige vorm van arrogantie maar was/is enkel bedoeld om u te attenderen op de risico's die u loopt als u zelf aan het CV-apparaat gaat lopen prutsen. Jammer dat u het anders interpreteert.
Als u mijn reactie van 1 sept. 16.14 h nog eens wil terug lezen dan zult u zien dat ik alleen maar antwoord op uw vraag geef met goed bedoeld advies toegevoegd, wat u met dit advies doet is aan u.

Vr.ge. mein33 ;-))

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden met onze nieuwe ketel (VR) een servicecontract van eens in de drie jaar. Toen de monteur kwam heeft hij gezien dat de branders etc. zeer schoon waren gebleven, volgens hem door de plek van de ketel (zolder) en ons stookgedrag (minimaal). Hij kwam dit niet zo vaak tegen maar adviseerde toen zelf een lagere frequentie.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@makreel17

Dat u het over ern bedrijf hebt, ging ik ook direct van uit. En zoals u in mijn reacties kunt lezen, heb ik mijn bedenkingen bij die zogenaamde noodzakelijke frequentie van de onderhoudsbeurten.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

makreel17 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 14:21: Er wordt om de 1 of 2 jaar n onderhoudsbeurt voor n HR-ketel
aangeraden. Blijkt is dat HR-ketels onafgebroken zonder
onderhoud meer dan 7 jaar zonder problemen onafgebroken
kunnen functioneren!
Is de te hoge frequentie van onderhoudsbeurten bij HR-ketels commercieel gedreven
belazerij ? Zoals ook oa ook bij auto's het geval is!

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit is gewoon geldklopperij.
Zelf ben ik 12 jaar als service-monteur werkzaam geweest bij een gerenomeerd ketelfabrikant.
Ik heb toen zelf voor een aantrekkelijke prijs een HR-ketel kunnen kopen, welke nu al meer dan 20 jaar ( zonder onderhoud ) prima functioneert.
Echter is het van belang om de temperatuur instelling van de ketel goed in te stellen, dus niet hoger dan noodzakelijk.
En kwa koolmonoxide, geen angst want bij dit soort ketels zitten er sensoren in die voorkomen dat wanneer er niet genoeg luchtverplaatsing plaats vind, de ketel op storing gaat.
Mensen laat je geen oor aan naaien.
Sterker: vaak heb ik meegemaakt dat een ketel na een servicebeurt problemen vertoonde. ( vakmensen zijn tegenwoordig schaars )

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op woensdag 2 sep 2015, 12:44:
makreel17 schreef op woensdag 2 sep 2015, 11:59: henkh, tijger1,

Mijn vraag ging over de onderhoudsfrequentie van n HR-ketel (uiteraard uitgevoerd door n bedrijf)

mijn33 veronderstelt dan maar dat: "het niet tot mij doordringt welke risico's ik mijzelf,
medebewoners en buren laat lopen als ik ondeskundig met mijn apparatuur ga rommelen".

'N wat arrogante reactie die nergens op slaat en dus ook niets met de vraag te maken heeft.
Vandaar.

Beste @makreel17,

U bent klaarblijkelijk 100% gedraaid in uw mening dat u zelf wel even de ventilator zult schoonmaken, want nu spreekt over "uiteraard uitgevoerd door'n bedrijf".
Mijn opmerking over uw "ondeskundigheid" heeft niets van doen met enige vorm van arrogantie maar was/is enkel bedoeld om u te attenderen op de risico's die u loopt als u zelf aan het CV-apparaat gaat lopen prutsen. Jammer dat u het anders interpreteert.
Als u mijn reactie van 1 sept. 16.14 h nog eens wil terug lezen dan zult u zien dat ik alleen maar antwoord op uw vraag geef met goed bedoeld advies toegevoegd, wat u met dit advies doet is aan u.

Vr.ge. mein33 ;-))

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

zelf onderhoudsbeurt om de jaar tot bedrijf failliet ging en wij dit via de pers moesten vernemen. Geld werd wel van ons rekening gehaald maar nooit terug gestort. Toen een ander genomen en om de 2 jaar. Doch moest wat vervangen worden bleek de boel op zolder te lekken door monteur niet goed vast gezet/gemonteerd. Moest maar verzekering inschakelen terwijl toch echt de fout bij de monteur lag. Heb soms ook mijn twijfels als ze weer bezig zijn en nadien de monteur weer terug moet.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op woensdag 2 sep 2015, 12:44:
makreel17 schreef op woensdag 2 sep 2015, 11:59: henkh, tijger1,

Mijn vraag ging over de onderhoudsfrequentie van n HR-ketel (uiteraard uitgevoerd door n bedrijf)

mijn33 veronderstelt dan maar dat: "het niet tot mij doordringt welke risico's ik mijzelf,
medebewoners en buren laat lopen als ik ondeskundig met mijn apparatuur ga rommelen".

'N wat arrogante reactie die nergens op slaat en dus ook niets met de vraag te maken heeft.
Vandaar.

Beste @makreel17,

U bent klaarblijkelijk 100% gedraaid in uw mening dat u zelf wel even de ventilator zult schoonmaken, want nu spreekt over "uiteraard uitgevoerd door'n bedrijf".
Mijn opmerking over uw "ondeskundigheid" heeft niets van doen met enige vorm van arrogantie maar was/is enkel bedoeld om u te attenderen op de risico's die u loopt als u zelf aan het CV-apparaat gaat lopen prutsen. Jammer dat u het anders interpreteert.
Als u mijn reactie van 1 sept. 16.14 h nog eens wil terug lezen dan zult u zien dat ik alleen maar antwoord op uw vraag geef met goed bedoeld advies toegevoegd, wat u met dit advies doet is aan u.

Nee beste mein33 ook dat is niet het geval.
Voor relatief eenvoudig onderhoud heeft nl niet iedereen een bedrijf nodig,
maar dat zal moeilijk te begrijpen zijn voor iemand die mensen als prutsers
en rommelaars beschouwd.
Aan dergelijke adviseurs heb ik geen behoefte.

Vr.ge. mein33 ;-))

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat de mensen hier hun eigen veiligheid niet serieus nemen.
De onderhoudsfrequentie is er niet voor niets. Je kan discussieren over de frequentie ervan, maar daar zijn wel goede richtlijnen voor (ca. eens in de 2 jaa).

Het is juist dat (zelfs al werken topmonteurs aan de installatie) er een storing kan optreden. Vaak is dat dus het teken dat er iets veranderd is, en dat is niet voor niets.
Alleen al het reinigen van de condensafvoer bijvoorbeeld (waar alu oxide in komt) voorkomt al een hoop ellende. Tenzij u te hoog stookt uiteraard, dan is er geen condens maar zijn de gaskosten te hoog.

Je kan dan redeneren "if it ain't broke, don't fix it". Maar 99% van de mensen heeft geen idee hoe een ketel werkt.
Het is daarmee zeer verstandig deskundig personeel met regelmaat te laten controleren.

Ik had zelf een slechte monteur, en heeft in lange tijd de warmtewisselaar niet eens gereinigd. Totdat het mij op begon te vallen dat er zoveel condens op onze ramen (op zolder) stond. Bleek de warmtewisselaar te vervuild te zijn, waardoor de rookgassen mooi een onbedoelde kant op gingen.

Verwarmingsinstallaties nakijken? U leest geen nieuws op internet danwel op papier, waar met grote regelmaat te lezen valt over koolmonoxide ongevallen, gasongevallen (suicide gevallen daargelaten)?

Ik zou zeggen: gewoon onderhoud laten uitvoeren. Als u niet tevreden bent over het onderhoudsbedrijf dan neemt u daarvan afscheid en gaat naar een ander bedrijf.....

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op woensdag 2 sep 2015, 14:34: @makreel17, als het niet lukt mein33 antwoord te geven, dan gewoon in schoon veld: @mein33.

Zijn antwoord staat onderaan in het veld.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 2 sep 2015, 14:59:
Zijn antwoord staat onderaan in het veld.

Had het grijze gebied als quote gelezen, dus...niet opgemerkt dat antwoord daar tussen zat. ?

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit antwoord klopt niet.
Zoek maar op
++++++++++++++++++++++++++=

tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:14: @mahadma

Een auto van na 2005 moet pas na vier jaar voor de APK.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op woensdag 2 sep 2015, 16:32: Dit antwoord klopt niet.
Zoek maar op
++++++++++++++++++++++++++=

tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:14: @mahadma

Een auto van na 2005 moet pas na vier jaar voor de APK.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Keuringsfrequentie.aspx?path=Portal/Particulier/APK/Wanneer%20en%20hoe%20vaak%20APK%20keuren

Alstublieft.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 2 sep 2015, 17:11:
Een auto van na 2005 moet pas na vier jaar voor de APK.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Keuringsfrequentie.aspx?path=Portal/Particulier/APK/Wanneer%20en%20hoe%20vaak%20APK%20keuren
Alstublieft.

lees dit. Toch nog behoorlijk uitvogelen, dunkt me. Waarschijnlijk bij veel gestelde vragen?

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, dacht, per ongeluk, dat het ineens over auto's ging; i.p.v. HR ketel laten schoonmaken.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

frankve schreef op woensdag 2 sep 2015, 14:52: Jammer dat de mensen hier hun eigen veiligheid niet serieus nemen.
De onderhoudsfrequentie is er niet voor niets. Je kan discussieren over de frequentie ervan, maar daar zijn wel goede richtlijnen voor (ca. eens in de 2 jaa).

Het is juist dat (zelfs al werken topmonteurs aan de installatie) er een storing kan optreden. Vaak is dat dus het teken dat er iets veranderd is, en dat is niet voor niets.
Alleen al het reinigen van de condensafvoer bijvoorbeeld (waar alu oxide in komt) voorkomt al een hoop ellende. Tenzij u te hoog stookt uiteraard, dan is er geen condens maar zijn de gaskosten te hoog.

Je kan dan redeneren "if it ain't broke, don't fix it". Maar 99% van de mensen heeft geen idee hoe een ketel werkt.
Het is daarmee zeer verstandig deskundig personeel met regelmaat te laten controleren.

Ik had zelf een slechte monteur, en heeft in lange tijd de warmtewisselaar niet eens gereinigd. Totdat het mij op begon te vallen dat er zoveel condens op onze ramen (op zolder) stond. Bleek de warmtewisselaar te vervuild te zijn, waardoor de rookgassen mooi een onbedoelde kant op gingen.

Verwarmingsinstallaties nakijken? U leest geen nieuws op internet danwel op papier, waar met grote regelmaat te lezen valt over koolmonoxide ongevallen, gasongevallen (suicide gevallen daargelaten)?

Ik zou zeggen: gewoon onderhoud laten uitvoeren. Als u niet tevreden bent over het onderhoudsbedrijf dan neemt u daarvan afscheid en gaat naar een ander bedrijf.....

Dit is nu een typisch voorbeeld van bangmakerij.

Grote regelmaat, m'n reet. Dat komt per jaar, hoe vaak zei je voor!? Juist dat is op één hand uit te tellen. Zelfs al kwam het wekelijks voor dan is het nog een ontzettend klein percentage ±0,0000693% kans dat je jaarlijks getroffen wordt door koolstofmonoxide vergiftiging. En dan is het ook nog maar de vraag of het door slecht onderhoud van de CV komt.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op woensdag 2 sep 2015, 18:24: Oeps, dacht, per ongeluk, dat het ineens over auto's ging; i.p.v. HR ketel laten schoonmaken.

Niks uitvogelen staat direct in de kolom vermeld.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Keuringsfrequentie.aspx?path=Portal/Particulier/APK/Wanneer%20en%20hoe%20vaak%20APK%20keuren

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan is het nog een ontzettend klein percentage ±0,0000693% kans dat je jaarlijks getroffen wordt door koolstofmonoxide vergiftiging. Je familie of jezelf zal het maar zijn ............ (ook het € 1.000.000 lot valt ergens ......)

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koolmonoxidevergiftiging ontstaat vaak bij het "verkeerd" gebruik van ern geiser.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

,,, en niet alleen omtrent de HR-ketel-onderhoud, ook in andere sectoren.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

w123 schreef op woensdag 2 sep 2015, 19:44: Beste tijger1
Ik weet niet uit wat voor ei jij bent gekomen, maar het topic gaat over HR-Ketels en niet over een afvoerloze geiser !!!!!!!!!!!
Dus graag alleen zinnige antwoorden posten.

Pardon? Fatsoenlijk is anders.

Ook geisers kunnen een afvoer hebben. En het ging hier ook over het gevaar van koolmonoxide door geen onderhoud.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

endemion schreef op woensdag 2 sep 2015, 18:26:
Dit is nu een typisch voorbeeld van bangmakerij.

Grote regelmaat, m'n reet. Dat komt per jaar, hoe vaak zei je voor!? Juist dat is op één hand uit te tellen. Zelfs al kwam het wekelijks voor dan is het nog een ontzettend klein percentage ±0,0000693% kans dat je jaarlijks getroffen wordt door koolstofmonoxide vergiftiging. En dan is het ook nog maar de vraag of het door slecht onderhoud van de CV komt.

Ik vind het jammer dat je reet schijnbaar meer verstand heeft. Misschien moet je de berekening heroverwegen. (1 op de 1500000 personen heeft last van CO vergiftiging?). Want als je nu toch met de statistiekjes aan de gang gaat, neem daar dan gelijk even in mee: van de incidenten die er geweest zijn, wat hadden die gebruikers voor onderhoudsinterval? En was het onderhoud uitgevoerd door een kundig persoon?
En wil je dan ook svp het aantal gasincidenten meenemen?

Hoe het ook is, als jij dat risico wil lopen vind ik dat prima, zeker als jij je eventuele gezinsleden elders een onderkomen biedt.

Noem het maar bangmakerij. Ik noem het liefde voor mijn gezin.

En dan heb ik het dus nog niet eens over het gasverbruik (optimale afstellling), comfort (kans op storingen kleiner, behalve "geplande" storingen) en statusindicatie.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 2 sep 2015, 20:06:

Ook geisers kunnen een afvoer hebben. En het ging hier ook over het gevaar van koolmonoxide door geen onderhoud.

Feitelijk gaat het over alle typen verbrandingstoestellen die een potentieel gevaar vormen in een woning.

Volgens mij was er ergens een incident, waar vanwege een stroomstoring mensen in huis de BBQ aan hadden gezet. Hebben het niet overleefd. Was een niet-zo-handige actie :)

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is hebben hr kelels onderhoud nodig en zo ja hoe vaak nou dit verschild per merk en type zo heb je agpo ketels die zijn zo goedkoop dat het uiteindelijke onderhoud duurder word dan dat de ketel ooit heeft gekost dus deze ophangen stoken tot hij er mee kapt en dan wegooien en vervangen alle andere merken eerst kijken wat voor warmtewisselaar er in zit (rvs of aluminium) aluminium geeft bij goed draaien op hr veel oxide en zal dus om de 1a2 jaar schoongemaakt moeten worden omdat je anders veel rendement verliesten zal uiteidelijk leiden tot storingen vooral vervuiling sifon waardoor ook lekkage kan ontstaan rvs wisselaar eens in de 3a4 jaar maar dan moet er geen aluminium afvoer buis gebruikt zijn dit geeft een vretende werking op de buis vallen na 2jaar de gaten in en ja dan heb je een echt probleem wand als die lek gaat constateerd de ketel dat niet en ja dan kan je koolmonoxide vergiftiging krijgen als je een goed gerenomeerd bedrijf de ketel op laat hangen zijn zij daarvan op de hoogte en zal dit dus niet voorkomen helaas ben ik dit tijdens onderhoud wel vaak tegengekomen dat was dus zinvol onderhoud om erger te voorkomen
En ja ik ben storing en onderhoud monteur cv

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ makreel17:

Sanne4 heeft gelijk voor wat die aluminium warmtewisselaar betreft.
Mijn 32 kW Nefit HR ketel, die ik in 1989 geïnstalleerd heb, heeft zo'n warmtewisselaar en na 4 jaar zat niet alleen het syphon helemaal vol met aluminiumoxide, maar ook de schuine onderplaat waar het syphon op aangesloten zit. Daar kreeg ik een keurige foutmelding op, waarna ik onderhoud pleegde.
Verder check ik alleen af en toe het syphon, doch heb er nooit meer oxide uit hoeven te halen.
Door het kijkglaasje check ik af en toe de kleur van de vlamtongen voor volledige verbranding en dat ziet er tot heden goed uit.
Het expansievat heb ik na een jaar of acht een keer moeten vervangen omdat de balg lek was.
Er zit een 80 ltr. boiler op aangesloten en daar heb ik de (knelfitting)aanvoerpijp na een jaar of tien van lek gehad: was van binnenuit doorgeroest. Alleen het rotte stukje vervangen middels twee extra knelfittingen en een extra stukje buis.

Wanneer de waterdrukaanwijzing op de ketel onder de +/- 0,2 Bar komt vul ik het circuit wat bij (eens in de +/-10 jaar), omdat de ketel het hoogste punt in het circuit is.
De ketel staat op de 1-e verdieping in het aangebouwde bijgebouw, op ooghoogte.
De controles in de software zijn zo goed dat de ketel zichzelf continue op goede werking controleert.
Dit voorjaar kreeg ik een foutcode 06 (ionisatie) en bij controle bleek de hoofdbranderklep geen spanning te krijgen: geen warmte wanneer je het nodig hebt.
Bij controle bleek mij dat de 24 Volt zekering voor deze klep spontaan (veroudering) stuk te zijn gegaan. Na vervanging geen last meer gehad.
Nog nooit hoefde ik de ontsteek-elektroden te vervangen, alleen dit jaar de contactafstand iets verkleind tegelijk met die code 06.

Meer problemen heb ik met deze ketel in 26 jaar niet gehad. Wanneer het niet meer te repareren is koop ik een nieuwe, anders niet. Dat doe ik liever dan het geld voor een nieuwe ketel uit te geven voor m.i. overbodig onderhoud.

Want we hebben een jaar of 15 een ander stookgedrag: hout. Gas gebruiken we met ons tweeën nog ongeveer 300 m³. per jaar. Alleen voor de boiler en eventueel voor bijverwarming bij extreem koude winters, doch die kan ik mij na de winter van 1961-1062, toen je met de auto over ijs van Medemblik naar Stavoren kon rijden en de ANWB een richting-handwijzer midden op het IJsselmeer had staan, niet meer heugen.....

Dus wanneer het goed draait, gewoon laten draaien.

HardwareERrorMAN. ( gepens. el.techn. installateur en elektronicus)

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nog even voor w123:

Ja, met je eens. Tegen ketelslijtage en de veteranenziekte heb ik de maximaalthermostaat op de ketel op 75°C. en de (boiler)warmwateruitstroom op 65°C staan.

H.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op woensdag 2 sep 2015, 23:23:
Wanneer de waterdrukaanwijzing op de ketel onder de +/- 0,2 Bar komt vul ik het circuit wat bij (eens in de +/-10 jaar), omdat de ketel het hoogste punt in het circuit is.

Is 0.2 Bar dan niet veel te laag? Ik moet bij 0.9 Bar bij (laten) vullen.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het niet naar behoren uitvoeren van het onderhoud [ geen meting , niet schoonmaken, ontstellen van de stuur computer, onjuist gas lucht mengsel instellen] door een erkend bedrijf onder contract bij een woningbouwvereniging
is mijn ervaring.
De ingediende klacht krijgt als antwoord , we kunnen dit niet constateren maar voor de veiligheid het gecontracteerde bedrijf het onderhoud te laten doen.
Dit lijkt mij toch wel een probleem.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hhrdwerroman

Heeft waarschijnlijk een nefit turbo 32khw deze worden niet meer in die kwalitijd gebouwd de vervanger ecomline is ook 1 van de toppers maar de ketels van deze tijd gaan die levensduur allemaal niet meer redden daar zit zoveel electronica dat dit eerder stuk gaat dan het werkende gedeelte zelf er zijn nu ketels op de markt waarbij onderhoud in de electronica verwerkt zit dus gaat dan constand aangeven dat onderhoud vericht moet worden ik vermoed zelfs dat als je het negeerd uiteidelijk een storing gaat geven die niet in het boekje voorkomt zodat je wel een instalateur moet laten komen trouwens de iedeale overbrengings temperatuur van warmte op de wisselaar is tussen de 50 en 60 graden hoogste rendemend water uitstroom altijd zo hoog mogelijk houden

Dus binnenkort is er geen mogelijkheid meer om het onderhoud te negeeren dan gaat het apparaat aangeven waneer dat moet gebeuren daarmeeis deze discussie dus niet meer aan de orde

Even voor de goede orde als een cv in brand vliegt (doet agpo nog wel eens) en er is geen onderhoud binnen het gestelde termijn gepleegt en overlegbaar keert de verzekering niet uit

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tenormin:

Wel te laag als de ketel op de beganegrond of in onze kelder zou zitten en dáár gemeten wordt. Dan zou ik met een normaal huis minimaal 0,5 Bar (is ongeveer 5 mtr. waterkolom) willen zien. Maar, zoals ik al opmerkte, onze ketel is het hoogste punt in het circuit en ik meet op de ketel. Dan is 0,2 Bar genoeg.
Op de meter bij het vulpunt op de begane grond kijk ik nooit, alleen tijdens het bijvullen en dat is nu twee keer gebeurd.

H.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tijger1
Ik weet niet uit wat voor ei jij bent gekomen, maar het topic gaat over HR-Ketels en niet over een afvoerloze geiser !!!!!!!!!!!
Dus graag alleen zinnige antwoorden posten.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een goede werking is simpelweg goed onderhoud nodig .
Doe je het niet verliest de hr ketel zijn status .
Resultaat hogere kosten .
Je ketel zal maar in het weekend het begeven tijdens vorst .
Al je leidingen en radiators knappen als je er niet vlug bij bent .
Je verzekering zal maar niet uitbetalen omdat je dat onderhoud geweigerd hebt .
Reken eens uit wat een complete installatie in je woning kost .
Denk dat dat onderhoud een stuk goedkoper is .
Afgezien van alle ellende bij een slecht werkende ketel .
Maar ja je hebt altijd mensen die graag het risico willen lopen door slecht of geen onderhoud te laten plegen om kosten uit te sparen . Zij zitten liever in de kou of hebben graag dat hun huis afbrand en wat denk je wat er gebeurd als er een gaslek in je woning ontstaat .
Met water kun je knoeien met gas niet .

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ aram:

Wanneer is het zo koud geweest dat leidingen knappen/barsten wanneer je ketel in het week-end uitvalt? De huizen worden steeds beter geïsoleerd waardoor het steeds langer duurt dat het IN huis flink gaat vriezen. Dat zou met strenge vorst nog steeds vele dagen duren. En de winters worden steeds warmer door het broeikas effect.

Kun je nog meer "beren op de weg verzinnen"? Zo heb je helemaal geen beveiligingselektronica meer nodig......

H.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Las trouwens over die "brandende" Agpo's dat die wel "onderhoud" hadden gehad.

Leidingen en radiators knappen door vorst? In een woning? We leven niet op de Noorpool. Spookverhalen.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op donderdag 3 sep 2015, 11:17: @ aram:

Wanneer is het zo koud geweest dat leidingen knappen/barsten wanneer je ketel in het week-end uitvalt?

Kun je nog meer "beren op de weg verzinnen"? Zo heb je helemaal geen beveiligingselektronica meer nodig......

De beveiligingselectronica zijn hulpmiddelen. Ze zijn bijvoorbeeld niet fail-safe.

Overigens kan de verwarming kapot gaan als je op wintersport bent, en dan kan ook bij moderne woningen lokaal ergens iets bevriezen.

Maar in het algemeen is de vraag van OP of onderhoud nu onzin is ja/nee. Ik lees hier alleen nog maar dingen die bevestigen dat het verstandig is.
Risico's nemen met verbrandingsinstallaties is gewoon niet slim.

Je bent nu met pensioen lees ik, maar de wereld verandert. Het blijkt namelijk dat het aantal CO vergiftigingen toeneeemt (alleen de laatste 2 jaar niet door de warme winters / weinig graaddagen).
Onder andere door beter geïsoleerde woningen. Je zal maar van je weekendje weg terugkomen in een huis vol CO. Om een paar euro op onderhoud te besparen....

Goed onderhoud verdient zichzelf terug....

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op donderdag 3 sep 2015, 10:18: @ tenormin:

Maar, zoals ik al opmerkte, onze ketel is het hoogste punt in het circuit en ik meet op de ketel. Dan is 0,2 Bar genoeg.

Dus je veronderstelt dat een ketel in principe gewoon op 0 bar kan draaien en je de 0,2 gewoon als een kleine zekerheid hebt?
Nooit gehoord van pompcavitatie of koken in warmtewisselaars, waar het tijdelijk en plaatselijk hogere temperaturen kunnen heersen?

Het advies van ketelfabrikanten is om een druk in te stellen, veelal hoger dan 1,2 bar. En dat is niet voor niets.
En waarom zou jij je daaraan niet willen houden? Wat is de reden om tegen het advies van de fabrikanten in te gaan, terwijl het je geen cent kost?
Als dat de algehele instelling is, mag het duidelijk zijn dat het onderhoud door een deskundig persoon slim is, en om deze persoonlijke meningen te droppen in een forum waar voor een groot deel geen (cv)techneuten meelezen is nogal merkwaardig en mogelijk gevaarlijk.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 11:25:
Leidingen en radiators knappen door vorst? In een woning? We leven niet op de Noorpool. Spookverhalen.

Waarom zou dat niet kunnen? Wind uit het oosten en wat vorst - wrijven de installateurs de handen alvast warm :)

Woningen met een radiator in de garage (lagere isolatiewaarde), woningen ouder dan 1980 (ofzo) met leidingen achter het dakbeschot, kruipruimtes (die geforceerd geventileerd zijn) waar leidingen doorheen lopen.....
Ketel stuk, pompje stuk, of electra uitval - allemaal recepten om geen circulatie in je systeem te hebben en de boel te laten bevriezen.

Dat gebeurd in jouw woning vast niet, maar neem dan jouw woning niet als maat voor de rest van NL.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die lage druk toepassen kan alleen bij oudere ketels enketels waarbij een sensor niet werkt wij hebbenals regel als de klant dat wil minimaledruk 1bar meestal voor oude instalaties en normaal bij nieuwe instalaties 1,8bar wel goed ontluchten anders kan de presscore het begeven bij hoge temperatuur wat expansievaten betreft die van vroeger met een membraam gaan wel aardig tijdje mee zon7a8 jaar maar de heden daagse zijn zo goedkoop gemaakt dat ze soms na twee jaar al stuk zijn waneer je een instalatie van koud naar heet stookt mag de druk niet meer dan 0,8 bar oplopen of eenvoudig de druk bij de ketel weg halen naar 0 en met een bandenspanings meter de tegendruk aan de onderzijde meten op het vat staat de druk aangeven meestal 0'5 of 1bar de nieuwe expansievaten hebben een rubberbal die onder druk staat een tip waneer de druk te laag is en u moet bijvullen en je merkt dat met heel weinig water het systeem weer op druk komt vervang expansievat onmiddellijk bij het opstoken barsten ze nog wel eens uit elkaar bij een goed dicht systeem en goed expansievat is na een half jaar bijvullen niet meer nodig omdat dan alle zuurstof in het water verdwenen is en door de automatisce ontluchter ontsnapt is let op automatische ontluchter lekt nog wel eens

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@frankve

Grappig. Ik ken juist veel verhalen van ketels die "stuk" gaan NA de onderhoudsbeurt. En wat te denken van alle storingen bij ketels die wel onderhouden worden? Als dat in de winter gebeurd, tijdens afwezigheid van de bewoners zijn die huizen dus ook "bevroren".

Maar het hele item gaat niet over GEEN onderhoud, maar of dat wel elk jaar moet gebeuren.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

sanne4 schreef op donderdag 3 sep 2015, 12:07: waneer je een instalatie van koud naar heet stookt mag de druk niet meer dan 0,8 bar oplopen of eenvoudig de druk bij de ketel weg halen naar 0 en met een bandenspanings meter de tegendruk aan de onderzijde meten op het vat staat de druk aangeven meestal 0'5 of 1bar de nieuwe expansievaten

Deels ben ik het met je eens - maar je moet ze de kost niet willen geven die een drukvat testen waarbij het systeem nog onder druk staat.
Sommigen kijken of er nog druk op het ventiel staat en vervolgens laat het ventiel
(per definitie) door en sta je later "voor een kapot expansievat".
Op zijn minst ontsnapt er dus iedere keer lucht waardoor het vat per inspectie minder gaat presteren en is een zeer grote kans op dat het ventiel permanent blijft lekken.
Of de monteurs die nog tegen een expansievat aankloppen - heeft geen enkele zin :)

De enige juiste manier is het expansievat eraf halen en kijken of je de balg nog tegen de opening aan kan voelen - dan is hij nog goed.
Voor de rest moeten de monteurs van mij van het vat afblijven - de controle op werking kan ook door te controleren of de drukschommeling niet teveel oploopt tijdens het opstoken (tijdens onderhoud) van de installatie.

Met een beetje mazzel zit er een kraan (zonder handvat danwel verzegeld tegen ongeoorloofd dicht zetten) voor het expansievat waardoor het een klein klusje is.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leidingen en radiators knappen door vorst? In een woning? We leven niet op de Noordpool. Spookverhalen.

Je zal maar na een weekje wintersport of ergens anders bij thuiskomst verrast worden .
Ik weet het de kans is klein , geen echte winters meer en de huizen zijn meestal goed geïsoleerd .
Maar ja je hebt van die situaties , je zal maar geen onderburen hebben die hun woning sub tropisch stoken tijdens de wintermaanden .

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 12:21: @frankve

Grappig. Ik ken juist veel verhalen van ketels die "stuk" gaan NA de onderhoudsbeurt. En wat te denken van alle storingen bij ketels die wel onderhouden worden? Als dat in de winter gebeurd, tijdens afwezigheid van de bewoners zijn die huizen dus ook "bevroren".

Maar het hele item gaat niet over GEEN onderhoud, maar of dat wel elk jaar moet gebeuren.

Ik heb eerder ook al aangegeven dat de mate van storingen na onderhoud afhangt van de kwaliteit van de monteur. Niet tevreden? Andere monteur.

Uiteraard is de kans op een storing niet uitgesloten als een systeem goed onderhouden wordt. De kans dat er (onverwacht) een storing optreedt is wel veel kleiner. Zeker als het gaat om gevaarlijke storingen, waarbij meerdere zaken niet in orde meer zijn (afvoeren, waterdruk, gasdruk, sensoren etc etc).

OP vraagt of het belazerij is - en noemt perioden van 7 jaar en wekt bij mij de indruk het onderhoud maar te laten voor wat het is.
Je kan discussieren of het jaarlijks, 2 jaarlijks kan. 3 jaarljks zou ik zeker niet doen.
Bij grotere inspecties zie je hetzelfde: deze zijn verplicht gekeurd (SCIOS) in een variabele periode (2-4 jaar), maar onderhoud moet jaarlijks.

Naast de verplichtingen, energieverbruik en persoonlijke veiligheid is het niet onverstandig om ook eens de verzekeringspolis van de opstal na te kijken als er éénzijdig beslist wordt om de onderhoudsfrequentie te verlagen danwel te reduceren tot nul.
De schade wordt alleen vergoed als het om een 'onzeker voorval' gaat. En daar valt achterstallig onderhoud niet onder........

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Terug komende op de oorspronkelijke vraag!:
resumeer ik uit de antwoorden dat het voor het goed functioneren beter kan zijn de HR-ketel minimaal om de 2 jaar te laten onderhouden.
Of het bij iedere ketel noodzakelijk is blijft een vraag die beantwoord zou kunnen worden door 'n
onderhoudsbedrijf, maar waarvan men zich weer moet afvragen:
WAAR kan ik een betrouwbaar bedrijf of monteur vinden?

En kom je daar niet achter dan is vraag: aan welk risico geeft men de voorkeur?

n dilemma

Ondertussen functioneert de voorgenoemde HR-ketel (Valliant hr SOLIDE) zonder onderhoudsbeurt
na 7 jaar naar behoren!!!
Alhoewel raadselachtig kan dat geen toeval zijn!

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

makreel17 schreef op donderdag 3 sep 2015, 12:39: Terug komende op de oorspronkelijke vraag!:
resumeer ik uit de antwoorden dat het voor het goed functioneren beter kan zijn de HR-ketel minimaal om de 2 jaar te laten onderhouden.

Ja

makreel17 schreef op donderdag 3 sep 2015, 12:39: Of het bij iedere ketel noodzakelijk is blijft een vraag die beantwoord zou kunnen worden door 'n
onderhoudsbedrijf, maar waarvan men zich weer moet afvragen:
WAAR kan ik een betrouwbaar bedrijf of monteur vinden?

Iedere ketel, vraag bij twijfel je eigen erkende installateur.

Waar? Begin bij je in de buurt. Kijk naar de certificaten van het bedrijf.
Installaties: Komo, Kiwa, Uneto-VNI lidmaatschap bijv.

Overigens is er onlangs ook een keurmerk ingevoerd voor onderhoud CV installaties:
https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2015/571772-nieuw-keurmerk-voor-cv-ketelonderhoud/

makreel17 schreef op donderdag 3 sep 2015, 12:39:
En kom je daar niet achter dan is vraag: aan welk risico geeft men de voorkeur?

n dilemma

Voor mij niet - als er daadwerkelijk iets mis gaat heb ik het niet graag op mijn geweten.
De verzekering zal blij met je zijn als je geen onderhoud uitvoert.
Dus zo'n dilemma hoeft het volgens mij niet te zijn :)
Voorlopig mag je dit (nog wel) persoonlijk overwegen.

makreel17 schreef op donderdag 3 sep 2015, 12:39:
Ondertussen functioneert de voorgenoemde HR-ketel (Valliant hr SOLIDE) zonder onderhoudsbeurt
na 7 jaar naar behoren!!!
Alhoewel raadselachtig kan dat geen toeval zijn!

Omdat jij 7 jaar geen storing hebt gehad,
- geldt het voor iedereen
- is het de standaard
- ben je qua gasverbruik goed/economisch bezig
- ben je veiligheidstechnisch goed bezig
- etc?

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

frankve,

ik schreef:naar behoren en dat geldt voor BETREFFENDE ketel en genoemde ??
en ik heb dat geen standaard of algemeen geldend genoemd!
dus doet uw stelling niet ter zake.

PS; ketel is volgens eigenaar sinds aanschaf 2005 niet gekeurd.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

makreel17 schreef op donderdag 3 sep 2015, 13:19: frankve,

ik schreef:naar behoren en dat geldt voor BETREFFENDE ketel en genoemde ??
en ik heb dat geen standaard of algemeen geldend genoemd!

Mijn antwoord is dus ook voor jouw ketel van toepassing. Het kan dat het antwoord je niet bevalt, het zij zo.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

de vraag was toch of er sprake was van belazerij? Er komt alweer vanalles bij dus discussie.
De vraag was m.i. al afdoende beantwoord .. samenvattend; koolmonoxide gevaar.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Valiant hr solide
Heeft bij ons een valiant actie gehad op alle geregisteerde ketels om de rubber pakking van de warmtewisselaar te vervangen door een ander soort pakking dus doe je voordeel als je daar niks van afweet bijniet vervangen krom trekken afdicht plaat bij de warmtewisselaar en einde ketel

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

sanne4 schreef op donderdag 3 sep 2015, 14:10: Valiant hr solide
Heeft bij ons een valiant actie gehad op alle geregisteerde ketels om de rubber pakking van de warmtewisselaar te vervangen door een ander soort pakking dus doe je voordeel als je daar niks van afweet bijniet vervangen krom trekken afdicht plaat bij de warmtewisselaar en einde ketel

ik ga gelijk bellen naar mijnheer valliant.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

houd u er erg in als dat u niet meer verzekert kan zijn als u de ketel niet laat controleren dit is voor de brand verzekering er hoord jaarlijks een controlestikker op te zitten en dat is voor de verzekering .ik ben het verplicht voor mijn verzekering en zo niet word er niks uitgekeerd

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

kleinepier schreef op donderdag 3 sep 2015, 16:24: houd u er erg in als dat u niet meer verzekert kan zijn als u de ketel niet laat controleren dit is voor de brand verzekering er hoord jaarlijks een controlestikker op te zitten en dat is voor de verzekering .ik ben het verplicht voor mijn verzekering en zo niet word er niks uitgekeerd

Dat is voor het oude, open systeem inderdaad ieder jaar. Bij de nieuwe, gesloten systemen: elke 2 jaar.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard is dat belazerij. Het is toch ondertussen wel bekend dat iedereen die werkt de boel belazerd dan wel klanten hufterig behandeld.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pieterwolters is wel erg kortzichtig als ik ergens weg ga heb ik de ketel behandeld als die van mijzelf is ik kan het niet helpen dat tegenwoordig iedereen zich cv monteur mag noemen zonder opleiding in een zogenaamde oplijdings bedrijfen maken daar zeker misbruik van stuuren soms iemand die jou ketel nog nooit gezien heeftheb ik zelf meegemaakt ik was bij kennisen en daar kwam iemand via woningbouw cv onderhoud doen toen ik vroeg of ik mee mocht kijken was het antwoord liever niet ik ken deze niet zo goed dus heb ik het hem even voor gedaan en gezegt dat ik het desbetreffende bedrijf zou bellen

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ene bedrijf is het andere niet , zo ook met monteurs .
Ken een installatie bedrijf in zuid Holland , daar zou ik zelfs mijn dakgoot niet aan toevertrouwen laat staan mijn cv ketel of een ander gas apparaat .
Maar ja je komt knoeiers en vaklui in elk beroep tegen .
Het stomme is dat er van die figuren rondlopen zelf dik betaald moeten worden voor hun werk , maar als ze iemand moeten betalen het voor een zak tumtum moet.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

kleinepier schreef op donderdag 3 sep 2015, 16:24: houd u er erg in als dat u niet meer verzekert kan zijn als u de ketel niet laat controleren dit is voor de brand verzekering er hoord jaarlijks een controlestikker op te zitten en dat is voor de verzekering .ik ben het verplicht voor mijn verzekering en zo niet word er niks uitgekeerd

En bij wie bent u dan verzekerd en onder welke polisvoorwaarden?

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sanne4

@Pieterwolters bedoelt doe reactie wel sarcastisch.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2015 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op donderdag 3 sep 2015, 16:37:
kleinepier schreef op donderdag 3 sep 2015, 16:24: houd u er erg in als dat u niet meer verzekert kan zijn als u de ketel niet laat controleren dit is voor de brand verzekering er hoord jaarlijks een controlestikker op te zitten en dat is voor de verzekering .ik ben het verplicht voor mijn verzekering en zo niet word er niks uitgekeerd

Dat is voor het oude, open systeem inderdaad ieder jaar. Bij de nieuwe, gesloten systemen: elke 2 jaar.

Staat dat in de polisvoorwaarden van uw brandverzekering? Zo ja, welke?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 01:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ frankve:

In reactie op mij stel je:
"Dus je veronderstelt dat een ketel in principe gewoon op 0 bar kan draaien en je de 0,2 gewoon als een kleine zekerheid hebt?
Nooit gehoord van pompcavitatie of koken in warmtewisselaars, waar het tijdelijk en plaatselijk hogere temperaturen kunnen heersen?

Het advies van ketelfabrikanten is om een druk in te stellen, veelal hoger dan 1,2 bar. En dat is niet voor niets."

Ik heb nergens veronderstelt dat de ketel in principe op 0 Bar kan draaien en wat cavitatie is weet ik als elektronicus maar al te goed.

Maar in een vol circuit met 0,2 Bar overdruk in het hoogste punt van het circuit heb ik de pomp nog nooit idle horen draaien. En waar zou in dat volle circuit tijdelijk plaatselijk een hogere temperatuur kunnen ontstaan?
Dat is bij mij niet aan de orde omdat het circuit VOL is! Wanneer er lucht meedraait in het circuit zou je gelijk kunnen hebben. Doch dat kun je duidelijk horen en dat is hier nogmaals niet aan de orde!

Het advies van de ketelfabrikant is logisch, omdat deze niet weet hoe hoog zijn ketel in het circuit komt te hangen. Het maakt nogal wat uit of de ketel in het hoogste of het laagste punt van het circuit hangt en de meter op de ketel het enige meetpunt voor de circuitdruk is.

Je maakt me tóch niet bang.
Ik veeg b.v. al 18 jaar zelf mijn schoorsteen, als ik het nodig vind soms twee keer per jaar. Wanneer je de boel goed in orde hebt, krijg je geen brand. Een brandverzekering heb ik geloof ik wel:-)) want ik leef hier niet alleen.
Bij drie verschillende buren heb ik al een schoorsteenbrand uitgemaakt.

H.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op vrijdag 4 sep 2015, 01:57:

Ik heb nergens veronderstelt dat de ketel in principe op 0 Bar kan draaien en wat cavitatie is weet ik als elektronicus maar al te goed.

Dat is mooi dat een electronicus dat weet.
Maar je weet dan ook vast wel wat over toleranties en variaties in druk. Bij een ketel is +/-0,2bar normaal, dus stook je van 0 - 0,4 bar. Dat is geen stelling, maar dat zeg je zelf.

hrdwerrorman schreef op vrijdag 4 sep 2015, 01:57:
Maar in een vol circuit met 0,2 Bar overdruk in het hoogste punt van het circuit heb ik de pomp nog nooit idle horen draaien.

Dat is logisch, want dat hoort niemand. Een pomp in idle staat uit dus draait niet.
Maar ook al is de pomp actief, cavitatie hoef je niet te horen. Treedt eerder op trouwens bij hogere temperaturen en/of lage drukken.

hrdwerrorman schreef op vrijdag 4 sep 2015, 01:57:
En waar zou in dat volle circuit tijdelijk plaatselijk een hogere temperatuur kunnen ontstaan?

In je warmtewisselaar.

hrdwerrorman schreef op vrijdag 4 sep 2015, 01:57:
Dat is bij mij niet aan de orde omdat het circuit VOL is! Wanneer er lucht meedraait in het circuit zou je gelijk kunnen hebben. Doch dat kun je duidelijk horen en dat is hier nogmaals niet aan de orde!

Kijk eens in het pannetje als je toch een eitje aan het koken bent.
Al voordat het water kookt borrelt het al op de bodem - het verwarmde vlak.

hrdwerrorman schreef op vrijdag 4 sep 2015, 01:57:
Het advies van de ketelfabrikant is logisch, omdat deze niet weet hoe hoog zijn ketel in het circuit komt te hangen. Het maakt nogal wat uit of de ketel in het hoogste of het laagste punt van het circuit hangt en de meter op de ketel het enige meetpunt voor de circuitdruk is.

Dat maakt voor het advies niet uit. Er staat dat er gewoon minimaal 1 bar in moet zitten.
Mogelijk is je ketel dus nu defect zonder dat je het zelf in de gaten hebt: de Nefit HR heeft dacht ik ook een minimumdruk beveiliging.

Maar dat maakt voor de vraag waar het om ging niet uit: mijn vraag aan jou was waarom je persé de druk lager wil hebben dan de fabrikanti voorschrijft terwijl het je geen cent kost.
Willens en wetens ga je dus tegen een advies in met de risico's van dien. Onbegrijpelijk.

hrdwerrorman schreef op vrijdag 4 sep 2015, 01:57:
Je maakt me tóch niet bang.

Ik wil je ook niet bang maken, maar bewust van het afwijkende gedrag dat mogelijk door andere lezers van een forum als "normaal" wordt verondersteld.

hrdwerrorman schreef op vrijdag 4 sep 2015, 01:57:
Wanneer je de boel goed in orde hebt, krijg je geen brand.

Het grootste gevaar voor mensen is het gevaar dat zij niet zien. Dat geldt voor alles :)

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 09:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 19:41:

En bij wie bent u dan verzekerd en onder welke polisvoorwaarden?

Dat geldt voor alle verzekeringen zover ik weet, als het anders is hoor ik het graag.
Alle verzekeringen keren pas uit bij een "onzeker voorval" zoals eerder ook al aangegeven.
Besef dus dat achterstallig onderhoud geen onzeker voorval is. Laat daarom periodiek de c.v. ketel controleren en schoonmaken

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

frankve schreef op vrijdag 4 sep 2015, 09:39:
tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 19:41:

En bij wie bent u dan verzekerd en onder welke polisvoorwaarden?

Dat geldt voor alle verzekeringen zover ik weet, als het anders is hoor ik het graag.
Alle verzekeringen keren pas uit bij een "onzeker voorval" zoals eerder ook al aangegeven.
Besef dus dat achterstallig onderhoud geen onzeker voorval is. Laat daarom periodiek de c.v. ketel controleren en schoonmaken

Hier komt jaarlijks in de wijk een schoorsteenveger die ook beweert dat in de polisvoorwaarden staat dat als niet jaarlijks de schoorsteen geveegd wordt de brandverzekering niet uitkeert als er brand is.

Ik heb hem gezegd dat zodra hij mij één brandpolis kan laten zien waar dat in staat, hij de schoorsteen mag vegen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deskundige tijger1 is een ware expert. Al vier maanden "Expert van de Maand"

Mijn score: 67601
Waar kan ik mee helpen
* Belastingen
* Verzekeringen

Hobby's
Sudoku

Reageren op een topic is gewoon leuk, dus dat is geen probleem.
Maar punten scoren op een onderwerp waar je geen expert van bent is gewoon punten pakken, koste wat het kost.

De teller moet sneller om bevorderd te worden tot GLORIE.

Je neemt een topic waar je GEEN deskundige op bent.
En reageren maar....... tikt lekker aan.

1. tijger1 dinsdag 1 sep 2015, 16:09
2. tijger1 dinsdag 1 sep 2015, 16:14
3. tijger1 dinsdag 1 sep 2015, 16:47
4. tijger1 dinsdag 1 sep 2015, 17:21
5. tijger1dinsdag 1 sep 2015, 17:52
6. tijger1 woensdag 2 sep 2015, 11:15
7. tijger1 woensdag 2 sep 2015, 12:55
8. tijger1 woensdag 2 sep 2015, 14:59
9. tijger1 woensdag 2 sep 2015, 17:11
10. tijger1 woensdag 2 sep 2015, 18:27
11. tijger1 woensdag 2 sep 2015, 18:37
12. tijger1 woensdag 2 sep 2015, 20:06
13. tijger1 donderdag 3 sep 2015, 11:25
14. tijger1 donderdag 3 sep 2015, 12:21
15. tijger1 donderdag 3 sep 2015, 19:41
16. tijger1 donderdag 3 sep 2015, 19:42
17. tijger1 donderdag 3 sep 2015, 19:43
18. tijger1 donderdag 3 sep 2015, 19:43

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 09:53:
frankve schreef op vrijdag 4 sep 2015, 09:39:
tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 19:41:

Ik heb hem gezegd dat zodra hij mij één brandpolis kan laten zien waar dat in staat, hij de schoorsteen mag vegen.

Kan je mij een verzekering laten zien die schade agv achterstallig onderhoud dekt?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@frankve

Geen een polis dekt achterstallig onderhou, maar het gaat hier over gevolgschade..

Net zo min als dat de verzekeringsmaatschappij het schoonmaken van de goot betaalt als die verstopt is, maar wel de schade door de lekkage die daardoor ontstaat.

Dus als een ketel uitvalt door een storing en daardoor de leidingen bevriezen en later knappen, worden die leidingen en de gevolgschade vergoed, niet de storing aan de ketel.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 10:10: @frankve

Geen een polis dekt achterstallig onderhou, maar het gaat hier over gevolgschade..

Net zo min als dat de verzekeringsmaatschappij het schoonmaken van de goot betaalt als die verstopt is, maar wel de schade door de lekkage die daardoor ontstaat.

Dus als een ketel uitvalt door een storing en daardoor de leidingen bevriezen en later knappen, worden die leidingen en de gevolgschade vergoed, niet de storing aan de ketel.

Dat neem je maar aan.
Ik zeg ook niet dat het onderhoud vergoed wordt, maar schade agv achterstallig onderhoud.

Nogmaals: laat maar zien dat je polis dit dekt, want dat is niet onvoorzien.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@frankeve

Gelukkig heb ik verstand van verzekeringen.;-)))

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 10:22: @frankeve

Gelukkig heb ik verstand van verzekeringen.;-)))

De naam van de verzekering/polis is waar ik om vroeg. Niet uw hobby.

Tenzij dat je aangeeft de waarheid te verdraaien op het moment dat het mis gaat natuurlijk - dat zou het ontwijkende antwoord verklaren.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is niet mijn hobby. En dat geldt voor elke polis (opstal/inboedel).

ve
door verwijderd - Sep 4, 2015 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke waarheid verdraaien?

ve
door verwijderd - Sep 7, 2015 om 00:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 keer in de 2 jaar moet je de ketel na laten kijken en wil je dat niet zou ik helemaal geen onderhoud laten plegen , het ontploft vanzelf wel een keer

ve
door verwijderd - Sep 7, 2015 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

labren ea
is het visseizoen nog niet begonnen?
wat mij betreft is de discussie wel gesloten.
de groetjes.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2015 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

makreel17 schreef op maandag 7 sep 2015, 12:17: labren ea
is het visseizoen nog niet begonnen?
wat mij betreft is de discussie wel gesloten.
de groetjes.

Dit is Vraag & Antwoord. Niet Discussie.;-))

ve
door verwijderd - Sep 7, 2015 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1,

U slaat de spijker op z'n kop!
vandaar!