ma
door mariska1967 Dec 16, 2012 om 13:37
Auto & vervoer

Mag de rijschool zomaar 20 extra lessen declareren?

Goedemiddag, kunt u wellicht mij van advies dienen? Mijn dochter heeft sinds een jaar rijlessen. Nu is het zo dat zij een zeer moeilijk lerende leerling is, ze zit bijna tegen het zwakbegaafde aan. Ze "doet" niveau MBO drie, een werk/leertraject. Ontzettend knap dus. We wisten vantevoren dat theorie halen een langdurig project zou worden. We zijn met de rijschool een pakket overeengekomen voor 40 lessen incl. een theorie en praktijkexamen. Hier hebben we voor getekend.

Nadat ze vier lessen gehad had heb ik contact opgenomen met rijinstructeur hoe de lessen gingen. Die gingen niet zo heel goed waarop ik hem verteld heb dat zijn een zeer moeilijk lerende leerling is. Toen zei de instructeur dat alles op zijn plek viel en dat hij voor haar een andere aanpak zou kiezen. Daarna ging ze met sprongen vooruit. Na 8 keer is ze geslaagd voor haar theorie. We waren van de kosten van de theorie volledig op de hoogte. Nu mocht ze twee weken geleden afrijden en ze is gezakt. Gelukkig was dat nipt en de verwachting is dat ze de volgende keer slaagt. Nu blijkt dat ze zomaar 20 extra lessen heeft gehad wat ons 1000 euro extra kost. We waren hier totaal niet van op de hoogte en kunnen dat ook niet betalen. We zijn dus behoorlijk in paniek. Mijn man is heel stellig. Hij gaat dit niet betalen. Hij is van mening dat de instructeur eerst met ons had moeten overleggen zodat we zelf hadden kunnen beslissen of we dit wel wilde. De instructeur beroept zich op het feit dat we hem niet voor het tekenen van de overeenkomst op de hoogte hebben gebracht omdat hij ons dan een offerte op maat had kunnen aanbieden. Wat is uw mening?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

6226 80 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2012 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt niet gemerkt dat zij 20 lessen extra heeft gehad? Zij heeft geen leskaart waar de gebruikte lessen op worden afgeschreven?

Wonderlijk verhaal.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 14:43
32 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ze heeft ook een boekje waar dat instaat met tijden en al. Maar ik dacht dat die tijden 1 uur b.v. voor haar was en het andere uur voor de andere meerijdende leerling. Verder waren de rijlessen altijd dat ik en mijn man aan het werk waren. We hebben er gewoon niet zo erg bovenop gezeten omdat we ook uitvoerig geïnformeerd werden over de theorielessen. En een aantal extra lessen oke, maar 20 extra?

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 14:48
32 Antwoorden / 3 Vragen

Maar ik merk dat u niet diegene bent die mij kunt adviseren?

lon63
door lon63 - Dec 16, 2012 om 14:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft in principe zelf al het juiste antwoord: de rijschool staat volkomen in zijn recht. Als u uw dochter niet handelingsbekwaam acht dan had u dat vantevoren duidelijk moeten aangeven bij de rijschool. Dan kun je met hen afspreken dat ze voor iedere serie nieuwe rijlessen expliciet uw toestemming vragen.
U geeft zelf al aan er niet bovenop gezeten te hebben en het maar een beetje heeft laten gebeuren. Ik zou als ik u was de rijschool benaderen en een betalingsafspraak met hen maken, want u bent verplicht te betalen voor de afgenomen lessen helaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2012 om 15:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

'Dit is een lastige'.
Enerzijds is aan de orde of hier sprake is van een redelijke gang van zaken van de rijinstructeur.
Hij kan u m.i. nooit en te nimmer ongevraagd' 20 extra lesuren in rekening brengen. Hiervoor is het bedrag ook te groot en als onredelijk te beschouwen.
Echter kan wel de vraag worden gesteld of u helemaal niet op de hoogte was van deze extra lessen en u dus al eerder bezwaar had kunnen en moeten maken omdat u er zonder mededeling van de instructeur er ook niet zonder meer vanuit zou mogen gaan dat dat gratis zou zijn.

Het lijkt mij wel, dat zo hierover een procedure aan de orde zou komen de rechter zal beslissen dat de instructeur u op voorhand had moeten informeren en een offerte had moeten doen.

U noemt: vooraf aan het tekenen van de overeenkomst? U geeft aan te hebben getekend voor 540 lessen. Daarmee staat u wel heel erg sterk indien u volhardt in het niet betalen en is het dus eigenlijk helemaal 'geen lastige' meer. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering: schakel die dan wel in voor alle zekerheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2012 om 15:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ps voor alle duidelijkheid: de rijinstructeur staat dus NIET in zijn recht. De overeenkomst goldt voor 40 uren en niet meer. Feitelijk betekent dit dus het niet nakomen van een overeenkomst volgens BW boek 6 en/of onrechtmatig handelen (ook al is het goed bedoeld).
len (art 6:162-197 BW) en/of een poging tot ongerechtvaardigde verrijking (art 6:212 BW).

Nog wel een belangrijke vraag: is uw dochter meerderjarig en heeft zij mogelijk zelf ingestemd met de extra lessen?
Zo dat het geval is staat de instructeur wel in zijn wettelijke recht. Ik haal niet uit uw vraag dat uw dochter niet handelingsbevoegd is en ga daar dus ook niet vanuit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2012 om 15:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ik zie dat er inmiddels ook andere reacties zijn zoals lon63.

Juist omdat uw dochter niet handelingsonbekwaam is is 'het gevaar' aanwezig dat zij toestemming heeft verleend. Het feit dat er bewijs is van de gemaakte ritten versterkt dat idee en zou ook een beroep op niet ter ter goeder trouw handelen aan de orde zijn terwijl het aspect dat u een overeenkomst heeft getekend voor 40 lessen in uw voordeel blijft staan.
De overeenkomst was met u aangegaan en niet met uw dochter. Zo uw dochter toestemming zou hebben verleend zou dat vastgelegd moeten zijn in een nieuwe overeenkomst.

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 15:29
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo mariska1967

Allereerst , 60 rijlessen voor een moeilijk lerende leerling is niet abnormaal.

U heeft getekend voor een pakket van 40 lessen en niet voor 20 extra lessen. Normaal is dat een instructeur voor extra lessen betaald wil worden en dus het nog openstaande bedrag niet teveel laat oplopen , dus hij ( of de rijschool ) had contact moeten opnemen.
Hoe dit juridisch zit weet ik niet er is met degene die de lessen betaald immers niets afgesproken over de extra lessen.
U kunt advies vragen aan het juridisch loket , of met de rijschool tot een compromis komen .

Hans

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 16:02
32 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn dochter is handelingsbekwaam en meerderjarig. Maar zij zegt zeer stellig dat zij nergens mee ingestemd en zeker nergens voor heeft getekend omdat wij het halen van haar rijbewijs betalen. Ik moet er wel eerlijk bijleggen dat, omdat het haar verjaardagskado was, haar niet op de hoogte gebracht hebben van de kosten e.d. Zij heeft/had geen zicht daarop. Toen ze voor de eerste keer gezakt was heeft heb ik gevraagd hoe nu verder en wat kosten waren. Toen heeft hij duidelijk aangeven nog 2 a 3 lessen en natuurlijk de herkansing. Met het bijbehorende kostenplaatje. En toen opeens toverde hij de factuur tevoorschijn van die 20 extra lessen. Als dit met ons besproken was in een vroegtijdig stadium hadden we zelf kunnen beslissen hoe vaak en wat de kosten zouden zijn. Maar nu worden we voor een voldongen feit geplaatst en daar baal ik van.

dc
door dcz - Dec 16, 2012 om 16:08
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 16 dec 2012, 15:20]

Nog wel een belangrijke vraag: is uw dochter meerderjarig en heeft zij mogelijk zelf ingestemd met de extra lessen?

Uh... lijkt me wel....ze volgt rijlessen en daarvor dien je 18+ te zijn...
verder hebben Pa en Ma er helemaal niets mee te maken, dochterlief is meerderjarig en dient haar zaken zelf te regelen. Pa en Ma zijn geen partij. Mocht dochterlief handelingsonbekwaam zijn dan mag je ook geen autorijden.

Het enige dat rest is een gang naar de rechter. En dat zal dochterlief zelf moeten regelen, nogmaals, u bent geen partij.

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 16:12
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ dcz

Tegenwoordig mag je al lessen vanaf 16,5 jaar.

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 16:16
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ dcz

U bent abuis , degene die betaald is weldegelijk een partij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2012 om 16:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=dcz schreef op zondag 16 dec 2012, 16:08][quote=gerritaltena schreef op zondag 16 dec 2012, 15:20]

Nog wel een belangrijke vraag: is uw dochter meerderjarig en heeft zij mogelijk zelf ingestemd met de extra lessen?

Uh... lijkt me wel....ze volgt rijlessen en daarvor dien je 18+ te zijn...
verder hebben Pa en Ma er helemaal niets mee te maken, dochterlief is meerderjarig en dient haar zaken zelf te regelen. Pa en Ma zijn geen partij. Mocht dochterlief handelingsonbekwaam zijn dan mag je ook geen autorijden.

Het enige dat rest is een gang naar de rechter. En dat zal dochterlief zelf moeten regelen, nogmaals, u bent geen partij.

Pardon!!! Pa en Ma hebben juist alles te maken met deze kwestie. Zij hebben een overeenkomst gesloten met de rijinstructeur en niet de dochter!!
Sedert wanneer mogen ouders geen zaken meer regelen voor hun kinderen??

Pa en ma zijn hierin wel degelijk de partij en niet de dochter.

En nog iets: het ontgaat u dat men tegenwoordig ook al rijlessen kan/mag volgen als men nog geen 18 is.

jo
door jorisw - Dec 16, 2012 om 16:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=snah schreef op zondag 16 dec 2012, 16:16]@ dcz

U bent abuis , degene die betaald is weldegelijk een partij.

Maar uit het verhaal begrijp ik dat de ouders een overeenkomst voor de eerste 40 lessen hadden, niet voor de lessen die daarna kwamen. Als de rijinstructeur na het zakken aan de leerling vraagt of ze verder wil lessen, valt dit buiten de initiele overeenkomst, maar dient uiteraard wel door iemand (waarschijnlijk de ouders) betaald te worden.

Ja
door JanvanAlles - Dec 16, 2012 om 16:21
333 Antwoorden / 1 Vragen

Voorop gesteld dat mijn reactie geenszins neerbuigend, beledigend of bevooroordeeld bedoeld is maar gezien hoe u zélf uw dochter beschrijft: vindt u het op zich verantwoord dat zij aan het verkeer gaat deelnemen?
Afgezien van uw vraag op zich stel ik een tegenvraag: is uw dochter wel capabel voor deelname aan het drukke verkeer en daarbij, heeft u ook al contact gehad met verzekeringsmaatschappijen in hoeverre uw dochter gezien haar omstandigheden, zoals u het zélf zegt: "ze zit tegen het zwakbegaafde aan" ueberhaupt verzekerd kan worden indien zij slaagt en gaat rijden.
Ena een gewetensvraag: kan uw dochter het áán als zij schade rijdt of aangereden wórdt om eea te verwerken en te regelen?
Nogmaals, niet kwestend bedoeld daar u zelf eerlijk aangeeft hoe u uw dochter ziet vraag ik me dit af.

zoekster
door zoekster - Dec 16, 2012 om 16:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 16 dec 2012, 16:21][quote=snah schreef op zondag 16 dec 2012, 16:16]@ dcz

U bent abuis , degene die betaald is weldegelijk een partij.

Maar uit het verhaal begrijp ik dat de ouders een overeenkomst voor de eerste 40 lessen hadden, niet voor de lessen die daarna kwamen. Als de rijinstructeur na het zakken aan de leerling vraagt of ze verder wil lessen, valt dit buiten de initiele overeenkomst, maar dient uiteraard wel door iemand (waarschijnlijk de ouders) betaald te worden.
Nee, voor het zakken waren de 20 extra lessen al genomen, zonder het de ouders mede te delen. Staat duidelijk in de topic. Het zakken is nog maar 2 weken geleden.

dc
door dcz - Dec 16, 2012 om 16:42
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=snah schreef op zondag 16 dec 2012, 16:12] @ dcz

Tegenwoordig mag je al lessen vanaf 16,5 jaar.

Klopt maar dat betekent nog steeds niet dat ze mag afrijden.... Je hoeft mij de regels niet uit te leggen. En Pa en Ma mogen 1000 x betaalt hebben, ze zijn geen partij want zij volgen de rijlesen niet.

Ik ben van mening dat A; pa en ma geen zaak hebben en dat B: dochter nevernooit een rijbewijs zal halen....

"tegen het zwakbegaafd aan"....zal het cbr leuk vinden: iemand is niet in staat te autorijden en de gevolgen daarvan te overzien...

Ja
door JanvanAlles - Dec 16, 2012 om 16:47
333 Antwoorden / 1 Vragen

En met alle respect maar toch is dat wel degelijk van belang. Het cbr én de door hen aangewezen rij-instructeur om mijn vader wat bijles te geven vonden mijn vader nog capabel om te rijden..... Mijn vader was echter was zwaar dementerend, wist niet eens meer waar hij woonde en was zodanig stram door de Parkinson dat hij zijn benen amper kom bewegen laat stáán dat hij verkeersborden noch verkeerslichten herkende.... Kort gezegd, als er maar betaald wordt zetten ze iedereen achter het stuur.
Had ik in die praatjes getrapt en mijn vader laten rijden had de verzekering bij schade geen cent uitbetaald gezien de verklaring van neuroloog en huisarts mijn vader dus NIET capabel te vinden. Overigens was de verzekering glashelder in de voorwaarden mbt het gebruik van mototvoertuigen door mensen met een beperking. Niet geheel vergelijkbaar naar TS uiteraard maar toch, wees voorzichtig in deze en vooral, check de verzekeringsvoorwaarden in deze zeer grondig.

Ja
door JanvanAlles - Dec 16, 2012 om 16:53
333 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals let ik de nadruk op het feit dat ik enkel wil voorkomen dat er, na het eventueel behalen van haar rijbewijs er een stevige, iig financiele kink in de kabel kan komen. Het is puur goed bedoeld (uiteraard in de hoop dat het gewoon prima gaat) maar hou hoe dan ook de kleine lettertjes in de gaten.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 17:00
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=thaorchid schreef op zondag 16 dec 2012, 16:21]Voorop gesteld dat mijn reactie geenszins neerbuigend, beledigend of bevooroordeeld bedoeld is maar gezien hoe u zélf uw dochter beschrijft: vindt u het op zich verantwoord dat zij aan het verkeer gaat deelnemen?
Afgezien van uw vraag op zich stel ik een tegenvraag: is uw dochter wel capabel voor deelname aan het drukke verkeer en daarbij, heeft u ook al contact gehad met verzekeringsmaatschappijen in hoeverre uw dochter gezien haar omstandigheden, zoals u het zélf zegt: "ze zit tegen het zwakbegaafde aan" ueberhaupt verzekerd kan worden indien zij slaagt en gaat rijden.
Ena een gewetensvraag: kan uw dochter het áán als zij schade rijdt of aangereden wórdt om eea te verwerken en te regelen?
Nogmaals, niet kwestend bedoeld daar u zelf eerlijk aangeeft hoe u uw dochter ziet vraag ik me dit af.

Ik vind uw vragen absoluut niet kwetsend en ik vind de vragen ook zeer praktisch. Uiteraard hebben we dit allemaal overwogen en ook neergelegd bij een hulpinstantie. Omdat zij tegen het zwakbegaafde aanzit maar het niet gediagnosteerd is mag zij gewoon rijden. Tja, en of ze het aankan als er een aanrijding plaatsvindt dat zal moeten blijken. Dat is voor iedere bestuurder natuurlijk een vervelende gebeurtenis. En als ik sommige automobilisten zie en het rijdrag, dan denk ik ook wel eens, dat zijn de werkelijk gestoorden.

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 17:03
654 Antwoorden / 61 Vragen

Voor de duidelijkheid naar de mensen die afdwalen ,

Als iemand rijvaardig genoeg is , dit krijg je door voldoende te lessen en je voldoet aan de rijgeschiktheidseisen van het cbr mag een ieder vanaf zijn 17 jaar op de normale manier examen doen voor de auto .

Mocht er op een of meerdere vragen met ja worden beantwoord dan mag er misschien wel worden auto gereden maar het cbr beslist dan over de geschiktheid .

1. Hebt u last van of last gehad van epileptische aanvallen, flauwvallen, aanvallen van abnormale slaperigheid overdag of andere bewustzijnsstoornissen?

2. Hebt u last van of last gehad van evenwichtsstoornissen of ernstige duizelingen?

3. Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een hersenziekte –zoals een beroerte– of een ziekte van het zenuwstelsel?

4. Maakt u misbruik van of hebt u misbruik gemaakt van alcohol, geneesmiddelen, drugs of andere geestverruimende of bedwelmende middelen of bent u daarvoor ooit medisch onderzocht of onder behandeling geweest?

5. Wordt of werd u behandeld voor inwendige ziekten als suikerziekte, hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk, nierziekte of longziekte? Of hebt u een hart- of vaatoperatie ondergaan?

6. Kunt u een arm, een hand of uw vingers niet of slechts beperkt gebruiken?

7. Kunt u een been of voet niet of slechts beperkt gebruiken?

8a. Ziet u minder goed met één of beide ogen, zelfs als u gebruik maakt van een bril of contactlenzen?

8b. Wordt of werd u behandeld door een oogarts? Of hebt u een oogoperatie of een laserbehandeling van de ogen ondergaan?

9. Gebruikt u medicijnen die volgens de bijsluiter de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, zoals slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen, antidepressieve middelen, antipsychotische middelen of opwekmiddelen?

10. Hebt u nog andere aandoeningen, ziekten of functiebeperkingen die het besturen van motorrijtuigen moeilijker maken?

Er staat dus nergens of iemand minder begaafd is

Hans

zwemmer
door zwemmer - Dec 16, 2012 om 17:10
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dus zonder offerte op maat vervalt de noodzaak om te overleggen over het aantal te volgen lessen? Ik geloof er niets van.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 17:13
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dcz schreef op zondag 16 dec 2012, 16:08][quote=gerritaltena schreef op zondag 16 dec 2012, 15:20]

Nog wel een belangrijke vraag: is uw dochter meerderjarig en heeft zij mogelijk zelf ingestemd met de extra lessen?

Uh... lijkt me wel....ze volgt rijlessen en daarvor dien je 18+ te zijn...
verder hebben Pa en Ma er helemaal niets mee te maken, dochterlief is meerderjarig en dient haar zaken zelf te regelen. Pa en Ma zijn geen partij. Mocht dochterlief handelingsonbekwaam zijn dan mag je ook geen autorijden.

Het enige dat rest is een gang naar de rechter. En dat zal dochterlief zelf moeten regelen, nogmaals, u bent geen partij.

Als mijn dochter alles zelf betaalde wel ja. Maar wij betalen het en zij niet. Dat zou helemaal wat moois zijn. En als de rijschool een dergelijk argument zou aanvoeren dan zou ik direct een advocaat inschakelen.

zoekster
door zoekster - Dec 16, 2012 om 17:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dcz schreef op zondag 16 dec 2012, 16:08]
Uh... lijkt me wel....ze volgt rijlessen en daarvor dien je 18+ te zijn...

[quote] Klopt maar dat betekent nog steeds niet dat ze mag afrijden.... Je hoeft mij de regels niet uit te leggen. En Pa en Ma mogen 1000 x betaalt hebben, ze zijn geen partij want zij volgen de rijlesen niet.

Lijkt me dat ze je de regeltjes wel moeten uitleggen. Met je 17de mag je al afrijden. En je had zelf gezegd dat ze voor het volgen van rijlessen 18+ moest zijn, probeer je er nu niet uit te kletsen.

En natuurlijk zijn de ouders wel een partij, zij betalen de lessen. De rijinstructeur had contact op moeten nemen met de ouders over de volgende 20 lessen.

Aan de andere kant, ze konden wel in het boekje zien dat er extra lessen zijn genomen, dat ze dachten dat de uren voor een medepassagier waren, is een mager excuus.
En om nu helemaal niets te betalen voor de lessen, die zijn afgenomen, het kan natuurlijk heel goed zijn dat de instructeur onder de indruk was dat de ouders op de hoogte waren.

Als ik de ouders was zou ik het niet op een juridische strijd laten uitlopen, maar proberen een schikking te treffen met de rijschool.

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 17:14
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ dcz

Klopt maar dat betekent nog steeds niet dat ze mag afrijden.... Je hoeft mij de regels niet uit te leggen. En Pa en Ma mogen 1000 x betaalt hebben, ze zijn geen partij want zij volgen de rijlesen niet.

Vergelijk het met dit :
Ik geef opdracht en betaal de bakker om 40 gebakjes bij mijn moeder te bezorgen en hij levert er 60 .
Dan ga ik die extra 20 toch ook niet betalen en mijn moeder ( geen partij ) ook niet.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 17:16
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 16 dec 2012, 16:21][quote=snah schreef op zondag 16 dec 2012, 16:16]@ dcz

U bent abuis , degene die betaald is weldegelijk een partij.

Maar uit het verhaal begrijp ik dat de ouders een overeenkomst voor de eerste 40 lessen hadden, niet voor de lessen die daarna kwamen. Als de rijinstructeur na het zakken aan de leerling vraagt of ze verder wil lessen, valt dit buiten de initiele overeenkomst, maar dient uiteraard wel door iemand (waarschijnlijk de ouders) betaald te worden.

Correct. En de lessen die na het zakken nog betaald moeten worden, is dus wel overlegd. Ik had er misschien meer bovenop moeten zitten maar de rijinstructeur heeft niemand van ons geen enkele keer geïnformeerd over de meerdere rijlessen. Hij is gewoon "vrolijk" verder gegaan met het geven van rijlessen.

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 17:20
654 Antwoorden / 61 Vragen

Het lijkt mij niet de bedoeling om mensen te beoordelen of te veroordelen . Ikzelf ben rijinstructeur en ik heb een zusje ( ook laat ik zeggen minder begaafd ) zij werkt op een sociale werkplaats en ik acht haar niet geschikt om auto te rijden zij heeft dus geen rijbewijs .
Haar ex-man en haar huidige vriend ( ook minder begaafd en ook werkend op de sociale werkplaats ) hebben beide al jaren een rijbewijs en rijden veel beter als de gemiddelde automobilist .

Als de ouders , de riinstructeur en het cbr vinden dat iemand mag autorijden dan mogen zij dat .

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 17:22
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=snah schreef op zondag 16 dec 2012, 16:34]Het lijkt mij niet de bedoeling om mensen te beoordelen of te veroordelen . Ikzelf ben rijinstructeur en ik heb een zusje ( ook laat ik zeggen minder begaafd ) zij werkt op een sociale werkplaats en ik acht haar niet geschikt om auto te rijden zij heeft dus geen rijbewijs .
Haar ex-man en haar huidige vriend ( ook minder begaafd en ook werkend op de sociale werkplaats ) hebben beide al jaren een rijbewijs en rijden veel beter als de gemiddelde automobilist .

Als de ouders , de riinstructeur en het cbr vinden dat iemand mag autorijden dan mogen zij dat .

Dank u wel. We hebben inderdaad met vooroordelen te maken. Feit blijft dat zij wel MBO drie doet en een "gewone bijbaan" heeft bij een supermarkt. Dus haar niveau is niet dusdanig dat zij b.v. in een sociale werkplaats werkt. En de praktijklessen gaan, vooral na het halen van haar theorie, heel erg goed. Anders had ze ook niet kunnen afrijden.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 17:24
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dcz schreef op zondag 16 dec 2012, 16:42][quote=snah schreef op zondag 16 dec 2012, 16:12] @ dcz

Tegenwoordig mag je al lessen vanaf 16,5 jaar.

Klopt maar dat betekent nog steeds niet dat ze mag afrijden.... Je hoeft mij de regels niet uit te leggen. En Pa en Ma mogen 1000 x betaalt hebben, ze zijn geen partij want zij volgen de rijlesen niet.

Ik ben van mening dat A; pa en ma geen zaak hebben en dat B: dochter nevernooit een rijbewijs zal halen....

Het CBR is hiervan op de hoogte en ja, ze mocht "gewoon" afrijden. En ik vraag, met alle respect, niet om een mening maar om een juridisch onderbouwd antwoord en u kunt mij dat niet geven omdat u merkbaar onvoldoende juridisch onderlegd bent.

"tegen het zwakbegaafd aan"....zal het cbr leuk vinden: iemand is niet in staat te autorijden en de gevolgen daarvan te overzien...

zoekster
door zoekster - Dec 16, 2012 om 17:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@mariska1967, u hoeft helemaal geen advocaat in te schakelen. Als er geld van u geëist wordt waar u het niet mee eens bent, zal de rijschool de partij zijn die naar de rechter moet stappen. Gezien het bedrag wordt het een zaak voor de kantonrechter, daar hoef je geen advocaat voor in te huren. U kunt uw eigen verweer voren, maar ook met een goedkopere jurist inschakelen.

Blijf ik van mening dat het beter is een schikking te treffen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2012 om 17:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=thaorchid schreef op zondag 16 dec 2012, 16:21]Voorop gesteld dat mijn reactie geenszins neerbuigend, beledigend of bevooroordeeld bedoeld is maar gezien hoe u zélf uw dochter beschrijft: vindt u het op zich verantwoord dat zij aan het verkeer gaat deelnemen?
Afgezien van uw vraag op zich stel ik een tegenvraag: is uw dochter wel capabel voor deelname aan het drukke verkeer en daarbij, heeft u ook al contact gehad met verzekeringsmaatschappijen in hoeverre uw dochter gezien haar omstandigheden, zoals u het zélf zegt: "ze zit tegen het zwakbegaafde aan" ueberhaupt verzekerd kan worden indien zij slaagt en gaat rijden.
Ena een gewetensvraag: kan uw dochter het áán als zij schade rijdt of aangereden wórdt om eea te verwerken en te regelen?
Nogmaals, niet kwestend bedoeld daar u zelf eerlijk aangeeft hoe u uw dochter ziet vraag ik me dit af.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2012 om 17:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=thaorchid schreef op zondag 16 dec 2012, 16:21]Voorop gesteld dat mijn reactie geenszins neerbuigend, beledigend of bevooroordeeld bedoeld is maar gezien hoe u zélf uw dochter beschrijft: vindt u het op zich verantwoord dat zij aan het verkeer gaat deelnemen?
Afgezien van uw vraag op zich stel ik een tegenvraag: is uw dochter wel capabel voor deelname aan het drukke verkeer en daarbij, heeft u ook al contact gehad met verzekeringsmaatschappijen in hoeverre uw dochter gezien haar omstandigheden, zoals u het zélf zegt: "ze zit tegen het zwakbegaafde aan" ueberhaupt verzekerd kan worden indien zij slaagt en gaat rijden.
Ena een gewetensvraag: kan uw dochter het áán als zij schade rijdt of aangereden wórdt om eea te verwerken en te regelen?
Nogmaals, niet kwestend bedoeld daar u zelf eerlijk aangeeft hoe u uw dochter ziet vraag ik me dit af.

Tsjonge jonge,
howel ik een tijd niet op deze site actief was zie ik helaas dat er soms nog steeds iets niet is verandert.

In dit geval stellen bezorgde ouders een vraag. Een meisje dat BOL 3 MBO doet en ook nog werkt is zeker niet mentaal gehandicapt zoals hier wordt gesuggereerd.
dat hier sprake is van mogelijk ietwat overbezorgde ouders, daar is toch feitelijk niets op tegen?
Kwestie, m.i. van doorheen lezen.

M.b.t. de vraag blijf ik herhalen dat er in deze slechts twee partijen zijn: de ouders en de rijinstructeur tussen wie een overeenkomst is afgesloten die niet is nageleefd.

dearagain
door dearagain - Dec 16, 2012 om 17:43
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*uit het gedrag van de instructeur spreekt m.i. geen onwil of enige onredelijkheid

*het wél slagen de volgende keer is die 1000 euro (in deze omstandigheden) wél waard

Ja
door JanvanAlles - Dec 16, 2012 om 17:49
333 Antwoorden / 1 Vragen

Hoewel opvallend maar echt stómtoevallig spreek ik net, met het uitlaten van hondlief een buurtgenoot die ik ken met ook een zeer licht zwakbegaafde dochter (overigens een hele leuke meid!) Dus ik haal deze kwestie aan en hij zei heel stellig: onze dochter hád rijlessen, deed het best aardig volgens de instructeur en ik geloofde erin t'tdat buren haar zagen rijden mét instructeur en ze aan de deur kwamen om (bezorgd, niet boos) kwamen vertellen dat zij haar een gevaar op de weg vnden (links bocht om, midden op de weg rijden, notabene dus tijdens de lessen). Dus buurman heeft de instructeur gebeld en die zei: wettelijk mag ze rijden maar ik vindt haar niet erg geschikt, ze is te schrikachtig en reagreert veel te traag.... Kan zenuwen zijn maar vader kwam 2 weken terug dochter tijdens de rijlessen tegen als tegenligger en dat ging bijna grondig fout!
Pa is zo geschrokken van haar dat dochter dus niet meer mag rijden, hij gaat haar eerst professioneel laten testen op haar reactievermogen en vermogen gevaar te zien, zoals hij dat beschreef.
Dus ik hol meteen naar hier dat toch even te melden....

Ja
door JanvanAlles - Dec 16, 2012 om 17:54
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 16 dec 2012, 17:43][quote=thaorchid schreef op zondag 16 dec 2012, 16:21]Voorop gesteld dat mijn reactie geenszins neerbuigend, beledigend of bevooroordeeld bedoeld is maar gezien hoe u zélf uw dochter beschrijft: vindt u het op zich verantwoord dat zij aan het verkeer gaat deelnemen?
Afgezien van uw vraag op zich stel ik een tegenvraag: is uw dochter wel capabel voor deelname aan het drukke verkeer en daarbij, heeft u ook al contact gehad met verzekeringsmaatschappijen in hoeverre uw dochter gezien haar omstandigheden, zoals u het zélf zegt: "ze zit tegen het zwakbegaafde aan" ueberhaupt verzekerd kan worden indien zij slaagt en gaat rijden.
Ena een gewetensvraag: kan uw dochter het áán als zij schade rijdt of aangereden wórdt om eea te verwerken en te regelen?
Nogmaals, niet kwestend bedoeld daar u zelf eerlijk aangeeft hoe u uw dochter ziet vraag ik me dit af.

Tsjonge jonge,
howel ik een tijd niet op deze site actief was zie ik helaas dat er soms nog steeds iets niet is verandert.

In dit geval stellen bezorgde ouders een vraag. Een meisje dat BOL 3 MBO doet en ook nog werkt is zeker niet mentaal gehandicapt zoals hier wordt gesuggereerd.
dat hier sprake is van mogelijk ietwat overbezorgde ouders, daar is toch feitelijk niets op tegen?
Kwestie, m.i. van doorheen lezen.

M.b.t. de vraag blijf ik herhalen dat er in deze slechts twee partijen zijn: de ouders en de rijinstructeur tussen wie een overeenkomst is afgesloten die niet is nageleefd.

Gerrit, juist omdat het (gelukkig, ze zijn zeldzaam) betrokken en bezorgde ouders betreft die een vraag stellen is het bepaald niet gek de randverschijnselen welke van belang kunnen zijn voor de dochter wel degelijk niet enkel belangrijk maar zéker ook heel erg goedbedoeld zijn.
U vergist zich in het verschil tussen vervelend bedoeld commentaar en oprechte bezorgdheid.
Vergeet één ding niet, wie betaald wordt denkt aan zijn centen, niet aan de gevolgen van hoe hij zijn geld verdiend heeft en aan wie.

zwemmer
door zwemmer - Dec 16, 2012 om 18:06
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Bij een contract op maat heb je zicht op de hoeveelheid lessen. Maar, wist je van het bestaan ervan af, is het je eerst voorgesteld of wordt die optie naderhand en achteraf pas kenbaar gemaakt?

Zwemmer

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 18:08
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ gerritaltena

Voor een verz. maatschappij is iedereen gelijk als zij voldoen aan de eisen van het cbr , je krijgt geen stempel dat je minder begaafd bent .

@ mariska1967

Het opleidingsniveau van uw dochter zegt niets over haar rij bekwaamheid , ik geef les aan minder begaafden , doven , autisten en mensen met angsten en mijn ervaring is dat deze mensen uiteindelijk beter rijden dan wat anderen de normale mensen noemen .
Nog iets wat mij opvalt is de ongelooflijke voldoening die deze mensen hebben als zij geslaagd zijn , iets wat zij zelfstandig zonder hulp van anderen bereikt hebben .

Hoe is het nu , is het her examen al aangevraagd of gaan zij pas door als alles betaald is ?
Mocht u overwegen om een andere rijschool te zoeken vergeet dan niet dat uw dochter dan aan een andere instructeur en andere lesauto moet wennen , waardoor misschien weer meer lessen .

Hans

snah
door snah - Dec 16, 2012 om 18:21
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ zwemmer

Veel rijscholen verkopen pakketten waarbij je eerst een proefles moet doen , je krijgt dan een pakket op maat en het rij examen wordt gelijk aangevraagd . Vaak kan je ook een all inn pakket nemen ( zonder proefles ) , inclusief de examens een theoriecursus , boeken en rijlessen , je begint dan met lessen en het examen wordt dan later aangevraagd .

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 16, 2012 om 18:59
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik dacht dat die tijden 1 uur b.v. voor haar was en het andere uur voor de andere meerijdende leerling.

????
Dit snap ik niet helemaal.

Lijkt mij dat de rijschool een overeenkomst heeft met de dochter en niet met degene die betaald. Neem ook aan dat je dochter kan tellen?

Misschien kun je het beste contact opnemen met het Juridisch Loket.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2012 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou er in haar boekje 1 uur genoteerd worden voor een andere leerling? Er rijdt toch niet elke les iemand anders zo maar mee? Hooguit iemand ophalen van diens adres en dan zelf naar je eigen huis rijden. U had dus al veel eerder aan de bel kunnen trekken over dat boekje.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 19:31
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 16 dec 2012, 17:43][quote=thaorchid schreef op zondag 16 dec 2012, 16:21]Voorop gesteld dat mijn reactie geenszins neerbuigend, beledigend of bevooroordeeld bedoeld is maar gezien hoe u zélf uw dochter beschrijft: vindt u het op zich verantwoord dat zij aan het verkeer gaat deelnemen?
Afgezien van uw vraag op zich stel ik een tegenvraag: is uw dochter wel capabel voor deelname aan het drukke verkeer en daarbij, heeft u ook al contact gehad met verzekeringsmaatschappijen in hoeverre uw dochter gezien haar omstandigheden, zoals u het zélf zegt: "ze zit tegen het zwakbegaafde aan" ueberhaupt verzekerd kan worden indien zij slaagt en gaat rijden.
Ena een gewetensvraag: kan uw dochter het áán als zij schade rijdt of aangereden wórdt om eea te verwerken en te regelen?
Nogmaals, niet kwestend bedoeld daar u zelf eerlijk aangeeft hoe u uw dochter ziet vraag ik me dit af.

Tsjonge jonge,
howel ik een tijd niet op deze site actief was zie ik helaas dat er soms nog steeds iets niet is verandert.

In dit geval stellen bezorgde ouders een vraag. Een meisje dat BOL 3 MBO doet en ook nog werkt is zeker niet mentaal gehandicapt zoals hier wordt gesuggereerd.
dat hier sprake is van mogelijk ietwat overbezorgde ouders, daar is toch feitelijk niets op tegen?
Kwestie, m.i. van doorheen lezen.

M.b.t. de vraag blijf ik herhalen dat er in deze slechts twee partijen zijn: de ouders en de rijinstructeur tussen wie een overeenkomst is afgesloten die niet is nageleefd.

Bedankt voor uw antwoorden! Wat ik al eerder zei, we hebben veel te maken met vooroordelen. We zijn er ook pas drie jaar achter dat ze een zeer moeilijk lerende leerlinge is. Voor die tijd heeft ze door haar inzet op een hoger niveau gefunctioneerd dan dat ze heeft.

Maar goed, ik heb het idee dat we aan afdwalen zijn :-) Nog steeds weet ik niet precies wat voor rechten we hebben m.b.t. die extra lessen.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 19:34
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=thaorchid schreef op zondag 16 dec 2012, 17:49]Hoewel opvallend maar echt stómtoevallig spreek ik net, met het uitlaten van hondlief een buurtgenoot die ik ken met ook een zeer licht zwakbegaafde dochter (overigens een hele leuke meid!) Dus ik haal deze kwestie aan en hij zei heel stellig: onze dochter hád rijlessen, deed het best aardig volgens de instructeur en ik geloofde erin t'tdat buren haar zagen rijden mét instructeur en ze aan de deur kwamen om (bezorgd, niet boos) kwamen vertellen dat zij haar een gevaar op de weg vnden (links bocht om, midden op de weg rijden, notabene dus tijdens de lessen). Dus buurman heeft de instructeur gebeld en die zei: wettelijk mag ze rijden maar ik vindt haar niet erg geschikt, ze is te schrikachtig en reagreert veel te traag.... Kan zenuwen zijn maar vader kwam 2 weken terug dochter tijdens de rijlessen tegen als tegenligger en dat ging bijna grondig fout!
Pa is zo geschrokken van haar dat dochter dus niet meer mag rijden, hij gaat haar eerst professioneel laten testen op haar reactievermogen en vermogen gevaar te zien, zoals hij dat beschreef.
Dus ik hol meteen naar hier dat toch even te melden....

Als ik ook maar enigszins het idee had gehad dat ze niet op de weg thuishoort had geen haar op mijn hoofd eraan gedacht om haar de weg op te laten. We wisten dat het halen van de theorie het grootste struikelblok zou worden en dat is gebleken. Verder ben ik twee keer met een rijles meegegaan en mijn man 1x. Ze is een rustige verantwoordelijke automobilist met een defensieve rijstijl. Eigenlijk best goed (en iets waar ik kan nog wat van kan leren :-) )

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 19:34
32 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ook scheelt is dat ze haar scooterrijbewijs al had.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 19:36
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 dec 2012, 19:22]Waarom zou er in haar boekje 1 uur genoteerd worden voor een andere leerling? Er rijdt toch niet elke les iemand anders zo maar mee? Hooguit iemand ophalen van diens adres en dan zelf naar je eigen huis rijden. U had dus al veel eerder aan de bel kunnen trekken over dat boekje.

Als ik dat eerder had gezien of had geweten had ik heus wel eerder aan de bel getrokken. Maar mijn aandacht heeft veel meer bij de theorie gelegen dan bij de praktijklessen. Dit is geen excuus maar een feit en meer kan ik er niet van maken.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 19:37
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 16 dec 2012, 18:06]Bij een contract op maat heb je zicht op de hoeveelheid lessen. Maar, wist je van het bestaan ervan af, is het je eerst voorgesteld of wordt die optie naderhand en achteraf pas kenbaar gemaakt?

Zwemmer

Achteraf dus. Waar we voor getekend hebben is een totaalpakket van 40 lessen, incl. theorie, boeken en praktijkexamen.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 19:39
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 16 dec 2012, 17:43]*uit het gedrag van de instructeur spreekt m.i. geen onwil of enige onredelijkheid

*het wél slagen de volgende keer is die 1000 euro (in deze omstandigheden) wél waard

Misschien wel, maar dat hadden mijn man, dochter en ik zelf willen bepalen en dat was niet aan de rij-instructeur om dat te bepalen. Het is tenslotte ons geld.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 19:44
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=snah schreef op zondag 16 dec 2012, 18:08]@ gerritaltena

Voor een verz. maatschappij is iedereen gelijk als zij voldoen aan de eisen van het cbr , je krijgt geen stempel dat je minder begaafd bent .

@ mariska1967

Het opleidingsniveau van uw dochter zegt niets over haar rij bekwaamheid , ik geef les aan minder begaafden , doven , autisten en mensen met angsten en mijn ervaring is dat deze mensen uiteindelijk beter rijden dan wat anderen de normale mensen noemen .
Nog iets wat mij opvalt is de ongelooflijke voldoening die deze mensen hebben als zij geslaagd zijn , iets wat zij zelfstandig zonder hulp van anderen bereikt hebben .

Hoe is het nu , is het her examen al aangevraagd of gaan zij pas door als alles betaald is ?
Mocht u overwegen om een andere rijschool te zoeken vergeet dan niet dat uw dochter dan aan een andere instructeur en andere lesauto moet wennen , waardoor misschien weer meer lessen .

Hans

Beste Hans, mijn dochter is een verantwoordelijke, bedachtzame en defensieve automobilist waar ik nog van zou kunnen leren. Dat is al te zien hoe ze op haar scooter rijdt. Daarom begrijp ik dat aantal extra lessen niet. Een paar extra oke, maar 20? Tja, en dat rijexamen is aangevraagd maar er is nog geen contact geweest over die extra rekening. We zijn gewoon nog heel erg aan het overwegen wat wijsheid is. De instructeur heeft aangegeven dat ze voor het herexamen nog 2 of 3 lessen nodig heeft. Dit snap ik volkomen en kan ik ook mee leven. En de instructeur heeft ons tot in de treure op de hoogte gehouden m.b.t. de theorielessen. Daarom begrijp ik niet waarom hij dit niet in welk stadium dan ook gezegd heeft.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2012 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent twee keer meegegaan en uw man een keer. Heeft ze toen ook twee uur les gehad? Heeft ze die extra lessen eigenlijk wel gehad?

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 20:05
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 dec 2012, 19:48]U bent twee keer meegegaan en uw man een keer. Heeft ze toen ook twee uur les gehad? Heeft ze die extra lessen eigenlijk wel gehad?

De les duurde een uur en toen werd er gewisseld met een andere leerling. Bij mijn man idem dito. En mijn dochter heeft wel eens twee lessen achter elkaar gehad maar dat was niet standaard of iets dergelijks. Ik realiseer me echt dat we scherper hadden moeten zijn maar dat zijn we gewoon niet voldoende geweest. Ik baal er ook echt van, voor alle betrokken partijen. Maar nog steeds heb ik heel sterk zoiets van, waarom heeft de instructeur niets gezegd terwijl we wekelijks contact hadden.

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 20:06
32 Antwoorden / 3 Vragen

Ik blijf er een nare smaak van hebben.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 16, 2012 om 20:16
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mariska1967 schreef op zondag 16 dec 2012, 19:39][quote=dearagain schreef op zondag 16 dec 2012, 17:43]*uit het gedrag van de instructeur spreekt m.i. geen onwil of enige onredelijkheid

*het wél slagen de volgende keer is die 1000 euro (in deze omstandigheden) wél waard

Misschien wel, maar dat hadden mijn man, dochter en ik zelf willen bepalen en dat was niet aan de rij-instructeur om dat te bepalen. Het is tenslotte ons geld.

Dat heeft je dochter toch zelf bepaald of kan ze niet tot 40 tellen??

ma
door mariska1967 - Dec 16, 2012 om 20:37
32 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga het niet nog een keer uitleggen hoor. Dan moet je maar alles cq. beter lezen.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2012 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mariska1967 schreef op zondag 16 dec 2012, 20:05][quote=tijger1 schreef op zondag 16 dec 2012, 19:48]U bent twee keer meegegaan en uw man een keer. Heeft ze toen ook twee uur les gehad? Heeft ze die extra lessen eigenlijk wel gehad?

De les duurde een uur en toen werd er gewisseld met een andere leerling. Bij mijn man idem dito. En mijn dochter heeft wel eens twee lessen achter elkaar gehad maar dat was niet standaard of iets dergelijks. Ik realiseer me echt dat we scherper hadden moeten zijn maar dat zijn we gewoon niet voldoende geweest. Ik baal er ook echt van, voor alle betrokken partijen. Maar nog steeds heb ik heel sterk zoiets van, waarom heeft de instructeur niets gezegd terwijl we wekelijks contact hadden.

Dus als ik het goed begrijp, reed u mee en zat die andere leerling ook al vast in de auto en na een uur ruilde uw dochter van plek en bleef zij en u ook in die auto zitten? Dwaze toestand.

holstein
door holstein - Dec 17, 2012 om 10:10
922 Antwoorden / 16 Vragen

Veel antwoorden en veel meningen, maar volgens mij had de rijschoolhouder gewoon contact met u moeten opnemen wat te gaan doen, want er lag een duidelijke afspraak, want het betaalde pakket was op een gegeven moment op, dat wist hij net zo goed als u.
U hebt hem geen opdracht gegeven om meer lessen te laten nemen, daarvoor had u ook een pakket genomen, dan heb je het zelf nog in de hand, hij wist precies wat u moest betalen en dat was voorlopig de grens, wat daarna zou komen had hij moeten bespreken naar mijn idee.
ik ging er ook beslist nog niet mee akkoord, al zal dat wel het einde van de rijlessen van u dochter bij deze rijschoolhouder betekenen neem ik aan, maar er zijn er gelukkig meer....

jpm
door jpm - Dec 19, 2012 om 15:53
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zie dit vandaag pas, maar toch even mijn mening. In de eerste plaats denk ik dat uw dochter op sommige punten wat minder begaafd zal zijn, maar het hele verhaal, inclusief al uw kanttekeningen lezende, kom ik tot de conclusie dat ze verder vrij normaal begaafd moet zijn. Alle opmerkingen die het onvermogen van uw dochter benadrukken zijn van een dergelijk laag allooi, ik zou er maar niet op reageren.

U hebt een punt, de 20 extra lessen zijn niet afgesproken. Indien u inderdaad wekelijks contact had met de instructeur, dan had deze dit ook wel eerst met u kunnen bespreken. Een extra overeenkomst voor die 20 lessen of op zijn minst bij u de wetenschap dat deze zouden worden gegeven en in rekening gebracht, is wat u had mogen verwachten.

Wellicht dat een eerder gegeven advies nog het beste is, probeer te schikken en stel voor de extra 20 lessen voor de helft of een derde te betalen, misschien wel onder voorbehoud om dat na een aantal maanden pas in rekening te laten brengen.

Ik ben er van overtuigd dat uw dochter binnenkort gewoon lekker kan rijden, dat ze zal slagen en misschien ook iets kan terugbetalen omdat de extra kosten 'buiten het verjaardagscadeau' vallen.
Voor uw dochter: veel succes met het rijexamen.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 13:58
32 Antwoorden / 3 Vragen

Beste allemaal, nogmaals hartelijk dank voor het meedenken. We zitten natuurlijk in een vervelende positie gezien de omstandigheden van mijn dochter. Ik heb ons probleem voorgelegd aan onze rechtsbijstand. Die zijn er heel duidelijk in. De rijschoolhouder kan niets op ons verhalen omdat de extra lessen niet met ons besproken zijn. Op het moment dat onze dochter afreed werd de overeenkomst beëindigd. Wel kan hij het verhalen op onze dochter. Zij is vrijwillig de auto ingestapt en heeft die lessen wel gehad. De andere kant van het verhaal is dat er weinig op onze dochter te verhalen valt omdat ze geen geld heeft. N.a.v. dit hele gebeuren hebben wij besloten om voor onze dochter mentorschap aan te vragen en onder bewind te stellen. Puur om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen. Verder gaan wij verder bij een andere rijschool.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan het geen faire afwikkeling vinden. Fifty-fity zou redelijker zijn geweest. Zodra uw dochter wel geld heeft, een uitkering of een salaris kan de rijschool wel bij uw dochter aankloppen.

U zult uw dochter onder curatele moeten laten stellen. Bij een bewindvoering of mentorschap blijft zij zelf handelingsbekwaam, zodra ze 18 is.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het feit dat de dochter nugeen geld heeft, is niet relevant. De rechtsbijstandverzekering geeft ook al aan dat het op de dochter verhaald kan worden.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 16:50
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 14:12]Ik kan het geen faire afwikkeling vinden. Fifty-fity zou redelijker zijn geweest. Zodra uw dochter wel geld heeft, een uitkering of een salaris kan de rijschool wel bij uw dochter aankloppen.

U zult uw dochter onder curatele moeten laten stellen. Bij een bewindvoering of mentorschap blijft zij zelf handelingsbekwaam, zodra ze 18 is.

Gevoelsmatig ben ik het met u eens. Die lessen heeft ze gehad. Als de rijschoolhouder dit zou voorstellen zouden wij zeker akkoord gaan. Maar wij gaan hierin niet het initiatief nemen. Ik heb zoveel contact gehad met de rij-instructeur gedurende de lesperiode dat ik me niet kan voorstellen dat hij iets dergelijks vergeet te communiceren. We blijven bij ons standpunt dat hij aan de bel had moeten trekken toen het afgesproken aantal lessen bereikt was. En zoveel extra genoten lessen is buiten proportie. Dus als we op zo'n manier tot een akkoord zouden kunnen komen prima en dan betalen we uiteraard de extra lessen tot het tweede praktijkexamen want dat is wél afgesproken.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 16:55
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zaterdag 29 dec 2012, 14:56]Dank voor uw terugkoppeling.
Ik kan het standpunt van uw rechtsbijslandsverzekering vrijwel geheel volgen in die zin dat het eventueel vorderen bij uw dochter toch nog een probleem kan zijn voor de rijschoolhouder omdat een duidelijke overeenkomst ontbreekt. Het feit dat uw dochter is ingestapt wil niet per definitie zeggen dat er sprake is van een duidelijke wilsbeschikking. De rijschoolhouder had duidelijk voorwaarden moeten stellen en nu kunt u mogelijk zelfs 'misleiding' inbrengen.

En zoals ook anderen al stelden: negeer de niet zakelijke opmerkingen.

Ik wens u succes en voorla wens ik ook uw dochter succes met haar opleiding (als zelf o.a. MBO leraar).

Dank u wel voor uw antwoord. Ik denk inderdaad dat de rijschool eerder een probleem heeft dan wij of onze dochter. Maar omdat wij (volgens mij) fatsoenlijke mensen zijn voelt het niet goed om gewoon niet te betalen en op zoek naar een andere rijsschool. We hopen daarom dat men contact met ons opneemt en dat we er toch uit kunnen komen. Verder speelt ook mee natuurlijk dat wij ook facturen kregen van bedragen die door ons direct betaald zijn en dat de rijschool daarmee ook niet de administratie op orde heeft. U als MBO leraar heeft dus ervaring met kinderen zoals onze dochter? Wat prettig om te horen omdat we toch tegen heel wat onbegrip aanlopen die voortkomen uit weinig ervaring.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van recht of onrecht, zou ik zelf wel het voorstel doen aan de rijschool. U moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat uw dochter daar gelest heeft en nu vertrouwd is met de instructeur. Als ze nu weer aan een nieuwe instructeur moet wennen, zal haar dat ook geen goed doen. Ik neem aan dat zij van alle perikelen ook wel iets meegekregen zal hebben en zich daarover misschien schuldig voelt. Als u het dus op een prettige manier met de huidige rijschool zou kunnen oplossen, verdient dat ook voor de gemoedsrust van uw dochter, mijns inziens de voorkeur.

Dan nog afgezien van een eventuele claim die neergelegd gaat worden bij uw dochter, is voor haar ook erg onaangenaam.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 17:06
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 17:00]Afgezien van recht of onrecht, zou ik zelf wel het voorstel doen aan de rijschool. U moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat uw dochter daar gelest heeft en nu vertrouwd is met de instructeur. Als ze nu weer aan een nieuwe instructeur moet wennen, zal haar dat ook geen goed doen. Ik neem aan dat zij van alle perikelen ook wel iets meegekregen zal hebben en zich daarover misschien schuldig voelt. Als u het dus op een prettige manier met de huidige rijschool zou kunnen oplossen, verdient dat ook voor de gemoedsrust van uw dochter, mijns inziens de voorkeur.

Dan nog afgezien van een eventuele claim die neergelegd gaat worden bij uw dochter, is voor haar ook erg onaangenaam.

Helaas vrees ik dat u gelijk heeft. De rechtsbijstand gaf dit ook aan, dat we zouden voorstellen om of 1/3 of de helft te betalen. Dat was volgens hen redelijk. Tja, en in haar geval is deze situatie helemaal niet leuk en switchen naar een andere rijschool zal ook niet zonder slag of stoot gaan. Heel erg jammer dat we niet tijdig geïnformeerd zijn, dan hadden we zelf de regie kunnen houden.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 29, 2012 om 17:30
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik blijf erbij dat de fout gewoon bij jullie zelf ligt...............

***Ja, ze heeft ook een boekje waar dat instaat met tijden en al. Maar ik dacht dat die tijden 1 uur b.v. voor haar was en het andere uur voor de andere meerijdende leerling***

en..........

***we hebben er gewoon niet zo bovenop gezeten***

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 17:40
32 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, maar dat is dus niet zo.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 29, 2012 om 17:50
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wel kan hij het verhalen op onze dochter. Zij is vrijwillig de auto ingestapt en heeft die lessen wel gehad

Blijkbaar wel dus!

snah
door snah - Dec 29, 2012 om 18:04
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo mariska1967

Even nog wat dingen waar je aan moet denken ,
De rijinstructeur of rijschool kan de voordering uit handen geven aan een incasso bureau ( en dat kan heel vervelend worden ) Als er een les afspraak is gemaakt dan moet die ook betaald worden , wist de rijinstructeur dat jij de geldschieter bent en wist hij dat zij niet handelsbekwaam is ?
Dit en nog meer dingen gaan meespelen als dit voor een rechter zou komen .
Vandaar mijn eerder genoemde schikking .

Mocht je toch naar een andere rijschool gaan dan moet de huidige rijschool via digid ontmachtigd worden en de nieuwe gemachtigd .

Als een mentorschap hetzelfde inhoud als onder curatele staan dan zou ik dat zeker doen , mijn zusje staat ook onder curatele . Ooit is er zo'n gladjanus van een energiemaatschappij bij haar aan de deur geweest en heeft haar een driejarig contract aangesmeerd , dit heeft haar veel geld gekost en ze kon er niet vanaf , nu zou zoiets dus kunnen worden teruggedraaid .

Een geslaagd jaar gewenst
Hans

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 18:21
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zaterdag 29 dec 2012, 17:30]Ik blijf erbij dat de fout gewoon bij jullie zelf ligt...............

***Ja, ze heeft ook een boekje waar dat instaat met tijden en al. Maar ik dacht dat die tijden 1 uur b.v. voor haar was en het andere uur voor de andere meerijdende leerling***

en..........

***we hebben er gewoon niet zo bovenop gezeten***

Jij geeft je mening over wat jij vindt, namelijk dat de fout bij ons ligt en dat is dus niet helemaal waar. Met alle respect, aan meningen heb ik geen boodschap.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 18:29
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=snah schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:04]Hallo mariska1967

Even nog wat dingen waar je aan moet denken ,
De rijinstructeur of rijschool kan de voordering uit handen geven aan een incasso bureau ( en dat kan heel vervelend worden ) Als er een les afspraak is gemaakt dan moet die ook betaald worden , wist de rijinstructeur dat jij de geldschieter bent en wist hij dat zij niet handelsbekwaam is ?
Dit en nog meer dingen gaan meespelen als dit voor een rechter zou komen .
Vandaar mijn eerder genoemde schikking .

Mocht je toch naar een andere rijschool gaan dan moet de huidige rijschool via digid ontmachtigd worden en de nieuwe gemachtigd .

Als een mentorschap hetzelfde inhoud als onder curatele staan dan zou ik dat zeker doen , mijn zusje staat ook onder curatele . Ooit is er zo'n gladjanus van een energiemaatschappij bij haar aan de deur geweest en heeft haar een driejarig contract aangesmeerd , dit heeft haar veel geld gekost en ze kon er niet vanaf , nu zou zoiets dus kunnen worden teruggedraaid .

Een geslaagd jaar gewenst
Hans

Beste Hans, bedankt voor dit nuttige antwoord. De rijschool was zeer zeker op de hoogte dat wij dit pakket betaalde. Wij hebben ook de overeenkomst getekend. Verder was bekend dat mijn dochter tegen het zwakbegaafd aanzit en dat we daarom ook voor deze rijschool hebben gekozen ( gespecialiseerd in o.a. faalangst) en dat er ook daarom zoveel contact is geweest over de prestaties. Maar blijkbaar dus niet voldoende contact jammer genoeg. Ik baal ook echt van deze situatie, het was ook niet nodig geweest. Dus na uw antwoord en andere antwoorden moet ik maar opnieuw bedenken was wijsheid is. Want wat ik al eerder aangaf, wij hadden ook scherper kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@snah

Een mentorschap is niet hetzelfde als curatele. Bij een mentorschap blijft de dochter handelingsbekwaam en dat is juist iets wat Ts. wil voorkomen.

@Mariska

Als u zichzelf er ook ongelukkig bij voelt, wat let u dan de eerste stap te zetten. De ellende kan maar uit de wereld zijn. Bij een compleet negatieve reactie van de rijschool, kunt u altijd nog verder kijken.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 18:36
32 Antwoorden / 3 Vragen

Nog even nabrander. We zijn ook verder overtuigd dat de rijschool het beste voorheeft met onze dochter en dat zij, buiten deze situatie, een goeie instructeur heeft. Mijn man gaat hem dinsdag bellen en dan even aftasten wat de opstelling is van de rijschoolhouder. Dan kijken we verder wat we doen. Ik hou u op de hoogte, dat is het minste wat ik kan doen na de moeite om een reactie/ advies te geven waarvoor mijn hele hartelijke dank.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 18:38
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:30]@snah

Een mentorschap is niet hetzelfde als curatele. Bij een mentorschap blijft de dochter handelingsbekwaam en dat is juist iets wat Ts. wil voorkomen.

@Mariska

Als u zichzelf er ook ongelukkig bij voelt, wat let u dan de eerste stap te zetten. De ellende kan maar uit de wereld zijn. Bij een compleet negatieve reactie van de rijschool, kunt u altijd nog verder kijken.

U was me net voor. Ik voel me er niet zozeer ongelukkig door maar voor m'n dochter is het zeker naar. Dit wil graag haar rijbewijs. Mijn man gaat de rijschool dinsdag bellen en dan kijken we n.a.v. Dat gesprek verder.

snah
door snah - Dec 29, 2012 om 18:40
654 Antwoorden / 61 Vragen

Maak van dinsdag bellen woensdag bellen , dinsdag zullen zij niet opnemen .

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 18:43
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=snah schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:40]Maak van dinsdag bellen woensdag bellen , dinsdag zullen zij niet opnemen .

:-D u zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.

ma
door mariska1967 - Dec 29, 2012 om 18:45
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:30]@snah

Een mentorschap is niet hetzelfde als curatele. Bij een mentorschap blijft de dochter handelingsbekwaam en dat is juist iets wat Ts. wil voorkomen.

Tja, tot nu toe hebben wij alles nauwlettend in de gaten kunnen houden. En dit is iets wat mijn dochter zelf ook moet willen. Ze zit namelijk echt op de grens van zwakbegaafd zijn. En dan denk ik ook verder, wat als ze een serieuze vriend krijgt, hoe weten instanties dat, dat ze onder curatele staat etc. Krijgt ze daarmee een stempel. Er valt voor ons nog heel wat uit te zoeken voor we zo'n stap willen/gaan zetten.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap

Hier kunt u er alles over lezen.

snah
door snah - Dec 29, 2012 om 18:59
654 Antwoorden / 61 Vragen

Dat van curatele zou ik zeker uitzoeken , misschien hier een nieuwe vraag over stellen . Zoiets wordt niet zomaar gedaan en het brengt een hoop werk met zich mee bv een jaarlijkse uitgebreide boekhouding ( inkomsten uitgaven en bonnetjes )

In de tussentijd of als er geen curatele komt zeg tegen je dochter dat zij nooit nooit nooit ergens voor een handtekening voor zet zonder dat jullie er bij zijn .

Hans

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=snah schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:59]Dat van curatele zou ik zeker uitzoeken , misschien hier een nieuwe vraag over stellen . Zoiets wordt niet zomaar gedaan en het brengt een hoop werk met zich mee bv een jaarlijkse uitgebreide boekhouding ( inkomsten uitgaven en bonnetjes )

In de tussentijd of als er geen curatele komt zeg tegen je dochter dat zij nooit nooit nooit ergens voor een handtekening voor zet zonder dat jullie er bij zijn .

Hans

Dat werk valt reuze mee. Jarenlang gedaan voor mijn oma.

Geen handtekening zetten. Dat doen helaas nog heel veel volwassenen ook zomaar.

ma
door mariska1967 - Jan 5, 2013 om 23:25
32 Antwoorden / 3 Vragen

Goedenavond, tot op heden heeft de rijschool geen contact met ons gezocht. Hij heeft alleen onze dochter een sms-je gestuurd dat hij verder geen lessen meer geeft totdat de factuur betaald is. Morgen gaan wij een mail sturen met een voorstel tot een schikking (de helft betalen van de 20 rij.essen). Als hij daarmee niet akkoord stappen we toch over naar een andere rijschool omdat eigenlijk ons vertrouwen al weg is.

snah
door snah - Jan 6, 2013 om 10:59
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Mariska ,

Veel vragen en je komt ineens met extra informatie .

Ik ken jouw dochter niet en ook de rijinstructeur en de rijschool niet. Dus hoeveel lessen uiteindelijk nodig zijn kan ik niet zeggen .

Het feit dat je nu aangeeft dat er wekelijks contact was en dat er hierbij niets gezegd werd dat er extra lessen nodig waren vind ik toch ietwat vreemd .

Jammer dat jij sommige op het verkeerde been hebt gezet door te melden over – tegen het zwak begaafde aan – Dit is zij m.i. niet.
Je dochter is moeilijk lerend , vandaar de moeite met de theorie , dit heeft niets met de praktijk te maken .

Het kan zijn dat de fout ligt bij de rijschool als deze meerdere instructeurs heeft en de instructeur denkt dat de rijschool voor de betaling zorgt en extra lessen betaald worden.

Wat is nu wijs ,
Ik zou in gesprek gaan met de rijschool eigenaar , uw verhaal vertellen en aangeven dat de 20 extra lessen niet waren afgesproken en dus niet betaald hoeven te worden mede omdat er hierover geen overleg is geweest en er niets over op papier staat.
Overweeg als de 20 extra lessen echt gereden zijn tot een compromie , bv. 1/3 tot 1/2 van het totaalbedrag .
En bij deze veel succes voor je dochter met haar herexamen.

Hans

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2013 om 11:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw terugkoppeling.
Ik kan het standpunt van uw rechtsbijslandsverzekering vrijwel geheel volgen in die zin dat het eventueel vorderen bij uw dochter toch nog een probleem kan zijn voor de rijschoolhouder omdat een duidelijke overeenkomst ontbreekt. Het feit dat uw dochter is ingestapt wil niet per definitie zeggen dat er sprake is van een duidelijke wilsbeschikking. De rijschoolhouder had duidelijk voorwaarden moeten stellen en nu kunt u mogelijk zelfs 'misleiding' inbrengen.

En zoals ook anderen al stelden: negeer de niet zakelijke opmerkingen.

Ik wens u succes en voorla wens ik ook uw dochter succes met haar opleiding (als zelf o.a. MBO leraar).