ka
door katja3001 Aug 11, 2011 om 09:04
Geldzaken & recht

Bestelling & Retour bij Zalando

Onlangs heb ik bij Zalando schoenen (pumps) besteld - kostenpunt EUR 49.95. Na de eerste 10 minuten dragen kwam de gehele hak aan de rechter schoen los van de schoen en begon te wiebelen. In een gesprek met de klantenservice werd mij verteld dat ik fotos van het produkt moest maken en samen met een uitleg van de situatie naar de klantenservice moest emailen, naar aanleiding waarvan zij de verdere stappen gingen bepalen.
Binnen 2 dagen nadat ik dit had gedaan, kreeg ik antwoord van Zalando: ze bieden of EUR 5.00 tegemoetkoming aan, of ik zou ook de schoenen kunnen retourneren, en dan zouden zij verder gaan kijken (geen idee dus of ik dan wel geld terug of een nieuw paar schoenen zou gaan ontvangen).
Ik ben het hier niet mee eens, want de schoenmakers in mijn buurt hebben aangegeven dat de reparatie tussen EUR 12.50 en EUR 15.00 zal gaan kosten. Ik vind het wel hele mooie schoenen en wil ze liever niet retourneren, maar verwacht wel voldoende vergoeding van Zalando naturulijk.
Wat zijn min rechten eigenlijk? En wat is Zalando verplicht te doen in zo'n geval? Bedankt voor de uitleg alvast!

Mvg, K.

4824 5 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Aug 11, 2011 om 13:18
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het blijft met schoenen steeds een hachelijke zaak daar men niet weet hoe u de schoenen gebruikt danwel belast heeft. Er kan vaak pas iets vastgesteld worden nadat men de schoenen gezien heeft. Vandaar dat men daar van te voren geen konkrete uitspraak over kan doen. Aan u de keus om de tegemoetkoming aan te nemen of de schoenen ter controle op te sturen waarna zal blijken hoe men erover denkt.

bosbess
door bosbess - Aug 11, 2011 om 13:30
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Druifje.

Zelf zou ik de schoenen naar de schoenmaker brengen en na reparatie de bon naar Zalando sturen met het verzoek om in plaats van 5 euro bv 15 euro over te maken. Doen ze dat, dan heb je wat je wilt. Zo niet, dan heb je pech maar dan heb je toch een paar schoenen die je heel mooi vindt voor 60 euro, niet duur vind ik.

Wel moet je vóór de reparatie de andere hak ook even laten controleren door de schoenmaker, want als er sprake is van een fabricagefout, dan kan je ze beter terugsturen, anders blijf je er problemen mee houden.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Aug 11, 2011 om 14:39
330 Antwoorden / 15 Vragen

Katja,
Als u aanspraak wilt maken op vergoeding, reparatie of uw geld terug, zult u de schoenen toch echt in de huidige staat ter beoordeling naar Zalando moeten sturen. Op het moment dat de schoenmaker er aan begint, is de garantie over!
Schoenen mogen na zo kort gebruikt te zijn niet zomaar kapot gaan bij normaal gebruik. Maar ja, wat is normaal gebruik? Maar ik dacht dat de bewijslast in dit geval nog bij Zalando ligt, omdat de schoenen nog vrij nieuw zijn. Ik zou dus de schoenen opsturen, Zalando staat goed aangeschreven dus het beste er van hopen.

brainless
door brainless - Aug 29, 2011 om 16:27
324 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet de verkoper (in deze situatie: Zalando) altijd de gelegenheid geven het product te repareren. Indien reparatie niet mogelijk is moeten ze deze vervangen en als dit niet mogelijk is: geld terug geven.

Soms is, in goed overleg, mogelijk dat je het product op hun kosten laat repareren. Maar daar moet je wel, het liefst schriftelijk, bewijs van hebben.

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2011 om 18:19
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Off topic - Als ik naar hun tv commercials kijk en luister: zou gillen helpen?