an
door angeles.27 Feb 22, 2011 om 19:02
Geldzaken & recht

Bijenkorf en garantie op kleding die kapot gaat na 1 jaar

In december 2010 kocht ik voor mijn vriend voor om en nabij 600 euro aan kleding op de herenafdeling van de Bijenkorf. Ik kocht expres bij de Bijenkorf omdat de Bijenkorf merken verkoopt die bekend staan om kwaliteit. Naar mijn verwachting zou aldaar gekochte kleding een langere levensduur moeten hebben dan 1 jaar. Deze week constateerde ik dat een polo met lange mouwen van het merk Fillippa K bij de knoopjes heeft losgelaten en daardoor is gaan scheuren. Dit bij normaal gebruik en aan het shirt is te zien dat het met zorg is gewassen. De Bijenkorf heeft mij na beraad laten weten dat garantie bij hen maar 1 jaar duurt en dat de enige tegemoetkoming die zij mij kunnen bieden is 50% korting te geven op hetzelfde shirt die nog in de collectie aanwezig is. Mij lijkt dit een sigaar uit eigen doos en ik ben dan ook niet akkoord gegaan. Nu zal de coupeur van de Bijenkorf het shirt met de hand repareren omdat deze niet eens beschikt over een overlockmachine. Ik voel me als regelmatige klant toch enigszins verbolgen want ik weet niet wat voor mij nu de meerwaarde is kleding te kopen bij deze zaak die pretendeert kwaliteit te bieden terwijl de levensduur minder is dan die van de goedkopere concurrenten die kopieën bieden van merken als Fillippa K maar echter met een langere levensduur.

11888 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoel je 2009.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee zoal het er staat. 2010.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Bijenkorf heeft mij na beraad laten weten dat garantie bij hen maar 1 jaar duurt --

Hoezo Maar 1 jaar? het is nog geen 3 maanden later..............

Dus buiten de garantie ben je niet, ze hebben het recht het te repareren (ipv te vervangen) dus even afwachten of het daarmee naar wens wordt opgelost.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja daarom vraag ik dus of ze 2009 bedoelt.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

angeles.27 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 19:02: In december 2009 kocht ik voor mijn vriend voor om en nabij 600 euro aan kleding op de herenafdeling van de Bijenkorf. Ik kocht expres bij de Bijenkorf omdat de Bijenkorf merken verkoopt die bekend staan om kwaliteit. Naar mijn verwachting zou aldaar gekochte kleding een langere levensduur moeten hebben dan 1 jaar. Deze week constateerde ik dat een polo met lange mouwen van het merk Fillippa K bij de knoopjes heeft losgelaten en daardoor is gaan scheuren. Dit bij normaal gebruik en aan het shirt is te zien dat het met zorg is gewassen. De Bijenkorf heeft mij na beraad laten weten dat garantie bij hen maar 1 jaar duurt en dat de enige tegemoetkoming die zij mij kunnen bieden is 50% korting te geven op hetzelfde shirt die nog in de collectie aanwezig is. Mij lijkt dit een sigaar uit eigen doos en ik ben dan ook niet akkoord gegaan. Nu zal de coupeur van de Bijenkorf het shirt met de hand repareren omdat deze niet eens beschikt over een overlockmachine. Ik voel me als regelmatige klant toch enigszins verbolgen want ik weet niet wat voor mij nu de meerwaarde is kleding te kopen bij deze zaak die pretendeert kwaliteit te bieden terwijl de levensduur minder is dan die van de goedkopere concurrenten die kopieën bieden van merken als Fillippa K maar echter met een langere levensduur.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

excuus inderdaad 2009

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar gaat het heen met de wereld als men na 14 maanden nog volop service verwacht. Op deze manier kunnen alle kledingwinkels wel opdoeken als men zoveel service zou moeten verlenen. Je hebt voor 600euro aan kleding gekocht maar je verteld niks over de prijs van dat shirt. Ik vind het al heel knap van de Bijenkorf dat ze de ' klacht' überhaupt in behandeling nemen.

14 maanden een shirt gebruiken en dan niet tevreden zijn als men je 50% korting aanbied op een volgend shirt. Mijn hemel wat een instelling heeft consument in 2011.

Maar als antwoord op je vraag. Ik zou die 50% kortingsbon aannemen en blij zijn dat ze me niet in me gezicht hebben staan uitlachten om zo'n ' klacht' .

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 00:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Naast de garantie die men heeft op een product, geldt er altijd nog de conformiteitseis. Dit houdt in dat een product moet voldoen aan de gestelde verwachtingen (zie art. 7:17 BW).

De polo in kwestie is na 14 maanden normaal gebruik versleten. Dit lijkt mij een redelijk termijn. Na 14 maanden kan men niet verwachten dat de kleding nog als nieuw is. Dat het kledingstuk in kwestie erg duur was doet hier niets aan af, kleding is nou eenmaal niet gemaakt van staal, maar stof.
Ik werk zelf ook als bijbaan in een winkel die dat soort kleding koopt. Dat de kleding duur is, wil niet zeggen dat het altijd betere kwaliteit is. Eerder dat het van een bepaald merk is.

Naar mijn inziens is het aanbod van de Bijenkorf dus coulant.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 01:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Men betaald in de regel voor het merk en een bekend merk houdt niet automatisch in dat het product dan ook van een betere kwaliteit is.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 01:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ angeles:

Aan een overlockmachine heb je bij reparatie van kleding niet zoveel, omdat reparatie heel wat anders is dan serieproductie. Met naald en draad kun je op kleine plekjes vaak beter uit de voeten.
Verder vind ik het antwoord van swat hout snijden. Soms zijn kopieën beter van kwaliteit dan het dure originele merkartikel.

Dus niet zeuren wanneer het netjes met de hand gerepareerd is en zo niet dan is die 50 % ook niet gek voor een meer dan een jaar oud kledingstuk. Hij heeft immers het genoegen van een jaar gebruik gehad. Ook moet een zekere afschrijving op het artikel toegepast worden. En dat is b.v. bij een modeartikel aanmerkelijk, omdat je met bepaalde kleuren of modellen na een jaar soms al voor gek loopt.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 02:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, in een echte bijenkorf leeft de bij gemiddeld 8 weken. Begrijp je frustratie heel goed. Je geeft veel geld uit aan kleding bij een gerenomeerde winkel echter na 1 jaar blijkt die duur betaalde kleding toch gebreken te hebben . Nogmaals begrijp heel goed de frustratie, maar je moet ook beseffen dat de Bijenkorf geld moet maken en dat elk kledingstuk inkoop ongeveer 1/3 kost van de verkoopprijs in aanbieding. Deze winkel verdiend haar geld door imago.Je kunt exact dezelfde kleding kopen bij een discounter. Echter dat voelt goedkoop en niet goed.
In Dusseldorf is 4x jaarlijks een belangrijke internationale kledingbeurs voor kledingverkopers. Ben er vaak geweest. Grote ketens zijn er niet officieel aanwezig.

Wil je vraag/klacht niet verpesten dus klaag maar bij de korf.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ nbw:

"Hoi, in een echte bijenkorf leeft de bij gemiddeld 8 weken."

Waar slaat dit nu weer op? Personeel in de Bijenkorf leeft toch wel langer dan gemiddeld 8 weken mag ik voor hen hopen.

Honing, was en propolis (producten uit de bijenkorf) kunnen vele decennia goed blijven! Ik ken een imker die nog prima honing, vóór de tweede wereldoorlog geslingerd door zijn vader, in de kelder heeft. Dit product is alleen momenteel niet vloeibaar meer, doch nog prima te consumeren wanneer het "au bain.Marie" op max. 35 °C. weer vloeibaar gemaakt wordt.

H. (hulp-imker)

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

nbw schreef op woensdag 23 feb 2011, 02:55: Hoi, in een echte bijenkorf leeft de bij gemiddeld 8 weken. Begrijp je frustratie heel goed. Je geeft veel geld uit aan kleding bij een gerenomeerde winkel echter na 1 jaar blijkt die duur betaalde kleding toch gebreken te hebben . Nogmaals begrijp heel goed de frustratie, maar je moet ook beseffen dat de Bijenkorf geld moet maken en dat elk kledingstuk inkoop ongeveer 1/3 kost van de verkoopprijs in aanbieding. Deze winkel verdiend haar geld door imago.Je kunt exact dezelfde kleding kopen bij een discounter. Echter dat voelt goedkoop en niet goed.

Een discounter verkoopt geen Tommy Hilfiger of Hugo Boss, dus het onzin om te stellen dat je exact dezelfde kleding kan kopen bij een discounter.

En het is ook niet zo dat je dezeflde kleding zonder merkje bij de discounter kan kopen. Maar als jij weet waar ik een exacte kopie van een Hilfiger overhemd kan kopen voor minder geld dan hoor ik dat graag.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Googel eens naar Dress-for-Less. Tommy Hilfiger met 50% korting ze ik daar staan.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2011 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die dress 4 less site geeft aan dat ze een outlet zijn. Dat houd dus in dat het oude overgebleven voorraad is. Dat kunnen ze goedkoop aanbieden omdat het geen actuele collectie is. Als Hillfiger dit zou doen met een nieuwe collectie maken ze hun eigen merk kapot.

Ook ik doe kleding inkopen op beurzen en kan je vertellen dat voor winkeliers de prijs meestal niet 3x over de kop gaat. Hilfiger zelf maakt in deze gevallen veel winst op het artikel maar voor de winkelier valt dat best mee. Het zijn vooral de concerns zoals c&a, vera moda, promiss h&m waar artikelen wel tot 7 x over de kop kunnen gaan. Dit omdat zij geen tussenhandel meer hebben. Zij kunnen direct in China bij fabrieken orders ingeven en zodoende een lage inkoopprijs rekenen. Voor winkeliertjes zit er altijd nog een tussenhandel in groothandels. Om deze reden hebben concerns ook het hele jaar door sale-aanbiedingen. Als een artikel 7x over de kop gaat kan je makkelijk zeggen dat het je het 50% afprijst want dan maak je nog veel winst.

Ik heb de vestjes van vero moda zelf zien liggen in een fabriek in een China, ze hadden er 3 euro kosten aan en ze werden verkocht voor 17.95 o_0

Daarnaast willen mensen qua merken ook graag bedonderd worden. Wij verkopen ook een bepaald merk en dat bedrijf heeft dochtermerken die wij niet verkochten. Dan kochten wij de voorraad op van het dochtermerk alleen moesten we het label eruit halen en een ander label erop zetten. Dan hoor je klanten dus serieus zeggen ' goh het lijkt op dit/dat merk maar je voelt het verschil wel hoor' terwijl het gewoon dat merk is alleen de prijs is veel lager omdat het overgebleven is. Bij een merk betaal je voor het beeld wat je wilt uitdragen en het zegt niks over de kwaliteit van het artikel.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Bedankt voor alle suggesties. Inmiddels is de zaak beslecht. De Bijenkorf heeft de polo prachtig laten maken en het hoofdkantoor heeft contact met mij opgenomen om als extra service buiten het beleid van Filippa K om mij als doekje tegen het bloeden een bon aan te bieden van 45 Euro. Bij het ophalen van de bon was het personeel van de herenafdeling super aardig. Echt Service met een hoofdletter van de Bijenkorf, zo ken ik ze weer.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

angeles.27

Proficiat! Eind goed, al goed.

ReadAC.