marann
door marann Jan 9, 2012 om 11:31
Geldzaken & recht

Recht

Geacht forum,
Gaarne hoor ik van 1 van u of u een antwoord hebt op de volgende vraag.
Mijn zoon wordt per 1 april a.s. ontslagen omdat het bedrijf stopt wegens economische redenen. Hij zoekt naarstig naar een andere baan omdat hij een vrouw, 1 kind en over een paar maanden 2 kindjes heeft.
Vanmorgen belde hij de belasting om te vragen hoe het gaat met de vergoeding voor de crèche van zijn dochtertje als hij ontslagen is en nog geen baan heeft.
Het antwoord van de dame van de belasting was dat hij na ontslag nog 3 maanden vergoeding krijgt en daarna niets meer. Mijn zoon ze tegen de belastingsdame dat hiervan niet op de belastingsite stond en zij antwoordde "wat er op de belastingsite staat is nog van 2011!"
Had dit alles al niet eerder op de belastingsite moeten staan?
Maar het wordt nog mooier hij kijkt een kwartier na zijn gesprek op de belastingsite en tot zijn verbazing staat het er nu WEL op. Is het zo dat wij de belasting moeten zeggen wat ze moeten doen en wat doen zij dan de hele dag? Kunt u mijn zoon hiermee helpen, want het is toch niet op te brengen om € 1400 voor de crèche te betalen.
Bij voorbaat dank voor uw moeite!
Met vriendelijke groeten,
Marann

1393 18 Rapporteer

jo
door jojanda - Jan 9, 2012 om 12:01
146 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het vervelend voor uw zoon, en ik kan me voorstellen dat het voor u ook een hele zorg is.
Maar met betrekking tot de creche: Mocht uw zoon tegen die tijd geen werk hebben, is het dan niet zo dat uw zoon voor zijn kind(eren) kan zorgen, en dat de creche dan niet nodig is?

marann
door marann - Jan 9, 2012 om 12:34
38 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zou wel een poosje kunnen, maar zijn vrouw werkt ook en met een paar maanden zit je op het minimum. Ze hebben een eigen huis met hypotheek en werken daar hard voor. Bedankt voor uw antwoord!

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2012 om 12:40
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect voor de situatie, maar als er één van de twee ouders thuis is en de ander wèl werkt, zie ik nu niet direct de noodzaak van een creche in. Er is dan immers een ouder thuis, en of dat pa of ma is, doet in mijn ogen niet ter zake.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 12:53
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 9 jan 2012, 12:40]Met alle respect voor de situatie, maar als er één van de twee ouders thuis is en de ander wèl werkt, zie ik nu niet direct de noodzaak van een creche in. Er is dan immers een ouder thuis, en of dat pa of ma is, doet in mijn ogen niet ter zake.

Ligt er natuurlijk wel aan wie het hoogste salaris inbrengt (bracht). Het is immers wel zo dat je tegenwoordig wel samen moet werken om hypotheek op te brengen. Aan de andere kant is €1400,00 per maand voor crèche zoveel dat er dan inderdaad 1 (de minst verdienende) deze uitgave dan zou kunnen besparen want dit is wel een heel fiks bedrag!

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2012 om 13:04
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op 1400 euro kosten denk ik dat er sprake is van een 4 of 5 daagse opvang. Daarnaast krijgt TS nog 3 maanden wèl de kosten via de belasting vergoed (volgens ts) en heeft ts volgens mij recht op ww en daarna wwv.
Dus van een 1,2,3 paniek situatie is geen sprake.

Blijf ik van mening dat als er één van de twee ouders niet werkt, er één van de twee thuis zit met een uitekering. Dan zie ik niet direct de noodzaak in van een crechevergoeding door de belastingdienst (of te wel onze belastincenten).

En hoe vervelend het ook is, een stap terug doen kost je veel meer moeite als een stap omhoog klimmen. TS en zijn gezin zulen zoals het spreekwoord zegt: "de tering naar de nering moeten zetten".

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 13:19
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 9 jan 2012, 13:04]
Blijf ik van mening dat als er één van de twee ouders niet werkt, er één van de twee thuis zit met een uitekering. Dan zie ik niet direct de noodzaak in van een crechevergoeding door de belastingdienst (of te wel onze belastincenten).
Hoe wil je solliciteren als je een kind thuis hebt zitten? Helaas is niet iedereen in de gelukkige positie dat ze voor een paar uurtjes de kleine bij de grootouders kunnen afgeven, en het staat wel erg lullig om je sollicitatie-gesprek met de baby op de arm te moeten voeren. Bovendien, wanneer je eenmaal een nieuwe baan hebt, is kinderopvang ook weer niet één-twee-drie geregeld. Nee, opzeggen lijkt me niet de beste oplossing. Jammer genoeg zijn er nog maar weinig kinderopvangs (als ze überhaupt al bestaan) die flexibel met dit soort situaties omgaan (bijvoorbeeld alleen het volle pond betalen voor de dagen waarop het kind gebracht wordt, en voor de overige dagen een minieme vergoeding).

Maar drie maanden wordt er gewoon doorbetaald, dus inderdaad is er van accute noodzaak geen sprake. Zorgen dat je binnen drie maanden een nieuwe baan vindt!

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2012 om 13:27
11559 Antwoorden / 51 Vragen

"Hoe wil je solliciteren als je een kind thuis hebt zitten?"

Je bent niet 40 uur per week bezig met solliciteren in mijn optiek. En hoe moeten andere mensen met kinderen dat doen? Zelfs bij een UWV bezoek is het geen geldig excuus als je geen oppas hebt. Je zult buren, familie, schoolvriendjes moeten inschakelen.

stacey
door stacey - Jan 9, 2012 om 13:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 9 jan 2012, 13:19][Hoe wil je solliciteren als je een kind thuis hebt zitten? Helaas is niet iedereen in de gelukkige positie dat ze voor een paar uurtjes de kleine bij de grootouders kunnen afgeven, en het staat wel erg lullig om je sollicitatie-gesprek met de baby op de arm te moeten voeren.

Natuurlijk onzin om voor wellicht 1 sollicitatiegesprek een opvang van 1400 te laten betalen door anderen.............
Bij onze opvang kun je ook opvang regelen voor af en toe via een strippenkaart, dan zou je zoiets kunnen reglen voor incidenteel.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 13:35
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 9 jan 2012, 13:27]"Hoe wil je solliciteren als je een kind thuis hebt zitten?"

Je bent niet 40 uur per week bezig met solliciteren in mijn optiek. En hoe moeten andere mensen met kinderen dat doen? Zelfs bij een UWV bezoek is het geen geldig excuus als je geen oppas hebt. Je zult buren, familie, schoolvriendjes moeten inschakelen.

Nee, je bent niet 40 uur per week bezig met solliciteren (al verwacht het UWV dit wel trouwens, maar dit ter zijde). Waar ik het ook over heb, zijn die paar uurtjes die je op locatie moet doorbrengen (sollicitatie-gesprek, intake, whatever).

Lekker makkelijk om er maar van uit te gaan dat iedereen in de gelegenheid is om anderen (buren, schoolvriendjes (wtf?!?), familie) met het kind op te zadelen. Werkende mensen hebben vrienden die ook werken, die kunnen familie hebben aan de andere kant van het land (of nog verder) en buren die ze nooit of bijna nooit spreken.
Ik zeg ook niet geen kinderopvang een geldig excuus is om de sollicitatie af te zeggen, ik zeg juist dat je alles er aan moet doen om te voorkomen dat je de sollicitatie zou moeten afzeggen. In dit geval zou het dus een oplossing kunnen zijn om de kinderopvang niet op te zeggen. Als je echter in de gelegenheid bent om voor die sollicitatie-uurtjes iets anders kunt regelen, en als je zeker bent dat je weer terecht kunt bij je kinderdagverblijf op het moment dat je nieuw werk gevonden hebt, dan is opzeggen van de kinderopvang wel een goed idee.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 13:38
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 9 jan 2012, 13:33]
Bij onze opvang kun je ook opvang regelen voor af en toe via een strippenkaart, dan zou je zoiets kunnen reglen voor incidenteel.

Ben niet bekend met dit systeem, maar dat lijkt me inderdaad een goede optie als die beschikbaar is.

eva369
door eva369 - Jan 9, 2012 om 14:07
308 Antwoorden / 2 Vragen

als hij per 1 april wordt ontslagen, zou ik nu alvast naar een nieuwe baan zoeken. en verder proberen te besparen op alles voor zover het kan.

getty
door getty - Jan 9, 2012 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tip : houd de opzegtermijn van de creche in de gaten, vaak is dit ook 3 maanden.
Als je pas gaat opzeggen als de 3 maanden overgangsperiode voorbij is, dan zit je er nog 3 maanden aan vast, als er da nog geen nieuwe baan is, dan moet je dus heel duur betalen voor de opvang ! Hier gaan veel mensen de fout mee in, dus goed opletten!

ci
door cieltje - Jan 11, 2012 om 12:45
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 9 jan 2012, 12:53][quote=mahadma schreef op maandag 9 jan 2012, 12:40]Met alle respect voor de situatie, maar als er één van de twee ouders thuis is en de ander wèl werkt, zie ik nu niet direct de noodzaak van een creche in. Er is dan immers een ouder thuis, en of dat pa of ma is, doet in mijn ogen niet ter zake.

Ligt er natuurlijk wel aan wie het hoogste salaris inbrengt (bracht). Het is immers wel zo dat je tegenwoordig wel samen moet werken om hypotheek op te brengen. Aan de andere kant is €1400,00 per maand voor crèche zoveel dat er dan inderdaad 1 (de minst verdienende) deze uitgave dan zou kunnen besparen want dit is wel een heel fiks bedrag!

Wat een onzin dat je twée inkomens moest hebben om een huis te kopen. Ik ken in m'n familie vier neven/nichten die alléén een nieuwbouw huis hebben gekocht en ze hebben zeker geen hulp gekregen van hun ouders en ook geen topbanen!!

Wat betreft de creche, het is van de gekke dat de belasting (wij dus) elke maand €1400,- bijdragen aan opvang die niet nodig is. Het lijkt me niet dat uw zoon elke dag een sollicitatiegesprek zal hebben. Daarbij komt ook dat wij vroeger óók opvang moesten regelen voor ziekenhuis, dokter, tandarts etc bezoeken. Dus een beetje moeite mogen ze best doen om een baan te krijgen.
Wat betreft het opzeggen van de creche, door de nieuwe belastingregels verdwijnen de wachtlijsten bij kdv heel rap, dus het moet niet zo moeilijk zijn om weer een nieuwe opvang te vinden. Willen ze de kinderen echter bij de vertrouwde opvang laten, dan moet hij rap een baan vinden (ook onder z'n niveau) of zélf de opvang gaan betalen, simpel zat én het eerlijkst tegenover de andere belastingbetalers.

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2012 om 13:02
16841 Antwoorden / 108 Vragen

nou cieltje, als jij alle mensen te eten zou moeten geven die wel twee inkomens moeten hebben om de hypotheek te betalen, ben je in 1 week failliet, hoor. Dat is tegenwoordig een luze die in jouw familie voorkomt, er zijn heel veel andere omstandigheden. Aan de andere kant, nogmaals, dat je met 2 salarissen dan wel €1400,00 per maand kan uitgeven kan er in mijn opinie best een salaris vanaf wat impliceert: voorlopig thuisblijven. (Een van de twee). Ik wilde dat ik zoveel geld als maandelijks inkomen had (en dat alleen voor de crèche)!

pino123
door pino123 - Jan 11, 2012 om 13:16
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 13:02]nou cieltje, als jij alle mensen te eten zou moeten geven die wel twee inkomens moeten hebben om de hypotheek te betalen, ben je in 1 week failliet, hoor. Dat is tegenwoordig een luze die in jouw familie voorkomt, er zijn heel veel andere omstandigheden. Aan de andere kant, nogmaals, dat je met 2 salarissen dan wel €1400,00 per maand kan uitgeven kan er in mijn opinie best een salaris vanaf wat impliceert: voorlopig thuisblijven. (Een van de twee). Ik wilde dat ik zoveel geld als maandelijks inkomen had (en dat alleen voor de crèche)!

Dat ligt eraan hoe hoog de hypotheek is..... Daarnaast kan je niet beoordelen of er wel of niet één salaris af kan. Aangezien je geen inzicht hebt in wat de partner verdiend. Verder zijn de kosten van 1400 zeer waarschijn zonder teruggave van de belasting. Ik ben het er wel mee eens dat wij als belastingbetalers geen tegemoetkoming hoeven op te hoesten op het moment dat er 1 ouder thuis zit, maar dat terzijde.

ci
door cieltje - Jan 11, 2012 om 13:22
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 13:02]nou cieltje, als jij alle mensen te eten zou moeten geven die wel twee inkomens moeten hebben om de hypotheek te betalen, ben je in 1 week failliet, hoor. Dat is tegenwoordig een luze die in jouw familie voorkomt, er zijn heel veel andere omstandigheden. Aan de andere kant, nogmaals, dat je met 2 salarissen dan wel €1400,00 per maand kan uitgeven kan er in mijn opinie best een salaris vanaf wat impliceert: voorlopig thuisblijven. (Een van de twee). Ik wilde dat ik zoveel geld als maandelijks inkomen had (en dat alleen voor de crèche)!

Nee, ik ben het niet met je eens. De jongelui (tussen de 23 en 28) hebben allemaal een huis gekocht op één salaris. Dat wil wel zeggen dat ze zuinig moeten zijn en geen dure vakanties meer of grote, luxe auto's. Ik wil hier mee zeggen dat je keuzes moet maken, een groot vrijstaand of twee onder een kap woning zit er natuurlijk niet in, maar in een rijtjeswoning met 3 slaapkamers is het prima wonen hoor. Het gezegde "je moet 2 salarissenhebben om te kopen" is erg overtrokken, maar je zult dan wel moeten bezuinigen/sparen.
Wa betreft die 1400,- voor de creche, lijkt me de keuze ook niet zo moeilijk, vooral omdat de meeste kinderen toch liever naar huis gaan/thuis blijven dan naar de opvang.
Ik was trouwens met de helft ook al tevreden geweest voor de opvang van onze drie kinderen thuis :) , waar we trouwens bewust voor hebben gekozen, een keuze waar wij én onze kinderen altijd heel blij mee zijn geweest.
Dat er zoveel geld gaat naar kinderopvang vind ik van de gekke, ik ben van mening dat het niet goed is als kinderen meer dan 2 dagen in de week naar de opvang moeten. Ook een keuze die je als ouder maakt.

eva369
door eva369 - Jan 11, 2012 om 13:33
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 13:02]nou cieltje, als jij alle mensen te eten zou moeten geven die wel twee inkomens moeten hebben om de hypotheek te betalen, ben je in 1 week failliet, hoor. Dat is tegenwoordig een luze die in jouw familie voorkomt, er zijn heel veel andere omstandigheden. Aan de andere kant, nogmaals, dat je met 2 salarissen dan wel €1400,00 per maand kan uitgeven kan er in mijn opinie best een salaris vanaf wat impliceert: voorlopig thuisblijven. (Een van de twee). Ik wilde dat ik zoveel geld als maandelijks inkomen had (en dat alleen voor de crèche)!

ik was 21 toen ik alleen een 2 kamer appartement kocht. inderdaad als ik een kind had gehad, was het misschien wat krap geweest, maar had op 60m2 ook wel gepast. dus een beetje onzin dat je op 1 salaris niks kunt kopen. misschien tevreden zijn met 2 slaapkamers en 1 woonkamer als je met 4 mensen bent. en geen tuin willen. dan kan het meestal wel op 1 inkomen.

vladja
door vladja - Jan 11, 2012 om 14:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

€ 1400,-- gemeenschapsgeld (dus ook mijn geld) omdat je allebei werkt en je kind hebt dat daardoor naar de creche moet?

En hoeveel komt daar nog bij als straks de tweede geboren is?

En dat wordt nog drie maanden doorbetaald als je werkeloos wordt. En dat zou nog langer doorbetaald moeten?

Dat is (bijna) het dubbele van een éénpersoons bijstandsuitkering per maand!

En als je door een laag inkomen weinig geld hebt om de zorgpremie te betalen dan krijg je maar € 69,-- per maand = € 828,-- PER JAAR met een eigen risico van € 220,-- + nog eigen bijdragen o.a. fysiotherapie etc. als je dat nodig hebt. En de zorgverzekering is wettelijk verplicht, terwijl werken dat niet is.

Hoe was dat oude kinderliedje ook al weer:

In Den Haag, daar woont een graaf, daar kunnen ze beter Sinterklaas van maken.

Vladja