he
door hedyalice Oct 8, 2015 om 15:32
Vakantie & reizen

Tenaamstelling ticket wijzigen

Er is een vakantie geboekt voor 11 personen naar Curaçao bij Arke/Tui voor 19 december voor 2 weken met een totaalbedrag van € 19.223,--. Helaas kan één van de reizigers niet mee omdat hij geen vrij krijgt van zijn werkgever. Nu heb ik aan Arke gevraagd de naam te wijzigen in de naam van de persoon die dan in zijn plaats meegaat. Arke toont geen enkele flexibiliteit en houdt zich vast aan hun voorwaarden. De naam kan niet gewijzigd worden, of er moet € 2.000,-- worden betaald. De tickets zijn nog niet uitgegeven. Er is zelfs aangeboden de helft te betalen voor de naamswijziging maar Arke houdt haar poot stijf. Is er helemaal niets aan te doen?

16374 22 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2015 om 16:13
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor de voorwaarden van TUI.

he
door hedyalice - Oct 8, 2015 om 16:56
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken de voorwaarden van TUI dat was de vraag niet.

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2015 om 17:01
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Als u de voorwaarden kent, dan zullen ze kennelijk gelijk hebben en kunt u er niets aan doen.

diumenge
door diumenge - Oct 8, 2015 om 17:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Absurd. De prijs p.p. is zo'n € 1.750,00, dus dan is tweeduizend euro vragen wel heel asociaal.

Ik heb laatst begrepen dat de reden van die hoge prijzen voor naamswijzigingen is omdat te voorkomen dat tickets goedkoop worden ingekocht met fictieve namen, om ze daarna weer door te verkopen en de naam op het ticket te wijzigen. Door hoge prijzen voor naamswijzigingen te vragen is dat niet meer interessant.

De voorwaarden heb ik niet bekeken, maar probeer met iemand hoger in de organisatie in contact te komen en wijs ze op de absurde situatie. Wellicht tonen ze toch wat coulance dan. Leg vooral de situatie van een groot gezelschap en één andere reiziger goed uit.

redfloor
door redfloor - Oct 8, 2015 om 19:14
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb regelmatig voor grote groepen geboekt. Bij een groepsticket hoef je pas veel later de correcte namen door te geven (en kan je zelfs vaak nog het aantal een beetje wijzigen).

Was dit een groepsticket of 11 losse tickets. In dat laatste geval zou coulance fijn zijn, maar zijn de voorwaarden echter in uw nadeel.

he
door hedyalice - Oct 8, 2015 om 23:17
7 Antwoorden / 1 Vragen

Op coulance had ik gehoopt maar helaas Tui blijft bij hun standpunt.

he
door hedyalice - Oct 9, 2015 om 09:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een groepsreis alle namen stasn op de factuur met het totale bedrag. Vertrek 19 december.. Ook aangeboden 1000 euro te betalen voor de nasmswijzing maar helaas. Bedankt Tui.

je
door jeroenn - Oct 9, 2015 om 12:40
9 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u ook andere oplossingen gezocht?
B.v. beroep op annuleringsverzekering?

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 9, 2015 om 14:31
641 Antwoorden / 77 Vragen

Als Arke Tui zo stug is met de voorwaarden, vrees ik dat er meer problemen kunnen optreden met hun.
Voor mij de komende jaren geen Arke Tui meer!!!!!! Er zijn maatschappijen genoeg.

trude
door trude - Oct 9, 2015 om 15:04
29 Antwoorden / 8 Vragen

Lijkt me dat Tui er een slaatje uit slaat, in de algemene voorwaarden staat n.l.:

11.13 Wijzigingskosten
De kosten van wijzigingen in Uw cruise boeking bedragen
minimaal € 50 per boeking (cruises) en € 25 per boeking
(hotels en vluchten), vermeerderd met eventuele
communicatiekosten. Deze kosten komen boven op
de door U verschuldigde reissom.

Bij Neckermann staat o,a,. dit:
Indien u een reis heeft geboekt met vertrek buiten 6 weken is het mogelijk uw reis kosteloos te wijzigen binnen 5 werkdagen via het Customer Contact Center.

Ik heb zelf twee jaar geleden ca € 20,00 betaald om een ticket te wijzigen.
Het betreft hier alleen maar een administratieve handeling/wijziging .

Tip: misschien even een aantal andere reisorganisaties benaderen wat zij berekenen voor het wijzigen van een ticket?

getty
door getty - Oct 9, 2015 om 15:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=trude schreef op vrijdag 9 okt 2015, 15:04]Lijkt me dat Tui er een slaatje uit slaat, in de algemene voorwaarden staat n.l.:

11.13 Wijzigingskosten
De kosten van wijzigingen in Uw cruise boeking bedragen
minimaal € 50 per boeking (cruises) en € 25 per boeking
(hotels en vluchten), vermeerderd met eventuele
communicatiekosten. Deze kosten komen boven op
de door U verschuldigde reissom.

Bij Neckermann staat o,a,. dit:
Indien u een reis heeft geboekt met vertrek buiten 6 weken is het mogelijk uw reis kosteloos te wijzigen binnen 5 werkdagen via het Customer Contact Center.

Ik heb zelf twee jaar geleden ca € 20,00 betaald om een ticket te wijzigen.
Het betreft hier alleen maar een administratieve handeling/wijziging .

Tip: misschien even een aantal andere reisorganisaties benaderen wat zij berekenen voor het wijzigen van een ticket?

Dat lost hier toch niets in op? TUI heeft blijkbaar zijn eigen regels en heeft niets met andere organisaties te maken.

diumenge
door diumenge - Oct 9, 2015 om 21:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je al geprobeerd om via Twitter (TUI Nederland) je probleem voor te leggen? Als je ze via een DM je boekingsnummer stuurt, dan gaan ze kijken of ze wat voor je kunnen doen.

ho
door hopetobehelping - Oct 9, 2015 om 21:37
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hedyalice,

het bedrag wat u noemt kan wellicht overeenkomen met de voorwaarden van TUI maar het is buitensporig, dat merkt u ook al wel aan de reacties die u krijgt op uw vraag.
Helaas heb ik geen antwoord op uw vraag wat hier aan te doen.
Wel zou ik als ik u was contact opnemen met ANVR, daar zijn ze immers bij aangesloten. Ik zou ze vragen wat u hier nog aan kunt doen. Eventueel zou u naar de geschillencommissie reizen kunnen stappen.
Het is bizar dat de prijs om 1 naam te wijzen hoger is dan de prijs per persoon.

he
door hedyalice - Oct 9, 2015 om 22:43
7 Antwoorden / 1 Vragen

Er is 2x contact opgenomen.
De houding bleef ontzettend star.
Maar ga zeker contact opnemen met de Anvr.
Bedankt allemaal.

Gr
door Grunn1 - Oct 10, 2015 om 11:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

2000 Euro voor een naamswijziging??? Je bent gek om dat te betalen. Als Arke dit zo laat kan je beter je reis met namen zo laten en een los vliegticket erbij boeken. Heb net even op tix gekeken en je betaal ongeveer voor dezelfde periode 1500 euro voor een vliegticket scheelt toch maar weer 500 euro.

ho
door hopetobehelping - Oct 11, 2015 om 19:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hedyalice,

ik vond ook nog de volgende link op consuwijzer, klik hier.
Ik denk zeker dat de volgende passage interessant is voor u:
"Iemand anders neemt uw reis over:
U hebt volgens de wet de mogelijkheid om uw reis over te dragen aan iemand anders. Dit betekent dat iemand anders in uw plaats de reis maakt. Het overdragen van een reis doet u door contact op te nemen met de reisorganisator. Dit kan tot 7 dagen voor vertrek. De reisorganisatie moet hier aan meewerken. Behalve als uw plaatsvervanger niet voldoet aan de voorwaarden voor de reis. Bijvoorbeeld als de plaatsvervanger niet voldoet aan de doelgroep die geldt voor de reis. De reisorganisatie mag hiervoor wel administratiekosten in rekening brengen. Heeft de reisorganisatie nog meer kosten vanwege deze wijziging? Dan mag de reisorganisatie dit ook in rekening brengen.".

Hoop dat u er iets aan heeft om alsnog TUI de juiste kant op te bewegen.

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2015 om 22:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien kan de belbus je nog helpen, met een camera erbij kan er vaak ineens heel veel.

Belbus nodig?
Heb je ook de Belbus nodig? Mail dan naar belbus@vara.nl of schrijf naar postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.

zoekster
door zoekster - Oct 11, 2015 om 23:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Goed gevonden @hopetobehelping
Als u er met Tui niet uitkomt kunt u overwegen naar de Geschillencommissie Reizen te stappen.

Bij een toelichting van de ANVR wordt het volgende gemeld:

36. Ieder verzoek moet serieus behandeld worden
De reisorganisatie moet een verzoek om een in-de-plaatsstelling altijd serieus behandelen als dit tijdig, d.w.z. uiterlijk zeven dagen voor vertrek, wordt ingediend. Afwijzen kan als de plaatsvervanger niet voldoet aan eventuele bijzondere voorwaarden voor de reis (art. 11 lid 1). Denk aan reizen die eisen stellen aan leeftijd, conditie, nationaliteit of andere persoonlijke omstandigheden. Afwijzen kan ook als airlines geen andere passagiers accepteren of de cruisemaatschappij vervanging van passagiers niet accepteert (art. 11 lid 1). Als een verzoek tot in-de-plaatsstelling binnen zeven dagen voor vertrek wordt ingediend, kan de reisorganisatie dit afwijzen (art. 11 lid 1).
bron klik HIER

Nu het erop lijkt dat TUI via tennaamstelling wijzigingskosten eigenlijk een indeplaatsstelling aan het tegenwerken is, geldt het volgende:

Wanneer de reisorganisator kosten in rekening brengt voor de in de
plaatsstelling, draagt hij de bewijslast voor het bestaan en de omvang van dergelijke kosten.

bron klik HIER

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een tennaamstellingwijziging zoveel geld kost. Ik vraag me af of ze u ook een goede reden kunnen geven voor die kosten. Wat ik u aanraadt is om deze vraag schriftelijk voor te leggen aan TUI en te verzoeken binnen bijv. 10 dagen u schriftelijk uitleg te geven.

Eigenlijk zou u dit aan een rechter moeten voorleggen. Een geschillencommissie heeft helaas een beperkt juridisch inzicht, maar de lage kosten zijn een groot voordeel. Misschien heeft u een rechtsbijstandverzekering?

Verder zou u deze klacht op klacht.nl en klachtenkompas.nl kunnen neerzetten.
(de belbus is natuurlijk ook een goede, helaas worden daar maar weinig mensen uitgekozen, maar u weet maar nooit, dus meldt u aan)

he
door hedyalice - Oct 12, 2015 om 12:03
7 Antwoorden / 1 Vragen

tUI stelt datKLM het ook niet accepteert.

me
door melanieloves - Oct 18, 2015 om 21:32
7 Antwoorden / 4 Vragen

In mei , zelf een naam laten veranderen, 3 dagen voor vertrek!!! en het koste me ongeveer 100 euro,

Ik weet niet wat de beredenering is van Tui maar kan nooit zo zijn dat naamsomzetting meer kost dan de ticket zelf.

kassa bellen, of Radar, miss kunnen die wat doen of hebben ze tips, anders even je rechtsbijstand bellen als je die hebt.

he
door hedyalice - Oct 19, 2015 om 09:50
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel allemaal voor jullie reacties.
Ik laat jullie weten hoe het allemaal afloopt.
Ben er nog steeds mee bezig.

he
door hedyalice - Oct 19, 2015 om 13:04
7 Antwoorden / 1 Vragen

Goed nieuws! Bij hoge uitzondering heeft TUI ermee ingestemd de naam van één van de reizigers te wijzigen in een andere naam. Nogmaals bedankt voor alle reacties. De kwestie is opgelost.