wim koevoet
door wim koevoet Jun 12, 2015 om 12:06
Elektronica & tv

Garantie TV

Mijn Samsung TV vertoont Shading,dat betekend dat een deel van mijn scherm grijs dorschijnend worden en dat is meestal na veroudering.
Ik heb de TV 2 en een half jaar geleden gekocht,dus hij is net 5 maanden over de garantie termijn heen.
Ik heb hem op laten sturen want bij Foto Klein was de garantie verlopen en moest ik zelf voor de reparatiekosten opdraaien.
Een week later ontving ik een brief met daarin 3 keuzes
1 ik krijg de tv terug en moet € 78,- betalen voor de onderzoeks kosten (hier is bij het behandelen van mijn klacht niets over gerept)
2 Er moet een nieuw Panel (beeldscherm in €580
3 ik betaal niets en laat de televisie bij hun
Nu is mijn vraag in hoeverre heb ik nog recht op garantie,het gaat toch ook over de gemiddelde verwachte bedrijfsduur van een produkt.
wat raad u mij aan om te doen
Mvg Wim

2840 15 Rapporteer

wim koevoet
door wim koevoet - Jun 14, 2015 om 11:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reakties.
Hier wat meer info over de televisie
Het is een Samsung Smart 3D led televisie type UE32ES6340sxxn
De prijs was € 600,-
Een behoorlijk bedrag dacht ik voor 2012 aankoop was op23/10/2012
En de problemen begonnen in maart 2015,dus 5 maanden na aankoop.
Nu heb ik kontakt opgenomen met Samsung en er is nu helemaal iets vreemds aan de hand.
TV Klein stuurde me dus een reparatiebon aan met daarin het bedrag van
€ 541,- zie ik nu (bedrag eerder genoemd was uit mn hoofd),
Heb Samsung gebeld want na aanleiding van een eerder gesprek vertelde ze me dat ik misschien ve coulantregeling in aanmerking kon komen.
Daarom heb ik de tv ter reparatie aangeboden om te kijken wat de uitkomst zou zijn.
Volgens Samsung kost de reparatie € 370,-
Die waren erg verbaast en verzochten mij deze bon op te sturen.
Het lijkt of TV Klein hier aan het sjoemelen is!!??
Het wordt dus uitgezocht.
Volgens de tabel is de verwachtte levensduur 5 jaar.
Dan lijkt mij die € 370,- nog te veel toch?

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2015 om 11:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U vermeldt helaas niet wat de tv heeft gekost, dus wat u voorlegt valt dan moeilijk te beoordelen.
Een indicatie van de levensduur in relatie met de prijs van een tv vindt u klik hier in een tabel van TrosRadar en lees wat daar zoal gemeld wordt en bekijk de uitzending.
Klik ook op de blauwe woorden onder de tabel en dan de tekst van de Consuwijzer goed doorlezen.
Aan de hand van de tabel en wat de Consuwijzer schrijft kunt u beoordelen wat u het beste kunt doen.
Als dat is dat de verkoper e.e.a. moet oplossen en u komt er met de verkoper niet uit zou u uw rechtsbijstand kunnen inschakelen als u die heeft en anders het probleem eventueel voorleggen aan de klantenservice van de Consumentenbond: klik hier of een klacht op het Klachtenkompas plaatsen.

door 1953 - Jun 14, 2015 om 11:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De garantieplicht van Foto Klein eindigt niet na de twee jaren wettelijke garantie.

Bij reparatiekosten gaat de verdeelsleutel meewegen. Stel de levensduur wat van de televisie verwacht kan worden en het aantal maanden ouderdom, dan is in uw geval de reparatiekosten in feite gering voor u en voor Foto Klein het grootste deel.

alfatrion
door alfatrion - Jun 14, 2015 om 11:20
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De Nederlandse wetgever heeft er voor gekozen om de wettelijke garantie niet in duur te beperken. De gedachte hierachter is dat de koper recht heeft op dat gene wat hem beloofd is en tijd daar geen verandering in hoort te brengen. Het recht op kosteloos herstel bestaat dus ook na de eerste twee jaar.

De lijst van Uneto-VNI (vertegenwoordiger van de verkoper) is vrijwel altijd te laag. En de prijs is doorgaans geen relevante factor. De prijs van een product wordt bepaald door wat er in zit. Terwijl de levensduur een functie is van de kwaliteit. Een hogere prijs is dus voornamelijk het gevolg van kwantiteit. En een nieuwe computer gaat bijvoorbeeld zes jaar mee (onderzoek C't) en van alle laptop is na drie jaar 21% defect (onderzoek SquareTrade).

wim koevoet
door wim koevoet - Jun 14, 2015 om 11:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

5 maanden na de garantie termijn (excuus)

wim koevoet
door wim koevoet - Jun 14, 2015 om 14:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank weer,

Heb al kontakt gehad met het hoofdkantoorv TV Klein,meteen toen ik de brief ontvangen had.
En melde desbetreffend persoon dat de verantwoording vlgns de wet bij hun lag.
Ik dacht al dat ik in mijn recht stond maar wilde dit even toetsen hier.
Legde hem de regels voor en kreeg als antwoord, " ja u haalt nu iets aan ,maar er staat nog wel meer in de wet".
Waarop ik weer zei dat ik anders genoodzaakt ben juridische stapen te ondernemen.
Waarop ik te nijdig te horen kreeg dat ik dat dan maar moest doen,met een goeiemiddag er achter aan.
Kreeg nog een reclame-mail van TV Klein afgelp. maand met in dikke letters
DE KLANT IS KONING. en nog 1 bij iedere aankoop 5 jaar garantie deze maand.
He'!!??..hmmm
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering net een WA en inboedel plus begrafenis,leef van een UWV uitkering van €900 en grote aankopen doe ik van mijn vakantiegeld vnl.
Dus het was een beetje blufpoker,want ik weet niet wat in dit geval aan advokaatkosten kwijt ben al kan ik misschien een akte v onvermogen krijgen.
Dus mijn hoop is toch maar op Samsung gericht,die waren behoorlijk vriendelijk
en misschien gaan ze akkoord met 200 euri wat ik als aanbod heb gedaan.
Dat kan ik nog net ophoesten.
Liever dat dan weer een hoop gedoe.
Mochten Samsung niet akkoord gaan kan ik alsnog de juridische weg overwegen.

zoekster
door zoekster - Jun 15, 2015 om 10:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de garantietermijn (handelsgarantie) is verkopen hoeft u in principe van Samsung niets meer te verwachten, maar de verkoper kunt u aan de wettelijke garantie houden. Dan gaat het erom wat u gezien de overeenkomst van het product mocht verwachten. Daarvoor moet u altijd bij de verkoper zijn, die moet in principe bij een ondeugdelijk product (non-conformiteit) zorgen voor kosteloos herstel of vervanging.

Ik ben het overigens niet eens met alfatrion dat de prijs geen indicator is. Van een goedkope tv kun je minder verwachten dan van een dure tv.

klik HIER voor meer

ho
door hopetobehelping - Jun 15, 2015 om 10:57
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wim koevoet,

mooi verhaal van die TV Klein, heeft u ze daar al mee geconfronteerd ?

U mag verwachten dat de TV minimaal 5 jaar meegaat.
Die € 370,- is inderdaad een behoorlijk bedrag. De prijzen van TV's zijn de afgelopen jaren niet echt gestegen, eerder gedaald, dus als u bovenop die € 370 iets bijlegt heeft u gewoon een nieuwe. Dat bedrag zou ik als ik u was dus ook nooit accepteren.
Met een levensduur van 5 jaar zou de TV na 2 1/2 jaar nog circa € 300 waard zijn (bij 'lineaire waardevermindering') en is de reparatie dus duurder dan de waarde van de TV.

Lees hier wat consuwijzer schrijft over een TV die stuk gaat net nadat de fabrieksgarantie is verlopen, klik hier.
Aangezien uw TV binnen 2 1/2 jaar stuk is gegaan dient men u een kosteloze reparatie aan te bieden of een nieuwe TV. Wrijf ze de informatie maar onder hun neus.
U dient overigens bij de verkoper te zijn, die dient het voor u op te lossen. Komt de verkoper niet over de brug en zijn er met de verkoper ook geen andere voor u acceptabele oplossingen te vinden (wellicht is een klein bedrag bijbetalen voor een nieuwe TV voor u nog een optie) dan zou ik als u was contact opnemen met uw rechtsbijstandsverzekering (zie ook de reactie van aurora1).

ho
door hopetobehelping - Jun 15, 2015 om 10:57
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wim koevoet,

inderdaad de reclames zijn altijd geweldig mooi maar vaak mooier dan de werkelijkheid.

U staat in uw recht om een gratis reparatie of een nieuwe TV te krijgen. Daarvoor dient de verkoper te zorgen. Recht hebben en recht krijgen zijn helaas 2 verschillende zaken.

Wat u nog kunt doen is consuwijzer bellen, 088 - 0707070, en ze vragen wat u het beste kunt doen nu de verkoper zich niet aan de wet lijkt te willen houden.

Zie ook de link in het antwoord van zoekster, klik hier.
Daarin staan ook nog de stappen die u kunt ondernemen.
TV klein is de internet site www.klein.nl ? Als dat zo is, dan lees ik in de algemene voorwaarden dat ze zijn aangesloten bij de geschillencommissie thuiswinkel, artikel 17.2 uit de algemene voorwaarden: "Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). ".
Meer informatie over de geschillencommissie thuiswinkel vind u hier.
Qua kosten voor u zou het dan mee moeten vallen om toch uw recht te halen (klachtgeld is € 27,50 bij de geschillencommissie thuiswinkel).

De keuze is aan u uiteraard maar ik zou TV klein toch iets meer 'op de huid' zitten. Zij dienen het voor u op te lossen en u heeft gewoon recht op gratis reparatie of een nieuwe TV (of een andere voor u acceptabele oplossing).
TV klein dient zich ook gewoon aan de wet te houden en in hun gedrag toch iets dichter in de buurt van hun mooie reclames te komen.
Als ik u was zou ik nogmaals uw klacht bij TV klein wegleggen maar dan via email (info@klein.nl) zodat u het ook zwart op wit heeft. Dit is 'stap 1' in de stappen die consuwijzer aangeeft, een voorbeeld brief vind u hier. Vraag een reactie binnen 14 dagen.

Hoop dat TV klein snel inziet dat ze fout bezig zijn en dat het voor u wordt opgelost.

wim koevoet
door wim koevoet - Jun 15, 2015 om 11:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

Gewelding mensen voel me een stuk sterker staan!!
Hartelijk dank. ;-)
Ga nog even bij Consuwijzer te raden (goeie tip !!) en stuur nog maar eens een stevige E-mail naar TV-Klein.
Hoop dat ze bezwijken onder de gezamelijke druk van mij en Samsung.
Want als Leverancier zullen ze Klein wel klein krijgen,want het is ook voor hun disreclame (is dat een goed woord haha)
Nogmaals iedereen bedankt!! Hou jullie op de hoogte!!
Met de vriendelijke groeten Wim/Utrecht

wim koevoet
door wim koevoet - Jun 15, 2015 om 11:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

Oh ja,heb ook ale telefonische gesprekken opgenomen,die ik meestal in dit soort
gevallen zodat men later geen zaken kan verdraaien :P

wim koevoet
door wim koevoet - Jun 22, 2015 om 18:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

Heb een E-mail naar TV Klein gestuurd en kreeg de volgende reactie

Paul van Dijk, 22 Jun 2015 16:03
Hartelijk dank voor uw bericht!

Laat ik voorop stellen dat na het verstrijken van de fabrieksgarantie ook het recht op een kosteloos herstel komt te vervallen. Echter houdt dit niet in dat u volledig verantwoordelijk bent voor de kosten van de reparatie.

Uit onderzoek van Samsung is gebleken dat de klacht wordt geconstateerd en deze niet door u ongebruik van het product in ontstaan. Dat houdt in dat u recht heeft op de economische levensduur het het product, deze is Europees vast gesteld op 6 jaar op de hogere serie tvs.
Omdat de economische levens duur 6 jaar is, en uw tv in het 3de jaar een defect vertoont, houdt dit in dat u 3/6 deel geen gebruik kunt maken van de tv. Als wij dit in de prijsopgave verrekenen, komen wij uit dat Klein 3/6 deel van de prijsopgave moet betalen.

De totale kosten van uw reparatie zullen uitkomen op €270.72. Graag horen wij van u of u akkoord gaat met de herziende prijsopgave, of dat u afstand doet van het toestel of dat u het toestel ongerepareerd retour wilt ontvangen.

Vind het voorstel redelijk dus ben akkoord gegaan mits er geen bijkomende kosten worden berekend.
Eind goed al goed denk ik.
Het is jammer dat het zo ver moest komen,maar goed hoop voor toekomstige klanten er voordeel bij hebben.

Jullie nogmaals hartelijk dank
Grtoetjes uit Utrecht Wim

ho
door hopetobehelping - Jun 22, 2015 om 19:10
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wim koevoet,

dank u wel voor het terugmelden.
Fijn dat het voor u is opgelost met een voor u aanvaardbare oplossing.
Het bedrag dat men u in rekening brengt vind ik wel aan de hoge kant maar het belangrijkste is dat u er tevreden mee bent en straks weer een TV heeft die het doet zoals die het hoort te doen.

door 1953 - Jun 22, 2015 om 20:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wim koevoet schreef op maandag 22 jun 2015, 18:53]Heb een E-mail naar TV Klein gestuurd en kreeg de volgende reactie

Paul van Dijk, 22 Jun 2015 16:03
Hartelijk dank voor uw bericht!

Laat ik voorop stellen dat na het verstrijken van de fabrieksgarantie ook het recht op een kosteloos herstel komt te vervallen. Echter houdt dit niet in dat u volledig verantwoordelijk bent voor de kosten van de reparatie.

Uit onderzoek van Samsung is gebleken dat de klacht wordt geconstateerd en deze niet door u ongebruik van het product in ontstaan. Dat houdt in dat u recht heeft op de economische levensduur het het product, deze is Europees vast gesteld op 6 jaar op de hogere serie tvs.
Omdat de economische levens duur 6 jaar is, en uw tv in het 3de jaar een defect vertoont, houdt dit in dat u 3/6 deel geen gebruik kunt maken van de tv. Als wij dit in de prijsopgave verrekenen, komen wij uit dat Klein 3/6 deel van de prijsopgave moet betalen.

De totale kosten van uw reparatie zullen uitkomen op €270.72. Graag horen wij van u of u akkoord gaat met de herziende prijsopgave, of dat u afstand doet van het toestel of dat u het toestel ongerepareerd retour wilt ontvangen.

Vind het voorstel redelijk dus ben akkoord gegaan mits er geen bijkomende kosten worden berekend.
Eind goed al goed denk ik.
Het is jammer dat het zo ver moest komen,maar goed hoop voor toekomstige klanten er voordeel bij hebben.

Jullie nogmaals hartelijk dank
Grtoetjes uit Utrecht Wim

Afgezien van taalfoutjes zijdens verkopende partij.

De economische levensduur is gesteld op 6 jaar, of te wel op 72 maanden. Verkopende partij stelde voor 3/6 x € 270,72 = € 135,86 te betalen. Had ook 36/72 kunnen worden vermeld.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2015 om 20:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad 1953, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.