ma
door marcgent1 Feb 20, 2015 om 10:49
Huishouden & energie

Verwarming

ik Iees op uw website over problemen met de warmte meters ldoprimo® III ,wel ik heb dit probleem ook , mijn verwarming ligt niet aan en toch heb ik verbruik en zo zijn er veel mensen die dat hebben ,ik bemerk dat die meters werken op kamer temperatuur en niet als de verwarming op staat , hier bij mij lopen de verwarmingsbuizen door zowel de badkamer en woonkamer en als ik een temperatuurmeter hang is het in de badkamer altijd rond de 30 graden ,dus onnodig de verwarming aan te zetten om een douche te nemen.
zo krijgt men natuurlijk heel hoge eindafrekeningen zonder men gebruik maakt van de verwarming, verschillende malen aangekaart maar geen reactie van de firma om eventueel die meter te controleren op hun degelijk werken. wij zijn ook een vzw in belgie en gaan dit aankaarten via de rechtbank

4319 22 Rapporteer

ph
door philip36 - Feb 20, 2015 om 11:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De verwarmingsbuizen lopen door uw woning.
Deze buizen geven warmte af in uw woning, dus u neemt warmte af van het verwarmingssysteem.
Lijkt me dat u dan ook moet betalen, als u minder wilt betalen moet u een raam openzetten, dan wordt het in huis niet zo warm van die verwarmingsbuizen.

ma
door marcgent1 - Feb 20, 2015 om 11:37
9 Antwoorden / 1 Vragen

geachte filip36, ik kan jou niet bijtreden in uw antwoord. de buizen lopen in heel het gebouw door in de badkamers en woonruimtes van de studio's en appartementen , die buizen vertrekken van de verwarminsketel en lopen door tot verdiep 11.
de warmte meters mogen volgens beschrijving enkel werken wanneer de verwarming aanstaat en begint aan te tekenen vanaf de 4 de minuut bij een temperatuur van 23 graden.
dus een onlogische zaak dat u stelt.
indien een appartement of studio aparte meters heeft ,dus niet gezamenlijk, en men heeft een thermostaat die is afgesteld door eigen op bijvoorbeeld 23 graden ,dan zal die afslaan en men heeft ook geen verbruik.
dit is hier niet het geval , om de eenvoudige reden alles is hier gezamenlijk ,enkel de verlichting is afzonderlijk , en dit klopt 100% met wat de eind factuur die is toegestuurd.
bijkomend probleem is dat zowel de verwarming en het warm water verwarmd word door 1 ketel en extra kosten aangerekend worden voor het water te verwarmen.
het is perfect mogelijk om die ketel tijdens de zomermaanden voor verwarming uit te schakelen en dat men dan enkel warm water heeft. dit gebeurt helemaal niet ,jaar in en uit staan zowel de buizen van verwarming en warm water heel warm.
dus eigenlijk wordt er betaald voor iets dat niet nodig is , er is zelf in 2014 geen onderhoud geweest aan de ketel ,dus dit is allemaal ten koste van de huurder die dit moet betalen en zo hoge facturen hebben .
wij hebben hier mensen die een opleg moeten betalen van € 1500 a € 2000 ,dit terwijl zij niet thuis zijn tijdens de dag omdat ze zijn gaan werken en enkel tijdens de avond gebruik maken van verwarming.
noemt u dit dan uw voorstel om ramen open te plaatsen ,dit terwijl er in de badkamer geen ramen zijn? denk dat uw redenering onjuist is.

ph
door philip36 - Feb 20, 2015 om 12:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik bemerk dat de meters werken op de kamertemperatuur en niet of de radiator zelf zegt u.
Sorry als het anders is of anders behoort te zijn.

ma
door marcgent1 - Feb 20, 2015 om 13:21
9 Antwoorden / 1 Vragen

geachte filip36,

zou u eens voorstellen om de beschrijving van ldoprimo® III na te lezen hoe dit werkt ,zodanig u ook kan bemerken dat mijn informatie juist is.

vriendelijke groeten
marc

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2015 om 15:32
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Laat ik vooropstellen dat uw verhaal niet bepaald duidelijk is dus kan mij de reactie van Philip36 wel begrijpen. Niet duidelijk is heeft u een eigen meter of is het een gezamenlijke meter voor alle bewoners. In het eerste geval duidt het er op dat u wel degelijk verbruik heeft. Dit is te concluderen uit het feit dat het in de badkamer 30 graden is en er dus warm water door de leiding loopt. Bepalend is de ruimte waar de thermostaat zich bevindt. Staat deze ingesteld op 23 gr. en is in die ruimte deze temperatuur bereikt schakeld de verwarming uit. Gebeurd dit niet dan is er duidelijk iets mis met deze regeling en blijft er dus warm water door de leidingen stromen. De meter reageerd op de hoeveelheid warm water die met een bepaalde temperatuur wordt aangevoerd en de hoeveelheid die er, met welke temperatuur, retour gaat.
Is het een gezamelijke meter dan zal het verbruik verdeeld worden over het aantal gebruikers. In dat geval kan het zo zijn dat u meebetaald aan het verbruik van de andere bewoners.

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2015 om 16:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Deze Doprimo meters worden bedoeld: klik hier en dan versie III.

ma
door marcgent1 - Feb 20, 2015 om 18:14
9 Antwoorden / 1 Vragen

beste gerbera , ik denk dat ik klaar en duidelijk ben ,maar misschien moet je eens het verschil lezen tussen wat ik schrijf ,dit namelijk gezamenlijk en afzonderlijk.
we hebben een afzonderlijke meters voor zoals koud als warm water ,het warm water stroomt inderdaad door de buizen ,maar stroomt niet door in de buizen in de woning als er geen kraan openstaat ,dus kranen dicht zowel in keuken als badkamer is er geen verbruik ,de teller begint enkel maar te tellen als er water door de teller loopt ,dit zowel bij koud als warm water.
de buizen van het koud en warm water zijn afzonderlijk en hebben niks te maken de verwarming.
dus een meerverbruik kan er niet zijn als er geen water door deze buizen lopen in de woning NA de meter.
het probleem stelt zich wel met de verwarming radiatoren meters in de woning.
deze duiden verbruik aan , dit terwijl de radiatoren niet aan liggen ,en dus ook in de zomer terwijl het buiten warm is en men nooit de radiatoren gebruikt ,als ik aan het koken ga zie ik het gebruik op de meter lopen ,en dit is zo in de badkamer ook het geval ,radiator kraan staat ook dicht en er is verbruik , dus als er verbruik is terwijl alles dicht staat ,dan werken deze meters niet volgens hoe ze zouden moeten werken .
als men dan spreekt als iedereen een afzonderlijk verwarming systeem hebben en de thermostaat instelt op ,23 graden zal die dan afslaan wanneer de temperatuur is bereikt en dan hebt u ook geen verbruik.
inderdaad is het wel zo dat de buizen van de verwarming door heel het gebouw lopen in de woningen en iedereen heeft van die meters ldoprimo® III op zijn radiatoren staan, dus ik kan dan ook niet betalen voor alle bewoners ,want die krijgen ook eind afrekeningen tussen € 1000 en € 2000 en dit nadat er al voorschotten zijn betaald gedurende het volledige jaar.
dus uw verhaal dat u schrijft is van toepassing op bewoners dat zijn aangesloten op een eigen verwarming ketel en gas en water toevoer en betalend aan energie maatschappij van hun keuze.
wanneer het volop zon is ,duid mijn meter van de radiator meter in de woonkamer ook aan en dit terwijl de kraan helemaal dicht staat , en de venster openstaat ,dus die meters werken dus op de kamer of omgeving temperatuur en niet op de radiator.
als u eens goed kijkt op de website zal u bemerken dat er nog mensen zijn die daarover klachten hebben.
kijkt u even naar de link van aurora1 en lees dan eens hoe het zou moeten werken ,die persoon weet over wat ik spreek
vriendelijke groeten

komsja
door komsja - Feb 20, 2015 om 18:18
1064 Antwoorden / 218 Vragen

De warmte die de Hoofdleidingen afgeven zijn niet gratis,want voor die zogenaamde inhuizige warmte moet je gewoon betalen en dat bedrag zit in mijn geval berekend in de jaarlijkse vaste kosten.
De (digitale)warmte meters registreren alleen eenheden als de verwarming aanstaat Maar er zijn hier in de flat een aantal woningen waarvan het verwarming element hangt aan de balkon zijde van de flatwoning(westen) waarvan het raam tot aan de vloer loopt en op een warme dag in de zomer knalt de zon dus op dat raam en die warmte word doorgegeven aan het element,waardoor de digitale warmte meter warmte gaat registreren en dus eenheden verbruikt terwijl de verwarming niet aanstaat!! En al zou je op warme dagen de verwarming aan willen zetten gaat dat niet lukken omdat de ketel op het dak van de flat gewoon niet aanstaat,oftewel men verbruikt eenheden zonder te stoken. Er is hier door bewoners van die woningen al over geklaagd bij de wbv en bij de (in ons geval de Ista) maar kan je net zo goed tegen de muur lu...bedoel praten want er word niets aan gedaan.

ma
door marcgent1 - Feb 20, 2015 om 18:59
9 Antwoorden / 1 Vragen

beste komsja ,
inderdaad u spreekt over ISTA ,dit is hier ook zo.
en ja men wordt zoals gezegd van de muur naar het kastje gestuurd en niemand weet een antwoord.
wat betreft vaste kosten ,dat heeft iedereen die ook is aangesloten bij afzonderlijke leveranciers van nutsvoorzieningen , maar die hebben geen verbruik als er niks openstaat en dat is wel het geval met de meters die ISTA heeft geplaatst.
en het ergst boven op is dat men eigenlijk 2 maal vast recht betaald voor die meters , 1 de aansluiting van de hoofdmeter en het gebruik ervan word gerekend door in dit geval Farys en dan heb je nog de meter in de woning waarvoor je betaald aan ISTA en dit zowel voor water en gas.
voor de meter van elektriciteit heb je dit maar 1 keer omdat dit afzonderlijk is.
maar een redenering dat een meter aanduid terwijl er geen verbruik is klopt niet.
iets dat niet aanligt kan ook niet verbruiken.
en dat de zon schijnt in mijn woning en warmer is dan 23 graden mag geen effect hebben op de meter van de radiator ,als die niet aanstaat.
u schrijft ook probeer maar eens uw kraan van radiator aan te leggen als er voldoende warmte is in uw woning ,hij zal wel werken ,bekijk maar eens hoe een temperatuur van water wordt ingesteld om tot een aangenaam warm water te hebben in de huiskamer.
het water vertrekt met een temperatuur van 125 graden en komt aan op 70 graden.
dit omdat er afkoeling is onderweg vanaf de stookplaats naar de woningen toe en soms bereikt dit maar op sommige hoge verdiepen 19 graden ,is dit aangenaam om een warme douche te nemen?
dit is hetzelfde geval voor de verwarming.
vriendelijke groeten

valerius-2
door valerius-2 - Feb 20, 2015 om 19:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=komsja schreef op vrijdag 20 feb 2015, 18:18]De warmte die de Hoofdleidingen afgeven zijn niet gratis,want voor die zogenaamde inhuizige warmte moet je gewoon betalen en dat bedrag zit in mijn geval berekend in de jaarlijkse vaste kosten.
De (digitale)warmte meters registreren alleen eenheden als de verwarming aanstaat Maar er zijn hier in de flat een aantal woningen waarvan het verwarming element hangt aan de balkon zijde van de flatwoning(westen) waarvan het raam tot aan de vloer loopt en op een warme dag in de zomer knalt de zon dus op dat raam en die warmte word doorgegeven aan het element,waardoor de digitale warmte meter warmte gaat registreren en dus eenheden verbruikt terwijl de verwarming niet aanstaat!! En al zou je op warme dagen de verwarming aan willen zetten gaat dat niet lukken omdat de ketel op het dak van de flat gewoon niet aanstaat,oftewel men verbruikt eenheden zonder te stoken. Er is hier door bewoners van die woningen al over geklaagd bij de wbv en bij de (in ons geval de Ista) maar kan je net zo goed tegen de muur lu...bedoel praten want er word niets aan gedaan.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 20, 2015 om 19:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=komsja schreef op vrijdag 20 feb 2015, 18:18]De warmte die de Hoofdleidingen afgeven zijn niet gratis,want voor die zogenaamde inhuizige warmte moet je gewoon betalen en dat bedrag zit in mijn geval berekend in de jaarlijkse vaste kosten.
De (digitale)warmte meters registreren alleen eenheden als de verwarming aanstaat Maar er zijn hier in de flat een aantal woningen waarvan het verwarming element hangt aan de balkon zijde van de flatwoning(westen) waarvan het raam tot aan de vloer loopt en op een warme dag in de zomer knalt de zon dus op dat raam en die warmte word doorgegeven aan het element,waardoor de digitale warmte meter warmte gaat registreren en dus eenheden verbruikt terwijl de verwarming niet aanstaat!! En al zou je op warme dagen de verwarming aan willen zetten gaat dat niet lukken omdat de ketel op het dak van de flat gewoon niet aanstaat,oftewel men verbruikt eenheden zonder te stoken. Er is hier door bewoners van die woningen al over geklaagd bij de wbv en bij de (in ons geval de Ista) maar kan je net zo goed tegen de muur lu...bedoel praten want er word niets aan gedaan.

Ik heb dus ook een radiator voor glas staan waar de op staat. Maar die heb ik afgeplakt isolatie, en de overgordijn tussen de radiator en nog extra er tussen in gedaan.

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2015 om 20:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al eens met buren rondom gesproken om te horen of zij hetzelfde probleem hebben?
Wat betreft de meters met vloeistof die aan de radiatoren hingen gold ook dat die vloeistof verdampt als de zon op een kamer schijnt e.d. of als bijv. door koken het ergens warmer werd, zonder de radiatoren aan te hebben, maar daarmee schijnt rekening gehouden te worden met de sleutel die men voor de berekeningen gebruikt.
Het zou niet zo moeten zijn dat als u bijv. maanden weg zou zijn, of erg weinig thuis bent, dat dan toch temperaturen worden berekend alsof u de verwarming overal aan heeft staan.
Zoals gezegd, ik zou eens informeren bij buren rondom. Geldt dit probleem voor alle buren dan kunt u beter gezamenlijk iets ondernemen lijkt mij. Geldt het alleen voor u dan lijkt mij duidelijk dat er kennelijk iets niet klopt.
Om ketels bijv. een half jaar uit te laten zetten door de beheerder is natuurlijk geen oplossing. Dan kan niemand op koudere dagen de verwarming aanzetten, dat doen ze dacht ik nog in Rusland e.d..

ma
door marcgent1 - Feb 20, 2015 om 20:23
9 Antwoorden / 1 Vragen

geachte aurora1 ;

dit is niet allen bij mij ,dit is bij iedereen in het gebouw zo , we hebben hiertoe al meer dan 350 personen die dezelfde hinder ondervinden.
en weet u mijn radiotors die ik niet gebruik voor verwarming heb ik laten verzegelen ,dus ze kunnen altijd zien als er controle komt dat de zegel niet is verbroken , dat er dan ook geen verbruik is , en toch bij de eind afrekening is er verbruik geweest.
wel u spreekt van dat het niet mogelijk zou kunnen zijn om tijdens bepaalde warme maanden deze af te sluiten ,ik heb dit steeds gehad waar ik heb gewoond en dit vanaf 15 april tot 15 oktober ,men moet enkel de knop indrukken dat er eigenlijk maar warm water is en geen verwarming , en als het dan iets frisser was dan was een verwarming element op elektriciteit die genoeg was om de kilte te overbruggen ,heb daar nooit over gebruik met gehad en nooit moeten bijbetalen ,altijd terug gekregen.
inderdaad dat metertje met vloeistof hangt er ook nog op.
maar wanneer er geen verbruik is in de woning moet ook niet betaald worden ,daar heeft men de vaste kosten voor ,maar er is wel degelijk verbruik terwijl er niks aanligt.
het beste is nog altijd dat iedereen een aparte boiler heeft voor verwarming en water ,dan is er verbruik naar eigen behoefte en als daar niks van werkt heb je ook geen verbruik van gas of verwarming en water , maar als je in een sociale woning terecht komt heb je niet veel keus ,daar regelen zij volgen hun het beste uitkomt.
en het nadeel is als men recht heeft op sociaal tarief voor gas en water dat er ook geen rekening wordt gehouden ,ze rekenen gewoon de prijs aan en dit is ook al aangekaart.
vriendelijke groeten

komsja
door komsja - Feb 21, 2015 om 16:52
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@marcgent1
Wat u zegt is niet helemaal waar(mischien bij u,maar niet hier in de flat)
Als op een warme dag in de zomer de buiten temperatuur om en nabij de 23 graden is dan kan je verwarming zover open zetten als je wil,maar de elementen blijven koud omdat de ketel op het dak boven een bepaalde temperatuur gewoon niet aanstaat.
En we hebben hier sinds november 2013 (voordat de nieuwe keukens werden geplaatst)
een nieuwe warmwatervoorziening (voorheen een geiser,en nu staat er een enorme boiler op het dak) om de woningen van warmwater te voorzien,en dat staat los van de verwarming.
Het is hier nu zowiezo ingewikkeld want we hebben een aparte rekening voor het gasverbruik van de verwarming/een aparte rekening voor het gasverbruik voor het warmwater(douche en keuken)en een aparte gasrekening voor het verbruik van het koken,en die rekening zit weer in de service-kosten net zoals het koudwater verbruik.
En zal het bij u wellicht anders in elkaar steken.

ma
door marcgent1 - Feb 21, 2015 om 17:56
9 Antwoorden / 1 Vragen

beste komsja ,

wij hebben hier een totaal ander systeem de factuur is alles van gas en water en we hebben allemaal een aparte meter voor elektriciteit die wij betalen aan onze keuze leverancier ervan.
de boiler staat bij ons in de kelder , de elementen van de boiler ligt steeds aan zowel verwarming al voor het warm water en de buizen ervan zij steeds heel warm.
als men dan de verwarming opendraait in de woonkamer gaat hij gewoon branden de radiator omdat bij de hoogste stand ervan een bereik is van 40 graden ,dus die slaat gewoon aan na 23 graden als men die opendraait.
maar ik heb zowel mijn verwarming in de badkamer en de keuken laten verzegelen ,omdat ik daar verbruik heb ,terwijl ik het niet gebruik en dit is wettelijk gedaan door een controle organisatie ,dus laat ze maar komen met facturen , kan bewijzen aan de hand van de verzegeling dat ik geen van beide verwarmingen gebruik maak ,maar wel dat de meter optelt.
u hebt een totaal ander systeem dit hangt van bij welke woningmaatschappij u huurt ,zij maken zo contracten met ISTA.
vriendelijke groeten

gerbera
door gerbera - Feb 22, 2015 om 16:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Beste marcgent1, In mijn reactie,als u deze goed had gelezen,heb ik het uitsluitend over de verwarming. Ik ben er daarbij van uitgegaan dat er gebruik werd gemaakt van digitale meters. Deze meten het temperatuursverschil tussen aan en afvoerleiding van de verwarming. Na veel epistels later van u blijkt dat u nog "antieke" vloeistof meters heeft. Deze hebben het nadeel dat er vloeistof verdampt zonder dat de verwarming aan is hetgeen ook al door aurora1 was geschreven.

van leyden
door van leyden - Feb 22, 2015 om 16:22
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 20 feb 2015, 11:16]De verwarmingsbuizen lopen door uw woning.
Deze buizen geven warmte af in uw woning, dus u neemt warmte af van het verwarmingssysteem.
Lijkt me dat u dan ook moet betalen, als u minder wilt betalen moet u een raam openzetten, dan wordt het in huis niet zo warm van die verwarmingsbuizen.

Lol.
Moest drie keer lezen, maar het zou zomaar kunnen kloppen.

Ben maar wat blij met mijn nieuwe hr ketel, betaal 100 euro per maand (gas en licht)

van leyden
door van leyden - Feb 22, 2015 om 16:34
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Kennissen van mij hebben stadsverwarming.
Ze zitten allemaal rond de 200 (of meer) euro aan energiekosten per maand.

Eerlijkshalve weet ik niet precies of dat komt door het stroomverbruik of de stadsverwarming. Bovendien is het moeilijk te vergelijken, want het soort huis en aantal personen telt ook natuurlijk
Maar uit de berichten van de media, denk ik zeker dat stadsverwarming (veel) duurder is als een eigen ketel.

ma
door marcgent1 - Feb 22, 2015 om 17:27
9 Antwoorden / 1 Vragen

beste gerbera ;
denk dat ik wel spreek over de digitale meters ,de meters met vloeistof hangen er nog aan maar die zijn niet meer in gebruik.
en ik vermeld al van in mijn eerste bericht dat het gaat om ldoprimo® III meters.
vriendelijke groeten

ma
door marcgent1 - Feb 22, 2015 om 17:38
9 Antwoorden / 1 Vragen

beste van leyden;
wat u schrijft dat kan helemaal kloppen ,want er zitten verschillende diensten tussen.
u vrienden betalen de stadsverwarming aan de prijs zoals is voor zien ,maar daar zijn geen transportkosten inbegrepen ,nu transportkosten mag u niet verkeerd begrijpen , het wordt niet per vrachtwagen geleverd , daar zitten dan ook nog kosten in van administratie van elke maatschappij die er tussen zit.
je kan ook niet vergelijken wie de goedkoopste leverancier is van gelijk welk leverancier van nuts voorzieningen ,dat bemerk je eigenlijk op uw eindfactuur en bekijk dan maar eens wat er allemaal bijkomt van kosten ,maar dat staat nergens vermeld op hun website, en zoals ik lees heb je nu al minder met je eigen hr ketel , dus als je dat bemerkt zie je wel dat iedereen die tussen een dienst zit moet betaald worden .
vriendelijke groeten

ph
door philip36 - Feb 22, 2015 om 17:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@marcgent1

U schrijft dat u de radiatoren hebt laten verzegelen.
Als alle radiatoren zijn verzegeld kunt u toch aantonen dat u geen verwarming hebt gebruikt.

ma
door marcgent1 - Feb 22, 2015 om 18:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

beste philip36,

inderdaad dat kan ik ,maar er wordt geen gehoor gegeven eraan ,zij ISTA bezitten zelf ook de papieren ervan , van de firma die dit mag uitvoeren en ook heeft gedaan en ook foto.
dus ja geen gehoor ben ik maar naar de rechtbank gestapt.
vriendelijke groeten