ha
door haspidizo Feb 12, 2006 om 00:04
Auto & vervoer

Franse auto van Nederlandse ingezetene: invoeren, BPM betalen?

Al 3,5 jaar heb ik een Franse auto. Ik rijdt veel in Frankrijk en ben daar ook verzekerd. Ik meende dat je er in Nederland mee mocht rijden als dat maar niet meer dan drie maanden was.

Nu heeft de douane me onlangs  heel toevallig Nederlands horen spreken. Hup papieren tonen, alles in orde, maar ik zou nog van ze horen. Ja hoor, na een week al een brief: invoeren die handel, met alle kosten van dien. Of wegwezen. De uitzonderinsclausules zijn niet aantrekkelijk.

Dit houdt in: een Fransman, die evenveel voor zijn auto betaald heeft als ik mag langdurig in Nederland rijden en ik niet. Discriminatie.

Wat wegenbelasting aangaat: ik betaal dat op de Franse wegen want daar rijd ik beslist voor 85% van de kilometers. Heffing via kilometer of benzine is het eerlijkst. Benzine het gemakkelijkst te realiseren.

Nog veel erger: alle Nederlandse autobezitters worden gediscrimineerd. Sommige mensen realiseren niet en komen niet verder dan een jaloerse reactie (zij wel goedkoop en wij niet) en je moet nog bang zijn dat ze je verraden...

Mijn vraag is: wie heeft weet van de nodige jurisprodentie? Is er al eens met succes verweer gemaakt tegen deze kromme benepen Nederlandse inhaligheid? Op internet is wel veel kritiek te lezen en valt ook de term discriminatie.

Alex

4074 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 02:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Alex,

Als u Nederlands ingezetene bent (u woont permanent in Nederland) dan heeft de douane gelijk en dient u de auto in te voeren. Hier is geen jurisprudentie voor nodig, aangezien dat simpelweg onder de Nederlandse wetgeving valt. Als u in Nederland woont, slaat uw vergelijking de plank ook mis. U moet uzelf niet vergelijken met een Fransman met een Franse auto die in Nederland rijdt, maar met een Nederlander met een Franse auto die in Nederland rijdt. Discriminatie en het gelijkheidsbeginsel zien alleen op situaties waarin iemand in exact gelijke omstandigheden anders bevoordeeld wordt. Als u Nederlander bent, kunt u uzelf dus niet vergelijken met een Fransman.

Woont u wel in Frankrijk, dan is anti-discriminatie wetgeving en het gelijkheidsbeginsel van toepassing. Omdat u Nederlands spreekt, kan men u niet opleggen dat u uw auto in moet voeren.

Maar ik voel aan dat u weldegelijk in Nederland woont, maar alleen veel in Frankrijk verblijft.

Hopelijk voel ik dat verkeerd ;-)

Succes

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat U schreef is mij bekend.

Toch weet ik dat de Europese Commissie Nederland heeft veroordeeld, zodanig dat Nederland binnen vijf jaar dit beleid moet hebben afgebouwd en geheel moet stoppen. Dat is zo omdat Nederland het enige Europese land is dat onterechte belastingeisen stelt. Daar gaat het om.

Het woord discrimatie is wel terecht, want Europeanen moeten een gelijjke behandeling krijgen. Ik ben dan ook niet de enige die protesteert, want de BOVAG is al heel lang hiermee bezig omdat Nederlandse auto' s door het afwijkend hier beleid slecht uitgevoerd kunnen worden.

Mijn vraag was: wie weet waar jurisprudentie over dit onderwerp is te vinden?

Bedankt voor de reacties totnutoe!

Alex

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alex,

in aanvulling:

indien u in Nederland in enig bevolkingsregister staat ingeschreven, mag u alleen in een Nederlands gekentekende auto rijden (in Nederland). Het doet er dan niet toe of u ook nog in enig ander land staat ingeschreven.

Indien u ook in bijv. Frankrijk staat ingeschreven, geldt hetzelfde; mag u dus alleen in een Nederlands gekentekende auto rijden.

Wilt u in een Frans gekentekende auto blijven rijden, zult u zich dus moeten uitschrijven uit Nederland en mag u nergens in Nederland staan ingeschreven. Buiten dat, moet u natuurlijk ook uw feitelijke woonverblijf in het buitenland hebben.

En natuurlijk zijn hier wel weer uitzonderingen op: bijv. uw auto (Nederlands) raakt defect in het buitenland; dan mag u met een buitenlands gekentekende auto via de korste route naar uw huis rijden (en eventueel weer terug). En niet hier dan met de gehuurde/geleende auto een paar maanden rond rijden.

Ook de Douane kan u in bepaalde gevallen een ontheffing verlenen. Daarvoor zult u contact op moeten nemen met de Douane.

De boete's zijn niet mals. Het gaat hier om belastingtechnische "boetes" (+ invoer, bpm enz.) en die kunnen zelfs in totaal tienduizenden euro's zijn (afhankelijk van de auto waarin u rijdt). Meestal krijgt u de eerste keer een waarschuwing (niet altijd!), maar daarna bent u echt wel "de klos".

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dankuwel voor de informatie!

Als de overheid mij ten onrechte met hoge of lage boetes opzadelt kan ik bezwaar maken.

Alex.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alex,

Hoe heb je het voor elkaar gekregen om Franse kentekenplaten te krijgen en een verzekering af te sluiten. Moet je dan geen woonadres in Frankrijk hebben. Is mij niet helemaal duidelijk.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel eenvoudig: als iemand 1 m2 grond heeft  (met of zonder bouwsteen) is dat al toegestaan.

Alex.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Alex,

Voor de duidelijkheid je hebt dus ergens een lapje grond en de plek waar dat lapje grond ligt gebruik je als Frans adres en heb je ook opgegeven aan de Franse verzekeringsmaatschappij. Je staat officieel ingeschreven als Nederlands staatburger met een Nederlans paspoort. Helaas voor jouw maar dan moet je je toch aan de Nederlandse wetgeving houden. Dat betekent dus BPM betalen.

Misschien een optie om Frans staatsburger te worden!!

Binkie

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Binkie,

Inderdaad heb ik geruime tijd een vakantiestek. Maar daar gaat het niet om!

Het gaat over gelijke rechten voor EU-burgers. Als "tig" Nederlanders een gezamenlijk item zouden kopen en vervolgens ook een auto, dan zou dat een flinke druk geven op de regering, terwijl deze mensen voor de overal in Europa gangbare prijzen hun auto hebben aangeschaft. Helaas wachten wij Nederlanders vaak lang op andere Nederlanders met actie in hun boed.

Alex

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Alex,

Ik begrijp je standpunt maar ik denk dat je weing kans van slagen hebt. Als Nederlands staatsburger weet je welke regels hier gelden en heb ook jij je te houden aan de Nederlandse wetgeving. Ik weet ook dat mijn auto in een ander land goedkoper is maar helaas ik ben Nederlander dus ik zal ook die belasting moeten betalen. Ik heb laatst een 2cv gekocht en netjes ingevoerd en BPM afgedragen zoals het hoort. Hopelijk heb je het "Franse vakantie"verblijf" opgegeven aan de belasting want anders pakken ze je daar ook nog op.

Ik wens je toch succes met de verdere actie die je onderneemt

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even ter verduidelijking:

de nationaliteit doet er niet toe; het ligt er aan waar u staat ingeschreven en of u nu Nederlander, Fransman of Chinees bent..... dit is om het even.

Als u niet staat ingeschreven in Nederland, maar bijv. wel in Duitsland, kunt u al met een Duits gekentekende auto rijden. U hoeft daar ook geen grond te bezitten. In feite gaat u dus wel emigreren......

Wat echter wel vaak gedaan wordt is, in Nederland (helemaal) uitschrijven, vervolgens in Duitsland inschrijven (fake-adres) en toch feitelijk in Nederland blijven wonen. Dit is dus ook niet toegestaan en wordt op gecontroleerd.

Vooral dorpen/steden vlak over de grens zijn geliefd. Er wordt dan gebruik gemaakt van postadressen. Deze zijn vaak bekend bij de controlerende instanties en er wordt ook daadwerkelijk op gecontroleerd.

Hutch

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hutch,

Duidelijk wat jij schrijft dat de nationaliteit er niet toe doet. Ik begreep echter alleen niet hoe iemand die in Nederland ingeschreven staat een auto met een Frans kenteken op zijn naam kan krijgen. Die meneer geeft in Frankrijk een Frans adres op enz.. Blijkbaar wordt daar niet gecontroleerd of deze persoon ook daadwerkelijk in Frankrijk ingeschreven staat. Er is dus zoals jij schrijft klaarblijkelijk ook sprake van een fake-adres.

Ik ben veel te eerlijk om zulke trucjes uit te halen denk ik. Ik durfde hier niet rond te rijden met een lelijke eend met Belgische platen en heb de auto netjes laten keuren bij de RDW en BPM afgedragen. Er komt altijd een keer dat je tegen de lamp loopt. Maar al met al vind ik het een slimme truc.

Binkie

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Binkie,

voor (in dit geval) Frankrijk, maakt het niet of er sprake is van nog adres in een ander land. Hij/zij betaald daar toch wel de (verplichte) belastingen enz.

Het gaat er om dat hij (mogelijk!!) in Nederland bepaalde verplichtingen ontduikt, zoals houderschapsbelasting enz.

Als ik nu naar bijv. Duitsland ga en laat mij daar (ook) inschrijven op een bepaald adres, bij vrienden, familie of wie dan ook, mag/kan ik een Duits gekentekende auto rijden. Alleen kom ik dan in Nederland in de problemen, als ik gecontroleerd wordt, door bijv. de Douane.

Zij accepteren geen tweede woon-/verblijfplaats. Uitzonderingen daar gelaten..... en alleen met toestemming/vergunning van de controlerende instantie (Douane).

Dus zolang je geen controle krijgt, is er (meestal) niets aan de hand, maar dat is met bijna alles zo.

Wat weer niet inhoud dat Alex ook een fake-adres in Frankrijk heeft. Alleen als hij ook een adres in Nederland heeft (dus staat ingeschreven in een Nederlands bevolkingsregister), kan hij in de problemen komen.....

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Hutch en Binkie!

Mijn huisje in Frankrijk is altijd hagelwit geweest. Ik betaal daar doodgewoon belasting voor, zoals WOZ e.d.. In Nederland moet je je bezit gewoon opgeven, dat is dan ook altijd zo gebeurd.

Mijn oude vorige auto begaf het plotseling en ik moest beslist met aanhanger naar Nederland. Zodoende.

In die tijd wist ik niet beter dan dat je in deze situatie uiterlijk drie maanden in Nederland mocht rijden. Dat paste wel in mijn schema en ik was van plan om mij daaraan te houden. Misschien was ik niet goed voorgelicht, dat is mogelijk. Een kennis liet me weten dat de wetten nogal eens veranderen. Meer weet ik er nog niet van.

Terug naar mijn vraag: kan ik aan jurisprudentie komen? Daar heb ik van niemand antwoord op gekregen. En: blijft staan dat Nederland binnen vijf jaar zijn regels moet veranderd hebben van de Europese Commissie. Dat is niet voor niets.

Intussen zoek ik verder en ik geloof dat ik een weg heb gevonden. Althans ik heb de vraag nu ook elders laten vallen. Mocht ik antwoord krijgen dan bericht ik het jullie.

Erg leuk dat er eindeljk eens aan dit onderwerp aandacht wordt besteed, want voordat ik mijn vraag stelde heb ik alle (toen) 27 pagina' s met vragen nagegaan: niet 1 soortgelijke vraag!

Dus: tot dan! Alex

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heb ik op internet gevonden.

Verder is er de mogelijkheid om in Frankrijk een Franse auto te kopen, ook als men in Nederland woont. De auto wordt dan gebruikt als vervoermiddel tijdens de vakanties in het tweede huis in Frankrijk. Men kan bij de prefecture een carte grise krijgen als men aantoont (via een rekening van de EDF bijvoorbeeld) dan men over een adres in Frankrijk beschikt. Ook is het mogelijk om deze auto te verzekeren bij een Franse maatschappij. Een goede raad: als men niet in het bezit is van een carte de séjour ga dan vooral niet met deze Franse auto rondrijden in Nederland. Belastingdienst/douane kunnen bij de constatering dat een Nederlander met een Franse auto rijdt, bijzonder moeilijk doen: btw betalen, bpm betalen, boete betalen. Zo'n grap kan in de duizenden euro's lopen.

Binkie

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Binkie,

op welk internetadres heb je dit gevonden?

Hutch

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.infofrankrijk.com/pagina/De+auto/397/#406

Op bovenstaande link. Ik vind het nogal een interessant verhaal dus ik heb eens "gegoogeld" en kwam op bovengaande site terecht.  Bijna iedereen geeft het advies dat wanneer je in Nederland ingeschreven staat en in Frankrijk een huisje hebt en ook een auto met Frans kenteken dat je daar niet mee in Nederland moet rijden. Ik heb zelf ergens gelezen dat wanneer je met deze Franse auto in Nederland een ongeluk veroorzaakt de schade niet gedekt zou zijn. Maar anderen spreken dit weer tegen. Maar het merendeel adviseert om niet in Nederland rond te rijden. Hoge boetes enz...

Binkie

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook hieruit blijkt dat iemand, die in Nederland staat ingeschreven, met een Frans gekentekende auto, belastingtechnisch gezien, NIET in Nederland mag rondrijden.

Verder lijkt mij dit een interessante site voor Alex.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hooggeleerde Binkie!

Zelf was ik elders aan het zoeken en leverde net als bij Kassa een vraag in. Dat leverde niets op, wel een vriendelijk antwoord..

Maar welbedankt: je weet niet hoe een koe een haas vangt (of een haas een koe..). Het lijkt erg interessant - betalingen aan EDF en Sogedo gehoeg - ik zal direkt de site bestuderen.

Jullie zijn hartstikke tof!

Mocht het resultaat hebben dan is het nog steeds interessant om te kijken hoe het ligt  met betrekking tot de Europese zaak.

So long, Alex

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Binkie,

Intussen is er veel gebeurd:

een klacht naar de douane met kopie naar Ned.ombudsman en Euroombudsman;

een niet erg preciese brief van de douane terug ("stuur rekeningen water en energie e.d. op");

een verwijzing van euro-ombudsman naar: http://europa.eu.int/europedirect/index_nl.htm of contact opnemen met "Euro Direct" op 00800 67891011

Het is mogelijk dat ze zeggen dat het persoonlijk is. Dan zien we wel weer. Ik acht het van belang voor al die soortgenoten hier en daar.

Tot later,

Alex.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2006 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als mijn Franse adres fake zou zijn, dan moet ik zeggen dat het wel duur is om ter wille van een dergelijk adres zo veel belasting te moeten betalen. Ik heb trouwens nergens een postbus.

Hoe het ook zij het ligt heus wat ingewikkelder!

Er was een uitspraak over een soortgelijk geval als het mijne, waarin werd geoordeeld dat het land in kwestie, Portugal, zich met protectionisme bezig hield en dat is in Europa verboden.

Juist om alle handelsbelangen uit te sluiten had de Europese Commissie Nederland en Portugal gesommeerd binnen vijf jaar te stoppen met de misplaatste BPM-hefingen.

Ik zie de toekomst verheugd tegemoed, want de douane antwoordt steeds maar niet op mijn brief vol met factures. Ze denken misschien dat ik te veel weet en zwijgen het geval dood. Wie weet!

Alexa

ve
door verwijderd - Apr 18, 2006 om 08:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoek eens info over Global Car Rent, misschien vind je daar nog enige info over jurisprudentie!

succes

ve
door verwijderd - Oct 21, 2007 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt helemaal gelijk vrije EEG met gelijke rechten voor alle Europese staatsburgers ja mijn neus uit...waarom kunnen wij niet vrij een auto gaan kopen in Duitsland of Belgie waar de autos stukken goedkoper zijn maar als we dan hier komen moeten we invoerbelasting gaan betalen belachelijke situatie niet? Mischen wel iets voor het Europeesche Hof om uit te vissen .