le
door leijgraf Jul 11, 2011 om 19:29
Auto & vervoer

Wat kunnen we nog doen, na belazerd te zijn door Ryanair

Beste Kassa

Op 10 juni kreeg ik van mijn dochter, zoon en man een reis cadeau omdat ik 11 juni 50 jaar werd.
Mijn dochter had alles geregeld tickets bij Ryanair voor de vlucht en het hotel was geboekt.
Nietsvermoedend ben ik op 11 juni met mijn man naar Weeze gereden voor een 8 daagse vakantie naar Lanzarote
Daar bij de inschrijfbali aangekomen werden we meteen naar een andere bali gestuurd omdat de tickets fout geboekt waren.
Mijn dochter had de voornaam ingetypt in plaats van geboortenaam.
Er werd ons gelijk een rekenmachine voor gehouden dat wij een bedrag van € 605,- moesten betalen als we meewilden, en we moesten het binnen een kwartier beslissen.
We konden ook omboeken voor de eerst volgende vlucht en dat was dan 15 juni.
We hebben toen besloten toch maar mee te gaan omdat het hotel ook al geboekt was voor 11 juni.
We werden gewoonweg onder druk gezet.
Eenmaal aangekomen hebben we geregeld dat we weer terug konden, dus 2 tickets voor de terugvlucht.
Bij thuiskomst bleek dat er een bedrag van € 1100,- was afgeschreven van Ryanair.
Ze hebben de 2 foute tickets heen en terug van de rekening afghaald € 395,- en de twee goede tickets voor de terugreis € 195,- en die € 605,-
Dat er een boete voor foute naam invullen bestaat snappen wij ook wel, maar waar wordt het op gebaseerd dat dat € 605,- is.
Wij zijn verbijsterd door de handelswijze van Raynair.
De manier waarop men met klanten( passagiers ) omgaat .
De tickets die volgens Raynair fout waren werden wel in rekening gebracht bovenop de boete en terugreis.
Wij voelen ons zwaar belazerd door Ryanair en zullen dit (mits hiermee niets gedaan wordt )aan de publiciteit blootstellen.

10386 20 Rapporteer

dobby
door dobby - Jul 11, 2011 om 20:03
749 Antwoorden / 1 Vragen

Is bij de meeste ("alle" ??) vliegmaatschappijen zo - hoe goedkoper de vlucht, des te duurder (en beperkter qua mogelijkheden) eventuele wijzigingen en extra's zijn..

Het geld moet toch ergens door binnenkomen.. was ze gemiddeld minder verdienen op "reguliere" tickets vangen ze zo dus weer terug bij het corrigeren van gebruikers fouten. En dat staat meestal best wel duidelijk in de voorwaarden, dus wist je van te voren (dan wel had je kunnen weten, of uw dochter in dit geval)..

hoewel - even heel snel zoeken leert me hier dat een naamswijziging tussen de 100 euro en de 150 britse ponden zou kosten.. dus hoe ze aan uw bedrag komen is me zo snel niet duidelijk...

le
door lexdura - Jul 11, 2011 om 20:26
121 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de algemene voorwaarden van Ryanair:

[quote]
Voor het online wijzigen van de passagiersnaam wordt een tarief van 100 £/100 € berekend. Als u deze wijzigt op de luchthaven of het reserveringscentrum wordt 150 £/150 € berekend. U kunt een passagiersnaam online of via een reserveringscentrum wijzigen tot 4 uur voor uw geplande vertrektijd (afhankelijk van de openingstijden). Bij het wijzigen van de naam voor de reservering van een vlucht, geldt deze wijziging voor de volledige reis van die passagier.

Oftewel een naamswijziging op het vliegveld kost u 150€. U was met vier personen, maakt dus 600€.

Ook voor het overige lijkt mij de handelwijze conform de algemene voorwaarden. U bent dus niet belazerd, u had zelf beter moeten lezen vantevoren.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 20:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo leijgraf,

Oei, dat was een duur weekje.
Naamswijziging kost inderdaad - volgens de Algemene Voorwaarden - veel geld, maar zoals dobby ook al aangegeven heeft: ik zou toch maar eens een specificatie opvragen.
Uitgaande van € 150 p.p. zou er € 300 bijbetaald moeten worden voor naamswijziging van de tickets. Dat is dus een heel ander bedrag dan de totaal ca € 1100 waar u over spreekt.

Uit de Algemene Voorwaarden:
Voor het online wijzigen van de passagiersnaam wordt een tarief van 100 £/100 € berekend. Als u deze wijzigt op de luchthaven of het reserveringscentrum wordt 150 £/150 € berekend. U kunt een passagiersnaam online of via een reserveringscentrum wijzigen tot 4 uur voor uw geplande vertrektijd (afhankelijk van de openingstijden). Bij het wijzigen van de naam voor de reservering van een vlucht, geldt deze wijziging voor de volledige reis van die passagier.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 20:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@lexdura,

Ze waren met z'n tweeën: .....Nietsvermoedend ben ik op 11 juni met mijn man....

le
door lexdura - Jul 11, 2011 om 20:58
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 11 jul 2011, 20:40]@lexdura,

Ze waren met z'n tweeën: .....Nietsvermoedend ben ik op 11 juni met mijn man....

Er moet meer mis gegaan zijn. Ik zie nu dat ter plaatse nog hebben geregeld dat ze terug konden, blijkbaar moesten de tickets voor de terugvlucht ook nog gewijzigd worden. Er zijn ook foutieve tickets in rekening gebracht. Bij alleen een naamswijziging was dat ook niet nodig geweest.
Situatie is dus niet duidelijk zo.

le
door leijgraf - Jul 11, 2011 om 23:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het goed leest ben ik alleen met mijn man op vakantie gegaan en de heenvlucht voor 2 personen en de terugvlucht voor 2 personen waren verkeerd geboekt en bij de balie konden we het niet omboeken dus moesten we meteen € 605,- afrekenen alleen voor de heenvlucht , dus de foute tickets voor de terugvlucht die ook al betaald waren moesten we daar weer opnieuw bestellen anders konden we niet terug vandaar 2 foute tickets heen 2 foute tickets terug € 395,- en de 2 nieuwe tickets voor de terugweg € 195,- plus dan de heenvlucht € 605,-.

gr. leijgraf

bosbess
door bosbess - Jul 12, 2011 om 09:38
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik zou wel eens willen weten wat in de voorwaarden wordt bedoeld met "naamsverandering".

Heeft men daar alleen het veranderen van de schrijfwijze van de naam voor ogen gehad of het in de plaats stellen van een andere persoon?

Stel: mijn naam is Luijtjens. Door welke fout dan ook zijn beide j's weggevallen. Er staat dan Luitens. Ik kom bij de balie en wijs op de fout. Kost de verbetering dan ook 1200 euro plus alle moeite om de terugreis opnieuw te boeken? Dat lijkt me stug. In het geval van vraagstelster was de afwijking groter (voornaam ipv achternaam), maar waar ligt de grens? Het betrof dezelfde persoon. Dus een kwestie van even veranderen op de PC, waar hebben we ze anders voor, en klaar.

Of is deze voorwaarde geschreven voor het geval dat de oorspronkelijke passagier onverwacht is verhinderd en een ander in zijn plaats wil gaan? Dat is uiteraard een heel andere situatie, waarin Ryan Air inderdaad extra kosten moet maken. Is er een deskundige in de zaal die dit kan ophelderen?

le
door leijgraf - Jul 12, 2011 om 10:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Leijgraf

Voor de duidelijkheid.
Onze dochter had ingevuld Wilfred Leijgraf had moeten zijn Wilhelmus Leijgraf en Diana Leijgraf had Everdina Leijgraf moeten zijn.

cathy1
door cathy1 - Jul 12, 2011 om 11:48
125 Antwoorden / 2 Vragen

In dat geval begrijp ik niet waarom men u nieuwe tickets heeft laten kopen, een naamsverandering (kosten zoals eerder gezegd 150 pond) was dan toch voldoende geweest?

Hebben ze u een verklaring gegeven waarom er andere tickets nodig waren?

cathy1
door cathy1 - Jul 12, 2011 om 12:03
125 Antwoorden / 2 Vragen

overigens neem ik voor het gemak aan dat een naamswijziging voor die 150pond ook voor de terugreis meteen geregeld is. Dus zou u 300pond hebben moeten betalen, beide tickets waren immers verkeerd.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2011 om 12:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@cathy1 e.a.,

Het bedrag komt mij dus ook vreemd over!
Vandaar het advies om eens om een specificatie te vragen en/of een klacht in te dienen.

Bij het wijzigen van de naam voor de reservering van een vlucht, geldt deze wijziging voor de volledige reis van die passagier.

Totale kosten (heen- en terugreis) voor 2 personen € 300 !!

bosbess
door bosbess - Jul 12, 2011 om 15:56
354 Antwoorden / 40 Vragen

Onder Naamswijziging lees ik:

"Voor het online wijzigen van de passagiersnaam wordt een tarief van 100 £/100 € berekend. Als u deze wijzigt op de luchthaven of het reserveringscentrum wordt 150 £/150 € berekend. U kunt een passagiersnaam online of via een reserveringscentrum wijzigen tot 4 uur voor uw geplande vertrektijd (afhankelijk van de openingstijden). Bij het wijzigen van de naam voor de reservering van een vlucht, geldt deze wijziging voor de volledige reis van die passagier."

Deze bepaling is door Edrick al aangehaald. Direct daaronder staat:

"If you do not wish all passengers in your booking to be changed, or if domestic flights are being changed to international flights, you musty contact our local reservations centre (during opening hours)."

Hier wordt dus niet gesproken van het veranderen van namen maar van passagiers (zie mijn reactie hierboven).

Stel dat dit toch alleen op de namen slaat en stel bovendien dat dochter één naam wél juist had ingetypt. Dan hadden de Leijgrafs volgens deze in het Engels gestelde bepaling dus helemaal niet op de luchthaven kunnen wijzigen, maar hadden ze contact moeten opnemen met het plaatselijke reserveringscentrum. Dat lijkt wel héél erg ver gezocht.

Het meest logische is dus, ook gezien de prijs (!), dat met naamswijziging passagierswijziging wordt bedoeld en niet een simpele correctie van een roepnaam in de volledige voornaam.

Conclusie:
Hier was geen sprake van passagierswijziging. M.i. waren de Leijgrafs dus niets verschuldigd. Ik zou een klacht indienen, wat volgens de AVV alleen per fax of email kan:

"3.3.3 Klachten of vorderingen worden alleen aanvaard als deze per fax of per e-mail worden ingediend. Passagiers worden geadviseerd enkel kopieën te verzenden omdat originele documenten niet worden bewaard of teruggestuurd."

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2011 om 16:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bosbess,

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

De naam op het vliegticket moet overeenkomen met de naam zoals vermeld in het paspoort.
Dit geldt voor alle vluchten en maatschappijen!

Het gaat hier om een simpele naamswijziging waarvoor Ryanair als prijsvechter een behoorlijk bedrag (= € 150- p.p.) rekent.

Niet meer en niet minder.

Waarom TS zoveel heeft moeten betalen is voor mij een raadsel.

Benieuwd naar de oplossing!

am
door amelissen - Jul 12, 2011 om 16:27
77 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is bij alle maatschappijen het geval en dit is ook algemeen bekend. U bent dus niet belazerd maar degene die de tickets geboekt heeft, is nogal 'dom' geweest.
Nu snap ik best dat e.e.a. op de computer te veranderen valt, maar waarom moet de maatschappij opdraaien voor fouten waar zij niet voor verantwoordelijk zijn? Bij het invulformulier staat duidelijk vermeld dat het dezelfde naam moet zijn als in het paspoort.

Stel, heel cru, vliegtuig stort neer, geen overlevenden. Maatschappij gaat aan de hand van de door u ingevulde gegevens aan de slag om nabestaanden te zoeken (ze hebben alleen e-mail adres van de boeking over het algemeen). Dat kan enorm moeilijk, misschien zelfs onmogelijk worden als er een fout in de naam zit.

bosbess
door bosbess - Jul 12, 2011 om 16:45
354 Antwoorden / 40 Vragen

Tja, jullie zijn vast beter op de hoogte dan ik van de gebruikelijke bepalingen bij vliegmaatschappijen. Ik begrijp ook best dat een en ander moet worden gecorrigeerd. Wat ik niet begrijp is dat ze voor een paar tikjes op een toetsenbord zóveel geld rekenen. Veel vluchten kosten heel wat minder. Een klant kan toch een fout maken, moet daar dan zo'n zware boete op staan? Lekker klantvriendelijk.

Blijft bovendien de vraag wat dan wordt bedoeld met die in het Engels gestelde bepaling direct eronder: als u niet alle passagiers wilt wijzigen, dan moet u enz. Ik heb altijd geleerd dat je wetten en algemene bepalingen in hun verband moet lezen. Wat doet die engelse zinsnede daar dan ineens? Of is die daar per ongeluk terechtgekomen?

Dat wil ik dan wel even voor ze corrigeren. Kosten: 600 euro, te betalen aan de Leijgrafs.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2011 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@leijgraf,

.....Bij thuiskomst bleek dat er een bedrag van € 1100,- was afgeschreven van Ryanair.
Ze hebben de 2 foute tickets heen en terug van de rekening afghaald € 395,- en de twee goede tickets voor de terugreis € 195,- en die € 605,-
.....

Dat sommetje klopt ook al niet.

Benieuwd naar de specificatie van Ryanair.

Zou maar eens een klachtenbrief gaan schrijven (als dat nog niet gebeurd is)

per post naar het volgende adres:
Customer Service Department
PO Box 11451
Swords
Co Dublin
Ireland

Kan het Nederlandse adres zo gauw niet vinden.

bosbess
door bosbess - Jul 12, 2011 om 18:24
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ook zoiets leuks! In de algemene voorwaarden staat, zoals ik al heb geciteerd, dat klachten alleen worden aanvaard als ze per fax of per email worden ingediend.

Maar onder "Neem contact op" staat dat "overige klachten" kunnen worden ingediend of per fax of schriftelijk naar het door Edrick genoemde adres. Een emailadres is nergens te vinden. Wat hebben ze het zelf allemaal goed voor elkaar!

sa
door sabrinacamilo - Jul 18, 2013 om 18:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook een klacht over Ryanair!

Voordat we op vakantie gingen met zn vieren hebben wij online moeten inchecken. Dat staat aangegeven op de site en de boekingbevestiging 15 dagen en 4 uur van te voren. Wij hebben op 20 juni 2013 online ingecheckt en wij vertrekte 4 juli 2013. Dit was allemaal goed geregeld. Wij kregen de boardingpasses van de heenweg, maar niet van de terugweg. Wij hebben in Valencia zelf ook op de site gekeken en daar stonden de boardingpasses van de terugweg niet op! Terwijl wij wel voor de terugreis hebben betaald! Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen krijgen je bij online inchecken de boardingpasses voor de heen en terugreis dit was niet het geval bij Ryanair. Op de boekingsbevestiging staat tevens dat er voor de terugreis is betaald. In dit geval heb ik in Valencia zelf ook nog gekeken en het stond er verder niet duidelijk in. Volgende dag ( de dag van vertrek) zijn wij met zn vieren naar de balie van Ryanair gegaan en hebben het verhaal uitgelegd. Wij moesten 70 euro per persoon bij betalen voor een boardingpass voor de terugweg. Dit is belachelijk. Als hun service goed was geweest. Hadden wij tijdens het online inchecken de boardingpasses voor de terugweg moeten krijgen. Dit was niet het geval en daardoor moesten wij 70 per man per boardingpass betalen. Vandaag 18 juli 2013 heb ik Ryanair aan de lijn gehad in het engels. Ik heb het probleem uitgelegd en voordat ik nog iets kon terugzeggen zei mevrouw. We cant help you, bye bye en hing de telefoon op.

Nu ben ik ten einde raad en vind dat wij recht hebben op het geld.

fl
door flyingfrance - Jul 19, 2013 om 12:13
62 Antwoorden / 0 Vragen

En toch klopt de berekening
Men maakt namelijk de fout dat men denkt dat een ticket er is voor de heen EN de terug reis
We hebben het over 4 tickets en niet over 2 tickets die veranderd moeten worden
4 x 150 = 600

Foute namen dus roep naam in plaats van paspoort naam ben je verplicht bij elke maatschappij nieuwe tickets te halen dus ook bij de KLM Ik heb toen gelijk mijn creditkaarten en spaarkaarten laten veranderen je staat echt lullige op zo n vliegveld met op de tickets roepnamen in plaats van paspoort namen.

ander probleem boarding pas
Ryanair het printen van de boardingpas altijd je code bij je hebben u geeft zelf al aan dat u lang van te voren uw heen reis geprint heeft waarom niet op de dag van vertrek ook de terug reis geprint waarom niet even naar de balie op de heen reis gevraagd hoe dat moest dan hadden ze u kunnen vertellen hoe u moest in loggen op internet in het hotel
U maakt de fouten dus u moet ook bloeden
Bij easyjet heb ik veel coulance gehad en men heeft mij indertijd alles terug betaalt maar ja Ryanair zelfs de piloten moeten betalen. Dus doe geen moeite u krijgt echt geen geld terug dit is gewoon het hoofdstuk LES GELD en de maatschappijen worden er niet koud of warm van of u de publiciteit zoekt want dat is alleen maar publiciteit voor deze maatschappijen ook slechte publiciteit kan in je voordeel werken

rv
door rvv - Jul 19, 2013 om 12:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks dat het een publiek geheim is dat:

1) Ryanair zijn personeel door middel van wurgcontracten klem gezet en uitbuit;
2) Ryanair piloten nog maar kort geleden in het nieuws hebben gebracht dat ze te veel uren moeten maken en te weinig brandstof meekrijgen om onverwachte situaties te kunnen opvangen;
3) De grote vraag dus is wanneer het eerste Ryanair toestel als gevolg van het onveilige beleid van deze maatschappij gaat neerstorten;
4) Ryanair in de afgelopen maand mei een boete van 300.000 euro van de Nederlandse Consumenten Autoriteit kreeg opgelegd wegens aanhoudende grootschalige misleiding van het publiek met valse prijsopgaven;
5) Het ene na het andere artikel in de media verschijnt over de onvoorstelbaar schandalige uitbuiting (gelijk aan beroving) door Ryanair van klanten zo gauw ze een klant maar ergens op kunnen pakken;
6) De leiding en het hogere management van Ryanair lak heeft aan de wettelijke rechten van passagiers die schade hebben geleden door in gebreke blijven van deze luchtvaartmaatschappij;
7) Ryanair alles bij elkaar genomen en zacht gezegd een van de onsympathiekste bedrijven ter wereld is;

blijft men massaal bij Ryanair boeken.

Waarschijnlijk doordat ze voor mensen die niet goed doorvragen of -zoeken, de goedkoopste LIJKEN. Dit laatste woord in hoofdletters omdat het ook een andere betekenis heeft die in een luguber verband staat met het verhoogde risico dat personeel en passagiers van Ryanair lopen. Het lijkt er op dat mensen die met Ryanair vliegen de lucht in gaan gaan met een maatschappij die slechts op één ding uit is: de eigenaren zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te laten verkrijgen. Waarschijnlijk denken die eigenaren 'U misschien een LIJK, maar wij zeker RIJK !'