hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2018 om 13:22
Geldzaken & recht

Te hoge klimop op de erfgrens

Ik heb vorig jaar een twee meter hoge schutting òp de erfgrens (eigendom) laten plaatsen en de kosten hiervoor op mij genomen bij gebrek aan budget bij de buren.

Daar de schutting 'mandelig' is, kunnen de buren aan hun kant tegen de schutting klimop laten groeien. Het probleem wordt nu, dat de klimop qua hoogte niet gesnoeid wordt en daarmee de erfafscheiding incl. begroeiing boven de twee meter uitschiet en door planten aan mijn kant gaat groeien.

De buren, hierop aangesproken, staan mij enkel toe om 'overhangend' klimop te verwijderen. Vanaf de helft van de schutting mag ik niets verwijderen en bepalen de buren 'de hoogte en het tijdstip van een snoeien zèlf wel'. M.i. is die onvriendelijke uitspraak gelijk aan een kleine oorlogs-verklaring.

Volgens de APV van de Nederlandse Gemeenten mag een heester niet binnen 50cm van de erfgrens geplant worden. De sub-vragen zijn:

1 - Is Klimop (hedera) een plant of een heester?
2 - Geldt de hoogte van de erfgrens (hier dus een schutting) incl. de beplanting ertegen?
3 - Ik màg nu alle klimop verwijderen? (ik ben toch niet buurmans tuinman en moet het gesnoeide ook nog opruimen).

Wat de Vereniging Eigen Huis hierover aangeeft is niet duidelijk genoeg

https://www.eigenhuis.nl/huis-duurzaam-maken/buren/regels-erf-en-erfgrens/

12525 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2018 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent ook niet buurman’s tuinman. U mag aan uw kant de doorgegroeide hedera verwijderen en ook de overhangende.

En zo dik zal die schutting niet zijn. De hedera die hoger wordt dan de schutting zal gaan hangen. Aan zijn kant en/of de uwe. En aan uw kant kunt u die snoeien.

ro
door ron503 - Jun 9, 2018 om 14:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De Hedera is een plant tenminte als de info van Wikipedia juist is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hederahttps://nl.wikipedia.org/wiki/Hedera.
Het zou de buren sieren de plant ook te onderhouden maar u kunt de buren er niet toe dwingen. Daarbij is het uw keuze geweest om de schutting op de erfgrens te plaatsen en is niet de keuze van de buren geweest, de hoogte van een schutting zal per gemeente bepaald zijn maar de hoogte van planten dan weer niet omdat planten tot grote hoogte zouden kunnen groeien.

aurora1
door aurora1 Jun 9, 2018 om 22:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, laat die hei met en zonder hutjes svp gevrijwaard blijven van zeurpieten dank-u-wel. Hk kan altijd nog naar het strand in Castricum gaan al dan niet bij zijn AH met sokjes.
Ik snap dat klagen over die hedera niet. Mijn buuv had die tot ze vorig jaar alles rigoureus weghaalde. Zij knipte zelf en anders ik. Is nooit gezanik over geweest. Sommigen willen altijd wat of juist niet. Maar beslist wel graag op dit forum zoveel mogelijk aandacht zoeken.

hansje klein
door hansje klein Jun 10, 2018 om 08:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@AURORA! ...

Dit is nu werkelijk een prima voorbeeld van een totaal waardeloos antwoord. AH, sokjes, strand, uw buren?

Wie vraagt daarmee dus om de aandacht zonder überhaupt iets nuttigs aan de vraag toe te voegen ...

.... !AURORA1....  Hartelijk dank  AURORA!, voor uw topic-vervuiling AURORA1!

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2018 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje

Als mijn buren ook een blokhut van hun tuin zouden maken, zou ik ook hedera tegen die schutting zetten.

Ik had met mijn buren als afscheiding op een deel coniferen staan, aan hun kant door een overkapping compleet dood. Dat hebben we samen vervangen door een gaashek met hedera. Zag er heel wat beter uit. Één keer per jaar dat wat te lang werd afknippen en klaar. En u schrijft nou wel dat u een schutting hebt laten plaatsen op uw kosten wegens gebrek aan budget bij de buren, maar er stond toch al een schutting? Dus als die niet naar uw zin was, is het logisch dat u betaald hebt voor die nieuwe. En misschien kunt u een doos schoenhoesjes van AH krijgen of kopen om over de overhangende hedera te doen, hebt u geen last van “sproeien”.

hansje klein
door hansje klein Jun 11, 2018 om 14:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag niet begrepen  ...

Vraag lezen en begrijpen is vaak moeilijker dan zomaar iets posten!

Ik kan geen hedera knippen zonder aantasting van de ogen en luchtwegen. De vorige schutting (zonder hedera)  was met verzette planken en dus half open/half dicht.

Cookies
door Cookies - Jun 9, 2018 om 14:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien is er voor jou nog een hutje op de hei beschikbaar in de buurt van @Mein33?
Er hangt wat klimop over, even snoeien en het probleem is opgelost. Je kunt de buren niet verplichten hoe, wanneer en hoe vaak zij moeten snoeien.
En als je er zelf geen zin hebt, schakel je een tuinman in. Je maakt ook werkelijk van iedere mug een olifant.

hansje klein
door hansje klein - Jun 9, 2018 om 14:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor de reacties tot nu toe ...

Het lijkt een eerder pietluttig verhaal maar ...

- de klimop staat nu 20cm boven de schutting, gaat overhangen, groeit in mijn 1.90mtr-hoge planten en groeit meteen na het snoeien weer aan. Dat wordt dus een eindeloos verhaal
- door de lengte van de schutting wordt alleen het overhangende verwijderen en opruimen al een hele klus
- ik ben de jongste niet meer en sta niet graag (in een border) op een trapje
- met de elektrische heggenschaar is niet zeker, dat ik geen hedera van de buren ga beschadigen

Ik zou gewoon in één gang alles op twee meter wegsnoeien en het snoeigoed links en rechts laten vallen, maar ook dàt snoeien is eerder voor de buren de klus en heb ik de troep in de border tussen de beplanting liggen.

Ophef maak ik hier vooral over, omdat ik bij hederasnoeien een alergische reactie van de luchtwegen krijg door de vochtdruppeltjes die de plant verspreidt. Ik zou dus een hovenier moeten inhuren om de klus van de buren te moeten laten doen. Overigens jammer dat hedera geen heestersoort is.

Bedankt voor het antwoord @Ron503.

@Tijger1 ... de oudere klimop bij de andere buren die wèl snoeien heeft intussen een dikte/diepte van 50 cm bereikt.

@ZusterCarola ... Ja, ik zie overal olifanten, maar u had mijn vorige antwoord nèt nog niet kunnen lezen. U hoeft echter niet meer te reageren als het antwoord verder alleen maar bij de olifanten blijft.

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2018 om 15:12
16831 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, dat is het probleem met klimop en helaas, als de buren niet willen meewerken bent u het haasje, in de geval 'het hansje'.
't Spul overwoekert alles; het staat mooi maar het te hebben is, voor mij, een vreselijke woekerplant.

hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2018 om 15:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Daarom is het onbegrijpelijk, dat de hovenier van de buren dit spul überhaupt nog plant. Ik moest niet alleen met dichte houten planken werken, maar óók nog alles met worteldoek bekleden en de naden afkitten. Bovendien sproeit hedera bij het snoeren kleine druppeltjes die voor irritatie in de ogen en luchtwegen zorgt, waardoor je de gehele dag met tissues aan de gang blijft.
Maar ja, het is goedkoop spul, winterhard en wintergroen en wanneer je het onderhoud dan ook nog door de buren kan laten doen ... Ik voel me uiteindelijk als 'gekke Henkie' en waarschijnlijk bèn ik dat nu ook ... :-))

Tot nu toe géén bruikbare oplossing gezien op het internet, resp. dit en het andere forum, behalve van @Mein33 ... !

panter22
door panter22 Jun 9, 2018 om 19:45
6599 Antwoorden / Vragen

Nou snap ik het even niet. Je zet op eigen kosten een schutting op de erfgrens omdat de buren geen geld hebben.
Nu moest jij aan jouw kant van de schutting met worteldoek bekleden en de naden afkitten.
Wat heb je dan voor bijzondere struiken dat ze normaal gesproken door de schutting bij de buren groeien.
De buren zonder geld huren een hovenier in die klimop tegen de schutting laat groeien.
De buren hoeven  dan niet in de weer met worteldoek. Dat is toch de omgekeerde wereld.
Dus de klimop groeit niet door de schutting. Daar heb je door die maatregelen geen last meer van.
Maar de klimop groeit boven de schutting uit in jouw tuin.
Dat duurt al meer dan een jaar. Officieel moet je eerst de buren vragen om overhangen takken en in dit geval klimop te verwijderen. Dat heb je gedaan en dat doen ze niet, Dan mag je het zelf doen.
En afknippen tot de helft van de schutting? Dat lukt niet. Gewoon als de buren weg zijn de overhangende takken wegsnoeien en een paar takjes aan hun kant overlaten.
Wel het spul in je groene container doen en niet bij de buren in de tuin gooien. Heb je niets aan. Als je een keukentrapje wat te wankel vindt, je hebt van die kleine plastic opstapjes. Kun je bij Blokker of Ikea kopen. Dan kun je er wel bij.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2018 om 20:00
16831 Antwoorden / 108 Vragen

@panter22, maar zo'n krukje zakt wel weg in de aarde waar @hk het over heeft. Ladder trouwens ook. Dat de buren zonder geld een tuinman kunnen bekostigen begrijp ik ook niet.

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2018 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan leg je een plank onder dat krukje.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2018 om 20:20
16831 Antwoorden / 108 Vragen

Da's wijs geschreven.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2018 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste schuttingen zijn ook niet bepaald fraai, logisch dat de buren daar hedera tegenaan gezet hebben.

En hoe dik de hedera aan de kant van de buren wordt, is voor u niet van belang.

hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2018 om 15:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad, dat is totaal onbelangrijk, maar ú begint er tweemaal zèlf over ...!

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2018 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begin daar niet over. U haalt de hedera van de andere buren aan. En dat u maar tot de helft bovenop die schutting mag snoeien. Hoe dik zal die schutting zijn? 1,5 centimeter?

hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2018 om 15:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Sorry, u schreef inderdaad 'zo dik zal die schutting niet zijn' en niet de hedera, die bij de andere buren dus inmiddels aardig is aangegroeid qua dikte/diepte.

De nieuwe schutting is van goede kwaliteit en van ..gezaagde houten planken.
Tesamen met palen en klimrek bij de buren 13 cm dik overigens, maar dat is hier het probleem niet.

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2018 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een schutting van goede kwaliteit hoeft nog niet mooi te zijn om tegenaan te kijken.

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2018 om 15:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De buren hebben gelijk. Lees ook wat @tijger1 schrijft.
Ik ben blij dat u niet naast mij woont.
Waarom heeft u eigenlijk opeens een schutting geplaatst? Was uw verstandhouding met de buren al niet best?
Heeft u nu zo een zwaar leven of doet u alsof?
Overal op internet had u de antwoorden kunnen vinden natuurlijk, maar een echte vraag hier is wel wat.
U maakt problemen waar ze niet zijn.
Verder gaat u helemaal niets aan hoe de buren hun planten willen- en hebben.
U kunt altijd nog de Consumentenbond vragen mocht u dat nog niet gedaan hebben.

hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2018 om 15:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uit beleefdheid mijn antwoord ... alhoewel het u helemaal niks aangaat:

De buren hebben hun tuin laten aanleggen en wilden tegen de bestaande schutting hedera planten. Die schutting is er één geweest met verzette planken, waar de hedera dus zomaar doorheen kan woekeren. De nieuwe schutting is 'dicht' omdat ik alergisch ben tegen hedera en inmiddels nu ook tegen de buren ...

Verder nog (onnodige) off-topic-vragen?

Ik heb op twee fora overigens nog niet één antwoord op de gestelde vraag gekregen en op het internet óók niets gevonden, anders zou ik hier niet een vraag gepost hebben.

Cookies
door Cookies Jun 9, 2018 om 15:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ik ben blij dat u niet naast mij woont...... Jij ook al?

me
door mein33 - Jun 9, 2018 om 15:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Roundup lost in één keer al uw problemen op !!

hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2018 om 15:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Haal uw post hier weg a.u.b. Hulp bij zelfdoding is in Nederland, óók aan de grens, verboden!

aurora1
door aurora1 Jun 9, 2018 om 19:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat weer een rare reactie@hk

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2018 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon interessant doen. ;-((

Gr
door Grunn1 Jun 9, 2018 om 23:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Roundup de ideale manier om van ongewenst onkruid af te komen. Helaas is dat biologische rotzooi niet  zo goed als het spul wat ze jaren geleden verkochten. Heb zelf ooit nog gewerkt bij het bedrijf wat dit bestrijdingsmiddel maakte.

hansje klein
door hansje klein - Jun 9, 2018 om 16:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik denk, dat ik uiteindelijk niet veel mogelijkheden heb ...

1 - zelf de elektrische heggeschaar eroverheen trekken en het schrijven van een jurist dan afwachten
2 - 'opnieuw' de situatie gaan uitleggen bij de on-begripsvolle buren en een 'gezellige' bezichtiging organiseren
3 - Round-up inzetten

... maar ... vooral nooit meer zo naief zijn om een schutting mandelig te gaan plaatsen en de controle te verliezen.

Waarom ik dit dan had gedaan?
Omdat maattechnisch de terrastegels van 50x50cm daardoor nergens gezaagd hoefden te worden.

Met dank aan de deelnemers ... èn niet vergeten, hedera (klimop) is een plant en géén heester.

gerbera
door gerbera - Jun 9, 2018 om 16:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hedera heeft steun nodig om de hoogte in te gaan. Als u aan uw zijde de overhangende takken wegsnoeit en het overige, wat boven de schutting uitkomt, zachtjes hun kant op duwt gaat die daar vanzelf weer naar beneden. Wat de allergie betreft, deze klus op een warme dag s'avonds doen heeft u het minste last van vochtdruppels. Doet u het regelmatig dan heeft u slechts "kleine" takjes die in de groenbak kunnen.

3 - Round-up inzetten

Zou ik niet doen, kan tot schadevergoeding lijden door de buren.

hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2018 om 17:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Ik zal allereerst (nederig) de buren voor een drink op het terras uitnodigen en ze, eerder soft, confronteren met de door hen veroorzaakte situatie. Roundup zal ik in de drinks niet mixen, noch de planten vergiftigen.

Juristen zijn mijn vrienden nooit geweest, dus dat roep ik ook niet over mezelf af, maar uw 'gematigde' voorstel zal de tweede keus worden. De tweede, omdat ik daarmee tòch nog het 'vuile werk' moet opknappen.

panter22
door panter22 Jun 10, 2018 om 09:20
6599 Antwoorden / Vragen

Beetje flauw allemaal van die buren. Als ze nu gewoon de klimop op hun kant van de schutting hadden gehouden en niet er bovenuit hadden laten groeien,dan was er niets aan de hand geweest.
Maar ja, dat doen ze nu eenmaal niet, dus moet je het zelf doen. Heb je geen neefje die dat klusje even kan klaren?
Het is nu veel te ver doorgegroeid. Als die rommel van de schutting af is, dan elke weer even bijhouden. met een snoeischaar.
En waarom zou je een brief van een jurist krijgen namens de buren? Wat zou er dan in moeten staan?
Je hebt keurig gevraagd of de buren de overhangende klimop wilden verwijderen. Doen ze niet.
Moet je die klimop er soms weer aanplakken?

hansje klein
door hansje klein Jun 10, 2018 om 10:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Panter22 ...

Eén van de mogelijkheden is, om zèlf met de heggeschaar alles op twee meter weg te snoeien. Ik zou dat met een (lange) elektrische moeten doen om er beter bij te kunnen en niet op een trapje in mijn eigen border te hoeven staan. Daarbij gaat er veel blad links en rechts van de schutting naar beneden.

Wettelijk gezien schijn ik geen keus te hebben en zocht een gaatje via fora. Dus de stoute schoenen maar aantrekken en doen! Wanneer de buren een rechtsbijstandsverzekering hebben, kunnen ze 'kostenloos' een advocaat aanspreken, die mij ... en dàt is het antwoord, "het moedwillige beschadigen van planten in eigendom van de buren zou kunnen verwijten." en daar zal een boete op volgen, of een waarschuwing. Tenminste de kosten en die boete zal ik moeten betalen ... maar het probleem zèlf in net opgelost.

Inmiddels heb ik echter besloten de buren voor een drink uit te nodigen en ze op het terras, niet agressief, te confronteren met de ontstane/bestaande situatie.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2018 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rigoureuze oplossing, verhuizen naar een appartement zonder balkon of veranda, op etage twee of hoger, hebt u geen “last” van de tuinen van de buren.

me
door mein33 Jun 10, 2018 om 14:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gaat de beneden buur misschien staan/zitten roken onder het balkon, dus ?????

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2018 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, het leven is zwaar voor sommige mensen.;-))

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jun 9, 2018 om 17:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb vorig jaar een twee meter hoge schutting òp de erfgrens (eigendom) laten plaatsen en de kosten hiervoor op mij genomen bij gebrek aan budget bij de buren

Een goede tip achteraf, nooit kosten op je nemen die voor de buren zijn. Bij gebrek aan budget buren verstandigen om schutting 2 cm op eigen grond te plaatsen. Op deze manier mogen de buren niks aan op of de schutting bevestigen en dienen ze deze vrij te houden van beplanting. Maarja dat is achteraf.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2018 om 18:53
16853 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, allereerst, er bestaat geen APV van de Nederlandse Gemeenten maar heeft iedere Gemeente zijn eigen door de Gemeenteraad vastgestelde apv.
Het is dus de vraag wat er in de apv van uw Gemeente staat over de toegestane hoogte van erfscheidingen. Normaliter is dat 20 m.
Ik kjan mij, mede op basis van eigen ervaring niet voorstellen dat de klimop zoals u zegt wel 20 cm boven de erfafscheiding uitkomt.
 Nu heb ik zelf ook een probleempje met klimop in de tuin van de buren en klimop die zelfs door de schutting heenkomt.
Ik knip dat gewoon weg en aan de bovenkant ook tot het midden van de schutting. (bestaat uit palen met afwissend planken aan beide zijden).
De klimop aan de andere kant komt naar ik aanneem om die reden ook niet hoger dan ca. 1 cm.

Succes.

gerbera
door gerbera Jun 9, 2018 om 22:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen

20 meter is wel erg hoog voor erfscheiding dus u zal wel 2 mtr bedoelen;-))

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2018 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar hebt u eigenlijk dat worteldoek tegen aangedaan?

aurora1
door aurora1 Jun 9, 2018 om 22:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Onder het tentzeil of als voering voor de tent?

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2018 om 20:23
16831 Antwoorden / 108 Vragen

Edit.*

Cookies
door Cookies - Jun 9, 2018 om 20:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is niet wat gerritaltena schrijft.

DOOR TENORMIN - 9 JUN. 2018 OM 20:23
13972 ANTWOORDEN / 81 VRAGEN

@gerritaltena, je kan je niet voorstellen dat klimop "wel w0 centimer" omhoog gaat? Nooit huizen gezien, omringd door het huizenhoge klimop.
Wat trouwens slecht is voor huizen; tast de muren danig aan. Ik vind klimop prachtig maar wel bij een ander. Ik haat het letterlijk: het lijkt wel 10 centimeter per dag te groeien

tenormin
door tenormin Jun 9, 2018 om 20:43
16831 Antwoorden / 108 Vragen

Zuster, is al weg, cm i.p.v. meters is wel teveel verschil, zie de 9 minuten verschil in mijn en jouw reactie ☻

tenormin
door tenormin Jun 10, 2018 om 00:17
16831 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. zou je trouwens niet aan mijn bed willen hebben als zuster. Haal die zwarte kater er maar weer bij: past beter bij je commentaren. "Zuster" roept gevoelens op van liefde en gepassioneerdheid: past niet bij de antwoorden.

me
door mein33 Jun 10, 2018 om 12:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

O.T.

@carola.83,

Heb het in een ander topic al eens gevraagd, maar zou u a.u.b. willen terugkeren op uw schreden en weer  willen meedoen als @carola.83

Cookies
door Cookies Jun 10, 2018 om 12:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Mein33: Tevreden zo? De gebruikersnaam Carola.83 komt om gegronde redenen echt niet meer terug.

diumenge
door diumenge Jun 10, 2018 om 13:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83/netflixfan, want je bent 84 geworden? ;-)

Cookies
door Cookies Jun 10, 2018 om 13:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diumenge: sssstttttt, does it show? Had nog wel een maskertje genomen.

me
door mein33 Jun 10, 2018 om 14:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR NETFLIXFAN 10 JUN. 2018 OM 12:26
13009 ANTWOORDEN / 37 VRAGEN

@Mein33: Tevreden zo? De gebruikersnaam Carola.83 komt om gegronde redenen echt niet meer terug.

@netflixfan, Zustercarola/83 of wie dan ook,

Blijkbaar is mij iets ontgaan, wat wel vaker gebeurt overigens, maar ik was alleen verbaasd over de wijziging, vandaar mijn vraag.
Treedt dan, als het u belieft, maar weer in en ga door op het eerder gekozen pad.

Vr.gr. mein33

Cookies
door Cookies Jun 10, 2018 om 15:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zowel zuster carola als carola zijn Netflixfan, en daar houd ik het op. Wat je blijkbaar ontgaan is, is dat je eenvoudig nu zelf je gebruikersnaam kunt wijzigen. Daar ben ik even mee aan het spelen geweest. That's all.

hansje klein
door hansje klein - Jun 11, 2018 om 00:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat de financiële kant betreft ...

De nieuwe buren hadden een vast budget voor de aanleg van hun tuin. Toen ik hoorde dat ze hedera wilden planten tegen de oude schutting met verzette planken waar alles dwars doorheen kan groeien, heb ik een dichte schutting besteld met het worteldoek aan de kant van de buren, zodat de hedera niet aan de schutting kon hechten.

De schutting was niet gepland en daarom er was geen budget voor (volgens de buren tenminste). Hedera kan men al 2.00 mtr hoog laten planten, dus zou het worteldoek al meteen bij het planten compleet verdekt worden. De oude schutting was 25 jaar oud en sowieso aan vervanging toe en het was daarom een goede gelegenheid om dat meteen uit te voeren.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2018 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u laat een nieuwe schutting plaatsen op de plek van de oude, met worteldoek aan de kant van de buren. Fraai gezicht daar. Logisch dat ze de hedera hoog laten opschieten. En die hedera moet dan aan hun eigen rekken groeien, want op worteldoek is geen houvast.

hansje klein
door hansje klein Jun 11, 2018 om 12:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat een absurde opmerking weer ...

Natuurlijk bedekt de hedera (twee meter hoog gepland) eenmaal aangegaan het worteldoek en is dat doek onzichtbaar. Het verhindert vooral, dat de klimop tussen de planken kruipt en de schutting vernielt. Hoe komt u erbij om nu van mij te verlangen op het grondstuk van de buren een klimrek voor hun klimop te plaatsen ... Wanneer ik de oude schutting had laten staan, hadden ze óók een klimrek moeten aanbrengen. Nu hebben ze geen palen hoeven slaan en de klimrekken aan 'mijn' schutting kunnen vasttimmeren.

Mijn schutting is echter juridisch nu ook hùn schutting geworden (voordat u wéér begint te zeuren!). Wanneer je zo'n topic, met een juridisch moeilijke vraag achteraf eens analyseert, zijn de meeste antwoorden off-topic. De minste geven een antwoord op de vraag. Ik noem dat topic-vervuiling. Wie géén oplossing heeft kan toch beter op het balkon gaan zitten ... i.p.v. lezers hier steeds maar bezig te houden met onzin.

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2018 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prima geregeld dan toch? U een dichte schutting, zij hedera. Mooi.

En waar schrijf ik dat ik van u verlang een klimrek voor de buren te moeten plaatsen? Bril oppoetsen en dan lezen.

Cookies
door Cookies Jun 11, 2018 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Wie géén oplossing heeft kan toch beter enz....... Je hebt allang antwoord gekregen op je vragen, alleen niet het antwoord dat JIJ wilt. En dat ga je ook niet krijgen, dus topic kan op SLOT.

panter22
door panter22 Jun 11, 2018 om 13:28
6599 Antwoorden / Vragen

Hansje Klein, het is geen juridisch moeilijke vraag.
Je hebt op eigen kosten de schutting vervangen. Worteldoek en dicht gekit aan de kant van de buren. Prima opgelost toch. Jij geen last van de klimop van de buren.
Nu steekt er klimop boven de schutting uit en groeit al aan jouw kant. De buren moeten er voor zorgen dat dat niet gebeurt
Boek 5 van het burgerlijk wetboek
 Artikel 44

    • 1Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.

Hiervoor schrijf je:
Wanneer de buren een rechtsbijstandsverzekering hebben, kunnen ze 'kostenloos' een advocaat aanspreken, die mij ... en dàt is het antwoord, "het moedwillige beschadigen van planten in eigendom van de buren zou kunnen verwijten." en daar zal een boete op volgen, of een waarschuwing. Tenminste de kosten en die boete zal ik moeten betalen ... maar het probleem zèlf in net opgelost.
Dat krijg je als je met roundup de klimop van de buren gaat vernietigen de de politie wordt ingeschakeld.
Dat doe je toch niet? Je knipt alleen die klimop bij en vernietigt niets.
Dus niet zo ingewikkeld doen, niet lullen, maar pellen...

hansje klein
door hansje klein Jun 11, 2018 om 14:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat denk u, hoe lang de schutting überhaipt is en hoeveel werk het is op 15meter 'overhangende klimop te moeten verwijderen ... en dat niet maar één keer in het jaar?

Ik zoek de regel die helpt dit juist kan vermijden ... !

an
door andrea - Jun 11, 2018 om 13:25
21 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een vermanende antwoorden naar deze vraag. Slaat nergens op.  Klimop is voor mensen die hier niet tegen kunnen een vervelende plant. Ook voor katten is het niet goed. Kan me dus heel goed voorstellen dat je dit niet wilt.
ik zou zeggen als het niet op te lossen is met de buren, de schutting alsnog op eigen grond zetten. Mogen de buren er helemaal niets tegen plaatsen. Dit dan wel van te voren zeggen enmisschien dat de buren dan alsnog eieren voor hun geld kiezen.

hansje klein
door hansje klein Jun 11, 2018 om 13:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Andrea ...

De buren en ik kadden voor de plaatsing al afgesproken om de schutting 'mandelig' (dus òp de erfgrens)  te willen zetten om niet twéé oplossingen te hoeven bouwen. Daarmee is de schutting die ik geplaatst heb juridisch eigendom van ons beiden geworden en kan/zal de buurman aan een verplaatsing niet hoeve mee te werken.

Ergo: Het venijn zit hem nu in het begrip 'eigendom'. Het is mijn eigen 'dommigheid' dus :-((  en ik had deze situatie toen niet voorzien. Mogelijk een waarschuwing op tijd voor anderen, die mandelig willen bouwen.

Bedankt voor uw reactie met inhoud!

audb
door audb - Jun 11, 2018 om 13:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De hedra los trekken en naar de kant van de buren duwen is een hele goede oplossing daar een hedra door blijft groeien.

De vraag of een hedra een plant of heester is vind ik wat vaag daar ook een heester een plant is maar een heester is een hout dragende plant en een hedra die volgrooid is zal ook hout dragend worden.

Wat u wel kan doen is bovenop de schutting een strook Snijlood* wat voor daken wordt gebruikt aanbrengen waardoor de hedra zich niet of moeilijker kan hechten.

* is bij een bouwmarkt te koop en kan op maat worden geknipt met een stevige schaar of snijden met een stanly mes en een lat.

Vast zetten met dakspijkers is het beste.

hansje klein
door hansje klein - Jun 11, 2018 om 13:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@AUDB ...

Ik zit precies aan de twee meter, maar zou één lat kunnen verwijderen om er een 'mes' op te plaatsen.
Helaas kan mij dan weer voorgeworpen worden, dat ik het (nu) gemeenschappelijke eigendom heb beschadigd resp. heb veranderd ...

Ik moet dus goedschiks mijn doel zien te bereiken ...

Bedankt voor uw suggestie. Momenteel is nog onduidelijk of er ruimte voor deze actie is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2018 om 13:57
16853 Antwoorden / 202 Vragen

Geen roundup gebruyiken. Dat spul zou al lang verboden moeten zijn voor huis/tuin gebruik zoals al voor andere zaken.

Een optie zou, gelet op een ander gegeven antwoord inderdaad nog kunnen zijn: de schutting 2cm binnen de erfgrens verplaatsen.
De buren mogen er dan niets tegen aan laten groeien maar een 'goede buur oplossing'is het zeker niet.
Er kleeft wel een onaardig probleem aan: de schutting is op de erfgrens geplaatst en hoewel op uw kosten, ze is daarmee formeel mede eigendom van de buren.

hansje klein
door hansje klein - Jun 12, 2018 om 11:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Feedback ...

De buurman heeft 'zijn hedera' vandaag tot op twee meter ingekort en al het overhangende spul zó verwijderd, dat er geen enkel blaadje aan mijn kant terecht is gekomen.

Over een buurvriendelijk(er) contact kan ik nu nog niets berichten. Uit de door de deelnemers gegeven antwoorden kwam nergens duidelijk naar voren of planten (hier klimplanten), ànders dan heesters, struiken en bomen (de houtachtige) boven de erfgrens mogen uitsteken. M.i. een vreemde situatie dat dit niet hard te maken, te onderbouwen is, worden klimopsoorten toch het meest aan erfgrenzen geplant.

Ik bedank vooral alle deelnemers die inhoudelijk iets hebben toegevoegd en heb van deze actie geleerd, dat een grensafscheiding zonder dringende reden, altijd maar beter vóór de grens geplaatst kan worden om het zeggenschap erover niet uit handen te geven. Een dichte schutting is duurder in de aanschaffing dan de bouwmarktpaneeltjes van € 20,- die half open zijn en klimop uiteindelijk aan twee kanten laat groeien. Ik wilde géén klimop.

Het zou technisch (een gedaan voorstel (nu een hele klus worden om 15 meter schutting te de-monteren en de in beton gezette palen uit te graven op ze twee cm te verzetten en de hele boel weer op te bouwen. De buurman zou tevens eigen palen moeten ingraven ... Juridisch is het overigens ook niet meer mogelijk, wanneer de buren dit niet meedragen.