Nb
door Nb20 Sep 17, 2021 om 16:42
Voeding & gezondheid

Welke stappen moet je nemen om afte vallen

Ik geloof niet in een dieet. mijn familie vallen af na dieet en dan stoppen ze en komen meer aan.

ik eet nu veel minder suiker. Eet bijna geen vlees, loop 4x per week, ik fiets, geen auto.

drink 2 liter water. Eet 2 keer per dag. Eet volkoren brood. Maak al het eten zelf. Gebruik verse producten. Of inmaken dmv zuur,fermenteren, olieen, oid.

Vraag: wat moet ik meer doen om af te vallen.

2809 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2021 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw stappen lang volhouden, dan gaat het werken.

sira
door sira - Sep 17, 2021 om 17:14
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Welke stappen moet in ondernemen om af te vallen

U geeft het antwoord zelf al. Veel stappen zetten (m.a.w. lopen, veel beweging).

getty
door getty - Sep 17, 2021 om 17:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik adviseer minimaal 10000 stappen per dag...

panter22
door panter22 - Sep 17, 2021 om 17:21
6599 Antwoorden / Vragen

Afvallen betekent je eetpatroon wijzigen. Als je na een dieet stopt en weer gewoon eet als je voor het dieet deed, dan kom je weer aan.
Bij het programma: Wordt u al geholpen? komt af en toe iemand in het programma die advies krijgt van een dietiste.  Vorige week nog in een uitzending.Misschien kun je de uitzending nog terugkijken.
Het was aflevering 5 en 7
https://www.kijk.nl/programmas/wordt-u-al-geholpen
Wat mij opviel is dat je cola, maar ook vruchtensap moet laten staan. Er zit veel suiker in, En gewoon eten maar dan kleinere porties.
Eet je maar 2 keer per dag? Sla je het ontbijt over?
Lees eens wat het voedingscentrum er over schrijft:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-ontbijt-overslaan-erg-.aspx

mahadma
door mahadma - Sep 17, 2021 om 17:28
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder te weinig eten te nemen bedoeld. Het van alles de helft dieet. En dat volhouden.

1paul
door 1paul - Sep 17, 2021 om 17:30
3150 Antwoorden / 0 Vragen

dit moet je leefstijl worden, ik doe hetzelfde als jij en ben "slechts"  7 Kilo afgevallen in 9 maanden, volhouden en niet terugvallen en heb je eenmaal je streefgewicht bereikt, volhouden, blijven doen!!!!

tenormin
door tenormin - Sep 17, 2021 om 17:44
16833 Antwoorden / 108 Vragen

De meeste dieëten werken wel maar, zoals al eerder is opgemerkt, na dieeëten komt men weer bij. De beste manier om af te vallen is om een ontbijtbord te nemen, dus kleinere porties. U eet bijna geen vlees. Dan is een paar maal per week een vette vissoort ook prima. Krijgt men gelijk de nodige vitamines binnen, liever kweekvis vandaag de dag (zegt mijn arts). Geen of zo weinig mogelijk koolhydraten of de -heerlijke- pasta's eten. U maakt alles al vers, dus dat is een pre. Geen idee hoe oud u bent, maar hoe ouder hoe moeilijker het afvallen is. U gebruikt waarschijnlijk ontbijt en diner? Lunch kan overgeslagen worden, wel dan wat "konijnvoer" of een struk fruit nemen. En: Stappenteller aanschaffen. Suc6.

newmikey
door newmikey - Sep 17, 2021 om 20:26
830 Antwoorden / 0 Vragen

Meer bewegen en blijvend je voedselpatroon aanpassen. Minder granen, brood, aardappels en pasta. Meer groente, eieren, avocado's, vis, vlees, noten, zaden. Eet grote bakken salade met van alles en nog wat erdoor. Veel verse soepen voor de lunch. Fruit met mate. Sappen en frisdranken volledig schrappen. Minstens 10000-15000 stappen per dag en aanvullen met af en toe fietsen. Als je wandelt, niet slenteren maar stevig doorstappen. Polsfitbandje aanschaffen met telefoonapp voor de motivatie en om te tracken. Ik zit inmiddels op 5kg in 7 weken.

Vorige keer na een hartprobleempje gedaan en aantal jaren goed gehouden, daarna kwam er een beetje de klad in en zat ik weer op een BMI van tegen de 31 met hoge bloedsuiker. Nu dus weer terug naar af en het is zeker géén straf. (het helpt erg dat ik van groente, soepen en vis/vlees hou gelukkig)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 17, 2021 om 20:48
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte NB20,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wat is uw leeftijd?

Wat is uw huidige gewicht?

Wat is uw lengte?

Doet u aan sport? Zo ja welke?

Waarom wilt u afvallen?

Heeft u gezondheidsklachten?

Ieder lichaam is anders.

Ook speelt je geestelijke gesteldheid een rol.

gerbera
door gerbera Sep 17, 2021 om 22:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wel eens van privacy gehoord? dergelijke vragen hoor je, als forumlid, niet te stellen want ook dan bent u niet in staat een juist antwoordt te geven. Daar zijn alleen "vakmensen" in gespecialiseerd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 17, 2021 om 22:12
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

TS vraagt advies op dit forum.

Ik vraag niet naar de naam van TS.

Afvallen is voor iedereen anders .

Ik heb helaas ervaring met enorm gewichtsverlies....

Ik ging in 2 maanden van 110 kilo naar 63 kilo.........

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2021 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat zou alleen kunnen als u doodziek was.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 18, 2021 om 00:17
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Ik was inderdaad bijna overleden.

Daarom ben ik zo benieuwd waarom TS wilt afvallen.

Hopelijk reageert hij/zij op mijn vragen.

tenormin
door tenormin Sep 18, 2021 om 01:29
16833 Antwoorden / 108 Vragen

En dan nog GA, je gaat veel te ver in privacy vragen. Dat je bijna dood was, je hebt het overleefd, gelukkig, net als ik met geperforeerde dunne darm, maar al je extra willen informatie is niet aan jou om de al die vragen aan TS te vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 18, 2021 om 01:37
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Ik probeer altijd een zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen van TS.

Afvallen is echter niet zo simpel door alleen minder te eten.

Ook je stoelgang is van belang: even plat gezegd : als je niet goed kunt poepen, val je ook niet goed af.

Tevens kan het drinken van veel alcohol van invloed zijn op je lichaam.

Tabak roken speelt ook een rol.

En wat heel belangrijk is, is je nachtrust.

gerbera
door gerbera Sep 18, 2021 om 16:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik probeer altijd een zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen van TS.

@GA, Als dat werkelijk zo is, kan er maar een antwoordt zijn nml ga praten met een diëtist(e) en of huisarts.
Wat u doet bij de vragen is vaak overbodige en niet relevante vragen stellen en daarna is het stil. En omdat u ervaring heeft met afvallen wil dat niet zeggen dat de TS daar wat aan heeft, zeker in de wijze van uw geval niet. Ik ben aardig op de hoogte van wet en regelgeving maar dat wil nog niet zeggen dat ik jurist ben.

Donuts
door Donuts Sep 18, 2021 om 18:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

GA, ben je niet een beetje te oud om doktertje te spelen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 18, 2021 om 19:20
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera en Sprietje,

Wat ook wel eens genoemd mag worden is, dat gezond en lekker eten vaak duur is.

Een kilo appels is al rond de 2 euro.....

Ook een vers brood van de warme bakker of vers gesneden kaas van de kaasboer /winkel is prijzig.

Dus vaak is gezond eten een kwestie van veel geld hebben.

gerbera
door gerbera Sep 18, 2021 om 21:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, u begint weer over zaken die totaal niets met de vraag van doen heeft, en ik heb mijn appels gratis van mijn moestuin. En wat die overbodige vragen betreft, als u de vraag van de TS niet snapt, want u wilt altijd een extra toelichting, reageer dan gewoon niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 18, 2021 om 22:46
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

U "ziet door de bomen het bos niet meer"..... :

Veel Nederlanders leven van een laag inkomen.

Een diëtist kan wel zeggen om bepaald eten te moeten kopen, maar het kunnen betalen is een ander verhaal.

Als je bij de Voedselbank loopt, dan is het helemaal moeilijk om gezond te eten.

Als je honger hebt en je moet kiezen tussen een zak appels of een zak chips dan is de keuze makkelijk.

gerbera
door gerbera Sep 19, 2021 om 11:44
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, u begrijpt de werkwijze van een diëtist blijkbaar niet, en uw onzin over voedselbank, waar ze volgens u dus alleen maar ongzond voedsel leveren, heeft totaal niets met de vraag te maken dus hou ik er maar over op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 19, 2021 om 13:05
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik ben helaas "ervaringsdeskundige".

We kunnen er lang over discussiëren, maar een gezonde maaltijd is gewoon duur en niet voor iedereen te betalen.

Ook moet je goed kunnen koken.

Ii heb 3 maanden in een revalidatiecentrum "gewoond" dat onderdeel was van een bejaardenhuis en dus een gezamenlijke keuken.

Elke ochtend vroeg ik "verlekkerd" aan de chefkok van de keuken wat we gingen eten aan het einde van de middag.......

Ik heb 3 maanden heerlijk gesmuld daar, mijn partner vond dit echter niet zo leuk omdat zij niet mocht mee-eten....... ;<))

Met andere woorden : het is niet zo makkelijk om dagelijks gezond te eten als je niet zelf goed kunt koken of er simpelweg het geld er niet voor hebt.

rj
door rjw - Sep 17, 2021 om 20:51
3264 Antwoorden / 5 Vragen

(even er van uitgaande dat je gewoon gezond bent)

Minder eten, meer bewegen. Minder koolhydraten, meer groenten. Vlees is helemaal niet zo erg als je af wilt vallen. Dat zijn vooral eiwitten en vetten. Zelfs als wij denken niet veel te eten is het vaak nog steeds meer dan wat we echt nodig hebben. En zo min mogelijk suiker eten is altijd goed, niet alleen om af te vallen.

tenormin
door tenormin Sep 18, 2021 om 01:37
16833 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw, probleem blijft nog steeds dat er zowel zouten als suikers worden toegevoegd worden. Brood zonder zout is, naar mijn idee dan, niet te vreten, excusé le mot. Maar alle drankjes, zelfs zeo suiker smaken zoet: toegevoegde sweets. Ik houd gelukkig helemaal niet van frisdranken, Cola, up en wat al niet. Drink alleen water, waar ik altijd een fles in de koelkast heb. Met allerlei toevoegingen: citroenschijfjes, basilicum, groene thee etc. Mag alleen niet niet meer dan 1½ liter per dag drinken. Hart kan dat niet weg pompen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 17, 2021 om 21:26
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij de Huisarts is vaak ook een Dietiste  aanwezig,   die kan met enige vragen je verder helpen.

De gegeven  info is tekort en  dan heb je deskundige.
Pillen helpen zelden,  wonder middeltjes en zo ook niet,  alleen je bank Saldo word daar slanker van.

En welke vetten of Margarine gebuikte je?

Maar tekort of foute  voeding is ook slecht, je moet ook nog leven en niet te veel verzwakken....

Daarom mijn advies, vraag je Huisarts,  vaak  bij bellen  al gelijk doorverwezen wegens werkdruk.

justmeagain
door justmeagain - Sep 17, 2021 om 23:20
623 Antwoorden / 8 Vragen

2x per dag eten gaat niet helpen bij het afvallen. U heeft zeker 6 eet momenten nodig.
De kachel moet blijven branden om te verbranden.

Iv
door Ivo W - Sep 17, 2021 om 23:58
729 Antwoorden / Vragen

Om af te vallen moeten er meer calorieën verbrand worden dan dat er gegeten en gedronken worden.

Vooral in drinken zitten vaak veel verborgen calorieën. Vruchtensappen staan bekend als gezond, maar bevatten veel suikers. Soms zelfs nog meer dan in een glas frisdrank. Ook fruit kan behoorlijk rijk aan calorieën zijn, door de fruitsuikers.
Gezond eten in de zin van vitamines, mineralen en vezels staat niet altijd gelijk aan "eten met weinig calorieën". Lang niet alle gezonde producten passen daardoor in een afslank-dieet.

Idem met het volkorenbrood. Rijk aan vezels, maar niet 'arm aan calorieën' ten opzichte van witbrood. U zult dus vooral een boterham minder moeten eten. En bovenal: zuinig zijn met beleg. Want brood an sich kun je behoorlijk veel van eten voor je daarmee teveel calorieën binnenkrijgt. Het is vooral het beleg en de eventuele boter die er voor zorgen dat we bij een eenvoudige broodmaaltijd toch behoorlijk wat calorieën binnen krijgen. Vermijd boter zo veel mogelijk en kies voor magere kaas of magere vleeswaren op de boterhem. En beleg met mate.

Daarnaast is het voor de meeste mensen verstandiger om gespreid over de dag 5 a 6 eetmomenten te hebben. 3 maaltijden (ontbijt, lunch, diner) met daar tussenin een tussendoortje. Zo houd je de hele dag een gevulde maag, waardoor je bij de maaltijden minder geneigd bent om teveel te eten.

Dan nog een gouden tip: gebruik kleinere borden. Met een klein bord is men geneigd minder op te scheppen. Simpelweg omdat het bord sneller 'vol' is en oogt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 18, 2021 om 00:22
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo W.,

Voeding speelt een belangrijke rol tijdens afvallen.

Maar het zit ook "tussen de oren".

Heeft men de wilskracht om je levenswijze aan te passen?

Ik zie vaak bij mensen, die een maagverkleining hebben gehad, toch weer hun slechte eetgewoontes krijgen en weer aankomen.

tenormin
door tenormin Sep 18, 2021 om 01:23
16833 Antwoorden / 108 Vragen

@ivow: dat kleinere bord, dus ontbijt bord had ik gisteren al geschreven, nog kleiner is dan een gebaks bordje: maar dat is dan weer "de goden" verzoeken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 18, 2021 om 18:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En ik heb al jarenlang kleine bordjes voor  2 tot 5x op te scheppen!

Daarom mijn advies,  via Huisarts  je laten doorverwijzen naar Dietiste.

Wat ik of  andere hier adviseren zal Jo Jo geven,   en  daarom geef ik  totaal geen antwoord!

Naast hoeveel is ook wat je ging eten.

Dus patat  zonder Majonaise maar   Magere Frietsaus of zo... en geen  Frituur maar  Air Fryer....

Ik vind die droge zooi zelf niets dus nu adviseerde ik  dus  een  magere en bak zelf  de kleffe hap!

aurora1
door aurora1 - Sep 18, 2021 om 02:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag uw huisarts.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 18, 2021 om 12:23
855 Antwoorden / 3 Vragen

Je bent in ieder geval op de goede weg. Je laat in ieder geval al veel suiker achterwege. Ik kan je van alles gaan vertellen over mijn ketogene leefstijl, maar dat doe ik niet. Mijn leefstijl werkt voor mij goed, voor een ander weer niet.

Maar wat ik je zeker als tip mee wil geven is dat je, als je iets koopt (bijvoorbeeld vleeswaren, brood) de etiketten goed leest. Dan zul je zien wat er aan suikers inzitten. Zelfs in gehakt stoppen ze dextrose en dat is toch echt een suiker, net als alles wat op -ose eindigt.
Nog een tip... afvallen gaan nooit in een rechte lijn. De ene dag kun je wel een kilo zwaarder zijn dan de andere dag. Gooi je weegschaal in de kast, pak een cm en ga meten.
Als laatste je lichaam heeft een minimum aantal kcal nodig. Dat is je BMR (basale metabolisme ratio) en dat gebruikt je lichaam om de essentiële zaken aan de gang te houden. Op internet zijn daar tools voor om dat uit te rekenen .

Tot slot...
staar je vooral niet blind op je familie want ieder lichaam is uniek.

Succes!

Analoog
door Analoog - Sep 18, 2021 om 13:12
137 Antwoorden / Vragen

Je moet gewoon 3 keer per dag een maaltijd eten en je moet beginnen met een stevig ontbijt waar je een tijdje mee vooruit kunt.

Tussen de maaltijden 1 of 2 keer per dag een stuk fruit of stukje koek, dat is beter dan te weinig eten, je zult zien dat het werkt.

me
door mein33 - Sep 18, 2021 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@NB20,

Twee maaltijden per dag is absoluut niet goed, u kunt beter drie maal per dag een maaltijd (ontbijt, lunch en avondeten) nemen in beperkte hoeveelheden en dan tussendoor ook nog een paar maal een kleinigheid eten, fruit o.i.d en probeer daarbij zo min moelijk zoetigheid te nemen. Uw verbranding blijft op die manier beter actief.
Drink minstens twee liter (kraan)water per dag,(zwarte koffie en thee zonder suiker tellen ook mee)  maar een literje meer is zelfs aan te raden in plaats van frisdrank of of allerlei zgn. gezonde drankjes.
Laat alcohol en frisdranken links liggen.
Ga nooit met een roltrap of lift, maar ga altijd via de trap, zowel naar boven als naar beneden.
Gebruik daarnaast twee maal daags 'psylliumvezels' (bijv. Colon Clean) voor een goede en regelmatige stoelgang, zodat u dagelijks uw afvalstoffen kwijtraakt. Het water waarmee u dit inneemt telt mee voor de twee liter.
Verder is regelmatig bewegen een must, maar dat doet u al.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 18, 2021 om 17:51
426 Antwoorden / 2 Vragen

Een kennis van mij die ook wilde afvallen ,maar dat ook niet goed lukte, die kreeg het advies om precies op te
schrijven wat hij at op een dag.  Helaas was hij toch veel dingen vergeten op te schrijven. Hij schreef keurig op
dat hij in de loop van de dag 6 kopjes koffie dronk,, maar schreef niet op dat hij in ieder kopje 2 klontjes suiker
deed.  Ook scnacks tusendoor schreef hij vaak niet op.  Daarom ook mijn tip om exact op te schrijven wat U
eet en drinkt en daarmee eerst naar uw eigen huisarts gaan en daar vragen of hij/zij U door kan verwijzen
naar een dietist.

me
door mein33 - Sep 19, 2021 om 13:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GEBOREN AMSTERDAMMER 18 SEP. 2021 OM 19:20
731 ANTWOORDEN / 16 VRAGEN

Wat ook wel eens genoemd mag worden is, dat gezond en lekker eten vaak duur is
Ook een vers brood van de warme bakker of vers gesneden kaas van de kaasboer /winkel is prijzig.
Dus vaak is gezond eten een kwestie van veel geld hebben.

##
Het is meer een kwestie van keuzes maken.
Bijv. bij de warme bakker vijf broden voor € 10,00 op vijfbrodendag en ongeacht welk(e) soort(en) brood je ook maar wil.
Bijv. bij de kaasboer een kilo 'Oud Zwart' voor €  7.99, andere kaassoorten zijn veelal nog voordeliger.
Nooit gesneden kaas kopen, maar zelf de kaasschaaf hanteren.
Groente en fruit kopen bij de groenteboer en niet in de super.
Selectief winkelen en niet eenvoudigweg alles bij elkaar graaien hetgeen de super te bieden heeft, misschien wel lekker makkelijk maar er hangt ook een bijbehorend prijskaartje aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 19, 2021 om 20:13
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Vooral biologische producten zijn flink duurder.

Vaak zijn de groente en fruit bij supermarkten behandeld met bestrijdingsmiddelen.

Klik op de volgende link :

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/kun-je-je-kind-wel-fruit-geven-als-er-bestrijdingsmiddelen-op-zitten-ja-maar-er-is-wel-meer-onderzoek-nodig/

me
door mein33 Sep 19, 2021 om 21:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik schrijf niet voor niets dat je voor groente en fruit beter naar de 'groenteboer' kan gaan i.p.v. het bij de super te kopen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 19, 2021 om 21:36
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein33,

Hier in Amsterdam is de (ouderwetse) groenteboer 2x zo duur als de Lidl.

Daar zijn er overigens niet veel meer van.

Nog enkele in het rijke Amsterdam zuid.

pino123
door pino123 - Sep 20, 2021 om 09:32
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben inmiddels 11 kilo afgevallen. Heel simpel, let op je eten en beweeg voldoende. Ik bezoek daarnaast de sportschool 3 x per week. Afwisselend conditietraining en spiertraining. Ik drink minimaal 2 liter water per dag.

Redacteur
door Redacteur - Sep 20, 2021 om 09:47
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo NB20,

Kassa volgt momenteel 8 deelnemers die bezig zijn met een gezondere leefstijl. Dit doen ze aan de hand van de Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI). Hier wordt niet alleen gekeken naar afvallen, maar ook naar onderliggende oorzaken van een mindere gezondheid, zoals slaaptekort, stress en medicijngebruik. Een GLI-traject is een programma dat gericht is op gedragsverandering om een gezonde leefstijl te bereiken én te behouden. Mogelijk kom jij hier ook voor in aanmerking. Deelnemers aan een GLI-traject krijgen ondersteuning van een leefstijlcoach. Het wordt sinds 2019 vergoed uit de basisverzekering.

Hieronder wat linkjes met handige informatie:

Vriendelijke groet,
Redactie Kassa

Em
door Emma9009 - Sep 25, 2021 om 18:47
2 Antwoorden / Vragen

Hey NB20,

Wat goed dat je zo actief bezig bent met je gezondheid! Het lijkt erop dat je al veel doet om je gewenste gewicht te bereiken, maar mogelijk zijn er toch nog wat zaken die je over het hoofd ziet. In de regel is afvallen namelijk voor een langere periode minder calorieën consumeren dan dat je verbrandt. Heb je al eens proberen te achterhalen hoeveel calorieen voor jou onderhoudsniveau is? En heb je al eens bijgehouden, bijvoorbeeld voor een week, hoeveel je gemiddeld nu echt eet op een dag? Dit kan al wat meer duidelijkheid schetsen in je situatie.

Drink je naast die 2 liter water bijvoorbeeld nog andere drankjes, zoals frisdrank, koffie, thee, o.i.d.? En drink je dit met of zonder suiker? En slaap je elke nacht wel voldoende? Zo zijn er nog tal van andere zaken die kunnen meespelen met het afvallen. Ik heb even voor je gezocht en heb een artikel gevonden met tips voor jouw situatie. Het artikel gaat over afvallen zonder dieet, aangezien jij zoals je aangeeft niet in een dieet gelooft. Hier staan hopelijk wat tips voor jou die je gaan helpen.

Je schrijft trouwens ook nog dat je producten soms inmaakt o.b.v. olie. Olie bevat enorm veel calorieën en als je dit vaak doet, kun je mogelijk onbewust flink wat extra calorieën binnenkomen. Allemaal dingen om rekening mee te houden in ieder geval. Ik hoop dat je je gewenste gewicht in ieder gaat bereiken, op een verantwoorde wijze natuurlijk! :)