ma
door maraia Dec 28, 2011 om 15:56
Auto & vervoer

Aansprakelijkheid verkeersongeval fiets-auto

Recentelijk ben ik op de fiets aangereden door een auto. Ik reed door een rood licht bij een groot kruispunt, terwijl de automobiliste van links (groen licht) kwam. In het midden botsten wij, waarbij enkel de auto schade opliep: een kapotte spiegel en wat krassen.

De verzekeraar van de automobiliste vindt dat het ongeval volledig mijn schuld is, omdat ik als volwassen persoon zijnde zou moeten weten dat je niet door rood mag rijden en hij stelde mij in eerste instantie voor 100% aansprakelijk voor de schade (800 euro). Aangezien ik als fietser zijnde geen WA-verzekering heb, wilde hij wel een schikking doen door mij voor 'slechts' 75% aansprakelijk te stellen.

Na wat onderzoek op het internet kwam ik erachter dat ik als fietser een 'zwakkere verkeersdeelnemer' ben en wettelijk beschermd ben tegen dit soort claims. Als ik het goed heb begrepen zou ik nooit meer dan 50% van de schade hoeven te betalen.

Hoewel ik inzie dat ik een verkeersovertreding heb begaan door het rode licht te negeren en daardoor bewust een risico heb genomen, ben ik niet van mening dat het ongeval volledig mijn schuld is. De automobiliste stond namelijk vooraan bij het stoplicht en reed op het moment van de botsing rustig, omdat ze net aan het opstarten was. Het was een zeer overzichtelijk kruispunt, dus ze had mij ver van tevoren (al toen ze nog stilstond) kunnen zien aankomen en had meer dan genoeg tijd om tijdig te remmen. Dit heeft ze echter helemaal niet gedaan, omdat ze (zoals ze zelf zij) met haar hoofd er niet helemaal bij was.

Ik denk dus dat dit ongeval niet volledig mijn schuld is. Er was namelijk geen sprake van overmacht voor de automobiliste.
Heeft de verzekeraar dan nog steeds het recht mij volledig aansprakelijk te stellen? En mag hij zomaar uit de losse pols schikkingen doen omdat hij vindt dat ik wel beter moest weten?

8105 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een verzekeringsmaatschappij probeert natuurlijk de schade te verhalen. Zeker als jij geen aansprakelijkheidsverzekering hebt. Had je die verzekering wel, dan had die de tegenpartij verwezen naar art. 185 WVW (zal ik even opzoeken en hier neer zetten).

Hen jij schade geleden? Lichamelijk of materieel (fiets)?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Art. 185 WVW luidt:

1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.

2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.

3. Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.
------------------------------

Jij bent hier de:: "niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken".

Er hoeft hier dus geen sprake te zijn van schuld door de automobilist, hier gaat het om wie draait op voor de schade. En als de bestuurder/eigenaar van het motorvoertuig de schade moet betalen aan jou, ben jij dat dus niet aansprakelijk voor de schade.

Alleen als de bestuurder geen enkel verwijt valt te maken, kan de zaak voor de rechter uitdraaien op 50% voor jou. En dat "geen enkel verwijt" wordt zeer ruim genomen. Onoplettendheid, rekening houden met fietsers, die door rood licht vliegen (is niet ongewoon, gebeurt heel vaak) etc.

Je moet de verzekeringsmaatschappij schriftelijk antwoorden met verwijzing naar dit wetsartikel, dat je geen schade gaat vergoeden en dat - mocht de verzekeringsmaatschappij hier toch aan vasthouden - je met vertrouwen de rechtszaak daarover tegemoet ziet.

Eventueel kan ik wel een opzetje voor een brief voor je maken.

En kamikaze piloot sluit een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af! Die kosten zo weinig dat je gek bent als je dat niet doet!

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
U hebt gelijk als u stelt dat u nooit meer dan 50% aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade tenzij er sprake is van bewuste roekeloosheid en/of opzet. Dan kan het wel.
Kennelijk denkt de verzekeraar zich daar op te kunnen beroepen. Gezegd moet worden dat automobilisten rekening moeten houden met door rood overstekende fietsers.
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

de 50% regeling gaat niet op want er is een verkeersovertreding gemaakt. Vraagsteller geeft al toe dat hij/zij door rood licht is gereden, doe je niet onbewust maar met opzet. Bij opzet ben je als veroorzaker ook als bestuurder van een niet motorvoertuig volledig aansprakelijk. Het niet hebben van een WA personen verzekering is pech. Dat de sterkere verkeersdeelnemer de zwakkere moet ontzien is terecht maar dan moet de zwakkere zich er wel naar gedragen, door rood rijden terwijl je weet dat de andere groen licht heeft, getuigd van een gebrek aan kennis van de verkeers-regels.
Ergo, ook als zwakkere verkeersdeelnemer dien je goed op te letten en je aan de regels te houden. Rood betekent, wachten en niet ach ik rij gewoon door.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske,

De wegenverkeerswet spreekt alleen van "tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten overmacht" en niet van tenzij er sprake is van bewuste roekeloosheid en/of opzet.. Die omschrijving is nog uit de goeie ouwe tijd, even updaten dus.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Niet slechts de Wegenwet maar met name eisen die voortkomen uit de jurisprudentie gelden aanvullend. Laat u dus niet misleiden.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke jurisprudentie? Noem er eens vijf, die voor iedereen terug te vinden en na te lezen zijn op het WWW.

Zelfs als er van opzet sprake is (iemand gooit zich voor je auto), dan moet je nog wel remmen en als je op tijd stil had kunnen staan (remweg) en je doet dat niet, ben je wel aansprakelijk.

Vlladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

De 50% regel vloeit voort uit de rechtspraak van de Hoge Raad uit de jaren 90.
Met name het Ingrid Kolkman arrest, Iza Vrerink en Marbeth van Utrecht-arresten maken de regel dat de eigenaar van een gemotoriseerd voertuig betrokken bij een ongeval met een fietser boven de 14 jaar, minimaal voor de helft aansprakelijk is ( en soms zelfs meer na een billijkheidscorrectie)voor de schade tenzij hij zich kan beroepen op overmacht. Dat is meestal nooit het geval, of er is sprake van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid bij de fietser mbt het ongeval. Dat op zichzelf kan een reden zijn tot een andere verdeling van de schade maar nooit tot verwerping van de aansprakelijkheid daarvoor.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller geeft toe een overtreding gemaakt te hebben, door rood licht rijden is een ernstig feit en wijst op opzet, willens en wetens is de term hier voor. De tegenpartij heeft groen licht, trekt op en mag er van uit gaan dat de weg vrij is. Oké je moet wel oppassen voor malloten die door rood licht crossen maar de automobilist is al een eind op weg en dan komt vraagsteller ineens in aanraking met de auto. Is de automobilist dan verwijtbaar schuldig? dacht het niet, de fietser die opzettelijk het rode licht heeft genegeerd weer wel. M.i. is er sprake van opzet en kan de schade in zijn geheel op de fietser verhaald worden.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kern van de 50% regel is nu juist dat de automobilist aansprakelijk is omdat hij automobilist is en er een ongeval is met een zwakkere verkeersdeelnemer die beschermd dient te worden. Het feit dat er door rood licht gereden wordt door een fietser leidt m.i niet tot een geldig overmachtsverweer voor de gemotoriseerde omdat deze rekening dient te houden met fietsers die -zo men weet- wel eens door rood gaan. Deze laatste fout kan wel leiden tot een correctie in de schadeverdeling maar dat is na de aansprakelijkheidsfase.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530,

Een aan het verkeer deelnemen motorvoertuig heeft risico-aansprakelijkheid. Het risico, dat je met een gemotoriseerd voertuig veel meer schade aan kan richten, dan je dat als voetganger of fietser kan aanrichten. Dat risico van hoge geneeskundige kosten werd vroeger gedragen door de hele maatschappij via ziekenfonds/ziektekostenverzekering en uitkeringen (levensonderhoud). Dus ook door mensen zonder gemotoriseerd voertuig.

De wetgever heeft destijds besloten, dat die kosten maar betaald moesten worden door de groep, die die kosten veroorzaakten, de eigenaren van de gemotoriseerde voertuigen en af te dekken in hun verplichte WA-verzekering. Dat is de gedachtegang achter art. 185 WVW. En dat was voor 100% van de kosten.

Die 100% vonden de verzekeringsmaatschappijen onredelijk. En terecht. Sommige fietsers vragen erom om platgereden te worden met de stunts, die ze uithalen. Bij een proefproces daarover heeft de Hoge Raad beslist dat 100% inderdaad niet redelijk was en heeft dat - in uitzonderlijke gevallen (overmacht bestuurder) - teruggebracht tot max. 50%.

Ze konden niet tot 100% gaan (zoals vroeger) en daarmee de wet negeren en het blijft een feit dat er gemiddeld veel meer schade wordt aangericht met een auto, dan dat je door een andere zwakke verkeersdeelnemer geraakt wordt.

Die overmacht van een bestuurder houdt ook in dat de bestuurder geen enkel verwijt kan worden gemaakt. Dat heb je al gauw. Onoplettendheid, verkeerde afweging maken (alle fietsers stoppen voor rood, terwijl bekend is dat dat niet zo is), 50 rijden waar dat is toegestaan, maar niet wenselijk is gezien de verkeerssituatie etc.

Het gaat hier niet om wie schuld heeft, maar om wie voor de kosten opdraait.

Er zijn verzekeringsmaatschappijen, die - bij uitbetaling van de schade aan een zwakke verkeersdeelnemer - bij geen schuld automobilist, geen no-claim inhouden om niet dubbel te straffen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wet gaat niet zo ver dat automobilisten altijd aansprakelijk zijn. De verkeerslichten voor fietsers staan er niet voor de sier. Rood is een verbod om door te rijden, een volwassen persoon die vraagsteller toch is mag verantwoordelijk gesteld worden voor de aanrijding. Het is anders als een 10 jarige die de verkeersregels nog niet onder de knie heeft een aanrijding zoals deze veroorzaakt, maar een volwassene behoort de spelregels in het verkeer wel te kennen. Dat er geen persoonlijke wa verzekering is afgesloten is eigen nalatigheid. Het enigste advies wat ik geven kan is, kom op Maraia betaal nu gewoon de schade en sluit een wa verzekering af, doe ook nog eens een test over verkeersregels.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gevolg van die 50% lijkt:
- ik als fietser, hoef me niet zo druk te maken om de verkeersregels, de automobilist krijgt toch de schuld, omdat ik, fietser, een zwakke verkeersdeelnemer ben.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

jolijn nr.2 schreef op woensdag 28 dec 2011, 17:55: Het gevolg van die 50% lijkt:
- ik als fietser, hoef me niet zo druk te maken om de verkeersregels, de automobilist krijgt toch de schuld, omdat ik, fietser, een zwakke verkeersdeelnemer ben.

Ja, want iedereen gaat immers het verkeer in om maar lekker zoveel mogelijk schade te berokken bij andere weggebruikers zonder aansprakelijk te zijn :|. Ofzo.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@neitsoezen, soms lijkt het er wel op. De zwakkere verkeersdeelnemers met name fietsers nemen het niet zo nauw met de verkeersregels blijkt ook in dit geval. Verkeerslichten zijn voor anderen, zonder uit te kijken de weg opdraaien is leuk. Verlichting, trapt te zwaar, het gebeurt nog te vaak dat een fietser zomaar uit het niets opduikt liefst nog donker gekleed ook. Als automobilist kijk je goed uit maar sommige situatie's kun je gewoon niet overzien. Ook in dit geval is de fietser door het negeren van het rode licht volkomen schuldig en kan zich niet beroepen op zwakheid. Als je als verkeersdeelnemer het risico neemt om door het rode licht te rijden aanvaard je de consequenties die het gevolg kunnen zijn. In dit geval een schade van 800 euro. Voor het zelfde geld had vraagsteller door eigen fout hartstikke dood kunnen zijn. Eigen verantwoording nemen en niet verwachten dat een ander het voor je doet.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel door rood rijden fout is, mag je als auto met Groen licht er nooit vanuit gaan dat de kruising al vrij is.
Veel trage bejaarden zijn nog onderweg dus bij net aan groen mogen ze moeilijk doen.

Ik lees nergens hoe lang dat licht al rood was want dat is ook bepalend of je volledige schade moet vergoeden of dat het net aan rood was.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee dingen even uit elkaar houden.

Wettelijke verplichtingen en morele verplichtingen.

Moreel

Je fiets als volwassene door rood. Dan moet je de gevolgen daarvan ook maar voor je rekening nemen en de schade betalen.

Wettelijk

Geen schuldvraag, maar wie draait op voor de kosten. De automobilist.
Wil de automobilist nog 50% van de schade vangen, dan zal hij naar de rechter moeten stappen. Die velt het oordeel of een automobilist een beroep kan doen op overmacht. Dat zal de automobilist zelf moeten doen, want er is geen WA-verzekeraar of rechtsbijstandverzekeraar, die in dit geval naar de rechter gaat.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530: o, dat sommige (!) fietsers de regels aan de laars lappen zal je mij ook niet horen ontkennen, maar wat ik bedoel, is dat die fietsers echt niet meer of minder verkeersregels overtreden omdat er iets over hun aansprakelijkheid in de wet staat....

Ik denk überhaupt niet dat pubers (toch een groot gedeelte van de overtreders) weten wat er over fietsers precies in de wet staat, dus of hun positie nu sterk of zwak is zal voor hun (verkeers)gedrag weinig uitmaken. Terwijl de automobilist waarschijnlijk wel iets minder alert zou zijn, omdat ik de kennis van de wet bij automobilisten iets hoger inschat dat bij fietsende (pre)pubers.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edoch het gaat hier om een volwassen fietser die door een rood verkeerslicht rijdt en tegen de auto van een ander tot stilstand komt. de spiegel en wat krassen zijn het gevolg. Als de fietser door de auto was aangereden tja dan is er een punt maar in dit geval is de fietser op de auto gereden. Spiegels zijn normaliter bij de portieren gemonteerd. Ik kan niets anders concluderen dat de fietser/ vraagsteller willens en wetens met het verstand op nul door het rode licht gereden is en dus volledig aansprakelijk is voor de schade. De gedachte ze stoppen wel!!! gaat duidelijk in dit geval niet op.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op woensdag 28 dec 2011, 19:28: Edoch het gaat hier om een volwassen fietser die door een rood verkeerslicht rijdt en tegen de auto van een ander tot stilstand komt. de spiegel en wat krassen zijn het gevolg. Als de fietser door de auto was aangereden tja dan is er een punt maar in dit geval is de fietser op de auto gereden. Spiegels zijn normaliter bij de portieren gemonteerd. Ik kan niets anders concluderen dat de fietser/ vraagsteller willens en wetens met het verstand op nul door het rode licht gereden is en dus volledig aansprakelijk is voor de schade. De gedachte ze stoppen wel!!! gaat duidelijk in dit geval niet op.

Helemaal mee eens, maar nogmaals: dit absurde fietsgedrag zou m.i. echt niet anders zijn geweest als de wet minder bescherming bood voor fietsers.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerst ben je er voor mij veel te goed van af gekomen mag je zelf in vullen wat ik bedoel. Maar je geef toe door rood gereden te hebben en dat valt onder roekeloos rijden. Mooi dat je dan niet verzekert bent kan je het uit eigen zak gaan betalen en dat is meer dan terecht totaal geen medelijden met zulke verkeers deelnemers.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand letsel toewensen gaat wel heel ver.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja wens ze niks toe he maar lees het verhaal schikking voorstel gewoon de 100% geen cent minder

ve
door verwijderd - Dec 28, 2011 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilhetweten schreef op woensdag 28 dec 2011, 21:22: Vladja wens ze niks toe he maar lees het verhaal schikking voorstel gewoon de 100% geen cent minder

Ten eerst ben je er voor mij veel te goed van af gekomen mag je zelf in vullen wat ik bedoel.

Wat betekent dit dan???????????

Lees jij dan ook even het hele verhaal. De morele en de wettelijke aansprakelijkheid.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 29, 2011 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft de spiegel van een auto afgereden en lakschade veroorzaakt. Aansluitend geeft aan door een rood licht te hebben gereden. U bent dus tegen een auto aangereden die al zo ver gevorderd was dat u tegen de zijkant aanreed en niet op de motorkap bent terechtgekomen. Wees blij dat u geen letsel hebt opgelopen. Nu gaat de discussie zo ver dat alles van krom is wordt rechtgesproken. Hopenlijk is er geen politie bij geweest anders komt er ook nog een bekeuring wegens het rijden door rood licht en het verkeer in gevaar brengen. Neem je verlies en ga akkoord met de schade en stuur de automobilist een bloemetje met excuses want die is zich rotgeschokken in plaats van alle mogelijkheden te zoeken om onder de schade uit te komen.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2011 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

onbegrijpelijk u rijd bewust door rood en maakt schade aan een auto die door groen ging ben niet verzekert en ga achter af lopen jammeren dat u moet betalen.aller eerst hoop ik dat u niks mankeert maar die risico heeft u wel bewust genoemen dus u komt mijn inziens er nog goed van af dat het alleen maar materiaal is dat beschadig is.ik ben jaren lang touringcar chuaffeur geweest en moest met enige regelmaat door amsterdam en wat er daar allemaal niet gebeurden wil je niet geloven..volwassen mensen die door rood rijden en als je er wat van zegd krijg je een grote mond terug en ook van moeders die met hun kinderen op de fiets rijden..lekker voorbeeld zal ik zeggen...fietsers die naast me bus gingen rijden als ik al bezig was met afslaan en dan vervolgens hard lopen teschreuwen dat ik en eikel was..ik zal zeggen gewoon betalen en laat het een les zijn voor de volgende keer want het kan ook heel anders aflopen.....succes met het afhandelen van de zaak...

ve
door verwijderd - Dec 30, 2011 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het idee dat het vraagsteller voldoende helder is geworden, na trappen heeft m.i. ook geen zin meer.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties!

Helaas weet ik nu nog steeds niet helemaal wat ik moet doen, omdat iedereen elkaar tegenspreekt. Volgens Ron moet ik 100% betalen, volgens Elske 50% en volgens Vladja 0%.... Waar ligt nu de waarheid?

@ Ron530, ik begrijp je frustratie over mijn roekeloze gedrag en ik ben zelf ook van mening dat ik een fout heb begaan. Zelf ben ik ook automobilist en ben me bewust van gevaren. Verkeersregel-les is niet nodig. Ik krijg het idee dat je het niet oké vindt dat ik nu onder verantwoordelijkheid uit probeer te komen en dat je daardoor spreekt vanuit emotie in plaats vanuit een juridisch oogpunt.

@ Vladja, jij lijkt me hier de meeste (parate) juridische kennis te hebben en daarom ben ik geneigd jouw adviezen aan te nemen.

Het stomme is dat ik met Vladja's argumenten in eerste instantie naar de verzekeringsmaatschappij ben gegaan en dat die toen met het weerwoord van Ron530 kwam... Ik raak wat wanhopig. Misschien ligt de waarheid in het midden, bi Elske's 50%?

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

maraia schreef op woensdag 28 dec 2011, 15:56:
Na wat onderzoek op het internet kwam ik erachter dat ik als fietser een 'zwakkere verkeersdeelnemer' ben en wettelijk beschermd ben tegen dit soort claims. Als ik het goed heb begrepen zou ik nooit meer dan 50% van de schade hoeven te betalen.

Dit is niet correct. Als er een aanrijding plaatsvind tussen een motorrijtuig en 'iets anders' (bijvoorbeeld een fietser of voetganger) dan is het genoemde artikel 185 Wegenverkeerswet van toepassing. Dit is in eerste instantie bedoeld als bescherming voor deze zwakkere verkeersdeelnemers. Als u schade zou hebben geleden door deze aanrijding, zou de verzekeraar in verreweg de meeste gevallen minstens 50% van uw schade moeten vergoeden, ook al zou u een grote verkeersfout gemaakt hebben. Alleen bij overmacht zou dit anders worden, en dat is maar in een enkel geval aan te tonen door de autoverzekeraar.

In dit geval gaat het juist om het spiegelbeeld, namelijk om de schade aan de auto die u als fietser veroorzaakt heeft. Daarvoor geldt de 50%-regel niet. Er wordt gekeken naar de wederzijds gemaakte fouten. Aangezien u door rood reed ligt (zonder dat ik de verdere feiten van de zaak ken) de aansprakelijkheid volledig bij u.

Klik hier voor meer informatie.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 01:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Sinds 1987 (Saskia Mulder-arrest) neemt de Hoge Raad de reflexwerking aan van artikel 185 Wvw. Dat betekent dat de 50% regel ook geldt in het geval met name de automobilist schade heeft. U moet onderscheiden de vestigingsfase van aansprakelijkheid en de schadeverdeling.
Sinds de 50% regel ( o.a Iza- Vrerink-arrest) kan een automobilist die een ongeluk krijgt met een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer alleen aansprakelijkheid ontlopen in geval van overmacht.En dat gebeurt zelden.
Als het anders is, wil ik dat graag zien door een verwijzing naar een arrest van de Hoge Raad met name,
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 02:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hele verhaal lezend ben je niet aansprakelijk te stellen hoe fout je als fietser ook was. Dat is de ingang van de wet. De automobilist is altijd aansprakelijk punt. Tenzij hij/zij mbv getuigenverklaringen kan aantonen dat er bijvoorbeeld iemand bewust gebotst heeft. Anders, hoe bizar het ook lijkt, is de autobestuurder altijd aansprakelijk en voor verzekerd. Ook al fiets je door rood in de nacht zonder licht en dronken en wordt je aangereden is de totaal onschuldige automobilist aansprakelijk. Kan ook arresten en uitspraken erbij halen als het moet maar recht halen en krijgen duurt jaren en jaren.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 02:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling:
Als er wordt gesproken over een billijkheidscorrectie is de reflexwerking al aan de orde geweest. In een ander arrest aangaande de materie(uit 2001) inzake een ongeval van een ongemotoriseerde met een gemotoriseerde die schade claimt zoals nu, is de 50% regel toch uitgangspunt in die zin dat er naar beide zijden mag gecorrigeerd, Dit hangt af van het foutencomplex en de schade.
Concreet is het mogelijk dat de billijkheidsregel (artikel 6:101) de reflexwerking verzacht door bijvoorbeeld de niet gemotoriseerde 60% van de schade te laten dragen ipv 50%. Of dat gebeurt zal afhangen van de ernst van de fout van de ongemotoriseerde.
De verzekeraar heeft 75% voorgesteld.
Ik denk gewoon dat u nog even moet onderhandelen,
succes!

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

nu begrijp ik waarom mijn auto verzekering zo duur is ondanks 25 jaar schade vrij..als de verzekering van de automobilist moet mee betalen aan de schade die willens en wetens is veroorzaakt door een fietser die door rood rijd moeten alle verzekerders van de maatschapiij extra betalen want het word natuurlijk wel door berekent...ik zal zeggen maraia bedankt voor mijn hoge verzekeringspremie en ga maar lekker proberen zo weinig mogelijk tebetalen want dat doe ik en mijn mede autoverzekerders wel voor u...nu zullen er wel mensen zijn die het niet eens zijn met mijn maar zo zie ik het gewoon,een volwassen persoon fiets door rood en rijd tegen de zij kant van een auto aan en probeert er onder uit tekomen.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

festinger schreef op dinsdag 3 jan 2012, 02:14: Het hele verhaal lezend ben je niet aansprakelijk te stellen hoe fout je als fietser ook was. Dat is de ingang van de wet. De automobilist is altijd aansprakelijk punt. Tenzij hij/zij mbv getuigenverklaringen kan aantonen dat er bijvoorbeeld iemand bewust gebotst heeft. Anders, hoe bizar het ook lijkt, is de autobestuurder altijd aansprakelijk en voor verzekerd. Ook al fiets je door rood in de nacht zonder licht en dronken en wordt je aangereden is de totaal onschuldige automobilist aansprakelijk. Kan ook arresten en uitspraken erbij halen als het moet maar recht halen en krijgen duurt jaren en jaren.

Dit klopt zolang je het hebt over de schade van de fietser. In de casus van TS gaat het echter juist om de schade aan het motorvoertuig, en dan werkt het toch net even anders.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

je zegt zelf dat je door het rood licht reed
je ben een volwassen persoon
dan weet je ook dat je moet stoppen
door jou is dit nu allemaal gebeurt
ik vind niet dat je die auto de schuld mag geven
omdat jij niet verzekerd bent
jammer dan ik zou zeggen 100% wat zeg ik 200% zou ik jou laten betalen
dan rij je ma niet door het rode licht
en dan laat je je ook maar eens verzekeren
anderen hoeven niet door jou schuld op tedraaien
dus volgende keer beter opletten nu moet je maar op de blaren zitten
en geef de volgende keer eens een goed voorbeeld hoe het wel moet vooral aan kinderen sorry dat ik hier zo kwaad om wordt

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soepkiep, al had ie honderd verzekeringen lopen, die betalen allemaal niet uit
- op grond van art. 185 WVW en/of
- bewust door het rode licht rijden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 3, 2012 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou net goed dan he
flink betalen dan rijdt maraia hopelijk nooit meer door het rood