Fiets gekocht, krijg zere rug met fietsen, ze neme nhem niet terug.
Beste ,
23 juni heb ik een fiets gekocht http://www.luierkraam.com/webshop/onderweg/fiets/detail/697/transformer-bike-.html
1 Juli kwam deze netjes binnen. Ik heb hem gelijk in elkaar gezet en heb een testrit gemaakt.
Bij de testrit bek ik het zadel en stuur in alle mogelijke posities gezet, maar of ik zit als op een racefiets als het zadelgoed staat. of als ik de verhouding stuur/zadel goed zet, zit ik met mijn knieen in mijn nek.
Op 3 juli heb ik gevraagd of ze een tussenstuk hebben voor het stuur, zodat deze hoger kan en zo niet, hoe en wat over het terug sturen van de fiets.
Op 11 juli nog maals een mail gestuurd, want ik had nog nix gehoord, toen kreeg ik terug dat retouren niet ging ivm met het niet meer als nieuw kunnen verkopen van de fiets i.v.m. veiligheidsredenen.
En dat ze navraag voor een verlengstuk zouden vragen bij de fabrikant.
18 aug, weer een mail gestuurd, omdat ik nog niets gehoord had.
Mail terug "Wij hebben vanuit de fabriek te horen gekregen dat het niet veilig is om het
stuur te verlengen. Zijn maken dan ook geen verlengstukken voor het stuur."
Ik zit nu dus met een fiets die ik niet kan gebruiken, maar ook niet terug kan sturen (desnoods met verzendkosten voor mijzelf)
Geld voor een nieuwe/andere fiets heb ik niet, want mijn spaargeld heb ik al aan deze uitgegeven.
Nu is mijn vraag. Klopt het dat ze hem niet terug kunnen nemen ivm met de veiligheid.
vriendelijke groeten Francisca
Helaas zit u aan de koop vast. U had in de huiskamer moeten kijken of deze fiets geschikt voor u was. Nu bent u er de weg mee opgeweest en is hij niet meer door te verkopen als nieuw.
Ik neem tenminste aan dat u er mee naar buiten bent geweest.
Zet hem te koop op Marktplaats.
Er staat duidelijk op de site aangegeven: Let op dit product kunt u niet retourneren
Er zijn artikelen die je beter niet via het web kan kopen en daar is een fiets er één van.
Tip van zoekster opvolgen, lijkt mij verstandig.
Let op dit product kunt u niet retourneren
Maar waarom niet, als je het alleen uitpakt, bekijkt en dan weer terugstuurt? Dat is een onwettig beding. Mag helemaal niet. Een webwinkel kan niet zomaar beslissen dat een artikel niet te retourneren valt.
Ik zie dit in de AV
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
....
de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn; het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht.
Ja ja, dat is makkelijk, maar consumentenrecht is dwingend recht en daar kan niet ten nadele van de consument van worden afgeweken.
@zoekster heeft het in mijn ogen vrijwel altijd bij het juiste eind, maar in dit geval ben ik het niet met @zoekster eens. Je moet de fiets toch kunnen uitproberen? Dat gaat niet in de woonkamer.
Daarbij heb je 14 dagen retourrecht zonder opgaaf van redenen, dus die fiets kan gewoon terug.
TS heeft 10 dagen na ontvangst per mail aangegeven dat ze de fiets wilde retourneren en is vervolgens aan het lijntje gehouden.
HIER de wet kopen op afstand.
Wel een gek ding zo met die 16 inch wieltjes en dan mag je ook nog leren rijden op een 3-wieler (hetgeen lastiger is dan menigeen denkt).
[quote=carola.83 schreef op maandag 8 sep 2014, 19:42]Er staat duidelijk op de site aangegeven: Let op dit product kunt u niet retourneren
Noem dat maar duidelijk. Ergens in een plaatje weggewerkt.
Ik heb het niet gezien hoor en toch echt die advertentie best goed bekeken, alles gelezen, filmpje bekeken. Maar goed, dat doet er niet toe, dat mag de verkoper helemaal niet eisen.
Dan had tíe die fietsen maar niet op afstand moeten verkopen.
[quote=carola.83 schreef op maandag 8 sep 2014, 19:42]Er staat duidelijk op de site aangegeven: Let op dit product kunt u niet retourneren
Deze uitsluiting heeft geen enkele betekenis als de klant deze niet uitpakt.
M.a.w. als ik deze fiets geleverd krijg, dan mag ik deze gewoon bekijken. Als ik deze niet in elkaar zet, mag ik deze fiets gewoon retourneren.
Het is een gewoon artikel (is niet op bestelling gemaakt o.i.d. en is zelfs op voorraad) en staat niet in de lijst van uitsluitingen (en dan heb ik het uiteraard niet over de lijst van dit webwinkeltje.....).
Zij mogen hun website ook wel eens aanpassen. De ene keer spreken zij over 7 werkdagen retourrecht en de andere keer over 'vierten' werkdagen.
Dat zij zich beroepen op 'veiligheid' slaat nergens op. Men mag een artikel zelfs uitpakken en dan goed bekijken. Indeze heeft u de fiets in elkaar gezet en een testrit gemaakt. Dat gaat m.i. wel te ver om gebruik te mogen maken van het retourrecht.
Misschien dan maar op Marktplaats zetten?
Het zit wettelijk zo
art 6:238s lid 3
3. De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering
van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan
noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te
stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van
de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m
lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Dit houdt in dat je mag kijken om te zien of hij werkt. Of hij het 'doet'. Het is geen uitprobeerrecht. Je mag bijv. geen was draaien, maar wel even de stekker in het stopcontact steken om te kijken of hij werkt. (it's a thin line)
Het is naar mijn mening niet de bedoeling dat je er buiten mee gaat fietsen. Of hoogstens op een stuk vinyl waardoor de fiets (wielen) niet worden aangetast door een vieze weg. Of de banden al een beetje slijten.
Maar zo lees ik in de wet. De consument is niet aansprakelijk voor de waardevermindering als de handelaar het recht op ontbinding heeft nagelaten te geven. Dus daar kan de vraagsteller gebruik van maken. Nog een keer.
niet aansprakelijk ...wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Is het ook nog eens zo dat omdat de termijn van 14 dagen niet is gegeven deze overgaat in een termijn van twaalf maanden totdat deze termijn van 14 dagen wordt verteld aan de consument. Vanaf dat moment gaat de termijn van 14 dagen weer lopen.
Ik weet niet hoeveel u voor de fiets heeft betaald (hij is nu in de aanbieding), maar het lijkt me wel de moeite waard om dit flink aan te pakken.
Ik zou beginnen met de ondernemer aan te schrijven. Zeg ook meteen dat de bijvoeging, geen recht op retourneren, bij het product onwettig is en dat u daar een klacht over kunt indienen bij de ACM (als u kwaad wilt) en ook verdere juridische maatregelen als dit niet wordt opgelost.
U heeft een koop op afstand gesloten. U heeft dan een bedenktermijn dan tenminste 14 dagen, waardoor u zonder opgave van reden kunt opzeggen. Het maakt daarbij niet uit wat er met het product is gedaan.
Fiets online gekochte en daarmee een proefrit gemaakt? U heeft een herroepingsrecht. Jurkje online gekocht en daarmee naar een feestje geweest? U heeft een herroepingsrecht. Ferrari online gekocht en daarmee naar het racebaan geweest en de banden tot op de velg versleten? U heeft een herroepingsrecht!
Het gaat hier om dwingend recht, dus de verkoper kan hiervan niet afwijken per algemene voorwaarde. Als u hiermee naar de rechter gaat dan wint u dat geheid.
Dit incassobureau heeft consumentenrecht als specialisme. U zou uw vordering daar kunnen onderbrengen. Ze hebben in het verleden al vaker succes gehad met fietsen verkopers, die niet aan het herroepingsrecht wouden.
[quote=hutch schreef op maandag 8 sep 2014, 20:08]Dat zij zich beroepen op 'veiligheid' slaat nergens op. Men mag een artikel zelfs uitpakken en dan goed bekijken. Indeze heeft u de fiets in elkaar gezet en een testrit gemaakt. Dat gaat m.i. wel te ver om gebruik te mogen maken van het retourrecht.
Als je een fiets in de winkel koopt, dan ga je ook eerst een proefrit maken?
Anders kun je toch niet beoordelen of de fiets wel voldoet? Dan mag dat hier ook.
Je mag de fiets niet definitief in gebruik nemen, dus als TS er nu al een paar weken op fietst, dan is het retourrecht vervallen. De nuance zit 'm meer in hoe het precies ligt (wat staat er in de e-mails) en hoe je je evt. recht opeist als de leverancier de hakken in het zand zet.
[quote=alfatrion schreef op maandag 8 sep 2014, 20:30]U heeft een herroepingsrecht. Ferrari online gekocht en daarmee naar het racebaan geweest en de banden tot op de velg versleten? U heeft een herroepingsrecht!
Maar dan moet je wel voor de waardevermindering opdraaien. En die zal fors zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer