ge
door gerard peeks Mar 5, 2010 om 17:02
Auto & vervoer

Navigatie

Ik heb een nieuwe auto, Nissan Note, gekocht met navigatie. Bij het ophalen de navigatie geprobeerd en wat schets mijn verbazing hij herkend mijn huisnummer niet terwijl ik toch al zeven jaar op dit adres woon. Volgens de garage ligt dit aan de gemeente daar deze wijzigingen moeten door geven aan de kaarten makers. Wie weet wat hier de procedures zijn.

15579 50 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Mar 5, 2010 om 17:56
2308 Antwoorden / 28 Vragen

welk systeem is het.dat het aan de gemeente ligt is een kul verhaal.het gaat om de kaartmakers en dat gebeurt vaak via o.a de satelieten. maar het hangt ook van de intelegentie van het systeem af. en van welk jaar is de data ??

ge
door gerard peeks - Mar 6, 2010 om 09:32
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een ingebouwd systeem.

jftm
door jftm - Mar 6, 2010 om 20:51
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Gerard Peeks,
Navigatie is zeer afhankelijk van actueel bijgewerkte kaarten op CD danwel ge-download.
Voor de handzame Tom-Tom, Garmin e.d. losse apparaten is dat niet moeilijk want die sluit je thuis aan op je PC en downloaden maar. Voor wat betreft ingebouwde navigatie ligt het moeilijker. Vaak loopt dit wat achter op de snel groeiende markt en mogelijkheden. Als er een losse CD in zit moet de gehele CD vervangen worden. Bij VW bijvoorbeeld kost dat vele tientjes. Feitelijk heb je een ouderwetse en, actueel, zeer beperkt navigatie systeem ingebouwd in auto's zitten die als optie nog 10 keer meer dan de losse kosten.
Voordeel is wel dat ze vaak beter communiceren met ingebouwde audio-apparatuur en dus TMC file info kunnen gebruiken.
Om op uw vraag antwoord te geven...
De satellieten zorgen er voor dat er een constante informatie in de navigatie-apparatuur aanwezig is over de positie waar u bent. Dit wordt ontvangen als cijfers die een lengte en breedtegraad vormen. De lokatie wordt in de kaart verwerkt die in de apparatuur is geprogrammeerd.
U kunt bij de dealer vragen hoe u bij uw navigatiesysteem actuele kaarten kan invoeren. Dat verschilt per type en merk.
Gemeentes hebben met navigatie niet veel van doen. Commerciële bedrijven rijden dag in dag uit rond met meetauto's die constant actuele situaties vastleggen die later verwerkt worden in de digitale kaarten.
Een erg lang verhaal maar hopenlijk wat verduidelijkt
Hoogachtend,
John v d Berg

ge
door gerard peeks - Mar 7, 2010 om 16:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beste John, hartelijk dank voor het uitgebreide antwoordt.
De navigatie in de"Note" is een SD kaart die alleen kan worden gebruikt in een NISSAN CONNECT en dus niet op een PC
Dit staat er op: MAP DATA
2008 NAVTEQ

VR. GR.
Gerard

grindweg
door grindweg - Mar 7, 2010 om 16:23
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is dus een navtec.waarschijnlijk te updaten via de dealer en anders met een code via dit medium ik zal morgen even bij onze magazijn meester info inwinnen

gi
door gittel - Mar 8, 2010 om 13:30
14 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn nieuwe Peugeot wordt afgeleverd juli 2010 met ingebouwd navigatiesysteem. Mijn huisadres is niet in te voeren; bestaat niet. Maar ik woon er al drie jaar. Ook op mijn nieuw aangeschafte (januari 2010) TomTom bestaat mijn adres niet. Afgelopen week op de site van Teleatlas aangegeven dat mijn adres niet klopt. Evenals bij Navteq.nl. Ook de dealer zegt van zijn kant toe dat hij alles in het werk stelt om via Peugeot Nederland er iets aan te doen.

Ik heb het vermoeden dat nieuwbouw in bestaande wijken niet worden doorgevoerd in een update.

Ik hoop dat Kassa hier aandacht aan wil besteden want het is heel vervelend als je zo moeilijk te vinden bent. In mijn geval ligt nr. 50 en 51 ruim 500 meter van mijn huisnummer 52 vandaan. O.a. taxi met schoonmoeder kan ons totaal niet vinden.

door 250341 - Mar 8, 2010 om 13:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Charley

Een leverancier, taxi of een servicedienst kan mijn adres ook niet vinden.
Het appartement gebouw met 104 eenheden staat hier nu al 26 jaren en hebben ook niet verplaatst. Dit is bij TOM-Tom en andere navigatie systemen ook zo.
Ik heb dus mijn huisadres verlegt op het dichts bijzijnde huis , welke wel in het system staat.
veel plezier hiemee,
Charley

ka
door kasseur - Mar 8, 2010 om 13:56
11 Antwoorden / 5 Vragen

preventie,

je moet nooit je huisadres invoeren i.v.m. diefstal,ze rijden zo naar je huis

ha
door hanswass - Mar 8, 2010 om 14:59
10 Antwoorden / 3 Vragen

Ingebouwde navigatiesystemen zijn erg duur (bv Mercedes € 2900,--) en zijn alleen up to daten met een Cd-rom of geheugenkaartje, die erg duur zijn. Met een simpele b.v. TomTom kun je direct van je PC de kaarten updaten (dit is niet gratis maar wel goedkoper dan een CD-rom en ze worden maandelijks vernieuwd) evenals de flitslocaties. Voor een paar honderd euro heb je een prima los systeem dat vele malen handiger is en altijd up todate ook wat software betreft. Ik zou Gerard Peeks adviseren een up-to-date geheugen kaartje verlangen van de Nissan dealer. Voor de prijs die je ervoor betaald hebt mag je de nieuwste kaarten verlangen.

ha
door hanswass - Mar 8, 2010 om 15:03
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=kasseur schreef op maandag 8 mrt 2010, 13:56]preventie,

je moet nooit je huisadres invoeren i.v.m. diefstal,ze rijden zo naar je huis

Wat een onzin. Waarom zou iemand naar je huis rijden ? Als hij iets wil stelen hoeft hij in zijn buurt maar rond te kijken naar een huis waar op dat moment niemand thuis is.

cu
door customer - Mar 8, 2010 om 15:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vermoedelijk is het navigatiesysteem van uw auto uitgerust met een Navtec kaartsysteem. Ondanks dat het vaak een vtij nieuwe versie betreft blijkt in de praktijk dat het toch verouderde informatie betreft terwijl er daarnaast vrij veel fouten in het sydteem zitten. Ik heb het dan niet over recent aangelegde wegen e.d.
Zelf heb ik in mijn in mei aangschafte Opel, model 2009, ook een af fabriek ingebouwd navigatiesysteem met Navtec kaarten, versie 2008/2009, op dvd. Voer ik de coördinaten van mijn woning in dan krijg ik de naam van een zijstraat te zien die een heel eind verder ligt.
Ik heb al veel klachten gekregen van mensen die mijn adres niet konden vinden op hun navigatieapparaat, vooral buitenlanders.
Ik heb Navtec hiervan in kennis gesteld en ze hebben mij bedankt voor de informatie, die in één van de komende versies zal worden verwerkt. Welke kan men niet zeggen. In iedergeval betekent het een nieuwe DVD aanschaffen à raison van € 140,00 en dan maar afwachten of de verandering is aangebracht.

ar
door ariet - Mar 8, 2010 om 15:24
58 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=gerard peeks schreef op zondag 7 mrt 2010, 16:09]Beste John, hartelijk dank voor het uitgebreide antwoordt.
De navigatie in de"Note" is een SD kaart die alleen kan worden gebruikt in een NISSAN CONNECT en dus niet op een PC
Dit staat er op: MAP DATA
2008 NAVTEQ

VR. GR.
Gerard

Van Navteq is al een versie 2010 uit. De SD kaart is dan te updaten vanaf de nieuwe DVD via de PC. Waarschijnlijk heb je geen up to date navigatie systeem ontvangen. Misschien is de dealer bereidt dit te leveren anders kost het weer zo'n € 150,-. Zie deze site: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?t=12726.

suc6, ariet

succes, ariet

pe
door peterus - Mar 8, 2010 om 15:26
84 Antwoorden / 14 Vragen

Ons bedrijf dat al sinds 1991 open is heeft exact hetzelfde probleem,wat we ook hebben aangekaard men doet er niets mee al 19 jaar lang inmiddels:Voor de betweters:probeert u het maar uit Rijksweg A4 nr 3 hoofddorp postcode 2132 MA

hg
door hgbs - Mar 8, 2010 om 15:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ook een tom tom. Mijn adres in spanje staat er ook niet in. wel een ander nummer dat trouwens niet bestaat! Moet mogelijk zijn dit door te geven maar weet niet hoe!

gsm
door gsm - Mar 8, 2010 om 15:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het hangt af van de fabrikant van het apparaat (hoeveel die aan NavTeq wil betalen) en van de kaart leverancier Navteq (wat die voor een x bedrag aan gegevens wil leveren) hoeveel details er getoond kunnen worden door een specifieke Navigator.

Ik heb zelf een Medion met NavTeq kaarten en dat apparaat brengt je tot aan het huisnummer. De Medion was vorige week nog voor €75 bij een bepaalde Aldi in de aanbieding.

Je kunt de NavTeq gegevens online controleren door je adres in te voeren op de NavTeq website. Hier kun je ook fouten aanmelden. Het duurde in mijn geval twee jaar voordat een paar fouten in de buurt waren bijgewerkt door NavTeq.

ar
door ariet - Mar 8, 2010 om 15:36
58 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=ariet schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:24][quote=gerard peeks schreef op zondag 7 mrt 2010, 16:09]Beste John, hartelijk dank voor het uitgebreide antwoordt.
De navigatie in de"Note" is een SD kaart die alleen kan worden gebruikt in een NISSAN CONNECT en dus niet op een PC
Dit staat er op: MAP DATA
2008 NAVTEQ

VR. GR.
Gerard

Van Navteq is al een versie 2010 uit. De SD kaart is dan te updaten vanaf de nieuwe DVD via de PC. Waarschijnlijk heb je geen up to date navigatie systeem ontvangen. Misschien is de dealer bereidt dit te leveren anders kost het weer zo'n € 150,-. Zie deze site: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?t=12726. Nog een adres op de helpsite: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/index.php?f=117

suc6, ariet

succes, ariet

ar
door ariet - Mar 8, 2010 om 15:37
58 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=ariet schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:24][quote=gerard peeks schreef op zondag 7 mrt 2010, 16:09]Beste John, hartelijk dank voor het uitgebreide antwoordt.
De navigatie in de"Note" is een SD kaart die alleen kan worden gebruikt in een NISSAN CONNECT en dus niet op een PC
Dit staat er op: MAP DATA
2008 NAVTEQ

VR. GR.
Gerard

Van Navteq is al een versie 2010 uit. De SD kaart is dan te updaten vanaf de nieuwe DVD via de PC. Waarschijnlijk heb je geen up to date navigatie systeem ontvangen. Misschien is de dealer bereidt dit te leveren anders kost het weer zo'n € 150,-. Zie deze site: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?t=12726.

suc6, ariet

succes, ariet Nog een adres van de helpsite: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/index.php?f=117

ar
door ariet - Mar 8, 2010 om 15:40
58 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=ariet schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:24][quote=gerard peeks schreef op zondag 7 mrt 2010, 16:09]Beste John, hartelijk dank voor het uitgebreide antwoordt.
De navigatie in de"Note" is een SD kaart die alleen kan worden gebruikt in een NISSAN CONNECT en dus niet op een PC
Dit staat er op: MAP DATA
2008 NAVTEQ

VR. GR.
Gerard

Van Navteq is al een versie 2010 uit. De SD kaart is dan te updaten vanaf de nieuwe DVD via de PC. Waarschijnlijk heb je geen up to date navigatie systeem ontvangen. Misschien is de dealer bereidt dit te leveren anders kost het weer zo'n € 150,-. Zie deze site: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?t=12726.

suc6, ariet

Nog een adres van de navigatie helpsite: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/index.php?f=117

ka
door kasseur - Mar 8, 2010 om 15:49
11 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hanswass schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:03][quote=kasseur schreef op maandag 8 mrt 2010, 13:56]preventie,

je moet nooit je huisadres invoeren i.v.m. diefstal,ze rijden zo naar je huis

Wat een onzin. Waarom zou iemand naar je huis rijden ? Als hij iets wil stelen hoeft hij in zijn buurt maar rond te kijken naar een huis waar op dat moment niemand thuis is. hanswanss worst snapt er niet veel van!!!!!!!!!

ka
door kasseur - Mar 8, 2010 om 15:51
11 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hanswass schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:03][quote=kasseur schreef op maandag 8 mrt 2010, 13:56]preventie,

je moet nooit je huisadres invoeren i.v.m. diefstal,ze rijden zo naar je huis

Wat een onzin. Waarom zou iemand naar je huis rijden ? Als hij iets wil stelen hoeft hij in zijn buurt maar rond te kijken naar een huis waar op dat moment niemand thuis is.

blackjes
door blackjes - Mar 8, 2010 om 16:24
141 Antwoorden / 34 Vragen

Dit euvel komt bij allemaal voor.
Ik heb een TomTom. Het huisnummer van mijn dochter en schoonzoon is in het navigatiesysteem onbekend. Het systeem zegt: nr. 32 onbekend en geeft dan zelf nr. 28 in. Terwijl je, als je nr. 30 ingeeft hij dat wel pakt. Heel vreemd.
Maar bij TomTom kan je via de site regelmatig veranderingen of fouten doorgeven die dan t.z.t. worden gecorrigeerd. Forget it!!!!!!!!
Ik ben hier al ruim 3 jaar mee bezig, maar tot op heden is er nog niets gewijzigd.
Gelukkig weet ik zonder TomTom het huis van mijn dochter te vinden, maar goed is het niet.
Ook TomTom is niet zaligmakend.

soepkiep
door soepkiep - Mar 8, 2010 om 16:31
529 Antwoorden / 75 Vragen

waar ik moet zijn weet ik zo ook wel te vinden en anders vraag ik het wel
ik snap niets van zo'n dingen

hg
door hgbs - Mar 8, 2010 om 16:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=soepkiep schreef op maandag 8 mrt 2010, 16:31]waar ik moet zijn weet ik zo ook wel te vinden en anders vraag ik het wel
ik snap niets van zo'n dingen
Probleem is dat wij in Spanje wonen en het vragen voor het bezoek in de spaanse taal meestal erg moeilijk is!
IK SNAP AL LANG DAT JE GEEN MOEITE HOEFT TE DOEN DIT GOED TE KRIJGEN!

daanv
door daanv - Mar 8, 2010 om 18:05
13 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=peterus schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:26]Ons bedrijf dat al sinds 1991 open is heeft exact hetzelfde probleem,wat we ook hebben aangekaard men doet er niets mee al 19 jaar lang inmiddels:Voor de betweters:probeert u het maar uit Rijksweg A4 nr 3 hoofddorp postcode 2132 MA

Het vreemde is dat het adres wel in GOOGLE Maps voor komt.

br
door brinkmaat9 - Mar 8, 2010 om 18:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

als ik naar mijn huis rijd wil mijn Tom Tom steeds dat ik via allerlei straten terugrijd naar de hoofdweg, zo kom ik dus niet meer thuis.
ik heb geprobeerd om hem via het scherm de goede weg te leren, maar zo werkt het nou ook weer niet.
Het vervelende is dat je nooit een mail kan sturen naar Tom Tom, het is eenrichtingsverkeer, mijn mail weet wel hun berichten op te vangen.

pj
door pjcvankempen - Mar 8, 2010 om 18:18
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hanswass schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:03][quote=kasseur schreef op maandag 8 mrt 2010, 13:56]preventie,

je moet nooit je huisadres invoeren i.v.m. diefstal,ze rijden zo naar je huis

Wat een onzin. Waarom zou iemand naar je huis rijden ? Als hij iets wil stelen hoeft hij in zijn buurt maar rond te kijken naar een huis waar op dat moment niemand thuis is.

Wat heet onzin....
Als ze je auto- en huissleutels stelen, terwijl jij lekker aan het uit eten bent, of in een theater zit, dan tikken ze op je navigatiesysteem "thuis" in, en worden ze meteen naar een huis geleid waar niemand thuis is.
Vervolgens laden ze alle spullen in, in de zojuist meegenomen auto, en vertrekken ze weer zonder ook maar een spoor van braak achter te laten.

Ik heb zelf als adres mijn wijk opgegeven, is meer dan voldoende.

ha
door hansx - Mar 8, 2010 om 18:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ligt aan de kaartenmakers. Mijn nieuwe TomTom en mijn navigatie in mijn nieuwe, nog niet beens afgeleverde, Peugeot hebben hetzelfde probleem. Teleatlas, de kaartenmaker van TomTom, werkt de kaarten niet bij. Klachten daarover worden niet beantwoord. Mijn vrouw heeft ze gebeld en kreeg slechts een botte medewerker aan de telefoon die weigerde de gegevens van Peugeot op te nemen. Kassa moet daar maar eens aandacht an besteden, al helemaal omdat dit al tot problemen bij de hulpdiensten heeft geleid.

ha
door hansx - Mar 8, 2010 om 18:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pjcvankempen schreef op maandag 8 mrt 2010, 18:18][quote=hanswass schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:03][quote=kasseur schreef op maandag 8 mrt 2010, 13:56]preventie,

je moet nooit je huisadres invoeren i.v.m. diefstal,ze rijden zo naar je huis

Wat een onzin. Waarom zou iemand naar je huis rijden ? Als hij iets wil stelen hoeft hij in zijn buurt maar rond te kijken naar een huis waar op dat moment niemand thuis is.

Wat heet onzin....
Als ze je auto- en huissleutels stelen, terwijl jij lekker aan het uit eten bent, of in een theater zit, dan tikken ze op je navigatiesysteem "thuis" in, en worden ze meteen naar een huis geleid waar niemand thuis is.
Vervolgens laden ze alle spullen in, in de zojuist meegenomen auto, en vertrekken ze weer zonder ook maar een spoor van braak achter te laten.

Ik heb zelf als adres mijn wijk opgegeven, is meer dan voldoende.

Ja, maar wie laat zijn sleutels nu in zijn auto liggen!

pj
door pjcvankempen - Mar 8, 2010 om 18:29
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hansx schreef op maandag 8 mrt 2010, 18:24][quote=pjcvankempen schreef op maandag 8 mrt 2010, 18:18][quote=hanswass schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:03][quote=kasseur schreef op maandag 8 mrt 2010, 13:56]preventie,

je moet nooit je huisadres invoeren i.v.m. diefstal,ze rijden zo naar je huis

Wat een onzin. Waarom zou iemand naar je huis rijden ? Als hij iets wil stelen hoeft hij in zijn buurt maar rond te kijken naar een huis waar op dat moment niemand thuis is.

Wat heet onzin....
Als ze je auto- en huissleutels stelen, terwijl jij lekker aan het uit eten bent, of in een theater zit, dan tikken ze op je navigatiesysteem "thuis" in, en worden ze meteen naar een huis geleid waar niemand thuis is.
Vervolgens laden ze alle spullen in, in de zojuist meegenomen auto, en vertrekken ze weer zonder ook maar een spoor van braak achter te laten.

Ik heb zelf als adres mijn wijk opgegeven, is meer dan voldoende.

Ja, maar wie laat zijn sleutels nu in zijn auto liggen!

Wie heeft het over "de autosleutels in de auto laten liggen"?

co
door commissarisa - Mar 8, 2010 om 19:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

U kan waarschijnlijk ook op lengte en breedte graad ingeven waar u naar toe wil.
Op google earth u adres opzoeken in de straat op u huis gaan staan met muispijl u kan nu onderin het scherm de lengte en breedte graad aflezen deze invoeren in het navigatie systeem op thuisadres en hij zou u netjes voor de deur moeten brengen.
in google earth bij de instellingen wel de lengte en breedte graad instellen op decimaal. veel succes.

ha
door hansx - Mar 8, 2010 om 20:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=commissarisa schreef op maandag 8 mrt 2010, 19:59]U kan waarschijnlijk ook op lengte en breedte graad ingeven waar u naar toe wil.
Op google earth u adres opzoeken in de straat op u huis gaan staan met muispijl u kan nu onderin het scherm de lengte en breedte graad aflezen deze invoeren in het navigatie systeem op thuisadres en hij zou u netjes voor de deur moeten brengen.
in google earth bij de instellingen wel de lengte en breedte graad instellen op decimaal. veel succes.

Dit is een onzin verhaal. Ik kan de weg naar de stal, thuis, wel vinden. Waar het om gaat is dat leveranciers, bezoek, taxi's, hulpdiensten etc. de weg niet kunnen vinden. Dit kunnen ook de breedtegraad niet bepalen! Als ik een hartaanval krijg loopt de ambulanve uren te zoeken, te laat dusd en ik zal dan niet het eerste slachtoffer zijn!

grindweg
door grindweg - Mar 8, 2010 om 20:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat een hoop gllll allemaal.volgens mij is het onderhand zo dat er veel experts zijn die overal verstand van hebben dat vind ik heel knap ik krijg er bijna een minderwaardig heids complex van

af
door aflierman - Mar 8, 2010 om 21:20
128 Antwoorden / 0 Vragen

snap niet dat je daar een probleem van maakt!!
Je weet je eigen huis nummer toch wel te vinden als je in je straat bent?
Het gaat er maar om dat hij je naar huis brengt het nummer vind je zelf wel dus een ander nummer invoeren wat het wel herkent.
Anders terug naar de garage je hebt toch garantie? dus zal dit er ook onder vallen het is immers een fout in het systeem??
Laat de garage maar een Update doen.
Zelf heb ik er ook een ingebouwd in zitten maar die werkt echt feilloos.
Succes.

door 6931wr16 - Mar 8, 2010 om 23:48
10 Antwoorden / 5 Vragen

Je bent in hoofdzaak afhankelijk van de juistheid en actualiteit van de kaarten.
Meestal weet je zelf wel waar je woont, dus dat je eigen adres er niet op staat is niet zo heel dramatisch.
Losse TomTom is ook niet ideaal. Worden vaak gestolen en kaarten die zijn geïnstalleerd zijn vaak heel oud.(ik denk wel 4 jaar) Men hoopt er vervolgens op dat je (betaald) gaat updaten, zodat je het apparaat 2 x betaald. Mijn zoon heeft onlangs een nieuwe Tom Tom gekocht en vervolgens 1-e keer gratis ge-update. Vreemd genoeg staat een rotonde bij ons in het dorp er nog steeds niet op, terwijl deze al wel op mijn 2 jaar oude Nokia navigator met Route66 staat .
Aangezien je de hoofdprijs betaald voor een auto navigatie zou ik eisen dat de allerlaatste versie geïnstalleerd wordt. Je moet er tenslotte een aantal jaren mee doen.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2010 om 02:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=6931wr16 schreef op maandag 8 mrt 2010, 23:48]Je bent in hoofdzaak afhankelijk van de juistheid en actualiteit van de kaarten.
Meestal weet je zelf wel waar je woont, dus dat je eigen adres er niet op staat is niet zo heel dramatisch.
Losse TomTom is ook niet ideaal. Worden vaak gestolen en kaarten die zijn geïnstalleerd zijn vaak heel oud.(ik denk wel 4 jaar) Men hoopt er vervolgens op dat je (betaald) gaat updaten, zodat je het apparaat 2 x betaald. Mijn zoon heeft onlangs een nieuwe Tom Tom gekocht en vervolgens 1-e keer gratis ge-update. Vreemd genoeg staat een rotonde bij ons in het dorp er nog steeds niet op, terwijl deze al wel op mijn 2 jaar oude Nokia navigator met Route66 staat .
Aangezien je de hoofdprijs betaald voor een auto navigatie zou ik eisen dat de allerlaatste versie geïnstalleerd wordt. Je moet er tenslotte een aantal jaren mee doen.

Inderdaad zou je de jongste kaartversie moeten ontvangen op je navigatie. Wat het bedriegen van de kopers spant TOMTOM de kroon. Ze beloven in advertenties de jongste kaartversie. Maar toen ik via het internet rechtstreeks bij TOMTOM het model LIVE bestelde bleek dat hier verouderde kaarten opstonden. Na aansluiten van mijn TOMTOM op hun internet site werd gemeld dat de kaarten meer dan een half jaar oud waren, en dat ik tegen betaling van 50 euro de nieuwste kaarten kon downloaden. De advertenties dat TT de nieuwste kaarten beloofd heb ik allemaal bewaard voor een klacht bij de recame code commissie. Voor een abonnement op de service van de goedkoopste benzine prijzen hoef je slechts 120 euro per jaar te betalen! Dat is nog eens goedkoop tanken! Ik heb ook het oudere TT model one, de software op het nieuwe model live is nog veel slechter, deze live software laat je vele kilometers omrijden. Ik heb bij TT geklaagd over de verouderde kaarten, en dat ik niet de beloofde gratis updates kreeg. Geen resultaat. Ik heb dit al eerder bij KASSA gemeld. Zonder resultaat.Het lijkt erop dat oom Felix dikke maatjes is met oom TOM.
Het lijkt er

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2010 om 02:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 02:40][quote=6931wr16 schreef op maandag 8 mrt 2010, 23:48]Je bent in hoofdzaak afhankelijk van de juistheid en actualiteit van de kaarten.
Meestal weet je zelf wel waar je woont, dus dat je eigen adres er niet op staat is niet zo heel dramatisch.
Losse TomTom is ook niet ideaal. Worden vaak gestolen en kaarten die zijn geïnstalleerd zijn vaak heel oud.(ik denk wel 4 jaar) Men hoopt er vervolgens op dat je (betaald) gaat updaten, zodat je het apparaat 2 x betaald. Mijn zoon heeft onlangs een nieuwe Tom Tom gekocht en vervolgens 1-e keer gratis ge-update. Vreemd genoeg staat een rotonde bij ons in het dorp er nog steeds niet op, terwijl deze al wel op mijn 2 jaar oude Nokia navigator met Route66 staat .
Aangezien je de hoofdprijs betaald voor een auto navigatie zou ik eisen dat de allerlaatste versie geïnstalleerd wordt. Je moet er tenslotte een aantal jaren mee doen.

Inderdaad zou je de jongste kaartversie moeten ontvangen op je navigatie. Wat het bedriegen van de kopers betreft spant TOMTOM de kroon. Ze beloven in advertenties de jongste kaartversie. Maar toen ik via het internet rechtstreeks bij TOMTOM het model LIVE bestelde bleek dat hier verouderde kaarten opstonden. Na aansluiten van mijn TOMTOM op hun internet site werd gemeld dat de kaarten meer dan een half jaar oud waren, en dat ik tegen betaling van 50 euro de nieuwste kaarten kon downloaden. De advertenties dat TT de nieuwste kaarten belooft heb ik allemaal bewaard voor een klacht bij de recame code commissie. Voor een abonnement op de service van de goedkoopste benzine prijzen hoef je slechts 120 euro per jaar te betalen! Dat is nog eens goedkoop tanken! Ik heb ook het oudere TT model one, de software op het nieuwe model live is nog veel slechter, deze live software laat je vele kilometers omrijden, is traag, en maakt fouten. om over de beroerde raam bevestiging maar niet te spreken Zelfs het controle lampje waaraan je kunt zien of er accu stroom op het apparaat staat bevind zich aan de onderkant. Niet te zien dus..De ontwerpers van de TT rijden kennelijk zelf geen auto. Ik heb bij TT geklaagd over de verouderde kaarten, en dat ik niet de beloofde gratis updates kreeg. Geen resultaat. Ik heb dit al eerder bij KASSA gemeld. Zonder resultaat.Het lijkt erop dat oom Felix dikke maatjes is met oom TOM.
Het lijkt er

pino123
door pino123 - Mar 9, 2010 om 08:47
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem dat indien er een auto in 2010 wordt geleverd er hier ook sprake is van een kaart uit 2010! Ik lees uit een reply van jou, dat het om een kaart uit 2008 gaat, deze is achterhaald. Het is ook maar de vraag of op de kaart van 2010 wel jouw adres staat. Als dat er niet staat is dit geen gemeente kwestie, maar een kwestie van degene die de kaart maakt, aangezien jouw adres al langere tijd bestaat. Ik denk dat je mag aannemen dat na een jaar het adres wel opgenomen staat in je navigatiesysteem. De antwoorden van andere mensen over hun navigatiesysteem zijn niet ter sprake hier, heb je ook weinig aan, als andere mensen vertellen dat zij wel hun navigatiesysteem kunnen updaten... Of dat je je huisadres er net in moet zetten...
Ik ben het er wel mee eens dat inderdaad de kaartwijzigingen op tijd moeten worden doorgevoerd.

Heel vervelend, maar ik denk toch dat je hierop de dealer moet aanspreken. Zij leveren een product welke niet aan de verwachtingen voldoet, nu staat jouw adres er niet in, wie zegt dat er niet nog heel veel andere adressen niet in staan.

Succes ermee!

jopajo
door jopajo - Mar 9, 2010 om 09:28
10 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het beste niet Uw eigen adres intypen, maar dat van het politieburo.
Vandaar weet U zelf wel hoe U thuis moet komen.
Anders heeft U kans zoals een ander al had verteld dat een dief makkelijk bij Uw huisadres kan komen.

kl
door klotskop - Mar 9, 2010 om 10:00
17 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals eerder genoemd is de kaartenmaker die bepaald hoe nouwkeurig een kaart is, secundaire info wordt aangeleverd door de diverse overheden. Zo is het mogelijk dat er een rotonde al op de navigatie staat terwijl hij nog gebouwd moet worden, andersom is vaker het geval overigens. Nieuwbouw wijken staan vaak al wel met de straten ingevoerd echter zonder huisnummers. Dan is de kaart, aangeleverd door de gemeente al ingetekend echter de woningen nog niet. laat staan de huisnummers. De, commercieel, belangrijke en de dichtst bewoonde gebieden wordt helaas de meeste aandacht aan gegeven, dus de meeste kaart fouten, niet bestaande adressen en wegen vind je ( of niet :-) buiten deze gebieden. De meeste navigatie fouten ( het onnodig laten omrijden terwijl napoleon al gebruiik maakte van die route) is vaak een combinatie van gebrekkige kaarten en kwaliteit apparaat/ antenne.
Het verhaal dat men alles vanuit de sateliet regelt is balonie, al simpel voorbeeld steek je hoofd uit het raam boven en lees het huisnummer van de buren eens. Wel worden er sateliet foto? gebruikt om het intekenen van de kaarten te vereenvoudigen en te verbeteren. Zo is het ook mogelijk een foto over de kaart te plakken. Echter ook hier geld weer hoe intressanter het gebied ( ook militair gezien het blijft een defensie systeem van amerika) staat er het scherpst en nouwkeurigst op. kijk even MAP24.nl of google zoom eens lekker in en zie de verschillen tussen de hoogdsteden en bijvoorbeeld lutjebroek of winschoten.
Updaten van systemen kan altijd, de draagbareb via USB of geheugen kaart de ingebouwde altijd met CD/USB/geheugenkaart een enkele ingebouwde heeft eigen internet via GSM netwerk.

keesstada
door keesstada - Mar 9, 2010 om 11:38
54 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zou je je eigen adres niet invoeren? Waarom zouden ze dan ineens gaan inbreken?

jopajo
door jopajo - Mar 9, 2010 om 12:00
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=keesstada schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 11:38]Waarom zou je je eigen adres niet invoeren? Waarom zouden ze dan ineens gaan inbreken?

Omdat het meestal voorkomt dat je NIET thuis bent wanneer de navi uit je auto kan worden gestolen.b.v. wanneer je op vakantie bent.

jpm
door jpm - Mar 9, 2010 om 15:34
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb een TomTom Go live 940 en kan daar vrijwel alles mee, behalve eieren koken. De route naar mijn schoonvader (verz. huis) in Veenendaal voerde precies aan het einde naar rechts, de wat langer bestaande doorgaande route op, in plaats van de laatste 450 meter. Ik heb dat laatste stukje keurig kunnen corrigeren op het scherm en dit kunnen doorgeven via de TT, zodat ook andere adreszoekers/routerijders in Veenendaal nu de juiste route nemen. Was binnen een week voor elkaar.

kl
door klotskop - Mar 9, 2010 om 16:18
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jopajo schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 12:00][quote=keesstada schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 11:38]Waarom zou je je eigen adres niet invoeren? Waarom zouden ze dan ineens gaan inbreken?

Omdat het meestal voorkomt dat je NIET thuis bent wanneer de navi uit je auto kan worden gestolen.b.v. wanneer je op vakantie bent.

Correct, aanvullend is de kortzinnige gedachte van veel mensen dat een autodief of tssen dief/zakkenroller een op zich staand iets is wat sollitair leeft. Praktijk is helaas anders. Vaak , en dan zeker de uitgaans en vakantie aangelegendheden denk aan een bungalowpark of pretpark, is het een georganiseerde handel in gegevens/sleutels en voertuigen. Tas of prtemonee wordt ontvreemd, al dan niet met een tomtom, en men gaat met de auto van de eigenaar op pad parkeerd op aanwijzen van de navigatie gewoon voor de deur de buren valt niets anders op dan dat u thuis komt. En men kan op het gemak de woning doorzoeken en soms zelfs de bank gegevens uit een laptop of PC toveren die ontvreemd wordt. Gelukkig, voor zover als dit op gaat dan, woont men vaak te ver weg van de diefstal plaats, echter een later bezoek is zeker niet ontdenkbaar en al vaker voor gekomen. Helaas spreek ik uit ervaring als hoofd beveiliging.
Toppunt is dat men de rouw advertenties uit spitten om (trouwerijen zijn ook een geliefde datum) toe te slaan, men komt terug van een dag ellende of feest en de woning is leeg. De beveiliging zit dan ook steeds vaker in het verzekerings pakket voor een begrafenis.
Zoals met alles,laat niet algemeen weten wat je doet en wanneer je van huis bent, zoals twitter hyves en dat soort dingen, dus ook met navigatie sla het thuis adres niet op als thuis of dat soort kreten, neem gewoon je plaatsnaam als je naar huis moet en als je de rest van de weg niet meer weet vraag ik me af of je nog wel auto moet rijden. Vaak zie ik ook mensen elke dag dezelfde route rijden met een navigatie aan het raam, van huis naar werk en terug. Neem niet mee wat je niet nodig hebt, kan er ook niet mee gebeuren en je brengt andere niet op rare ideeen.

af
door aflierman - Mar 9, 2010 om 16:43
128 Antwoorden / 0 Vragen

klotskop,
Weet je wat ik nu zo leuk vind?
Het gaat om een vraag over een navigatie die een bepaald adres niet kan vinden.
En nu wordt er alleen nog maar gepraat over diefstal.
Omdat het bewuste thuis adres er niet in staat.
Misschien dat er zo'n dwaas is in Nederland om het halve land door te rijden om wat te stelen met het risico dat er wel degelijk iemand aanwezig is.
Maar het nog steeds geen antwoord op wat er wordt gevraagd.
Wat is de oorzaak dat het thuisadres er niet in komt .
Wel ik zou zeggen klets lekker verder over diefstal en al die andere flauwekul.
Alles kan ja dat is waar,maar overdrijven is ook een kunst.
Geef antwoord op de vraag dan is hij geholpen niet met deze flauwekul.
Nogmaals ik zou verhaal gaan halen bij de garage (dealer) en hun het in orde laten maken.!!!!!
Succes.
A.F.

co
door commissarisa - Mar 9, 2010 om 18:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wist niet dat het om de hulpdiensten ging en dat je op een hartinfarct zit te wachten.
wat ik begreep dat je een nieuwe nissan note had gekocht en daar je huis adres niet juist op kon invullen.
als ik namelijk met mijn navigatie systeem midden in praag staat een stad van 150.000.000 inwoners en ik weet niet hoe ik daar uit moet komen toets ik op mijn navigatie naar huisadres en hij brengt mij netjes de stad uit waar ik ook ben.
wie zegt dat die hulpdiensten net zo'n slegt navigatie systeem hebben als jou nissan note. heb je dat al nagevraagd?

kl
door klotskop - Mar 9, 2010 om 21:38
17 Antwoorden / 0 Vragen

OK voor de mensen die niet alles kunnen catagoriseren tijdens het lezen.
Als de kaartenmaker alleen de grove bestarting, de kaart , maakr en af rijd met eenmeet wagen en verder volledig vertrouwd op , de soms zwaar verouderde, gemeente/ provincie gegevens, ja ook het cadaster, staan er adressen of huisnummers niet op de kaart. Primair een (vaak commerciele aangelegenheid) zaak van de kaarten makers, echter er is meermalen eengetoond, ja ook bij reguliere hulpverlening en de kalamteiten teams met verouderde kaarten en informatie werken. Zo heb ik persoonlijk een aantal malen gezien dat er bij calamiteiten de brandweer en politie zelfs complete industrie terreinen niet op de keert heeft staan, de bedrijven aldaar vierden hun 20 jarige bestaan. Om even aan te geven dat het geen terrein is van een jaar oud. We hebben het hier over gemeentelijke informatie van waaruit de kaarten makers de informatie halen.

grindweg
door grindweg - Mar 9, 2010 om 21:45
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte klotskop zo gebeurde het in de middel eeuwen maar tegen woordig word het met de satelieten gemeten . het intekenen gebeurt echt niet meer met een potlood.

kl
door klotskop - Mar 9, 2010 om 22:08
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=grindweg schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 21:45]geachte klotskop zo gebeurde het in de middel eeuwen maar tegen woordig word het met de satelieten gemeten . het intekenen gebeurt echt niet meer met een potlood.

Nee duuh, geen potloden meer, de computer variant.
Kaarten worden vergeleken met de foto? van de sateliet maar die sateliet kan geen huisnummers en straatnaambordjes lezen, dit komt van de gemeente/ provincie informatie dan wel (met name uit de begin periode) van de auto.s die de straten na rijden. Waarom dan toch nog veel handwerk???
Ook de verkeersborden en regels kun je niet lezen vanuit de ruimte. afsluitingen met palen en ander materialen zijn meestal niet zichtbaar, is het een bussluis of een verkeerspaal?
Ja er zit nog veel handwerk aan vast, ook in het veld en ja er is heel wat minder personeel mee bezig als tien jaar geleden en wordt er vaak terug gegrepen op de oude of incomplete kaart/ info matriaal. Tegenwoordig kan men met de street view de huisnummers en borden op "kantoor" uitlezen, dit werkt echter alleen aardig in de stedelijke omgeving.
Daarnaast zijn er nog de verranderingen op de grond, de eerder genoemde rotondes bijvoorbeeld, maar er staan niet voor niets borden in Eindhoven en bij de A 2 in het zuiden GPS UIT. omdat de wegen daar tijdelijk (lees soms meer dan een jaar ) zijn omgelegd voor de aanleg van een nieuw knooppunt (A50-A59) is een mooi voorbeeld.
Dan is er de mens, die denkt niet meer zelf en heeft met name geen zin in de bemoeienis van een paar wegen bouwers die voor de overheid worden aangezien. Laten de GPS lekker aan en doen ook zonder nadenken wat hij zecht en weer kan er een auto uit de zandbak gehaald worden, al dan niet met gewonden.
Om kort te gaan een GPS al dan niet draagbaar en aangeschaft wordt heeft altijd verouderde kaarten er op staan, net als andere elektronica die je koopt is er al een nieuwe bedacht als het de winkel in gaat.
Een aantal systemen kun je direct updaten na aanschaf, maar de volgende dien je wel te betalen, er moet ook geld verdient worden om die kaarten makers te betalen. Er was een systeem voor de smartphone, Nav4all die de laatste kaarten van internet trekt als je een bestemming inklopte, met medewerking van De kaarten maker, echter dit ging steeds beter draaien en men heeft er de stekker uitgetrokken, niet de ontwikkelaars, de kaarten maker, er werd niet genoeg aan verdient.

pe
door peter2345 - Mar 13, 2010 om 17:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons gaat het veel verder dan de navigatiesystemen.
Ons adres is niet alleen niet te vinden op alle Tomtom achtigen van deze wereld, maar ook niet in de bestanden van veel grote bedrijven.
Wij wonen op nummer 4, maar allerlei internetbedrijven die alleen een postcode vragen, vertellen ons dan doodleuk dat wij niet bestaan.
Ik heb er een tijdje wat moeite in gestoken om te achterhalen waar zij hun bestanden vandaan hebben, maar dat is een hele wirwar.
Daarom bestellen we dan bij Bol.com, Conrad, etc. etc. onze spullen maar op nr.5.
Tenslotte is ons huis toch het laatste van de straat.
Dit huis staat er dan ook pas zo'n 120 jaar.
De belastingsdienst heeft het wel goed, dat dan weer wel.

pe
door penn - Apr 3, 2010 om 15:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=peterus schreef op maandag 8 mrt 2010, 15:26]Ons bedrijf dat al sinds 1991 open is heeft exact hetzelfde probleem,wat we ook hebben aangekaard men doet er niets mee al 19 jaar lang inmiddels:Voor de betweters:probeert u het maar uit Rijksweg A4 nr 3 hoofddorp postcode 2132 MA

Even voor U uitgeprobeerd. Onze Garmin heeft Uw adres. U woont 73,9 km bij ons vandaan, over 51 minuten kan ik i.p bij U op de koffie zijn. Met groet!