ka
door kasseur Nov 24, 2011 om 18:21
Geldzaken & recht

Zorgtoeslag

waarom krijgen wanbetalers en niet betalers van zorgpremie
wel zorgtoeslag:
moet toch simpel te regelen zijn door de overheid!!!!

5247 50 Rapporteer

el
door elsels - Nov 24, 2011 om 19:00
34 Antwoorden / 0 Vragen

Dat lijkt mij dus ook dat dat simpel te regelen moet zijn.

Maar ja, Nederland kent een cultuur van pappen en nat houden.
Want mensen die niet betalen zijn o zo zielig...........

zwemmer
door zwemmer - Nov 25, 2011 om 10:08
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hier wordt met twee verschillende maten gemeten. Iemand die zijn premie niet betaalt verspeelt daarbij niet zijn recht op de zorgtoeslag. Laatste komt uit een geheel andere koker en volgens mij is er geen koppeling tussen premiebetaling en en zorgtoeslag. (Gelukkig niet zou ik bijna zeggen).

valerius-2
door valerius-2 - Nov 25, 2011 om 12:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn wel plannen om deze toeslag voor deze personen rechtstreeks naar de zorgverzekeraar over te maken.Maar er is tot nu toe nog niets mee gedaan.

jpm
door jpm - Nov 25, 2011 om 16:04
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wat is die kam toch weer lekker groot. Scheren maar. Natuurlijk is niemand erbij gebaat dat mensen hun zorgpremie niet betalen, maar @kasseur, reken nu eens niet naar u zelf maar denk aan situaties die u misschien niet kent en die ook bestaan.
Mensen die echt buiten hun schuld in de misere zitten en die hun zorgpremie niet kunnen betalen, hun zorgtoeslag afnemen zorgt ervoor dat deze mensen nog minder geld hebben om hun achterstallige premie terug te betalen.
Is er dan niet een verstandiger oplossing te verzinnen? Eentje die mogelijk ook wat menselijker is voor hen die echt buiten hun schuld in de penarie zitten? Zolang we maar afstand nemen van mensen die het slecht hebben en alleen maar denken aan mensen die dat aan zichzelf te wijten hebben, dreigt bij mij de gedachte op te komen: Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

el
door elsels - Nov 25, 2011 om 16:39
34 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat we in ieder geval terug moeten naar de tijd dat de zorgverzekering meteen werd ingehouden op de uitkering en eventueel zelfs op het salaris.
Dan hebben mensen geen keuze en wordt de premie in ieder geval wèl betaald.
Nu zijn de betalers de dupe van de wanbetalers.
En inderdaad, geen premie betalen ook geen zorgtoeslag. Ik weet dat de BD daar een aantal jaren terug al mee bezig was. Blijkbaar is dat nog steeds niet doorgevoerd.

Maar deze wanbetalers weten maar al te goed dat ze toch wel geholpen worden. En ja, dat gelag betaalt uiteindelijk de nette betaler.
Ons solidariteitsprincipe is een groot goed, vind ik, maar dan ik wel dat iedereen netjes de premie moet betalen.

vladja
door vladja - Nov 25, 2011 om 17:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Of je een wanbetaler bent of niet, heeft niets te maken met zorgtoeslag. Zorgtoeslag kijkt naar je inkomen.

Op de zorgtoeslag mag en wordt voor de inning van de zorgpremie wel degelijk beslag gelegd. Dat is trouwens de enige wettelijk grond waarmee beslag mag gelegd worden op de zorgtoeslag.

Wanbetalers van de zorgpremie krijgen een boete op de zorgtoeslag,

Na een half jaar achterstand van betaling van de zorgpremie wordt een boete opgelegd van 130%. Betaal je normaal € 100,-- per maand, dan wordt dat verhoogd naar € 130,-- per maand totdat de achterstand is ingelopen (elke maand weer extra betalen). En die extra heffing wordt niet afgeschreven op het uitstaande bedrag.

Iemand, die door omstandigheden, werkelijk geen geld heeft om te kunnen betalen, moet dus extra betalen, terwijl er geen geld is. Daar is geen ontkomen aan. Rare wetgeving. Kennelijk bedacht door mensen, die een goed betaalde (pluche)stoel onder hun k**t hebben.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 25, 2011 om 17:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

elsels,

Ons solidariteitsprincipe is een groot goed, vind ik, maar dan ik wel dat iedereen netjes de premie moet betalen.

Welk solidariteitsprincipe??? Dat mensen aan de onderkant van de inkomensschaal 10% of meer van hun komen kwijt zijn aan zorgpremie van dat kleine beetje dat ze hebben en de veel beter verdiende er een fooitje (een keertje minder buiten de deur eten met een glaasje erbij) van zijn inkomen aan kwijt is?

Vladja

el
door elsels - Nov 25, 2011 om 17:54
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 25 nov 2011, 17:41]elsels,

Ons solidariteitsprincipe is een groot goed, vind ik, maar dan ik wel dat iedereen netjes de premie moet betalen.

Welk solidariteitsprincipe??? Dat mensen aan de onderkant van de inkomensschaal 10% of meer van hun komen kwijt zijn aan zorgpremie van dat kleine beetje dat ze hebben en de veel beter verdiende er een fooitje (een keertje minder buiten de deur eten met een glaasje erbij) van zijn inkomen aan kwijt is?

Vladja

Het solidariteitsprincipe dat iedereen hoort te betalen ongeacht of je veel of weinig gebruik maakt van zorgkosten.
En je bent géén 10% van je minimum inkomen kwijt. Dan krijg je namelijk zorgtoeslag die algauw oploopt tot zo'n € 60,00 per maand.
Al met al betalen we erg weinig voor een groot goed als de zorgkosten.

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 25, 2011 om 17:56
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=elsels schreef op vrijdag 25 nov 2011, 16:39]Ik denk dat we in ieder geval terug moeten naar de tijd dat de zorgverzekering meteen werd ingehouden op de uitkering en eventueel zelfs op het salaris.

Hier ben ik het mee eens. Als je geldproblemen hebt dan is de ziektekostenpremie een van de eerste dingen die je niet meer gaat betalen omdat je toch wel de zorg krijgt die je nodig hebt.
En inderdaad, betaal je een lange tijd niet, dan krijg je daar elke maand een boete bovenop zodat het nog duurder wordt en men nog verder in de problemen komt.

Ik persoonlijk vind de eigen bijdrage (binnenkort 220 euro pm) een grote aderlating.

jpm
door jpm - Nov 28, 2011 om 15:31
820 Antwoorden / 28 Vragen

Sowieso is de zorgverzekering, de eigen bijdrage en de bijhorende premie een onding geworden. Zoals Vladja al schreef, van solidariteit kan geen sprake zijn als we allemaal hetzelfde betalen terwijl de inkomens tot honderden procenten kunnen verschillen. Zolang er nog ex-politici een baan krijgen bij deze zorgverzekeringen en hun koepels zal dat systeem niet meer gewijzigd worden in het voordeel voor mensen met lage inkomens. Ik ben er een voorstander van om een premie afhankelijk van het inkomen vast te stellen, met dien verstande dat het om bijvoorbeeld inkomens gaat tot, pak hem beet, 80.000 euro. Dan zullen de mensen die meer dan 80.000 euro verdienen alleen progressief tot de grens van die 80.000 euro moeten betalen en hebben ze niets te zeuren. Maar dan ook de hypotheekrente van deze mensen voor een investering boven de 300.000 euro niet meer aftrekbaar maken.

kw
door kwaliteitsfreak - Dec 8, 2011 om 02:49
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kasseur schreef op donderdag 24 nov 2011, 18:21]waarom krijgen wanbetalers en niet betalers van zorgpremie
wel zorgtoeslag:
moet toch simpel te regelen zijn door de overheid!!!!

Vanwaar uw bitterheid?
Die mensen moeten uiteindelijk hun zorgpremie alsnog betalen, met veel opslag. Dus het is geen besparing. Het kan zijn dat er deurwaarders waren die voor gingen. Sommige mensen zijn verstrooid, u begrijpt dat misschien niet, maar dat bestaat!
Het is wel een idee om het rechtstreeks aan de zorgverzekeraar te betalen, maar dat is denk ik voor de overheid heel duur om elk jaar uit te zoeken wie het is.
Een sterfgeval, een scheiding, een ziekte, mensen kunnen daar jaren door van slag zijn. Dat ziet u niet aan de buitenkant.

audb
door audb - Dec 8, 2011 om 13:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vraag me wel af waarom de zorgtoeslag niet gewoon overgemaakt wordt aan de ziekenfonds zo als vroeger dit voorkomt dat mensen in de problemen komen.

Nu kan dat misschien wel door het geld over te laten maken op de rekening van de verzekering maar als je naar een andere ziekenfonds over stapt dan moet je dat weer door geven.

En soms is het zo dat net aan het eind van de maand weer een eind afrekening komt van de energie maatschappij of van de gemeente belasting die weer eens vele malen hoger is dan dat je verwachte.

Ook werken ziekenfondsen het in de hand door geen contact op te nemen met de verzekerden om een betaal regeling te treffen in de plaats daarvan laten ze de rekening hoog op lopen.

En wat ik nog vergeet,
Stel dat je medicijnen nodig hebt en je hebt al niet al teveel geld te besteden dan is € 50 of meer al meteen een aanslag die je niet snel te boven komt.

hh
door hhverveer - Dec 8, 2011 om 13:59
11 Antwoorden / 1 Vragen

L.S.,

Als men zorgtoeslag krijgt, behoort men dat te besteden aan de zorgpremie. De zorgtoeslag is nu eenmaal geen subsidie voor levensonderhoud, wat men daar ook van moge denken. Het zou prima zijn, indien de zorgpremie direkt naar de verzekeringsmij. werd overgemaakt, maar het probleem zit ingewikkelder in elkaar: In grote steden zoals Rotterdam, Amsterdam, den Haag en Utrecht is 10-15% van de inschrijvingen in de gemeenteadministratie niet meer correct, het adressenbestand vervuild en kan overgemaakte subsidie in een "zwart" gat verdwijnen. Mensen die niet verzekerd zijn, gaan naar de 1e. hulp van een ziekenhuis, maken daar een heleboel stennis en worden dan toch geholpen, ook omdat ziekenhuizen een behandelplicht hebben. Het komt maar weinig voor dat mensen uit armoede geen zorgpremie kunnen betalen; lukt dat niet, dan weet de bijstand en/of de gemeente er meestal wel een mouw aan te passen. Zorgpremie dus direkt aan de verzekering overmaken en wat mij betreft, mag het aloude ziekenfondssysteem zo weer terug en mensen die de verzekeringsplicht zonder reden ontduiken, aanpakken.

Mvg, dhr. H.H. Verveer te Ridderkerk

ka
door katelijntje - Dec 8, 2011 om 15:32
28 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals eerder is aangegeven dat het voor mensen met een laag inkomen een flinke hap is uit de bijstand en voor iemand die fors salaris heeft een "fooi". Ik vimnd (ook) dat de premie 9voor basisverzekering) weer gebonden zou moeten zijn aan het inkomen dat je krijgt/hebt. Een laag inkomen een lage premie, een hoog inkomen meer premie. En ook idd wanbetalers aanpakken (inhouden op salaris) en ik denk dat het in alle lagen van de bevolking voorkomt dat er wanbetalers zijn(veel/weinig salaris)

loreleigil
door loreleigil - Dec 8, 2011 om 16:46
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=elsels schreef op vrijdag 25 nov 2011, 17:54][quote=vladja schreef op vrijdag 25 nov 2011, 17:41]elsels,

Ons solidariteitsprincipe is een groot goed, vind ik, maar dan ik wel dat iedereen netjes de premie moet betalen.

Welk solidariteitsprincipe??? Dat mensen aan de onderkant van de inkomensschaal 10% of meer van hun komen kwijt zijn aan zorgpremie van dat kleine beetje dat ze hebben en de veel beter verdiende er een fooitje (een keertje minder buiten de deur eten met een glaasje erbij) van zijn inkomen aan kwijt is?

Vladja

Het solidariteitsprincipe dat iedereen hoort te betalen ongeacht of je veel of weinig gebruik maakt van zorgkosten.
En je bent géén 10% van je minimum inkomen kwijt. Dan krijg je namelijk zorgtoeslag die algauw oploopt tot zo'n € 60,00 per maand.
Al met al betalen we erg weinig voor een groot goed als de zorgkosten.

Grappig dit. Mijn zorgkosten zijn per maand (wegens chronische ziekte) € 144,- Zorgtoeslag per maand volgend jaar: € 69,- Inkomen per maand € 877,- Dus € 144,- - € 69,- = € 75,- € 75,- / 8,77 = 9% Inderdaad, ik ben géén 10% van mijn inkomen kwijt aan mijn zorgpremie. Zullen we de medicatie en andere extra kosten die ik niet vergoed krijg er nog even bij op tellen?

Overigens vond ik deze: 'Al met al betalen we erg weinig voor een groot goed als de zorgkosten.' erg grappig. Voor de euro en dit zorgstelsel (dat voor chronisch zieken écht een ramp is) betaalde ik fl 65,- per maand en kreeg ik meer vergoed dan nu. Wat een 'groot goed' is onze zorgverzekering toch. De enigen die profijt hebben van dit systeem zijn gezonde mensen die vroeger veel betaalden omdat zij particulier verzekerd waren. Mensen die geen keuze hebben of zij hun eigen risico aanspreken (in week 1 ben ik er al doorheen) en die dik het driedubbele betalen ten opzichte van vroeger, worden er enkel slechter van.

jo
door joske1 - Dec 8, 2011 om 16:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu veel slechter dan voor deze regeling kwam, toen werd er een bepaald percentage van je brutoloon ingehouden.
ook van de mensen die in de ww zaten of een of andere uikering hadden, er waren dus veel minder wanbetalers.

el
door elsels - Dec 8, 2011 om 17:07
34 Antwoorden / 0 Vragen

Grappig dit. Mijn zorgkosten zijn per maand (wegens chronische ziekte) € 144,- Zorgtoeslag per maand volgend jaar: € 69,- Inkomen per maand € 877,- Dus € 144,- - € 69,- = € 75,- € 75,- / 8,77 = 9% Inderdaad, ik ben géén 10% van mijn inkomen kwijt aan mijn zorgpremie. Zullen we de medicatie en andere extra kosten die ik niet vergoed krijg er nog even bij op tellen?

Overigens vond ik deze: 'Al met al betalen we erg weinig voor een groot goed als de zorgkosten.' erg grappig. Voor de euro en dit zorgstelsel (dat voor chronisch zieken écht een ramp is) betaalde ik fl 65,- per maand en kreeg ik meer vergoed dan nu. Wat een 'groot goed' is onze zorgverzekering toch. De enigen die profijt hebben van dit systeem zijn gezonde mensen die vroeger veel betaalden omdat zij particulier verzekerd waren. Mensen die geen keuze hebben of zij hun eigen risico aanspreken (in week 1 ben ik er al doorheen) en die dik het driedubbele betalen ten opzichte van vroeger, worden er enkel slechter van.

U leest mij verkeerd of begrijpt mij verkeerd.
T.o.v. vroeger is het niet beter geworden, maar het kan ook veel slechter. Neem als voorbeeld Amerika.

En als u een dusdanig laag inkomen hebt en dusdanig hoge zorgkosten dan krijgt u via de sociale dienst, bijzondere bijstand om die onkosten in ieder geval gedeelteljk te dekken.
Ikzelf zit net boven het minimum (40 euro) en krijg niks, niks, nada........en heb ook mijn kosten.
Wat betreft financien mag u dan ook absoluut niet klagen.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 8, 2011 om 18:28
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Tja je kan ook naar Afrika kijken waar ze niet eens te eten hebben.

Ik merk de laatste maanden ook dat ik meer moeite heb om rond te komen, volgens mij zijn de prijzen in de supermarkten flink gestegen.

En dan over een maand: minder huurtoeslag, minder zorgtoeslag, stijging premie ziektekosten, en 50 euro meer eigen bijdrage.

Nee omkomen van de honger zullen we niet, maar het zal wel op het randje leven worden.

maanaap
door maanaap - Dec 9, 2011 om 09:57
45 Antwoorden / 1 Vragen

We moesten zo nodig alles privatiseren,want dat was zo goed voor ons.

Maar het is helemaal niet goed voor ons, kijk naar de energieprijzen, het openbaar vervoer en daar komt nu weer de chipkaart bij, waar je met de strippenkaart € 0.80 voor een ritje in de stad kwijt was ben je met de chipkaart nu € 4,00 kwijt, want wat zijn al die prestige projecten van die pluchestoelen verslijters toch goed voor ons.

Echt de enigen die er van profiteren zijn de managers van die bedrijven want die vullen hun zakken.

Gr.maanaap

loreleigil
door loreleigil - Dec 9, 2011 om 14:10
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=elsels schreef op donderdag 8 dec 2011, 17:07]
U leest mij verkeerd of begrijpt mij verkeerd.
T.o.v. vroeger is het niet beter geworden, maar het kan ook veel slechter. Neem als voorbeeld Amerika.

En als u een dusdanig laag inkomen hebt en dusdanig hoge zorgkosten dan krijgt u via de sociale dienst, bijzondere bijstand om die onkosten in ieder geval gedeelteljk te dekken.
Ikzelf zit net boven het minimum (40 euro) en krijg niks, niks, nada........en heb ook mijn kosten.
Wat betreft financien mag u dan ook absoluut niet klagen.
U stelt dat ik geen 10% van mijn inkomsten kwijt ben aan mijn zorgverzekering, omdat ik zorgtoeslag krijg. En dat klopt, ik ben 9% van mijn inkomen kwijt. Hoe begrijp ik u dan verkeerd? En hoe krijg ik van de bijzondere bijstand geld om mijn zorgkosten te dekken? Ik krijg welgeteld € 60,- per jaar om een deel van mijn eigen risico te compenseren. Meer niet. En dan mag ik met bijstanduitkering niet klagen? Wilt u even een maand of 6 met mij ruilen? Want u praat nu dikke, vette onzin. Ik zit niet tijdelijk in de bijstand en ik zit daar ook niet omdat ik dat lekker makkelijk vind. Ik zit daar omdat ik chronisch ziek ben en ik kom er pas uit als ik (ooit misschien) AOW krijg. Om dan te zeggen dat ik niet mag klagen is walgelijk. U weet niet wat voor extra kosten ik heb door mijn beperking(en), die nergens vergoed worden.U kunt niet in mijn portemonnee kijken, dus misschien moet u zich geen oordeel vormen of ik wel of niet moet klagen!

el
door elsels - Dec 9, 2011 om 14:32
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=loreleigil schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:10][quote=elsels schreef op donderdag 8 dec 2011, 17:07]
U leest mij verkeerd of begrijpt mij verkeerd.
T.o.v. vroeger is het niet beter geworden, maar het kan ook veel slechter. Neem als voorbeeld Amerika.

En als u een dusdanig laag inkomen hebt en dusdanig hoge zorgkosten dan krijgt u via de sociale dienst, bijzondere bijstand om die onkosten in ieder geval gedeelteljk te dekken.
Ikzelf zit net boven het minimum (40 euro) en krijg niks, niks, nada........en heb ook mijn kosten.
Wat betreft financien mag u dan ook absoluut niet klagen.
U stelt dat ik geen 10% van mijn inkomsten kwijt ben aan mijn zorgverzekering, omdat ik zorgtoeslag krijg. En dat klopt, ik ben 9% van mijn inkomen kwijt. Hoe begrijp ik u dan verkeerd? En hoe krijg ik van de bijzondere bijstand geld om mijn zorgkosten te dekken? Ik krijg welgeteld € 60,- per jaar om een deel van mijn eigen risico te compenseren. Meer niet. En dan mag ik met bijstanduitkering niet klagen? Wilt u even een maand of 6 met mij ruilen? Want u praat nu dikke, vette onzin. Ik zit niet tijdelijk in de bijstand en ik zit daar ook niet omdat ik dat lekker makkelijk vind. Ik zit daar omdat ik chronisch ziek ben en ik kom er pas uit als ik (ooit misschien) AOW krijg. Om dan te zeggen dat ik niet mag klagen is walgelijk. U weet niet wat voor extra kosten ik heb door mijn beperking(en), die nergens vergoed worden.U kunt niet in mijn portemonnee kijken, dus misschien moet u zich geen oordeel vormen of ik wel of niet moet klagen!

Omdat u in de bijstand zit komt u in aanmerking voor bijzondere bijstand. Dit geldt ook voor extra ziektekosten.

Waarom zou ik met u willen ruilen? Ik zit 4 tientjes boven minimum zit, WAO welliswaar, maar toch.......................en ik krijg géén bijzondere bijstand, u wel.
Heb daarover bezwaar ingediend bij de sociale dienst, maar helaas, dat is de zogenaamde armoedeval. Als ik nooit had gewerkt, en in de bijstand had gezeten, had ik wèl de extra ziektekosten vergoed gekregen..

Ik praat uit ervaring, dus er is niets wagelijks aan mijn reactie.

Trouwens, weet u wel wat het kost als u bv in een ziekenhuis opgenomen moet worden, wat daarvan de kosten zijn? Soms, duizenden, vaak, tienduizenden, en soms honderdduizenden euro's. En dan klaagt u over nog geen 100 euro ziektekosten! Sorry hoor, maar dat begrijp ik dus echt niet.

Als ik alle medische handelingen zelf zou moeten betalen, dan zou ik allang failliet zijn gegaan. En ja, dan is 100 euro per maand een schijntje.

En dat komt door het solidariteitsprincipe. We betalen voor elkaar. De gezonde betalen ook voor de zieke medemens. En daar ben ik ze héél dankbaar voor. Anders had ik niet meer geleefd.

Maar ja, het staat de mens vrij om te klagen!!!!!

el
door elsels - Dec 9, 2011 om 14:36
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=loreleigil schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:10][quote=elsels schreef op donderdag 8 dec 2011, 17:07]
U leest mij verkeerd of begrijpt mij verkeerd.
T.o.v. vroeger is het niet beter geworden, maar het kan ook veel slechter. Neem als voorbeeld Amerika.

En als u een dusdanig laag inkomen hebt en dusdanig hoge zorgkosten dan krijgt u via de sociale dienst, bijzondere bijstand om die onkosten in ieder geval gedeelteljk te dekken.
Ikzelf zit net boven het minimum (40 euro) en krijg niks, niks, nada........en heb ook mijn kosten.
Wat betreft financien mag u dan ook absoluut niet klagen.
U stelt dat ik geen 10% van mijn inkomsten kwijt ben aan mijn zorgverzekering, omdat ik zorgtoeslag krijg. En dat klopt, ik ben 9% van mijn inkomen kwijt. Hoe begrijp ik u dan verkeerd? En hoe krijg ik van de bijzondere bijstand geld om mijn zorgkosten te dekken? Ik krijg welgeteld € 60,- per jaar om een deel van mijn eigen risico te compenseren. Meer niet. En dan mag ik met bijstanduitkering niet klagen? Wilt u even een maand of 6 met mij ruilen? Want u praat nu dikke, vette onzin. Ik zit niet tijdelijk in de bijstand en ik zit daar ook niet omdat ik dat lekker makkelijk vind. Ik zit daar omdat ik chronisch ziek ben en ik kom er pas uit als ik (ooit misschien) AOW krijg. Om dan te zeggen dat ik niet mag klagen is walgelijk. U weet niet wat voor extra kosten ik heb door mijn beperking(en), die nergens vergoed worden.U kunt niet in mijn portemonnee kijken, dus misschien moet u zich geen oordeel vormen of ik wel of niet moet klagen!

Als u goed kunt lezen, leest u dat ik het over bijzondere bijstand heb.
NIET over de bijdrage van het CAK. Want die krijg ik ook. En ivm de Wtcg krijg ik nog een paar honderd euro extra vergoeding omdat ik (ook) chronisch ziek ben.

jpm
door jpm - Dec 9, 2011 om 15:18
820 Antwoorden / 28 Vragen

Kom dames, een beetje aardig voor elkaar zijn. U zit beide in hetzelfde schuitje, misschien kunt u daarom een beetje begrip voor elkaar opbrengen. We reageren altijd vanuit onze eigen (ellendige) situatie. Daarin verschillen we niets van elkaar. Maar de situaties zijn niet met elkaar te vergelijken en bovendien, ieder voelt zijn eigen pijn het best. Zo is het toch? Gun elkaar het licht, misschien wordt het daardoor iets lichter?

loreleigil
door loreleigil - Dec 9, 2011 om 15:19
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:36][quote=loreleigil schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:10][quote=elsels schreef op donderdag 8 dec 2011, 17:07]
U leest mij verkeerd of begrijpt mij verkeerd.
T.o.v. vroeger is het niet beter geworden, maar het kan ook veel slechter. Neem als voorbeeld Amerika.

En als u een dusdanig laag inkomen hebt en dusdanig hoge zorgkosten dan krijgt u via de sociale dienst, bijzondere bijstand om die onkosten in ieder geval gedeelteljk te dekken.
Ikzelf zit net boven het minimum (40 euro) en krijg niks, niks, nada........en heb ook mijn kosten.
Wat betreft financien mag u dan ook absoluut niet klagen.
U stelt dat ik geen 10% van mijn inkomsten kwijt ben aan mijn zorgverzekering, omdat ik zorgtoeslag krijg. En dat klopt, ik ben 9% van mijn inkomen kwijt. Hoe begrijp ik u dan verkeerd? En hoe krijg ik van de bijzondere bijstand geld om mijn zorgkosten te dekken? Ik krijg welgeteld € 60,- per jaar om een deel van mijn eigen risico te compenseren. Meer niet. En dan mag ik met bijstanduitkering niet klagen? Wilt u even een maand of 6 met mij ruilen? Want u praat nu dikke, vette onzin. Ik zit niet tijdelijk in de bijstand en ik zit daar ook niet omdat ik dat lekker makkelijk vind. Ik zit daar omdat ik chronisch ziek ben en ik kom er pas uit als ik (ooit misschien) AOW krijg. Om dan te zeggen dat ik niet mag klagen is walgelijk. U weet niet wat voor extra kosten ik heb door mijn beperking(en), die nergens vergoed worden.U kunt niet in mijn portemonnee kijken, dus misschien moet u zich geen oordeel vormen of ik wel of niet moet klagen!

Als u goed kunt lezen, leest u dat ik het over bijzondere bijstand heb.
NIET over de bijdrage van het CAK. Want die krijg ik ook. En ivm de Wtcg krijg ik nog een paar honderd euro extra vergoeding omdat ik (ook) chronisch ziek ben. Waar ziet u CAK staan dan? Als u goed kunt lezen, leest u dat ik het over precies hetzelfde heb als u! (lekker aanmatigende opmerking ook) Ik heb het over de compensatie eigen bijdrage via de Bijzondere Bijstand. Die is € 60,- en dat is de enige vorm van compensatie via Sociale Zaken die er is voor zieketekosten. Meer wordt niet vergoed. Dacht u soms dat mijn medicijnen of aanvullende verzekering door de Sociale Dienst werd betaalt?

ka
door katelijntje - Dec 9, 2011 om 15:24
28 Antwoorden / 3 Vragen

nu is er sprake dat er weer meer bezuinigd moet worden: 5 tot 10 miljard extra. Willen ze o.a. doen door weer meer eigen zorgbijdragen door iedereen te laten betalen. ik denk dat alleen de basisverzekering genomen wordt en dat de aanvullende verzekeringen niet meer gedaan wordt (=niet meer te betalen dan) en met alle gevolgen van dien. ik denk dat de gezondheidszorg dan op een gegeven moment onbetaalbaar wordt en we de kant op gaan van Amerika dat de zorgverzekeringspremies alleen door de erg goedverdienende mens kan worden betaald.

loreleigil
door loreleigil - Dec 9, 2011 om 15:35
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]
Omdat u in de bijstand zit komt u in aanmerking voor bijzondere bijstand. Dit geldt ook voor extra ziektekosten. Welke ziektekosten er worden vergoed, mag elke gemeente zelf bepalen. En ik kom er in mijn gemeente niet voor in aanmerking voor compensatie voor medicijnen die niet meer vergoed worden vanuit de zorgverzekering.
[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]Waarom zou ik met u willen ruilen? Ik zit 4 tientjes boven minimum zit, WAO welliswaar, maar toch.......................en ik krijg géén bijzondere bijstand, u wel. Waar ik geen drol aan heb. Wat een winst! Als u even met mij zou ruilen, zou u misschien inzien dat u niet zo snel moet roepen dat iemand geen recht tot klagen heeft.
[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]Heb daarover bezwaar ingediend bij de sociale dienst, maar helaas, dat is de zogenaamde armoedeval. Als ik nooit had gewerkt, en in de bijstand had gezeten, had ik wèl de extra ziektekosten vergoed gekregen.. Hier niet hoor. En inderdaad, je kunt niet in bezwaar gaan tegen beleid dat al is vastgesteld via de gemeenteraad.
[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]Ik praat uit ervaring, dus er is niets wagelijks aan mijn reactie. Ik vind het redelijk walgelijk om tegen iemand te zeggen dat hij/zij niet moet zeuren met een bijstandsuitkering, als u niet weet wat mijn uitgaven zijn en wat ik precies vergoed krijg. Weet u bijvoorbeeld hoeveel ik per maand kwijt ben aan een gehandicaptenparkeerkaart? Of aan mijn Wmo-voorzieningen? Of aan extra medicatie die niet meer wordt vergoed vanuit de (elk jaar stijgende) zorgpremies die ik betaal? Of ik extra stook- of elektrakosten heb en of die vergoed worden? Nee he? Dus misschien niet zo snel oordelen of ik wel of niet iets te klagen heb.
[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]Trouwens, weet u wel wat het kost als u bv in een ziekenhuis opgenomen moet worden, wat daarvan de kosten zijn? Soms, duizenden, vaak, tienduizenden, en soms honderdduizenden euro's. En dan klaagt u over nog geen 100 euro ziektekosten! Sorry hoor, maar dat begrijp ik dus echt niet. Ik weet niet hoe vaak u in het ziekenhuis ligt, maar ik heb er heel mijn leven slechts tweemaal gelegen. Die zorgpremie betaal ik elke maand. War heb ik meer last van denkt u? Dat u niet snapt dat iemand die echt geen financiële ruimte heeft klaagt over bijna 10 procent van haar inkomen verplicht moeten afdragen, terwijl er steeds minder uit vergoed wordt en er dus steeds meer zelf betaalt moet worden, snap ik dan weer niet.
[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]Als ik alle medische handelingen zelf zou moeten betalen, dan zou ik allang failliet zijn gegaan. En ja, dan is 100 euro per maand een schijntje. Fijn voor u, voor mij gaat het niet om handelingen, maar om medicijnen. De helft kan ik inmiddels al zelf toedienen, en dat doe ik ook. Ik ga dus al minder naar de dokter, omdat ik hem het mij heb laten leren. Dit scheelt geld. Dat de premie niet opweegt tegen de werkelijke kosten klopt. Ik heb dure medicatie. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik niet heel, heel erg mag balen als ik zie dat de premie wéér wordt verhoogd en er wéér minder medicatie en fysio wordt vergoed?
[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]En dat komt door het solidariteitsprincipe. We betalen voor elkaar. De gezonde betalen ook voor de zieke medemens. En daar ben ik ze héél dankbaar voor. Anders had ik niet meer geleefd. Zal ik dan alle gezonde Nederlanders maar een Kerstkaart sturen? Moet ik serieus gaan nadenken over gezonde mensen en ze allemaal dankbaar zijn? Dan kan ik ze dus ook allemaal dankbaar gaan zijn voor mijn uitkering? Gelukkig doe ik vrijwilligerswerk en heb ik daar de tijd (en daarna) de energie niet meer voor.
[quote=elsels schreef op vrijdag 9 dec 2011, 14:32]Maar ja, het staat de mens vrij om te klagen!!!!!
Inderdaad. Het kan u kennelijk geen drol schelen dat u steeds meer voor steeds minder gaat betalen. Het door u eerder aangehaalde systeem uit Amerika is hier al bezig. Ziekenhuizen sluiten overeenkomsten met verzekeraars. Eerst voor ingrepen en specialisten, voor je het weet krijgen we hier 'Sicko'-achtige praktijken en kom je de EH in ziekenhuis A niet meer in, omdat je zorgverzekeraar met ziekenhuis B een overeenkomst heeft. Daar zijn we al jaren naar op weg. En juist daarom ben ik niet zo enthousiast over dit huidige stelsel.

jpm
door jpm - Dec 9, 2011 om 15:53
820 Antwoorden / 28 Vragen

@loreleigil, @elsels. Kennelijk wordt u het beiden niet eens met elkaar. Maar dat hoeft toch ook niet? Een forum is geen wedstrijd waar het eigen gelijk moet worden bevochten, maar waar volgens mij meningen worden uitgewisseld met respect voor de mening die afwijkt. Misschien dat u het over het volgende wel eens zult zijn: De regering treft met haar maatregelen alle mensen maar het meest de mensen die het minst te besteden hebben. Weet u trouwens nog waarover ts het had? Over zorgpremie en zorgtoeslag. Jullie verdienen beiden betere leefomstandigheden, laten we daar samen voor knokken.

el
door elsels - Dec 9, 2011 om 16:12
34 Antwoorden / 0 Vragen

Of je gezond bent of niet, heb je niet in de hand. Mensen die nooit aanspraak maken op de zorgverzekering betalen veel geld voor niks. Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.

Ik weet wel dat ik met o.a. één jaar opname in het ziekenhuis, en diverse zeer specialistische operaties (waarbij zelfs een arts uit Amerika is overgekomen), honderdduizenden euro's heb gekost. Die had ik zelf never nooit op kunnen brengen. Ik denk dat ik in de meeste landen dus echt niet meer geleefd had.
Dus nee, u hoort mij niet klagen.

Ook ik zie dat de premie steeds hoger wordt, maar er wordt door u en mij en alle Nederlanders ook veel meer aanspraak gemaakt op de zorgkosten. Die kosten lopen gewoon gigantisch uit de hand. Nu niet meer door mij , en misschien ook niet door u, maar er zijn zeer veel Nederlanders/Medelanders die héél frequent de arts bezoeken, voor ieder kuchje, pijntje etc. staan ze bij de huisarts op de stoep.
Iemand zal dat toch moeten betalen. Hetzelfde als al die mensen die maar gewoon rechtstreeks naar de EHBO gaan voor alles en niets. Kost echt klauwen met geld.
Etc.etc., voorbeelden te over die minder kunnen.

En ik ben ook van mening dat de premie (gedeeltelijk) inkomenafhankelijk zou moeten worden.
En ook ik ben van mening dat de premie rechtstreeks van het inkomen afgehouden moet worden. Want nu hebben we honderdduizenden wanbetalers, en daar betalen u en ik wel voor. En alle illegalen, gelukszoekers (let wel, de échte asielzoekers bedoel ik daar niet mee), Polen, Roemenen, Bulgaren etc. die hier wel zorg krijgen maar geen zorg hoeven te betalen.

Ik ben iemand die heel dankbaar is dat ik in Nederland ben geboren. En dat ik, nog steeds, tot op de dag van vandaag kan leven met een dak boven mijn hoofd, mijn huis kan verwarmen, kan eten, naar de dokter kan en medicijnen krijg als ik die nodig heb.

En die uitkering wordt wel opgebracht door de werkende mens, dus ja, ik vind best dat je daar dankbaar voor mag zijn. Ik ben zelfs dankbaar voor mijn WAO uitkering, ondanks het feit dat ik daar zelf 30 jaar voor gewerkt heb.

Sorry maar ik ben nog steeds van mening dat we het niet in Nederland zo slecht nog niet hebben.

jpm
door jpm - Dec 9, 2011 om 16:24
820 Antwoorden / 28 Vragen

@elsels. Dank u voor uw positieve posting. U inspireert tot nadenken over de kwaliteit van leven. Dat niet iedereen dit niet zo kan voelen is eigenlijk jammer, maar een beetje begrijpelijk is dat wel.
Sommigen krijgen zulke harde klappen, als dat pas geleden is zijn ze de eerste tijd niet zo in staat om zo positief te zijn als u, die ook het nodige te verwerken hebt gehad. Ik ben er van overtuigd dat positiviteit vanzelf komt bovendrijven als begrip in de omgeving van een zieke ook een plaats krijgt. Dan gaat de aandacht vanzelf ook naar anderen toe. Het duurt even, maar dan komt het wel.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 9, 2011 om 16:46
1961 Antwoorden / 1 Vragen

@loreleigil,

Jij hebt wel pech dan met je gemeente. Hier bij ons kun je wel bijzondere bijstand aanvragen voor medische kosten. Oa een bril, fysio, beugel kids, tandartskosten en extra stookkosten ivm ziekte. Ook kunnen wij ons hier collectief via de dienst verzekeren tegen ziektekosten en dan betalen zij de av verzekering.

Hier krijg je alleen geen bijstand voor de eigen bijdrage.

jpm
door jpm - Dec 9, 2011 om 17:12
820 Antwoorden / 28 Vragen

@loreleigil. Onderstaand citeer ik u even:
"Ik vind het redelijk walgelijk om tegen iemand te zeggen dat hij/zij niet moet zeuren met een bijstandsuitkering, als u niet weet wat mijn uitgaven zijn en wat ik precies vergoed krijg. Weet u bijvoorbeeld hoeveel ik per maand kwijt ben aan een gehandicaptenparkeerkaart? Of aan mijn Wmo-voorzieningen? Of aan extra medicatie die niet meer wordt vergoed vanuit de (elk jaar stijgende) zorgpremies die ik betaal? Of ik extra stook- of elektrakosten heb en of die vergoed worden? Nee he? Dus misschien niet zo snel oordelen of ik wel of niet iets te klagen heb".

Natuurlijk is het niet prettig als iemand u zegt niet te zeuren. Als ik uw citaat zo lees dan denk ik dat veel van uw omstandigheden met die van mij zijn te vergelijken, behalve het feit dat ik geen bijstandsuitkering heb. Ik kan me aardig inleven in uw situatie, denk ik. Ik heb ook een gehandicaptenparkeerkaart, evenals een parkeerplaats voor de deur. Maar ik betaal voor mijn kaart eens in de vijf jaar een redelijk bedrag om hem te verlengen. Is dat in uw gemeente anders? Mijn parkeerplaats heb ik kortgeleden moeten verlengen. Kosten: iets van 22 euro geloof ik. Voor de Wmo-voorzieningen betaal ik een eigen bijdrage per maand, (thuiszorg en -hulp), iets van 17 euro. Ik wil u een tip geven. U kunt zowel de kosten van een parkeerkaart en -plaats aftrekken van de belasting. Ook u kunt een belastingaangifte doen, misschien dat u niet automatisch een (elektronische) aanslag krijgt? Vraag erom. Niet vergoede medicijnen die u op recept kreeg kunt u dan ook aftrekken. Voor extra stookkosten is een vast, eveneens aftrekbaar bedrag vastgesteld. Ik trek ook een redelijk bedrag af voor extra elektriciteitskosten (opladen plafondlift, rolstoel, AD-luchtmatras).
Het vervelende is dat u alles moet voorschieten, maar u moet het nu ook betalen, dus daaraan kunt u niets doen. Maar als u voor april vlg. jaar een aangifte doet dan krijgt u het in ieder geval terug. Indien u (gedeeltelijk) bedlegerig bent kunt u daarvoor (kleding en beddegoed) ook nog een behoorlijk bedrag aftrekken. Vraag desnoods om informatie bij een plaatselijke vakbond die u ook kan helpen bij uw aangifte.
Hopelijk stemt dit u wat vrolijker, u verdient ook prettige feestdagen. Die worden u van harte gegund. Fijne dag verder.

loreleigil
door loreleigil - Dec 9, 2011 om 17:53
678 Antwoorden / 3 Vragen

@jpm, dank voor je hartelijke woorden. Ik regel al heel veel zelf (en inderdaad moet er vanaf volgend jaar in mijn gemeente voor een GPK een vast bedrag per jaar betaald worden, terug te krijgen via Toegankelijkheidsfond) en vul ook elk jaar een belastingaangifte in. Dank voor uw tips, ik zal ze volgend jaar zeker meenemen. Ik ben over het algemeen een redelijk positief persoon, ik heb vandaag even een baaldag vanwege extra ontstekingen. Sorry Els, als ik dat op jou afreageer, dat was niet mijn bedoeling. Ik neem nu maar een Tramadol en ga op de bank liggen. Nogmaals jpm, mijn dank en Els, mijn exucses.

eenigma
door eenigma - Dec 9, 2011 om 18:50
252 Antwoorden / 14 Vragen

Ik citeer even Emile Roemer vandaag:

"Het Sociaal Cultureel Programma (SCP) deed onderzoek. Nederland is na Luxemburg het rijkste land van Europa. Moet je bedenken: we zijn het rijkste land van Europa maar tegelijk het land waar we inmiddels wachtlijsten hebben bij de voedselbank."

Bron: Column Emile Roemer 09-12-2011

Er is helemaal geen reden waarom de armsten en meest kwetsbaren onder ons namelijk de chronisch zieken en gehandicapten met de laagste inkomens ieder jaar steeds meer moeten betalen aan de door hen benodigde zorg en steeds minder netto te besteden over houden. Komend jaar gaat de boete op ziek zijn die eufemistisch de "eigen bijdrage" wordt genoemd weer met 50 euro omhoog, de zorgtoeslag gaat met 1 euro per maand omlaag van 70 naar 69 euro per maand en dus kost je ziek zijn je om te beginnen ruim 5 euro per maand extra bovenop de kosten die je al hebt welke niet vergoed worden. Natuurlijk gaat de ziektekostenverzekering, waar je als chronisch zieke niet meer van kan veranderen omdat je dan niet meer voor de aanvullende verzekeringen in aanmerking komt bij een andere verzekeraar, (in mijn geval) ruim 9 euro omhoog dus dat is al totaal 14 euro per maand minder te besteden van weinig.

Ik ben de afgelopen 2 jaar netto ruim 100 euro per maand omlaag gegaan omdat er zo gesneden is in de vergoedingen voor chronisch zieken, vergoedingen voor kosten die je niet uit vrije wil maakt maar uit noodzaak. Sinds die bezuinigingsoperatie op de bijzondere aftrekposten van de belasting weet ik dat mensen ineens de helft of meer dan de helft niet meer vergoed krijgen dan daarvoor. Kortom de kosten gaan omhoog en de inkomens blijven even laag waardoor je minder te besteden hebt en dat is niet fijn en mag best van gebaald worden en (even ;-)) over geklaagd worden.

Maar als je kan relativeren ben je een stuk gelukkiger, dus persoonlijk kies ik ervoor te tellen wat ik wèl heb want dan tel ik me rijk in tegenstelling tot wie telt wat hij niet heeft want die telt zichzelf arm :-D

Wat betreft de vraag van de topic starter ik ben er een voorstander van dat de zorgtoeslag, net als met de huurtoeslag al kan, direct naar de verzekering gaat zodat je het restant betaald. Nu is het elke maand sappelen tot op de 20ste de zorgtoeslag wordt gestort (als het niet later is want dan is het ff afzien) om het laatste stukje maand rond te komen en vervolgens krijg ik m'n uitkering vlak daarna al op de 25ste. Ik vind het met een klein inkomen prettiger en overzichtelijker alles in de laatste week van de maand en rond de eerste te betalen zodat ik goed kan zien hoeveel er die maand overblijft om van te leven.

Ik denk dat het een goede zaak is als mensen met een minimumuitkering of inkomen niet de huurtoeslag of de zorgtoeslag zelf in handen krijgen maar deze dus direct wordt afgetrokken van de ziektekostenverzekering en de huur, dat voorkomt problemen omdat ze dan ook niet in de verleiding komen die toeslagen te gebruiken om vervolgens het ene gat met het andere te gaan dichten.

el
door elsels - Dec 9, 2011 om 18:55
34 Antwoorden / 0 Vragen

@loreleigil. Geen probleem hoor. We moeten roeien met de riemen die we hebben. Wens je het allerbeste in ieder geval.

jpm
door jpm - Dec 9, 2011 om 19:03
820 Antwoorden / 28 Vragen

goede ideeen Eenigma. Voor velen zou het een opluchting zijn als toelagen direct worden verrekend. Het levert een netto hoger besteedbaar inlomen op omdat de kans dat toelagen 'in de roodstand' terechtkomen wordt weggenomen.
Eigenlijk zou dit een keuzemogelijkheid moeten zijn.

moeder56
door moeder56 - Dec 10, 2011 om 15:30
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=loreleigil schreef op donderdag 8 dec 2011, 16:46][quote=elsels schreef op vrijdag 25 nov 2011, 17:54][quote=vladja schreef op vrijdag 25 nov 2011, 17:41]elsels,

Ons solidariteitsprincipe is een groot goed, vind ik, maar dan ik wel dat iedereen netjes de premie moet betalen.

Welk solidariteitsprincipe??? Dat mensen aan de onderkant van de inkomensschaal 10% of meer van hun komen kwijt zijn aan zorgpremie van dat kleine beetje dat ze hebben en de veel beter verdiende er een fooitje (een keertje minder buiten de deur eten met een glaasje erbij) van zijn inkomen aan kwijt is?

Vladja

Het solidariteitsprincipe dat iedereen hoort te betalen ongeacht of je veel of weinig gebruik maakt van zorgkosten.
En je bent géén 10% van je minimum inkomen kwijt. Dan krijg je namelijk zorgtoeslag die algauw oploopt tot zo'n € 60,00 per maand.
Al met al betalen we erg weinig voor een groot goed als de zorgkosten.

Grappig dit. Mijn zorgkosten zijn per maand (wegens chronische ziekte) € 144,- Zorgtoeslag per maand volgend jaar: € 69,- Inkomen per maand € 877,- Dus € 144,- - € 69,- = € 75,- € 75,- / 8,77 = 9% Inderdaad, ik ben géén 10% van mijn inkomen kwijt aan mijn zorgpremie. Zullen we de medicatie en andere extra kosten die ik niet vergoed krijg er nog even bij op tellen?

Overigens vond ik deze: 'Al met al betalen we erg weinig voor een groot goed als de zorgkosten.' erg grappig. Voor de euro en dit zorgstelsel (dat voor chronisch zieken écht een ramp is) betaalde ik fl 65,- per maand en kreeg ik meer vergoed dan nu. Wat een 'groot goed' is onze zorgverzekering toch. De enigen die profijt hebben van dit systeem zijn gezonde mensen die vroeger veel betaalden omdat zij particulier verzekerd waren. Mensen die geen keuze hebben of zij hun eigen risico aanspreken (in week 1 ben ik er al doorheen) en die dik het driedubbele betalen ten opzichte van vroeger, worden er enkel slechter van.

Ben je het eenmalige bedrag per jaar voor chronisch zieken vergeten of krijg je dat niet ???
Kan niet in je situatie kijken maar misschien is deze link wel interessant; http://www.preventievegezondheidszorg.com/gember.php

richard83
door richard83 - Dec 10, 2011 om 18:17
386 Antwoorden / 28 Vragen

Huurtoelslag kan ook naar de woningbouw, als ik goed heb? Dan wordt de huur die je moet betalen ook lager!

jpm
door jpm - Dec 11, 2011 om 09:23
820 Antwoorden / 28 Vragen

@richard83. Vroeger kon de huursubsidie naar de woningbouw en werd de huur verlaagd met dit bedrag. Of dit met huurtoeslag ook zo is weet ik eerlijk gezegd niet. Dat gaat nu via de belasting en dat was met de huursubsudie toch niet het geval? Ik dacht dat die toen rechtstreeks van het ministerie kwam.

Terugkerend naar de zorgpremie. Het probleem is juist in deze tijd zo nijpend omdat we zien dat vooral uitkeringen al jaren niet meer stijgen. Ook pensioenen die voorheen welvaartsvast en waardevast werden genoemd stijgen al jaren niet meer. Over de begrippen welvaartsvast en waardevast heeft niemand het meer, maar dat is wat ons door de neus wordt geboord.

Als dan de prijzen ook maar blijven stijgen, maatregelen van de overheid er bovenop komen, zoals verdergaande marktwerking die verkeerd uitpakt enz., dan loopt het twee kanten op: minder inkomen en meer lasten. Dat brengt het allereerst de zwaksten in de problemen. Mensen die in de schulden komen hebben een natuurlijke schrikreactie: Ze willen het eerst ontkennen naar anderen toe, de vuile was wordt niet buiten gehangen. Als dit dan toch, hoe kan het anders, bekend wordt dan gaan mensen dit naar zichzelf toe ontkennen. Alle gaten worden gevuld met geld hetgeen elders weer (steeds grotere) gaten veroorzaakt. Dan pas is het water tot aan de lippen gestegen, denkt men. Dat was al veel eerder het geval maar door het ontkennen wordt er "een verdieping bovenop de ellende" gebouwd.

Ik kan maar niet genoeg adviseren om direct na het ontstaan van de ellende tot een aanpassing van het uitgavenpatroon te komen, eigenlijk moet dit al eerder zodat je moet zeggen: als je het ziet aankomen, neem direct maatregelen. Begin de loterijen de deur uit te doen, zeg even de vakantie voor drie jaar vaarwel, hoe rottig dat ook is, zeg abonnementen op etc. Doe het direct! Misschien dat dit net het geld oplevert om op tijd de zorgpremie te betalen?

eenigma
door eenigma - Dec 11, 2011 om 11:54
252 Antwoorden / 14 Vragen

Het is mogelijk de huurtoeslag direct naar de verhuurder over te laten maken zodat je alleen nog het bedrag dat overblijft na aftrek van de huurtoeslag betaald. De meeste woningcorporaties/verenigingen doen dit, wat ook slim van hen is want zo krijgen ze in ieder geval nog iets binnen als de huurder niet meer betaald. De verhuurder is niet verplicht dit zo te regelen dus een kleine verhuurder kan het teveel administratieve rompslomp vinden en het daarom weigeren.

Het is echter in de eerste plaats een keuze van de ontvanger of hij dit zo regelt, degene die de huurtoeslag ontvangt kiest ervoor deze naar zichzelf over te laten maken of naar zijn verhuurder en wat mij betreft schaffen we die keuze af. Als iemand met een minimum in een noodsituatie het geld van de huurtoeslag namelijk gebruikt voor andere uitgaven kan de huur niet betaald worden die maand en zit je heel snel met een huurschuld want die ene maand achterstand haal je van je bijstand niet meer in, met alle gevolgen van dien.

Aangezien huurtoeslag sowieso naar mensen met een laag inkomen gaat is het helemaal geen slechte zaak deze ook te helpen huurschuld te voorkomen door ze niet in de verleiding te brengen, het is de kat op het spek binden. Iedereen kan wel gemakkelijk zeggen dat de huurtoeslag nu eenmaal niet bedoeld is om aan andere zaken uit te geven maar wie langdurig van een minimum rond moet komen weet uit eigen en andermans ervaring dat er vroeg of laat een noodsituatie is en als het geld dan op de bank staat wordt het gebruikt. Ook na jaren ijzeren zelfbeheersing en discipline komt er altijd wel een keer zo een moment.

Waar je echter niet bij kan, kan je ook niet uitgeven, ook niet als de nood heel hoog is. Mensen willen niet altijd een ander om hulp hoeven vragen dat doen ze namelijk al vaak genoeg maar het is juist de behoefte om het zelf op te lossen die maakt dat men dan maar even van de huur of zorgtoeslag "leent". Vervolgens is dit niet meer in te lopen en gaat men het ene gat met het andere dichten.

Opvallend vind ik het ook dat mensen die een minimum inkomen hebben en de huurtoeslag naar zichzelf laten overmaken dit niet los willen laten en vaak lukt het ook niet meer omdat er hetzelfde probleem mee is als met de zorgtoeslag. Je moet je rekeningen op een ander moment betalen als dat de toeslag binnen komt. De toeslag die later binnenkomt, nadat de rekeningen betaald zijn, wordt dan noodzakelijkerwijs als leefgeld gebruikt. Het maakt de inkomsten en uitgaven minder overzichtelijk als deze op verschillende dagen van de maand plaatsvinden en niet iedereen is in staat het overzicht en het inzicht in wat men te besteden heeft dan te behouden.

Neem mijn dyslectische en aan dyscalculie lijdende buurvrouw die haar bankafschriften elke week laat komen omdat ze het anders niet meer overziet en geen idee heeft welke rekeningen nu al betaald zijn en hoeveel leefgeld ze nog over heeft die maand. Rekeningen worden afgeschreven tussen de 20ste en de 10de en de inkomsten in diezelfde periode bijgeschreven. Als iedere euro telt en het inkomen tot op de cent wordt uitgegeven elke maand is er geen ruimte voor fouten terwijl ze juist dan gemakkelijk gemaakt worden.

Informatieve docu van Zembla over in armoede leven =52467&cHash=d59d66a812cbfa788433786936b30915]Gezinnen zonder geld, uitzending 18 november 2011

eenigma
door eenigma - Dec 11, 2011 om 12:03
252 Antwoorden / 14 Vragen

De link naar de aflevering van Zembla staat niet goed in mijn vorige bericht dus bij deze een nieuwe poging ;-)

Gezinnen zonder geld, Zembla 18 november 2011

Aha zo werkt ie wel en ga je direct naar de betreffende aflevering.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 11, 2011 om 13:41
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik ben het er mee eens dat de toeslagen beter direct naar de woningbouw en ziektekostenverzekeraar worden overgemaakt. Denk dat dat een hoop ellende kan schelen.

Ik ben er zelfs een voorstander van dat vaste lasten zoals huur, ziektekosten en gas&licht direct van de uitkering worden afgetrokken en overgemaakt. Ik zou er in ieder geval geen bezwaar tegen hebben als dit zou gebeuren.

loreleigil
door loreleigil - Dec 11, 2011 om 19:16
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=moeder56 schreef op zaterdag 10 dec 2011, 15:30]Ben je het eenmalige bedrag per jaar voor chronisch zieken vergeten of krijg je dat niet ???
Kan niet in je situatie kijken maar misschien is deze link wel interessant; http://www.preventievegezondheidszorg.com/gember.php Nee, de CER van het CAK (€ 60,- geloof ik?) krijg ik ook. Ten minste, dit jaar wel, vorig jaar niet. En gember doet niets tegen reuma helaas. Anders waren mijn reumatologen wel met die tip gekomen. Maar bedankt voor het meedenken.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 11, 2011 om 20:37
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kreeg vorig jaar December 300 van het CAK.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 11, 2011 om 21:06
632 Antwoorden / 58 Vragen

@loreleigil,

Moet u betalen voor uw GPK dan?
Ik moet hem 1x per 5 jaar verlengen, maar dat is kosteloos bij ons in de gemeente.
Kennelijk hanteren ze daar verschillende tarieven voor.

@sonjaatje

Ik heb dit jaar ook bericht gekregen van het CAK en krijg ruim €500 van het CAK en mijn man ook nog €300, toch mooi meegenomen in december. ;-)

jpm
door jpm - Dec 12, 2011 om 09:15
820 Antwoorden / 28 Vragen

Blijkens de boodschappen hier is goed te zien dat een extraatje hartstikke welkom is. Wederom een teken dat de vermindering van inkomsten door alle maatregelen van de overheid er hard inhakt. Ik denk dat het goed is om ons deze zaken nog goed te herinneren als er weer verkiezingen komen. De bezuinigingen die nodig zijn hadden ook elders gehaald kunnen worden. Dat steeds maar weer bij de economisch gezien zwakste groep in de samenleving de stuiterbal van bezuinigingen wordt neergelegd is een onverteerbaar gegeven. Steeds opnieuw wordt je getroffen, nu opnieuw liggen bezuinigingen tot een totaal van 10 miljard (dat is in nullen: 10.000.000.000,00 euro's) op de loer. 1 keer (zonder nullen) raden wie dat mogen ophoesten.

Wanneer wordt het protest van de zwaksten zodanig gehoord dat de politiek overtuigd zal zijn van haar ongelijk? Ik hoop direct na de volgende verkiezingen van de Tweede Kamer.

loreleigil
door loreleigil - Dec 12, 2011 om 18:49
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op zondag 11 dec 2011, 21:06]@loreleigil,

Moet u betalen voor uw GPK dan?
Ik moet hem 1x per 5 jaar verlengen, maar dat is kosteloos bij ons in de gemeente.
Kennelijk hanteren ze daar verschillende tarieven voor.

Elke gemeente mag zijn eigen beleid stellen in deze. Mijn gemeente had altijd een 100% gratis kaart. Nu moet je voor de aanvraag (en voor verlening ook als er geen keuring plaatsvindt) gaan betalen. Bij toewijzing moet je een bedrag ineens betalen voor je de kaart krijgt. En nu moet je ook elk jaar een vast bedrag gaan betalen voor het hebben van de kaart. Geweldie service dus van de gemeente!

jpm
door jpm - Dec 12, 2011 om 19:15
820 Antwoorden / 28 Vragen

dat voor het verlenen van de kaart een normaal bedrag van onder dertig euro wordt gevraagd is normaal. Dat daarboven nog een jaarlijks bedrag gevraagd wordt is belachelijk. Dit is voor 't eerst dat ik zoiets hoor. Als dit geen vergissing is dan zou ik, als ik in uw schoenen zou staan, eens bezwaar maken bij de gemeenteraad. Motief: andere gemeenten doen dit ook niet. Wel gewoon betalen voordat in beroep wordt gegaan, anders heeft u een ander probleem. Succes.

loreleigil
door loreleigil - Dec 12, 2011 om 20:32
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jpm schreef op maandag 12 dec 2011, 19:15]dat voor het verlenen van de kaart een normaal bedrag van onder dertig euro wordt gevraagd is normaal. Het bedrag om de aanvraag in behandeling te nemen is € 75,-. Moet er een keuring plaatsvinden, snap ik dat. Is het een verlenging, snap ik dat niet. Toch moet je in beide gevallen betalen.
[quote=jpm schreef op maandag 12 dec 2011, 19:15]Dat daarboven nog een jaarlijks bedrag gevraagd wordt is belachelijk. Dit is voor 't eerst dat ik zoiets hoor. Als dit geen vergissing is dan zou ik, als ik in uw schoenen zou staan, eens bezwaar maken bij de gemeenteraad. Motief: andere gemeenten doen dit ook niet. Wel gewoon betalen voordat in beroep wordt gegaan, anders heeft u een ander probleem. Succes.De gemeenteraad heeft net afgelopen juni tot deze maatregel besloten, dus heeft bezwaar geen zin helaas. Gelukkig kan ik via het Toegankelijkheidsfonds de jaarlijkse kosten (gelukkig slechts € 10,-) terugkrijgen.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 12, 2011 om 23:12
632 Antwoorden / 58 Vragen

@loreleigil,

Wel moet je bij eerste aanvraag een bedrag van €185 neertellen, wordt je aanvraag afgewezen, ben je dat geld kwijt, krijg je hem wel toegewezen, krijg je dat geld terug.
Dat vind ik ook een raar beleid dat je moet betalen voor iets wat je niet krijgt.
Gevolg is natuurlijk dat veel mensen zo'n kaart niet aan durven te vragen omdat ze bang zijn dat ze hem niet toegewezen krijgen en dan is het weg met de centjes (nou ja, centjes).
Ze voeren hier als het ware een ontmoedigingsbeleid.
Ik persoonlijk zou het helemaal niet erg vinden om voor die kaart te betalen, je kunt tenslotte (bijna) overal voor niets parkeren.
Gelukkig voor u dat u in elk geval de jaarlijkse kosten terugkrijgt.
Op zich niet zo'n hoog bedrag.

ge
door gerritvanz - Jan 12, 2013 om 17:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zo'n extraatje is natuurlijk wel leuk..... maar als de kosten voor een gehandicaptenparkeerplaats van 84 euro naar 202 euro gaan ben je dat extraatje zo weer kwijt. Ik vind het schandalig dat gemeentes zulke hoge bedragen rekenen terwijl wij als chronisch zieken al kosten genoeg hebben. Laat de ambtenaren gewoon 5% salaris inleveren en wij zijn van de problemen af wat de kosten betreft.
Ik zou een prijs van 50 euro redelijk vinden. De mensen die dit bedenken zouden zelf eens een maand of 3 van een uitkering moeten leven dan weten ze hoe snel ons geld op is.