va
door vasco1888 May 15, 2012 om 11:47
Vrije tijd & tuin

Ongevraagde cursus van lecturama

Beste redactie,

Eeen tijdje geleden heb ik via een enquette online,een geheel gratis en vrijblijvende 1e deel van de cursus fotografie ontvangen van lecturama.

tot mijn grote schrik heb ik inmiddels een rekening ontvangen € 256,- voor de gehele cursus.Inmiddels heeft lecturama er een deurwaarder op gezet.Naar herhaalde lijk lecturama gemaild te hebben dat ik nooit iets besteld heb,en ook de deurwaarder heb verwittigd,krijg ik geen antwoord op mijn klacht en moet ik "gewoon" betalen.
Ik heb hierover een klacht op klacht.nl gezet,en zag tot mijn verbazing dat er meer mensen zijn met soortgelijke klachten over lecturama.Kennelijk smeren ze op deze wijze cursussen aan,aan mensen die er niet om vragen.En als je laat weten dat je de cursus niet wilt,antwoorden zei dat de cursus dan niet opgestuurd zal worden,maar dat u wel nog altijd t lesgeld verschuldigd bent.

Moet ik mij zorgen maken hierom? In hoeverre kunnen dit soort bedrijven hier mee weg komen en wat adviseert u mij om te doen?

MvG Ben Brok

3168 59 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze komen er mee weg. Je had de kleine lettertjes moeten lezen, maar je zag "gratis" en werd hebberig. Je bent een contract met ze aangegaan en had dat per direct weer op moeten zeggen. Nu zit je er aan vast.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het cursus als deze?
https://www.lecturama.nl/hobby-vrijetijd/digitalefotografie

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees hier...

Vladja

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:05: Ze komen er mee weg. Je had de kleine lettertjes moeten lezen, maar je zag "gratis" en werd hebberig. Je bent een contract met ze aangegaan en had dat per direct weer op moeten zeggen. Nu zit je er aan vast.

Nou niet dus, zie antwoord Vladja. Wat een oordeel zeg, "gratis zien en hebberig worden". Hou je een beetje in.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:21:
Nou niet dus, zie antwoord Vladja. Wat een oordeel zeg, "gratis zien en hebberig worden". Hou je een beetje in.

Het is gewoon de realiteit. Mensen zien gratis en denken even makkelijk in ieder geval dat ene exemplaar binnen te halen. Niet dus.

En dat bericht van Vladja zegt helemaal niets. Consuwijzer mag het er niet mee eens zijn, de Consumentenauthoriteit kan ze in de gaten houden en een boete geven, maar geen van beiden kan dat contract ontbinden.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:34:
zoekster schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:21:
Nou niet dus, zie antwoord Vladja. Wat een oordeel zeg, "gratis zien en hebberig worden". Hou je een beetje in.

Het is gewoon de realiteit. Mensen zien gratis en denken even makkelijk in ieder geval dat ene exemplaar binnen te halen. Niet dus.

En dat bericht van Vladja zegt helemaal niets. Consuwijzer mag het er niet mee eens zijn, de Consumentenauthoriteit kan ze in de gaten houden en een boete geven, maar geen van beiden kan dat contract ontbinden.

Hoe kan je nu oordelen over mij of andere mensen die je helemaal niet kent?
Als je alleen maar dit soort beledigende commentaren kan leveren waar men niets voor koopt,kan je dan niet liever je mening voor je houden?
Ik ben helemaal niet gevallen voor het woord gratis,en ben nergens mee akkoord gegaan,heb nergens voor getekend,dus ben ook wettelijk toch zeker niet verplicht deze spookrekening te voldoen?
Er IS helemaal geen contract immers! dus er aan houden slaat dan kant nog wal.Het zou even lekker wezen dat men een contract heeft,waar men nooit voor getekend heeft en nooit mondeling bent aangegaan

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:41:
Hoe kan je nu oordelen over mij of andere mensen die je helemaal niet kent?
Als je alleen maar dit soort beledigende commentaren kan leveren waar men niets voor koopt,kan je dan niet liever je mening voor je houden?
Ik ben helemaal niet gevallen voor het woord gratis,en ben nergens mee akkoord gegaan,heb nergens voor getekend,dus ben ook wettelijk toch zeker niet verplicht deze spookrekening te voldoen?

Heb jij de voorwaarden gelezen toen je geheel gratis en vrijblijvend dat eerste deel bestelde, dan wel die enquete invulde?

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:47:
vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:41:
Hoe kan je nu oordelen over mij of andere mensen die je helemaal niet kent?
Als je alleen maar dit soort beledigende commentaren kan leveren waar men niets voor koopt,kan je dan niet liever je mening voor je houden?
Ik ben helemaal niet gevallen voor het woord gratis,en ben nergens mee akkoord gegaan,heb nergens voor getekend,dus ben ook wettelijk toch zeker niet verplicht deze spookrekening te voldoen?

Heb jij de voorwaarden gelezen toen je geheel gratis en vrijblijvend dat eerste deel bestelde, dan wel die enquete invulde?

@winterman, Je kunt echt niet ophouden. Persé je gelijk binnen willen halen, terwijl je dat niet hebt. Zwak.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:41: ....
Ik ben helemaal niet gevallen voor het woord gratis,en ben nergens mee akkoord gegaan,heb nergens voor getekend,dus ben ook wettelijk toch zeker niet verplicht deze spookrekening te voldoen?
Er IS helemaal geen contract immers! dus er aan houden slaat dan kant nog wal.Het zou even lekker wezen dat men een contract heeft,waar men nooit voor getekend heeft en nooit mondeling bent aangegaan

Even een paar punten er uitlichten.....
Je hebt in die enquête natuurlijk wel aangegeven dat je die gratis cursus wilde ontvangen. Je zal ongetwijfeld ook wel één of ander vinkje hebben moeten zetten, waarmee je te kennen gaf 'akkoord' te gaan met de voorwaarden.
Op dát moment is er weldegelijk sprake van een contract. De tijd dat je 'getekend' moet hebben voor een contract ligt ver achter ons. Via internet, bij een aanvraag een vinkje zetten dat je akkoord gaat is echt voldoende om het een geldig contract te laten zijn.
'Iets' aanvragen en verder niets doen zal in de praktijk vrijwel altijd betekenen dat je 'ergens' aan vastzit. En of het nu pillen, sokken, onderbroeken, tijdschriften of cursussen zijn, maakt dan verder helemaal niets uit.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

En toch geeft vasco1888 winterman een topantwoord: wat betekent dat vasco het wel met winterman eens is. Lecturama beloofd dan wel beterschap maar gaat tot op heden wel gewoon door met genoemde praktijken.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:01: En toch geeft vasco1888 winterman een topantwoord.
...

Zal wel een vergissing zijn.... ;-)

Freya

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:05:
tenormin schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:01: En toch geeft vasco1888 winterman een topantwoord.
...

Zal wel een vergissing zijn.... ;-)

Freya

Kennelijk ook het aanvinken bij Lecturama. Maar het maakt de pagina wel vrolijk, toch?

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:01:
vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:41: ....
Ik ben helemaal niet gevallen voor het woord gratis,en ben nergens mee akkoord gegaan,heb nergens voor getekend,dus ben ook wettelijk toch zeker niet verplicht deze spookrekening te voldoen?
Er IS helemaal geen contract immers! dus er aan houden slaat dan kant nog wal.Het zou even lekker wezen dat men een contract heeft,waar men nooit voor getekend heeft en nooit mondeling bent aangegaan

Even een paar punten er uitlichten.....
Je hebt in die enquête natuurlijk wel aangegeven dat je die gratis cursus wilde ontvangen. Je zal ongetwijfeld ook wel één of ander vinkje hebben moeten zetten, waarmee je te kennen gaf 'akkoord' te gaan met de voorwaarden.
Op dát moment is er weldegelijk sprake van een contract. De tijd dat je 'getekend' moet hebben voor een contract ligt ver achter ons. Via internet, bij een aanvraag een vinkje zetten dat je akkoord gaat is echt voldoende om het een geldig contract te laten zijn.
'Iets' aanvragen en verder niets doen zal in de praktijk vrijwel altijd betekenen dat je 'ergens' aan vastzit. En of het nu pillen, sokken, onderbroeken, tijdschriften of cursussen zijn, maakt dan verder helemaal niets uit.

m.vr.gr. Freya

dus als ik jouw email adres heb,kan ik via internet iets invullen,aanvinken en dan zit jij met een contract waar je nooit aan begonnen bent?Want dat is dus wat jij beweerd,iedereen kan met een email adres van een ander dan ook zaken afsluiten.Dit is dan wel niet t geval bij mij,maar dat is dus wettelijk mogelijk...

En toch geeft vasco1888 winterman een topantwoord: wat betekent dat vasco het wel met winterman eens is. Lecturama beloofd dan wel beterschap maar gaat tot op heden wel gewoon door met genoemde praktijken.
En wat dat topantwoord van winterman betreft,wilde hem quoteren,niet belonen ;)

Heb jij de voorwaarden gelezen toen je geheel gratis en vrijblijvend dat eerste deel bestelde, dan wel die enquete invulde?

Er stonden helemaal geen voorwaarden in de enquette zelf,ik ben gewoon opgebeld n.a.v. de enquette en men vroeg me of ik geheel gratis en vrijblijvend het eerste deel wilde hebben,meer niet...geen vervolgdelen,geen lesgelden,nergens is verder over gesproken,dan lijkt het me dat ik ook nergens aan vastzit?

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er stonden helemaal geen voorwaarden in de enquette zelf,ik ben gewoon opgebeld n.a.v. de enquette en men vroeg me of ik geheel gratis en vrijblijvend het eerste deel wilde hebben,meer niet...geen vervolgdelen,geen lesgelden,nergens is verder over gesproken,dan lijkt het me dat ik ook nergens aan vastzit?
Dit lijkt idd onvoldoende basis voor wat dan ook.
Is er ook niet besproken dat er bij het gratis kennismakingspakket een formulier met voorwaarden zit? Dat het toestemming geven tot versturen van het gratis pakket consequenties heeft?
Van dat (niet gemanipuleerde) telefoongesprek zou je de gegevens kunnen opvragen.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:10: ....
dus als ik jouw email adres heb,kan ik via internet iets invullen,aanvinken en dan zit jij met een contract waar je nooit aan begonnen bent?
....

ik ben gewoon opgebeld n.a.v. de enquette en men vroeg me of ik geheel gratis en vrijblijvend het eerste deel wilde hebben,meer niet.
....

Je stelt het allemaal wel erg simpel voor. Om te beginnen heb je natuurlijk wel wat méér gegevens verschaft, dan alleen maar je emailadres. Op z'n minst je adresgegevens en telefoonnummer. Verder zeg je nu dat je naar aanleiding van de enquête gebeld bent. Kortom, het 'contract' voor de cursus is dus niet aangegaan met die enquête, maar naar aanleiding van het telefoongesprek.
En inderdaad, als je iets aanvraagt en thuis het pakket ontvangt, dan moet je wel even 'lezen' wat je precies hebt aangevraagd.....

Freya

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:52:
@winterman, Je kunt echt niet ophouden. Persé je gelijk binnen willen halen, terwijl je dat niet hebt. Zwak.

Lees het antwoord van freya maar even.
Zwak is het antwoord van Vladja, die recht meent te kunnen ontlenen aan een papieren tijger. Daarmee zet je iemand alleen maar op de verkeerde voet.

vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:10:
dus als ik jouw email adres heb,kan ik via internet iets invullen,aanvinken en dan zit jij met een contract waar je nooit aan begonnen bent?

Nogmaals, lees die voorwaarden maar eens.

vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:10:
Er stonden helemaal geen voorwaarden in de enquette zelf,ik ben gewoon opgebeld n.a.v. de enquette en men vroeg me of ik geheel gratis en vrijblijvend het eerste deel wilde hebben,meer niet...geen vervolgdelen,geen lesgelden,nergens is verder over gesproken,dan lijkt het me dat ik ook nergens aan vastzit?

Dan heb je in de enquette dus al aangegeven dat je gebeld wilde worden en zal er toch echt wel iets geweest zijn waardoor je een overeenkomst met Lecturama bent aangegaan. Zo werken ze al jaren. Loop alles nog maar eens goed na. Een brief in het pakket bijvoorbeeld. Ergens zal je iets tegenkomen dat je binnen 14 dagen had moeten opzeggen.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

vasco, kijk eens (kan nog steeds niet linken) op
www.trosradar.nl/vraagaanantoinette/bericht/eerst-een
Misschien helpt je dat een ietsje verder?

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Belgische federale overheidsdienst Economie en de Nederlandse Consumentenautoriteit maanden Lecturama aan zijn handelspraktijk aan te passen. De uitgeverij komt nu tegemoet aan het verzoek en belooft haar handelspraktijk in overeenstemming met de regels van het consumentenrecht te brengen. Zij zal voortaan een duidelijk onderscheid maken tussen de eerste zending en de vervolgzendingen. De consument zal nu expliciet moeten instemmen met vervolgzendingen en met de kosten daaraan verbonden.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=473FQ9BQ

@Vasco1888, aangezien u niet expleciet heeft ingestemd met de vervolgzendingen bent u nergens aan gehouden. Het beste wat u kunt doen is een transcriptie van het telefoongesprek aanvragen bij Lecturama en tevens vermelden dat u een klacht in gaat dienen bij de Consumentenautoriteit.

En al die anderen die zo goed weten wat u 'ongetwijfeld' heeft aangevinkt, dat u hebberig was en dat er een brief was die u niet gelezen zou hebben, laat dat maar voor wat het is. Ze willen persé gelijk hebben, ook al doen ze alleen maar uitspraken op veronderstellingen.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijzelf in gedachten verplaatsend als Lecturama en de link van zoekster gelezen hebbende kan ik mij het volgende gebeuren voorstellen.
Na de on-line enquette, waarin u aangaf het 1e deel gratis en zonder verplichtingen te willen ontvangen, werd u teruggebeld.
In dat gesprek kreeg u eerst heel veel bla-bla te horen, daarna vroeg men u ter contrôle, "dus de cursus moet verzonden worden naar...(uw naam en adres) waarop u bevestigend antwoord gaf."

Dit is een heel vieze manier van handelen, zij hebben uw bevestiging binnen door u op het verkeerde been te zetten.

Vraag een transcriptie op.

Succes

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:59:
En al die anderen die zo goed weten wat u 'ongetwijfeld' heeft aangevinkt, dat u hebberig was en dat er een brief was die u niet gelezen zou hebben, laat dat maar voor wat het is. Ze willen persé gelijk hebben, ook al doen ze alleen maar uitspraken op veronderstellingen.

En jij doet dat niet?????
"aangezien u niet expleciet heeft ingestemd met de vervolgzendingen" is de grootste veronderstelling van allemaal!

Als je je even verdiept had was je het volgende tegengekomen

Tot wederopzegging ontvangt u, met recht van retour, iedere 5 maanden een vervolgzending. U ontvangt deze zending zonder verdere koopverplichting. Deze vervolgzending bestaat uit 10 afleveringen Digitale Fotografie. U betaalt per aflevering slechts 1 tweewekelijkse termijn van € 14,95. Voor het hele pakket van 10 afleveringen betaalt u dus 10 tweewekelijkse termijnen van € 14,95 en slechts eenmalig voor dit grote pakket € 6,95 verzendkosten. U ontvangt alles compleet met GRATIS bijbehorende geschenken. Ja, u leest het goed: GRATIS!

Iedere 5 maanden 10 afleveringen. Kosten €156,45.
Met oplopende kosten en uitgaande van het feit dat hij nog niet zo lang geleden de verbintenis is aangegaan heeft hij pas 1 zending ontvangen en niet de hele cursus.

Dit alles tot wederopzegging en met recht op retour

Wat gaat er hier dan fout?

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 15 mei 2012, 13:59:

@Vasco1888, aangezien u niet expleciet heeft ingestemd met de vervolgzendingen bent u nergens aan gehouden.

Dat weet je niet want jij was niet bij het telefoongesprek. Ts kan wel zoveel zeggen.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand van hier is bij het gesprek geweest, TS kan zoveel zeggen .....en Lekturama zo weinig.

Iedere 5 maanden 10 afleveringen. Kosten €156,45.
Met oplopende kosten en uitgaande van het feit dat hij nog niet zo lang geleden de verbintenis is aangegaan heeft hij pas 1 zending ontvangen en niet de hele cursus.

Dit alles tot wederopzegging en met recht op retour

Wat gaat er hier dan fout?

Mogelijk zaten deze voorwaarden niet bij de gratis proefzending.
En/of mogelijk is telefonisch niet meegedeeld dat deze voorwaarden verbonden zijn aan de gratis proefzending.

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, TS kan zoveel zeggen, hij kan liegen en dan houdt natuurlijk alles op. Dit is de informatie: TS wist niets van vastzitten aan een totale cursus fotografie en dat is hem niet duidelijk gemaakt, zo zegt hij het ons.

Die voorwaarden die winterman hier neerzet zijn voorwaarden bij het kopen van de cursus fotografie. Maar TS is nu juist niet duidelijk gemaakt dat hij een cursus fotografie had gekocht en als je geen contract aangaat heb je verder ook niet met de voorwaarden te maken. Er is al eerder gedoe geweest met Lecturama, daar verwijst de link van Vladja naar. Lees die anders nog maar een keer. Consumentenautoriteit zou aan Lecturama een boete opleggen als ze op het verkeerde pad bleven doorgaan. Lecturama heeft beloofd dat ze voortaan duidelijk zou maken (in tegenstelling tot het verleden) aan de persoon die een proefpakket had aangevraagd hoe het zou gaan met de volgende leveringen. Ze hebben ook gezegd er op toe te zien dat hun verkopers in de callcenters zich aan de regels houden.

Ik blijf bij mijn opmerking, vraag de transcripties van de telefoongesprekken op. Toen had Lecturama duidelijk moeten zijn tegen Vasco1888 en moeten vertellen dat hij instemde met het totale cursuspakket.
Als daaruit zou blijken dat ze dat toen wel duidelijk aan TS hebben uitgelegd dat hij instemde met de cursus fotografie en niet alleen met het proefpakket, dan neem ik alles terug wat ik hier heb neergezet.

ve
door verwijderd - May 17, 2012 om 03:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga wel naar het juridisch loket,neem heel de boel mee,en dan weet ik het snel.

Voor iedereen die me geprobeed heeft te helpen,harstikke bedankt allemaal.

Voor winterman in t bijzonder: Ik ken jou type wel,die kom je namelijk overal op forums tegen. Altijd en iedereen maar willen afzeiken,discussires voeren,waar t niet zozeer gaat je gelijk te willen halen,maar meer om de andere ongelijk te kunnen geven,zodat je daar een goed gevoel aan overhoudt. Waarschijnlijk doen dit soort lui dat omdat men een zeer laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen heeft.
Misschien komt dit door dat winterman een kleine winterpeen heeft,of veel gepest op school vroeger misschien? anyway,ik raad je aan om naar een psycholoog te gaan,die kan je misschien wel helpen een beter zelfbeeld te krijgen,zodat je de tiran op internet niet meer hoef uit te hangen.
want zeg zelf,daar is niemand immers bij gebaat.Ik ga niet voor t woordje gratis,want zo blijkt wel weer,gratis bestaat niet in het leven,er hangt altijd wel een prijs aan. Ik wilde gewoon echt eens zien hoe zo'n cursus er uit ziet,omdat ik geinteresseerd ben in fotografie. Maar of ik er een cursus voor wil volgen,weet ik niet en is dus nooit mijn plan geweest

Hoe het ook zei,t woordje gratis is 1 ding...maar het woordje vrijblijvend betekend in mijn woordenboek nog altijd dat je nergens aan vast komt te zitten.dus als dit wel t geval blijkt te zijn,zie ik t gewoon als oplichting.en mocht de wet dit toch toestaan,dan zal ik dat bedrag van 256 euro betalen,en er een les uit trekken.
net als dat ik hier geleerd heb,dat er nog altijd een hoop mensen op internet te vinden zijn,die als je een vraag hebt,je graag willen helpen,maar dat er helaas ook nog steeds van die galbakken zoals winterman zijn,die gelijk een oordeel willen hebben,zonder dat ze je kennen en je maar gelijk voor hebberig uitmaken,jammer hoor.....

Ik zal verder maar niet meer reageren op hiernavolgende posts,heb wel wat beters te doen dan mee te gaan in jouw zielige spelletje meneertje winterpeentje ;)

ve
door verwijderd - May 17, 2012 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

vasco1888, jammer dat je je zo negatief uitlaat over winterman. Moet je toch maar niet doen, voor jezelf dan.
Uiteraard heb je het recht, zoals Lecturama het aanbood een gratis eerste deel van een vrijblijvende cursus fotografie te kunnen indien. Daarna gaf men je de gelegenheid, dacht je, dat het zonder enige problemen opgelost zou zijn bij het niet willen volgen van die cursus. Maar alles zal nu wel goedkomen (goed of kwaadschiks). Zoals je zelf stelt: lukt het niet is het een dure les. Het ga je goed.

ve
door verwijderd - May 17, 2012 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor vasco1888 in het bijzonder. Ik ken jouw type wel,die kom je namelijk overal op forums tegen. Zelf niet opletten bij wat ze bestellen en dan verongelijkt komen klagen. Het is altijd de schuld van iemand anders, nooit van jezelf. Natuurlijk ga je niet voor het woord gratis. Het is gewoon superhandig om 1 deel van een cursus fotografie in je bezit te hebben. En nog wel vrijblijvend ook. Als er vrijblijvend staat kan je helemaal niets gebeuren. Zeker niet in combinatie met Lekturama, dus waarom zou jij op moeten letten?

Veel succes bij het Juridisch Loket.

ve
door verwijderd - May 17, 2012 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet als je een adres geeft voor vrijblijvende kennismaking wel de bij gevoegde voorwaarden lezen en tijdig opzeggen.

Alleen, wat als je niets kreeg wegens fout postbezorger?
Ik wacht zo al 3 jaren en kreeg alleen een incasso van gelijkwaardige aanbieding van andere firma.

Nooit iets ontvangen dus kon ook niet opzeggen en de rechter oordeelde dat wegens geen bewijs van bezorgen er dus ook geen voorwaarden zijn ontvangen dus ik werd keurig vrijgesproken.

U heeft hier aangegeven wel iets te hebben ontvangen en niet volgens de toen bijgeleverde voorwaarden tijdig gestopt.

ve
door verwijderd - May 17, 2012 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op donderdag 17 mei 2012, 14:18: Je moet als je een adres geeft voor vrijblijvende kennismaking wel de bij gevoegde voorwaarden lezen en tijdig opzeggen.

En als daarover in het telefoongesprek niets is gezegd?
Ik vind niet dat ik dan het pakketje af zou moeten speuren op allerlei mogelijke en onmogelijke voorwaarden.

tot15karakters schreef op donderdag 17 mei 2012, 14:18:
Alleen, wat als je niets kreeg wegens fout postbezorger?
Ik wacht zo al 3 jaren en kreeg alleen een incasso van gelijkwaardige aanbieding van andere firma.

Zoiets zal dan ook tijdens het telefoongesprek vermeld kunnen worden:
"meneer/mevrouw, als u dit geheel gratis, vrijblijvend pakketje niet uiterlijk 31 mei hebt ontvangen, wilt u dan contact met ons opnemen?"
Zoiets bijvoorbeeld.
En anders zal het bedrijf de moeite moeten nemen het pakketje aangetekend moeten verzenden om zelf dus idd enig bewijs te hebben.

ve
door verwijderd - May 17, 2012 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

jolijn nr.2 schreef op donderdag 17 mei 2012, 15:09:
En als daarover in het telefoongesprek niets is gezegd?
Ik vind niet dat ik dan het pakketje af zou moeten speuren op allerlei mogelijke en onmogelijke voorwaarden.

Daar heb je dan wel eer gelijk in. Lekturama heeft natuurlijk een prima reputatie op dit gebied.

ve
door verwijderd - May 17, 2012 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 17 mei 2012, 17:28:
jolijn nr.2 schreef op donderdag 17 mei 2012, 15:09:
En als daarover in het telefoongesprek niets is gezegd?
Ik vind niet dat ik dan het pakketje af zou moeten speuren op allerlei mogelijke en onmogelijke voorwaarden.

Daar heb je dan wel eer gelijk in. Lekturama heeft natuurlijk een prima reputatie op dit gebied.

Ik leg dit moment even vast.:-)

Zoals eerder gezegd: gesprek opvragen als TS zeker van z'n zaak is.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 09:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben vorige week ook gebeld door Lecturama.
De dame in kwestie was erg vriendelijk en gaf ook duidelijk aan dat als ik niets meer wenste te ontvangen na de 1e kennismaking, ik even moest annuleren.
Dat kon via mail, telefoon, post of fax!! meer mogelijk heden heb je volgens mij niet.

Hoe duidelijk kan je zijn, tja als je dat vervolgens niet doet krijg je een nieuw pakket.

Ook heb ik even op de site gekeken nadat ik had ingestemd en daar staan deze voorwaarden ook vermeld.

Dus conclusie: als je niet eerst voor onderzoek doet moet je ook niets bestellen!!
als je de moeite niet wil doen om je documentatie, welke je gewoon bij de kennismaking ontvangt, te lezen is het je eigen verantwoording!!!
al met al de informatie is aanwezig, deze moet dan natuurlijk wel gelezen worden!!!!

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@karin777 Jij hebt een goede verkoopster van lecturama aan de telefoon gehad, die je alles correct heeft uitgelegd. Het zou toch zo kunnen zijn dat vasco1888 dat niet heeft gehad. En misschien zijn de verkopers van lecturama nu beter geinstrueerd na de vele klachten op verschillende forums.

Daarom kan vasco1888 ook het beste de transcripties van het telefoongesprek opvragen.

Dat je alles altijd goed moet nalezen ben ik met je eens, maar de verkoper moet ook duidelijk zijn in wat nu precies de deal is.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 09:44: @karin777 Jij hebt een goede verkoopster van lecturama aan de telefoon gehad, die je alles correct heeft uitgelegd. Het zou toch zo kunnen zijn dat vasco1888 dat niet heeft gehad. En misschien zijn de verkopers van lecturama nu beter geinstrueerd na de vele klachten op verschillende forums.

Daarom kan vasco1888 ook het beste de transcripties van het telefoongesprek opvragen.

Dat je alles altijd goed moet nalezen ben ik met je eens, maar de verkoper moet ook duidelijk zijn in wat nu precies de deal is.

mocht het zo zijn dat ik misschien een goede verkoopster heb gehad maar je kan zelf toch ook vragen stellen tijdens zo'n gesprek!!
en inderdaad wordt er altijd een opname aan het einde van het gesprek (voicelog) gedaan.
Dit is bewijs dat je zelf besteld hebt!!

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:52:
winterman schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:47:
vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:41:
Hoe kan je nu oordelen over mij of andere mensen die je helemaal niet kent?
Als je alleen maar dit soort beledigende commentaren kan leveren waar men niets voor koopt,kan je dan niet liever je mening voor je houden?
Ik ben helemaal niet gevallen voor het woord gratis,en ben nergens mee akkoord gegaan,heb nergens voor getekend,dus ben ook wettelijk toch zeker niet verplicht deze spookrekening te voldoen?

Heb jij de voorwaarden gelezen toen je geheel gratis en vrijblijvend dat eerste deel bestelde, dan wel die enquete invulde?

@winterman, Je kunt echt niet ophouden. Persé je gelijk binnen willen halen, terwijl je dat niet hebt. Zwak.

Winterman heeft wel degelijk een punt. De voorwaarden zijn over het algemeen erg duidelijk, maar je moet het wel lezen. Er wordt zo vaak geprobeerd om verantwoordelijkheden af te schuiven, terwijl iedereen toch echt zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar daden.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jorisw dit gaat niet over het lezen van de voorwaarden, maar over een telefonische verkoop.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 10:45: @jorisw dit gaat niet over het lezen van de voorwaarden, maar over een telefonische verkoop.

ik toch ook?? je hebt toch een mond, tegenwoordig is iedereen toch mondiger, je kan toch zelf ook vragen aan de verkoopster of er nog iets aan vast zit.
tja als ze dan nog zeggen geen verplichtingen en u hoeft verder niets te doen is het een ander verhaal.
maar tegenwoordig kan geen enkel bedrijf dit meer doen of maken, de regels van telemarketing zijn zo streng geworden.
Ik denk vooral dat het een kwestie van goed luisteren is, het is algemeen bekend dat mensen horen wat ze zelf willen horen!! niet wat er daadwerkelijk gezegd wordt.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is juist het probleem dat lecturama zich niet aan die strenge regels hield. Hiervoor zijn ze door de Consumentenautoriteit op de vingers getikt en als ze toch weer over de schreef gaan staat ze een boete te wachten.
Lees het hele forum nog eens na, dan zie je hoe het zit.
Vasco1888 vertelde ons dat de verkoper hem had verteld dat er verder geen verplichtingen zouden zijn na het proefpakket. Daarom gaat hij ook langs bij het juridisch loket.
En daarom raadde ik hem ook aan de voice log op te vragen.

Het verbaast me overigens niet dat ze jou vorige week zo correct behandeld hebben, want deze klacht zal vast Lecturama wel hebben bereikt en nu zal er (hoop ik) wel extra op gelet worden dat de telefonische verkoop goed verloopt.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 12:07:
Het verbaast me overigens niet dat ze jou vorige week zo correct behandeld hebben, want deze klacht zal vast Lecturama wel hebben bereikt en nu zal er (hoop ik) wel extra op gelet worden dat de telefonische verkoop goed verloopt.

Anders kunnen ze altijd nog even gebeld worden om ze op deze klacht te wijzen.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 12:07: ....
Het verbaast me overigens niet dat ze jou vorige week zo correct behandeld hebben, want deze klacht zal vast Lecturama wel hebben bereikt en nu zal er (hoop ik) wel extra op gelet worden dat de telefonische verkoop goed verloopt.

Ja, ze doen het nu in hun broek omdat er een klacht in V&B op de Kassawebsite staat...... Dat geloof je toch zelf niet?
Dit soort 'klachten' over Lecturama bestaan al 30 jaar en er verandert (bijna) niets... In hoeverre de TS gelijk heeft, kunnen we hier niet beoordelen. Immers, we horen alleen maar zijn kant van het verhaal.
Zelf heb ik al heel lang geleden, meerdere malen een proefaflevering van een boekenserie aangevraagd (tegen een zeer lage prijs) en soms zelfs één vervolgzending geaccepteerd omdat die ook nog een hoge korting had en daarna (volgens de regels) opgezegd. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Nooit extra zendingen ontvangen waar ik niet om gevraagd had, nooit rekeningen ontvangen van delen die niet geleverd zijn of wat dan ook.
Feit blijft dat mensen vaak niet de moeite nemen om zich even te verdiepen in wát ze nu eigenlijk besteld/geleverd krijgen en dan maar meteen de schuld bij het betreffende bedrijf leggen.....

Freya

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op donderdag 24 mei 2012, 12:24:
zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 12:07: ....
Het verbaast me overigens niet dat ze jou vorige week zo correct behandeld hebben, want deze klacht zal vast Lecturama wel hebben bereikt en nu zal er (hoop ik) wel extra op gelet worden dat de telefonische verkoop goed verloopt.

Ja, ze doen het nu in hun broek omdat er een klacht in V&B op de Kassawebsite staat...... Dat geloof je toch zelf niet?
Dit soort 'klachten' over Lecturama bestaan al 30 jaar en er verandert (bijna) niets... In hoeverre de TS gelijk heeft, kunnen we hier niet beoordelen. Immers, we horen alleen maar zijn kant van het verhaal.
Zelf heb ik al heel lang geleden, meerdere malen een proefaflevering van een boekenserie aangevraagd (tegen een zeer lage prijs) en soms zelfs één vervolgzending geaccepteerd omdat die ook nog een hoge korting had en daarna (volgens de regels) opgezegd. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Nooit extra zendingen ontvangen waar ik niet om gevraagd had, nooit rekeningen ontvangen van delen die niet geleverd zijn of wat dan ook.
Feit blijft dat mensen vaak niet de moeite nemen om zich even te verdiepen in wát ze nu eigenlijk besteld/geleverd krijgen en dan maar meteen de schuld bij het betreffende bedrijf leggen.....

Freya

Freya, daar ben ik het nou helemaal mee eens, tegenwoordig is internet ook bij uitstek het beste media bron, toegankelijk en je kan alles wat je wil er op zetten.
Voor veel bedrijven een echte strop!! voor consumenten een waarschuwing maar geloof niet alles wat men schrijft!!

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya ik zeg niet dat Lecturama het in zijn broek doet, omdat hier een klacht staat. Het is wel zo dat Lecturama beterschap heeft beloofd op straffe van een boete. En dan zijn nieuwe klachten erg ongewenst.
.

Waar je dat feit op baseert dat mensen zich vaak niet verdiepen en dat ze dan maar meteen de schuld aan het bedrijf geven, weet ik niet, onderzoeken daarnaar ken ik niet. Als er veel dezelfde klachten zijn over hetzelfde bedrijf, mag er best wel eens naar worden gekeken of de schuld ligt bij de klant of bij het bedrijf

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 12:39:
Waar je dat feit op baseert dat mensen zich vaak niet verdiepen en dat ze dan maar meteen de schuld aan het bedrijf geven, weet ik niet, onderzoeken daarnaar ken ik niet.

Probeer eens wat berichten op dit forum te lezen.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:20:
zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 12:39:
Waar je dat feit op baseert dat mensen zich vaak niet verdiepen en dat ze dan maar meteen de schuld aan het bedrijf geven, weet ik niet, onderzoeken daarnaar ken ik niet.

Probeer eens wat berichten op dit forum te lezen.

nou, lekker onderzoek, hier staan echter geen bedrijven bij!! dus allemaal van 1 kant en ik denk dat het bij Lecturama (daar ging het toch om?) best mee valt.
De klantenservice is vriendelijk en als je zelf redelijk bent kom je er heus wel uit.
Dus niet direct een schade vergoeding vragen (lees ik in andere discussies) dat vragen ze immers van jou ook niet.
en tja als je niet betaald krijg je een aanmaning, dit is volgens mij bij de meeste mensen toch wel bekend, of niet soms.
waarschijnlijk wordt dit een elle lange discussie en eindigd weer eens nergens.
Ik zeg: Niets meer aan doen!! zelf je verandwoording nemen en niet direct alles op internet plaatsten, iedereen kan wel een lulkoek verhaal verzinnen, we zullen nooit weten hoe het echt is gegaan.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:20:
zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 12:39:
Waar je dat feit op baseert dat mensen zich vaak niet verdiepen en dat ze dan maar meteen de schuld aan het bedrijf geven, weet ik niet, onderzoeken daarnaar ken ik niet.

Probeer eens wat berichten op dit forum te lezen.

@winterman. hier op het forum zit niet de doorsnede van de gemiddelde consument.

Maar blijf erbij, als met dezelfde klacht over hetzelfde bedrijf veel wordt geklaagd, dan is het verstandig om na te gaan of de schuld in dit geval niet bij het bedrijf ligt.

@karin777 als een bedrijf het zo bont maakt dat het een boete krijgt als het nog eens over de schreef gaat, lees de tweede post (vladja), dan is er echt wel iets aan de hand. Ook beloofde lecturama beterschap, waarom beterschap beloven als je het goed doet?

En niets meer aan doen? Als ik 256 euro zou moeten betalen voor iets waar ik niet om heb gevraagd, dan zou ik daar ook zeker achteraangaan.
Maar ja, jij hebt ook het recht om adviezen aan Vasco1888 te geven.

Overigens ben ik blij dat je tevreden bent over lecturama, ik gun je oprecht dat alles vlotjes verloopt.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:53:
@winterman. hier op het forum zit niet de doorsnede van de gemiddelde consument.

Hier zit anders een hele goede doorsnede van de consument die zich niet verdiept in de aankoop van een product en de schuld heel makkelijk bij de verkopende partij legt.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman, heb ik ooit het tegendeel beweerd?
Maar zou dat daarom ook gelden voor de TS?
Als je niet begrijpt, of wilt begrijpen wat ik in mijn posts zeg, dan geef ik het op. Ik blijf niet aan het herhalen.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 11:47: Beste redactie,

Eeen tijdje geleden heb ik via een enquette online,een geheel gratis en vrijblijvende 1e deel van de cursus fotografie ontvangen van lecturama.

tot mijn grote schrik heb ik inmiddels een rekening ontvangen € 256,- voor de gehele cursus.Inmiddels heeft lecturama er een deurwaarder op gezet.Naar herhaalde lijk lecturama gemaild te hebben dat ik nooit iets besteld heb,en ook de deurwaarder heb verwittigd,krijg ik geen antwoord op mijn klacht en moet ik "gewoon" betalen.
Ik heb hierover een klacht op klacht.nl gezet,en zag tot mijn verbazing dat er meer mensen zijn met soortgelijke klachten over lecturama.Kennelijk smeren ze op deze wijze cursussen aan,aan mensen die er niet om vragen.En als je laat weten dat je de cursus niet wilt,antwoorden zei dat de cursus dan niet opgestuurd zal worden,maar dat u wel nog altijd t lesgeld verschuldigd bent.

Moet ik mij zorgen maken hierom? In hoeverre kunnen dit soort bedrijven hier mee weg komen en wat adviseert u mij om te doen?

MvG Ben Brok

Beste heer/mevrouw Brok,

misschien is het handig wanneer u iets meer info vrij geeft, bv wat heeft u ontvangen. Wat heeft u betaald op welke manier het nu echt besteld is en ga zo verder.
ik vind het allemaal wel heel makkelijk om gewoon maar te opperen dat je zomaar een betalingsherinnering ontvangt en ineens!!! een brief van de deurwaarder.
klinkt toch een beetje ongeloofwaardig.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal proberen de materie juridisch samen te vatten en onduidelijkheden weg te werken.

Voor het totstandkomen ven een overeenkomst is vereist dat beide partijen akkoord gaan met de inhoud. In dit geval is er een telefonisch contract gesloten en dat betekent dat als er tijdens dat gesprek niet expliciet is ingestemd met betaalde vervolgzendingen dit niet overeengekomen is en meneer daar dus niet aan vast zit.

Eventuele meegezonden algemene voorwaarden maken dit niet anders daar deze alleen gelden als ze van tevoren zijn aangeboden en de koper daarmee heeft ingestemd.

Kortom meneer moet goed nadenken waarmee hij tijdens het gesprek heeft ingestemd. Is hij er zeker van dat dit alleen de gratis vrijblijvende zending is dan heeft hij verder niks om zich zorgen over te maken.

Het gaat hier echt alleen om wat er toen tijdens het gesprek is overeengekomen, al het andere heeft juridisch geen enkele waarde en is alleen bedoeld als pressiemiddel. Lecturama zal als het op een rechtszaak aankomt een opname van het gesprek laten horen en als daar te horen valt wat meneer beweert is het probleem over. Dat weet Lecturama ook en die zullen het dus niet zover laten komen. Het dreigen zal echter wel doorgaan. Mijn advies is om je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) er op af te sturen en anders hulp te vragen via een rechtswinkel of het juridisch loket. Dat is gratis en zo gauw Lecturama in de gaten heeft dat jij donders goed weet wat je rechten en plichten zijn geven ze het wel op.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2012 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op zondag 22 jul 2012, 20:15: "maar ben net pas geregistreerd,"

en dan begin je je eerste bijdrage met "hey man"?

De rest van je bijdrage is ook al erg fraai opgesteld.

Ga weg en blijf weg.

Ze worden tegenwoordig allemaal van radar getrapt en dan komen ze maar ff hierheen volgens mij ;-)

ve
door verwijderd - Jul 23, 2012 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

*zonnebloem* schreef op zondag 22 jul 2012, 23:00: Ik zou bijna gaan denken dat karin 777 hier namens lecturama reageert en zelf een verkoopster is....

Beste,

Deze reactie vind ik enigszins vreemd, omdat ik om meer info vraag??
ben ik dan meteen een verkoopster of van lecturama zelf??

wel vind ik het erg grappig dat de heer of mevrouw Brok niet meer reageert, waarschijnlijk is het allang opgelost dus wat ik al eerder melde is het een ellenlange discussie die uiteindelijk nergens meer over gaat.

PS: waar het verhaal vandaan komt dat Lecturama een boete gehad zou hebben weet ik ook niet, volgens de bronnen is er alleen een waarschuwing geweest.
al met al een hoop ophef om niets!!

grt Karin

ve
door verwijderd - Jul 23, 2012 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

karin777 schreef op maandag 23 jul 2012, 11:17:
Beste,
Deze reactie vind ik enigszins vreemd, omdat ik om meer info vraag??

Nee, omdat je wel heel veel afweet van het reilen en zeilen van lecturama.
Het gebeurt vaker dat nieuwe bezoekers voor een bedrijf reageren om het zo in een wat positiever daglicht te stellen.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2012 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

*zonnebloem* schreef op maandag 23 jul 2012, 11:39:
karin777 schreef op maandag 23 jul 2012, 11:17:
Beste,
Deze reactie vind ik enigszins vreemd, omdat ik om meer info vraag??

Nee, omdat je wel heel veel afweet van het reilen en zeilen van lecturama.
Het gebeurt vaker dat nieuwe bezoekers voor een bedrijf reageren om het zo in een wat positiever daglicht te stellen.

Ik ben een tevreden klant, mag ook wel eens gezegd worden!!
Okee, ik ben wel goed op de hoogte van de regels van de telemarketing maar geen verkoopster of werkzaam bij Lecturama. volgens de site zitten ze op Curacao (dus zo verkeerd moet dat niet zijn :-))

grt Karin

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een tijdje geleden werd ik gebeld dat ik een cursus gewonnen had, je denkt leuk ik win ook eens wat:) Ik hoefde alleen de verzend kosten te betalen, oke vooruit. Vervolgens heb ik helemaal niet naar die cursus omgekeken, het was in de kast belandt. Maar vevolgends kreeg ik nog een pakketje via de post. Weer van lecturama, dit keer maakte ik het open en er zat een heel lessenpaket in. Tot mijn schrik zag ik op mijn rekening dat er € 23,90 was afgehaald, en dat als ik er vanaf wou het stop moest zetten, ik heb vervolgens meteen een mail gestuurd, maar omdat het een 10 lessen pakket was moet ik nog 10 keer € 14,95 betalen!!!! Schande!!!!! Ik daarheen gebeld wat meteen ook weer alles kost, ze konden er niets meer aan doen, ik had het dan binnen 10 dagen moeten terug sturen. Ik trap nooit meer in die stomme geintjes dat je zomaar iets kan winnen Echt Lecturama is een bedrijf dat alleen maar geld af pakt van onschuldige mensen, en als zo'n cursus nou nog wat voorsteld, maar nee je zou het zo bij het oud papier gooien, wat een prut zooi!!!!!!!!!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

lindaou schreef op dinsdag 2 jul 2013, 12:02: Een tijdje geleden werd ik gebeld dat ik een cursus gewonnen had, je denkt leuk ik win ook eens wat:) Ik hoefde alleen de verzend kosten te betalen, oke vooruit. Vervolgens heb ik helemaal niet naar die cursus omgekeken, het was in de kast belandt. Maar vevolgends kreeg ik nog een pakketje via de post. Weer van lecturama, dit keer maakte ik het open en er zat een heel lessenpaket in. Tot mijn schrik zag ik op mijn rekening dat er € 23,90 was afgehaald, en dat als ik er vanaf wou het stop moest zetten, ik heb vervolgens meteen een mail gestuurd, maar omdat het een 10 lessen pakket was moet ik nog 10 keer € 14,95 betalen!!!! Schande!!!!! Ik daarheen gebeld wat meteen ook weer alles kost, ze konden er niets meer aan doen, ik had het dan binnen 10 dagen moeten terug sturen. Ik trap nooit meer in die stomme geintjes dat je zomaar iets kan winnen Echt Lecturama is een bedrijf dat alleen maar geld af pakt van onschuldige mensen, en als zo'n cursus nou nog wat voorsteld, maar nee je zou het zo bij het oud papier gooien, wat een prut zooi!!!!!!!!!!!!!!!!!

Weer een ouwe koe van bijna veertien maanden oud uit sloot opgevist.

Eigenlijk mag u hier niet in een bestaande topic een eigen topic beginnen, daar dient u volgens de spelregels een eigen topic bij 'Vraag & beantwoord' zelfstandig te starten.

U kunt uw verhaal compleet kopiëren en plakken in uw eigen topic.

Overigens kunt u ook een forum in 'Discussies' openen omtrent algemeen de handelswijze van 'Lecturama'?!

Daarnaast ook dit als tip bij 'TIPS' plaatsen: Lecturama.

Om kort antwoord te geven op de vraag: je zou dit kunnen zien als inbreuk op de Wet oneerlijke handelspraktijken.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

vasco1888 schreef op dinsdag 2 jul 2013, 12:15:
karin777 schreef op donderdag 24 mei 2012, 14:25:
vasco1888 schreef op dinsdag 15 mei 2012, 11:47: Beste redactie,

Eeen tijdje geleden heb ik via een enquette online,een geheel gratis en vrijblijvende 1e deel van de cursus fotografie ontvangen van lecturama.

tot mijn grote schrik heb ik inmiddels een rekening ontvangen € 256,- voor de gehele cursus.Inmiddels heeft lecturama er een deurwaarder op gezet.Naar herhaalde lijk lecturama gemaild te hebben dat ik nooit iets besteld heb,en ook de deurwaarder heb verwittigd,krijg ik geen antwoord op mijn klacht en moet ik "gewoon" betalen.
Ik heb hierover een klacht op klacht.nl gezet,en zag tot mijn verbazing dat er meer mensen zijn met soortgelijke klachten over lecturama.Kennelijk smeren ze op deze wijze cursussen aan,aan mensen die er niet om vragen.En als je laat weten dat je de cursus niet wilt,antwoorden zei dat de cursus dan niet opgestuurd zal worden,maar dat u wel nog altijd t lesgeld verschuldigd bent.

Moet ik mij zorgen maken hierom? In hoeverre kunnen dit soort bedrijven hier mee weg komen en wat adviseert u mij om te doen?

MvG Ben Brok

Beste heer/mevrouw Brok,

misschien is het handig wanneer u iets meer info vrij geeft, bv wat heeft u ontvangen. Wat heeft u betaald op welke manier het nu echt besteld is en ga zo verder.
ik vind het allemaal wel heel makkelijk om gewoon maar te opperen dat je zomaar een betalingsherinnering ontvangt en ineens!!! een brief van de deurwaarder.
klinkt toch een beetje ongeloofwaardig.

Karin jij bent gewoon van lecturama, dat is wel heel duidelijk. Maar de discussie kan beeidigd worden, ik heb de rekening al lang betaald, simpelweg omdat ik geen energie heb voor dit gezeur, je bent in nederland toch gewoon de lul, of ze je pensioen afnemen of ze naaien je met rekeneingen voor producten die je niet wilt. en iedereen hier weet het allemaal zo goed... Dit is nu typisch zo'n forum waar de meeste enkel komen om te laten zien hoe veel ze wel niet weten ( excuses aan de mesne die hier komen om andere te helpen ). En dat soort siters ben ik een beetje klaar mee. iedereen doet online maar alsof ze ubermensch zijn, doe gewoon idioten

Voor het grote deel van die zogenaamde experts heb je gelijk: het zijn de beste stuurlui aan de wal!

Er zijn echt experts bij met deskundigheid op hun vakgebied, bijvoorbeeld Grindweg. Het merendeel kat de andere expert(s) weer af met geneuzel, louter om te (af te) reageren zonder inhoudelijk iets van bij te dragen.

Als jurist en amateur-ict-ster weet ik van sommige zaken niets af, daar zou ik hoogstens een tip of suggestie geven van zou het dit of dat kunnen zijn, heb je hier al aan gedacht e.d.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

...Als jurist en amateur-ict-ster weet ik van sommige zaken niets af, daar zou ik hoogstens een tip of suggestie geven van zou het dit of dat kunnen zijn, heb je hier al aan gedacht e.d.

*dat is geen slecht uitgangspunt, wendy-claire! houen-zo

*maar.....................dat lindaou een nieuw draadje zou moeten opstarten, is natuurlijk onzin

*dit draadje gaat over LECTURAMA!!!

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

wendy-claire schreef op dinsdag 2 jul 2013, 12:33:

Als jurist en amateur-ict-ster weet ik van sommige zaken niets af, daar zou ik hoogstens een tip of suggestie geven van zou het dit of dat kunnen zijn, heb je hier al aan gedacht e.d.

Jurist, jij? Laat me niet lachen!

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Probeer sommige zaken ook eens positief te zien.

wendy-claire bedoelt natuurlijk:

*van juridische zaken en ict weet ik niets af, daar ..........................................................

HET IS DUS GEWOON EEN KWESTIE VAN EEN WAT ONGELUKKIGE FORMULERING

ve
door verwijderd - Jul 3, 2013 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Topic gaat op slot.
De redactie