su
door sukrusani Jan 25, 2004 om 13:31
Computers & telefonie

Garantie Laptop 3 dagen verlopen

Ik heb een jaar geleden een Packard Bell laptop bij Dixons gekocht waarop ik 1 jaar fabrieksgarantie had. 3 dagen nadat de garantie was verlopen, begaf het moederbord het en deed de computer helemaal niks meer. Kan gebeuren zeiden de mensen van Packard Bell uw garantie is 3 dagen verlopen, de reparatiekosten zijn gewoon 800 euro. Mijn vraag is: zijn hier wetten voor en zo ja bij wie moet ik zijn om dan een regeling te treffen, bij Packard Bell of bij Dixons.

4900 31 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

In eerste instantie moet u bij uw leverancier Dixons zijn. Maar het is verder heel slordig van Packard Bell dat zij op basis van 3 dagen u geen aanspraak op fabrieksgarantie laten maken. Een moederbord mag doorgaans niet zomaar kapot gaan. Probeer uw eigen standpunt vast te houden bij zowel Dixon als Packard Bell om het moederbord binnen het kader van de fabrieksgarantie te laten repareren! MVG

ve
door verwijderd - Jan 8, 2005 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

ik heb precies t zelfde probleem al was t bij mij een dag buiten de garantie. OOk het moederbord en dixxons doet niets. T valt me zowiezo op dat bijna alle problemen met dixxons zijn. Heeft u inmiddels wat bereikt?

ve
door verwijderd - May 4, 2005 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

JA hier zijn wel regels voor!

Op 1 mei 2003 is de wet "verkoop en garanties voor consumptiegoederen" in werking gegaan.

In het kort:

Als consument mag je verwachten dat een product dat je koopt van
redelijke kwaliteit is. Dit wil ook zeggen dat je een redelijke
levensduur mag verwachten. Voor electronica is een termijn van ongeveer
3 jaar redelijk.

De garantietermijn van de leverancier is ondergeschikt aan deze regelgeving.

Zoals ook bovenstaande posts al melden, moet u bij Dixons zijn. Zij
zijn de verkopende partij en dus wettelijk gezien aansprakelijk voor de
garantie. Met PB heb je eigenlijk niets te maken.

meer informatie hierover is te vinden op:

http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/factsheets/Consumentenkoop_en_garantie.asp

Oh ja, het kan nooit kwaad om met bovenstaande link uitgeprint in de
hand op een druk tijdstip stampij te maken in de winkel, het liefst met
zoveel mogelijk mensen in de zaak. Dit natuurlijk pas als een normaal
gesprek op niets uit loopt.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2009 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Print dit maar uit en verwijs ze naar http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn

ve
door verwijderd - Dec 14, 2009 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op woensdag 4 nov 2009, 15:12: Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Print dit maar uit en verwijs ze naar http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn

Ja ja,

hier hebben ze iets aan NA bijna 6 jaar!!!!!!

Misschien volgende keer kijken wat de datum van een topic is? Dan voorkom je dit soort zaken.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2009 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

a ja,

hier hebben ze iets aan NA bijna 6 jaar!!!!!!

Misschien volgende keer kijken wat de datum van een topic is? Dan voorkom je dit soort zaken.

Helemaal mee eens!!

En wie heeft hier weer duimpjes zitten drukken?
Kinderachtige manier om punten binnen te halen!!
(Kan het niet laten om toch weer te reageren nu ik dit toevallig zie!)

ve
door verwijderd - Dec 15, 2009 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op woensdag 4 nov 2009, 15:12: Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Print dit maar uit en verwijs ze naar http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn

De consuwijzer heeft het hierbij fout.

Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Dat klopt dus niet. Als de garantieperiode verstreken is, heeft de consument geen recht meer op garantie, en geen recht meer op kosteloze reparatie of vervanging.
Behalve als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, dan is de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur verplicht om kosteloos het product conform de koopovereenkomst te maken.

Dat is totaal iets anders dan dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen garantie bij Dixons
Pas op met Dixons. Ik heb er een paar maanden geleden een dure laptop gekocht. De levering verliep zeer vlot: de volgende dag werd de laptop al bezorgd. Maar na een paar maanden normaal gebruik sprong er spontaan een toets los. Ik ging ermee naar de Dixons-winkel in Amstelveen. 'Dit valt onder de garantie', zei de verkoopmedewerkers, en de laptop werd opgestuurd. Na ongeveer drie weken zou ik hem gerepareerd terugkrijgen, of een vervangend apparaat krijgen. Na 10 dagen kreeg ik een brief van de afdeling C&CP van Dixons, met de mededeling dat deze schade toch niet onder de garantie viel. Ik had nu de keuze uit drie opties: 1. € 97 euro betalen voor de reparatie (dit zijn dus de kosten voor het vervangen van één toets), 2. Niet akkoord gaan met deze reparatiekosten, maar dan werd er alsnog € 65,- aan ´onderzoekskosten´ in rekening gebracht. 3. Afstand doen van het apparaat (let wel, dit is een zo goed als nieuwe laptop met een nieuwwaarde van € 749.)
Ik voelde me werkelijk opgelicht door Dixons en heb voor advies contact opgenomen met de Consumentenbond. Zij vonden de gang van zaken schandalig en raadden mij aan om Dixons opnieuw te wijzen op de wettelijke garantieregeling, waar zij zich aan dienen te houden. Dixons trekt zich hier echter niets van aan. Het probleem is, dat ze niet zijn aangesloten bij een branchevereniging. Je kunt dus bij een dergelijk conflict alleen nog naar de rechter stappen. Daarom mijn advies: pas op met Dixons. Verkopen kunnen ze als de beste, maar als er iets kapot gaat, laten ze je voor de kosten opdraaien, ook al heb je recht op garantie.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

eva123 schreef op vrijdag 8 apr 2011, 12:49:
Ik voelde me werkelijk opgelicht door Dixons en heb voor advies contact opgenomen met de Consumentenbond. Zij vonden de gang van zaken schandalig en raadden mij aan om Dixons opnieuw te wijzen op de wettelijke garantieregeling, waar zij zich aan dienen te houden. Dixons trekt zich hier echter niets van aan.

Dixons hoeft er ook niets van aan te trekken.
De consumentenbond verwijst naar een wettelijke garantieregeling, die niet bestaat.

Echter als Dixons eerst zegt dat het om garantie gaat, moeten zij daar wel aan houden.
Een ander punt is als een product na 6 maanden na aankoop een probleem vertoont, dat de koper met het bewijs moet komen dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was en dat dat tijdens de koop niet kenbaar was of redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.

Meer informatie over uw recht op een deugdelijk product (wettelijke garantie)

Dit is echter informatie van de overheid!

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op vrijdag 8 apr 2011, 14:15:

Meer informatie over uw recht op een deugdelijk product (wettelijke garantie)

Dit is echter informatie van de overheid!

Kan wel wezen, maar in de wetboeken heeft de overheid wel iets anders bepaald.
Daarbij komt ook nog dat op de teksten van consuwijzer (waar jouw tekst vandaan komt) geen rechten aan ontleent mogen worden en men doorverwijst naar de wetboeken.

In de wetboeken is bepaald dat ook gedurende de langere periode het product aan de koopovereenkomst moet voldoen.

Die 2 jaar aansprakelijkheid van de verkopende partij voor ieder gebrek is niet door de Nederlandse wetgever overgenomen, maar vervangen door de regel dat het product gedurende een langere periode aan de koopovereenkomst moet voldoen. Dus in Nederland is niet de regel van toepassing dat de verkopende partij gedurende 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek, en ook niet dat de verkopende partij gedurende een langere periode aansprakelijk is voor ieder gebrek. Dus ook niet: dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur aansprakelijk is voor ieder gebrek die niet door de consument zelf veroorzaakt is.

Ook is het niet waar dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee moet gaan.

audb schreef op vrijdag 8 apr 2011, 14:15: Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Is een leugen.
Alle wetgeving en regelgeving is in de wetboeken vastgelegd.
De bovenstaande quote is niet opgenomen in de wetboeken.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op vrijdag 8 apr 2011, 14:15: Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Helaas klopt dat niet.
Als de wasmachine na 4 jaar kapot gaat en het gaat buiten de schuld van de koper om kapot, is belangrijk om te weten wat de uitspraken van de fabrikant en winkelier zijn en wat de garantieperiode is. Ook belangrijk om te weten wat er in de voorwaarden van de garantiebepaling staat.

Het verschil is dat na 4 jaar intensief gebruik bepaalde onderdelen normaal versleten kunnen zijn, en die kosten komen dan volledig voor rekening van de koper.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.

1. Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
2. De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.

Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:

1. dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2. dat het product wordt hersteld of vervangen;
3. dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

1) Het ontbrekende wordt alsnog geleverd
Indien het geleverde product niet compleet is, kan de koper levering van het ontbrekende onderdeel eisen.

2) Herstel of vervanging
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. Wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.

3) Terugbetaling van een gedeelte van de koopprijs en ontbinding van de koopovereenkomst
Is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald.

Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.

De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel behouden zonder dat hij er voor hoeft te betalen. Ook kan hij het product aan de verkoper terugsturen. De verzendkosten zijn in dat geval voor de rekening van verkoper.

Dit komt direct van de website van De portaalsite van de Europese Unie http://europa.eu/index_nl.htm

Boeken zijn leuk maar verouderen terwijl ze gedrukt worden.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunne we een aparte rubriek starten waar Ikbenik zijn uitlatingen mag doen?
Dit is het zoveelste topic over garantie en de interpretatie daarvan.....

Herhaling van zetten dus.....

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op vrijdag 8 apr 2011, 16:21: Kunne we een aparte rubriek starten waar Ikbenik zijn uitlatingen mag doen?
Dit is het zoveelste topic over garantie en de interpretatie daarvan.....

Herhaling van zetten dus.....

Jij geeft mij ongelijk, terwijl ik wel degelijk gelijk kan hebben.
Ik ben van mening dat veel te veel mensen klakkeloos de uitspraken van de diverse organisaties overnemen zonder na te gaan of het wel waar is wat zij zeggen.

Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren.

In de Nederlandse wetboeken en ook in de Europese Richtlijn gaat het om wat er in de koopovereenkomst is overeengekomen, met daarbij de uitspraken van de fabrikanten en winkelieren.

Dus niet de uitspraken van de consumentenorganisaties.
Ook op de teksten van consuwijzer mogen nooit of te nimmer rechten aan ontleent worden, dus doe dat dan aub ook niet.

Staat er in de koopovereenkomst totaal niets van een garantieperiode, dan is dat verhaal 1, als in de koopovereenkomst wel een garantieperiode is opgenomen, is dat gewoon van toepassing.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal ook niet beweren dat recht ook gerechtigheid betekend anders zouden rechters en advocaten beter wat anders kunnen gaan doen.

Tevens is het zo dat garantie betekend dat alles kosteloos zou vervangen gaat worden maar een moederbord van 3 jaar oud kan echt geen 800 euro gaan kosten of ze moeten er eentje handmatig gaan assembleren.

Ze vervangen die gewoon door een gerefuseerd board en de kosten zouden dan niet meer dan €150 zijn.

Maar hoe dan ook 3 dagen na de garantie termijn en dan geen garantie meer geven mag gewoon niet!.

en op http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&no_cache=1&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36 kan u een brief downloaden die u verder gaat helpen.

Verder sluit ik deze discussie af met de woorden.
Zoek niet naar de waarheid maar vind deze.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de ene kant heb je de fabrikanten en winkelieren die zich netjes aan de Nederlandse wetboeken houden.
Aan de andere kant heb je de consumentenorganisaties die het allemaal lastig vinden voor de consument en niet eens zijn met de regels die de fabrikanten en winkelieren hanteren. Zij gaan er tegenin.

Neem als voorbeeld dat zij vinden dat een product gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee moet gaan.
Zij gaan niet akkoord met dat de fabrikanten en winkelieren alleen gedurende de garantieperiode kosteloze reparatie of vervanging geven. Zij vinden die periode veel te kort.

Het probleem is echter dat de meningen van die organisaties als wet gezien worden.
Dus de uitspraken van die organisaties wordt bestempeld als het consumentenrecht, waar de winkelieren en fabrikanten weer niets van willen weten.

Ik ben zelf die materie gaan induiken en ook alles bestudeerd.

Kijk, ik weet ook wel dat het voor een leek ontzettend moeilijk is.
Neem nu bijvoorbeeld de kwaliteit en levensduur van een bepaald product. Tussen de verschillende types en merken kunnen zeer grote verschillen zitten. Iets wat die consumentenorganisaties onacceptabel en behoorlijk onoverzichtelijk vinden voor de consumenten. Zij willen dat voor één productsoort precies de dezelfde kwaliteit en levensduur geldt, dus die levensduurtabellen.
In theorie mooi bedacht, alleen in de praktijk nooit uitvoerbaar.
Dus moeten zij hun theoretische meningen niet als wet en recht doordrukken.
Dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan en dat voor de consument voor de computer geen 3 jaar economische levensduur moet gelden, maar 5 jaar, is geen enkele wet en recht die dat bepaald heeft, maar puur de consumentenbond die dat bepaald heeft.

Dus men gaat op de uitspraken en meningen van de consumentenbond en andere consumentenorganisaties het "consumentenrecht" baseren.
Dat neem ik echt niet serieus.
Het neemt nu van die belachelijke vormen aan, dat sommige rechters die organisaties napraten.
Dus van die organisaties en van sommige rechters (ik ben zowiezo één uitspraak tegengekomen) dat je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies dezelfde kwaliteit en levensduur mag en kunt verwachten als van de duurste Makita of DeWalt. Die gasten kun je toch niet serieus nemen!

Het is al eerder gezegd: dat als er niets in de koopovereenkomst is vastgelegd van een bepaalde garantie, uitsluiting van gebrek of bepaalde levensduur waarin een product probleemloos mee zal gaan, dat je dan alleen mag terugvallen op de gemiddelde levensduur.
Dat zeggen die vervloekte organisaties er niet bij!!!!
Dat laten zij weg.

Zij maken misbruik van dat de leek niet veel van de wetgeving weet en zij kennen de consument meer rechten toe dan wat de consument op grond van de wetboeken heeft, en niet ik, zoals sommige hier beweren (en ook ergens anders.)

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben we misschien over het hoofd gezien dat dit een wel heel oud topic is waarin eva 123 gewoon weer een nieuw onderwerp dumpt?
Is sowieso niet erg netjes om in het topic van een ander in te breken...

@ikbenik:Waar schrijf ik dat je ongelijk hebt?
Ik wordt alleen sch**tz*iek van weer een topic over garantie en zeker jouw reacties daarin! In hoeveel topics over ditzelfde onderwerp heb je inmiddels je mening verkondigd? Hou daar eens mee op! Jij denkt gelijk te hebben, dat heb je niet.
Misschien moet je dat leren accepteren. Sommige mensen hebben iets met "kansloos"....

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tp:

Het is echt een leugen dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur in moet staan voor de goede werking en dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft als de schade niet door hem veroorzaakt is.
Dat is echt een leugen.

Je stelt dat ik er steeds op terugkom.
Logisch, want zolang dat de rest leugens vertellen, zal ik vette tegengas blijven geven.

Want het gaat immers er niet meer om waar de consument volgens de wetboeken wel en niet recht op heeft, maar dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur (welke door de consumentenorganisaties bepaald is) kosteloze reparatie of vervanging kan eisen.

Sorry, ik verdom om dat te accepteren (omdat het op leugens en meningen van die organisaties gebaseerd is) en niet op de lettertjes van de wetboek.

Ik hou daar echt niet mee op.
Helaas voor je.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 00:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zielig.....iedereen liegt behalve jij....moet je politicus worden, dan kom je daar mee weg....

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 02:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Er zijn twee soorten garantie: fabrieks- of verkopersgarantie en bijgekochte garantie. Daarnaast bestaat er altijd het recht op een deugdelijk (goed) product.

Recht op een deugdelijk product
Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan hoeft u niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De verkoper moet bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

Meer informatie over uw recht op een goed product
Wat is fabrieks- of verkopersgarantie?
De fabrikant of verkoper kan ook garantie geven. De fabrikant of verkoper geeft dan garantie voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar. Gaat het product kapot? Dan hoeft u niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De fabrikant of verkoper moet bewijzen dat dit uw schuld was. Is de garantie afgelopen en gaat het product kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

In de garantievoorwaarden staat wanneer u precies garantie hebt, en wat de garantie betekent. Wilt u dus weten waar u recht op hebt? Lees dan de garantievoorwaarden.

Let op
Ga met een kapot product altijd eerst naar de verkoper. Met hem hebt u een koopovereenkomst afgesloten.

Wat is bijgekochte garantie?
Bij sommige winkels kunt u garantie bijkopen. Dat kan handig zijn. Bijvoorbeeld als u zo meer krijgt dan uw rechten uit de wet. Een voorbeeld: uw product gaat na vier jaar kapot en is niet meer te repareren. Hebt u garantie bijgekocht? Dan hebt u bijvoorbeeld recht op een nieuw product. Hebt u geen garantie bijgekocht? Dan kan de verkoper na vier jaar zeggen dat hij u niet gratis een nieuw product wil geven. U hebt dan nog wel het recht om geld terug te vragen. Maar u kunt niet alles terugvragen na vier jaar. Soms is het dus voordeliger om garantie te kopen. Lees de voorwaarden goed door voordat u garantie koopt. Dan kunt u zien wat u wel en niet krijgt.

Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

Let op
Hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? Dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. Dat is dan niet redelijk."

Bron: Consuwijzer.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 02:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

börgemeister schreef op zondag 10 apr 2011, 02:05:
Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

Is echt totaal geen woord van waar.

En als men toch van mening is dat het wel waar is, worden gelijk artikelen 6a, 17, 18, 21, 22, 23, 24 van wetboek uitgesloten. Dus zijn die artikelen niet meer van toepassing. Kan dus nooit.

Nogmaals:
Alle regelgevingen en wetten zijn in de wetboeken opgenomen.
Dus als op consuwijzer iets anders staat, is dat dus niet van toepassing.

börgemeister schreef op zondag 10 apr 2011, 02:05:
Bron: Consuwijzer.

Dat is dus het punt: op de teksten van consuwijzer mogen geen rechten aan ontleent worden.
Op consuwijzer kan men schrijven wat men wilt, echter hebben die juridisch en wettelijk totaal geen enkele waarden.
Men verwijst voor de juistheid van de teksten naar de wetboeken.
En verhip: laat ik die nu steeds hier omschrijven.

Waarom dat de teksten op consuwijzer niet op de wetboeken gebaseerd is, maar op de uitspraken van die consumentenorganisaties, is mij echt een compleet raadsel.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 02:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op zondag 10 apr 2011, 00:53: Zielig.....iedereen liegt behalve jij....moet je politicus worden, dan kom je daar mee weg....

Men moet gewoon de wetboeken aanhouden en geen sprookjes meer vertellen, is gelijk het probleem opgelost.

Trouwens, ik lieg niet.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zondag 10 apr 2011, 02:34:
tp schreef op zondag 10 apr 2011, 00:53: Zielig.....iedereen liegt behalve jij....moet je politicus worden, dan kom je daar mee weg....

Men moet gewoon de wetboeken aanhouden en geen sprookjes meer vertellen, is gelijk het probleem opgelost.

Trouwens, ik lieg niet.

Doe je wel....je schijn nog steeds niet te begrijpen dat consuwijzer een officële site van de overheid is . Het verwijzen naar wetboeken en wetsartikelen heeft wel degelijk een wettelijke basis. Je denkt toch niet dat consuwijzer zomaar iets uit de duim zuigt.
Helaas wil en kan jij dat niet begrijpen en blijf je je eigen , niet correcte, mening continu verkondigen.
Heb je trouwens wel eens van het gezegde "bord voor je kop" gehoord?

Dus toch zielig....

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

Dit staat NIET (hoe groot wil je het hebben) in de wetboeken.
In de wetboeken staan ALLE wetten en regels.

De overheid mag nooit of te nimmer zomaar regels gaan verzinnen, niet in de wetboeken opnemen en dat je er ook rechten aan mag ontlenen.

Op consuwijzer staat heel duidelijk dat op de teksten van consuwijzer GEEN rechten aan ontleent mogen worden en voor de juistheid van de teksten moet de wetboeken erbij gehaald worden.

Zoals jij het zegt mag dus aan de teksten van consuwijzer wel rechten aan ontleent worden.

Je denkt toch niet dat consuwijzer zomaar iets uit de duim zuigt.
Blijkbaar dus wel.
Alleen mag dat niet gezegd worden.

Ik lees altijd in de media dat je altijd medelijden moet hebben met de arme consument die enorm lijdt onder de boze ondernemers die altijd maar op uit zijn om de arme consument op te lichten.
Blijkbaar zijn de meeste mensen hier ook gehersenspoeld dat men dat voor waarheid aanneemt.

Dat is ook het probleem: men meent maar klakkeloos aan dat wat de consumentenorganisaties roepen dat dat de waarheid is.
De teksten van consuwijzer zijn niet gebaseerd op de wetboeken, maar compleet op de uitspraken van de consumentenorganisaties.

Ik heb al heel vaak met de teksten van de wetboek aangegeven dat de teksten van consuwijzer niet kloppen, maar dat wordt gewoon genegeerd.

Helaas wil en kan jij dat niet begrijpen en blijf je je eigen , niet correcte, mening continu verkondigen.

Ik geen wel de correcte juistheid van de wetsteksten.
Alleen wil jij dat ook maar niet inzien.
Ik geef verdikkie niet eens mijn eigen mening!

Heb je trouwens wel eens van het gezegde "bord voor je kop" gehoord?

Ja, en is bij jou zo groot, dat je de werkelijkheid niet meer kan zien.

Op consuwijzer staat het precies wat de consumentenorganisaties graag zouden willen zien.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goh, toch jammer voor jou dat je begrijpend lezen niet in je schoolpakket hebt gehad.

Consuwijzer doet niet meer dan naar wetsartikelen verwijzen, , daaraan ontlenen zij de wetsgrond. Daar is niets mee en ook voor de rechter behoorlijk verdedigbaar...
Dat jij dat voor de -tigmiljoenste keer niet snapt of wil snappen, helaas.
Ik snap echter een ding wel....jij wil serieus genomen worden?
Woeha....

Voorbeeld:
"De overheid mag nooit of te nimmer zomaar regels gaan verzinnen, niet in de wetboeken opnemen en dat je er ook rechten aan mag ontlenen."..

En jij meent dit echt?
Nu snap ik ook waarom jij zoveel tijd hebt om hier onzin uit te kramen, die toko van jou is allang dicht...wegens constatering rariteitenkabinet...

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt

Alle regels en wettten staan in de wetboeken.
Het bovenstaande staat echt niet in de wetboek.
Dus kun je er ook geen rechten aan ontlenen.

Moeilijk te begrijpen dus.

Consuwijzer doet niet meer dan naar wetsartikelen verwijzen, , daaraan ontlenen zij de wetsgrond.

Ahum, niet dus.

Daar is niets mee en ook voor de rechter behoorlijk verdedigbaar...
Dat jij dat voor de -tigmiljoenste keer niet snapt of wil snappen, helaas.

Wat jij niet wilt snappen is dat de teksten van consuwijzer niet gebaseerd zijn op de wetboeken, maar op de uitspraken van de consumentenorganisaties.

Als de overheid in de wetboeken A zegt, moet de overheid op consuwijzer ook A zeggen en geen B.
En dat is dus niet zo.
Men zegt in de wetboeken A, en op consuwijzer B.

Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt

Dat is dus echt een vette leugen.

Zie mijn eerdere uitleg waarom.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

KANSLOOS....

Wat jij niet wilt snappen is dat de teksten van consuwijzer niet gebaseerd zijn op de wetboeken, maar op de uitspraken van de consumentenorganisaties.

Ook ik geef het op....was je vroeger op school ook zo? Iedeereen heeft ongelijk, inclusief de juf/meester, behalve kleine ikbenikje....

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op zondag 10 apr 2011, 16:45: KANSLOOS....

Wat jij niet wilt snappen is dat de teksten van consuwijzer niet gebaseerd zijn op de wetboeken, maar op de uitspraken van de consumentenorganisaties.

Ook ik geef het op....was je vroeger op school ook zo? Iedeereen heeft ongelijk, inclusief de juf/meester, behalve kleine ikbenikje....

Laat ik het anders zeggen:

De consumentenorganisaties zijn het totaal niet eens met de winkelieren en fabrikanten en geven hun eigen mening en visie.
Veel mensen nemen dat als recht aan.
Dan komt consuwijzer.
En laat daar nu precies datgene staan wat de consumentenorganisaties steeds roepen.
Ook dat wordt voor waar aangenomen.

De winkelieren en fabrikanten houden zich daar niet aan, maar houden alleen aan de lettertjes van de wetboeken aan.
Dus staan zij in hun recht, maar worden bestempeld als oplichters, enz.

Het probleem is dat bij geschillen alleen naar de consument gekeken wordt, en ook nog hoe ervoor gezorgd kan worden dat de consument geen kosten heeft.
Daar ben ik het totaal NIET mee eens, omdat bij geschillen twee partijen zijn.

Ik vind het best dat de overheid via een website op een vereenvoudige tekst de consument beter kan voorlichten, maar dan moeten die teksten wel gebaseerd zijn op de wetboeken en niet op de uitspraken van de consumentenorganisaties.

Het probleem is dat de consumentenorganisaties niet de consument voorlichten, maar ten koste van alles de consument gelijk wilt geven.
Men is echt aan het doorschieten.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afterburner;

"Daar ben ik het totaal NIET mee eens, omdat bij geschillen twee partijen zijn."

Wat jouw mening is doet niet terzake, als je het ergens niet mee eens bent, stap je maar naar de rechter. Verder dient ieder, en jij ook..., zich gewoon aan de wet te houden, of je dat nou leuk vindt of niet...

KANSLOOS dus....

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op zondag 10 apr 2011, 17:09: Afterburner;

"Daar ben ik het totaal NIET mee eens, omdat bij geschillen twee partijen zijn."

Wat jouw mening is doet niet terzake, als je het ergens niet mee eens bent, stap je maar naar de rechter. Verder dient ieder, en jij ook..., zich gewoon aan de wet te houden, of je dat nou leuk vindt of niet...

KANSLOOS dus....

Nu zeg je het zelf: dienen zich aan de wet te houden.
Dus moet men aan de wetboeken houden en aan niets anders, omdat de gehele regelgeving in de wetboeken zijn opgenomen.

Misschien ben je even vergeten dat bij problemen belangrijk is wat de uitspraken van de fabrikant en winkelier zijn geweest.
Dus als op een laptop 1 jaar garantie zit en de fabrikant en winkelier geen uitspraak hebben gedaan dat een laptop zonder problemen 5 jaar mee moet gaan en dat de fabrikanten in het algemeen aangeven dat de economische levensduur 3 jaar is, kun je niet zomaar zeggen dat de economische levensduur van een laptop 5 jaar behoort te zijn, omdat de consumentenbond dat zegt.

Ook ben je even vergeten dat alleen op het moment dat in de koopovereenkomst niets vermeldt staat over een garantieperiode of een bepaalde levensduur van het product, dat je dan alleen van die gemiddelde levensduur uit mag gaan.

Dat vergeten veel consumentenorganisaties en ook consuwijzer wel even te vermelden.

Kijk je op de site van consuwijzer en op de site van consumentenautoriteit (beide van de overheid) dan staan daar wel totaal verschillende zaken.

Op de site van consumentenautoriteit:

Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik.

Als de fabrikanten dat opgeven, moeten zij zich daar ook aan houden.
Echter als men dat niet opgeeft, maar wel een garantieperiode, dan is alleen de garantieperiode van toepassing en niets anders, met daarbij de uitspraken van de fabrikant of winkelier.
Wat ik hier schrijf is volledig volgens de Europese Richtlijn en de Nederlandse wetboeken.