Garantie Laptop 3 dagen verlopen
Ik heb een jaar geleden een Packard Bell laptop bij Dixons gekocht waarop ik 1 jaar fabrieksgarantie had. 3 dagen nadat de garantie was verlopen, begaf het moederbord het en deed de computer helemaal niks meer. Kan gebeuren zeiden de mensen van Packard Bell uw garantie is 3 dagen verlopen, de reparatiekosten zijn gewoon 800 euro. Mijn vraag is: zijn hier wetten voor en zo ja bij wie moet ik zijn om dan een regeling te treffen, bij Packard Bell of bij Dixons.
In eerste instantie moet u bij uw leverancier Dixons zijn. Maar het is verder heel slordig van Packard Bell dat zij op basis van 3 dagen u geen aanspraak op fabrieksgarantie laten maken. Een moederbord mag doorgaans niet zomaar kapot gaan. Probeer uw eigen standpunt vast te houden bij zowel Dixon als Packard Bell om het moederbord binnen het kader van de fabrieksgarantie te laten repareren! MVG
hallo,
ik heb precies t zelfde probleem al was t bij mij een dag buiten de garantie. OOk het moederbord en dixxons doet niets. T valt me zowiezo op dat bijna alle problemen met dixxons zijn. Heeft u inmiddels wat bereikt?
JA hier zijn wel regels voor!
Op 1 mei 2003 is de wet "verkoop en garanties voor consumptiegoederen" in werking gegaan.
In het kort:
Als consument mag je verwachten dat een product dat je koopt van
redelijke kwaliteit is. Dit wil ook zeggen dat je een redelijke
levensduur mag verwachten. Voor electronica is een termijn van ongeveer
3 jaar redelijk.
De garantietermijn van de leverancier is ondergeschikt aan deze regelgeving.
Zoals ook bovenstaande posts al melden, moet u bij Dixons zijn. Zij
zijn de verkopende partij en dus wettelijk gezien aansprakelijk voor de
garantie. Met PB heb je eigenlijk niets te maken.
meer informatie hierover is te vinden op:
http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/factsheets/Consumentenkoop_en_garantie.asp
Oh ja, het kan nooit kwaad om met bovenstaande link uitgeprint in de
hand op een druk tijdstip stampij te maken in de winkel, het liefst met
zoveel mogelijk mensen in de zaak. Dit natuurlijk pas als een normaal
gesprek op niets uit loopt.
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Print dit maar uit en verwijs ze naar http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn
audb schreef op woensdag 4 nov 2009, 15:12: Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Print dit maar uit en verwijs ze naar http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn
Ja ja,
hier hebben ze iets aan NA bijna 6 jaar!!!!!!
Misschien volgende keer kijken wat de datum van een topic is? Dan voorkom je dit soort zaken.
a ja,
hier hebben ze iets aan NA bijna 6 jaar!!!!!!
Misschien volgende keer kijken wat de datum van een topic is? Dan voorkom je dit soort zaken.
Helemaal mee eens!!
En wie heeft hier weer duimpjes zitten drukken?
Kinderachtige manier om punten binnen te halen!!
(Kan het niet laten om toch weer te reageren nu ik dit toevallig zie!)
audb schreef op woensdag 4 nov 2009, 15:12: Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Print dit maar uit en verwijs ze naar http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn
De consuwijzer heeft het hierbij fout.
Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Dat klopt dus niet. Als de garantieperiode verstreken is, heeft de consument geen recht meer op garantie, en geen recht meer op kosteloze reparatie of vervanging.
Behalve als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, dan is de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur verplicht om kosteloos het product conform de koopovereenkomst te maken.
Dat is totaal iets anders dan dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.
Geen garantie bij Dixons
Pas op met Dixons. Ik heb er een paar maanden geleden een dure laptop gekocht. De levering verliep zeer vlot: de volgende dag werd de laptop al bezorgd. Maar na een paar maanden normaal gebruik sprong er spontaan een toets los. Ik ging ermee naar de Dixons-winkel in Amstelveen. 'Dit valt onder de garantie', zei de verkoopmedewerkers, en de laptop werd opgestuurd. Na ongeveer drie weken zou ik hem gerepareerd terugkrijgen, of een vervangend apparaat krijgen. Na 10 dagen kreeg ik een brief van de afdeling C&CP van Dixons, met de mededeling dat deze schade toch niet onder de garantie viel. Ik had nu de keuze uit drie opties: 1. € 97 euro betalen voor de reparatie (dit zijn dus de kosten voor het vervangen van één toets), 2. Niet akkoord gaan met deze reparatiekosten, maar dan werd er alsnog € 65,- aan ´onderzoekskosten´ in rekening gebracht. 3. Afstand doen van het apparaat (let wel, dit is een zo goed als nieuwe laptop met een nieuwwaarde van € 749.)
Ik voelde me werkelijk opgelicht door Dixons en heb voor advies contact opgenomen met de Consumentenbond. Zij vonden de gang van zaken schandalig en raadden mij aan om Dixons opnieuw te wijzen op de wettelijke garantieregeling, waar zij zich aan dienen te houden. Dixons trekt zich hier echter niets van aan. Het probleem is, dat ze niet zijn aangesloten bij een branchevereniging. Je kunt dus bij een dergelijk conflict alleen nog naar de rechter stappen. Daarom mijn advies: pas op met Dixons. Verkopen kunnen ze als de beste, maar als er iets kapot gaat, laten ze je voor de kosten opdraaien, ook al heb je recht op garantie.
eva123 schreef op vrijdag 8 apr 2011, 12:49:
Ik voelde me werkelijk opgelicht door Dixons en heb voor advies contact opgenomen met de Consumentenbond. Zij vonden de gang van zaken schandalig en raadden mij aan om Dixons opnieuw te wijzen op de wettelijke garantieregeling, waar zij zich aan dienen te houden. Dixons trekt zich hier echter niets van aan.
Dixons hoeft er ook niets van aan te trekken.
De consumentenbond verwijst naar een wettelijke garantieregeling, die niet bestaat.
Echter als Dixons eerst zegt dat het om garantie gaat, moeten zij daar wel aan houden.
Een ander punt is als een product na 6 maanden na aankoop een probleem vertoont, dat de koper met het bewijs moet komen dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was en dat dat tijdens de koop niet kenbaar was of redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn.
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Meer informatie over uw recht op een deugdelijk product (wettelijke garantie)
Dit is echter informatie van de overheid!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer