zoekster
door zoekster Jun 18, 2012 om 22:01
Geldzaken & recht

Wettelijke garantie versus garantietermijn van winkelier

Ik heb een vraag over garantie buiten de garantietermijn die de verkoper heeft gegeven. Stel ik heb een wasmachine gekocht. Ik krijg van de verkoper een jaar garantie, maar na twee jaar gaat hij stuk. In hoeverre is er dan nog garantie op het produkt? Er schijnen europese richtlijnen te zijn over dat er 2 jaar na aankoop nog garantie is. In Nederland schijnt het zelfs zo te zijn dat er nog betere voorwaarden zijn voor de produkten die we hier kopen. Dat er in Nederland een 'levensverwachting' van een product verwacht mag worden.
Maar zodra hier die vraag wordt gesteld, dan komt er een geloei en geruzie, dat die regels niet in de wet staan en dat er helemaal geen garantie meer is na het jaar dat de verkoper heeft gegeven. Hoe zit dat?
Klik hier om te begrijpen waar ik het over heb.
Met andere woorden waar in de wet kan ik deze uitleg van het consumentenrecht op wettelijke garantie terugvinden.
Ik hoop dat iemand (xvisx?) mij en al die anderen die er niet uitkomen kan helpen.

3391 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie blijft ltijd moeilijk,het kan hooguit een deling van de kosten worden bij afloop van de garantie.U moet gewoon de garantie voorwaarden lezen. 2 jaar is alleen volgens mij bij electronische apperatuur volgens de wetgeving van de E.U. toepassing.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ah, het geloei is al begonnen :)

Het staat al in het voorbeeld dat je geeft.

Bij een defect moet u dan wel zelf kunnen bewijzen dat de fout aan het product ligt en niet is veroorzaakt door uzelf.

Een defect kan voorkomen door slijtage. Slijtage kan optreden door normaal gebruik. Defect ligt dan niet aan het product, dus geen garantie.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, maar als het defect niet komt door slijtage en normaal gebruik, daar gaat het mij om. Stel de pomp van een wasmachine gaat na anderhalf jaar kapot, dat zou eigenlijk niet moeten en komt niet door slijtage, wat dan? Kun je dan nog verhaal halen bij de winkelier?

Je weet vast wel dat ikbenik dan meteen aan komt met 'bewijzen' dat de winkelier er niets mee hoeft te doen en dat je pech hebt en je wettelijk nergens op kan beroepen. Nu er een persoon bij is gekomen die de wet van binnen en van buiten kent, ben ik benieuwd naar diens inbreng.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: Ik krijg van de verkoper een jaar garantie, maar na twee jaar gaat hij stuk. In hoeverre is er dan nog garantie op het produkt?

Na het verlopen van de garantieperiode heb je geen recht meer op garantie. Behalve als de verkopende partij of de fabrikant in de media andere uitspraken hebben gedaan.

zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: Er schijnen europese richtlijnen te zijn over dat er 2 jaar na aankoop nog garantie is.

Tja, toch is dat niet zo.

zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: In Nederland schijnt het zelfs zo te zijn dat er nog betere voorwaarden zijn voor de produkten die we hier kopen. Dat er in Nederland een 'levensverwachting' van een product verwacht mag worden.

Ook weer niet het geval.

Ik zal het uitleggen:
Veel mensen halen de regels omtrent garantie en conformiteit door elkaar, waardoor zeer veel verwarring ontstaat en "regels" ontstaan die totaal niet bestaan en waar geen rechten ontleent kunnen worden.

Allereerst de garantie: die zijn vastgelegd in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van de Europese richtlijn.
Ieder die een garantie verstrekt, geeft daarmee een contract aan de eindverkoper (de consument dus).
De garantieregels zijn voor de rest heel gemakkelijk: degene die garantie geeft, bepaald zelf hoelang dat zij garantie geven, tegen welke condities en welke rechten zij de koper toekennen.

Dus als de fabrikant een garantie geeft en de verkopende partij ook, heeft de koper dus twee garantiecontracten: één van de fabrikant en één van de verkopende partij. De verkopende partij kan ook kiezen om zelf geen garantie te geven en kan de garantie van de fabrikant "overnemen". In dergelijke gevallen kan en mag de verkopende partij de koper (dus ook de consument) naar de fabrikant doorverwijzen.

Let op! Deze regels wijken af van de regels omtrent de conformiteit!!
Dus degene die dan zeggen dat de verkopende partij bij garantieclaim de consument niet door mag verwijzen naar de fabrikant halen echter de regels van de conformiteit erbij, en die zijn bij garantie niet van toepassing.

Simpeler kan ik het niet uitleggen.

Er bestaan geen regels waarbij de verkopende partij minimaal twee jaar garantie moet geven. Die verwarring ontstaat doordat men de regels van garantie en conformiteit door elkaar halen.

De conformiteit:

Die regels zijn iets lastiger.

De Nederlandse wetboek zijn de artikelen 17 tot en met 24 van wetboek 7 van toepassing.

De regel is: "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."

Het product dient dus volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij op wat voor manier dan ook.

De koopovereenkomst komt tot stand doordat voor de koop de koper met al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt. Gaat de verkopende partij daarmee akkoord, wordt er een bijpassend product erbij gezocht die aan de wensen en eisen van de koper voldoet. Gaan beide partijen daarmee akkoord is de koop gesloten en dient het product volgens die overeenkomst geleverd te worden en dient ook de eigenschappen te bezitten welke het op grond van die overeenkomst dient te bezitten.

Hoe zit het dan met die twee jaar?
Simpel: volgens de Europese richtlijn is de verkopende partij gedurende de eerste twee na aankoop aansprakelijk als het product toch niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het volgens die koopovereenkomst had moeten bezitten. Dus na twee jaar kan de consument in geval van non-conformiteit niet meer bij de verkopende partij aankloppen.

De Nederlandse wetgeving wijkt hierbij iets af. Namelijk dat de verjaringstermijn van twee jaar voor producten die in het algemeen een langere levensduur bezitten dan twee jaar niet tot die twee jaar begrenst is. Dus voor die producten kan de consument ook na twee jaar bij de verkopende partij aankloppen als het product non-conform is.

In tegenstelling bij de garantieregels mag de verkopende partij de consument in geval van non-conformiteit NIET doorverwijzen naar de fabrikant. De verkopende partij mag wel de fabrikant inschakelen om het probleem op te lossen. Nergens in de wetgeving staat dat de verkopende partij zelf weer volgens de koopovereenkomst moet brengen. Hij moet er wel voor zorgen dat het product weer volgens de koopovereenkomst gebracht wordt. Ik geef het specifiek aan, omdat er nog wel eens verwarring over bestaat.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Soms wordt in plaats van conformiteit ook wel de term "wettelijke garantie" gebruikt.

Let op! De term "wettelijke garantie" heeft niets met de garantie te maken die de verkopende partij of fabrikant verstrekken! Veel mensen halen die zaken vaak door elkaar en verzinnen zelf dat met "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt bedoelt die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven. Dat klopt dus niet.
Sommige beweren dat ik lieg en bedrieg. Als men echter zelf de regels op naslaat komt men erachter dat met "wettelijke garantie" de wetsartikelen 17 t/m 24 (conformiteit) bedoeld worden en niet wetsartikel 6a (garantie).

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik, ik zal morgen je uitleg lezen, het is nu een beetje laat. Ik heb een soort second opinion op je uitleg gevraagd en ben benieuwd of die persoon de wet ook zo interpreteert,
Maar heel goed dat jij hier jouw uitleg geeft dan hoef ik niet jouw versie op te gaan zoeken en voor te leggen.
Ik wacht geduldig af...

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster,

Er bestaat zeker recht op een soort van garantie (bij gebrek aan een beter woord) buiten de overeengekomen garantietermijn. Voor alle duidelijkheid wil ik gelijk aangeven dat deze niet berust op een Europese regel. Een Europese regel die dit regelt (dus ook geen tweejarige garantietermijn)bestaat niet. De Europese richtlijn koop en garantie die veelal bedoeld wordt ziet op aansprakelijkheid en niet op garantie.

Waar je je wel op kunt beroepen is artikel 7:17 BW. Dit artikel behandelt non-conformiteit. Dit artikel houdt in dat je als consument recht hebt op een artikel dat geschikt is voor 'normaal gebruik'. Concreet betekent dat dat hetgeen je koopt gewoon moet doen waarvoor het gemaakt is voor zolang als redelijkerwijs verwacht mag worden. Een wasmachine die na twee jaar normaal gebruik stuk gaat is niet geschikt voor normaal gebruik en derhalve non-conform in de zin van art 7:17 BW.

Wat je als consument kan eisen is nakoming van de overeenkomst of herstel van het product. Onder omstandigheden zou je ook ontbinding van je overeenkomst of zelfs schadevergoeding kunnen eisen, maar om dat allemaal uit te werken is wat te veel van het goede voor dit antwoord.

De bewijslast is niet zo heel ingewikkeld. Waar het gewoon om gaat is dat het product niet voldoet aan de redelijke verwachting. De essentie van non-conformiteit is nu juist dat het product defect is zonder dat dit het gevolg is van normaal gebruik of daarmee samenhangende slijtage. Of de verkoper daar wat aan kan doen doet niet ter zake. Hij is verplicht in te staan voor 'normaal gebruik'. Vanzelfsprekend kun je niet terug gaan met iets dat je zelf stuk hebt gemaakt of dat gewoonweg versleten is als gevolg van normaal gebruik, maar dat lijkt me duidelijk.

Hoe lang de termijn van non-conformiteit is hangt af van het product. Bij een wasmachine is het misschien wel 10 jaar, bij een ander product wellicht minder.
Realiseer je tot slot wel dat je niet gedurende de gehele termijn altijd aanspraak kan maken op een nieuw exemplaar of reparatie tot nieuwstaat. Het product is immers niet nieuw meer en heeft al die tijd wel goed gewerkt en daar heeft de koper plezier van gehad. Dat betekent dat na verloop van tijd een deel van de kosten van reparatie wellicht toch door de koper gedragen moeten worden. Voorstelbaar is bijvoorbeeld dat een product best lang, maar net niet lang genoeg meegaat. Het zou dan wat onredelijk zijn de verkoper te verplichten het product te vervangen of van nieuwe onderdelen te voorzien omdat dit de koper eigenlijk te veel voordeel zou brengen. Die beschikt dan immers over een product dat beter is dan hij na al die tijd mocht verwachten. Een verdeling van kosten ligt dan meer voor de hand. Dit alles is overigens zeer afhankelijk van het soort product, de levensduur, prijs enz.

Hopelijk maakt dit wat lange antwoord de materie duidelijk.
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 23:39: @ikbenik, ik zal morgen je uitleg lezen, het is nu een beetje laat. Ik heb een soort second opinion op je uitleg gevraagd en ben benieuwd of die persoon de wet ook zo interpreteert,
Maar heel goed dat jij hier jouw uitleg geeft dan hoef ik niet jouw versie op te gaan zoeken en voor te leggen.
Ik wacht geduldig af...

Ik wil dit eraan toevoegen: veel juristen halen de regels omtrent garantie en conformiteit door elkaar.
Er wordt keihard beweerd dat er een Europese regel is in de Europese richtlijn die de verkopende partij verplicht om minimaal twee jaar garantie moet verstrekken. Men spreekt dan over "wettelijke garantie". Die juristen hebben er helaas werkelijk geen moer van begrepen. Het spijt me dat ik het zo zeg. Ik heb ook aan die juristen gevraagd of zij mij die regel in de Europese richtlijn willen aanwijzen, en dat kunnen zij niet.
De reden dat zij het niet kunnen, is omdat een dergelijke regel niet bestaat.

Ik kan je zo de letterlijke teksten geven uit de Europese richtlijn die aangeven dat ik niet lieg.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2012 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal niemand beschuldigen van liegen of wat dan ook. Ik wil gewoon duidelijkheid. Morgen, echt het is nu te laat, ga ik het antwoord van ikbenik en xvisx vergelijken en dan eens kijken hoe ik dat kan vertalen in mijn rechten als consument.
Als ik nog wat te vragen heb, kom ik er morgen op terug.
Good night to you both!

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op maandag 18 jun 2012, 23:31:
zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01:
Dus als de fabrikant een garantie geeft en de verkopende partij ook, heeft de koper dus twee garantiecontracten: één van de fabrikant en één van de verkopende partij. De verkopende partij kan ook kiezen om zelf geen garantie te geven en kan de garantie van de fabrikant "overnemen". In dergelijke gevallen kan en mag de verkopende partij de koper (dus ook de consument) naar de fabrikant doorverwijzen.

Let op! Deze regels wijken af van de regels omtrent de conformiteit!!
Dus degene die dan zeggen dat de verkopende partij bij garantieclaim de consument niet door mag verwijzen naar de fabrikant halen echter de regels van de conformiteit erbij, en die zijn bij garantie niet van toepassing.

Ik doe hier een aanvulling op het antwoord van ikbenik:
Ook tijdens de gewone garantietermijn mag de verkoper de koper niet doorverwijzen naar de fabrikant en zich aldus verschuilen achter de fabrieksgarantie. Ik verwijs naar een uitspraak van de rechtbank Leeuwarden voor degenen die me niet op mijn woord willen geloven:

LJN BA5778, Rechtbank Leeuwarden

De verkoper mag best de herstelwerkzaamheden uitbesteden aan de fabrikant, maar blijft er zelf wel verantwoordelijk voor. Dat is ook logisch als je bedenkt dat je als koper geen contract sluit met de fabrkant. Je contract is met de verkoper zelf en die draagt dan ook alle verantwoordelijkheid voor nakoming en garantie en conformiteit.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses voor de redactie van mijn vorige post, het quoten is niet helemaal goed gegaan.
Mijn aanvulling is dus:

Ik doe hier een aanvulling op het antwoord van ikbenik:
Ook tijdens de gewone garantietermijn mag de verkoper de koper niet doorverwijzen naar de fabrikant en zich aldus verschuilen achter de fabrieksgarantie. Ik verwijs naar een uitspraak van de rechtbank Leeuwarden voor degenen die me niet op mijn woord willen geloven:

LJN BA5778, Rechtbank Leeuwarden

De verkoper mag best de herstelwerkzaamheden uitbesteden aan de fabrikant, maar blijft er zelf wel verantwoordelijk voor. Dat is ook logisch als je bedenkt dat je als koper geen contract sluit met de fabrkant. Je contract is met de verkoper zelf en die draagt dan ook alle verantwoordelijkheid voor nakoming en garantie en conformiteit.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan nu in Jip en Janneke taal.

Als je een duikershorloge koopt mag je ook na twee, drie of vijf jaar verwachten dat hij waterdicht is en blijft. Daar heb je hem voor gekocht. Dat is dus je levensverwachting, conformiteit of wettelijke garantie.

Raakt er na drie jaar een wijzer los, dan heb je pech. Dat is normaal gebruik en valt buiten je termijn van 24 mnd garantie.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman,

volgens mij is dit nu precies het soort gelul waar zoekster bang voor was. Ik zal 1 keer reageren.

Een waterdicht horloge heeft (minstens) twee functies. Hij moet goed blijven lopen en waterdicht zijn. Beide vallen onder garantie en conformiteit. Raakt er na drie jaar een wijzer los dan is dat niet het gevolg van normaal gebruik want bij normaal gebruik valt de wijzer er niet na drie jaar af. Dan is het product dus non-conform en heb je de rechten zoals ik al eerder heb beschreven.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

xvisx schreef op dinsdag 19 jun 2012, 00:02:
Ik doe hier een aanvulling op het antwoord van ikbenik:
Ook tijdens de gewone garantietermijn mag de verkoper de koper niet doorverwijzen naar de fabrikant en zich aldus verschuilen achter de fabrieksgarantie. Ik verwijs naar een uitspraak van de rechtbank Leeuwarden voor degenen die me niet op mijn woord willen geloven:

LJN BA5778, Rechtbank Leeuwarden

Ik heb die zaak bekeken en mijn punten:

artikel 7:6a, lid 2 BW: Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.

en ook

artikel 6, lid 1 Europese richtlijn: Elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.

Kort gezegd: zij die garantie verstrekken is daar ook zelf aansprakelijk voor.

Vandaar dat als de verkopende partij zelf geen garantie verstrekt, maar de fabrikant wel, dat in die gevallen de verkopende partij de consument wel naar de fabrikant kan en mag doorverwijzen, omdat de consument ook een garantiecontract heeft met de fabrikant.

Als de koper een beroep gedaan heeft op de garantie, dan heeft de verkopende partij juist gehandeld en is in dat geval de verkopende partij NIET aansprakelijk voor eventuele problemen die ontstaan zijn bij de fabrikant.

Een ander punt is dat de rechter op non-conformiteit aanstuurt. Op zich niet verwonderlijk en een zeer logische stap. Zeker omdat het product binnen zes maanden na aankoop problemen gaf.
Als het product non-conform is, gelden de garantie regels niet. Dus kan in dat geval de verkopende partij niet achter de garantievoorwaarden van de fabrikant schuilen.

Het verschil in die zaak is dat die verkopende partij het op een garantieclaim aanstuurt, terwijl de rechter (terecht) het op non-conformiteit aanstuurt. En in dat geval is de verkopende partij wel aansprakelijk voor de misstappen die de fabrikant maakt.

Voor de rest heb ik nog wel opmerkingen over die zaak, maar dat gaat buiten deze topic, dus laat ik het daar ook bij.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik,

Je hebt gelijk als je zegt dat degene die de garantie biedt deze ook uit moet voeren. Het punt is daarnaast dat degene met wie je het contract sluit (de verkoper dus en niet de fabrikant) verantwoordelijk is voor de correcte uitvoering van de garantie door de fabrikant. Het artkel 7:6a BW dat je noemt geeft inderdaad regels omtrent garantie, maar houdt niet een recht voor de verkoper in zich ten allen tijde achter de fabrikant te verschuilen in geval van fabrieksgarantie.
Wellicht helpt het om je voor te stellen dat de verkoper als het ware de fabrieksgarantie verkoopt aan de klant. De verkoper is dan verantwoordelijk voor de verkochte fabrieksgarantie en kan dus ook worden aangesproken op niet deugdelijke uitvoering daarvan. Dus ondanks dat de verkoper niet zelf de garantie heeft gegeven is hij desondanks verantwoordelijk voor het uitvoeren van de fabrieksgarantie. Is er in dit geval een probleem met de fabrieksgarantie dan zal de verkoper het alsnog zelf moeten oplossen.

Wil je het van een nog andere kant bezien dan helpt misschien het volgende nog:
Een opmerking over het door ikbenik scherp getrokken onderscheid tussen garantie en non conformiteit.
Als je als klant terug gaat naar de verkoper met een ondeugdelijk product en je beroept op garantie kan de verkoper natuurlijk niet gaan zeggen: sorry, dan had je je maar op non-conformiteit moeten beroepen. Zo werkt de wereld gelukkig niet. De winkelier is zelf verantwoordelijk voor het naleven van zijn wettelijke plichten en hoeft niet te wachten tot daar zo expliciet al ikbenik voorstelt een beroep op wordt gedaan. En dat betekent eens te meer dat een winkelier zich niet kan en mag verschuilen achter fabrieksgarantie. Doet hij dit wel dan voldoet hij niet aan zijn wettelijke verplichting een 'conform' product te leveren.

Kortom van welke kant je het ook bekijkt: je kunt ALTIJD bij de verkoper terecht. Of je het nu garantie of non-conformiteit noemt.

Ik verwijs voor de echt eigenwijzen onder u naar een aantal bronnen die mijn stelling ondersteunen en op u wellicht wat meer gezaghebbend overkomen:

http://blog.iusmentis.com/2010/12/22/mag-een-winkel-verwijzen-naar-de-fabrikant-voor-de-garantie/

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3387

http://www.deombudsman.nl/koop-en-garantie/rechten/garantie

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo, hier ben ik even voor gaan zitten. Zowel Ikbenik als xvixx verwijzen naar de wet over conformiteit. Als ik dit zo lees, lijkt het niet zo moeilijk. Er mag een bepaalde duur van een product worden verwacht en daar mag je de verkoper, ook na de garantietermijn aan houden. (en dat wist ik ook wel)
Waar het om gaat is het verschil in uitleg.

Ikbenik beweert dat bij conformiteit moet worden gekeken naar uitspraken van de verkopende partij en de fabrikant.

Letterlijk zegt hij hierover Kijk, de wetgeving kijkt naar de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij.
De verwachting van een product is gebaseerd op uitspraken van de fabrikant en verkopende partij.
Zie zijn argumentatie in deze vraag klik hier

En daarmee worden vragenstellers hier vaak weggeblazen. Iemand vraagt of hij zich kan beroepen op conformiteit. En dan zegt ikbenik, heeft de fabrikant of verkoper een uitspraak gedaan dat die wasmachine 2 jaar moet mee gaan? Nee? Dan heb je geen recht op tegemoetkoming in de kosten of gratis reparatie als bijv. de pomp defect is.

Dit hanteert ikbenik constant als argument om aan te geven dat de koper verder geen beroep kan doen op de verkoper. Volgens hem kunnen alleen de verkoper en de fabrikant uitspraken doen over te verwachte duur van een apparaat (en dat moet dan ook nog tijdens de koopovereenkomst) en als die er niet zijn kan de verkoper nergens meer rechten aan ontlenen.

Om bij de wasmachine te blijven, ik heb geen uitspraken van de fabrikant hoe lang mijn wasmachine probleemloos mee moet gaan en van de verkoper heb ik 1 jaar garantie gekregen.

xvix lijkt nu te zeggen dat het niet gaat om de uitspraken van de koper en de fabrikant tijdens de koopovereenkomst, maar om wat je redelijkerwijs mag verwachten van een product.

Dus stel ik heb een Miele van 900 euro gekocht, mag ik er dan redlijkerwijs van uitgaan dat hij langer dan een jaar meegaat? En mag ik dan een beroep doen op de wet over conformiteit, ook als tijdens de verkoop er geen uitspraken waren van zowel verkoper als fabrikant over de te verwachten levensduur?

Het lijkt een minimaal verschil in interpretatie/uitleg, maar de gevolgen voor de consument zijn wel behoorlijk.

Het pijnpunt is dus, redelijke verwachting van xvisx en de uitdrukkelijke uitspraken van verkoper en fabrikant waar ikbenik naar verwijst.

Als dit nu eens duidelijk werd zou ik helemaal gelukkig zijn ;-)

xvisx ik zie dat je weer op de site bent, je nieuwe post moet ik nog lezen.

.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@xvisx, verwijzen naar ombudsman en jurufoon is in het geval van ikbenik zinloos. Hij wil daar niets van weten en zich uitsluitend beroepen op artikelen in het wetboek. Daarom was mijn vraag zo specifiek een vraag naar de wet, want anders roept hij meteen dat hij met consuwijzer, ombudsman en juristen niets te maken heeft.
Ook vindt hij dat de rechter zijn oren niet mag laten hangen naar voorgenoemde instanties, maar zich uitsluitend moet baseren op de wet. Zoals hij die ziet althans.

Daarom was ik ook zo benieuwd hoe jullie twee dit 'probleem' van conformiteit zouden behandelen.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het pijnpunt is dus, redelijke verwachting van xvisx en de uitdrukkelijke uitspraken van verkoper en fabrikant waar ikbenik naar verwijst.

Dat ik naar de uitspraken van fabrikant en verkopende partij verwijs, is niet zonder reden. De verwachting van een product is immers op diens uitspraken gebaseerd.

"Artikel 7:18 lid 1 BW": Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.

Ook niet onbelangrijk:

Voorts is voor de kwaliteit en prestaties die het consumptiegoed moet bieden ingevolge onderdeel d. ook van belang wat de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk – met name in reclame of etikettering – over de bijzondere kenmerken daarvan heeft medegedeeld. Ingevolge artikel 17 lid 2, eerste zin, BW zijn de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan mede bepalend voor de vraag of de zaak de eigenschappen bezit – waaronder begrepen diens kwaliteit en prestaties – die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. In de nieuwe redactie van deze zin is dit expliciet tot uitdrukking gebracht. Artikel 18 BW ziet vervolgens toe op mededelingen van voorschakels en bewerkt voor de consumentenkoop een gelijkschakeling van de mededelingen van dezen met die van de verkoper. Artikel 18 bewerkstelligt derhalve hetzelfde als genoemd element van onderdeel d., behoudens dat artikel 18 de inperking kent dat de voorschakel die de mededeling deed ook zelf in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft gehandeld. Onderdeel d. spreekt in deze alleen over mededelingen van de producent, waarvan evenwel mag worden aangenomen dat deze handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27809-3.html

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

xvisx schreef op dinsdag 19 jun 2012, 00:16: @winterman,

volgens mij is dit nu precies het soort gelul waar zoekster bang voor was. Ik zal 1 keer reageren.

Een waterdicht horloge heeft (minstens) twee functies. Hij moet goed blijven lopen en waterdicht zijn. Beide vallen onder garantie en conformiteit. Raakt er na drie jaar een wijzer los dan is dat niet het gevolg van normaal gebruik want bij normaal gebruik valt de wijzer er niet na drie jaar af. Dan is het product dus non-conform en heb je de rechten zoals ik al eerder heb beschreven.

En volgens mij is dit nu precies het soort juridisch gelul waar je bang voor moet zijn.

Die wijzer is misschien niet helemaal gelukkig gekozen, maar bij horloges ben je ietwat beperkt. Bij normaal gebruik kan die wijzer er best wel afvallen. Of ga jij me nu vertellen dat jij nog nooit van je leven een horloge gestoten hebt en je echt nog nooit een kras op je wijzerplaat hebt gehad? Als je hem stoot moet hij waterdicht blijven. Die wijzer zou er wel af kunnen vallen. Met name secondenwijzers willen dat nog wel eens doen.

Kom jij anders met een beter voorbeeld dat voor iedereen duidelijk is. Gewoon in Jip en Janneke taal. Moet vast wel lukken.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik, dat het daarop gebaseerd is, daar gaat het me niet om.
Ik ga weer terug naar het voorbeeld van de wasmachine. Je weet net zo goed als ik dat de uitspraak van de verkoper niets waard is als die niet zwart op wit staat. Het komt uiteindelijk aan op de kleine lettertjes.
Dus dan ben je in feite aangewezen op de uitspraak van de fabrikant. Als die fabrikant nu eens helemaal geen uitspraak heeft gedaan over die wasmachine? Hoe zit het dan met de conformiteit?

In je eerdere posts beweerde je dat je dan als klant geen aanspraak kon maken op conformiteit. Of is je mening daarover veranderd? Of zie ik dat verkeerd?

Het gaat me overigens niet om gelijk of ongelijk hebben, als je er nu anders over denkt dan in je vorige posts, mij best. Het gaat mij er alleen maar om wat mijn rechten zijn als consument.
Als die rechten minder zijn dan gehoopt, dan doe ik het daarmee.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch wil ik op het volgende wijzen:

Veel mensen denken dat een product gedurende de langere tijd probleemloos mee dient te gaan. Die "regel" is ontstaan door het manipuleren en verkeerd uitleggen van de regel dat de verkopende partij bij producten die normaal een langere levensduur bezit dan twee jaar, ook na twee jaar aangesproken kan worden als het product non-conform is.

Non-conform is niets anders dan dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is en niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

Aangezien in de praktijk van een productsoort (bijvoorbeeld een wasmachine) de kwaliteit/ duurzaamheid en betrouwbaarheid tussen de merken en verschillende types nogal verschillen, is het niet mogelijk om er een gemiddelde aan te plakken. En diverse consumentenorganisaties doen dat juist wel, omdat zij het totaal niet eens zijn met de garantieperiodes die de fabrikanten en detaillisten hanteren. Zij willen naar een systeem waarbij maar één getal uitkomt, zodat het voor de consument gemakkelijk te begrijpen is en overzichtelijk is wat men van een product mag en kan verwachten. In de praktijk totaal niet uitvoerbaar en daarbij wordt niet naar de overeenkomst gekeken die tussen de koper en verkoper is afgesloten, terwijl de gehele wetgeving juist daar om draait: de overeenkomst tussen koper en verkoper.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 19 jun 2012, 10:50: In je eerdere posts beweerde je dat je dan als klant geen aanspraak kon maken op conformiteit. Of is je mening daarover veranderd? Of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je toch echt verkeerd.
Natuurlijk kan de consument aanspraak maken op non-conformiteit. Waarom niet?

Met alle respect, maar het zijn juist die vervloekte (mijn excuses) consumentenorganisaties die juist alles door elkaar halen en regels omtrent garantie aan conformiteit koppelen en andersom. Die maken van twee totaal verschillende zaken één punt.

Nogmaals: je hebt twee verschillende zaken die niet door elkaar gehaald mogen en kunnen worden en die niets met elkaar te maken hebben:
- conformiteit
- garantie

De conformiteit is niets anders dan dat het product volgens de koopovereenkomst moet zijn, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

Garantie is iets extra's, waarbij de fabrikant en verkopende partij zelf de garantieperiode, de voorwaarden en de rechten die aan de koper wordt toegekend, bepalen.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@xvisx:

De reden dat ik het negeer is simpel: bij diverse juristen telt de mening dat een product gedurende een gemiddelde levensduur, ongeacht merk, type enz. probleemloos mee dient te gaan. In de praktijk is dat juist niet zo. Dat weet jij net zo goed als ik. Doordat diverse juristen bepaalde meningen blijven uiten, ontstaat een onwerkbare situatie voor de verkopende partij. Daarnaast wordt de wetgeving omtrent de koopovereenkomst compleet genegeerd. De eigenschappen van een product zegt niet alles!

Men is veel te veel gefixeerd op de mening dat een product gedurende een x tijd probleemloos mee dient te gaan, waarbij voorbij gegaan wordt of het product dat ook werkelijk kan (uitspraken fabrikant/verkopende partij), de gebruiksintensiteit en de gebruiksfrequentie. Ook wordt voorbij gegaan aan de mededelingen die de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld. En dat zijn nu juist de essentiële punten van de wetgeving.

De zaak is niet hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan, maar de zaak is juist wel dat het gaat om de uitspraken van fabrikant/verkopende partij, de mededelingen die de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld en de afgesloten koopovereenkomst tussen de koper en verkoper. Helaas zijn diverse juristen dat wel vergeten.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik,

Zoals ik al eerder zei gaat het om een wisselwerking tussen de aard van de zaak aan de ene kant en de mededelingen van fabrikant/verkoper aan de andere kant.

Je moet ook niet te veel nadruk leggen op dat laatste punt want dat is voor de consument als zwakke partij bij een overeenkomst onwerkbaar. Juristen zijn dat niet vergeten, die stellen zich gewoon praktisch en pragmatisch op. Overigens doe je door de aard van de zaak te negeren eigenlijk hetzelfde als waar je de juristen van beschuldigd, maar dan spiegelbeeldig. De realiteit is dat ze beiden van belang zijn!!!!!

En uiteindelijk zijn de rechters in Nederland ook niet achterlijk. Die maken gewoon de afweging zoals ik die heb uiteengezet op basis van alle relevante omstandigheden van het geval.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nogal logisch dat ikbenik niets moet hebben van instanties die opkomen voor de belangen van consumenten (zoals de Consumentenbond, Consuwijzer, enz.). Hij bekijkt alles vanuit het standpunt van de ondernemer (hij is er zelf één) en heeft er dus belang bij om alles, wat goed is voor de consument, onderuit te halen.

Dit soort discussies komen steeds maar weer terug en steeds wordt weer hetzelfde verhaal verteld.....

Freya

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik, je haalt een uitspraak van mij aan, maar ziet niet dat de nadruk op het woordje dan lag. Natuurlijk bedoel ik niet dat je vindt dat je geen beroep kan doen op non-conformiteit, maar het ging me om het voorbeeld waarbij er geen uitspraken zijn van fabrikanten of verkoper (en aan mondeling heb je natuurijk niets) tijdens de koopovereenkomst over de verwachte levensduur van een produkt, of wat als de uitspraken daarover onredelijk zijn, waar xvisx naar verwijst.

@xvisx, heel erg bedankt voor je antwoord. Ik begrijp nu dat het om een uitgebreide afweging van verschillende zaken gaat.

Nu de Jip en Janneke taal waar winterman, en ik denk zoveel andere consumenten, naar verlangen.

Ik heb een dure wasmachine gekocht. Bij de koopovereenkomst zijn er geen uitspraken gedaan over verwachte levensduur door zowel verkoper als fabrikant, ook nergens te vinden in boekjes en algemene voorwaarden. Ik ben er als consument naar vergeten te vragen. Wel krijg ik een jaar garantie op de machine.
Na anderhalf jaar gaat de pomp kapot.
De verkoper zegt, ja sorry, maar de garantie is voorbij, ik kan niets meer voor u betekenen.

Kan de koper dan zeggen. Kan wel zo zijn, maar ik verwijs naar de wet over de non-conformiteit en ik heb recht op minstens een bijdrage van de verkoper bij een reparatie?

Ja, dus!
Of zijn er nog tegenwerpingen?

@ikbenik, ben je het hiermee eens?

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya,

Ik ben het met je eens dat er te lang en te veel wordt gediscussieerd over dit onderwerp.
ikbenik heeft wel een punt waar het het verschil tussen garantie en non-conformiteit betreft, maar zijn interpretatie daarvan was op zijn zachtst gezegd eenzijdig. Hopelijk heb ik met mijn uiteenzettingen in dit topic de zaken in perspectief kunnen zetten. Ik heb geprobeerd zowel de maatschappelijke als juridische kant te belichten zodat volgens mij het verhaal nu wel sluitend is zowel praktisch als juridisch.....

Dit gezegd hebbende ben ik echter wel bang dat er vandaag nog wel wat meer over gezegd zal worden...ik weet niet of ik het nog opbreng daar weer op te reageren ):}

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn tegenwerping zou zijn dat die pomp door ondeskundig gebruik kapot gegaan is. Je vergeet allemaal wel eens je zakken leeg te halen, of er breekt iets van je kleding af.

Die pomp is nu juist een onderdeeel waarbij geen enkele levensverwachting is te garanderen.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman,

Als er geen concrete aanwijzingen zijn dat de pomp stuk is gegaan door ondeskundig gebruik kan de winkelier zich hier niet achter verschuilen en is er dus sprake van een non-conform product en heeft de klant alle rechten zoals ik die eerder heb uiteengezet.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, geen tegenwerpingen van ikbenik.

@winterman, heel flauw om zo te reageren, je weet best wel wat ik bedoelde met mijn voorbeeld. Ik had het ook over de printplaat kunnen hebben.

Iedereen hartelijk dank voor jullie bijdragen. Misschien vinden jullie het wel allemaal te uitgekauwd. Maar voor velen is het heel verhelderend. En hoe vaak hier niet iemand langskomt met de vraag over wat te doen na de garantie en dat ze door ikbenik worden afgescheept met zijn interpretatie van de wet. En dat de rest van het forum zijn kaken op elkaar houdt...

Voortaan weet ik mijn mannetje ( of zal ik zeggen 'vrouwtje) te staan.

En voor alle prima uitleg krijgt xvisx een topantwoord. (als het je wat kan schelen)

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster,

Volgens mij is mijn antwoord duidelijk genoeg en gewoon gebaseerd op de wet. Dat kan zelfs ikbenik niet ontkennen. De aard van de zaak bepaalt in hoge mate wat als non-conform kan worden gezien.

Ikbenik kan verwijzen naar mededelingen en etikettering tot hij een ons weegt, maar daar staan alleen algemene zaken op en weinig over non-conformiteit. Datzelfde geldt voor de mededelingen van de verkoper (die in rechte ook nog eens vrijwel oncontroleerbaar zullen zijn).

Kortom: de wet is duidelijk en de rechter zal deze ook zo toepassen. Non-conformiteit wordt gewoon beoordeeld aan de hand van redelijke verwachting aangevuld met mededelingen van de verkoper en etikettering.

Wil ikbenik dan toch graag een juridische invulling uitsluitend op basis van de wet wil hebben dan nog het volgende.
Stel dat etikettering een zeer afwijkende levensduur of andere eigenschap van een product aangeeft ten opzichte van wat redelijkerwijs verwacht mag worden dan zal de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid (art 6:248 BW) met zich meebrengen dat de verkoper daar in rechte geen beroep op mag doen.
In zoverre is het argument van etikettering en kleine lettertjes door de wet voorzien en ingeperkt.

Overigens heb ik naast jurofoon en de ombudsman een gerenommeerd advocaat geciteerd. Als ikbenik daar ook al niet naar wil luisteren dan houdt het gewoon op.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, omdat je er op terug bleef komen dacht ik dat je wasmachine echt kapot was. Met je pomp geef ik je dan weinig kans. Een printplaat is wat anders, maar ook bij een printplaat is lastig te zeggen hoelang je mag verwachten dat hij meegaat.

Een RVS trommel die gaat roesten, vind ik overtuigender.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman, het was slechts een voorbeeld. Mijn wasmachine doet het prima.
Nu begrijp ik je reactie.

Dit topic startte ik omdat er nu een nieuw forumlid bij is gekomen, die wel van wanten weet met de wet en omdat ik nu wel eens wilde weten hoe het precies zit met die non-conformiteit. Iedere keer als een topic starter zich meldde met dit problleem, was ikbenik er als de kippen bij om die persoon op zijn plaats te wijzen.

Overigens heb ik wel spijt dat ik schreef dat de forumleden hun kaken op elkaar hielden als ikbenik zijn zegje deed. Er ging wel eens iemand tegen hem in, maar door het doorgaan over de wet en dat consuwijzer en juristen het allemaal mishadden werden we allemaal een beetje murw.