Wettelijke garantie versus garantietermijn van winkelier
Ik heb een vraag over garantie buiten de garantietermijn die de verkoper heeft gegeven. Stel ik heb een wasmachine gekocht. Ik krijg van de verkoper een jaar garantie, maar na twee jaar gaat hij stuk. In hoeverre is er dan nog garantie op het produkt? Er schijnen europese richtlijnen te zijn over dat er 2 jaar na aankoop nog garantie is. In Nederland schijnt het zelfs zo te zijn dat er nog betere voorwaarden zijn voor de produkten die we hier kopen. Dat er in Nederland een 'levensverwachting' van een product verwacht mag worden.
Maar zodra hier die vraag wordt gesteld, dan komt er een geloei en geruzie, dat die regels niet in de wet staan en dat er helemaal geen garantie meer is na het jaar dat de verkoper heeft gegeven. Hoe zit dat?
Klik hier om te begrijpen waar ik het over heb.
Met andere woorden waar in de wet kan ik deze uitleg van het consumentenrecht op wettelijke garantie terugvinden.
Ik hoop dat iemand (xvisx?) mij en al die anderen die er niet uitkomen kan helpen.
Garantie blijft ltijd moeilijk,het kan hooguit een deling van de kosten worden bij afloop van de garantie.U moet gewoon de garantie voorwaarden lezen. 2 jaar is alleen volgens mij bij electronische apperatuur volgens de wetgeving van de E.U. toepassing.
Ah, het geloei is al begonnen :)
Het staat al in het voorbeeld dat je geeft.
Bij een defect moet u dan wel zelf kunnen bewijzen dat de fout aan het product ligt en niet is veroorzaakt door uzelf.
Een defect kan voorkomen door slijtage. Slijtage kan optreden door normaal gebruik. Defect ligt dan niet aan het product, dus geen garantie.
Ja, maar als het defect niet komt door slijtage en normaal gebruik, daar gaat het mij om. Stel de pomp van een wasmachine gaat na anderhalf jaar kapot, dat zou eigenlijk niet moeten en komt niet door slijtage, wat dan? Kun je dan nog verhaal halen bij de winkelier?
Je weet vast wel dat ikbenik dan meteen aan komt met 'bewijzen' dat de winkelier er niets mee hoeft te doen en dat je pech hebt en je wettelijk nergens op kan beroepen. Nu er een persoon bij is gekomen die de wet van binnen en van buiten kent, ben ik benieuwd naar diens inbreng.
zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: Ik krijg van de verkoper een jaar garantie, maar na twee jaar gaat hij stuk. In hoeverre is er dan nog garantie op het produkt?
Na het verlopen van de garantieperiode heb je geen recht meer op garantie. Behalve als de verkopende partij of de fabrikant in de media andere uitspraken hebben gedaan.
zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: Er schijnen europese richtlijnen te zijn over dat er 2 jaar na aankoop nog garantie is.
Tja, toch is dat niet zo.
zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: In Nederland schijnt het zelfs zo te zijn dat er nog betere voorwaarden zijn voor de produkten die we hier kopen. Dat er in Nederland een 'levensverwachting' van een product verwacht mag worden.
Ook weer niet het geval.
Ik zal het uitleggen:
Veel mensen halen de regels omtrent garantie en conformiteit door elkaar, waardoor zeer veel verwarring ontstaat en "regels" ontstaan die totaal niet bestaan en waar geen rechten ontleent kunnen worden.
Allereerst de garantie: die zijn vastgelegd in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van de Europese richtlijn.
Ieder die een garantie verstrekt, geeft daarmee een contract aan de eindverkoper (de consument dus).
De garantieregels zijn voor de rest heel gemakkelijk: degene die garantie geeft, bepaald zelf hoelang dat zij garantie geven, tegen welke condities en welke rechten zij de koper toekennen.
Dus als de fabrikant een garantie geeft en de verkopende partij ook, heeft de koper dus twee garantiecontracten: één van de fabrikant en één van de verkopende partij. De verkopende partij kan ook kiezen om zelf geen garantie te geven en kan de garantie van de fabrikant "overnemen". In dergelijke gevallen kan en mag de verkopende partij de koper (dus ook de consument) naar de fabrikant doorverwijzen.
Let op! Deze regels wijken af van de regels omtrent de conformiteit!!
Dus degene die dan zeggen dat de verkopende partij bij garantieclaim de consument niet door mag verwijzen naar de fabrikant halen echter de regels van de conformiteit erbij, en die zijn bij garantie niet van toepassing.
Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Er bestaan geen regels waarbij de verkopende partij minimaal twee jaar garantie moet geven. Die verwarring ontstaat doordat men de regels van garantie en conformiteit door elkaar halen.
De conformiteit:
Die regels zijn iets lastiger.
De Nederlandse wetboek zijn de artikelen 17 tot en met 24 van wetboek 7 van toepassing.
De regel is: "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."
Het product dient dus volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij op wat voor manier dan ook.
De koopovereenkomst komt tot stand doordat voor de koop de koper met al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt. Gaat de verkopende partij daarmee akkoord, wordt er een bijpassend product erbij gezocht die aan de wensen en eisen van de koper voldoet. Gaan beide partijen daarmee akkoord is de koop gesloten en dient het product volgens die overeenkomst geleverd te worden en dient ook de eigenschappen te bezitten welke het op grond van die overeenkomst dient te bezitten.
Hoe zit het dan met die twee jaar?
Simpel: volgens de Europese richtlijn is de verkopende partij gedurende de eerste twee na aankoop aansprakelijk als het product toch niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het volgens die koopovereenkomst had moeten bezitten. Dus na twee jaar kan de consument in geval van non-conformiteit niet meer bij de verkopende partij aankloppen.
De Nederlandse wetgeving wijkt hierbij iets af. Namelijk dat de verjaringstermijn van twee jaar voor producten die in het algemeen een langere levensduur bezitten dan twee jaar niet tot die twee jaar begrenst is. Dus voor die producten kan de consument ook na twee jaar bij de verkopende partij aankloppen als het product non-conform is.
In tegenstelling bij de garantieregels mag de verkopende partij de consument in geval van non-conformiteit NIET doorverwijzen naar de fabrikant. De verkopende partij mag wel de fabrikant inschakelen om het probleem op te lossen. Nergens in de wetgeving staat dat de verkopende partij zelf weer volgens de koopovereenkomst moet brengen. Hij moet er wel voor zorgen dat het product weer volgens de koopovereenkomst gebracht wordt. Ik geef het specifiek aan, omdat er nog wel eens verwarring over bestaat.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Soms wordt in plaats van conformiteit ook wel de term "wettelijke garantie" gebruikt.
Let op! De term "wettelijke garantie" heeft niets met de garantie te maken die de verkopende partij of fabrikant verstrekken! Veel mensen halen die zaken vaak door elkaar en verzinnen zelf dat met "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt bedoelt die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven. Dat klopt dus niet.
Sommige beweren dat ik lieg en bedrieg. Als men echter zelf de regels op naslaat komt men erachter dat met "wettelijke garantie" de wetsartikelen 17 t/m 24 (conformiteit) bedoeld worden en niet wetsartikel 6a (garantie).
@ikbenik, ik zal morgen je uitleg lezen, het is nu een beetje laat. Ik heb een soort second opinion op je uitleg gevraagd en ben benieuwd of die persoon de wet ook zo interpreteert,
Maar heel goed dat jij hier jouw uitleg geeft dan hoef ik niet jouw versie op te gaan zoeken en voor te leggen.
Ik wacht geduldig af...
@zoekster,
Er bestaat zeker recht op een soort van garantie (bij gebrek aan een beter woord) buiten de overeengekomen garantietermijn. Voor alle duidelijkheid wil ik gelijk aangeven dat deze niet berust op een Europese regel. Een Europese regel die dit regelt (dus ook geen tweejarige garantietermijn)bestaat niet. De Europese richtlijn koop en garantie die veelal bedoeld wordt ziet op aansprakelijkheid en niet op garantie.
Waar je je wel op kunt beroepen is artikel 7:17 BW. Dit artikel behandelt non-conformiteit. Dit artikel houdt in dat je als consument recht hebt op een artikel dat geschikt is voor 'normaal gebruik'. Concreet betekent dat dat hetgeen je koopt gewoon moet doen waarvoor het gemaakt is voor zolang als redelijkerwijs verwacht mag worden. Een wasmachine die na twee jaar normaal gebruik stuk gaat is niet geschikt voor normaal gebruik en derhalve non-conform in de zin van art 7:17 BW.
Wat je als consument kan eisen is nakoming van de overeenkomst of herstel van het product. Onder omstandigheden zou je ook ontbinding van je overeenkomst of zelfs schadevergoeding kunnen eisen, maar om dat allemaal uit te werken is wat te veel van het goede voor dit antwoord.
De bewijslast is niet zo heel ingewikkeld. Waar het gewoon om gaat is dat het product niet voldoet aan de redelijke verwachting. De essentie van non-conformiteit is nu juist dat het product defect is zonder dat dit het gevolg is van normaal gebruik of daarmee samenhangende slijtage. Of de verkoper daar wat aan kan doen doet niet ter zake. Hij is verplicht in te staan voor 'normaal gebruik'. Vanzelfsprekend kun je niet terug gaan met iets dat je zelf stuk hebt gemaakt of dat gewoonweg versleten is als gevolg van normaal gebruik, maar dat lijkt me duidelijk.
Hoe lang de termijn van non-conformiteit is hangt af van het product. Bij een wasmachine is het misschien wel 10 jaar, bij een ander product wellicht minder.
Realiseer je tot slot wel dat je niet gedurende de gehele termijn altijd aanspraak kan maken op een nieuw exemplaar of reparatie tot nieuwstaat. Het product is immers niet nieuw meer en heeft al die tijd wel goed gewerkt en daar heeft de koper plezier van gehad. Dat betekent dat na verloop van tijd een deel van de kosten van reparatie wellicht toch door de koper gedragen moeten worden. Voorstelbaar is bijvoorbeeld dat een product best lang, maar net niet lang genoeg meegaat. Het zou dan wat onredelijk zijn de verkoper te verplichten het product te vervangen of van nieuwe onderdelen te voorzien omdat dit de koper eigenlijk te veel voordeel zou brengen. Die beschikt dan immers over een product dat beter is dan hij na al die tijd mocht verwachten. Een verdeling van kosten ligt dan meer voor de hand. Dit alles is overigens zeer afhankelijk van het soort product, de levensduur, prijs enz.
Hopelijk maakt dit wat lange antwoord de materie duidelijk.
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 23:39: @ikbenik, ik zal morgen je uitleg lezen, het is nu een beetje laat. Ik heb een soort second opinion op je uitleg gevraagd en ben benieuwd of die persoon de wet ook zo interpreteert,
Maar heel goed dat jij hier jouw uitleg geeft dan hoef ik niet jouw versie op te gaan zoeken en voor te leggen.
Ik wacht geduldig af...
Ik wil dit eraan toevoegen: veel juristen halen de regels omtrent garantie en conformiteit door elkaar.
Er wordt keihard beweerd dat er een Europese regel is in de Europese richtlijn die de verkopende partij verplicht om minimaal twee jaar garantie moet verstrekken. Men spreekt dan over "wettelijke garantie". Die juristen hebben er helaas werkelijk geen moer van begrepen. Het spijt me dat ik het zo zeg. Ik heb ook aan die juristen gevraagd of zij mij die regel in de Europese richtlijn willen aanwijzen, en dat kunnen zij niet.
De reden dat zij het niet kunnen, is omdat een dergelijke regel niet bestaat.
Ik kan je zo de letterlijke teksten geven uit de Europese richtlijn die aangeven dat ik niet lieg.
Ik zal niemand beschuldigen van liegen of wat dan ook. Ik wil gewoon duidelijkheid. Morgen, echt het is nu te laat, ga ik het antwoord van ikbenik en xvisx vergelijken en dan eens kijken hoe ik dat kan vertalen in mijn rechten als consument.
Als ik nog wat te vragen heb, kom ik er morgen op terug.
Good night to you both!
ikbenik schreef op maandag 18 jun 2012, 23:31:zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01:
Dus als de fabrikant een garantie geeft en de verkopende partij ook, heeft de koper dus twee garantiecontracten: één van de fabrikant en één van de verkopende partij. De verkopende partij kan ook kiezen om zelf geen garantie te geven en kan de garantie van de fabrikant "overnemen". In dergelijke gevallen kan en mag de verkopende partij de koper (dus ook de consument) naar de fabrikant doorverwijzen.
Let op! Deze regels wijken af van de regels omtrent de conformiteit!!
Dus degene die dan zeggen dat de verkopende partij bij garantieclaim de consument niet door mag verwijzen naar de fabrikant halen echter de regels van de conformiteit erbij, en die zijn bij garantie niet van toepassing.
Ik doe hier een aanvulling op het antwoord van ikbenik:
Ook tijdens de gewone garantietermijn mag de verkoper de koper niet doorverwijzen naar de fabrikant en zich aldus verschuilen achter de fabrieksgarantie. Ik verwijs naar een uitspraak van de rechtbank Leeuwarden voor degenen die me niet op mijn woord willen geloven:
LJN BA5778, Rechtbank Leeuwarden
De verkoper mag best de herstelwerkzaamheden uitbesteden aan de fabrikant, maar blijft er zelf wel verantwoordelijk voor. Dat is ook logisch als je bedenkt dat je als koper geen contract sluit met de fabrkant. Je contract is met de verkoper zelf en die draagt dan ook alle verantwoordelijkheid voor nakoming en garantie en conformiteit.
Excuses voor de redactie van mijn vorige post, het quoten is niet helemaal goed gegaan.
Mijn aanvulling is dus:
Ik doe hier een aanvulling op het antwoord van ikbenik:
Ook tijdens de gewone garantietermijn mag de verkoper de koper niet doorverwijzen naar de fabrikant en zich aldus verschuilen achter de fabrieksgarantie. Ik verwijs naar een uitspraak van de rechtbank Leeuwarden voor degenen die me niet op mijn woord willen geloven:
LJN BA5778, Rechtbank Leeuwarden
De verkoper mag best de herstelwerkzaamheden uitbesteden aan de fabrikant, maar blijft er zelf wel verantwoordelijk voor. Dat is ook logisch als je bedenkt dat je als koper geen contract sluit met de fabrkant. Je contract is met de verkoper zelf en die draagt dan ook alle verantwoordelijkheid voor nakoming en garantie en conformiteit.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer